|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 07.02.2009 16:05 Post subject: |
|
|
Meget godt innlegg med mange fine momenter, Strand.
En svakhet jeg synes er enorm for de fleste norske lag, er at de ikke har driblere. Rosenborg har per dags dato null gode driblere. Og de driblerne vi har i landet (Huseklepp, Braaten) er så elendige defensivt og til å score mål at det skal ikke være mulig. Det er jo en svakhet med norsk fotball generelt at vi ikke klarer å få frem noen driblere, spesielt ikke driblere som faktisk har gode basisferdigheter (her er jo Braaten med sin førsteberøring et skrekkeksempel) og kan jobbe litt bakover i banen.
Driblere er viktig mot lag som ligger LAVT i banen, og som vi ikke kan spille i bakrom på. Det ideelle er selvsagt å spille dem ut med hurtig spill langs bakken, men enkelte ganger går det i stå, og da trenger vi en som kan UTFORDRE motspiller, og dermed skape ubalanse i motstanderens forsvar. Skjelbred kan gå på sine driv med ballen i beina når vi kontrer, Traorè viste noen flotte overstegsfinter på Gran Canaria for to år siden, men det holder ikke mål. John Pelu ser jeg på som for middelmådig.
Det beste hadde vært å få inn en dribler som kan passere motspillere på internasjonalt nivå, og i tillegg har bra taktiske ferdigheter. En type som Storflor var i Champions League. Nå skal jeg ikke nevne han mer, for han er historie i RBK, men jeg snakker om typen. Mer stabil bør han være, og ha LANGT bedre selvtillit. Men vi bør jakte en slik type. Med internasjonalt snitt over teknikken og balansen.
Trond Olsen er en god dribler på kontringer, det er fordi han er så vanvittig kjapp. Teknisk og fintemessig, derimot, er han begrenset. Når motstanderen ligger lavt, har han ikke mye å bidra med hva gjelder dribling. Kunne vi skaffet en dribler, hadde det også gitt oss et fortrinn kontra de andre lagene. For de har ikke driblere de heller (utenom Puseklepp, som sitter på benken).
Om det finnes en slik spiller innenfor Norges landegrenser, en som både kan drible og har basisferdighetene inne, det aner jeg ikke. Kanskje må vi lete litt nedover i divisjonene. Eller, sannsynligvis, i utlandet. Men skal vi til toppen i Europa, tror jeg det er en nødvendighet. Det er ikke sagt at jeg har rett, vi rundspilte jo Valencia uten en dribler, men man kan ikke ha dagen slik hele tiden.
Et annet argument er at vi har noe å sette inn på slutten for å snu en kamp. Det er aldri kjipt å ha en joker som kan gjøre noe på egenhånd. Som ikke er avhengige av at alle medspillerne har dagen. Som kan utfordre - og lykkes. Avslutningsvis vil jeg si at jeg tviler på at vi finner en slik spiller. Den norske fotballkulturen tillater ikke slike spillere å vokse opp, rett og slett. Og det er jævlig synd. For skal vi bli et topplag, må vi - tror jeg - ha en dribler. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 07.02.2009 16:20 Post subject: |
|
|
Det beste hadde vel vært å ha en dribler som også kan gjøre andre ting og som du sier: Braaten var ikke en slik spiller. Horribelt mottak! For hver gode innvolvering han gjorde på banen gjorde han fire-fem dårlige innvolveringer. Til tross for dette var han bejublet da han kunne velte litt spillere og ta to-tre sugende løp hjemover i hver kamp. Jeg tenkte å nevne at vi burde hatt Storflor på laget, om ikke bare for breddens skyld.. men jeg valgte å unngå det for å ikke avspore debatten.
Balázs Dzsudzsák og Nordin Tarambat er to flankespillere som innehar nøyaktig de kvalitetene du etterlyser. Hurtighet, dribleferdighter, gode crosser, målfarlige etc. Slike spillere burde vi ha flere av.
On a sidenote, bet meg merke i den Newcastle-speideren som mente at norske spillere har så dårlig teknikk. Etter å ha sett litt Eresdivise i det siste så kan jeg si meg veldig enig. |
|
| Back to top |
|
 |
trondhb Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 08.02.2009 23:13 Post subject: |
|
|
Syns egentlig ikke Bratseth kommer med noe annet enn det helt åpenbare som alle kan se. Dette burde han ha gjort mye mer grundig og gått dypere inn på hver enkelt spiller.
Det er ikke akkurat vanskelig å gjette seg til at vi har mange gode midtbanespillere. Og det sier seg selv at vi bør finne en formasjon der vi får brukt kvalitetene deres best mulig. Samtidig er jeg uenig i at vi bør få inn en spiss som kan avlaste Iversen. Det vi trenger er en som kan utfordre ham, og i lengden danke ham ut.
Også ønsker han sjekke ut om backene våre kan brukes som midtstoppere? Hva er det som tilsier at Lustig og Roy Miller, som begge i utgangspunktet har sine svaktheter i den defensive delen av spillet, skal kunne gjøre en tilfredsstillende jobb som stoppere?
Og wow, han tror at keeperen som blir tredjevalg bør finne seg ny klubb for å ikke stagnere? Nei, sier du det.
En fjortiss kunne ha skrevet dette her minst like bra... _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 08.02.2009 23:16 Post subject: |
|
|
Var ikke noen dyp analyse det der nei, kanskje jeg skal sende inn min egen post og spørre om jeg kan få betalt noen slanter...
Men selvfølgelig kan ikke BratZ skite i eget reir, så ikke forvent noe revolusjonerende fra den kanten der  |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 08.02.2009 23:34 Post subject: |
|
|
| Greit at det er selvfølgeligheter ,men det gjør dem ikke mindre sann for det. Vi trenger en utfordrer til Iversen og vi har en stall med gode førstevalg og bra bredde på alle plasser. Da vil det handle langt mer om å få ut det beste av det spillerene vi har. |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 09.02.2009 00:25 Post subject: |
|
|
Enig med Keenoir - det oppsummerer hva folk som følger klubben kan se, men det gjør det ikke mindre sant av å se det på trykk fra Bratz. Det er kanskje selvfølgeligheter for folk her på forumet, men det er ikke alle som følger klubben så tett heller. Synes det var en balansert og god oppummering.
Merker meg at han mener nye midtbanespillere bør starte, slik at man kan være forberedt på et salg til sommeren. Meget lurt, håper det tas til følge. Samtidig ser jeg at han mener en spissforsterkning er nødvendig for å komme på riktig nivå. Det er jeg enig i, all den tid Ivers er skranten og ofte ute av form før eplene er modne. |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 09.02.2009 00:53 Post subject: |
|
|
| petko wrote: | | Også ønsker han sjekke ut om backene våre kan brukes som midtstoppere? Hva er det som tilsier at Lustig og Roy Miller, som begge i utgangspunktet har sine svaktheter i den defensive delen av spillet, skal kunne gjøre en tilfredsstillende jobb som stoppere? |
Vil tro at Bratseth tenker på Dorsin, men med Kris,Demidov,Lago & Nordvik & Wangberg som stopper alternativ, så bør en back ikke være nødvendig.. Hadde heller tatt å brukt Tettey i stedet for en back..
| petko wrote: |
En fjortiss kunne ha skrevet dette her minst like bra... |
Det måtte en fjortiss til å kommentere det også ! _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 09.02.2009 01:00 Post subject: |
|
|
BratZ er enig med de som sa her (husker ikke hvem det var) at vi ikke skaper STORE NOK sjanser. For øvrig er jeg enig i det selv også.
| BratZ wrote: | Vi klarte i alt for liten grad å omsette overvekten i ballbesittelse til skåringer eller store målsjanser. Statistikken viste jo at vi skapte mest målsjanser av alle i tippeligaen, men hadde dårligst uttelling. Jeg mener at sjansene våre ofte ikke kunne betegnes som store. Årsaken til det kan være at når trykket på motstanderne blir stort vil rommet å boltre seg på foran motstandermålet bli mindre.
Det kan og bør ikke være noen unnskyldning, for som vi vet er det som regel slik for alle gode lag og de fleste klarer å skåre allikevel. Vi har nok ikke hatt mange nok spillere som har skåret mål. Det blir spennende å se om dette endrer seg i år. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 09.02.2009 01:06 Post subject: |
|
|
| kris0stby wrote: | | bennyboy wrote: | | Ser en del snakker om høyrevingen, men var ikke det posisjonen Pelu spilte i Konsvinger om ikke jeg tar feil? |
Men la oss få det frem først som sist: Vi ønsker ikke pelu, en spiller som plutselig får kraftige kramper i begge låra inne motstanderens 16-meter. Vi ønsker noe fair play. |
Hvem er VI?
Er'u fra Viking supporterklubb eller?
Gutten har legeerklæring, han fikk akutt kramper i begge låra!
| kris0stby wrote: | | Dessuten har han ikke prestert ne ennå som viser at han er i nærheten av potensialet til hverken Ciljan eller Sappi hva kreativitet angår, og vi kan ikke benke Norges største talent for en 29-årig svenske. For ikke å snakke om at høyrekanten bør ha en evne til å gå innover i banen og, vi har tross alt en fantastisk god offensiv høyreback i Lustig. |
Han har prestert, selv om du ønsker å påstå noe annet. Han fikk faktisk bestemannsprisen mot russerne og har absolutt potensialet det har han han vist i flere kamper.
Jeg tror han er bedre enn både Per Ciljan Skjelbred og Marek Sapara som høyrekant, Pelu har fart og innleggskvaliteter noe RBK trenger i kantrollen.
Kreativitet er ikke den viktigste egenskap en kantspiller skal ha.
Og SELVFØLGELIG kan vi benke "Norges største talent" når vi har en i posisjonen hans som er bedre, da tenker jeg på den offensive midtbanerollen (som høyrekant er det flere).
Rosenborg bør benke hvem som helst, hvis det er for lagets beste, selv om én skulle være "Norges største talent"!
Jeg ønsker forresten at høyrekanten skal ha evner til å gå utover kanten mot dødlinja og legge inn, ikke innover!
John Pelu er ikke 29 år, han fylte faktisk 27 år,
for et par dager siden.
| kris0stby wrote: | | Ballahl wrote: | | Demidov har vist både i U21-landslaget, Hønefoss og i Rosenborg, over tid at han er best som sentral midtbanespiller. |
De to første kansje, men ikke i RBK. Vi trenger en autoritær spiller som kan gå opp og skape overtall når vi skal dominere kamper. Lukter litt Hoftun (som spiller) av dette. Personlig ser jeg for meg Demi som kaptein om ikke så mange årene til. |
Det stemmer rett å slett ikke, Demidov har vist flere ganger at han utmerket kan spille den defensive rollen på midtbanen, også i Rosenborg. Jeg trodde faktisk det var Stadsgaard som ble hentet inn for å spille den kreative midtstopper og å bli med fremover.
Det betyr at den andre midtstopperen, bør ha andre kvaliteter for å kunne utfylle Stadsgaards eventuelle svakheter.
| Tuco wrote: | Ja for midtstopperparet Lago-Nordvik lukter det jo gull av...
Herregud... |
Godt argument, vil du utdype det litt? _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
spraggon Proff
|
Posted: 09.02.2009 01:28 Post subject: |
|
|
Kankje noe til ettertanke til dere som er SVÆRT kritiske til mangelen av nyinnskjøpte storfisker. (dette er bare mine tanker men jeg drister meg til å tro at jeg har rett)
Vi har nettopp vært vitne til den største finanskrisen på 30 år. Men husk at vi her snakker om en krise som i høst var begrenset til finansmarkedene. Utover dette året vil vi se at dette utvikler seg til en realøkonomisk krise. Dvs en markant nedgang i folks kjøpekraft og et privat næringsliv som sliter med konkursspøkelset hengende over seg.
Denne situasjonen vil treffe norske, og ikke minst utenlandske, bedrifter kraftig. Det er ingen grunn til å tro noe annet enn at også idretten får merke dette kraftig, noe vi allerede har sett eksempler på(f.eks LSK i Norge). Mye av problemet her kan knyttes opp til et dramatisk fall i annonse og sponsormarkedet. (bla,bla, bla, dette vet de fleste)
Her er poenget mitt:
Jeg er rimelig overbevist om at klubben sitter på gjerdet i forhold til en storsignering på spissplass(tror dette må til for å få en spiller som direkte kan ta opp kampen med Steffen). Om et halvt år vil den realøkonomiske krisen ha gjort sitt inntog i spillernes lønningsposer. Da har mange klubber brukt mye av egenkapitalen på lønninger og må selge spillere. Dette er et resultat av en lønnsspiral som har løpt løpsk. Naturlig nok vil en slik situasjon presse spillernes gasjer nedover, og kan sammenlignes med de fallende dominobrikkene. Først ramler finansmarkedet, deretter sponsormarkedet, så mange andre, til slutt som en mangel på kapital så raser spillernes lønninger.
Jeg tror ikke det er eventuelle overgangssummer som skremmer Skutle og co, men de ekstra lønnutgiftene man pådrar seg ved større signeringer. Jeg tror RBK kjøper den spilleren alle roper etter når disse to elementene på nytt er i balanse. (den siste dominobrikken er nede). Noe å tenke på for de av dere som mener 3 års kontrakter er ALT for korte. De blir plutselig ALT for lange hvis vi ser et dramatisk lønnsfall det neste året!
Konklusjonen min blir derfor at det etterlengtede storinnkjøpet IKKE SKJER I DETTE OVERGANGSVINDUET. Hvis ledelsen i klubben avventer større innkjøp til sommeren har den min heidundrende støtte!!!!
Inntill da er jeg komfortabel med tanken om å utvikle en allerede talentfull tropp videre. Vi får kanskje se en ny leiesoldat ala Berisha men forhåpentligvis bedre...
Jeg sier dette fordi jeg er glad i klubben og tror det er den beste strategien!! |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 09.02.2009 12:14 Post subject: |
|
|
| Maradona wrote: | | petko wrote: | | Også ønsker han sjekke ut om backene våre kan brukes som midtstoppere? Hva er det som tilsier at Lustig og Roy Miller, som begge i utgangspunktet har sine svaktheter i den defensive delen av spillet, skal kunne gjøre en tilfredsstillende jobb som stoppere? |
Vil tro at Bratseth tenker på Dorsin, men med Kris,Demidov,Lago & Nordvik & Wangberg som stopper alternativ, så bør en back ikke være nødvendig.. Hadde heller tatt å brukt Tettey i stedet for en back..
|
Kan du ikke gjøre oss begge en tjeneste og å sette deg inn i ting du har tenkt å kommentere før du kaster deg over tastaturet? Kanskje det bare er meg, men jeg foretrekker å faktisk lese en artikkel før jeg kommenterer den.
| BratZ wrote: | | Dekningen skulle det heller ikke være noe problem med, da flere kan dekke ulike plasser bak. Jeg mener at både Lustig og Miller bør sjekkes ut i forhold til å kunne bekle en stopperplass etter behov. |
| Maradona wrote: |
| petko wrote: |
En fjortiss kunne ha skrevet dette her minst like bra... |
Det måtte en fjortiss til å kommentere det også ! |
Jeg kunne nok ha spart meg for den siste setningen, men det er ikke til å komme bort ifra at målgruppen til BratZ er under konfirmasjonsalderen. _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
baltus Junior
|
Posted: 12.02.2009 14:07 Post subject: |
|
|
Status per 12/2 slik jeg ser det:
- Startelleveren ser slik ut:
Jarstein - Lustig, Lago, Stadsgaard, Dorsin - Tettey, Annan - Sapara, Skjelbred, Olsen - Iversen
- På benken har vi da kun noen få som holder nivået i Tippeligaen (for da ikke å snakke om eventuell e-cup): Strand, Demidov, Johnsen/ALH, Traore og muligens Pelu som kantspiller eller spiss i 4-4-2. Av folk som hører hjemme i troppen, og kan bli spennende over tid har vi Bakenga, Henriksen, Wangberg, og muligens et par til.
- Dette summerer seg til at vi har god dekning sentralt på midtbanen. Demidov og Traore holder når det er snakk om disse plassene, men er etter min mening for svake på andre plasser de har fått prøve seg på. Strand gjør en god jobb uansett hvor han blir plassert. Pelu er så god som vi får en back-up på kant/spiss. Vi har i hvert fall et spennende talent i hver lagdel.
- Vi har spillere i troppen jeg ikke kan forstå er der... De er ikke gode nok for Tippeligaen, og de har ikke stort nok talent til å bli noe spesielt. Nordvik, Jamtfall, Miller, Konan og Sellin.
- Mitt forslag: Ut med de overnevnte, eventuelt utleie for Jamtfall og Sellin. Forsterkninger til elleveren er vanskelig å skaffe; en ny stopper og en ny spiss må det jobbes kontinuerlig med. I tillegg synes jeg det kan være smart å hente et par halvrutinerte back-ups. Gjerne en som kan spille back på begge sider og en spiss. Da blir troppen godt sammensatt, og man trenger kun jobbe med å heve startelleveren. |
|
| Back to top |
|
 |
Tobb Senior
|
Posted: 12.02.2009 14:36 Post subject: |
|
|
Er ikke Konan god nok for tippeligaen? Kan gå med på at det er en spiller med visse tilpasningsvansker, men kan ikke se et sekund at han ikke er god nok. Hvilket annet lag i TL har EN eneste spiller som er bedre i en framskutt midtbanerolle?
Spør Torbjørnsen om han holder tl-nivå..! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.02.2009 14:37 Post subject: |
|
|
| Synes du avskriver folk alt for tidlig her. Dessuten er nok Demidov i førsteellveren på bekostning av Lago per nu. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 12.02.2009 16:31 Post subject: |
|
|
Ja, han er nok det dessverre.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 12.02.2009 16:43 Post subject: |
|
|
Hehe, det der var kanskje den strengeste vurderingen av stallen vår jeg har sett. Demidov holder da lett eliteserienivå som stopper!? Nordvik gjør også det, som stopper og back. Traore holder lett eliteserienivå både som back og kant, og Konan gidder jeg så vidt å nevne. Miller har vist lite, men ser jo at Hamrén har trua, og tror han har mere inne.
Min vurdering:
Jarstein(Johnsen)
Lustig(Jamtfall) Stadsgaard(Nordvik) Lago(Demi) Dorsin(Miller)
Annan(Demi) Tettey(Savolainen?)
PCS(Strand) Sapara(Konan) Olsen(Traoré)
Iversen(Pelu??)
Mest spørsmål knytter det seg til spissplassen, på midtbanen kan både Skjelbred, Strand og Traoré vikariere i tilfelle krise. Dessuten er Konan backup på alle de fire offensive. Stadsgaard er vanskelig å erstatte hvis (når) han blir skadet.
For å summere har vi en full benk med spillere som holder eliteserienivå, derav tre på landslagsnivå, så bredden i troppen er det ingenting å si på. Får vi inn en skikkelig spiss (Prica?) så er troppen lett den beste i Norge.
Hvis de unge gutta (Helland, Wangberg, Sellin i første rekke) også biter fra seg, vel, da begynner det å lukte storlag, synes jeg. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Ingeman Veteran

|
Posted: 12.02.2009 16:59 Post subject: |
|
|
Ja, enig. Den ser faktisk meget sterk ut.
Dette er ikke rett tråd, men jeg spør alikevel. Noen som har bilde av hvordan www.rbk.no så ut for noen år tilbake? Hadde vært utrolig artig å sett. Husker bare at den va stygg og at den aldri ble oppdatert.  |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 12.02.2009 17:10 Post subject: |
|
|
Fungerer ikke smertefritt, men:
| Code: | | http://web.archive.org/web/*/http://www.rbk.no |
|
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 12.02.2009 17:35 Post subject: |
|
|
| Det hjelper ikke at det ser bra ut på papiret når det ser jævli ut på banen. Uten Stadsgaard og Iversen (begge er skadeplaget) så ser det ikke så jævli bra ut på papiret heller. |
|
| Back to top |
|
 |
baltus Junior
|
Posted: 12.02.2009 19:09 Post subject: |
|
|
| Tobb wrote: | Er ikke Konan god nok for tippeligaen? Kan gå med på at det er en spiller med visse tilpasningsvansker, men kan ikke se et sekund at han ikke er god nok. Hvilket annet lag i TL har EN eneste spiller som er bedre i en framskutt midtbanerolle?
Spør Torbjørnsen om han holder tl-nivå..! |
Jeg tror også det er muligheter for at Konan kunne vært en bærende spiller hvis han ble satset på over tid i en fri rolle bak helst to spisser. Men det er jo ikke tilfelle. Du må gjerne argumentere for at Konan skal spille på bekostning av Skjelbred/Sapara, men mitt utgangspunkt var Konan som back-up i 2009. Min påstand er at han ikke vil holde som innhopper ved skade og formsvikt, og da blir han et litt dødt kort i stallen.
Jeg vil gjerne korrigere litt det jeg skrev om Demidov. Liker typen, og mener egentlig han holder Tippeliga-nivå som stopper. Det gikk litt fort i svingene, og jeg mente egentlig at Lago/Demidov-teamet blir for tynt. Sammen med Stadsgaard synes jeg begge er greie Tippeligastoppere per dags dato, og Demi har potensiale, mens Lago er steintøff!
Nordvik holder ikke Tippeliganivå i det hele tatt. Traore er en fin spiller, men mangler fart over distanse til å spille back og kant etter min mening. |
|
| Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 12.02.2009 19:57 Post subject: |
|
|
Igår leverte Traore gode finter, stikkere og god ballbehandling. Veldig gledelig _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 12.02.2009 20:56 Post subject: |
|
|
| Godt å høre. Kanskje Traoré har funnet en posisjon som passer ham bra, der han får brukt styrkene og ikke i den grad blir avslørt på noe manglende fart? |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 12.02.2009 21:47 Post subject: |
|
|
| baltus wrote: | | Nordvik holder ikke Tippeliganivå i det hele tatt. Traore er en fin spiller, men mangler fart over distanse til å spille back og kant etter min mening. |
Nordvik mener jeg er lagets mest lovende stopper, foran Vadim Demidov og Simen Søraunet Wangberg. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
| Back to top |
|
 |
LarsG Veteran
|
Posted: 13.02.2009 04:33 Post subject: Re: Rosenborg og 4-2-3-1 |
|
|
| Strand wrote: | Denne posten skulle og burde sikkert vært lagt i en tråd kalt spillestil, men jeg tar det like gjerne her.
Jeg så her forleden kampen mellom PSV og ADO Den Haag på Canal +, en artig og underholdende kamp som fikk et ganske demotiverende resultat for André Wetzels ADO. 6-0 til PSV vitner om klasseforskjell.
PSV stilte med følgende lag og det var artig å se Toivonen for andre gang.
Toivonen
Balázs Dzsudzsak Ibrahim Afellay Nordin Amrabat
Jason Čulina Edison Méndez
J. Bréchet Dirk Marcellis Timmy Simons Carlos Salcido
Andreas Isaksson
Ettersom Rosenborg nå ser å gå for en 4-2-3-1-formasjon ble jeg ganske betatt av måten PSV spilte på, der de benytter seg av samme formasjonen. Det er selvfølgelig klasseforskjell på hver eneste spiller i PSV kontra Rosenborg, i sterk favør PSV.
PSV spiller en veldig artig fotball, hurtig langs bakken og gjennombrudsshissige som fy. De har også muligheten til å variere ettersom Toivonen er stor og viste at han evner å ta ned ballen med hodet, gå på løp i bakrom, møte og føre ballen alene for å trekke opp laget. Begge flankespillerne var hurtige, gode teknisk og trakk både inn og utover. Særlig Dzsudzsak imponerte, hans første mål hvor han demper ballen på brystet, paserer førsteforsvarer, drar seg fri for andreforsvarer og setter ballen kontrollert i hjørnet er en nytelse. Høyreback Salcido er også en del hakk bedre enn vår egen Lustig med sin eminente tenkikk og gode fremspill. Det som var mest imponerende var måten midtbaneleddet tredde paningene forbi ledd og at de trengte bare noen få trekk før de hadde store målsjanser. Da hadde PSV faktisk 60+ % posession. Til og med Drillo ville bifalt dette laget i den kampen.
En annen fordel var at Afellay kunne bytte posisjon med alle i angrepet, dog mest med Toivonen. Dermed ble det et usikkerhetsmoment for Haag-forsvaret når Toivonen plutselig stakk dypt ned i banen og Afellay gikk på løp.
Den spilleren som uten tvil imponerte meg mest var nok Balázs Dzsudzsak med sine to flotte mål og ekstremt gode crosser. En moderne ving med ekstremferdigheter som kommer til å ende opp i en større liga om han fortsetter i dette kjøret. I alle fall, PSV viser at 4231 kan være en dødelig og god taktikk om man har de riktige spillertypene. Det tror jeg faktisk ikke at Rosenborg har.
Våre sidebacker kan ikke sammenlignes med PSVs, men det burde de jo gjøre ettersom vi går for å være der PSV er i dag, nemlig en Topp 30-klubb. Dorsin har jeg skrevet side opp og side ned om, så jeg lar ham ligge. Roy Miller kan risikere å stå som et av RBKs største bomskudd gjennom tidene med sin prislapp og Lustig er ikke på Stoor-nivå selv om jeg har stor tro på ham. I midtforsvaret stiller vi ikke så dårlig med Stadsgaard skadefri, men uten ham er ikke Lago, Demidov eller Nordvik gode nok til å vinne Tippeligaen. Nordvik fremstår som den mest spennende av de og jeg tror han har potensial til å bli en god landslagsstopper (nivået vårt tatt i betraktning), men han har en lang vei å gå. Forsvaret er uansett ikke der skoen trykker hardest, Tippeliga-nivået tatt i betraktning.
På sentral midtbane ønsker jeg faktisk ikke å spille med både Annan og Tettey som noen har foreslått. Ingen av de er noen utpregede playmakere og de evner ikke å slå stabilt gode pasninger fremover i 90 minutter. Greit at noen må vinne ballen, men det er vel så viktig hva du gjør når du har ballen. Mitt førstevalg ville blitt den ghaneseren med lengst fartstid i Norge og sammen med ham Marek Sapara. Ettersom en spiller som innehar både Tettey og Sapis styrker ville ha spilt i en annen og større klubb må man nesten drive med ferdighetskomplementering og Tettey/Sapara er det beste vi har på sentral midtbane. Tettey vil da være ryddegutt og heller spille enkle pasninger og en gang i blant forsøke seg litt offensivt. Til tross for at arbeidskapasitet ikke er Saparas største styrke må han delta defensivt også, men på sentral midtbane får vi større bruk for pasningene hans. Greit at han truer mål, men man vil nok få større bruk for ham litt lengre bak på banen. Derfra vil han også ha muligheten til å trekke ut til høyre og slå inn. Annan og Skjelbred kan begge fungere som back-up på sentral midtbane.
De tre offensive midtbanespillerne vil da være Trond Olsen, Per Ciljan Skjelbred og John Pelu. I motsetning til sesongen 2008 hvor vi hadde midtbanespillere som trivdes best sentralt og trakk innvor og backene var breddeholdere, ønsker jeg meg i år to vinger som kan både trekke innover og helst holde bredden. Da kan de også overlappe med backene våre. Ettersom vi ofte opplever at motstanderlag legger seg lavt på banen og at vi må spille de ut blir det vanskelig å bare tråkle seg gjennom og få mål. Med Pelu og Olsen på hver sin ving har vi spillere som kan legge inn, fyre av skudd selv og utfordre backene på fart. Det gjør oss mindre forutsigbare ettersom vi kan variere, disse to spilleren har også muligheten til å true bakrom og kan ligge igjen om Iversen (eneste spissen vi har) trekker ned i banen. Skjelbred tror jeg er best i en offensiv midtbanerolle og her kan stikkerne hans og småspillet komme til sin rett. Lengre bak på banen går det for treigt, det ser fikst ut, men det går lite fremover. Han har ikke så veldig god toppfart, men akselrasjonen er veldig god og det får han nytte av der fremme. Han er også flink til å søke ut på sidene, men det blir litt five a side over det hele der han legger seg altfor nær medspillere. Dette er nok uansett hans beste posisjon.
Potetsekken på topp i mangel av bedre alternativ, tror at han vil spille bedre i år ettersom vi får brukt vinger som kan servere ham. Helst vil jeg se ham mobil slik at han kan trekke ned i banen og være spillbar der. Da har man også muligheten til å spille i lufta ettersom det er enklere for ham å vinne dueller backer etc enn store bamser av noen midtstoppere. Det kreves da at han evner å bytte posisjon med vingene, Skjelbred gjør seg ikke som spiss. Vi burde ha en spiss til, gjerne en litt mer komplett type som har noen av Iversens ferdigheter + fart.
Noen av de svakhetene som jeg ser det som gjør at jeg ikke tror på gull er; vi er ikke gode nok til å fylle på i boksen og dermed blir det lett for motstanderen å ta ut de få vi har der, ikke har vi mange gode luftspillere i de fremste rekkene som gjør at vi kan slite mot lag som ligger lavt, altså kjempekampene mot lag som Lillestrøm, FFK, Strømsgodset etc. Vi har for få målscorere og vi har få som truer mål fra distanse. Da blir det enklere å forsvare seg mot oss ettersom vi blir forutsigbare.
Men jeg er optimist og tror at det skal gå, men jeg savner en to indreløpere som kommer på dype løp inn i boksen og fyller opp |
Forfriskende bra innlegg! Spennende med nye tanker. Og nye tanker som er gjennomtenkte også. Jeg er uenig i en del du sier, men du har mange gode poeng også. Interessant tanke med Sapara som anker. Jeg tror det kan bli for veikt, og det er synd å ikke ha en så god spiller som Annan på banen, men det hadde vært spennende om Hamren prøvde din idé. Ingen tvil om at den er langt mer offensiv slagkraftig enn Annan-Tettey,
Olsen-Sapara-PCS.
Spørsmålet er vel hvilken vei det vil renne inn flest mål. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |