View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Brady Veteran

|
Posted: 26.11.2008 14:26 Post subject: |
|
|
Sjanseskaping er en heller laber vitenskap med det som ligger bak utregningen av de såkalte sjansene.
For meg er snakket om sjanser et liksomspråk som fungerer på siden av den virkelige verden. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 26.11.2008 14:38 Post subject: |
|
|
Det siste RBK trenger nå er at folk begynner å tvile på Hamren. Han er den eneste med litt tyngde i sportslig avdeling. Man kan jo også spørre seg om resten er kompetent?
Det er også begrenset hva man får til når man gang på gang taper på overgangsmarkedet. Vi er ikke i Eggentiden lenger |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.11.2008 15:06 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | Sjanseskaping er en heller laber vitenskap med det som ligger bak utregningen av de såkalte sjansene.
For meg er snakket om sjanser et liksomspråk som fungerer på siden av den virkelige verden. |
Godt sagt. Helt enig.
Hva er en sjanse liksom? Halvparten av "sjansene" til RBK i år er jo vesentlig mindre enn "sjansene" til en del andre lag.
Hvor mange ganger i år har RBK-spillere vært helt alene med keeper?
Når en spiller er helt alene i feltet når innlegget kommer, så er det vel rimelig mye enklere å vite hvor avslutningen kommer selv om vedkommende skulle få avsluttet - enn dersom det er flere spillere i feltet, hvor motstanderen ikke en gang vet hvem av dem som kommer til å avslutte.
Når man tenker på alle målene Brattbakk scoret (og mange av målene generelt fra den tida), så var det vel utrolig mange alene med keeper og returer/defleksjoner/oppfølginger etter skudd og sjanser skapt av andre.
Når RBK hadde fire-fem mann i feltet var det jo både verre å orientere seg for forsvarerne og keeper, nummer to eller tre kunne sette ballen i mål selv om førstemann bommet, selv et innlegg tenkt til en spiller kunne gå til en annen om innleggsfoten var upresis, og selv om keeper skulle varte opp med en feberredning på første avslutning var det flere spillere til å ta hånd om returen eller dårlige klareringer i etterkant.
Jeg har mine sterke tvil om RBK-spillerne er så mye mindre effektive enn andre. Det handler mer om at laget ikke skaper store nok og mange nok sjanser.
Det enkleste er å telle mål og ikke sjanser. Fordi mål er veldig greit å forholde seg til. Et mål er et mål.
En sjanse er derimot ikke en sjanse.
Du kan tippe 500.000 rekker i tipping og ha mindre sjanse for å få 12 rette enn en som tipper de 31.441 andre rekkene.
På samme måte tror jeg man kan skape 500.000 sjanser og likevel ha mindre sjanse for å score 1000 mål enn noen som skaper 31.441 GODE sjanser. |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 26.11.2008 15:47 Post subject: |
|
|
Tror nok vi hadde scoret en hel del flere mål om spillerne prøver å avslutte i de situasjonene der de på død og liv skal spille på tvers, vippe over til motsatt side, 45' bakover osv osv...
Jeg savner skikkelige ræl-mål... |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.11.2008 15:57 Post subject: |
|
|
Når det er snakk om lagbygging så blir det litt vel mye forlangt at Hamrèn skal klare å skape sterke relasjoner på 3 måneder, uten en oppkjøring hvor en kan få øve inn spillemønster. Det er greit at en del spillere har vært her en stund ,men dem har spillt i mange forskjellige spillemønster og posisjoner og under trenere som i ettertid og tidligere ikke har vist at dem er flink til å bygge system. Hvis en bygger et sterkt system vil en bli mindre avhengig av individene noe Nils Arne Eggen over tid klarte og spillere ble langt enklere erstattet siden en visst hvilken rolle en så etter spillere i og den nye spillerne fikk klare instrukser om hva hans oppgave var. Å bygge et slikt system tar lang tid og er ihvertfall ikke gjort på 3 måneder, og i mellomtiden vil resultatene i stor grad være styrt av det enkelte spilleres individuelle ferdigheter. Det kommer til å ta tid og vi er ihvertfall ikke tjent med å være utålmodig slik som er blitt vist empirisk i Rosenborg siden Åge Hareide. Hvor lang tid det kommer til å ta er vanskelig å forutse og utvikling er i rykk og napp, men vi har vist at hvis vi lykkes så er potensialet vanvittig stort.
Ser at en del kritiserer sportslig avdeling for dårlige innkjøp og frem til i vinter var det i korrekt ,men for forrigje vinters overgangsvindu vil jeg langt på vei kalle en suksess. Vi fikk forsvarsbautaen vi har letet etter i lengre tid, Demidov har også vært en suksess og Lustig har motbevist påstanden om at en Rbk - back trenger et år med innspilling. Det er ikke mange andre lag som klarer å få tak tre spillere som går rett inn i førsteellveren og forsterker den i løpet av en sesong. I tilegg har vi Annan og Jarstein som tidligere har vist et veldig høyt nivå som enda ikke har vist det i Rosenborg, men som det er alltfor tidlig å avskrive. Jeg er så langt veldig godt fornøyd med jobben Hoftun har gjort som har skaffet gode spillere til fornuftige priser og sørget for å forlenge kontraktene til nøkkelspillere som Skjelbred, Tettey og Lago. I tilegg fikk han forlenget kontrakten til Fredrik Stoor rett før et EM-sluttspill og fikk solgt han for en god pris. Hoftun har også vært med å legge grunnlaget i Bodø Glimt som i år kulminerte i en 4 plass. Som sagt jeg ser mange grunner til å være positiv til Hoftun på bakgrunn av det resultatene som så langt er vist.
Når det gjelder utalelser i pressen er det bare fornuftig å senke forventningene og spesielt med et så ungt lag som vi har. Vi trenger ikke mer press enn det som allerede ligger der. Jeg ser heller ikke hva utalelser i pressen skulle ha med hvor flink Hamrèn er som trener. Blir det ikke gull neste år så er det langt i fra en katastrofe og vi må ikke vinne noe som helst, men vi kan vinne og jeg tror at Hamrèn vil gjøre sitt ypperst for at det skal bli seriegull neste år og det er ingen grunn til å være kjepphøy før en har vunnet noe. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 26.11.2008 16:14 Post subject: |
|
|
Hvis man i det hele tatt har noen som helst tiltro til kontinuitet i fotball, så er det fullstendig bak mål å diskutere Hamréns stilling nå. Mannen har vært i klubben i et halvt år, og for de som har fulgt med litt på kampene, har det vært massiv framgang å spore. Spesielt defensivt er jo laget et helt annet, og det uten at det har gått på bekostning av sjanseskapingen. Med ett stykk ordentlig spiss i laget hadde det blitt medalje, men det er vel heller ikke nok?
Det virker som det eneste som er godt nok for enkelte her (Brady) er en mirakuløs opphenting av de elleve(?) poengene vi lå bak gode Stabæk. Bare utsagnet "fortsatt sterkt i tvil om Erik Hamrén er en fotballtrener utenom det vanlige. En av det kaliberet vi har blitt så godt vant til de siste 20 årene, med unntak av de 5 siste" tyder jo på totalt urealistiske forventninger til treneren. So what, kanskje ikke Hamren er noen Eggen (eller Sollied, By Rise, Hareide, som jeg tviler på at det ble siktet til), men hvem er nå det? Nils Arne Eggen er et unikum, den beste norske treneren i historien, og å hive ut alle trenere som er dårligere enn NAE etter et halvt år er en veldig god langtidsplan for et wannabe-Adeccolag.
2009-utsagnet til Hamren vitner for meg om en trener som forstår både begrensningene og tankesettet til den unge troppen sin, og det er jo ingen vits i å forskuttere eventuelle forsterkninger før de har på seg svart og hvitt. Det er klart Rosenborg er en gullkandidat til neste år hvis de ønskede forsterkningene kommer på plass, men inntil da er vi et lovende lag med høyt maksnivå, men åpenbare mangler i spillertroppen.
Store i kjeften kan vi være når vi kan backe det opp på banen. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 26.11.2008 16:21 Post subject: |
|
|
Det må da gå an å kritisere Hamrén uten at man av den grunn samtidig mener at Hamrén skal miste jobben. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.11.2008 16:26 Post subject: |
|
|
Det er lov å kritisere og det skal en også gjøre ,men det jeg reagerer på er at du langt på vei avskriver han som trener på bakgrunn av noen svake kamper på høsten og noe utalelser i pressen som er gjort for å dempe forventninger, som etter min mening er fornuftig. Det er langt ifra sikkert at Hamrèn er den treneren vi drømmer om ,men han er vår trener og har så langt gjort en bra jobb og fortjener all støtte han kan få fra ledelse og oss supporetere. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 26.11.2008 16:44 Post subject: |
|
|
Han har gjort en ok jobb og har min støtte, men det må være lov å kritisere.
Dette gjelder ikke kun noen svake kamper og de siste uttalelsene til pressen. Dette er mine synspunkter på hele perioden Erik Hamrén har vært i Trondheim.
Jeg finner det f.eks. vanskelig å finne noe klart mønster i spillestilen vår når vi angriper, jeg syns ikke han har vist seg taktisk sterk mot slutten av kampene f.eks. når det gjelder innbytter etc. etc.
Det er mange små og litt større ting som gjør meg bekymret. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.11.2008 16:54 Post subject: |
|
|
Jeg blir mer bekymret over hans leking med 4-3-3 som ikke er hans system. Blir han påvirket av Brakka for vi trenger en leder og noen nye veier som går utenom Eggen nå for i utviklingsøyemed har vi omtrent ikke utviklet oss siden Eggen og den eneste forskjellen er at vi har fått bedre individuelle spillere som ikke like bra drillet som dem vi hadde. Jeg vil ha en trener som vet hva han vil og vet å sett skapene på plass og ikke lar seg presse inn i gamle opptråkket stier. Jeg håper at Hamrèn er en slik trener. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.11.2008 17:37 Post subject: |
|
|
Ja og hvorfor spille 4-3-3 når vi endelig har plass til Konan Ya i den rollen han passer best i? Så kan Ivers og Pelu være spisser da. |
|
Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 26.11.2008 17:48 Post subject: |
|
|
Han hart jo hele tiden sagt at han liker at lagene han trener kan spille i flere formasjoner, så jeg tror ikke det er press som er årsaken. _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 26.11.2008 18:01 Post subject: |
|
|
Det er greit nok ,men jeg ser ikke noen grunn til å endre systemet som har vært bare fordi Sapara er skadd. Hvem er det han tilpasser systemet for? Med dages system vil Konan komme i en rolle som han har det beste forutsetninger for å mestre, hvis en endrer systemet nå så vil han havne i en kantrolle som egentlig aldri har passet han. En kan argumentere for at Pelu får sin favorittrolle ,men han har vist seg brukbar også i 4-4-2. Jeg lurer på hvorfor en aldri kan prøve Konan i hans naturlige rolle ,men heller flytter han rundt på alle andre plasser. Desutten frykter jeg at ved 4-3-3 at vi kommer til å få for lite løpskraft og duellkraft på midtbanen. Jeg synes vi skal fokusere på å få satt et grunnspill før vi begynner å improviserer og vi skal ikke være så avhengig av en ekeltspiller at vi kaster hele systemet overbord og prøver noe annet. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.11.2008 18:48 Post subject: |
|
|
Fortsett den dagsaktuelle taktikkpraten her: Rosenborg - Valencia |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.11.2008 11:30 Post subject: |
|
|
En svensk som bäste dansk, men i Norge? Svaret: Erik Hamrén, exljusdalingen, som tog danska Ålborg till danskt fotbollsguld i våras innan han flyttade till Norge, Trondheim och storklubben Rosenborg. I kväll handlar det om sista hemmamatchen för säsongen i UEFA-cupen när det spanska storlaget Valencia kommer på besök.
– Vi hälsar de spanska stjärnorna, med David Villa i spetsen, välkommen till ett snötäckt Trondheim och några grader kallt, säger Erik. Och myser.
Läs mera: Erik Hamrén – bäst i Danmark
Vet ikke om det er verdt å betale for resten. |
|
Back to top |
|
 |
RBK<3 Junior
|
Posted: 28.11.2008 15:57 Post subject: |
|
|
Hamren er kanskje ikke rett mann for RBK likevell, men vi må få se han trene et lag i minst ett år. Hvis ikke Hamren har bevist noe før halve sesongen 2009 bør styret begynne å se seg om etter ny trener, da har Hamren hatt et år på å se etter posisjoner vi trenger forsterkninger i og han har hatt et helt overgangs-vindu å handle på. Jeg mener at de eneste som kan gjøre "troillan" til et storlag igjen er Sollied eller gamlefar Eggen (ganske urealistisk) |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.11.2008 15:58 Post subject: |
|
|
Jau, jau.
Jeg feller ingen dom før om et år. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 28.11.2008 16:12 Post subject: |
|
|
Hamrèn har tatt over et RBK-lag uten de kvalitetene laget burde ha hatt, både når det gjelder bredde og kvalitet, i 11er såvel som stallen. Hvordan kan RBK tro at de kan hente inn tre Adecco-spillere pluss keeperen til laget som rykket ned og tro de forsterket laget mens rutinerte spillere forlot RBK?
I tillegg tviler jeg på at Henriksen, Hoftun m.fl. er kvalitetsmessig gode nok i forhold til klubbens ambisjoner. De er sikkert helt ok, og ville gjort en ok jobb for alle andre TL-klubber, men jeg tviler på at de er bedre kvalifisert til å være assistenttrner og sportslig leder bare fordi de var spillere på et meget godt RBK-lag. På den måten tror jeg Hamrèns trenergjerning hemmes av at laget må fornyes med kvalitetsspillere, og teamet rundt ham er i for stor grad preget av kameraderi heller enn kvalitet. Jeg frykter dessverre at Hamrèn vil begynne å tvile på hvilke muligheter han har til å bygge et nytt RBK-lag, ikke mindre om RBK ikke legger penger på border for å hente inn de spillerne som trengs for at laget igjen skal ligge i toppen i TL. I alle fall om man ikke vil vente til klubben har utviklet en ny stamme spillere fra egen junioravdeling samt innkjøp av spillere på andre og tredje nivå i Norge eller gode men skadeforfulgte spillere.
Til dere som tviler på Hamrèn, så vil jeg si at dere bør legge merke til at det er Hamrèn som må stå og svare i intervjuene gang på gang at laget ikke er et topplag, for å senke forventningene og kjøpe seg selv tid. Det tolker jeg dithen at det finnes idioter i organisasjonen som forventer at treneren skal gjøre gull av gråstein mens sportslig apparat, styret og øvrig ledelse kan være like middelmådig som enhver trøndersk bedrift som tror man skal erobre verden basert på et hjemlig produkt og lokal humankapital. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.11.2008 11:38 Post subject: |
|
|
VG, 27.11.08
- Jeg har levd et trist sosialt liv
TRONDHEIM (VG) - Når du kommer til en ny klubb, handler de første seks månedene bare om å jobbe, spise og sove, sier Erik Hamrén (51).
Rosenborg-treneren visste at det kom til å bli beintøft å gå rett fra Aalborg til RBK uten pause. Nå vet han av erfaring at det ble enda tøffere enn han hadde trodd.
Erik Hamrén begynte i Trondheim 1. juni i år. Når han leder laget mot Valencia i dag, gjør han det for 30. gang på under et halvt år.
- Fremfor alt er det kampene som sliter mentalt. Spillerne får utløp gjennom en fight på banen, men som trener får du egentlig ikke gjort noe, forteller svensken.
Da han gikk på idrettshøyskole i Stockholm, undersøkte han og to kamerater hvilken påkjennelse trenere utsettes for under kamp. Et av funnene var at verdiene for stresshormoner lå to-tre ganger høyere enn for en som skulle hoppe i fallskjerm for første gang.
- Før jeg kom til Rosenborg var jeg gjennom 15 ligakamper med Aalborg, der alle kampene var avgjørende i forhold til gullet.
Da gullet i Danmark var sikret, startet Hamrén umiddelbart jobben med å løfte et skakkjørt Rosenborg.
- Det koster enormt med energi å komme til en ny klubb, og det er enda tøffere å komme til en ny klubb i et nytt land. Oppå det hele kom jeg midt i sesongen. Jeg visste at jeg ville merke det, men i perioder har det vært mer slitsomt enn jeg forestilte meg, innrømmer han.
Ser mulighetene
51-åringen veksler mellom å bøye seg over bordet mens han gestikulerer med hendene og å sitte tilbakelent i det som er en mellomting mellom en sofa og en benk.
Den velkledde svensken begynte med å beklage seg tre-fire ganger, én gang for hvert minutt han kom for sent til intervjuavtalen. For Hamrén handler det om å ha respekt for alle, også for journalister.
Svensken forteller at han savner familien i Göteborg og at han ikke har hatt noe liv utenfor fotballen det siste halvåret.
- De første seks månedene har ikke vært annet enn jobb. Jeg har vært på teater én gang, og det var med min datter som har praksis ved teateret. Jeg har ikke vært på kino, og jeg har spilt golf bare én gang - og da var det sponsorgolf, sier Hamrén.
- Jeg har levd et trist sosialt liv, men jeg håper det blir mer tid til sosiale ting fremover.
Til tross for alle «problemene» ser Hamrén uforskammet frisk ut. Latteren sitter løst i et ansikt som er alt annet en vinterblekt.
- Hvis vi bare hadde fokusert på problemene, hadde ikke jeg om min kone vært sammen lenge. Men vi ser på mulighetene og besøker hverandre så ofte som mulig.
- Hvor lenge kan du ha det sånn?
- Jeg kan klare det lenge, for jeg elsker fotball. Jeg savner egentlig ikke de andre tingene, og jeg har ikke noe behov for å gå på byen eller noe sånt. Hvis det blir for mye fotball, leser jeg en bok eller ser en film.
I helgene kan han «koble av» med tre-fire fotballkamper på TV hvis han er alene.
Mentaltrening
Erik Hamrén er selvfølgelig klar over at han bare måles etter én ting i Trondheim:
Trøndere bryr seg ikke om hva Hamrén gjør på fritiden, det eneste som gjelder er resultater.
Da han kom til RBK gikk han inn for å bevare det gode, og forandre det som ikke holdt mål. Kostholdet ble skjerpet. Mentaltrening ble innført.
Alt måtte gjøres midt i et tett kampprogram, men Hamrén er svært forsiktig med å hakke på det som ble gjort i klubben før han kom.
Kravstor
I gårsdagens VG uttrykte han at det realistisk sett vil ta mer enn ett år før RBK tar gull igjen. Spillerne må bli bedre teknisk, taktisk, fysisk og mentalt. I tillegg er det mer å hente på lagfølelse og kosthold, mener han.
Erik Hamrén legger ikke skjul på at han er kravstor.
- Jeg snakket med Ole Gunnar Solskjær om det da jeg var i Manchester: Mange spillere har vanskelig for å ta beslutningen om å bli god. Hvis du skal bli god, må du legge ned en jævla jobb, sier han.
- Talentet sitter i føttene, i hjertet og i hodet. Det er de som har talent over skuldrene som lykkes.
- Du har blitt nevnt som Sveriges neste landslagssjef. Hvor lyst har du på den jobben?
- Selv om det er en ære å bli nevnt, tenker jeg ikke på det i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg er kjent nok til å bli landslagssjef. Jeg tror Sveriges neste landslagssjef blir en tidligere storspiller. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 30.11.2008 12:39 Post subject: |
|
|
Helt enig med Nidaors997. Forsterkningene er ikke i nærheten i forhold til målsetningen. Vi har ikke hentet noen kraftforsterkninger på det vi er dårlige på, score mål og duellspill.
For å videreføre det nidaros997 sier, er det rett å ansette neste kun trøndere med fotballkurs i støtteapparatet? Gir det nok kvalifikasjoner for å bli blant topp30? Vi har Hamren, men det er bare én person. Dette tror jeg skader RBK veldig mye, alt innavlet og fortsettelsen på innavlet.
I tillegg er det alt for mye "ja-personer" i RBK. Alle er bestandig enige i alt. Det skaper en kultur som ikke utfordrer organisasjonen. Gjør vi ting riktig, er det ting vi kan gjøre bedre osv? Bjørn Hansen var en slik viktig person, men det er vel ikke bare det at han er "pensjonert" som gjør at han ikke er i RBK
[/quote] |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 30.11.2008 12:44 Post subject: |
|
|
Hamrèn har fortsatt min fulle tillit som Rosenborg-trener, og det har han i minst ett år til. Det eneste området jeg har blitt skuffet over ham på, er det han foretar seg taktisk under kamp, det har ikke vært imponerende. Men utenom det har jeg intet å utsette på ham så langt. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 30.11.2008 17:32 Post subject: |
|
|
Synes at han har gjort en godkjent jobb med det materialet og de forutsetningene han har hatt. |
|
Back to top |
|
 |
Brandy Proff
|
Posted: 30.11.2008 19:31 Post subject: |
|
|
Har trua på Hamrén, men det er faen ikke lett å komme inn og overta et så skakkjørt lag som RBK, som hadde 4 poeng etter de seks første kampene, før Rambo klarte to seire mot taperlaget LSK, og bunnlaget Molde (men først etter at Forren ble utvist).
Tror vi blir blant de to beste neste år om han fortsetter i samme sporet. Men nå trenger hele gjengen en lang ferie. Så lenge vi får en litt normal start neste år, blir resultatet jævlig bra når serien avsluttes.
Trur det er Hamrén som snakker via Hoftun, når Hoftun sier at det trengs rutine. Hamrén er opptatt av attityd, men jeg vil vel tro at attityd er et resultat av to faktorer: vilje og rutine. Rein vilje smelter ved motgang hvis du er for fersk, og det har vi sett flere ganger i år, ikke minst i bortekampen mot Tromsø. |
|
Back to top |
|
 |
KFF_RBK Rutinert

|
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 20.12.2008 16:23 Post subject: |
|
|
Hvis alt som er skrevet angående uttalelser Bent har kommet med er sant, begynner jeg i stor grad å miste respekt for fyren. |
|
Back to top |
|
 |
|