View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Brandy Proff
|
Posted: 30.10.2008 10:08 Post subject: |
|
|
Hva trur dere om 2009? Hvor er de største farene for RBK? Klubben har bygd opp ei stor markedsavdeling, som så langt ikke har levert all verdens økonomiske resultater. Nå kommer det i tillegg økonomiske nedgangstider. Jeg vil ikke stoppe storsatsinga på marked, men det kan komme til et punkt neste år der en må skjære i noe. Media, marked og administrasjon er naturlige steder å kutte. Det sportslige må skjermes så langt det er mulig. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 30.10.2008 10:15 Post subject: |
|
|
Er det ikke allerede etablert at den markedsavdelingen der skal skjæres til beinet da? _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Brandy Proff
|
Posted: 30.10.2008 10:24 Post subject: |
|
|
Når ble det bestemt? og hvilke områder kuttes først? |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 30.10.2008 10:33 Post subject: |
|
|
Kan være noe jeg har innbilt meg for alt jeg vet, eller at jeg har tolket den påbegynte, høflige "omstruktureringen" for langt. It happens with me... _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
bæærnt Rutinert
|
Posted: 04.11.2008 13:59 Post subject: Sliter RBK økonomisk ? |
|
|
Rykter er rykter, men noen påstår at RBK nå sliter med å betale lønn. Ser vi antydning til at alt er i ferd med å råtne på rot ? |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.11.2008 14:20 Post subject: Re: Sliter RBK økonomisk ? |
|
|
RBK har robust økonomi, men hvor store likvide midler de har vet jeg ikke. En med fire innlegg på samvittigheten i løpet av tre år er ikke den jeg løfter de største øyenbrynene over en slik uttalelse fra, men det er vel også kjent fra tidligere år at selve pengekassa til RBK ikke alltid har vært så velfylt selv om man har store eiendeler og lite gjeld.
Så kanskje har du et poeng, men noen fare for at ting er i ferd med å råtne vil jeg på ingen måte tro.
Se ellers denne artikkelen fra i fjor. Dersom utviklingen var den samme i år så kan man naturligvis anta at bankboka begynner å bli tom (38-30=8 millioner på bok, og med en så stor organisasjon så beløper jo fort de månedlige lønnsutbetalingene seg til minst åtte millioner kroner)
http://fotball.aftenblade...e74938.ece |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 04.11.2008 14:35 Post subject: |
|
|
For 4-5 år siden: egenkapital på ca 130 mill
I forkant av årsmøtet for 2(?) år siden, ble fortalt at "krisekontoen" på 5mill som er for snøball-i-helvete-dager, ble knerta for å betale lønn.
Jeg blir altså IKKE overrasket, om de har klart dette! _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.11.2008 14:58 Post subject: |
|
|
Salget av Stoor gikk vel med til å finansiere kjøpene av Lustig, Dorsin og Annan. Altså er det ikke nødvendigvis godt med penger i kassa, nei.
Litt om 2009:
2mas wrote: | Har vært liten diskusjon rundt 2008-budsjettet.
Jeg tror nok at RBK greier å gå i null, men jeg er spent på 2009-budsjettet. Inntekter på opp mot 45 mill. fra CL og spillersalg forsvinner, og da skal det mye til for ikke å enten kutte eller gå i minus...
"Heldigvis" er det knyttet en del kostnader til CL-inntektene; opp mot 45 prosent av 35 mill., altså 16 mill. i kostnader forsvinner automatisk. |
"Netto" er likevel 30 mill. i mindre inntekter i 2009. Det skal godt gjøres å ta igjen disse. Jeg er også spent på hvordan utviklinga i salg av supporterutstyr har vært. Ny butikk burde ha bidratt godt, men dårlig hjemlig sesong kan ha dempet eller utlignet økninga. |
|
Back to top |
|
 |
bæærnt Rutinert
|
Posted: 04.11.2008 15:02 Post subject: |
|
|
Forstår dette med å løfte på øyenbryna ja. Og dette har jeg bare via via.....men, dersom kapitalen i hovedsak er bundet opp i fast eiendom og verdipapirer så har man et problem. Verdier må nedskrives, evt. tap realiseres, lavere bokført egenkapital, strengere krav fra eksterne parter ved finansiering, og så snurrer snøballen videre. Og den reelle verdien i spillerstallen er skrinn spør du meg. Riktignok verserte det noen luftige tall ved salg av evt. PCS og AT tidligere i år, men ingen av disse kan selges i det kommende vinduet til verdier som gjør at man BÅDE kan refinansiere drift og nye spillerkjøp. Så da spørs det da om ikke RBK har satt seg selv i svært vanskelig situasjon både på kort og lang sikt. Kombinasjonen av manglende sportslige resultater, økt fokus på utenomsportslige forhold, og en ny økonomisk hverdag (også for publikum) kan jo bety at veien tilbake til toppen blir lang og smertefull. Også for oss på sidelinja. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.11.2008 15:08 Post subject: |
|
|
Siden veien tilbake til toppen egentlig er svært kort, så tror jeg vi ikke skal krisemaksimere for mye.
Så lenge klubben sitter på verdier både menneskelig og anleggsmessig så står man vel tross alt stødig. |
|
Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 04.11.2008 15:50 Post subject: |
|
|
Hvis det står så dårlig til med økonomien så er det vel litt rart at: Rosenborg ansetter enda flere. _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 04.11.2008 15:59 Post subject: |
|
|
klikktallene på rbk.no har økt jevnt og trutt, men også medieavdelinga sliter med å skaffe nok penger til å forsvare satsingen. vet at det er ting på gang, men med økonomisk krise rundt omkring er ikke reklamebudsjettene den helligste kua hos potensielle sponsorer.
uansett må klubben gjøre et eller annet hvis likviditeten er skral. de har jo gått offensivt ut med å varsle om nye spillerkjøp også. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 04.11.2008 16:31 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner at de trenger flere hoder ja. Det må jo en del folk til for å brødfø disse...
Sportslig Avdeling
Erik Hoftun
Erik Hamrén
Trond Henriksen
Harald Pedersen
Sissel Bach
Haakon Schwabe
Jørn Jamtfall
Siri Marte Hollekim
Trond Nordsteien
Svein Maalen
Geir HÃ¥vard Hjelde
Kevin Ingebrigtsen
Per Johnny Garli
Harald Sunde
Leif Husvik
Ole Jørgen Skjervø
16 stk
Administrasjon
Nils Skutle
Trond Alstad
Peter Ibsen
3 stk
Økonomi
Roar Munkvold
Hege Øien Nilsen
Anne Pedersen
3 stk
Marked
Erik Espeseth
Louise Natalie Green
Tove Moe Dyrhaug
Karim El Kelish
Arne Engtrø
Børre Gundersen
Steffen R. Larssen
Grete Øiaas
Tore Bull Hedel
Anne Berit Sørensen
Bjørn Kottum
Linda Helberg
Lasse Veie
Hege Møllevik
Marte Engelsåstrø
Erling Venæs
Ole Erik Raad
Odd Rustad
Grethe Skjevik
Asbjørg Fjelnset
Hilde Tvete
Trude Aspaas
Øyvind Slotterøy
Kenneth Stålsett
Walther Sæther
Eva Johansen
26 stk
Media
Nils Heldal
Odd Rune Wolden
Frode Søraas
Halvor Hoem
Jørgen Stenseth
Anna Lian
Reidar Lyng
Susanne Furøy Wergeland
Per Winsnes
9 stk
Testlab/Blodlab
Frode VÃ¥gen
Rosenborg Eiendom AS (Lerkendal stadion og Abrahallen)
Arne Lorentsen
Jarle Loholt
Arne Melan
Anders Øien
Trond Hansen
5 stk
Kjøkken
Tor Kvarme
64 hoder... _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Brandy Proff
|
Posted: 04.11.2008 18:08 Post subject: |
|
|
"marked" er vel ørten forskjellige ting. Hvis vi har to som administrerer salg av supportereffekter til 10-20 millioner kroner er vel det dritlønnsomt. Aner ikke hva de forskjellige driver med. Men antar de tjener 400-500 tusen, og inkludet sosiale utgifter og kontorutgifter koster de en mill per stykk. Da blir utgiftene til marked 26 mill. Det er kanskje verdt det, men jeg er nysgjerrig på ressursbruk og resultater. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 04.11.2008 22:43 Post subject: |
|
|
Brandy wrote: | Aner ikke hva de forskjellige driver med. Men antar de tjener 400-500 tusen, og inkludet sosiale utgifter og kontorutgifter koster de en mill per stykk. Da blir utgiftene til marked 26 mill. |
Veldig spent på hvordan du får til dette regnestykket. Sosiale kostnader er ikke 100 % av lønn. Med kontorutgifter går jeg ut i fra at du mener leie av lokale (Dette eier Rosenborg selv), strøm og utstyr på kontoret. Dette utgjør noen tusen pr person, men ikke i nerheten av de summene du kommer med. Tror heller ikke alle i markedsavdelingen tjener 4-500 000. Noen gjør det. Noen tjener også mer. Men de fleste tjener betydelig mindre. De jobber med salg og har en delvis provisjonsbasert lønn.
Fortell meg gjerne hvordan du får sosiale kostnader og kontorutgifter til å bli 5-600 000. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Brandy Proff
|
Posted: 05.11.2008 01:57 Post subject: |
|
|
Jeg er på tynn is, men læll!
1. Arbeidsgiveravgift er vel rundt 14 prosent.
2. tjenestepensjonsordninger i RBK har jeg ikke peil på. Alle må ha minimum 2 pst
3. Kontorutgifter: Spørs litt hva som er alternativ bruk av lokalene. Om RBK "gir bort" lokalene til markedsavdelinga eller om de tar opp lokaler på Lerkendal som kunne vært leid bort til 1000 kr/kvm/mnd.
4. Drift av et kontorfellesskap koster. Eks: Datasupport, mobiltelefoner, fasttelefoner, kontormøbler, annet kontorustyr, avsetnigner til vedlikehold, administrasjon (lønninger, sjukefravær, rapporter til NAV, skattetrekk mm. Vil anslå ett årsverk i rein kontoradm per 10-15 ansatte. Dvs at to personer må jobbe heltid for å passe på 26 på marked.I tillegg kommer markedsfaglig ledelse)
Dessuten: Strøm, vaktmester, vask, kantine, sentralbord. Ja, det koster skjorta å drive et selskap.
5. Lønn: Aner ikke hva de tjener. Men jeg tror ikke det er 350' i snitt. Tror heller det er nærmere 450' - i snitt. |
|
Back to top |
|
 |
Søring Senior
|
Posted: 05.11.2008 02:24 Post subject: |
|
|
Var snakk om litt tidligere innpå her eller et annet sted at RBK har rundt 320 mill i alt (egenkapital og likvide midler). Synes folk var litt vel pessimistiske innpå her. Selv om disse tallene ikke skulle stemme. Mener at tallene på egenkapital var på rundt 190 mill, mens likvide midlene tilsvarte 130 mill.. Noen som kan bekrefte, eventuelt rette? _________________ Vi vinner CL i 2012 |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.11.2008 10:13 Post subject: |
|
|
Brandy wrote: | Jeg er på tynn is |
Tull. Ved grove overslag er det standard å kostnadssette et årsverk til en million kroner alle kostnader inkludert. |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 05.11.2008 10:45 Post subject: |
|
|
syns å huske at dette temaet kom opp på eksakt samme tid i fjor også? trøbbel med likviditeten ... |
|
Back to top |
|
 |
Moderator Senior
|
Posted: 09.11.2008 13:45 Post subject: |
|
|
Ikke sikker på hvor jeg skulle poste det her, men gjør det fordi hvis Rosenborg vinner får vi litt penger i klubbkassa.
http://www.rbk.no/incomin...122304.ece
Stem, alle mann! |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 09.11.2008 13:51 Post subject: |
|
|
Drar de fram fjortisgreiene der på rbk.no også nå...  _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 09.11.2008 13:56 Post subject: |
|
|
La Klanen få ha de avstemmingshypene sine i fred, nå da. Noe må jo de også få lov til å vinne?
Det må være et slitsomt liv å slette cookies i nettleseren sin hundre ganger for dagen for å simulere bred oppslutning om laget man heier på. |
|
Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 09.11.2008 14:05 Post subject: |
|
|
Synes heller at man kan støtte sin lokale klubb. Hverken VIF eller RBK trenger disse pengene. _________________ 04.12.96 |
|
Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 02.12.2008 15:57 Post subject: |
|
|
Mens finanskrisen rammer mange klubber, skal det som var lokomotivet i norsk klubbfotball fortsette å øke sine budsjetter. Budsjettet på 191 millioner før fjorårssesongen skal økes, og dermed tipper den over 200 millionergrensa.
Grunnen til at Rosenborg kan vise økonomiske muskler er klar. Klubben eier seg selv.
- Vi har 300 millioner på bok, og er gjeldfrie, sier Rosenboeg-direktør Nils Skutle til Dagsavisen.
Rosenborg sprenger milliongrensa |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 02.12.2008 18:29 Post subject: |
|
|
300 mill på bok, merkelig. I følge Senador er vi jo lutfattige og har kun råd til spillere fra Adecco-ligaen. |
|
Back to top |
|
 |
|