View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2009 11:28 Post subject: |
|
|
Kan vel si at du er inne på noen av de samme tankene som Skutle, HB.
RBK er innstilt på å prøve å rykke i fra i år, og hevder at det verste som kan skje i 2010 er "justeringer", ikke krasjlanding.
Det skal forresten gjennomføres kostnadskutt i markedsavdelinga mens også sportslig avdeling ser på sine kostnader utover lønn. |
|
Back to top |
|
 |
Guinness Rutinert

|
Posted: 20.02.2009 11:39 Post subject: |
|
|
Samtidig skal det jo ikke justeres noe på lønningene til spillerene (ihvertfall ikke opp), så de ser vel en eller annen vinst i det også. Jeg kan forsøke å være smått optimist til at RBK lander dette på beina, så får vi krysse noen fingre. _________________ TT05.no | Mer tifo! Kontonummer: 0539 49 70486 |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 20.02.2009 11:50 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | RBK er innstilt på å prøve å rykke i fra i år, og hevder at det verste som kan skje i 2010 er "justeringer", ikke krasjlanding.
|
Sportslig kan de gjerne rykke ifra. Hvis vi ser tilbake på de to siste årene med Mesterliga og UEFA-cup blir det ikke mye bedre enn det rent økonomisk de to neste årene.
Klubben har allerede et svakt likviditetsproblem til tross for pengeinnsprøytingen fra UEFA, og lever til en viss grad fra hånd til munn. Uten Europaliga, finanskrise og ikke tilfredsstillende sportslige resultater kan det bli større problemer enn kun justeringer. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2009 11:58 Post subject: |
|
|
Litt mer fra Skutle:
- Det er veldig viktig år for å se om vi kan gå i balanse neste år eller om vi må gjøre flere tiltak. Kostnadsnivået på sportslig avdeling er for høyt til at det kan bæres av inntektene.
- Vi må se på hva vi kan gjøre. Kan vi få opp inntektene eller må vi ta ned kostnadene? På det sportslige området har vi fleksibilitet til å ta ned kostnadene.
- Lønningene er kontraktsfestede, og kontraktene løper ut. Hvis vi ikke har råd til å skrive ny kontrakt, får vi selge – det gjør også andre klubber. Nivået på lønningene er lagt i forhold til at vi satser inn mot Europa og at vi skal være gode. Om det ikke slår til, må vi justere kursen. Det er ikke noe verre eller mer hokus-pokus enn det.
- Hvis vi må selge en spiller, må han erstattes, men d erstatter vi helt sikkert med en som er billigere. Vi har også ganske mange spillere som kommer opp fra juniorlaget. Om du ser på Tettey og Ciljan, som har gått hele veien, har vi hatt en lav kostnad på dem i snitt de siste fem årene. Men lønna går vel fortjent opp fordi de presterer. Hvis de drar og det kommer inn noen nedenfra, går kostnadene ned. Det kan vi justere.
Ang. likviditeten:
- Budsjettet er bygd opp slik at vi skal være pluss/minus null i kontantstrøm. Da har vi tatt inn spillerkjøp [Trond Olsen] og fordringen på Fredrik Stoor.
- Ved årsskiftet hadde konsernet 44 millioner i banken, og så trekker vi fra kortsiktig gjeld.
- Syklusen vår er slik at vi nå selger sesongkort og utfakturerer partneravtaler, slik at det begynner å komme inn inntekter. Vi har en inntektsstrøm som er ganske stor i begynnelsen av året, slik at likviditeten vår er bra til ut i august. Vi som alle andre klubber har en syklus slik at vi på slutten av året har den laveste likviditeten. Fordelen vår er at vi ikke har langsiktig gjeld. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 20.02.2009 14:16 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Litt mer fra Skutle:
- Det er veldig viktig år for å se om vi kan gå i balanse neste år eller om vi må gjøre flere tiltak. Kostnadsnivået på sportslig avdeling er for høyt til at det kan bæres av inntektene.
|
Sporslig avdeling har to sykluser etter mitt syn. En som går fra et år til et annet. En annen syklus som går fra tiden det tar å gjøre Alags-spiller av et 15 år gammelt talent. Denne syklusen med stor omløpstid er mer og mer viktig rent økonomisk ettersom satsingen i junioravdelingen har økt.
2mas wrote: |
- Vi må se på hva vi kan gjøre. Kan vi få opp inntektene eller må vi ta ned kostnadene? På det sportslige området har vi fleksibilitet til å ta ned kostnadene.
|
Inntektene følger til en viss grad det sportslige nivået. Fjerner man kostander tar man også vekk inntekter. Det er en viss fleksibilitet kanskje spesielt i junioravdelinga.
2mas wrote: |
- Budsjettet er bygd opp slik at vi skal være pluss/minus null i kontantstrøm. Da har vi tatt inn spillerkjøp [Trond Olsen] og fordringen på Fredrik Stoor.
|
Erfaringer fra de siste årene er at pengene renner ut i for stor fart. Fra dette budsjettet av legger man inn spillersalg i regninga slik at man har nok penger... |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 20.02.2009 14:31 Post subject: |
|
|
Samtidig som jeg mener at det bør kuttes ett eller annet sted så tror jeg Rosenborg gjør klokt i å satse så mye som de gjør, utvide administrasjon og allt annet. For mens de andre TL lagene ruster opp til å vinne TL 1-2 ganger hvert 8. år så prøver RBK å komme til CL igjen... |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 20.02.2009 15:23 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Hele Stoor-beløpet ble inntektsført i 2008. Fordringene til andre klubber er på 14M, og Fulham skylder 10,5M av disse. |
Jeg skjønner ikke hva dette i praksis betyr. Kan du forklare?
Betyr det at de 20+ millionene vi har budsjettert med i år er 20+ mill nye kroner, eller er 14 mill av disse allerede innkassert - slik at vi i praksis budsjetterer med 7 mill i spillersalg? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2009 15:26 Post subject: |
|
|
Salgsavtalen ble underskrevet i fjor, og dermed bokført. Det er bare deler av betalinga som lar vente på seg. Nærmere bestemt til august, når Fulham får nye TV-inntekter.
Munkvold @ rbk.no wrote: | Ved årsskiftet hadde vi kun utestående beløp for Stoor, Helstad (videresalgsandel fra Le Mans via Brann), Eguren (videresalgsandel fra Villareal via Hammarby), og siste del av oppgjøret for Jan Gunnar Solli. |
I år begynner vi med blanke ark. 22 mill. skal innkasseres på nye spillersalg i sommer.
Forresten glemte jeg å viderebringe en kommentar fra Skutle ang. nedskriving på 6,6 mill. av spillere: Han vil ikke kommentere enkeltnavn, men det var både noen "gamle" og noen nyinnkjøpte spillere som fikk verdien ekstraordinært nedskrevet.
Last edited by 2mas on 20.02.2009 15:29; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 20.02.2009 15:29 Post subject: |
|
|
Hvor blir de 14 millionene av, da? Regnskapet står jo ikke i stil med faktiske penger på konto etter 2008? Det vil jo mangle 14 millioner kroner der.
Jeg sljønner altfor lite av økonomi, merker jeg. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2009 15:30 Post subject: |
|
|
Står under fordringer (les: "tilgodehavende penger") i balansen.
Regnskapet (les: resultatet) for 2009 blir ikke forandret. Det er bare balansen som blir mindre under "fordringer" og større under "bankinnskudd".
Last edited by 2mas on 20.02.2009 15:33; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 20.02.2009 15:32 Post subject: |
|
|
Ah, såklart. Takk for oppklaringen. |
|
Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 20.02.2009 17:45 Post subject: |
|
|
Jeg ser med stor bekymring på det som nå skjer i RBK.
Budsjetterer med spillersalg, budsjetterer med 20.000 i snitt, noe som aldri har skjedd enda.. i 2009 kommer snittet til å dale litt i forhold til foregående år..
Huff, Tror nok RBK allerde er spist opp av de andre toppklubbene i norge når det kommer til økonomi når året 2009 er over..
RBK er ferdig som den økonomiske giganten i norge, det er helt sikkert... Ufattelig at de har klart å gi fra seg et slikt forsprang... skjønner det bare ikke...er så amatrømessig som det går ann å få det... _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 20.02.2009 17:56 Post subject: |
|
|
Selv om vi svir av en del penger i 09 så har vi fortsatt et lite forsprang på de andre tippeligaklubbene. Så jeg er ikke så bekymret som deg, men det er ganske alvorlig. _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 20.02.2009 17:59 Post subject: |
|
|
Jeg har sagt det i flere år, men det ble avfeid som negativt og tøys. Nå skjer det, RBK har syslet bort alt sammen |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 20.02.2009 18:17 Post subject: |
|
|
RBK har ett Eget Kapital på 300 miljoner. Så att säga att RBK har syslet bort allt avfeies härmed som tull og töys. |
|
Back to top |
|
 |
Benoni Hartvich Rutinert
|
Posted: 20.02.2009 18:55 Post subject: |
|
|
Quote: | sysle I sysle f1 el. m1 (norr sýsla) om e forh:
1 embete som en har fått av kongen
2 en syslemanns embetsdistrikt
II sysle v1 (norr sýsla 'fullføre') være opptatt, stelle, drive med de s-t med noe i kjelleren / han har s-t med så mangt"
|
Å skusle / å skutle (!!) var det du mente? |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 20.02.2009 19:05 Post subject: |
|
|
syssla - har samma betydelse på svenska.
Jag tolkade Senador som att han menade de har skuslet bort alla pengarna. |
|
Back to top |
|
 |
Benoni Hartvich Rutinert
|
Posted: 20.02.2009 20:27 Post subject: |
|
|
Jeg tolket også han slik. Mitt svar var derfor også ment til han. Beklager at dette ikke kom bedre frem i mitt svar. |
|
Back to top |
|
 |
Brandy Proff
|
Posted: 20.02.2009 23:15 Post subject: |
|
|
Trur all nervøsiteten om økonomien forsvinner av to grunner:
1. Vi kommer til å ligge blant de tre beste på tabellen gjennom hele sesongen, og ha gullsjanser hele veien. Det borger for et høyt tilskuertall.
2. Det er 80 pst sannsynlighet for at vi kommer til Europa League. Munkvold sier i sitt nett-møte at Skutle har antydet inntekter på 15-20 mill på Europa League-deltakelse.
Et sannsynlig scenario: Vi selger ingen spillere til sommeren, vinner serien, kommer til Europa League, men går med 15 mill i underskudd. Da har styret følgende å forholde seg til i januar -10: Skal en selge unna, eller gamble på å nå CL. På det tidspunkt vil det kunne være mulig å forsvare nok et år med 10-30 mill i underskudd, hvis sannsynligheten for å nå CL er rundt 50 pst. |
|
Back to top |
|
 |
karakas Senior
|
Posted: 21.02.2009 03:32 Post subject: |
|
|
Men de må ikke glemme den andre siden av spillersalg heller da, nemlig spilleren. Og slik jeg har forstått det så ønsker Sapara seg bort allerede til sommeren, og klubben har derfor ikke noe særlig å tjene på å beholde han.
- Høy lønn
- Lav motivasjon
- Sender ikke ett godt signal når man er på spillerjakt. |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 21.02.2009 09:43 Post subject: |
|
|
syns ikke dette ser så galt ut, forutsatt at utgiftene til økt administrasjon klarer å gjenspeile seg i økte inntekter. sportslig satsing er viktig, og med en hel landsdel som er sultefora på et rbk-lag i toppen av tabellen, vil folk komme sigende til lerkendal i store strømmer - hvis vi lykkes med å vinne fotballkamper igjen!
det eneste som kan føre oss ut i et skikkelig uføre, er om vi får en ny sesong med en 5-te plass på tabellen. hvis det skjer, og vi roter bort e-cup sjansen, og tilskuertallet faller, ....
men her er all grunn til å være optimistiske. uansett finanskrise, jeg har sjøl merket hvordan rbk har blitt mye mer aggressive i sin markedsføring og tror de vil få betalt i form av flere tilskuere.
tror du jaggu ikke jeg ble oppringt av en kar fra klubben som spurte meg om jeg ikke ville komme litt oftere på kamp? en positiv og ålreit fyr, som fikk meg til å kjenne litt på godfølelsen igjen  |
|
Back to top |
|
 |
coder Junior
|
Posted: 21.02.2009 15:54 Post subject: |
|
|
Hva med å starte kostnadskuttene i administrasjonen, og markedsavdelingen? Hvor mange bidrar til verdiskapning? Få forsvarer sin lønn.
De kan også ta seg en tur på treningsbanen. Jørn Jamtfall og Trond Nordstein, skulle tro NAV hadde bistått med ansettelsesprosessen! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.02.2009 16:11 Post subject: |
|
|
Om man skal forenkle, bruker RBK 42M (adm. kostnader) for å tjene inn 190M til drift av A-laget. Men det er helt klart muligheter til å spare inn penger i administrasjonen, og det er RBK fullt klar over. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 21.02.2009 16:20 Post subject: |
|
|
Brandy wrote: | Trur all nervøsiteten om økonomien forsvinner av to grunner:
1. Vi kommer til å ligge blant de tre beste på tabellen gjennom hele sesongen, og ha gullsjanser hele veien. Det borger for et høyt tilskuertall.
2. Det er 80 pst sannsynlighet for at vi kommer til Europa League. Munkvold sier i sitt nett-møte at Skutle har antydet inntekter på 15-20 mill på Europa League-deltakelse.
Et sannsynlig scenario: Vi selger ingen spillere til sommeren, vinner serien, kommer til Europa League, men går med 15 mill i underskudd. Da har styret følgende å forholde seg til i januar -10: Skal en selge unna, eller gamble på å nå CL. På det tidspunkt vil det kunne være mulig å forsvare nok et år med 10-30 mill i underskudd, hvis sannsynligheten for å nå CL er rundt 50 pst. |
Uenig i mye her. Jeg håper vi ligger blant de tre beste gjennom hele sesongen. Jeg ville riktignok ikke tatt det for gitt. Uansett tror jeg tilskuertallet vil synke av de faktorene jeg har nevnt tidligere. Får vi flere lørdag klokka 16-kamper fordi NRK vil ha oss på skjermen fra Lerkendal kan tallene bli enda dårligere.
80 prosent sannsynlighet for Europa League er minst 60 prosentpoeng for mye. 20 prosent er et mer riktig anslag. Først skal vi stole på at ikke noe galt skjer med fairplay-rankingen. Deretter venter altså fire kvalikrunder, hvorav i hvert fall et par runder blir mot lag som vi trekker kun fire-fem tusen tilskuere mot (vi trakk i underkant av fem mot Ekranas og litt over seks mot Breda i fjor).
Om man kaller første kvalikrunde for Europa League er det kanskje 80 prosent sjanse for at vi kommer dit, men det blir ikke mye penger av å spille de tidlige kvalikrundene der. Med lange reiser kan det vel bortimot bli underskuddsforetak å være med.
Om vi skulle vinne serien vil jeg tro det blir med 40 millioner i underskudd. Man har budsjettert stramt og med nesten minus 30 millioner. Tilskuerbudsjettet kan fort sprekke med 10 millioner i den hjemlige serien jfr mine spådommer, og så spørs det om en høyst eventuell deltakelse i Europa League kan redde resultatet ned mot det budsjetterte underskuddet. Men det er altså også dersomattehvisomatte vi kommer til gruppespillet i Europa. |
|
Back to top |
|
 |
coder Junior
|
Posted: 22.02.2009 00:22 Post subject: |
|
|
Ok, 2mas. Du skriver at de vet om det. Det er jo første steg på forbedringen. Erkjennelse er første steg. Men,hva gjøres?
Forhandlingene med Rade Prica drøyer, i håp om å sette ned prisen noen få euro. Men,hva kan kosekvensene være? Jo, de sparer noen kroner i overgangsum, men nytten av spilleren minker. De kunne brukt sjangsen til å få han i god form, og vært kapabel til å kjempe i toppen. Men,nei..
Hvem skal scoore for RBK? En Iversen som stadig er skadet, eller en Konan som kun har fokus på å komme seg til en annen klubb? Kanskje Sellin skal være vår toppscorer. Han har jo tross alt puttet mye i 2.div! Jeg savner en tydelig strategi fra rbk-ledelsen. |
|
Back to top |
|
 |
|