English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nils Arne Eggen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 258, 259, 260  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Maradona
Veteran

PostPosted: 23.10.2006 19:49    Post subject: Reply with quote

Pressen har vel kokt suppe på en spiker igjen... Tror Nils Arne har mest lyst å fortsette pensjonstilværelsen..

Er det ikke Knut Torbjørn Eggen de har lyst på ?
Skammels10
Veteran

PostPosted: 23.10.2006 19:51    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Takk.
He he, egentlig en lettelse...

Ja, må si jeg ble lettet selv.
Tror nok gamle-Eggen fortsatt har gamle kunster inntakt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 15.11.2006 15:36    Post subject: Reply with quote

Nils Arne Eggen hadde en tydelig filosofi og en langsiktighet i sitt arbeid som ga resultater. Om han skulle startet sitt prosjekt om igjen i dag, så er det en betydelig risiko for at han ville blitt sparket før det var kommet skikkelig i gang. Det tar nemlig tid å få samhandlingen til å sitte.

Les mer: Ville Nils hatt en sjanse i dag?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
FanFraSør
Rutinert

PostPosted: 15.11.2006 18:44    Post subject: Reply with quote

Vi får nok aldri vite hvordan NAE ville gjort det i dag da han nok ikke kommer tilbake som trener på øverste nivå. For hver dag som går blir sjansen for det mindre. Personlig tror jeg NAE ville gjort det bra i en klubb hvor han hadde de rette spillertypene, og lov til å styre i stor grad og med garanti om 2 - 3 år for å bygge opp laget. I en klubb som viking, brann, vif og lillestrøm tror jeg også han kunne gjort det veldig bra. Det er klubber med stort potensialle som går på trynet når det gjelder som mest. Her tror jeg de kunne klart å ta det siste steget bare i kraft av å vite at de hadde den største norske trenerlegenden gjennom alle tider som treneren sin.

Blir uansett bare synsing og jeg nøyer meg derfor med å være evig takknemlig for at jeg fikk oppleve NAE som trener om så bare på avstand, for alt han gjorde for RBK og norsk fotball. Jeg forguder han, han er et menneske og alt annet enn perfekt men det er noe av det som gjør han så unik, at NAE er NAE på godt og vondt.

Han har ingenting mer å bevise, og tror heller at deler av norsk fotball ønsker han mer tilbake enn han selv gjør og derfor kommer med den type utspill "Holder Eggens tanker i 2006", "Ville Eggen gjort det like bra i dag?".
Hva han ville gjort i dag er lite interessant i forhold til hva han faktisk gjorde!
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 17.11.2006 15:09    Post subject: Reply with quote

Molde ville hente Eggen

Det får da jaggu være måte på.
Brady
Veteran

PostPosted: 18.11.2006 00:53    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Nils Arne Eggen hadde en tydelig filosofi og en langsiktighet i sitt arbeid som ga resultater. Om han skulle startet sitt prosjekt om igjen i dag, så er det en betydelig risiko for at han ville blitt sparket før det var kommet skikkelig i gang. Det tar nemlig tid å få samhandlingen til å sitte.

Syns dette var en tåpelig og historieløs kommentar av Kroksæter. Det er ikke noe nytt i 2006 at treneren ikke får sitte i mange år uten suksess. Nils Arne Eggen måtte gå av etter 82-sesongen, noe Kroksæter syns å glemme, selv om laget året før spilte den beste fotballen og ledet serien nesten helt til slutt.

Hadde Nils Arne Eggen sittet som trener i 1991 uten to mesterskap, to cupgull og en sølvmedalje på tre år bak seg? Når Eggen kom tilbake til klubben i 1988 opplevde han suksess fra første spark på ballen. Styret slapp dermed å ta stilling til langsiktigheten i satsingen.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 18.11.2006 13:08    Post subject: Reply with quote

Eggen til Molde ja. Trodde de virkelig på dette prosjektet? De må jo ha vært helt gal. Akkurat som om Rosenborg skulle tryglet til Arild Stavrum. Ridicolous.
Back to top
simonfcb
Proff

PostPosted: 18.11.2006 16:04    Post subject: Reply with quote

Haha, Stavrum til RBK. Det er en vesentlig forskjell på Stavrum og Eggen da, Eggen duger, det gjør ikke Stavrum..

``Det å gi seg på toppen er oppskrytt, man gir seg når man føler det er det rette valget´´ - Kjetil Andre Aamodt
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Erik
Veteran

PostPosted: 19.11.2006 02:40    Post subject: Reply with quote

HÃ¥per du for guds skyld forsto poenget til knerten?
Og det var langt ifra at stavrum var god nok for RBK.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 16.01.2007 20:41    Post subject: Reply with quote

Stjerneklart om Eggen

(Søk etter "Stjerneklart" på NRK Nettradio for å høre programmet fra 8. januar.)
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 17.01.2007 12:19    Post subject: Reply with quote

Ang. det overnevnte programmet: Typisk Eggen i ettertid å påstå at uttalelsen om at "We play with two stoppers and three spisses" var helt bevisst. Very Happy
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.03.2007 01:16    Post subject: Reply with quote

Nils Arne har flyttet boligadresse tilbake til 7320 Fannrem og blitt profet i egen hjembygd. Med den ene godfoten i barndommen, og den andre plantet i framtida, lot vi han «far sjøl» streke opp kartet.

Les mer: Ã…penhjertig Nils Arne Eggen
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2007 16:53    Post subject: Reply with quote

Ligger sikkert inne på forumet allerede, men artig likevel:
60 fulltreffere fra Eggen

Eksempel:
32. - Øystein, du må kom fortar ned!
Rosenborg trente på headinger, og da Eggen ikke fant annet å kritisere, kom denne meldingen til Øystein Wormdal.

Kudos til VGD.
Back to top
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 29.03.2007 18:34    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Ligger sikkert inne på forumet allerede, men artig likevel:
60 fulltreffere fra Eggen

Eksempel:
32. - Øystein, du må kom fortar ned!
Rosenborg trente på headinger, og da Eggen ikke fant annet å kritisere, kom denne meldingen til Øystein Wormdal.

Kudos til VGD.

TAKK! Den har jeg ikke sett før, lo godt mange ganger der ja!

Trondheim, oktober 1999:

5. - Æ si' og påstår - og har sjølsagt helt rætt . . .
PÃ¥ et trenerseminar under en fotballfaglig diskusjon med trenerkolleger.
Back to top
Erik
Veteran

PostPosted: 29.03.2007 18:53    Post subject: Reply with quote

Hehe, jeg savner Eggen. Fin fargeklatt.
Back to top
SoZo
Rutinert

PostPosted: 30.03.2007 08:43    Post subject: Reply with quote

Ler fortsatt så jeg gråter av denne

33. - How much time left, ehhh?
Som landslagsspiller ble han rasende på linjedommeren under en kamp mot Sverige på Råsuna. Problemet var at det var langt å løpe,, og innen han kom fram, var sinnet over. Han måtte likevel finne på noe å si.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 12.03.2009 13:20    Post subject: Reply with quote

Verdens Gang, 08.03.09

- Æ har fått tilbake gnisten

LA MANGA (VG) - Asså, æ har fått den tilbake no, den gamle gnisten! Nils Arne Eggen (67) drar hånden gjennom den tjukke, grå hårmanken og smiler sitt bredeste smil.

Han føler endelig at han har kapasitet til å bidra for norsk fotball igjen - drøyt seks år etter at han ble båret på gullstol ut av Lerkendal, en sen høstkveld i 2002.

- Jeg var rimelig fornøyd den gangen, etter 40 år i bransjen. Men den gamle gnisten er der igjen nå. Og jeg føler at jeg igjen kan mene noe - og si det. Har du et budskap som er interessant, så er det også viktig at det kommer frem, sier Eggen der vi sitter på kafé i «hjemstedet» La Manga. Han har hatt leilighet der i mange år.

Satser på yngre
Han har bestemt seg for å bruke all sin visdom og kunnskap på å observere dagens spillere - og trenere. Han er fortsatt ansatt i Rosenborg, men på spørsmål om et mulig comeback som topptrener svarer han:

- Nei, det har jeg ingen planer om, og fastslår at det ikke har vært en aktuell problemstilling.

Istedenfor å blande seg - for mye? - opp i det A-laget gjør på Lerkendal, er det fremtidens menn han vil forme. Hovedrollen hans er å coache unge trenere og spillere i klubben.

- Jeg jobber sammen med andre hjelpere med utviklingen av unge spillere i Rosenborg - guttespillere og juniorer. Fotballutviklingen skal blant annet koordineres med skolegang. Her er jeg helt enig med alle som hevder at vi er fullt på høyde med andre land, og ligger ikke noe tilbake for - for eksempel - Manchester United, selv om de jo er et stykke foran oss når det gjelder eldre spillere.

- Det reneste tøv
- Jeg har samlet den kunnskapen jeg har, og jeg har jo en del, og en klar formening om hva som er det beste for norsk fotball. Man må stole på egen dyktighet. De siste årene har det sneket seg inn at alle andre kan fotball bedre enn oss. Det er selvsagt det reneste tøv, kommer det i kjent stil fra fotball-legenden.

- I all beskjedenhet, så mener jeg at jeg kan bidra med fotballfaglig tyngde i fremtiden. Du kan ikke lære bort noe du ikke kan, sier Nils Arne Eggen. Der kom den første av mange enkle, men geniale Eggen-læresetninger.

Nils Arne Eggen, mer enn noen, satte Rosenborg, Trondheim og norsk fotball på kartet gjennom noen - i dag - helt ubegripelige prestasjoner på 1990-tallet.

Hvordan i alle dager fikk han det til? Hva gjorde han? Stemmer det at han tok ut laget mens han satt på do? Angrer han på noe? Hvordan opplevde han selv suksessen? Hva med de legendariske pressekonferansene?

- Asså, æ lik itj å sjå så mye tilbake, begynner legenden. Han har drukket et glass øl. Det står en skvett igjen i glasset.

- Kan jeg ta litt vann av deg? spør han. Så forsyner han seg av den svære flasken - og tømmer vann i ølglasset. Han bryr seg ikke om å ta nytt glass. Det er litt sånn han er; han bryr seg ikke om uviktige ting.

Tror RBK vinner
Etter Eggen har Rosenborg prøvd alt - og bare delvis lykkes. Seks år har det tatt å komme vekk fra den verste Eggen-sammenligningen på Lerkendal. Seks år med seks trenere, som alle på sin måte er blitt sammenlignet med Eggen. Men ingen kan Eggen-fotballen som Eggen, og med Rosenborgs ansettelse av Erik Hamrén kom det definitive bruddet.

- Jeg har sansen for Hamrén. Vi snakker jo sammen iblant, men han skal slippe å ha meg på ryggen sin.

- Var det dét som skjedde for noen år siden?

- Med Ola og Perry... asså, vi prøvde jo å bidra der. Talentfulle trenere trenger råd og inspirasjon. Men det er viktig å ikke bli for belærende, sier han om periodene Ola By Rise og Per Joar Hansen hadde laget - fra 2004 til midtveis i 2005. Eggen vet det kanskje ble for mye - Eggen.

Noe særlig mer om de trenerne som har kommet etter ham vil han ikke si. Han er opptatt av fremtiden nå.

- Jeg tror på Rosenborg i år. Jeg tror alltid vi vinner ligaen, og det tror jeg også i år.

- Må være tilstede
Iveren tar ham. Engasjementet er - nesten - som i gamle dager. Faktene er de samme. Armene går som vindmøller iblant. De innskutte bisetningene er fortsatt der. Og utålmodigheten.

Hva var det egentlig som gjorde ham unik? Eggen har ikke svaret, men kanskje en mulig forklaring:

- Skal du trene et lag hver eneste dag, må du være veldig til stede som trener. Hele tiden. Den sterkeste drivkraften for å holde så lenge i manesjen er å utvikle lag. Du må ha et bedre lag om høsten enn om våren.

Eggen ledet Rosenborg i 336 seriekamper fra 1988 og til og med 2002. På de kampene scoret RBK 894 mål - et snitt på 2,66 mål pr. kamp. Rosenborg vant 216 av de 336 kampene. Det gir en seiersprosent på 64. Ikke rart folk elsker Nils Arne Eggen.

- Kontinuitet. Jeg diskuterte faktisk lagoppstillingen til kamper med Nils Skutle (administrerende direktør), Rune Bratseth og Knut Skoglund (avdød formann). Vi snakket godt sammen, sier Eggen.

- Jeg trodde du sa «vi tar ut laget i fellesskap», før du tok med deg Donald Duck på do og kom ut igjen med lagoppstillingen?

- Æ læs itt Donald.

- Du tok kanskje med kampprogrammet da?

- Ja, det stemmer bedre.

- Og tok ut laget der og da?

- Det hendte nok ja, svarer Eggen.

Toppårene var 1995, da Rosenborg vant 73 prosent av kampene sine. Og 1997, da klubben i snitt scoret 3,35 mål pr. kamp.

Her kommer en annen enkel læresetning fra Eggen:

- Den som scorer mål, scorer mål. Altså all god læring som repeteres er en suksessfaktor.

Eggens 12 seriegull fra 1988-02 ble vunnet med en seiersmargin på til sammen 84 poeng. Det gir et snitt på syv poengs margin til nummer to. Forrykende.

«Mye meg»
- Er det noe du angrer på - fra suksessperioden?

- Det ble veldig mye meg. Men jeg har skværet opp med folk underveis.

I Champions League ble det enda mer Eggen. Ikke bare på banen. Det er kanskje utenfor banen han vakte mest oppsikt, der han i grilldress og luen på snei tok europeisk presse med storm. Eggen snakket om «hechsenschoss» (hekseskudd), om å kastrere katten i Orkdal før en kamp, om «four stoppers and two spisses».

- Hvor bevisst var dette?

- Etter hvert var det litt bevisst. For meg så trenerne ut som rene messiaser der de satt og ikke sa noen ting, og sånn er det jo ikke. I starten var jeg litt anspent, lik dem i dress som ikke sa noe. Men jeg måtte jo finne på noe. Uttrykket «hope in a hanging snore» (håp i et hengende snøre) ble jo laget der og da... Hensikten min var god, å bryte litt ned det inntrykket folk satt med av fotballtrenere. Det var litt artig. Jeg likte meg, sier Eggen.

Fotballmessig kom gjennombruddet 11. september 1996. Da ble IFK Göteborg slått 3-2 - på bortebane. Eggen fikk tilhengere i hele Skandinavia, og da AC Milan ble slått ut av Champions League på San Siro i Milan 4. desember samme år, var hele Europa imponert.

- Oppgjøret mot IFK var viktig, innrømmer Eggen - som etter seieren kom med ett nytt planlagt sitat: Han skrev om Ibsens legendariske «Ikke øl i en sådan stund, gi meg fløyten» til «gi meg Løiten».

RBKs suksess førte også Eggen til det svenske landslaget. Før VM i 2006 ble han hentet inn som foredragsholder for Lars Lagerbäcks mannskap.

Dortmund størst
- De var veldig opptatt av å høre om Rosenborgs angrepsspill. Jeg fortalte at blir du god i angrep, så blir du god i forsvar. Jeg vet at det - for mange - er å snu ting på hodet. Men min teori er at hvis du vet hvordan du lager mål, så blir du ikke livredd for å slippe inn mål. Det var sånn jeg tenkte, og sånn jeg fortsatt tenker. Du må gi motstanderen problemer, mener Eggen.

På tre hjemmekamper, mot Olympiakos, Porto og Real Madrid, tok Rosenborg tre seirer med en samlet målforskjell på 9-1 i 1997. I 1999 ble det 6-0 til sammen i bortekampene mot Boavista og Borussia Dortmund. Og året etter ble 9-2 til sammen hjemme mot Paris St. Germain og Helsingborg. Og dette til tross for at noen av de beste spillerne stadig forsvant ut.

- Men hvilken av alle prestasjonene i Europa var egentlig størst?

- Der og da var seieren mot Milan (2-1 borte) den største prestasjonen. Men i dag vil jeg nok sette seieren i Dortmund (3-0) høyest, sier Eggen.

Struktur nøkkelen
Olympiakos ble slått 5-1, Legia Warszawa 4-0, Blackburn 2-1, Real Madrid 2-0, Porto 2-0, Celtic 2-0 og Paris St. Germain 3-1. Høydepunktet var kvartfinalene mot Juventus i 1997 (1-1 og 0-2). Det var gode tider. De kommer neppe tilbake?

- Jo da, det tror jeg er mulig, sier Eggen. Han mener «ballen» er vesentlig.

- Av de 90 minuttene Rosenborg trente på en økt, var 80 av dem med ball. Og 70 av de 80 igjen var mot store mål. Skal du bli god med ball må du holde på med ball, sier han, og er fortsatt klar på at et strukturert angrepsspill er nøkkelen.

- Det må gjentas så mange ganger at det sitter, sier Eggen - og vet at spillerne hans på 1990-tallet gikk lei gjentagelsene.

- Kan vi slutte snart? Jeg har vært her siden klokka 12 i dag, sa Mini en gang til Eggen etter at treneren hans ikke ga seg på en svært lang økt.

- Hold kjeft, Mini, jeg har vært her siden 1960, svarte Eggen.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 16.06.2009 07:15    Post subject: Reply with quote

Inn i Vif's trenerteam ?

Han avviser at han er aktuell for klubben han spilte for i 1964, 1965 og 1966.

– Nei, jeg har ingen slike planer. Vi får heller komme tilbake til det, sier han.

Les mer: Ønsket av Vålerengens IF.
Back to top
georgios
Veteran

PostPosted: 16.06.2009 08:02    Post subject: Reply with quote

Skulle noe sånnt skje blir jeg veldig skuffet. Pluss at VIF blir mye bedre, liker ingen av delene
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 16.06.2009 12:14    Post subject: Reply with quote

I formiddag bekrefter Raymond Johansen henvendelsen til den tidligere Rosenborg-treneren, som kom i stand fordi spillende trener Martin Andresen ønsket seg trønderen til VIFs trenerstab.

- Jeg har snakket med Nils Arne. Dette ble til på initiativ fra Martin, etter en samtale vi hadde. På bakgrunn av det ringte jeg Nils Arne Eggen, sier Johansen til Dagbladet.

Ifølge Johansen prater han og Andresen ofte om hva som kan gjøre Vålerenga bedre.

- Jeg har hele tida hatt tett kontakt med Martin, og vi diskuterer ofte hvilke nye impulser som kan forbedre det sportsliga apparatet. Vi ser etter erfaring og kompetanse, det gjelder i fotballen som alle andre steder, sier Johansen.

- Eggen har ikke tid nå, kan det bli aktuelt igjen seinere?

- Vi har ikke diskutert det siden. Men det er alltid fornuftig å se etter personer med kompentanse på kulturbygging og stor erfaring rundt treningsarbeid.

Les mer: Martin ville ha Eggen-hjelp
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 16.06.2009 21:19    Post subject: Reply with quote

Haha, Eggens kommentar på 5-millionersbudet på Frode Olsen på matchball mandag. Ubetalelig tirade om imperialisme og uforskammethet.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 16.06.2009 23:58    Post subject: Reply with quote

Klippet Smile
Back to top
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 17.06.2009 12:23    Post subject: Reply with quote

Men det er jo en nike-fotball! Surprised
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 23.08.2009 13:57    Post subject: Reply with quote

Noen flere sitater: Absolutt Eggen

«Når du får slengt etter deg at du er en hore, eller en homo, eller at du skal hjem å runke faren din, er det liksom ikke den helt store litterære schwungen over det.»

«Jeg vet utmerket godt at jeg verken har utseende eller kropp til å være med i Baywatch, men når jeg blir kalt svin og grisetryne, opplever jeg det som en tanke uraffinert.»
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 28.08.2009 12:49    Post subject: Reply with quote

Torsdag kveld var Nordlies tid som KIL-trener over, og KIL-ledelsen ser ikke ut til å søle bort tida.

Etter de opplysninger glomdalen.no sitter inne med har KIL allerede henvendt seg til - og fått nei - fra Nils Arne Eggen.

Les mer: Eggen fikk tilbud
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 258, 259, 260  Next
Page 5 of 260

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb