| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Bakklandia Legende
|
Posted: 12.02.2009 22:57 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Julegrisen wrote: | Egil Olsen, Joe Kinnear + noen til er den utdøende rasen med dinosaurtrenere som kommer til å kjøre noen klubber til i grøfta. Så er det slutt.
Drillo kommer til å kjøre landslaget og RYKTET til landslaget ned enda en divisjon...
|
Fikk en god start, den spådommen din... |
Nåja, vi må gi han mer enn en kamp. Personlig har jeg mer tro på at suksessen i går skyldes fraværet av Hareide, enn nødvendigvis nærværet av Drillo. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Guinness Rutinert

|
Posted: 12.02.2009 23:33 Post subject: |
|
|
Samt at fraværet av Jamtfall gjorde at Jarstein kunne fokusere på å være god keeper.
minus + minus = pluss _________________ TT05.no | Mer tifo! Kontonummer: 0539 49 70486 |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 15.02.2009 04:08 Post subject: |
|
|
Beklager, kanskje feil tråd..
Sir Alexander Chapman Ferguson om fotball generelt
| Quote: | ASK SIR ALEX - CELEBRITY SPECIAL
For Inside United's 200th issue, the boss answered questions from some very special guests for his Ask Sir Alex column. The full interview is published on ManUtd.com next week; here's a sneak preview of what to expect...
Who's the quickest player you’ve worked with? Usain Bolt, athlete
Gary Pallister would take some beating in a sprint over 100 metres. But speed is different running with the ball at your feet. So you’d have to consider Kanchelskis, Ronaldo, Giggs, Cole, Paul Parker - he was very quick - Anderson, Ferdinand, Lee Sharpe as a kid was quick, and Paul Ince, too. They’d all be in it. Over 100 metres, Pally would beat any of them. On the pitch, I’d say Kanchelskis or Giggs.
You seem to be the object of more public speculation and criticism than any other manager ever. Does it affect you? Simon Le Bon, singer (Duran Duran)
It’s part of the job as manager of Manchester United. It’s not just me. Look at Ronaldo - the best player in the world - he only has to have half a bad game and he gets slaughtered. Cantona got slaughtered for ages, and you see the criticism Gary Neville gets because he’s a dyed-in-the-wool United man. You accept it’s part of the package. It doesn’t bother me one bit.
Who is the best Premier League manager in terms of man-management and making the most of his resources? Eamonn Holmes, TV presenter
Oh, that’s a belter, that question. Brucey’s done a great job with his resources… Martin O’Neill also… Arsene Wenger… it’s difficult to assess Wenger because he spends a lot of money on youth players and their salaries instead of on a big player. David Moyes has done fantastically well. I’ll go for him, definitely. |
Det siste var meget interessant.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 15.02.2009 06:54 Post subject: |
|
|
| Skotter støtter hverandre vet du. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.03.2009 12:37 Post subject: |
|
|
Var litt Drillo vs. Eggen anno 1994 i VG 27.02.09:
| Quote: | Norge var kommet hjem fra tre kamper i fotball-VM i USA med én ussel scoring, og aspirerte heller ikke til «underholdningsprisen» i mesterskapet.
Nils Arne Eggen ville imidlertid ikke høre snakk om at det var noe motsetningsforhold mellom ham og Drillo.
Jungelordene var de samme i landslaget og i Rosenborg - gjennombruddshissighet og overganger. Men Eggen så likevel mer enn nyanser i utførelsen.
«Vi spiller hurtig og presist i lengderetningen, gjennom midtbanen. Landslaget spiller langt. Det er helt avgjørende at du ikke gir bort ballen. Og landslaget mister jo ballen like ofte som de vinner den», forklarte Eggen og hevdet at Norge med hell kunne spilt som RBK i VM.
Drillos «løpegutt», Øyvind Leonhardsen, tok for første gang bladet fra munnen og sa offentlig hva han mente om RBK-stilen kontra landslagets spillestil.
«Rosenborg spiller gjennom midtbanen, men flytter ballen minst like fort framover som landslaget gjør med den lange pasningen. RBKs angrepsspill kan gi landslaget variasjon», sa «Leo» som spilte til 9 på VG-børsen i 9-0-kampen mot Brann. |
|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 24.03.2009 09:54 Post subject: |
|
|
Många skulle säkert vilja ha Roland Anderssons jobb. Och ännu fler hans videosamling av fotbollsmål. Vår förbundskapten har nämligen alla mål i Champions League, VM och EM de senaste 20 åren inspelade på video.
(...)
Anderssons statistik:
35–40 procent av alla mål görs efter fasta situationer.
Ju närmare final du kommer i ett mästerskap (och jämnare lagen är) desto större andel mål kommer på fasta situationer. Vid EM 2004 gjordes 6 av de 13 målen från kvartsfinal och framåt på fasta situationer.
35–40 procent av alla mål kommer efter snabba omställningar (under fyra passningar eller på högst åtta–nio sekunder). 4 80 procent av alla distansskott kommer efter inlägg och ofta är det innerbacken som nickat ut bollen i skottsektorn.
Inlägg har alltid varit väsentliga men deras betydelse har ökat på senare år.
Tappar du inte bollen på egen planhalva så försvinner 50–60 procent av baklängesmålen.
Procentuellt få mål görs när man kommer ner till kortlinjen och spelar snett-inåt-bakåt.
25–30 procent av alla mål görs sista kvarten. 4 80 procent av alla byten har ingen eller negativ följdverkan (resultatmässigt).
Läs mera: Hemligt arkiv bakom spelet |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 27.03.2009 22:01 Post subject: |
|
|
| Har en diskusjon gående med en kompis. Hvem har/har hatt best teknikk av alle spillerne i TL? Mottak, skudd,vendinger, dribling, pasninger osv. Han lanserer Veigar Pall Gunnarsson. Jeg lanserer Sapara eller Ørjan Berg. Hvem mener dere? |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 27.03.2009 22:27 Post subject: |
|
|
| Sapara er vel ikke akkurat så sabla god på dribling. Og når det gjelder mottak, så tror jeg det er få i Tippeligaen som kan måle seg med Konan. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 27.03.2009 22:31 Post subject: |
|
|
| Nå mente jeg allround teknikk, samlet nivå på alle delene. Teknikk er jo så mangt. De tingene jeg nevner blant annet. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 27.03.2009 22:39 Post subject: |
|
|
Den beste spilleren offensivt, med andre ord?
Eller ikke helt. Både mottak, skudd, vendinger, driblinger og pasninger er tekniske ferdigheter. Dere tenker altså på den med de beste tekniske ferdighetene offensivt.
Pall spiller som kjent ikke i Tippeligaen lenger, så han utelukker jeg. Spillere som Mane, Gustavinho og Angan har jeg sett for lite. Hvis man ikke kan inkludere den mentale ferdigheten kreativitet, så trekker det Sapara litt ned. Nei, jeg lander faktisk på Skjelbred selv om han ikke har vært den mest effektive foran mål. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 27.03.2009 22:50 Post subject: |
|
|
| Når Ørjan Berg er kanditat så vil jeg tro av de som har spilt i Tippeligaen. Isåfall vil jeg faktisk lansere Robert Koren. |
|
| Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 27.03.2009 22:52 Post subject: |
|
|
Ikke nødvendigvis offensivt, defensivt også. Og hvem som har/har hatt, dvs også spillere som ikke spiller i TL lenger. Slik Ørjan Berg herja i CL med sin blendende teknikk mot storheter, tror jeg ikke vi har sett i Norge før eller siden. Vi tenker på den beste teknikeren.
Eksempler: Alanzinho er den beste teknikeren vi har sett i Norge på å føre ball i stor fart, Sapara har bedre skuddteknikk enn de aller fleste, Pall er fantastisk på vendinger. Men er noen av dem allround best? |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 27.03.2009 22:52 Post subject: |
|
|
| Fredheim Holm har en svært høy klasse teknisk. Jeg lander på ham og Skjelbred. Begge disse har strålende basisteknikk og spesielt gode medtak/vendinger. Andre kandidater er Sapara, Fillo, Gustavinho og Kobayashi. |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 29.03.2009 10:31 Post subject: |
|
|
| Ørjan Berg. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 11.04.2009 13:12 Post subject: |
|
|
| For meg er Steffen Iversen det nærmeste du kommer en klassisk tier i Norge. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 11.04.2009 14:28 Post subject: |
|
|
| Berbatov är också en typisk tier. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 29.04.2009 22:47 Post subject: |
|
|
[url]
http://www.uefa.com/newsf...432338.pdf
[/url]
Har ikke fått lest det selv enda ,men skal vist handle om Barcelona sitt akademi og hvordan dem får frem talentene sine. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 29.04.2009 23:10 Post subject: |
|
|
Meget interessant, Keenoir. Artikkelen gir et godt innblikk i hvordan Barcelona jobber med talentspeiding (25 speidere bare i Spania) og talentutvikling nedover i årsklassene. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 30.04.2009 09:29 Post subject: |
|
|
| Fikk endelig lest artikkelen selv og det var meget intressant å se hvordan det som etter min mening er verdens beste klubb til å frem gode spillere tenker og praktiserer talentutvikling. Her har Rosenborg helt klart veldig mye å lære. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.05.2009 16:00 Post subject: |
|
|
Bergens Tidende, 27.04.09
- Mange sier Eggen-fotball er for vanskelig
Kåre Ingebrigtsens Bodø/Glimt er nesten alene om å etterligne suksessformelen til Nils Arne Eggen. Ingebrigtsen tror mange trenere synes systemet er for vanskelig. Bodø/Glimt spiller stort sett systemet som Nils Arne Eggen perfeksjonerte. 4-3-3, med løpssterke indreløpere og kanter som er spesialister på å servere ballen inn i boksen.
Hovedforskjellen fra Drillo-fotballen er at Glimt og Rosenborg under Eggen spiller mer gjennom midten og mindre i luften. Men at ballen skal fortest mulig fremover, er det ingen tvil om.
- Vi søker å være det mest gjennombruddshissige laget i Norge. Det er fy å spille ballen bakover hos oss. Men vi bruker midtbanen. Jeg tror det er flere lag som er mer direkte enn oss i eliteserien, men de spiller mer i luften, sier Glimt-trener Kåre Ingebrigtsen.
- Sier det er for vanskelig
43 år gamle Ingebrigtsen har gått den rette skolen. Han var med på starten av suksessen i Rosenborg under Nils Arne Eggen, og han har vært assistenttrener på Lerkendal. I dag leder han et Glimt-lag som har ambisjoner om å overvinne Brann med hurtig angrepsfotball.
4-3-3-formasjonen Ingebrigtsen har med seg fra Rosenborg, har lenge vært brukt i Glimt. Formasjonen og spillestilen ligger i veggene på Aspmyra.
Ingebrigtsen har dette å si om hvorfor ikke flere norske lag anvender arven fra Drillo og Eggen i større grad, men i stedet ser mot 4-4-2 og mer ballbesittende fotball.
- Vi er litt alene om å kunne denne 4-3-3-stilen. Jeg har snakket med mange trenere, spesielt svenske som har trent både i Norge og Sverige. De sier rett og slett at det er for vanskelig for dem å spille slik. Jeg tror kanskje du må ha opplevd det for å spille det selv. Og stilen må rendyrkes. Det finnes ingen mellomting. Det har vært prøvd uten suksess.
- Samtidig må du være veldig kynisk på hvilke spillere du henter. Det er mange gode spillere jeg ikke kunne hatt i Glimt fordi de ikke ville passe inn. I større klubber som Brann, er kanskje presset til å hente store navn og tilfredsstille fansen på den måten, større, sier Ingebrigtsen.
Kollektivet viktigst
Glimt-treneren mener 4-3-3-stilen han bruker, fokuserer mer på laget enn 4-4-2, som mange andre lag spiller med.
- I 4-4-2 går det mer på individuelle ferdigheter. Da må du ha gode spillere. De som har de beste spillerne vinner ofte når alle spiller 4-4-2.
Det er lett å hevde at klubber som Brann og Rosenborg har bedre spillere enn mindre klubber som Bodø/Glimt. Men Ingebrigtsen går ikke med på at dagens motstander Brann på papiret har et bedre lag enn ham.
- Det er et norsk fenomen å hevde at de store klubbene har de beste spillerne fordi de er mest kjent. Du kan snu på det og si: Brann, for eksempel, kjøper spillere som har vært gode andre steder og som har en formening om hvorfor de har vært gode tidligere. Slike spillere er vanskeligere å få til å innordne seg i systemet, enn spillertypene vi henter. Spillerne vi får, er folk som har lyst til å bli gode og vil vise seg frem. De er sjeleglade for å spille og gjør det de får beskjed om, sier Ingebrigtsen.
Glimt-treneren tror det blir tøft å møte Brann i dag, men antyder at bergenserne vil være fornøyde med ett poeng. Selv om Glimt ikke har vært så gode denne sesongen, som sist sesong. I 2008 ble det fjerdeplass for nyopprykkede Glimt.
- Nå opplever vi at lag kommer til Aspmyra, drøyer tid og prøver å dra ned tempoet. Fredrikstad, Strømsgodset og Lyn har gjort det. I fjor hadde lag som kom her, hastverk med å få med seg tre poeng. I år er de sjeleglade for ett. |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 05.05.2009 22:36 Post subject: |
|
|
Denne artikkelen kan helt sikkert ikke utdype mer enn hva som allerede har blitt utdypt. For det er vel ganske håpløst å mene at 4-3-3 i seg selv legger mer vekt på laget enn 4-4-2. Sistnevnte kan, om den brukes riktig, legge like mye vekt på å komplementere ferdighetene til spillerne ute på banen som en 4-3-3. Det virker som om folk tror at tallene er alt, og at lag som spiller i slike formasjoner spiller helt likt. Videre fører dette til en blind tro på hvilke posisjoner ute på banen som fungerer best når man har fått de relasjonelle ferdighetene i gang. For å parafrasere Capello: "Den eneste formasjonen som teller i moderne fotball er 9-1".
At Glimt sliter i år sier vel sitt: Taktikk og formasjon er flytende; og tross alt ikke alt når det gjelder å trene en klubb frem til resultater og bra fotball. _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
|