| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 29.10.2008 17:23 Post subject: |
|
|
| Mener Bjørn Dahl sa 33-34 000 dersom de bruker midlertidige tribuner. Hovedutfordringen der er infrastrukturen rundt stadion. |
|
| Back to top |
|
 |
d@len Rutinert

|
Posted: 30.10.2008 00:51 Post subject: |
|
|
| Troilonge wrote: | | Dessuten kan det bli en gjørmekamp på det myrhullet de spiller på. |
Har du ikke fått med deg at gresset på stadion skal selges og nytt gressteppe skal legges nå snart? Da blir det undervarme og annet småkos. Aldri mer myrhull med synkende mål. Og kunstgress på kantene slik at oppvarmingen går som en lek... |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 07.11.2008 13:59 Post subject: |
|
|
Og nå melder Fredrikstad seg på.
Vil ha EM til Fredrikstad
Det vil jo være enormt synd om det nå blir krangling om hvor den fjerde arenaen skal ligge. |
|
| Back to top |
|
 |
d@len Rutinert

|
Posted: 07.11.2008 16:24 Post subject: |
|
|
| Hadde det vært opp til meg hadde vi ikke hatt EM her i landet, og blir det avgjort at vi søker så kan de holde det borte på Østlandet. Korte avstander og sikkert god nok dekning med tanke på overnatting. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.11.2008 12:18 Post subject: |
|
|
- Vi vet at det må være minimum 30.000 netto sitteplasser. Vi diskuterte løsninger med Viking som gjør at de kan bruke anlegget både under EM og etterpå, sier Vestlund, som også har besøkt Bergen, Trondheim og Oslo i samme ærend.
Vestlund har bedt alle byene om å melde sin interesse innen midten av desember hvis de vil investere tid og krefter for å jobbe fram en norsk-svensk EM-søknad.
Les mer: Viking positive til EM i Stavanger
Antar Dag Vestlund er oppdatert og at 35k-snakket til Platini dermed ikke stemmer. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 08.12.2008 06:01 Post subject: |
|
|
Fant disse skissene på nettet her nå.
Viking stadion 2016 med 35 000 sitteplasser.
Uvisst om det er Viking eller privatperson som står bak skissene. Ser proft ut, men han har vitterlig lagt inn copyright i kommentarfeltet. |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 08.12.2008 15:27 Post subject: |
|
|
Tilbake til naturgress på aspmyra da eller??
Mulig de planlegger første EM på kunstgress.. tragikomisk hele greia. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 08.12.2008 15:29 Post subject: |
|
|
Tør ikke tenke på hvor ubrukelig det er med 30-35.000-stadioner i Norge foruten akkurat til mesterskapet.
Synes vi like gjerne kan legge EM-planene på is. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 08.12.2008 15:48 Post subject: |
|
|
| Jaha? Planene må legges på is kun fordi stadionene blir for store i etterkant? Et evt. EM blir jo uansett ei heidundrende vitamininnsprøytning for norsk fotball. Dessuten er EM et overskuddsprosjekt, så økonomisk sett er det trygt og godt. Når det er sagt, er jeg ikke for at Bodø blir en av EM-byene. Der er det kun Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger som egner seg. De fleste av disse byene vil jo også klare å fylle 2/3 av stadionkapasiteten fast etter EM. Det vil også være plass til store næringsarealer som vil være svært innbringende. At det til tider vil være litt glissent, får vi bare leve med. Jeg ser ihvertfall ikke det som et så stort problem at vi bør droppe hele skiten. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 08.12.2008 16:37 Post subject: |
|
|
Synes vi skal tenke på det Attach sier samtidig som vi må tenke på at om 8 år kommer det nok til å være enda flere fotball-supportere i Norge + at mange av tribunene på de nye stadionene vil være midlertidige. Trur at fordelingen må bli noe slikt som det her:
Stadion i
-Oslo - 50.000
-Tr.heim/Lerkendal - 40.000
-Bergen og Stavanger - 30-35.000
regner med at om 8 år så er tilskuertallet på Lerkendal rundt 30.000. Så da blir det midlertidige tribuner. Men uansett så er det som attach skriver mange muligheter med så store stadioner + at det blir et voldsomt sprøyteinnlegg i fotballen og det kommer nok til å komme klingende mynt i kassa i bøtter og spann.
Nå er som sagt Fredrikstad med også så de vil nok gi Stavanger spesielt hard konkurranse tror jeg. Kanskje også Bergen må kjempe mot dem... |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 08.12.2008 16:42 Post subject: |
|
|
Dersom vi, sammen med sverige skulle få EM i 2016 så lurer jeg på hvordan det vil se ut økonomisk for RBK dersom trondheim blir en av byene.
Hvem betaler kostnadene ved utbyggingen av stadion? Er det en deling mellom NFF og RBK eller tar den ene parten hele regninga?
Hva med billettinntektene under EM? Hvem er det som får dem? |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 08.12.2008 16:59 Post subject: |
|
|
| Ikke vet jeg med bilettinntektene, men jeg mener at det er NFF, staten og klubben som deler på regningen av byggningen(?) |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 08.12.2008 17:04 Post subject: |
|
|
| Jeg tror ikke Fredrikstad har noen god mulighet. Tror Bodø har større mulighet enn Fredrikstad. For det første er det kun to-tre patrioter som står bak planene i Fredrikstad. I Bodø står både klubb og kommune bak planene. Bodø vil som kjent ta med en ny landsdel, Fredrikstad vil ikke gjøre det og det er i tillegg snakk om minst to og kanskje tre vertsbyer langs den Svenske østkysten. Litt geografisk spredning ønsker man tross alt. Dessuten har ikke FFK behov for en ny arena, det har Bodø/Glimt. Og etter å ha sett skissene for et nytt Aspmyra så bør man virkelig håpe på at de får EM. Man vet jo fremdeles ikke eksakt hvor mange og hvor store stadioner UEFA vil kreve. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 08.12.2008 17:07 Post subject: |
|
|
| Noen som vet hvor langt planene for Trondheim sin del er kommet? |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 08.12.2008 18:06 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Jaha? Planene må legges på is kun fordi stadionene blir for store i etterkant? Et evt. EM blir jo uansett ei heidundrende vitamininnsprøytning for norsk fotball. Dessuten er EM et overskuddsprosjekt, så økonomisk sett er det trygt og godt. Når det er sagt, er jeg ikke for at Bodø blir en av EM-byene. Der er det kun Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger som egner seg. De fleste av disse byene vil jo også klare å fylle 2/3 av stadionkapasiteten fast etter EM. Det vil også være plass til store næringsarealer som vil være svært innbringende. At det til tider vil være litt glissent, får vi bare leve med. Jeg ser ihvertfall ikke det som et så stort problem at vi bør droppe hele skiten. |
Du har ikke gjort noen undersøkelse før du uttaler deg?
Bodø vil som det sies bringe inn en ny landsdel slik at så og si alle er inkludert. Hvilke grunnlag legger du for at Bodø ikke kan egne seg som EM-by? Det burde du nevne. Hvis Bodø blir en av vertsbyene så vil Glimt bygge ny stadion (noe de skal uansett) med plass til ca. 12-15.000 tilskuere.
Den vil til EM bli bygget ut til den størrelsen som dere ser på bildet (ca. 35.000). Det vil etter EM bli rigget ned igjen til original størrelse. Bodø/Glimt skal ikke få noe problem i fremtiden å fylle den type stadion.
Flyplassen skal bli bygget ut, nye hoteller kommer til og når Sverige ikke inkluderer Nord-Sverige så kan man regne med at det nok strømmer over av Svensker til Bodø for å få med seg en eller annen EM-kamp.
EM i midnattsol blir bra.
Stavanger og Bergen synes jeg blir for nært. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
| Back to top |
|
 |
Pilten Junior
|
Posted: 09.12.2008 10:42 Post subject: |
|
|
Dersom den tradisjonelle norske didtriktspolitikken skal bli toneangivende når EM vurderes, så kan vi nok glemme det. Selvsagt ville det være hyggelig for Bodø’s 45 tusen innbyggere om byen fikk arrangere et EM. Like hyggelig ville det være for folk i Kirkenes, Alta, Rana, Ålesund, Molde, Fagernes, Namsos osv. Alle disse stedene kan bygge et stadion til 35.000 og rive det ned etter mesterskapet, men hvem skal betale det? Er Bodø kommune klar til å spytte i noen hundre millioner, eller burde de heller bruke disse pengene på skoler og sykehjem. Staten betaler kanskje toppen 30% av utgiftene og Bodø Glimt har ingen mulighet til å være med å spleise. Det har iutgangspunktet heller ikke RBK, Brann eller Viking, men de vil uansett trenge så store stadion at næringslivsdelen vil være med å delfinansiere. Ved et Stadion som skal nedgraderes til 10-12 tusen tilskuere blir næringslivsdelen så liten at klunn/næringsliv kan glemmes som delfinansiering.
Dette med stadion er likevel det minste problemet, fordi ordførere har tidligere blitt bitt av Terra basillen og kan sikkert også bli bitt av EM basillen. Problemet blir den øvrige infrastrukturen. Avstanden blir for stor mellom de ulike arrangørbyene, med den elendige infrastrukturen vi har i Norge og det er helt urealistisk å forvente at det kommer høyhastighetsjernbane og motorveg til Bodø innen 2016.
Blir det nødvendig med fem norske arenaer og det ikke er aktuellt med to i Oslo så er Fredrikstad et åpenbart alternativ. Befolkningsgrunnlaget er minst like stort som i Trondheim og klubben trekker publikum på nivå med VIF. Det beste hadde selvsagt vært et utvidet Ullevåll og en ny Nasjonalarena, men det er bare en by som kan ha to stadion og jeg antar at Stockholm ser for seg nye Nasjonalstadion og nye Hammarby stadion som åpenbare. |
|
| Back to top |
|
 |
EvilDane Junior
|
Posted: 09.12.2008 11:23 Post subject: |
|
|
http://fotbollskanalen.se...bank_arena
Det største problem angående et EM i Sverige og Norge kan læses i linket. I dag er der kun én klar arena i de to lande, og den økonomiske krise er knap begyndt.
Jeg forholder mig til følgende udtalelse fra UEFA der kom i forbindelse med at Skotland vil søge om værtsskabet sammen med enten Wales eller NI, "UEFA vil primært satse på lande hvor udgifterne til nye stadions vil matche nytteværdien, i hvert fald så længe verden har større økonomiske problemer."
Det vil sige, at kommer der ansøgninger fra Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland, England evt. Tyrkiet/Grækenland så vil disse lande prioriteres højest. om ikke andet, indtil 2020. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 09.12.2008 11:31 Post subject: |
|
|
| Selvsagt bør næringslivet være med på å finansiere en slik arena. De vil jo tjene enorme summer på alle tilreisende som vil komme. Ved 6 kamper i Bodø vil næringslivet i regionen tjene opp mot 1 milliard kroner. Hvorfor skal ikke da de ta sin del av kaka når det gjelder stadion? Uten stadion ingen kamper og dermed ingen inntekter. Og man trenger da overhode ikke høyhastighetsbane og firefelts motorvei hele veien. Flesteparten vil komme via fly og båt, da trenger man noen små investeringer på jernbane og veier så er man klar. Bodøs utfordring er å finne ut hvor man skal gjøre av alle tilreisende. UEFA krever et femstjerners hotell for hvert av lagene, i tillegg til dommere og annet UEFA personell. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 09.12.2008 11:39 Post subject: |
|
|
| Både Sverige og Norge har en temmelig solid offentlig økonomi, så jeg tror nesten konjunkturene kan virke til vår fordel i forbindelse med et EM. Det vil bli en populær politisk sak å sikre sysselsetting i byggebransjen gjennom å påta seg et slikt mesterskap, og staten vil antakelig stå som garantist uavhengig av den økonomiske situasjonen i klubbene. Samtidig vil det offentlige insistere på et jevnest mulig spleiselag, hvor blant annet klubbene må forventes å bidra sjøl, og dermed faller Bodø ut. Jeg tror det er å lure seg selv å se på Nord-Norge som en homogen enhet hvor man kan appellere til en felles regional idealisme, dessuten tror jeg ikke det finnes økonomiske ressurser tilgjengelig. Hvis Bodø-prosjektet hadde vært gjennomførbart ville det ført til at Bodø ville blitt den suverene hovedstaden nord for Trøndelag i overskuelig fremtid, og er Tromsø interessert i det? |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 09.12.2008 13:36 Post subject: |
|
|
Evildane, hva med å ta med Norge kompleksene dine til et dansk forum? der er det jo mange likesinnede med deg. Jeg forstår ikke hvorfor du er her inne å vinkler alt i negativ retning mot Norge og Rosenborg. Du oppfører deg som om Norge og Rosenborg er de eneste i hele verden som blir utsatt for en finanskrise.
Jeg forstår at et EM i Norge ville vært vanskelig å takle for en danske, men spy det ut i danske fora isteden. Der får du sikkert mer støtte... |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 09.12.2008 13:57 Post subject: |
|
|
| Aspmyra wrote: | Du har ikke gjort noen undersøkelse før du uttaler deg?
Bodø vil som det sies bringe inn en ny landsdel slik at så og si alle er inkludert. Hvilke grunnlag legger du for at Bodø ikke kan egne seg som EM-by? Det burde du nevne. Hvis Bodø blir en av vertsbyene så vil Glimt bygge ny stadion (noe de skal uansett) med plass til ca. 12-15.000 tilskuere.
Den vil til EM bli bygget ut til den størrelsen som dere ser på bildet (ca. 35.000). Det vil etter EM bli rigget ned igjen til original størrelse. Bodø/Glimt skal ikke få noe problem i fremtiden å fylle den type stadion.
Flyplassen skal bli bygget ut, nye hoteller kommer til og når Sverige ikke inkluderer Nord-Sverige så kan man regne med at det nok strømmer over av Svensker til Bodø for å få med seg en eller annen EM-kamp.
EM i midnattsol blir bra.
Stavanger og Bergen synes jeg blir for nært. |
Hvorfor skal man bygge en stadion til 15000 i Bodø? Det er jo rent tøv at man skal bruke ressurser til en stor stadion som ikke blir brukt 100%. kan ikke helt se for meg at dere klarer å samle 10000 på tribunen jevnlig selv om dere spiller positiv fotball. Hvordan skal man takle at det kommer 20000 besøkende om ikke mer i den regionen? Det er ikke Bodø i best stand til å takle... Jeg er enig i at det ville vært flott å spre EM-byene over landet, men det må være visse grunnlag og standarder man må gå etter, ikke kun Senterpartipolitikk, der det mest interresante er å få arrangementer ut i distirktene, ikke å skape et godt arrangement. |
|
| Back to top |
|
 |
Snorreth Rutinert
|
Posted: 09.12.2008 18:33 Post subject: |
|
|
| senador wrote: | 1# Hvorfor skal man bygge en stadion til 15000 i Bodø?
Det er jo rent tøv at man skal bruke ressurser til en stor stadion som ikke blir brukt 100%.
2# kan ikke helt se for meg at dere klarer å samle 10000 på tribunen jevnlig selv om dere spiller positiv fotball.
3# Hvordan skal man takle at det kommer 20000 besøkende om ikke mer i den regionen? Det er ikke Bodø i best stand til å takle...
|
1# 15 000-stadion har det vel ikke vært snakk om? Er 10-11k etter eventuelt EM, noe som kan være nyttig i andre arrangementer.
2# Neinei, men nå er det ikke galt å ha litt for stor stadion, bare det ikke blir 3 seter pr mann. Aspmyra kan jo også brukes til andre ting enn fotball.
3# Her blir det nok en av hovedprioriteringene.
Det blir kanskje ny og lengre rullebane på Bodø lufthavn, men det er nok større terminal man trenger der.
Dagens terminal hadde jo en gang god plass, men så har de bare satt opp vegger for å skille mellom gater det utenfor.
Togbane er ikke godt nok, men jeg hører planer om utvidelse på avganger mellom Rognan - Bodø... |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 09.12.2008 19:07 Post subject: |
|
|
Det ska jo bli ny og lengre rullebane på flyplassen.
Togtrafikken vil bli forbedret samtidig som at forbedringen av veier ut av Bodø by allerede er i gang. Båt blir også brukt. Så tror ikke dette skal bli noe problem heller.
8-9000 tilskuere i snitt med ny stadion tror jeg kan være realistisk.
Man klarer jo tross alt å samle over 2000 til håndballkamp inne i Bodøhallen hver gang BHK har hjemmekamp.
Bodøfolket er bare kresne på en kompakt og behagelig opplevelse med god plassering på stadion. Kun Diadora-tribunen og den lille Toyota-tribunen som oppfyller de kravene på dagens stadion. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.12.2008 09:00 Post subject: |
|
|
Disse kravene kan knuse EM-drømmen
- Norge og Sverige må stille med ni store baner, ikke åtte, som man tidligere har regnet med.
- De to nasjonene må by på to arenaer med tilskuerkapasitet på 50.000, tre på 40.000 og fire på 30.000, og i henvendelsen fra Det europeiske fotballforbundet heter det at «det er en fordel om en av stadionene tar 60.000 mennesker». I dag er Norges største arena Ullevaal (25.000). UEFA understreker at man snakker om netto sitteplasser, og at presseplasser og andre seter som det er for dårlig sikt fra, ikke kan regnes med.
- UEFA legger heller ikke skjul på at det vil være en fordel om søkernasjonen (e) kan stille med tre reservearenaer, for å sikre at arrangementet kan gjennomføres, selv om noe skulle gå galt med byggingen av en eller flere av de opprinnelige spillestedene.
De to første kravene var hvertfall hos meg ventet. Eller, jeg trodde egentlig at to på 40 000 ville være nok. Ellers så syns jeg vel det var i overkant med hele tre reservearenaer. To er i mine øyne nok. Og to arenaer har man vel allerede i den fremtidige Nya Søderstadion i Stockholm og Ullevaal som uansett skal utvides til 31 500.
Uansett så vil det vel være bra nok å stille med Ullevi 60 000, Swedbank Arena og Ny nasjonalstadion i Oslo 50 000, Lerkendal 40 000 og de fire siste på 30 000. |
|
| Back to top |
|
 |
|