| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Strand Veteran

|
Posted: 26.02.2009 13:30 Post subject: |
|
|
| Skutle minner meg litt om sjefen til Dilbert, han har fått ansettelsestopp og nekter dermed å sparke noen for at imperiumet hans skal skrumpe inn |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 26.02.2009 14:40 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | En snakker om sportslig satning ,men jeg har problemer med å se den sportslige satningen og det er svært lite som minner om f.eks det grepet Bayern München foretok seg når dem hentet Ribery, Toni, Klose m.flere vi mangler fremdeles en spiss og det er ikke satt av penger til en heller. Det er noe som suger penger ut av kassen og dette sugerøret bør lokaliseres for å derreter plugges igjen for en stund. |
Sannere ting er knapt sagt Keenoir. Det blir spennende å se budsjettet og størrelsen på de ulike postene, særlig utgiftspostene. |
|
| Back to top |
|
 |
Brandy Proff
|
Posted: 26.02.2009 14:46 Post subject: |
|
|
Sugerøret er slik: Alle spillerne som gikk omtrent gratis: Helstad, F Johnsen, Braathen, Dorsin, Koppinen.
Deretter Koné, og vi kan gjerne nevne Riseth og noen vil kanskje også si Storflor.
Alle disse skulle erstattes, og det har kostet mange millioner.
Tetting av dette sugerøret gjøres på følgende måte: Forleng kontraktene tidligere, eller selg spillere som ikke vil være her, før det er 6 mnd igjen av kontrakten.
Dette var et problem som oppsto under Bratseths siste tid. Han lot ting bare skure og gå. Og det ble ikke noe bedre under (stakkars) sjukmeldte Eggen.
Det må sies at vi har blitt bedre. Vi har forlenget med Tettey og Skjelbred feks. Det koster...men vi vil få igjen med renter - både på banen og utenfor. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.02.2009 14:55 Post subject: |
|
|
| Jeg er enig i det Brandy ,men både Konè, Braaten, Johnsen og Helstad ga igjen penger i kassen og Konè og Braaten fikk vi igjen mer for enn hva vi kjøpte dem for. Johnsen fikk vi igjen mye for og det etter flere gode år for Rosenborg. Helstad er en skammelig sak og en skamplett for sportslig ledelse. Vi har heller ikke brukt vanvittige summer på overgangsmarkedet i forhold til det jeg forventer at Rosenborg skal bruke. Vi skal heller ikke glemme at Stoor og Hirschfeldt ga fine beløp inn i kassen. Vi har ikke bare hatt utgifter i spillemarkedet. Det har blitt avskrevet verdier på spillerstallen, men har en skrevet opp verdien for Skjelbred og Tettey som har forlenget kontraktene? Lago bør vel også vurderes opp med sin nye kontrakt. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 26.02.2009 15:18 Post subject: |
|
|
I utgangspunktet har jeg ikke noe imot argumentet at RBK nå bruker av egenkapitalen sin for å komme tilbake i toppen av TL, gitt at mange andre lag ikke kan fortsette å leve over evne takket være snille onkler. Det er allikevel flere grunner til at jeg tviler på at RBK vil lykkes på kort og lengre sikt, dessverre:
- stallen er ikke nevneverdig styrket siden i fjor, og 5. plassen var poengmessig langt bak både gull og medalje, og RBK kunne fort ha havnet mye lenger ned på tabellen.
- klubben har tydeligvis ikke råd til å investere i en ny spiss av samme klasse som Iversen (når han er i form). I tillegg er Stadsgaard mye skadet og på midtstopperplass hadde man trengt minst en god og rask stopper av samme klasse som kan utfylle Lago. Demidov og Lago er ikke et godt stopperpar, og Nordvik er for urutinert. Etter mitt syn vil RBK tape mange poeng i årets sesong på et litt for dårlig midtforsvar og at spissene samt midtbanen ikke skårer nok. Dette problemet vil forsterkes når Sappara og Konan forsvinner til sommeren.
- Hoftun som sportsdirektør, Hjelde som fysisk trener etc. Med all respekt for de som jobber i RBKs sportslige apparat, så betviler jeg at RBK har ansatt de som er best kvalifisert til disse stillingene. Jeg antar dette også gjelder mange av stillingene i administrasjonen. Det er naivt å tro at RBK ikke bare skal bli ledende i Norge men også en toppklubb i Europa ved å rekruttere lokalt i Trøndelag eller internt i klubben. Kort sagt er ikke RBK i dag en organisasjon tuftet på 'meritokrati', og ergo så har man ikke en organisasjon som er så effektiv og presterende som det den burde vært i forhold til utgiftene.
Jeg vil alltid fortsette å støtte RBK og håper å få se mye god fotball i årene som kommer, men jeg sitter desverre etterhvert igjen med litt av den samme følelsen som jeg har i forhold til for eksempel sykkelsporten og doping. De siste årene har jeg ikke villet se på Tour de France fordi jeg vet at sporten er råtten og ikke har noe med idrett å gjøre, og ifht. RBK så begynner jeg å bli lei av at organisasjonen tydeligvis er tufta på innavl og ikke er så kompetent som den burde ha vært. Arven etter Eggen (inklusive egenkapitalen) og den internasjonale merkevaren RBK har ikke blitt tatt godt var på, og i disse dager står klubben ved et veiskille. Klarer man ikke å levere godt sportslig de neste to sesongene, samtidig som klubben bruker av egenkapitalen (til å holde på mange ansatte men ikke til å forsterke laget i forsvar og angrep), så har ikke RBK mange flere kort å spille på. Da har man ikke bare tullet bort sin status i Europeisk og norsk fotball, men man vil fremdeles ikke ha en god nok stall, en enda mindre egenkapital, og det samme store antall i administrasjonen, som da definitivt må slankes.
Mislykkes klubben nå, så må man starte helt i bunn. Det ville vært tragisk om dette skjer blandt annet fordi man ikke forsterker laget nevneverdig fra 2008 til 2009 på de plassene hvor det trengs. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.02.2009 15:20 Post subject: |
|
|
| Meget bra innlegg, jeg er enig i det meste. Begynner å grue meg til hestekuren som kommer til å komme om noen år. |
|
| Back to top |
|
 |
hefffner Senior
|
Posted: 26.02.2009 15:59 Post subject: |
|
|
Føler på mange måter at en har begynt i feil ende. De har gått for å styrke administrasjon og markedsavdelingen først, slik at en kan hente inn midler og ressurser til det sportslige. Sett heller det sportslige først(ikke bare i tale) så kommer det markedsmessige etter av seg selv(publikum, sponsorater osv..), på grunnlag av gode sportslige resultater. Egget kommer før høna.. _________________ Fatter ikke åssen folk klarer å holde med andre lag enn Rbk... |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 26.02.2009 16:32 Post subject: |
|
|
Ja, ikke sant...
RBK rigger for voldsom vekst
| Quote: | | - Det er bare et tall, men det er sannsynlig at vi må ha denne veksten. Tallet er uinteressant for meg som leder, men vi må mentalt innstille oss på å bli flere ansatte. Hvis vi blir hundre flere, kreves det mye av organisasjonen. Vi må allerede nå begynne å tenke på konsekvensene |
|
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.02.2009 17:07 Post subject: |
|
|
| Kanskje den første vi bør kutte er Nils Skutle før han tar livet av klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 28.02.2009 15:28 Post subject: |
|
|
Vi bør kanskje ta oss en studietur til Stavanger for Viking har klart det som tydeligvis er fullstendig umulig for Rosenborg. Som er å bruke en god del penger på spillerkjøp og samtidig ikke gå 50 millioner i minus.
Se - en tippeligaklubb med overskudd |
|
| Back to top |
|
 |
Brandy Proff
|
Posted: 28.02.2009 20:16 Post subject: |
|
|
Hva er dette tullet med at vi ikke har styrkets stallen siden i fjor. Vi har et ungt og talentfullt lag, som har blitt ett år eldre. Det er litt som Start i 2006. De hadde et veldig ungt og talentfullt lag i 2005, som slo ut i full blomst i 2006.
Vi har beholdt nøkkelspillerne og styrket angrepet med både fart og futt (Olsen).
I fjor høst brukte vi også store penger på å sikre oss (nye) kontrakter med Tettey, Ciljan, Annan og Dorsin. Er ikke det sportslig satsing? Klart dette koster. Etter Stabæk-kampen bør det være klart at vi kommer til å kjempe om gull, og minst havne blant topp tre. Det borger for stor tilstrømning til Lerkendal og mange tv-kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 01.03.2009 18:31 Post subject: |
|
|
| Start? Du snakker om laget som tok sølv i 2005 nå ja? |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 01.03.2009 18:56 Post subject: |
|
|
| Brandy wrote: | Hva er dette tullet med at vi ikke har styrkets stallen siden i fjor. Vi har et ungt og talentfullt lag, som har blitt ett år eldre.
Vi har beholdt nøkkelspillerne og styrket angrepet med både fart og futt (Olsen).
|
Sorry, men dette er ønsketenkning. RBK har blitt nummer 5 i serien to år på rad, og klarte ikke gjennom hele fjorårssesongen å finne en erstatter til Konè. Iversen er mye skadeplaget, og det samme er Stadsgaard, som skulle være forsvarsspilleren med stor F som klubben har lett etter i flere sesonger. Etter mitt syn mangler dagens stall en god backup eller konkurrent til både Iversen og Stadsgaard, og i tillegg så vil Konan og Sappara sannsynligvis forsvinne til sommeren. Budsjettet kalkulerer med salg samtidig som at man ikke har midler til å kjøpe en spiss, en forsvarsspiller samt erstatte Sappara.
Når man har sagt at denne sesongen er klubbens viktigste på lang tid, og at man kalkulerer med underskudd som spiser av egenkapitalen samtidig som man må selge av spillerstallen for å begrense tapet, da er det noe som skurrer. Dette laget er ikke nevneverdig forsterket fra fjorårssesongen, og er avhengig av at sentrale spillere som Iversen og Stadsgaard holder seg skadefri og er i form gjennom store deler av sesongen. Dessverre har sesongen blitt innledet med at begge ikke har kunnet være med i treningskampene. Legg også til at klubben har kalkulert med 20.000 i snitt per kamp, samtidig som vi er inne i en lavkonjunktur hvor folk vil spare penger.
Det er MYE risiko i denne strategien og budsjettet (les: ønsketenkning?), med den faren at om man ikke lykkes sportslig samt trekker 20.000 i snitt, så har man en svekket stall etter salg i sommer, et større underskudd enn budsjettert, og en klubb som ikke lykkes sportslig og derfor er mindre attraktiv for publikum, sponsorer og spillere.
En mer nøktern strategi ville vært som følger: Budsjetter med samme antall tilskuere som i år, samt at klubben investerer i ny spiss og forsvarsspiller for de midlene man kan få for Sappara og Konan. Da hadde man muligens også kunne oppjustert de sportslige ambisjonene, dvs. at RBK hadde vært en klar medaljekandidat. Per dags dato er ikke klubben det, selv om man som supporter ønsker, håper, vil dette. Styret og ledelsen i klubben derimot må planlegge og budsjettere, samt sette seg mål, etter andre prinsipper enn å tro og håpe. Mitt inntrykk er at de håper Hamrèn skal lede klubben til gode sportslige prestasjoner uten vesentlig styrking av stallen, og at disse prestasjonene skal lokke 20.000 i snitt til Lerkendal.
Jeg håper det er flere som ser at det er et sprik mellom uttalte sportslige ambisjoner, budsjett, og kvaliteten i stallen ifht. foregående år. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 01.03.2009 19:21 Post subject: |
|
|
| Forsterkningen heter Erik Hamrén. Etter at han kom til klubben i fjor så tok kun Stabæk, Fredrikstad og Tromsø flere poeng enn oss. Stabæk tok 5 poeng mere, vi tapte som kjent til Stabæk og det utgjør 6 poengs differanse. Fredrikstad tok 3 poeng mere enn oss, hadde vi slått FFK borte i fjor så hadde man stått likt. Tromsø tok 3 poeng mere enn oss, vi tapte som kjent for dem også og ville vært tre poeng foran med seier på Alfheim. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.03.2009 20:52 Post subject: |
|
|
| Ja hadde vi vunnet alle kampene våre ville vi vært forann alle. Blir litt meningsløst å begynne å vurdere slik imo. Men det stemmer at vi var bedre med Hamrén enn uten. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 01.03.2009 21:08 Post subject: |
|
|
| Ja ,men det er intressant og det viser at det ikke er så veldig langt opp og det er ikke så alltfor store justeringer som skal til før vi er helt opp i der. Særlig med tanke på at vi ble ranet av Stabæk hjemme på Lerkendal. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 01.03.2009 22:01 Post subject: |
|
|
Hadde vi tapt mot Molde så hadde vi vært nummer åtte på tabellen under Hamren.
Vi hadde hatt 1,61 x 26 = omtrent 42 poeng med Hamrens poengsnitt hele sesongen, noe som knapt ville ført oss høyere på tabellen.
Laget er ett år eldre enn i fjor, der ligger stort sett den eneste forsterkningen. Om det er nok til å bedre femteplassen fra de seneste to årene er ikke sikkert, men de andre er stort sett blitt svakere og eliteserien er om mulig enda jevnere og dårligere enn den han vært de siste årene. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 01.03.2009 22:07 Post subject: |
|
|
| Hamrèn får sesongoppkjøringen og allerede nå ser enn at vi har blitt merkbart bedre fysisk kontra ifjor. Det er begrenset hvor mye Hamrèn kunne forandre på i løpet av sesongen og det vil ikke være rettferdig å dømme Hamrèn før denne sesongen og tegnene er gode vil jeg si. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 01.03.2009 22:13 Post subject: |
|
|
| Men samhandlingen ser da ikke noe bedre ut enn i fjor? Virker like tilfeldig i år som i fjor spør du meg. Synes ikke tegnene ser gode ut i det hele tatt. Eneste lyspunktet, som Kristobal allerede har påpekt, er at de andre lagene ser enda dårligere ut enn i fjor. Det kan bli vår bane... |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 01.03.2009 22:18 Post subject: |
|
|
Mitt poeng er at det er gambling å håpe/tro/ønske at "fordi Hamrèn nå har hele sesongen til å lede laget" og "våre unge spillere har blitt ett år eldre" så skal Rosenborg - nærmest som en naturlov, forbedre fjorårets femteplass. Man må alltid finne motargumenter for det man ønsker skal skje, og man må også utarbeide alternativer for "worst case scenario" eller i det minste edruelige anslag for hva som kan bli resultatet om man ikke lykkes med å ta gull/medalje samt trekker 20.000 i snitt sesongen igjennom.
Har alternative scenarioer blitt vurdert? RBKs styre og lederskap har jo gang på gang poengtert at klubben har en langsiktig målsetting om å bli en topp 30 klubb i Europa, men budsjettet og argumentasjonen for hvorfor det er nødvendig å gå med et stort minus (på tross av antatt spillersalg og høyt tilskuerbudsjett) nevner ikke hva som er konsekvensen for klubben om man mislykkes.
HVA SKJER OM KLUBBEN IGJEN IKKE TAR GULL (ELLER I DET MINSTE MEDALJE) OG KLUBBEN IKKE LYKKES MED Ã… TREKKE 20.000 I SNITT?
Og hva om man ikke får så mye på spillersalg som man ønsket seg? Eller hva om Stadsgaard eller Iversen blir så skadet at man bare MÅ ha en erstatter i sommervinduet? For i tillegg til alle svakhetene ved nåværende budsjett og "satsing", så er det heller ikke rom for hverken forsterkninger av nåværende stall, til å erstatte Konan/Sappara i sommer, eller til å investere i nye spillere om man trenger forsterkninger i sommer.
Slik jeg ser det MÅ klubben levere et sterkt sportslig resultat i år, men det er ikke på grunn av - men snarere på tross av - de midlene styret og ledelsen har stilt til disposisjon for å ha et lag som definitivt vil høre hjemme helt i toppen av TL.
Dette kommer i tillegg til den tvilen man kan stille til at de mest kompetente innehar ulike posisjoner i klubben, som også vil ha innvirkning på prestasjonene. |
|
| Back to top |
|
 |
Kokkelure Junior
|
Posted: 01.03.2009 22:31 Post subject: |
|
|
Hvor var du da dette ble diskutert på årsmøtet? Hvorfor spurte du ikke Skutle om dette? _________________ Reis dæ opp å bli me.... |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 02.03.2009 00:34 Post subject: |
|
|
Flere grunner til det. Jeg er en helt vanlig fans som forholder meg til den informasjonen som finnes på nettet/media, og som betrakter klubben/laget litt mer på distanse, ei heller er jeg medlem i RBK. Det er mulig mine argumenter kan virke patetisk på de som kjenner miljøet mer fra innsida, men jeg anser rbkweb for å være et nettsamfunn hvor man kan diskutere ulike sider ved RBK, mens oppmøte på årsmøtet i klubben o.l. er mer en arena for de som ønsker å være noe mer enn en fans/tilskuer?
Ettersom du tydeligvis var der, ble ulike scenarier diskutert og konsekvensene (på kort og lang sikt) av manglende sportslige resultater presentert?
Det eneste jeg har fått med meg på nettet/media er at underskuddet på budsjettet er begrunnet gitt nødvendigheten av å satse sportslig samtidig med at man antar andre klubber ikke kan opprettholde sin satsing grunnet lavkonjunkturen. Men jeg er ikke overbevist om at man virkelig har satset sportslig, eller at det er redegjort for hva som vil måtte skje i forbindelse med neste års budsjett hvis RBK ikke presterer godt sportslig i år (og underskuddet ikke blir større enn budsjettert).
Hvis du eller andre har link til sammendrag som redegjør for diskusjonen på årsmøtet e.l. så kan den jo postes her? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 02.03.2009 00:41 Post subject: |
|
|
Skutle ble utfordret på det ja(hva hvis satsingen "mislykkes"), og han sa at de ikke kunne gjøre annet enn å satse nå, også måtte man eventuelt revurdere til sommeren, når man så tilskuertallet, transfervinduet er oppe, og man vet om man kommer til Europa League.
Men er enig med deg i at det er vanskelig å se helt hvor de har satset så veldig, bortsett fra i budsjettet. Midler til spillerkjøp er det vanskelig å få øye på ihvertfall.
De skulle forresten spare inn 18-20 millioner i år, men hvor det skulle kuttes ville han heller ikke svare på. Poenget var at sportslig satsing skulle opprettholdes. Samtidig var Basma oppe og påpekte at det på sportslig sektor i budsjettet nettop var kuttet, i forhold til utstyr og diverse tror jeg det ble sakt. Dette ble ikke besvart. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 02.03.2009 01:26 Post subject: |
|
|
| joko- wrote: | | Men samhandlingen ser da ikke noe bedre ut enn i fjor? Virker like tilfeldig i år som i fjor spør du meg. Synes ikke tegnene ser gode ut i det hele tatt. Eneste lyspunktet, som Kristobal allerede har påpekt, er at de andre lagene ser enda dårligere ut enn i fjor. Det kan bli vår bane... |
Vi er defensivt, veldig solide. Vi har en klar formening om hvordan vi ønsker å spille med en klar førsteellver. Dette hadde vi ikke fjor og Henriksen gjorde åpenbare feil som å satse på Kvarme og forsøkene med å bruke Storflor som spiss eller offensiv midtbane i diamanten. I årets formasjon med untak av Skjelbred så er alle spillerene plassert i roller hvor dem har gode forutsetninger for å lykkes, men et godt samspill kommer ikke over natta og krever tålmodighet og tid. I mellomtiden får vi være bunnsolide bakover og ta så mange poeng som overhode mulig. Lagene har ikke blitt svakere, vi har blitt vanskeligere å spille mot. Et annet positvit aspekt i forhold til ifjor er at vi har hatt en stabil spillerstall med få avganger og få tilkomster og som regel er det dem spillerene en allerede har som er det viktigeste. Stabilitet er alfaomega og det har vi endelig fått i år ,mens ifjor så erstattet vi hele forsvaret pluss keeperen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 02.03.2009 01:34 Post subject: |
|
|
| Pelu/Konan som enslige spisser er jo ikke helt vellykket det heller i den formasjonen vi har nå. |
|
| Back to top |
|
 |
|