English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Pyro på tribunene
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 51, 52, 53  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Eru
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 17:55    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:

Tonen min kan du gjøre noe med selv ved å erkjenne at pyro er farlig. Ellers hadde det ikke vært ulovlig.

Pyro brukt feil er farlig. Brukt riktig er det harmløst. Som så mye annet. Det er ulovlig fordi man ikke ønsker at det skal bli brukt feil. Det er ikke pyroteknikk som er farlig, men feil- eller misbruk.
Quote:

De forutsetningene du har for at det er ufarlig holder ikke mål. Så lenge det er et sted med store ansamlinger av folk så har du ikke kontroll på hva alle foretar seg selv om du selv har kontroll.

En del av det å ta forholdsregler før man fyrer bluss, er å varsle de rundt, slik at de får muligheten til å trekke unna. Dette er en del av en ansvarlig opptreden som gjør at det ikke er noen fare ved situasjonen. Jeg vet at dette er fremgangsmåten som har vært benyttet blant dem som har fyrt av bluss på RBK-kamper de senere årene.

Quote:

Avslutte her?

Greit for meg.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende

PostPosted: 28.10.2008 18:02    Post subject: Reply with quote

For å spørre om noe annet;
Hvor mange blir tatt for blussing av de som gjør det egentlig?
Er det slik at man vet at det koster noen tusinger å gjøre det, men synes det er verdt det. Eller er det slik at det er stor sansynlighet for at man ikke blir tatt?
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 18:02    Post subject: Reply with quote

Jaha, så det er galt av meg - ut fra den personen jeg er - å påpeke at du ikke er villig til å diskutere politiets handlingsform fordi foranledningen var at det skjedde noe ulovlig?

Jeg synes det er en betydelig grad av hykleri som ligger bak de voldsomme reaksjonene på bruk av pyroteknikk på fotballstadioner.
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 18:03    Post subject: Reply with quote

Ok 5% er enig i mitt syn Cool

Iallefall 5% normale her da, resten ultras?
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 18:03    Post subject: Reply with quote

Jeg lurer fortsatt på det jeg spurte om i går: Hvorfor skal RBK få bot? Hva er det de har gjort som er så klanderverdig?
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 18:08    Post subject: Reply with quote

Det er jo en kjent sak at RBK kan få "bot" av NFF dersom supporterne oppfører seg klandreverdig. Det har jo skjedd før og kan skje igjen.

Er enig at vaktene gjør for dårlig jobb når man kan smugle inn pyro på tribunen.

Poenget er at det virker forebyggende dersom man straffer klubben for supportere som opptrer klandreverdig. Ekte supportere vil jo ikke at klubben skal havne i vanskeligheter, som feks får bøter eller minske sin sjangse for Europacup spill neste år.
Back to top
Benoni Hartvich
Rutinert

PostPosted: 28.10.2008 18:23    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:

Tonen min kan du gjøre noe med selv ved å erkjenne at pyro er farlig. Ellers hadde det ikke vært ulovlig.

Du ringte vel politiet når kameratene dine stod på importerte skateboard også? Forutsatt at du er så gammel at du husker at det var forbudt, da,,,
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 18:28    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Jaha, så det er galt av meg - ut fra den personen jeg er - å påpeke at du ikke er villig til å diskutere politiets handlingsform fordi foranledningen var at det skjedde noe ulovlig?

Jeg synes det er en betydelig grad av hykleri som ligger bak de voldsomme reaksjonene på bruk av pyroteknikk på fotballstadioner.

Lik det eller ikke. Dine oppfatninger blir lagt merke til. Ikke alle er like flinke til å skille mellom talsmannen du er og privatpersonen du er.

Jeg har ikke giddet å diskutere politiets handlingsform fordi det ikke er noe å diskutere. Jeg har diskutert årsaken til det og dermed måter man kan unngå slike situasjoner.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 18:32    Post subject: Reply with quote

Konrad4ever wrote:
Det er jo en kjent sak at RBK kan få "bot" av NFF dersom supporterne oppfører seg klandreverdig. Det har jo skjedd før og kan skje igjen.

Jeg nekter ikke for at så er praksis. Jeg skjønner bare ikke poenget med det. Du skrev vel også "kritikk til RBK" for blussinga, noe som burde implisere at klubben har gjort noe kritikkverdig. Jeg skjønner ikke hva.

Quote:
Poenget er at det virker forebyggende dersom man straffer klubben for supportere som opptrer klandreverdig. Ekte supportere vil jo ikke at klubben skal havne i vanskeligheter, som feks får bøter eller minske sin sjangse for Europacup spill neste år.

Mulig den "baker for smed"-lignelsen ble for kryptisk, men det som er essensielt i et rettssamfunn er at hver og en må stå ansvarlig for det man selv gjør. Jeg skjønner ikke hvorfor det er greit at en klubb skal straffes for noe en av klubbens supportere gjør, når man ikke finner tilsvarende reaksjonsform noen andre steder i samfunnet. Det er en bekvem og lite strevsom straffeform, selvfølgelig. Lett for NFF å lesse bøter over på sine medlemsklubber slik at disse kan gjennomføre sikkerhetstiltakene NFF selv ikke ønsker å gjøre seg upopulære for ved å påtvinge supporterne. Nettopp derfor må denne praksisen bringes til opphør. Klubbene må nekte for å være forbundets nyttige idioter.

Straffeformen du her forsvarer, altså indirekte straff ved å ramme noe gjerningsmannen bryr seg om, er vel ellers noe man ikke finner andre steder enn i gisselsituasjoner?
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 18:39    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:

Lik det eller ikke. Dine oppfatninger blir lagt merke til. Ikke alle er like flinke til å skille mellom talsmannen du er og privatpersonen du er.

Og her er det da vel heller intet skille i denne saken? Har jeg påstått noe annet?

Quote:
Jeg har ikke giddet å diskutere politiets handlingsform fordi det ikke er noe å diskutere. Jeg har diskutert årsaken til det og dermed måter man kan unngå slike situasjoner.

Jøss. Det er ikke verre, altså. Fritz Moen, Ali Farah, Alfred Dreyfus... det var jo bare å forhindre at noen handling fant sted i utgangspunktet. Altså har man heller ikke her en sak å diskutere.

Ser du hvor argumentasjonen din bærer?
Back to top
Trondheim
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 19:06    Post subject: Reply with quote

LSK - RBK: http://www.youtube.com/wa...P-Xmhe-yaY
Back to top
Slartibartfast
Proff

PostPosted: 28.10.2008 19:07    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:

Du syntes altså det at supportere blusser er noe å diskutere, men at politiet bruker unødig vold mot supportere ikke er noe å diskutere
v_olden
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 19:07    Post subject: Reply with quote

Tror ikke vi ser problemstillinger på samme måten, Bolgebah.

Jeg mener politiet skal ta de som utfører de ulovlige handlingene. Alle kan gjøre feil og det er en menneskelig faktor som dessverre må aksepteres. De som utfører ulovlige handliger tar som oftest et valg om å gjøre det. Dette valget må unngås og det er det jeg diskuterer.

Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 19:09    Post subject: Reply with quote

Dytesaft wrote:
Du syntes altså det at supportere blusser er noe å diskutere, men at politiet bruker unødig vold mot supportere ikke er noe å diskutere

Delvis riktig.
Jeg diskuterer det som opptar meg.

Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 19:12    Post subject: Reply with quote

Quote:
Straffeformen du her forsvarer, altså indirekte straff ved å ramme noe gjerningsmannen bryr seg om, er vel ellers noe man ikke finner andre steder enn i gisselsituasjoner?

Jeg forsvarer ikke den, den er et faktum!
Back to top
arnt
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 21:15    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:
Tror ikke vi ser problemstillinger på samme måten, Bolgebah.

Jeg mener politiet skal ta de som utfører de ulovlige handlingene. Alle kan gjøre feil og det er en menneskelig faktor som dessverre må aksepteres. De som utfører ulovlige handliger tar som oftest et valg om å gjøre det. Dette valget må unngås og det er det jeg diskuterer.

Forstår godt at du og Bolge ikke helt ser saken fra samme vinkel.

Det du gir uttrykk for her er klassisk argumentasjon til fordel for en politistat: Noen mennesker gjør valg som fører til ulovlige handlinger - for å bøte på dette bør de fratas muligheten til å gjøre det valget.

Er du egentlig klar over hva du sier?
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
josinho
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 21:51    Post subject: Reply with quote

Dette begynner å bli en ørkesløs diskusjon. Fornuftige personer med et ekte og sunt fokus på RBK og fotball tar avstand fra ulovlig blussing ol som er ulovlig pga det er farlig og ubehagelig. Majoriteten vil se fotball og ikke røyk! Om politiet og vaktene på Åråsen gjorde en dårlig jobb i helga er en annen diskusjon. Jeg velger å tro på de som forteller om dette og det er beklagelig at slikt skjer, akkurat som pyroaktivitet i en folkemasse også er. Når verken klubbene, NFF, UEFA eller politiet vil ha pyro på stadionene er det bare å høre etter. Anarki på dette området er dødfødt. Hooligans, casuals, pyro osv er uønskede fenomener og har ingen ting med fotball å gjøre. Til de som ivrer etter pyro; kom dere til et nedlagt steinbrudd el og fyr opp pyroeffekter så mye dere vil, men dra ikke slikt utstyr og virksomhet inn på fotballarenaer! Hva om alle fotballfans som også er jegere skulle begynt å skyte leirduer med hagle rundt fotballarenaene Razz
Back to top
davus
Rutinert

PostPosted: 28.10.2008 22:19    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke hva folk har imot pyro. Det skaper stemning, og burde være mer folkelig tilladt enn det er her i Norge. Farlig? Nei. Ikke i de riktige hender.
asf
Senior

PostPosted: 28.10.2008 22:26    Post subject: Reply with quote

Når verken klubbene, NFF og UEFA offisielt har lovlige ståplasser er det bare å høre etter. Anarki på dette området er dødfødt.
Back to top
Zinky
Junior

PostPosted: 28.10.2008 22:30    Post subject: Reply with quote

Fantastisk av folk som syns det er verre med blussene enn politiets oppførsel...har lyst å blande inn politikk...men skal la være...

Pyro gjør seg veldig estetisk som Eru sier, det er ikke uten grunn at Rosenborg selv, og aviser/tv bruker mye pyro bilder når de skal promotere. At det er ulovlig er det vel heller ingenting å si på. At det er klubben som blir straffet er det MYE å si på...hvertfall på bortebane, hvor er fornuften!? Hadde vært morsomt om en klubb tok en slik bot til retten.

Politiets oppførsel er det vel ikke vits å kommentere videre, høyst kritikkverdig er stikkordet.

Godeste Tove Moe Dyrhaug fikk meg til å dra godt på smilebåndene i nettavisen artikkelen forresten:

Quote:
PS. Rosenborg stiller seg også undrende til Lillestrøms påstand om at antallet RBK-supportere på kampen plutselig økte.

- Vi regner med Lillestrøm slutter å selge billetter når det er fullt, sier Tove Moe Dyrhaug.
Back to top
Largactyl
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 22:31    Post subject: Reply with quote

Det KAN være farlig. Føre var prinsippet, anyone?
Recon
Legende

PostPosted: 28.10.2008 22:37    Post subject: Reply with quote

Håhå, for en diskusjon. Jeg kan huske en gang en viss klubb ba om pyro på en viss kamp, hvor en viss gjeng med glede dro i vei så det monna!

og ikke et kvekk fra NøFF. Ergo - pyro er kun farlig når det er stappfullt....på de andre tre tribunene...

Tullinger hele gjengen er det dere er! Very Happy

Edit: forøvrig, tendenser til fin mentalitet et øyeblikk der på søndag, Heldal. Var du på feil side av gjerdet! Cool

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Zinky
Junior

PostPosted: 28.10.2008 22:38    Post subject: Reply with quote

Nakurami wrote:
Det KAN være farlig. Føre var prinsippet, anyone?

Nevn EN ting som ikke kan vær farlig!?

(Ser potensialet til en heftig avsporing her men...;/)
Back to top
EvileyeS
Rutinert

PostPosted: 28.10.2008 23:54    Post subject: Reply with quote

Men ut i fra argumentasjonen til enkelte her, så bør man rett og slett gå rett på Staten Norge, da denne faktisk tillater salg av pyrotekniske effekter. Sånn sett bør man straffe staten da, siden de legger til rette for bruk av pyro?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
toki
Veteran

PostPosted: 29.10.2008 00:13    Post subject: Reply with quote

Noen liker pyro, andre skjønner ikke vitsen.
Jeg synes pyro er kult, og det kan være med på å skape en god ramme rundt en kamp.

Samtidig er jo dette ulovlig, men fortsatt er det mange som synes det er kult. Sånn jeg husker det, har flere (norske) klubber brukt blider av pyro på sine hjemmesider, uten at de har nevnt at dette er ulovlig og noe som ikke bør forekomme.
Mange norske supportere synes at pyro er kult (og greit), men det er uten at noen kommer til skade, og i "kontrollerte" former.
I utlandet kan det være mere "extreme" supportere, som hiver disse blussene og dette kan selvfølgelig skade. Dette er ikke så bra, men i Norge er det færre (få/ingen) av disse supportene og det er foreløpig ikke et stort problem at man blir skadet på norske fotballkamper.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 51, 52, 53  Next
Page 11 of 53

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb