English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tromsø - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 28, 29, 30  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Haugen
Veteran

PostPosted: 23.03.2009 15:24    Post subject: Reply with quote

Er hele Tromsø på møte? Skal det diskuteres opprettelse av Alfheim Stadion VIII?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
kristobal
Legende

PostPosted: 23.03.2009 15:27    Post subject: Reply with quote

Uttrykket "skyter fart" må vel innebære en fartsøkning og det er ikke tilfelle.

I det øvrige forstår vi nok hverandre ja Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
kkakk
Rutinert

PostPosted: 23.03.2009 15:28    Post subject: Reply with quote

Kanskje det er møte i forumtrollenes forbund FTF, der nye taktiske måter å plage andre individer med sin adferd. Er jo flere her som sikkert skal dit, samt en del i fra VGD.
Back to top
View user's profile Send private message
Calthaza
Junior

PostPosted: 23.03.2009 15:38    Post subject: Reply with quote

Lomaxx wrote:
Kan bli morro hvis kampen blir avlyst/utsatt pågrunn av snømenn på banen

Tror nok det skal en del til før det skjer. Tenker da tilbake på kampen mot Chelsea. Uansett, mye snø gir jo Alfheim-'asfalten' et mykere dekke, som skulle passe de 'myke menn' fra rbk bra.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 23.03.2009 15:40    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

Hvis du står på toppen av en rampe og slipper en ball rett ned. Vil du ikke si at denne ballen skyter fart i lengderetning når den treffer rampen? Den går fra 0 m i fremdrift i sekundet til 5 meter fremdrift i sekundet. Det er naturligvis dette som menes med at ballen skyter fart på Alfheim også. Den flater ut og farten målt i meter fremdrift per sekund øker.

Ellers tror jeg ikke "skyte fart" er et særlig holdbart vitenskapelig begrep, så ville ikke vært for kategorisk når det kommer til akkurat den definisjonen - om jeg var deg.

Last edited by Hedon on 23.03.2009 15:43; edited 1 time in total
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 23.03.2009 15:40    Post subject: Reply with quote

Skjønner godt at en med nicket «Kaldt assa» ikke bryr seg nevneverdig om snøværet Razz
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 23.03.2009 15:43    Post subject: Reply with quote

Calthaza wrote:
Og Rosenborg er mer vant til naturgresset på Lerkendal, akkurat som Ålesund er mer vant til dekket på Color Line Stadion. Helt normalt, det er deres hjemmebaner. Alle er mer vant til sine hjemmebaner enn noen andre lag, hva er poenget?

Haha, ja for naturgress varierer jo som kjent like mye som kunstgress Very Happy
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 23.03.2009 15:44    Post subject: Reply with quote

Jeg kan skjønne det Hedon. Men jeg har hørt folk omtale slike ting som om ballen økte farten, og det blir ikke riktig. Men okay, jeg kan være med på at akkurat uttrykket skyte fart i noe overført form kan forsvares.

En ball som kastes ned og spretter går jo også saktere opp igjen enn farten like før den traff bakken, selv om den muligens per definisjon har farten null i det den treffer bakken.
Back to top
Calthaza
Junior

PostPosted: 23.03.2009 15:48    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
kristobal wrote:

Hvis du står på toppen av en rampe og slipper en ball rett ned. Vil du ikke si at denne ballen skyter fart i lengderetning når den treffer rampen? Den går fra 0 m i fremdrift i sekundet til 5 meter fremdrift i sekundet. Det er naturligvis dette som menes med at ballen skyter fart på Alfheim også. Den flater ut og farten målt i meter fremdrift per sekund øker.

Ellers tror jeg ikke "skyte fart" er et særlig holdbart vitenskapelig begrep, så ville ikke vært for kategorisk når det kommer til akkurat den definisjonen - om jeg var deg.

Du har vel ikke lest at innfallsvinkel = utgangsvinkel?
men er til dels enig, på et 'glatt' underlag kan ballen miste litt av vinkelen, gjerne pga rotasjonen i ballen, og få en mindre vinkel ut, noe som sannsynliggjør en økt horisontal fart.

Men jeg kan ikke skjønne at litt fart i ballen skal være så fryktelig for et av norges beste lag. I tillegg til at dere VET at ballen "skyter fart", så da skulle det jo ikke være noe problem. Smile
Back to top
Calthaza
Junior

PostPosted: 23.03.2009 15:48    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Skjønner godt at en med nicket «Kaldt assa» ikke bryr seg nevneverdig om snøværet Razz

haha Very Happy
Back to top
Calthaza
Junior

PostPosted: 23.03.2009 15:49    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Haha, ja for naturgress varierer jo som kjent like mye som kunstgress Very Happy

Må si at det naturgresset på Brann stadion varierte nesten hvert eneste minutt. :p
Back to top
kkakk
Rutinert

PostPosted: 23.03.2009 15:51    Post subject: Reply with quote

Calthaza wrote:
men er til dels enig, på et 'glatt' underlag kan ballen miste litt av vinkelen, gjerne pga rotasjonen i ballen, og få en mindre vinkel ut, noe som sannsynliggjør en økt horisontal fart.

Men jeg kan ikke skjønne at litt fart i ballen skal være så fryktelig for et av norges beste lag. I tillegg til at dere VET at ballen "skyter fart", så da skulle det jo ikke være noe problem. Smile

Du spiller ikke mye fotball eller ? Kunstgress med en par minus er vanskelig å spille på i forhold til å beregne sprett å ballbane
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 23.03.2009 15:56    Post subject: Reply with quote

Calthaza wrote:
Må si at det naturgresset på Brann stadion varierte nesten hvert eneste minutt. :p

Ja, mens kunstgress på Alfheim oppfører seg konstant på en måte som TIL-spillerne er vant med. Gresset på Lerkendal oppfører seg konstant på en måte som alle er vant med, evt varierer på en måte som ingen er vant med. Kunstgresset i Drammen oppfører seg konstant på en måte som alle er vant med. Skjønner?
Back to top
bolgebah
Veteran

Hedon wrote:

Det der skjønte jeg ikke. Kan du lage en skisse med riktig dekomponering av vektor inntegnet? Energiregnskap og bevegelsesenergi er en selvfølge.
Back to top
larenim
Veteran

For min del er dagen redda uansett resultat i kveld, endelig har vi fått på det rene at TomH=Michael Collins.
Calthaza
Junior

PostPosted: 23.03.2009 16:05    Post subject: Reply with quote

kkakk wrote:

Du spiller ikke mye fotball eller ? Kunstgress med en par minus er vanskelig å spille på i forhold til å beregne sprett å ballbane

For det var helt sikkert lett å beregne ballbanen i Bergen igår?

Og nå har du begynt å rakke ned på kunstgress generelt, trodde det var bare kunstgresset i Tromsø dere ikke likte. Wink
Back to top
Calthaza
Junior

PostPosted: 23.03.2009 16:12    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Det der skjønte jeg ikke. Kan du lage en skisse med riktig dekomponering av vektor inntegnet? Energiregnskap og bevegelsesenergi er en selvfølge.

Jeg skjønner godt at du ikke skjønte den.
Jeg forstår ikke engang hvor rampen kommer inn i bildet. Jeg har aldri sett noen spille fotballkamper på en rampe. Smile
Back to top
Tobb
Senior

PostPosted: 23.03.2009 16:12    Post subject: Reply with quote

Tror Hedon prøver og forklare at bevegelsesmengden bevares, men at bevegelsesretningen endres i rampen. Dette forutsetter at ikke noe energi brukes i friksjon osv, og forklarer nok fenomenet at ballen skyter fart. Flatere utgangsvinkel enn inngangsvinkel og større andel av bevegelsesmengden i x-retning.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 23.03.2009 16:18    Post subject: Reply with quote

I anledning denne kampen, da jeg vet at det nå er minst èn hardcore Tromsø-supporter her inne, vil jeg spørre om noe jeg har lurt på LENGE.
Er TV-reporteren Morten Kræmer den samme Morten Kræmer som den tidligere spilleren Morten Kræmer?

Og hvor vanlig er etternavnet Kræmer? Er Kramer fra Seinfeld tipptippoldebarnet til en utvandrer fra Lofoten til Minnesota? Har det nederlandske skøyteesset Sven aner fra nord?
Calthaza
Junior

PostPosted: 23.03.2009 16:20    Post subject: Reply with quote

Tobb wrote:
Tror Hedon prøver og forklare at bevegelsesmengden bevares, men at bevegelsesretningen endres i rampen. Dette forutsetter at ikke noe energi brukes i friksjon osv, og forklarer nok fenomenet at ballen skyter fart. Flatere utgangsvinkel enn inngangsvinkel og større andel av bevegelsesmengden i x-retning.

Det jo ca det jeg sa i en tidligere post:
Calthaza wrote:

hvorpå kkakk kommer med dagens gullkorn. :p

kkakk wrote:

Back to top
Calthaza
Junior

PostPosted: 23.03.2009 16:27    Post subject: Reply with quote

Oppmannen wrote:
I anledning denne kampen, da jeg vet at det nå er minst èn hardcore Tromsø-supporter her inne, vil jeg spørre om noe jeg har lurt på LENGE.
Er TV-reporteren Morten Kræmer den samme Morten Kræmer som den tidligere spilleren Morten Kræmer?

Nei, disse er to forskjellige personer.
Den tidligere spilleren Morten Kræmer er for tiden Sportsdirektør i TIL

Oppmannen wrote:
Og hvor vanlig er etternavnet Kræmer? Er Kramer fra Seinfeld tipptippoldebarnet til en utvandrer fra Lofoten til Minnesota? Har det nederlandske skøyteesset Sven aner fra nord?

Dette har jeg ingen oversikt om, dessverre.

Last edited by Calthaza on 23.03.2009 16:28; edited 1 time in total
Back to top
sukram
Veteran

PostPosted: 23.03.2009 16:27    Post subject: Reply with quote

Oppmannen wrote:

Nei, det finnes to forskjellige Morten Kræmer. En jobber for TIL, en annen jobber for TV2.

Morten Kræmer, spilleren, huskes best for ehh.. han huskes vel knapt. Jo, nå husker jeg, horrible inngripener fra back-posisjon. Morten Kræmer, nå ansatt i TIL, huskes/kjennes vel best for å bruke i overkant mye penger.

Dine andre spørsmål krever en drøy grad av slektsforskning; selv aner jeg ikke.

Benytter forøvrig anledningen til å ønske meg selv velkommen. Som oppvokst i Tromsø med to foreldre fra Melhus/Byåsen, er kampen litt spesiell, men har aldri vært et annet lag for meg enn RBK, så lojaliteten er det ingen grunn til å betvile.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 23.03.2009 16:28    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:

Jeg trenger ikke å implementere disse vanskelige ordene for å få deg til å forstå at en ball skyter fart i lengderetning - vel? Nå gjør du deg bare viktigere enn du er. Men jovisst, jeg kan lage en skisse.

Om noen fortsatt ikke forstår det, foreslår jeg at dere kjøper dere en ball og går ut en tur.
Back to top
kkakk
Rutinert

PostPosted: 23.03.2009 16:30    Post subject: Reply with quote

Velkommen, viste ikke det fantes fornuftige folk nord for tregrensen:P
Back to top
sukram
Veteran

PostPosted: 23.03.2009 16:36    Post subject: Reply with quote

Takk. Det finnes trær her, de er bare dekket av snø, så kan være vanskelig å få øye på.

Ellers er det mer enn gøy å se på forsøkene på vitenskapelige studier av "skyte fart"-konseptet. Det er vel ikke noe potensielt doktorgradsarbeid foreløpig, men. Cool
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 28, 29, 30  Next
Page 14 of 30

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb