View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 10.11.2008 04:33 Post subject: |
|
|
Er litt ambivalent her sjøl. Ramovic har mange gode kvaliteter, og duker opp med matchvinnerinngripner støtt og stadig. På strek er han blandt de aller beste keeperene i TL, i feltet er jeg litt mer usikker. Han har også meget lav tabbe-kvote (noe han i sin tid krevde lønnsøkning for i TIL), en faktor som gir trygghet for alle. Problemet for meg er at han er tidvis uspiselig både på og utafor banen.
Jeg er absolutt åpen for muligheten, men er som Rod langt mer interessert i å få Eddie Gustavsson hit. Ekstreme ferdigheter, spesielt på strek, og langt mer sympatisk enn Ramovic. Han er vel kåret til årets keeper i de fleste aviser, selv om det ikke alltid er fasiten. Selv om han begynner å bli voksen er han ikke mer enn 31, og har fortsatt flere gode år foran seg i buret.
Slik tingenes tilstand er nå føler jeg vi har tatt ett skritt fram og to tilbake på keeperplass. En ustabil Johnsen, som var Norges desidert beste og dårligste keeper annenhver uke, ble erstattet av en langt mer stabil Hirschfeld. Lavere toppnivå, men langt høyere bunnivå. Jarstein føler jeg er litt tilbake på Johnsen-problematikken igjen. De har hver sine svakheter, men begge er like graverende, farlige, og skaper utrygghet i laget. Dessuten savner jeg matchvinnerkampene Johnsen tross alt hadde en gang i blant hos Jarstein.
Jeg vil heller ha en trygg og stabil keeper uten de villeste ekstremferdighetene enn en ustabil sprellemann som er verdensklasse fire ganger i året. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
LarsG Veteran
|
Posted: 10.11.2008 07:08 Post subject: |
|
|
Word.
Jeg vil mye heller ha en keeper som leverer trygt og godt og gir trygghet til laget enn en som varierer fra å være i verdensklasse og på juniornivå.
Vi trenger en keeper som er stabil. Hirschfeldt var en fantastisk keeper. Jeg husker han gjorde én synlig tabbe - den mot TIL på hjemmebane i forfjor(4-3 endte kampen). Jeg kan huske å være irritert over at Hirscha aldri reddet straffer, men jeg var aldri nervøs ved frispark eller på cornere. Hirschfeldt var trygg og god, kjeftet på forsvarsrekka og gjorde det som var forventet av han.
Jeg vil ikke ha E Johnsen tilbake i RBK-buret. Jeg husker alt for godt hvor ustabil han var. Da vil jeg heller ha Lunna.
Lunna har, i samme grad som Jarstein, trygghet med ballen i bena. Lunna spiller futsal på høyt nivå, og Jarstein spilte spiss helt frem til junior. Det er betryggende å se de to når det kommer støttepasninger. For meg virker Lunna for dårlig på strek(borte mot Tromsø synes jeg han kunne tatt flere av skuddene), og Jarstein virker alt for ustabil.
Er det ikke på tide at vi er litt kyniske? Jeg driter i om vi har en drittsekk av en keeper så lenge han klarer å holde Demidov i tøylene og at han selv presterer. De mest arrogante spillerene er ofte de beste. De er så stinne av selvtillit at de ikke blir i like grad påvirket av press utenfra. Ramovic er en arrogant drittsekk som vil yte bra for oss, han er en vinnertype som vil be vårt arrogante lag ta seg sammen om de underpresterer mot Hødd i 1/16-finalen i cupen. Han vil ikke drite seg ut på juniorfeil som Jarstein gjør. Jeg sier at vi selger Lunna og Johnsen, og satser på Jarstein og først og fremst Ramovic. Det bør ikke bli så dyrt heller, han er da bosmanspiller. |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 10.11.2008 08:45 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: |
Hvordan takler Ramovic et sterkt søkelys på prestasjonene sine? Alle keepere gjør tabber og småfeil innimellom. Er du keeper på Tromsø eller Lyn bryr ikke de store mediene seg stort om du gjør noen tabber. I RBK har du både rikspresse og en kritisk lokalavis over deg umiddelbart. |
Hehe, unnskyld meg, men Ramovic er nok vant til betydelig større press en det eventuelt spill for RBK eller norsk fotball generelt vil by på. Han har lang erfaring fra Bundesligaen. Når det kommer til tabber så lurer jeg på om du kan nevne en eneste tabbe av Ramovic? Selv hevder han at han ikke har begått en avgjørende tabbe så lenge han har spilt i TIL. Jeg har sett nesten alle kampene hans og kan rett og slett ikke komme på et eneste tilfelle hvor han har begått en keeperteknisk tabbe på to og en halv sesong! |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.11.2008 09:37 Post subject: |
|
|
Jeg mener det uansett er annerledes å stå for en klubb som har veldig mye fokus på seg og sine spillere. Det har ikke med å gjøre om du står i mål for en bundesligaklubb. Også i andre land har enkelte klubber et vesentlig større fokus på seg. Det er meget stor forskjell på å stå i mål for Bayern og Mönchengladbach.
Bare i kampene mot LSK og Molde i år finner jeg dette i liveoppdateringen. Siden Tromsø har vært i flyten i hele år, har kanskje Ramovic ikke blitt straffet så ofte for feilene sine.
Like etter fikk Molde en kjempesjanse i det Berg Hestad headet mot Ramovic som mistet ballen. I det han skulle fange sin egen retur glapp også den ballen ut av hendene og Pape snappet den, men Reginiussen fikk klarert.
Målsjanse (Lillestrøm): Ramovic mister på corneren, TIL får etterhvert trilla ut av feltet.
Ramovic har igjen såpehansker på et langt innlegg fra Stefanutto. Men får et billig frispark.
En Tromsø-forsvarer får heada til corner, etter at Ramovic er på halvdistanse. Corneren går over alle og ut til utspark.
EDIT: Beklager, LSK-kampen var da TIL vant 3-0 på Åråsen i fjor 
Last edited by kristobal on 10.11.2008 10:18; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 10.11.2008 10:13 Post subject: |
|
|
Vel, Ramovic tåler utvilsomt press og personfokus. Selv om jeg tror du overdriver betydningen av dette for såpass rutinerte spillere. Jeg har sjeldent sett noen være så uanfektet av massiv pipekonsert fra et fullsatt bortestadion.
Du kan alltids fine småfeil. Selv Peter Cech kan misse et innlegg i feltet under press eller gi en retur. Ramovic har aldri begått en avgjørende tabbe som har ført til mål eller tap for TIL, men han har selvsagt vært heldig ved noen anledninger. Er forsåvidt enig i at kampen mot Molde er en av hans svakeste. Likevel er det slik at det nærmeste vi kommer en avgjørende feil er da han fikk straffe mot seg for å ha dyttet Kvisvik i bortekampen mot Fredrikstad i år. Det er strengt tatt ingen teknisk feil og var etter min mening mest av alt en feil dommeravgjørelse av Edvartsen.
Alt i alt er Ramovic såpass teknisk solid, mentalt sterk og så stabil at han er en av veldig få i norsk fotball for tiden som ganske enkelt kunne spilt seg rett inn på et lag i Premier League. Nettopp derfor vil det overaske meg litt om han ikke får et bra tilbud fra utlandet.
Den største keeperprestasjonen i en enkeltkamp for TIL i år er det likevel Kenny Stamatopolous som har stått for. I bortekampen mot VIF vartet han opp med praktredninger jeg tror selv Ramovic ville hatt store problemer med å kopiere.
Last edited by Zevs on 10.11.2008 10:30; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.11.2008 10:25 Post subject: |
|
|
Jeg synes ikke Ramovic har vært ekstremt mye bedre enn det Jarstein var for Odd i 2007. Han er en keeper som lett blir litt het i toppen, som gir en del returer og som kanskje i kraft av sin opptreden ser bedre ut enn han faktisk er.
Tromsø har hatt flyt og marginer på rett side i hele år, noe som har gjort at både Ramovic og andre har framstått som ganske ufeilbarlige i deres kamper.
Koppinens kvaliteter kjenner vi fra i fjor, Reginiussen har blitt meget synlig med negativt fortegn når han har spilt på et landslag i motgang, og Ramovic har nok også gjort en del flere feil enn de vi husker og kan oppdrive fra i år. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 10.11.2008 10:27 Post subject: |
|
|
Interessant for meg som TIL-supporter å lese gjennom denne tråden. Ramovic er hatet av mange supportergrupperinger, og har fått et image som en "bad boy" i media. Vi i TIL vet at han er en utrolig hyggelig fyr, og han har et flott forhold til supporterne. Han kan vel likne på for eksempel Vidar Riseth på den måten, en spiller som du elsker å ha i stallen, men hater å møte som motspiller. Ramovic ønsker større utfordringer (og mer penger!) enn han kan få i Tromsø, og ettersom han er bosmanspiller betyr det lite for meg hvilken klubb han havner i. Men det er klart vi helst vil slippe å møte ham som motstander i Tippeligaen. Faktum er at Ramovic vil til utlandet, og da ønsker han neppe å tegne en ny lang kontrakt med et norsk lag. Mitt tips er at han forsvinner ut av landet i løpet av høsten. Og forøvrig skjønner jeg ikke at dere trenger en ny keeper med Espen Johnsen tilbake i stallen. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 10.11.2008 10:43 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: |
Tromsø har hatt flyt og marginer på rett side i hele år, noe som har gjort at både Ramovic og andre har framstått som ganske ufeilbarlige i deres kamper.
. |
Det kommer selvsagt an på hvordan du velger å se det. Vet ikke om jeg er enig i at TIL har hatt så mye flyt. Vi er vel det laget som kommer uheldigst ut på den såkalte sofatabellen til Dagbladet og vi har blitt rammet av en del skader på nøkkelspillere på svært uheldige tidspunkt i sesongen. Å tolke marginer som noe som får keeperen til å framstå som bedre enn han er, kan være en måte å se det på. Å se på keeperens gode spill som en viktig grunn til at vi har marginene med oss er en annen. TIL har i løpet av den perioden Ramovic har stått i mål vært et av de lagene som har samlet mest poeng totalt hvis vi regner fra han signerte sommeren 2006. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.11.2008 11:38 Post subject: |
|
|
RBK har vel både plukket flere poeng og sluppet inn færre mål siden høsten 2006 enn Tromsø, men det er vel kanskje også bare rett og rimelig.
Det forteller neppe sannheten om keeperne heller.
Jeg betviler ikke at Ramovic er en god keeper, og ut fra hva Jarstein og han har vist i høst så er det vanskelig å være uenig i at Ramovic sikkert hadde sikret oss flere poeng.
Men, det betyr ikke nødvendigvis at Ramovic er så mye bedre skikket til å sikre oss flere poeng neste sesong enn det Jarstein er. |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 10.11.2008 12:01 Post subject: |
|
|
Jarstein er fortsatt relativt ung og keepere bruker gjerne litt tid før de stabiliserer seg på toppnivå. Han har utvilsomt et godt potensiale. Det er ikke utenkelig at makspotensialet hans er høyere enn for Ramovic. Ramovic er en etablert toppkeeper med mye rutine, TIL gjorde et varp da vi sikret oss han. Han har nesten vært bedre enn vi kunne håpe på.
For Jarsteins tilfelle ser jeg absolutt poenget ditt om at det kan være krevende å gå fra Odd til en klubb hvor presset og forventningene er veldig høye. Det kan godt hende det var for tidlig for han å gå til et lag hvor forventningene er så høye. Samtidig er han landslagskeeper og det bør forventes jevnt gode prestasjoner av han. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 10.11.2008 12:41 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | RBK har vel både plukket flere poeng og sluppet inn færre mål siden høsten 2006 enn Tromsø |
2006 var RBKs siste gode sesong, så du har nok rett i dette. De siste to årene sett under ett har TIL imidlertid vært bedre enn RBK. I år slo vi dere med fem poeng, i fjor slo dere oss med ett poeng. I 2006 tok Steinar Nilsen for øvrig over TIL fra og med 2. august, og tok 16 poeng på de gjenværende rundene. Innslupne mål 2007 + 2008: TIL 67 (44 + 23), RBK 73 (39 + 34).  _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 10.11.2008 12:55 Post subject: |
|
|
michael collins wrote: | kristobal wrote: | RBK har vel både plukket flere poeng og sluppet inn færre mål siden høsten 2006 enn Tromsø |
2006 var RBKs siste gode sesong, så du har nok rett i dette.
: |
Ikke bare det. Avslutningen av 2006-sesongen må vel være en av de beste i RBK-historien både i forhold til antall poeng og få innslupne mål. Det var vel litt over normalen selv for RBK. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.11.2008 12:55 Post subject: |
|
|
Jepp, sant det. Høsten 2006 var litt spesiell, da den ikke står i stil med resten av det laget har prestert de siste årene.
Men det varierer altså så veldig for alle norske lag om man ser ut over et par sesonger, og jeg kan ikke få understreket tydelig nok hvor viktig det er å tenke helhet og ikke henge seg så fryktelig opp i enkeltsesonger når man vurderer lag, trenere og spillere sine prestasjoner. |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 10.11.2008 13:03 Post subject: |
|
|
Nå var vel noe av poenget med denne diskusjonen nettopp å vise at Ramovic har vært god i TIL gjennom to og en halv sesong og at det dermed ikke er snakk om flyt eller marginer, som du antydet. Det kan dog hevdes at han kom inn i en periode hvor TIL har hatt et generelt sportslig oppsving etter at Steinar Nilsen ble trener, men en av hovedgrunnene til at Ramovic ble hentet var fordi Stamatopolous ikke fungerte så godt som vi hadde håpet. Da er det også ekstra positivt med Ramovic at Stamatopolous har blitt fenomenalt mye bedre av konkuransen han fikk i Ramovic. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.11.2008 13:17 Post subject: |
|
|
Njei, men han har nå tross alt sluppet inn ganske mange mål i de to første sesongene sine, og Jarstein slapp inn relativt lite mål fram til han begynte å få problemer med skaden sin i høst han også. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 10.11.2008 13:25 Post subject: |
|
|
God keeper, som er grisk og ufin. RBK bør stå over denne karen. |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 10.11.2008 13:35 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Njei, men han har nå tross alt sluppet inn ganske mange mål i de to første sesongene sine, og Jarstein slapp inn relativt lite mål fram til han begynte å få problemer med skaden sin i høst han også. |
Ja, men det er stor enighet blant alle som har fulgt TIL at Ramovic spilte svært godt også i 2006 og 2007. Hovedgrunnen til at TIL har redusert baklengs-målene kommer av at TIL etter 2007-sesongen tok grundig tak i den defensive strukturen og hadde stort fokus på forsvarsspillet før denne sesongen. Det var nødvendig og har gitt gode resultater, særlig på bortebane. Samtidig styrket Koppinen laget og Reginiussen og sidebackene har hatt en veldig postiv utvikling.
Likevel har motstanderne skapt flere sjanser mot TIL enn mot RBK også i årets sesong, men TIL har altså sluppet inn færre mål. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 10.11.2008 13:39 Post subject: |
|
|
Sead Ramovic er den kuleste spilleren i Tippeligaen. Selvfølgelig vil vi ha han på Lerkendal!
En keeper som fikk tysk keeperskole inn med morsmelken. En vinner med stabil selvtillit. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.11.2008 13:51 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke så veldig glad i den sjansetellingen. Jeg føler at det fort blir en bortforklaring.
Alle de sjansene som er bokført mot RBK er i stor grad mye større sjanser enn de som vi selv har bommet på.
Når RBK får mer trøkk og således større effektivtitet angrepsmessig, vil laget slippe inn atskillig færre mål. Blant annet fordi vi i år har sluppet inn en drøss med mål som følge av at vi ikke har klart å utnytte det spillemessige overtaket til å score selv.
Om vi hadde tatt ledelsen i en del av kampene hvor vi i år slapp inn mål først, og hadde klart å punktere de kampene vi har gitt fra oss, hadde ikke motstanderne fått så mange åpne muligheter som de har fått.
De hadde kanskje fortsatt fått sjanser, men langt fra så store som hovedandelen av de sjansene vi har hatt mot oss i år. |
|
Back to top |
|
 |
Zevs Junior
|
Posted: 10.11.2008 14:11 Post subject: |
|
|
Jo jeg er med på den. Mange av de sjansene Rosenborg får mot seg kommer av at de står høyt med laget og tar stor risiko. Da blir det oftere situasjoner hvor motstander kan komme alene igjennom eller ta RBK-forsvaret i ubalanse.
En viss sammenheng er det i sjansefordelingen. Blant annet slapp TIL inn ometrent like mange mål som vi scoret i fjor, noe som også reflekterte sjansefordelingen. I år skaper vi mer enn vi får mot oss og har fått en positiv målfordeling. For Rosenborgs del er det nok ikke en like logisk sammenheng, mye fordi RBK har endret spillestilen en hel del og triller mye ball foran etablerte forsvar, det øker både faren for å få farlige brudd mot seg og det er lettere for motstander å forsvare seg om ikke Rosenborg får stor nok bevegelse og vender spillet hyppig. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.11.2008 14:20 Post subject: |
|
|
Husk å ikke sitere innlegg rett ovenfor.
RBK er fryktelig sårbare når de ikke klarer å utnytte overtaket sitt ja. Samtidig tror jeg at de kommer til å framstå enormt stødige defensivt den dagen de får uttelling. Da kan RBK trille ball og ha kontroll mens motstanderne blir løpende mye i mellom. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 10.11.2008 15:57 Post subject: |
|
|
Før sesongen advarte jeg her på forumet om at følgende tre forsvarsspillere ikke holder mål hos RBK: Jarstein, Demidov og Miller. Miller er vel på vei ut, og "nyervervelsen" Dorsin holder selvsagt nivået. Med Espen Johnsen tilbake (og Lund Hansen som konkurrent) er keeperplassen bra dekket. Så mangler det bare en trygg og sikker midtstopper ved siden av Stadsgaard. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.11.2008 16:24 Post subject: |
|
|
Jeg er selv i tvil om Miller er bra nok, selv om det i likhet med Stoor i fjor særlig var offensivt at han slet med å tilpasse seg RBK før han ble skadet.
Jarstein er jeg ikke i tvil om holder nivået. Han stod meget bra i vår, og ble blant annet kåret til månedens spiller i en av vårmånedene. Skader har ødelagt høsten, men jeg har stor tro på at han kommer sterkt tilbake.
Demidov har vært en av våre jevneste spillere i år. På min ranking over innsatsen kommer han nummer to bak Stadsgaard. Først og fremst fordi han stod fram som en kriger og preget mange kamper i en periode av sesongen da resten av laget slet. Det å være god når andre ikke er det, er i mine øyne en meget viktig egenskap. |
|
Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 10.11.2008 18:23 Post subject: |
|
|
michael collins wrote: | kristobal wrote: | RBK har vel både plukket flere poeng og sluppet inn færre mål siden høsten 2006 enn Tromsø |
2006 var RBKs siste gode sesong, så du har nok rett i dette. De siste to årene sett under ett har TIL imidlertid vært bedre enn RBK. I år slo vi dere med fem poeng, i fjor slo dere oss med ett poeng. I 2006 tok Steinar Nilsen for øvrig over TIL fra og med 2. august, og tok 16 poeng på de gjenværende rundene. Innslupne mål 2007 + 2008: TIL 67 (44 + 23), RBK 73 (39 + 34).  |
Det blir vel litt enkelt at TIL bestandig skal starte tidsregningen fra når Nilsen kom til roret. Da kan vi si at 2005, 2007 og første halvdel av denne sesongen ikke gjelder, fordi da hadde vi andre trenere
Forøvrig; dersom det skulle bli slik at Ramovic kommer bør det i det minste bli gjort klart overfor ham at får kle seg etter normalt kotyme hva klubbfarger gjelder. Ikke noe grellgrønn langarmet og bæsjebrun keeperbukse her i gården. Minste som burde stilles til krav _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 10.11.2008 19:11 Post subject: |
|
|
vegviks wrote: | Forøvrig; dersom det skulle bli slik at Ramovic kommer bør det i det minste bli gjort klart overfor ham at får kle seg etter normalt kotyme hva klubbfarger gjelder. |
Det var dette han fikk beskjed om i Tromsø også, problemet var at han misforsto kotyme med kostyme  |
|
Back to top |
|
 |
|