English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Pyro på tribunene
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 43, 44, 45  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2008 19:34    Post subject: Reply with quote

Ã… herregud for en skivebom Frenchy.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2008 19:52    Post subject: Reply with quote

RBkweb er et av de fora jeg vet jeg kan besøke og alltid møte saklige debattanter hele tiden. Det er mye å være uenig om, men sakligheten er alltid til stede. Frenchy noterer med sin innsats i denne tråden det definitive lavmål jeg noen sinne har sett her inne. At det går an!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
rog
Junior

PostPosted: 27.10.2008 19:56    Post subject: Reply with quote

Fra mitt ståsted (ca 10 meter unna, litt bak) så det ut som om politimannen med peppersprayen sto på andre siden av rekkverket. Han bøyde seg over rekkverket og truet opptil flere ganger forskjellige steder inn i mengden før han utløste sprayen.

Dette så veldig merkelig ut for meg, og det var svært mange som reagerte negativt mot politiets opptreden der vi sto. Det virket for meg som veldig overdreven bruk av makt i forhold til situasjonen.

Jeg kan ærlig talt ikke se hensikten med å bruke pepperspray inn i mengden når han kunne gått 2 skritt tilbake og roet situasjonen. Pepperspray er vel betegnet som et maktmiddel som primært skal benyttes i selvforsvar?

Var du på kampen frenchy? Så du opptrinnet? På hvilket grunnlag mener du politiets makt sto i forhold til situasjonen?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende

PostPosted: 27.10.2008 20:05    Post subject: Reply with quote

Øystein wrote:
Hvorfor går de da ikke inn på samme måte med pepperspray og knyttnever mot LSK-fansen da disse også blusset?

Kanarifansen kastet også gjenstander etter Dorsin og Tettey i 1.omg, gjorde vaktene og politiet noe da?
Back to top
frenchy
Rutinert

PostPosted: 27.10.2008 20:06    Post subject: Reply with quote

Ja her skal man beskytte sine egne uansett om de bommer totalt Very Happy
Jeg ser man bommer totalt.

Om man kan forsvare pyro, kan man jaggu forsvare pissing og alt annet som går utover andre en seg selv.

Hater Pyro på tribunen, ekkel røyk osv, som jeg aldri har spurt om.
Også fått brent hull i jakker av detta, så jeg setter det kanskje litt på kanten med piss, men det var bare for å få poenget inn i de trangsynte hjernene deres.
bolgebah
Veteran

PostPosted: 27.10.2008 20:18    Post subject: Reply with quote

Hvis det er noe du ikke får til her er det vel å få fram et poeng?

Et par andre som har vært kritiske til bruken av bengalere her i denne tråden har i det minste diskutert saklig.
Back to top
rog
Junior

PostPosted: 27.10.2008 20:21    Post subject: Reply with quote

Frenchy:
Forklar meg hvorfor det er nødvendig at politiet går inn blant supporterne og henter ut folk med med pepperspray når det tilsynelatende er orden i folkemengden.

Jeg forstår det bare ikke...
Back to top
Krokodil Dundee
Veteran

PostPosted: 27.10.2008 20:27    Post subject: Reply with quote

Hvis det er "Serie A tendenser" politiet er ute etter, så skal de faen meg få det også. ACAB.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 27.10.2008 20:28    Post subject: Reply with quote

Slapp av nå, SI
Back to top
frenchy
Rutinert

PostPosted: 27.10.2008 20:28    Post subject: Reply with quote

om de brukte pepperspray så var det tydeligvis ikke i orden da....politiet gjør ikke saker uten grunn. Har mye mere tro på politiet, en gjeng morrogutter som leker med pyro har vel ikke så mye troverdighet.
Recon
Legende

PostPosted: 27.10.2008 20:29    Post subject: Reply with quote

Hvorfor i all verden fortsetter dere å diskutere. To forskjellige syn her. Ingen kommer til å klare å argumentere motparten over til motsatt syn lell.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
rog
Junior

PostPosted: 27.10.2008 20:43    Post subject: Reply with quote

Kanskje ikke, men jeg fascineres av den klokkeklare troen på at myndighetspersoner ikke kan opptre feil.

Er nok selv av dem som tror på at politiet stort sett vurderer situasjonen bedre enn den gemene supporter eller fyllik.

Man må kreve en viss standard og vurderingsevne av de som har fått ansvaret for å kunne utøve makt. Er det ikke derfor desto viktigere å ha en levende debatt og påpeke overtramp når det først skjer?
Back to top
Mr.Fantastico
Junior

PostPosted: 27.10.2008 20:44    Post subject: Reply with quote

Det latterlige er at purken gidder å brøyte seg fram for å prøve å hente ut personen som blusset på tidspunktet de gjorde. Ettersom at det var en rutinert purke som hadde ansvaret på åråsen, jfr adressa, burde han vel også vite at det blir oppfattet som meget provoserende å brøyte seg fram blant supportere som de gjorde. Det skal kun gjøres når det er fare for folks helse og at situasjonen holder på å komme ut av kontroll. Dette vet til og med jeg, som kun har hatt håndtering av folkemengder en uke under førstegangstjenesten.

At de i tillegg driter seg ut første gang, og må gjenta idiotien vitner om fullstendig mangel på sunn fornuft, å skyte spurv med kanon er vel en dekkende beskrivelse. Politiet hadde enkelt kunne løse denne situasjonen og fått tak i blusserne i pausen eller etter kampen. Ekstra provoserende blir det når de ignorerer kasting av gjenstander på banen og selvfølgelig blussinga fra kanaris. Egentlig tror jeg at denne episoden blir kritisert internt i politiet, men at vi aldri kommer til å få høre om denne.

Når det gjelder blussing, så kan en jo diskutere hvor lurt det er å gjøre det sånn rent personlig, de blir jo straffet og må være forberedt på det. Stengt tatt utgjør vel heller ikke bluss noen stor risiko for verken omgivelser eller seg selv, så om noen gidder å blusse, helt kurant for meg.
Back to top
Benoni Hartvich
Rutinert

PostPosted: 27.10.2008 21:00    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Hvorfor i all verden fortsetter dere å diskutere. To forskjellige syn her. Ingen kommer til å klare å argumentere motparten over til motsatt syn lell.

Har da aldri stoppet deg før, det.... Cool
Back to top
asf
Senior

PostPosted: 27.10.2008 21:01    Post subject: Reply with quote

Nettavisen med en rimelig lang sak om hendelsene.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 27.10.2008 21:04    Post subject: Reply with quote

Benoni Hartvich wrote:
Recon wrote:

Har da aldri stoppet deg før, det.... Cool

Weeell, I'm the Special One.

I love Bill when he has fear in his eyes... Cool

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 27.10.2008 21:41    Post subject: Reply with quote

Frenchy er helt bak mål spør du meg. Sitter med en følelse av at han ikke helt ser hva saken egentlig handler om. Det handler egentlig ikke om det etiske og gale ved blussing, men hvordan politiet opptrer i etterkant. Måten politiet fremstår i den situasjon er på alle måter kritikkverdig, og å hevde noe annet blir helt "god dag man, økseskaft"!
AndreasR
Veteran

PostPosted: 27.10.2008 21:47    Post subject: Reply with quote

frenchy wrote:
om de brukte pepperspray så var det tydeligvis ikke i orden da....politiet gjør ikke saker uten grunn. Har mye mere tro på politiet, en gjeng morrogutter som leker med pyro har vel ikke så mye troverdighet.

Hvis du fremdeles har tro på at politiet ikke gjør ting uten grunn anbefaler jeg deg å lese denne: http://www.bokkilden.no/S...;rom=Boker
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 27.10.2008 21:57    Post subject: Reply with quote

Jeg vil oppsumere debatten på følgende måte og som jeg anter 95% er enig i:

1. Bengalske lys på en tettpakket tribune er ikke bra! Kritikk til RBK

2. Personen som brukte blusset, burde vært tatt ut etter kampen eller i ettertid. Regner med at identifisering av personen er en grei sak. Evnt bot også til RBK

3. Politiet har ingen ting med å bruke pepperspray inn i en folkemengde, hvor man er uten sjangse til å komme seg unna. Maktovergrep!

4. LSK bør få den største boten. Både vakter som viser finger, fotografer som provoserer osv. Det var kanskje det største overtrampet som jeg så på kampen.
Back to top
eksiltrøndern
Veteran

PostPosted: 27.10.2008 22:21    Post subject: Reply with quote

Godt oppsummert!

Mye feil som skjedde under den kampen, jeg satt på flanken og var fantastisk provosert, det stod ei vakt rett ved siden av meg når politiet gikk inn for andre gang. Vi vekslet et par ord og han var like oppgitt som meg.
Back to top
Kokkelure
Junior

PostPosted: 27.10.2008 22:26    Post subject: Reply with quote

frenchy wrote:
Det du sier er at politiet er overmennesker som ikke kan gjøre feilvurderinger?

Kan du da forklare hvorfor en politimann på Åråsen aresterte meg i fjor etter følgende hendelse: Jeg (som den gangen var tursjef for kjernen) tok kontakt med politiet for å be de rydde opp i det faktum at et titalls lillestrømsupportere stod på vår del av tribunen. Jeg hevet ikke stemmen, brukte ikke fy-ord, og var i det heletatt høflig mot politimannen. Beskjeden jeg fikk tilbake var "fjern deg". Jeg svarte med at jeg hadde ansvaret for en buss suportere og at jeg ikke hadde lyst til å vente på turdeltagere som eventuelt måtte havne på legevakta på grunn av slagsmål, på bakgrunn av at ikke han var villig til å gjøre jobben sin. Han ba meg nok en gang fjerne meg. Jeg ba om tjenestenummer, noe han nektet å oppgi. Han ba meg gå på tribunen eller bli arestert. Jeg spurte hva han skulle arestere meg for. Det skulle jeg få svaret på. Han satte på meg håndjern og aresterte meg for å nekte å etterkomme politiets ordre. Sakens utfall var 2 timer på glattcelle, 6K i forelegg, samt at jeg måtte la meg avfotografere uten og med skjerf forran ansiktet.

Det er sikkert lett for deg si at dette var min versjon av en sak og at jeg sikkert har provosert frem dette selv. Det kan jeg si at ikke er saken. Hvordan vil du forsvare politiet her?

Dette ble nok litt off-topic, men poenget mitt er at politiet laaangt fra er feifrie.

Når det gjelder årets hendelser må jeg si at ut fra det jeg har sett og lest virker det mildt sagt som klønete opptreden fra ordensmakten.
Hedning
Legende

PostPosted: 27.10.2008 22:42    Post subject: Reply with quote

frenchy wrote:
politiet gjør ikke saker uten grunn.

Men så kan man spørre seg om denne grunnen du snakker om alltid er en gyldig grunn da. Man skal passe seg for å akseptere all form for innskrenking av rettigheter og frihet bare fordi det er teit å opponere.

Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 27.10.2008 23:17    Post subject: Reply with quote

Konrad4ever wrote:
1. Bengalske lys på en tettpakket tribune er ikke bra! Kritikk til RBK

Hæ? Hva har RBK gjort som fortjener kritikk? Var det Skutle som holdt blusset, eller noe?

Quote:
2. Personen som brukte blusset, burde vært tatt ut etter kampen eller i ettertid. Regner med at identifisering av personen er en grei sak. Evnt bot også til RBK

Igjen, hvorfor skal RBK få bot? Jada, jeg vet utmerket godt at det er gjeldende praksis at laget en person er tilhenger av blir straffet hvis personen fyrer av et bluss, men jeg har aldri skjønt et kvidder av grunnlaget for dette. Du mener antakelig at det var uaktsomt av RBK ikke å forhindre at personene som blusset, kom seg til Åråsen?

Å straffe en klubb for noe en av klubbens tilhengere gjør er vel ikke engang å rette baker for smed, det er snarere å tenne på kornavlinga til bonden som bakeren i sin tid fikk korn til melet sitt fra.

Ut fra hva jeg har fått beskrevet fra folk jeg stoler på, er jeg helt enig i punkt 3 og 4 i posten din.
Back to top
martibs
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 09:03    Post subject: Reply with quote

Konrad4ever wrote:
Jeg vil oppsumere debatten på følgende måte og som jeg anter 95% er enig i:

Prøv 5%...
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 28.10.2008 09:33    Post subject: Reply with quote

Har politiet på tippeligaarenane null erfaring med blussere? Det virker som om de driter seg ut hver eneste gang Kjernen fyrer opp et bluss på bortekamp. Var jo liknende situasjon på Hamar i sommer, da en 18-åring fyrte opp et bluss etter Kones 1-1 mål, før han ble provosert til å kaste det fra seg når politiet kom etter han. Istedetfor å vente til blusset var brent ut og identifisert han etterpå. Vaktene er jo rene hylekoret så fort de ser noe som lyser...

Politiet på Åråsen er uansett under en hver kritikk, både i år og i fjor.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 43, 44, 45  Next
Page 9 of 45

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb