English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og forholdet til media
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 38, 39, 40  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Nils Heldal
Senior

PostPosted: 05.01.2009 21:57    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Nej det kan i så fald heller ikke passe. Man skal tydeligvis arbejde lidt grundigere med de grafiske fremstillinger til næste gang.

grr det er feil i grafen. Ny kommer opp iløpet av kvelden. Feilen ligger i at den ble grabba før maskinen var ferdig med å jobbe. Brann har således flere treff enn 2 foreksempel. Grafen er ei kjøring fra ei nyhtestracker. Talla er ikke valide nok til å gå "i retten med" men angir med ganske stor nøyaktighet antall nyhetsaker på norske nettsteder om de forskjellige klubbene. Kan ta det der mer detaljert siden. Men altså iløpet av kvelden kommer den riktige opp - og det er den samme tendensen - rbk mest omtalt, jula nesten tyst når det gjelder norsk fotball oppmerksomhet i media
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
SamBell
Junior

PostPosted: 06.01.2009 01:20    Post subject: Reply with quote

Det er fortsatt tall her som virker lite sansynliger.

Eksempelvis at omtalen av Stabæk går ned i Cupfinale-uken og at RBK i samme uke er nesten fire ganger så mye omtalt som Stabæk og 37% mer omtalt enn RBK.
Tallet for uke 52 har i tillegg gått ned for RBK.
Det samme har skjedd for Viking i uke 43.

Det ville også vært interessant å vite hvilke nettsteder som er tatt med i denne undersøkelsen og hvilke kriterier som ligger til grunn for valg av disse.

Sam
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Nils Heldal
Senior

PostPosted: 06.01.2009 01:40    Post subject: Reply with quote

Alle norske nettaviser/nyhetssteder er med, minus de minste lokalavisene. Firmaet som lager den heter meltwater og har holdt på med dette i mange år. Men som sagt det er litt uhøytidelig da søkestrengene er satt til at artikkelen(e) må foruten fotballklubbens navn også innholde "tippeliga, eller fotball" i artikkelen for å komme med. Dette for kjapt å luke ut Rosenborg hockey, generelle brann omtaler, vikingfunn osv, samt gjøre kjøringen kjapp. Dette gjør selve statistikken noe unøyaktig. Det ser vi på de andre rene agentene vi har på RBK, RBK2 osv - hvor treffene jamt over er flere enn ved sammenligningen - men give or take a few så gir dette oss en god indikasjon på forholdet mellom klubbene når det gjelder omtale – og det er sånn vi bruker den – skal presisere dette hvis jeg bruker den igjen. Hvis du er kjempeinteressert og bor i Trondheim er det bare å stikke innom brakka for å se bak agentene. Vi har dem oppe hele tida. Vi bruker først og fremst meltwater for å se hvem som skriver hva om oss.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 06.01.2009 01:44    Post subject: Reply with quote

litt flaut, men jeg har bare vært to ganger i trondheim og det hele.

Jeg lurer på hvor åpen brakka er for tiden. Ikke har jeg sett så mange reportasjer derfra som jeg kunne ha forventet, og når man ser åpningsinnlegget på dette forumet så kan jeg ikke annet enn å spørre?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende

PostPosted: 06.01.2009 09:51    Post subject: Reply with quote

Nils Heldal inviterer deg til Brakka og du lurer deretter på hvor åpent det er på Brakka?
Back to top
SamBell
Junior

PostPosted: 06.01.2009 10:05    Post subject: Reply with quote

Strengt tatt var det meg han inviterte.
Noe jeg selvsagt er takknemlig for, men som Brannsupporter bosatt i Bergen er det ikke første plassenjeg vil velge å legge ferien.

Godt at Nils er såpass åpen for at dette er unøyaktig og at feilkildene er mange. Det jeg lurer på er hva som regnes som "nettaviser/nyhetssteder". Jeg kan vanskelig se at en klarer å sile dette automatisk og da må en enten gjøre en vurdering som kan utelate steder, eller så risikere en at nettsteder som dette telles med og at eksempelvis 100%s oppslag, eller andre samarbeidsopplegg, telles gjentatte ganger. Med andre ord vil en ivrig trøndersk journalist får mangedobbelt telling og om han kjenner kriteriene vil han direkte kunne påvirke tallene.
Back to top
Øystein
Veteran

PostPosted: 06.01.2009 10:10    Post subject: Reply with quote

Det med 100% fører vel først og fremst til flere Startoppslag Wink
(Men ja, du har et poeng)
Back to top
Nils Heldal
Senior

PostPosted: 06.01.2009 10:22    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
litt flaut, men jeg har bare vært to ganger i trondheim og det hele.

Jeg lurer på hvor åpen brakka er for tiden. Ikke har jeg sett så mange reportasjer derfra som jeg kunne ha forventet, og når man ser åpningsinnlegget på dette forumet så kan jeg ikke annet enn å spørre?

Brakka er iallefall innafor 09-16 åpen som ei låvedør. Lunsj mellom 1130 og 1330 kr 30 og hvis noen lurer på noe i forhold til rbkmedia feks - er vi der med store smil - og bare venter på interesserte rbkforumfolk.
Back to top
Nils Heldal
Senior

PostPosted: 06.01.2009 10:53    Post subject: Reply with quote

Til og med brannsupportere kan komme - hvis de kler seg nøytralt:)
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.01.2009 11:17    Post subject: Reply with quote

SamBell wrote:
Strengt tatt var det meg han inviterte.

Nå må ikke du bli stormannsgal.

Ellers fint å se at du velger å følge oppfordringen og spør Nils Heldal personlig fremfor å synes, og konfrontere andre synsere som ikke har peiling på VGD. Det tar sjelden lang tid å få skikkelige svar om det er noe du virkelig lurer på.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
SamBell
Junior

PostPosted: 06.01.2009 22:14    Post subject: Reply with quote

Nils Heldal wrote:
Til og med brannsupportere kan komme - hvis de kler seg nøytralt:)

Takk for det, jeg skal vurdere det om jeg av en eller anne grunn skulle befinne meg i Trondheim.

Og ikke minst takk for saklig svar. HÃ¥per du fortsetter den linjen og at andre media-arbeidere lar seg smitte.

Sam
Back to top
SamBell
Junior

PostPosted: 06.01.2009 22:39    Post subject: Reply with quote

Øystein wrote:
Det med 100% fører vel først og fremst til flere Startoppslag Wink

Du har nok et poeng selv også. Husker spesielt de utrolig gode karakterene Startspillerene fikk på 100% rett etter opprykket.

BT gjør imidlertid sitt beste for tiden. Vi får historier om det meste som skjer rundt Steinar Nilsen. I går hadde Azar glemt leggebskytterene og i dag er Steinar syk. Han tålte vist bare en dag på jobben.

En kjapp sjekk på de siste 5 oppslagene under Brann og RBK hos BT og Adressa gav dette resultatet om jeg forutsetter at klubbnavn og fotball eller tippeliga skal være med.

Walde i vilrede - Nei
Nilsen sto over - Nei
Ikke til St. Etienne - Nei
Ryddingen fortsetter - Nei
- Kunstgress er fremtiden - Ja

Cooper blir i USA - Nei
RBK møter Shaktar - Nei
- Viktig at topplagene tar tak - Ja
- Vi måtte bare få folk unna - Ja (RBK brukt)
- Lund Hansen ligger best an Nei

Det var mye som slapp gjennom "nettet".

Alle oppslagene er fra i dag.
Brann har i tillegg et oppslag om Petter Vaagan Moen me dato i dag, som ville kommet med.

Sam
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 06.01.2009 23:57    Post subject: Reply with quote

Nils Heldal virker på meg som en av de proffeste / beste folka på Brakka. Virker veldig åpen, tar seg tid til de mest interesserte supporterne (svarer på et internettforum for supportere, er ikke mange som gjør det) og virker som en generelt trivelig kar. Sånne burde det vært flere av. Skulle likt å ha sett Skutle i debatt med Recon her inne f.eks. Smile
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 07.01.2009 00:06    Post subject: Reply with quote

Å fytte rakkern. Sånt må man ha pay-per-click-ordninger for, ekleste måte å hindre unødvendige spredning av stygge scener Razz
2mas
Sjef

PostPosted: 07.01.2009 09:14    Post subject: Reply with quote

Også jeg må si jeg stiller meg undrende til kravet om "fotball" eller "Tippeliga" i søkestrengene. Jeg vet i alle fall sjøl at jeg bare i et klart mindretall av sakene bruker disse ordene.

Naturligvis gir dette fortsatt en viss pekepinn, men feilmarginen er veldig stor.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
vegviks
Veteran

PostPosted: 07.01.2009 13:11    Post subject: Reply with quote

Statistikk kan jo diskuteres opp og i mente, men som sagt gir det en god pekepinn. Eventuelt ville man kunne flette inn boolske faktorer som OG eller ELLER mellom eks "tippeliga"/ "serien"
2mas
Sjef

PostPosted: 09.01.2009 14:27    Post subject: Reply with quote

Mer snakk om det samme:

Fotballklubbenes satsing på internett, web-TV og andre medier gjør klubbene om til egne mediehus og skader den uavhengige journalistikken, mener førsteamanuensis Peter Dahlén ved Universitetet i Bergen (UiB).

- Til slutt vil dette kunne gå ut over pressefriheten, ved at klubbene eller sponsorene deres serverer eksklusive intervjuer før de andre uavhengige mediehusene får tilgang til kilden. Risikoen er at uavhengige journalister vil hente nyheter fra klubbenes nettsider- og TV, som først og fremst er propaganda, og ikke saker som er kritiske, sier Dahlén.

Les mer: - GÃ¥r ut over pressefriheten
Back to top
joakleis
Veteran

PostPosted: 09.01.2009 20:42    Post subject: Reply with quote

Jeg synes da britisk presse klarer seg ganske så bra jeg. Kan ikke se at de norske klubbenes satsing på internett og Web-TV gjør den norske pressens arbeidsoppgaver særlig mye vanskeligere enn den britiske.

Norske lokal- og regionalaviser skal da normalt sett ha ganske gode kontakter innad i de klubbene de følger, og kunne klare seg godt, selv om klubbene egen medieavdeling.

London-tabloidene skriver da daglig fantasihistorier om Newcastle, selv om klubben produserer en hel del egne nyheter hver dag. Hvis ikke norske sportsjournalister fra VG eller Dagbladet klarer å produsere egne artikler om Rosenborg i fremtiden, så klarer jeg ikke å se at det skal være Rosenborgs feil.
2mas
Sjef

PostPosted: 09.02.2009 12:59    Post subject: Reply with quote

Nye spillere og forlengelse av kontrakter med eksisterende, skal RBK.no ha først. Det betyr praktisk at mens aviser og annen media kan spekulere som de vil (og gjør) vil ingen spillere bekrefte noe – før det har stått hos oss. Rent praktisk varer ikke eksklusiviteten lenge – vi gjorde for eksempel intervjuet med Trond Olsen 10 minutter før Adressa, TV2 og NRK fikk sitt.

Les mer: It takes two to tango
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 10.02.2009 11:56    Post subject: Reply with quote

Nå sa Nils Heldal under helgens journalistkonferanse på Hell at han anser personene i medieavdelingen i RBK som informasjonsmedarbeidere.

Informasjonsmedarbeidere har vel ikke tradisjon for å drive kritisk journalistikk, så det ligger nok i kortene at det blir mest gladsaker på RBK.no

I det øvrige påpekte Heldal (og Skutle) at det eneste RBK.no ville ha enerett på å skrive først om var nysigneringer og kontraktsfornyelser. Det hadde visstnok vært en episode på Værnes da Trond Olsen kom hit, hvor Heldal hadde gitt lynvingen klar beskjed om å ikke si ett ord til Adressas utsendte - fordi det første intervjuet med Trond Olsen skulle stå på RBK.no og ikke hos Adressa.

Personlig har jeg forståelse for at trener/sportslig leder/spillere ikke går åpent ut i media og forteller om overgangsrykter, men når alt er klart og spilleren er på plass i byen så virker det jo en smule panisk å skulle hindre den frie presse i sitt arbeid.

Det er i hvert fall godt vi har rbkweb, hvor vi både i diskusjonsforaene og gjennom de redaksjonelle artiklene får et dypere innblikk i det som foregår i klubben enn det som framkommer på RBK.no
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 10.02.2009 12:21    Post subject: Reply with quote

Er det å "hindre den frie presse" at de ikke får svar på sine spørsmål umiddelbart?

Da vil jeg si at den frie pressen kan komme seg ned fra sin selvkonstruerte pidestall og begynne å drive skikkelig journalistikk igjen.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 10.02.2009 14:11    Post subject: Reply with quote

Ja, men hvis journalister hindres i å drive skikkelig journalistikk så er naturligvis også sjansen større for at de skriver artikler basert på rykter og halvsannheter siden de ikke får kontakt med primærkildene.

Olsen-saken er bare ett eksempel.

Det er nok generelt en økende tendens både i RBK, norsk fotball for øvrig og internasjonalt at media blir forsøkt styrt i en retning som ikke ødelegger de økonomiske interessene som finnes.

Jeg synes ikke det er heldig at det kjøpes og selges rettigheter til intervjuer etter kampene, at TV ikke får lov til å vise enkelte situasjoner på stadion og at de forskjellige aktørene ikke konkurrerer på like vilkår.

Det er nettopp da at den fjerde statsmakt ikke får lov til å utøve sin rolle.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 10.02.2009 14:50    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Ja, men hvis journalister hindres i å drive skikkelig journalistikk så er naturligvis også sjansen større for at de skriver artikler basert på rykter og halvsannheter siden de ikke får kontakt med primærkildene.

Snakk om ansvarsfraskrivelse. "Vi fikk ikke snakka med kilden så vi fant opp noe i steden". Tvilsom moral spør du meg.

kristobal wrote:
Det er nettopp da at den fjerde statsmakt ikke får lov til å utøve sin rolle.

Mitt inntrykk er at den fjerde statsmakt ikke har verken lyst eller evner til å utøve sin rolle, men er mest interessert i fjas. Dette gjelder vel i særlig grad sportsjournalistene.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 10.02.2009 15:23    Post subject: Reply with quote

for mye kosing, og for nære forhold. Det er LENGE siden den 4. statsmakt var noe annet enn skjødehunder for sine individuelle nettverk.

Gravende journalistikk har vel aldri reelt eksistert i Norge...?

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 10.02.2009 15:39    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

For en flåsete fremstilling. Journalister har hverken rett eller krav på å til enhver tid få svar fra den de måtte ønske å snakke med. Hvis de ønsker å undergrave sin troverdighet ytterligere ved å publisere rykter og løgner, så er det de selv som skyter seg i foten. RBK er i sin fulle rett til å gi sin egen medieavdeling førsterett, særlig når det kommer til ansettelser og kontrakter. Det er faktisk hårreisende at media krever å få informasjon tvert kontrakten er underskrevet (helst lenge før). En bør faktisk underrette administrasjon og medspillere først.

Så liberale RBK er med å gi tilgang, så blir det fullstendig på jordet å si at man "hindrer den frie presse".

Quote:
Det er nok generelt en økende tendens både i RBK, norsk fotball for øvrig og internasjonalt at media blir forsøkt styrt i en retning som ikke ødelegger de økonomiske interessene som finnes.

Det er nok heller slik at media har presset fram denne situasjonen selv, ved å fremstille den informasjon de får tak i som mest mulig sensasjonsskapende og skandaløs, slik at klubber og bedrifter er tvunget til å ta grep.

Den fjerde statsmakt er i ferd med å grave sin egen grav.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 38, 39, 40  Next
Page 11 of 40

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb