View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
vegviks Veteran
|
Posted: 17.02.2009 14:01 Post subject: |
|
|
Dersom vi spiller med en enslig spiss må vi kunne vente at han har minimum to av tre av følgende ferdigheter:
*fart
*luftstyrke
*ballbehandling med beina
Kovacs scorer ikke nevneverdig høyt på mer enn én _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 17.02.2009 14:04 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Her vil jeg si meg uenig og opprettholde mitt standpunkt fra tidligere tråder om at bredde er litt oppskrytt.
Det var da vi begynte å få så bred stall at nedturen begynte. Det er ikke heldig verken for gode spillere eller for utviklingen av de unge at man har flere toppspillere på benken.
I mine øyne er det greit nok med 13-14 virkelig gode spillere, og deretter fylle på med unggutter. Da er veien til å få muligheten for unggutta kortere, og man slipper å ha misfornøyde spillere på benken.
Når du nevner 2006 så var det også det året først da Johnsen forsvant til Japan og Helstad til Brann at det ble orden på sakene. |
Kravet til spillerene har økt drastisk siden 90 tallet, en spiller flere kamper i høyere tempo. Det fører til at spillere trenger mer tid til restitusjon og skadefrekvensen øker veldig hvis dem må spille hele tiden. Jeg tror at en av det viktigeste grunnene til at vi var i så god form i 2006 var at kvaliteten på spillerstallen ga bedre treninger og logisk videre bedre prestasjoner. Stabæk økt stallbredden sin ifjor med flere kvalitetspillere og vant seriegullet. Brann hadde en stor og bred tropp i 2007 som gjorde at dem vant. Det er en grunn til at alle toppklubbene i europa sverger til rotasjon og brede tropper.
Sterk konkurranse gir insetiv for den enkelte spilleren til å hele veien prestere for å ikke miste plassen sin. Iversen er faktisk det aller beste eksemplet på hva som skjer med en spiller som får utdelt klippekort. I mine øyne så bør Rosenborg ha en 15 - 16 skikkelig gode tippeligaspillere og så en 3 - 4 ungdommer som kan få sjansen og innhopp når det passer seg. Det er bedre å satse ordentlig på noen få talenter istedenfor å spre ut spilletiden på en 5 - 6 stykker. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 17.02.2009 14:55 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: |
Kravet til spillerene har økt drastisk siden 90 tallet, en spiller flere kamper i høyere tempo. Det fører til at spillere trenger mer tid til restitusjon og skadefrekvensen øker veldig hvis dem må spille hele tiden. |
På 90-tallet hadde vi jo langt høyere tempo enn vi har i dag, nå går det jo så treigt at spillerene nærmest kan ta seg en kaffekopp og en brødskive samtidig som de spiller fotball. Er litt lei denne "fotballen har forandret seg" argumentene, jeg tror nesten alt vi gjorde på 90-tallet under NAE ville fungert omtrent like godt i dag. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 17.02.2009 15:07 Post subject: |
|
|
Tempoet er høyere idag, det blir veldig tydelig når en ser klipp fra Eggen dagene. Relativt sett så er nok tippeligaen og ihvertfall Rosenborg svakere idag. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 17.02.2009 15:40 Post subject: |
|
|
Tempoet er nok høyere på fotballen generelt, men vi som klubb har utviklet tempoet i motsatt retning. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2819 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 17.02.2009 15:41 Post subject: |
|
|
joko- wrote: | På 90-tallet hadde vi jo langt høyere tempo enn vi har i dag |
Keenoir wrote: | Tempoet er høyere idag |
Må skyte inn her. RBK hadde definitivt MYE høyere tempo på 1990-tallet, både på trening og i kamp. Delvis fordi vi hadde jevnt over raskere spillere enn tilfellet er nå, men også fordi Eggen vektla et hurtig kontringsspill som utnyttet farten til disse spillerne bedre. Det hjelper ikke at Tettey løper 60-meteren på mach 2 hvis han aldri får pasninger i rom rettvendt. Får han ball på fot står han like stille som alle andre.
EDIT: +1, joko-. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 17.02.2009 16:03 Post subject: |
|
|
Tempoet til Rosenborg i likhet med det andre klubbene har gått opp, hvis ikke det hadde vært tilfellet ville vi blitt slaktet i europcupene noe vi ikke har. Jeg er enig i at spillemønsteret var bedre innarbeidet før, men det er ikke det samme som tempoet som til tider er for høyt i forhold til kvaliteten på spillerene. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 17.02.2009 16:04 Post subject: |
|
|
Hva legger du i tempo?
Personlig så snakker jeg om intensitet og bevegelser. På 90 tallet var det angrep og hurtig omstillingsfotball i 90 minutter, under mottoet "Angrep er det beste forsvar". Dette må da ha kostet langt flere krefter enn turist fotballen vi nå spiller? Som går under mottoet "Så lenge vi har ballen, kan ikke motstanderen score". |
|
Back to top |
|
 |
espano Junior
|
Posted: 17.02.2009 16:17 Post subject: |
|
|
Benoni Hartvich wrote: | Henning wrote: | Jeg er målløs. |
Det hadde vel RBK blitt også, med Kovacs på topp.
|
Pling! Ordspill  _________________ Rosenborg - Seriemester 09' |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 17.02.2009 16:18 Post subject: |
|
|
Som flere har sagt i månedsvis, så trenger vi en konkurrent til Iversen dersom vi skal spille 4-2-3-1, både fordi han åpenbart trengert å bli pushet for å prestere, og fordi han ofte kan være utsatt for skader og må "spille seg i form", noe et lag med uttalte ambisjoner om gull ikke har råd til.
Dessuten, som en sa her, har ikke Pelu, DKY og Sellin egenskaper til å være ensom spiss. Så spillertypen Kovacs er kanskje ikke helt bak mål, og han har jo scoret mange mål i Tippeligaen før, men fem millioner er etter min mening alt for mye for en spiller som Kovacs. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 17.02.2009 16:29 Post subject: |
|
|
Han skoret mange mål i adeccoligaen i tippeligaen har det blitt svært lite.
Tempoet går på hvor lenge hver enkelt spiller holder på ballen og hvor fort ballen går. En kan spille omstendelig ,men fremdeles ha et høyt tempo. Dess mer omstendelig en spiller dess høyere passningstempo kreves det for å bryte igjennom. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 17.02.2009 16:34 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: |
Tempoet går på hvor lenge hver enkelt spiller holder på ballen og hvor fort ballen går. En kan spille omstendelig ,men fremdeles ha et høyt tempo. Dess mer omstendelig en spiller dess høyere passningstempo kreves det for å bryte igjennom. |
Passningstempo er en del av bildet, men intensitet, bevegelser og omstillinger er jo også med i tempo bildet. Det er bare passningstempoet som er høyere nå enn tidligere, på de andre punktene holder vi et langt lavere tempo enn på 90-tallet. Det er også de tre andre punktene som koster mest krefter og jeg tror derfor stilen på 90 tallet var mer belastende for hver enkelt spiller rent fysisk.
Så argumentet ditt om at det er behov for større stall i dag enn på 90 tallet, mener jeg ikke holder. Ikke dermed sagt at jeg mener vi ikke trenger sterk og stor stall. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 17.02.2009 17:06 Post subject: |
|
|
Fikk sjokk da jeg leste at Hoftun ønsket å legge 5 mill på bordet for å kjøpe denne kløna. Det lukter Eggen jr.-klasse over dette forsøket. Takk samtlige guder for at Odd ikke godtok budet.
Ivers trenger pushing, det får han ikke av denne svært begrensende spilleren. Elendig med ballen i beina og milelangt unna den klassen en Roseborgspiss skal ha. Å legge fem millioner i en slik spiller er helt vanvittig, han er ikke verdt en brøkdel en gang. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 17.02.2009 17:08 Post subject: |
|
|
Kvalheim er jo til og med en langt bedre spiss enn Kovacs. |
|
Back to top |
|
 |
hefffner Senior
|
Posted: 17.02.2009 17:28 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Hoftun & Co bør dementere dette på sin hjemmeside for hans eget og klubbens gode navn sin del. |
Amen! _________________ Fatter ikke åssen folk klarer å holde med andre lag enn Rbk... |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 17.02.2009 17:36 Post subject: |
|
|
Det vil jo ødelegge hele troverdigheten bak "ingen kommentar"-strategien. |
|
Back to top |
|
 |
hefffner Senior
|
Posted: 17.02.2009 17:55 Post subject: |
|
|
Om du jager pene berter ute på byen, men blir beskyldt for å ha gått over til burugler, står du fortsatt fast på "ingen kommentar"-strategien? _________________ Fatter ikke åssen folk klarer å holde med andre lag enn Rbk... |
|
Back to top |
|
 |
Socrates Veteran

|
Posted: 17.02.2009 18:02 Post subject: |
|
|
Haha! HÃ¥per du svarer nei, Henning. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 17.02.2009 18:33 Post subject: |
|
|
hefffner wrote: | Om du jager pene berter ute på byen, men blir beskyldt for å ha gått over til burugler, står du fortsatt fast på "ingen kommentar"-strategien? |
Men om ingen pen berte är intresserad av Henning - vad gör han då? |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 17.02.2009 18:40 Post subject: |
|
|
Sjokkerende at Rosenborg ønsker Kovacs, som er en veldig begrenset spiller. Det er bare trist. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 17.02.2009 18:43 Post subject: |
|
|
Peter Storey wrote: | Men om ingen pen berte är intresserad av Henning - vad gör han då? |
Kjøpe en fin hore 
Last edited by Keenoir on 17.02.2009 18:50; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 17.02.2009 18:44 Post subject: |
|
|
vegviks wrote: | Dersom vi spiller med en enslig spiss må vi kunne vente at han har minimum to av tre av følgende ferdigheter:
*fart
*luftstyrke
*ballbehandling med beina
Kovacs scorer ikke nevneverdig høyt på mer enn én |
Avslutteregenskaper hører vel også hjemme på den lista. Ineffektivitet foran kassa har jo vært problemet med det angrepet vi har hatt de siste årene.
Og der var Kovacs skarp for Odd i Adeccoligaen i fjor, med 22 ligamål, seks assist + seks mål i cupen. Han kommer sikkert til å putte noen mål i Tippeligaen 09 også. Men om han er noe å satse på for RBK stiller jeg meg tvilende til. Kovacs er vel litt Frode Johnsen-type som kan gjøre en god boksjobb for lag som dominerer banespillet og sender i vei mange innlegg fra kantene. Mot bedre motstand internasjonalt vil han nok falle totalt igjennom (som vi ofte så med Frode Johnsen i CL).
Alder og prisantydning taler imot at dette er en spiller å satse på for RBK. Men som en billig backup for Iversen, maks 2 mill, hadde han kanskje ikke vært helt ubrukelig, om man ser bort fra europacupspill. |
|
Back to top |
|
 |
Slartibartfast Proff

|
Posted: 17.02.2009 18:51 Post subject: |
|
|
hefffner wrote: | Om du jager pene berter ute på byen, men blir beskyldt for å ha gått over til burugler, står du fortsatt fast på "ingen kommentar"-strategien? |
Hvem har "ingen kommentar"-policy på hvilke damer de jager?  _________________ It's hope in a hanging snore......
Fishing snore! |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 17.02.2009 19:00 Post subject: |
|
|
Ja, gitt at "ingen kommentar"-strategien øker sannsynligheten for pene berter på lang sikt, noe Hoftun tror det gjør. |
|
Back to top |
|
 |
|