View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Calthaza Junior
|
Posted: 23.03.2009 16:39 Post subject: |
|
|
Det skulle ihvertfall ikke by på problemer å finne 'ramp' i trondheim.
fra spøk til halvor, så virket min forklaring litt lettere. :p
men ikke F om jeg gidder å tegne, mine paint skills er bedrøvelige.  |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
|
|
Men man snakker aldri om at ballen skyter fart når den forandrer retning i en motspiller eksempelvis.
Eksempelet er jo egentlig bare en retningsforandring. I eksempelet er lengderetningen mot høyre, og det klart at den når den slippes ned ikke går mot høyre.
Ballen skyter vel strengt tatt ikke fart selv om den tar retning i det eksempelet kaller lengderetningen.
En ball som stusser i bløtt gress/kunstgress vil vel heller ikke forandre retning, og mister bare litt mindre fart enn den ville ha gjort i tørt gress. |
|
Back to top |
|
 |
sukram Veteran
|
|
|
Kan forøvrig bekrefte av værforholdene veksler mellom OK og forjævlig. Et par-tre minus og snøbyger som kommer og går.
Men etter hva jeg har forstått fra noen av Trondheims, unnskyld Trondhjem, innbyggere har det snødd godt i trøndelagen i det siste, så det burde vel ikke komme som noe sjokk. |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 23.03.2009 16:41 Post subject: |
|
|
kkakk wrote: | Velkommen, viste ikke det fantes fornuftige folk nord for tregrensen:P |
Hæ!
Tromsø nord for tregrensen. Nei, da må du lenger nord. Ytterst på kysten av Finnmark, der er det lite trær.
Der er er også sanda på kunstgressbanene rosa av måseskit, og den gode gjødslingen fører til at gress/planter kan gro.
Tror egentlig ikke at kunstgresset på Alfheim er så dårlig, jeg tror det er verre. |
|
Back to top |
|
 |
kkakk Rutinert

|
Posted: 23.03.2009 16:43 Post subject: |
|
|
Har kommet ca 5cm snø siden lørdagsnatten, men nå varmer solen som bare det å været er strålende Påske vær  |
|
Back to top |
|
 |
sukram Veteran
|
Posted: 23.03.2009 16:45 Post subject: |
|
|
1r9b1k7 wrote: | Hæ!
Tromsø nord for tregrensen. Nei, da må du lenger nord. Ytterst på kysten av Finnmark, der er det lite trær.
Der er er også sanda på kunstgressbanene rosa av måseskit, og den gode gjødslingen fører til at gress/planter kan gro.
Tror egentlig ikke at kunstgresset på Alfheim er så dårlig, jeg tror det er verre. |
Jeg tror kanskje ikke han mente at kommentaren skulle være floristisk riktig. Det var nok en humoristisk kommentar. Forøvrig så skyldes vel mangelen på trær i finnmark aller mest de barske vindforholdende fremfor det faktum at det ligger så langt mot nord. Men nå er vi vel litt vel off topic. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 23.03.2009 16:45 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Jeg trenger ikke å implementere disse vanskelige ordene for å få deg til å forstå at en ball skyter fart i lengderetning - vel? Nå gjør du deg bare viktigere enn du er. Men jovisst, jeg kan lage en skisse. |
Jeg ville i utgangspunktet foretrukket det, faktisk, da mekanikk blir ganske intuitivt så snart man kan forklare hendelsen matematisk. Derfor trodde jeg det var nødvendig, men jeg bøyer meg i støvet for din sjeldent pedagogiske skisse. Den forklarte det meste. |
|
Back to top |
|
 |
kkakk Rutinert

|
Posted: 23.03.2009 16:47 Post subject: |
|
|
1r9b1k7 wrote: | Hæ!
Oi..
Ironi er en grønn båt |
|
Back to top |
|
 |
Calthaza Junior
|
Posted: 23.03.2009 16:47 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Men man snakker aldri om at ballen skyter fart når den forandrer retning i en motspiller eksempelvis.
Eksempelet er jo egentlig bare en retningsforandring. I eksempelet er lengderetningen mot høyre, og det klart at den når den slippes ned ikke går mot høyre.
Ballen skyter vel strengt tatt ikke fart selv om den tar retning i det eksempelet kaller lengderetningen.
En ball som stusser i bløtt gress/kunstgress vil vel heller ikke forandre retning, og mister bare litt mindre fart enn den ville ha gjort i tørt gress. |
Du har nok rett i dette. den vil åpenbart ikke skifte retning, men det virker som ballen kan sprette litt unaturlig på Alfheim, at den ikke mister like mye fart som på andre baner fordi alfheim-matta er hardere.
Dette vil i mindre grad også være merkbart på 2 naturgressbaner med forskjellig lengde på gresset og forskjellig fuktighet.
Mens det i større grad vil merkes på en kunstgressbane som er hardere. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 23.03.2009 16:48 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | En ball som stusser i bløtt gress/kunstgress vil vel heller ikke forandre retning, og mister bare litt mindre fart enn den ville ha gjort i tørt gress. |
Det slår meg at du ikke har spilt mye fotball på våte og dårlige fotballmatter. Hele poenget er at ballens bane flater voldsomt ut (kast en ball i en søledam, om du vil se hvordan det kan fungere). Den mister litt fart, men vinkelen er til gjengjeld så mye mindre at reell fart fremover på banen blir større enn om den skulle gått i en Lerkendal-bue.
Jeg er sikker på at jeg skulle greid å få sjuåringen hjemme til å forstå dette raskere enn akademikerne her inne. Siden jeg er i gang, kan jeg lage enda en illustrasjon.
Vi beveger oss bort fra rampen og inn på fotballbanen. Den ene ballen har en normal stuss, mens den andre treffer en glatt og våt kunstgressbane. Den vil da miste mye vinkel og SKYTE Moldskred-fart fremover, mens Lerkendal-ballen bare stusser videre i et tempo som Steffen Iversen mestrerer perfekt. |
|
Back to top |
|
 |
Calthaza Junior
|
Posted: 23.03.2009 16:49 Post subject: |
|
|
sukram wrote: | Kan forøvrig bekrefte av værforholdene veksler mellom OK og forjævlig. Et par-tre minus og snøbyger som kommer og går.
Men etter hva jeg har forstått fra noen av Trondheims, unnskyld Trondhjem, innbyggere har det snødd godt i trøndelagen i det siste, så det burde vel ikke komme som noe sjokk. |
Er ihvertfall så å si snøfritt 12 mil nord for Trondhjem, så den kjøper jeg ikke.  |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 23.03.2009 16:50 Post subject: |
|
|
bolgebah wrote: | Jeg ville i utgangspunktet foretrukket det, faktisk, da mekanikk blir ganske intuitivt så snart man kan forklare hendelsen matematisk. Derfor trodde jeg det var nødvendig, men jeg bøyer meg i støvet for din sjeldent pedagogiske skisse. Den forklarte det meste. |
Ouf, ironien er til å ta og føle på! |
|
Back to top |
|
 |
sukram Veteran
|
Posted: 23.03.2009 16:52 Post subject: |
|
|
Calthaza wrote: | sukram wrote: | Kan forøvrig bekrefte av værforholdene veksler mellom OK og forjævlig. Et par-tre minus og snøbyger som kommer og går.
Er ihvertfall så å si snøfritt 12 mil nord for Trondhjem, så den kjøper jeg ikke.  |
kkakk wrote: | Har kommet ca 5cm snø siden lørdagsnatten, men nå varmer solen som bare det å været er strålende Påske vær  |
Neivel? |
|
Back to top |
|
 |
Calthaza Junior
|
Posted: 23.03.2009 16:53 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: |
Vi beveger oss bort fra rampen og inn på fotballbanen. Den ene ballen har en normal stuss, mens den andre treffer en glatt og våt kunstgressbane. Den vil da miste mye vinkel og SKYTE Moldskred-fart fremover, mens Lerkendal-ballen bare stusser videre i et tempo som Steffen Iversen mestrerer perfekt. |
Helt klart et eksempel på at det egentlig ikke er noe feil med matta, bare at rbk-spillerne er for slappe. :p
Nei, jeg skal ikke si at matta er bra, for det kan jeg ikke uttale meg om.
Men det er fullt mulig å spille både god og underholdende fotball der, for BEGGE lag. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 23.03.2009 16:53 Post subject: |
|
|
Du skal ha for fantastiske illustrasjoner, Hedon!
Som gammel paint-bruker får jeg reint klump i halsen.
Synes også denne tråden har tatt en utrolig morsom vending. Fra bortekamp til mekanikk og fysikk.  _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
kkakk Rutinert

|
Posted: 23.03.2009 16:56 Post subject: |
|
|
Som en person som til stadig vekk har kontakt med forelder\venner på steinkjer, mens jeg selv bor i t.heim vet jeg at det kan være store forskjeller på været i Steinkjer som TIL-gutten Calthaza bor og i t.heim. Vi snakker tross alt om trøndervær  |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 23.03.2009 16:58 Post subject: |
|
|
kkakk wrote: | Oi..
Ironi er en grønn båt |
Jeg trodde den var grønn.
Tidligere spiller på norges nordligste kunstgress |
|
Back to top |
|
 |
Calthaza Junior
|
Posted: 23.03.2009 17:05 Post subject: |
|
|
kkakk wrote: | Som en person som til stadig vekk har kontakt med forelder\venner på steinkjer, mens jeg selv bor i t.heim vet jeg at det kan være store forskjeller på været i Steinkjer som TIL-gutten Calthaza bor og i t.heim. Vi snakker tross alt om trøndervær  |
Er du gammel Steinkjerbygg eller? evt ung Steinkjerbygg? :p
Er oppvokst her nede, og er tilbake her igjen nå etter 12-13 år i Nordens Paris. Av en eller annen grunn fikk jeg litt mer feeling for fotball mens jeg bodde der oppe. kommer vel litt av at Steinkjer ikke har vært så langt opp i min tid, og å dra til Trondhjem på den tia var ikke hverdagskost.
Når det gjelder været her kan det skifte mellom alt fra snøstorm, til regn og skinnende sol på bare noen få mils kjøring. Men er det fint, så er det F så fint.  |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2009 17:06 Post subject: |
|
|
Hehe fine illustrasjoner her, og jeg skjønner så klart poenget. Den får større fart i lengderetningen enn den ville fått på ei vanlig gressmatte.
Men den får aldri større fart enn den hadde i utgangspunktet, derav min lille frustrasjon over uttrykket "skyter fart".
Jeg forstår nemlig det uttrykket som fartsøkning, men det er mulig min forståelse av uttrykket ikke samsvarer med andre sin. |
|
Back to top |
|
 |
kkakk Rutinert

|
Posted: 23.03.2009 17:09 Post subject: |
|
|
Er student i t.heim for tiden, har ikke bodd fast i steinkjer på 3 år, men er der stadig vekk Mer om meg tar jeg ikke offentlig på et forum, det får evt bli på PM  |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 23.03.2009 17:10 Post subject: |
|
|
Ergo: innfallsvinkel = utgangsvinkel Lerkendal
innfallsvinkel > utgangsvinkel Alfheim
V(lerkendal) = V(alfheim)
Tilbake til kampen  |
|
Back to top |
|
 |
Calthaza Junior
|
Posted: 23.03.2009 17:10 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Hehe fine illustrasjoner her, og jeg skjønner så klart poenget. Den får større fart i lengderetningen enn den ville fått på ei vanlig gressmatte.
Men den får aldri større fart enn den hadde i utgangspunktet, derav min lille frustrasjon over uttrykket "skyter fart".
Jeg forstår nemlig det uttrykket som fartsøkning, men det er mulig min forståelse av uttrykket ikke samsvarer med andre sin. |
Litt enig her, men man mener vel bare det at den skyter fart i 'forhold' til normalt. Men tap av utgangsvinkel i forhold til inngangsvinkel på grunn av skru i ballen, gjerne overball (ballen skrur med lengderetningen) ser jeg ikke bort fra at den også kan få større horisontal fart enn den hadde ved inngangen. Uansett i større grad enn på en 'normal' bane. |
|
Back to top |
|
 |
kkakk Rutinert

|
Posted: 23.03.2009 17:11 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Hehe fine illustrasjoner her, og jeg skjønner så klart poenget. Den får større fart i lengderetningen enn den ville fått på ei vanlig gressmatte.
Jeg støtter din versjon, da ballen faktisk mister kraft ved "spretten", men øker fart i lengde retningen på grunn av at den flater ut. Den bruker da kraften den har til å sprette opp til å sprette fremover. |
|
Back to top |
|
 |
Noen Senior

|
Posted: 23.03.2009 17:14 Post subject: |
|
|
Hvordan spretter ballen på Steinkjer? |
|
Back to top |