|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
SigveEdvardsen Senior
|
Posted: 12.10.2008 18:21 Post subject: De solgte "stjernene". |
|
|
Sebastian Egurén, Thorstein Helstad, Fredrik Winsnes, Aksel Skjølsvik, Mika Koppinen, Yssouf Koné, Jahmir Hyka, Jan Gunnar Solli, Lars Hirschfeld.
Det er mange av dem, som Rosenborg har solgt, og som etter overgang fra RBK til en annen klubb har blitt en suksess.
AKSEL BERGET SKJØLSVIK
Man kan ikke akkurat kalle han en "stjerne", men den tiden han var i Rosenborg ble han regnet som en spiller for framtiden. Grunnen til at han ble solgt fra Rosenborg til Molde var at det ikke ble satt plass til han i A-stallen. Det var fordi nykommet Jahmir Hyka skulle være i A-stallen, men også han ble senere avvist fordi Alejandro Lago skulle få plass. I Molde har han i årets sesong stort sett kommet inn på slutten av kamper, men i de fire kampene han har startet har han tilsammen scoret 2 mål.
Overgangen til Molde skjedde ved årsskifte 2006-2007.
Var det rett å selge Skjølvsik? Burde RBK satset på han? Tror dere han kunne blitt noe i Rosenborg og tror dere han kan bli noe i Molde?
SEBASTIAN EGURÉN
Dette er kanskje det salget jeg erges mest over. Egurén kom til Rosenborg sammen med sin landsmann Alejandro Lago i juli i 2005. Tidlig på året i 2006 ble han leid ut til sin gamle klubb Montevideo Wanderers en relativt kort periode. Da han kom tilbake til Rosenborg gikk det ikke lang tid før han ble leid ut på nytt; denne gangen til svenske Hammarby. Senere valgte svenskene å kjøpe urugyaneren som også ble en del av handelen med Fredrik Stoor som gikk til Rosenborg.
I Hammarby imponerte Egurén såpass mye at den spanske storklubben Villarreal kom på banen med tanke på en leie-avtale. Den avtalen gikk i orden og spanjolene fikk i tillegg opsjon på kjøp. Denne opsjonen benyttet Villarreal seg av fordi Egurén storspilte på midtbanen for klubben. Spillet hans har bare fortsatt og han har klart å etablere seg for fullt i Villarreals lag. Slik jeg har forstått det er også Egurén en fyr som tar kapteinsbindet hvis den opprinnelige kapteinen ikke spiller.
Én av grunnen til at Egurén ikke ble satset på i RBK var fordi han ikke fungerte i daværende 4-3-3 taktikk. Nå spiller derimot RBK 4-4-2 og jeg tror at hvis RBK hadde hatt Egurén nå på den sentrale midtbanen.. ja, det tror jeg virkelig hadde vært noe!
Hvordan opplevde du det som skjedde med Egurén den tiden han var i Rosenborg? Det var vel vanskelig å se seg uenig i at han ble solgt fra klubben... men at vi gjerne hadde sett han spille i RBK nå?
THORSTEIN HELSTAD
Noe av det samme var det med Helstad, som det var med Egurén. Fyren fungerte ikke i den daværende 4-3-3 taktikken. Helstad er en kjapp bakromsspiss som fungerer best i 4-4-2, som RBK spiller nå. Jeg bare undres på hvordan det ville vært å hatt Helstad i Rosenborg nå, på topp sammen med Iversen. Hodestyrken til Iversen og bakromstrusselen til Helstad. Ah, det hadde vært noe!
Han har i Brann visst at han er en 4-4-2 spiss og han har bøttet inn for bergenserne. Nå spiller han derimot i franske Le Mans, der han brillierer på topp med god hjelp av midtbanestrateg Fredrik Strømstad.
Overgangen fra RBK til Brann skjedde på sommeren i 2006. Han ble ikke veldig mye benyttet i "første"-sesongen i Brann, men i 2007 tok det virkelig av. Helstad stoppet ikke før han ble bokført med 22 seriemål. Det er historisk, ingen andre Brann-spillere har scoret så mange mål i løpet av en sesong. Etter den sesongen ble han av alle Tippeligaens spillere kåret til "årets spiller".
NÃ¥ spiller som sagt Helstad i franske Le Mans.
Ville du hatt Helstad i RBK-trøya nå? Tror dere han og Iversen kunne brilliert hos RBK?
FREDRIK WINSNES
Winsnes var i RBK i to perioder. 1997-2001 og 2003-2005.
I 2005/2006(?) ble Winsnes solgt til danske Aalborg. Der gikk det ikke helt den veien Winsnes hadde tenkt. Derfor retunerte han i 2007 til Tippeligaen og Strømsgodset. Der har Winsnes herjet på midtbanen for Godset, noe som har belønnet seg med landslagsplass og skryt fra flere hold.
Jeg husker ikke mye av grunnen til at Winsnes ble solgt fra RBK, men jeg husker at han var en lojal spiller som hadde mye inne, men som han ikke fikk ut maksimalt for Rosenborg.
Hva synes dere? Skulle vi hatt Winsnes i RBK den dag i dag?
MIKA KOPPINEN
Koppinen ankom Rosenborg ved årsskiftet 2004-2005 etter fem år i Tromsø. Han ønsket seg nye utfordringer og kom til RBK som bosman-spiller.
Koppinen ble dessverre plaget svært mye med skader og var operert noen ganger i perioden i RBK.
Sent på sommeren 2006 var han tilbake fra et langt skadeavbrekk og da var det midtstopperkonkurrent Bjørn Tore Kvarme som ble skadet. Dermed var det duket for midtstopperplass til finsken. Der spilte han stort sett sammen med Christer Basma. Det ble en flott høst for hele Rosenborg ettersom det endte i gull. Dette husker nok de aller fleste av oss ennå.
I 2007 fikk han og Basma fornyet tillitt på stopperplass, men det gikk ikke like bra på banen. Det jeg kommer til å huske best fra Koppinens tid i RBK var da han scoret RBKs 1-0 mål mot Chelsea på Stamford Bridge i Champions Leagues gruppespill i 2007. Kampen i London endte forøvrig 1-1. Etter dette ble både han og Basma vraket fra laget og etter det var det stort sett Vidar Riseth og Bjørn Tore Kvarme som spilte midtstoppere. Uansett hadde Koppinen bestemt seg før han ble vraket at han ikke skulle fornye kontrakten med RBK. Det endte i at han retunerte gratis til Tromsø. Synd, for han var en god spiller og nå danner han trolig Tippeligaens beste stopperpar med unge Tore Reginiussen.
YSSOUF KONÉ
Koné var i RBK i perioden 2006-2008. Det var en litt, om jeg kan kalle det ustabil periode han hadde i RBK. Han slet mye benk den første stunden. Gjennombruddet til Koné kom vel egentlig da Braaten ble solgt til engelske Bolton. Koné dundret inn hele 9 mål på 8 kamper i august i 2007. Etter det fortsatte han den gode trenden og fulgte opp med flere mål i både Tippeligaen og Champions League. Dette vekket oppmerksomhet hos utenlandske klubber og det ble ryktet at ingen ringere enn Chelsea var interessert. "Det har blitt ryktet 87 spillere til min klubb og Koné er vel den 88. spilleren" - Daværende Chelsea-manager Avram Grant uttalte seg slik under en pressekonferanse i forkant av et av oppgjørende mellom hans Chelsea og vårt Rosenborg.
I juni 2008 kom overgangen Koné hadde ventet på. Den pengesterke, rumenske klubben CFR Cluj åpnet sjekkheftet og betalte Rosenborg 4,8 mill for å skaffe seg Konés tjenester.
Jeg har ofte brukt en slags "oppsumering" av Konés RBK-karriere slik:
Benksliter -> Får sjansen og bøtter inn mål -> Blir "overlegen" og vil gjøre mye av spillet på egenhånd -> Tror at alle er ute etter han etter at Chelsea var "interesserte" -> prøvde å imponere på banen med masse fiksfakseri og finter som gikk rett til hellvette -> fikk sin vilje; gikk til en pengesterk klubb der han trolig tjener fett med penger.
Men selv om jeg har vært en av mange som har kritisert Koné skal det ikke være lov til å ikke innrømme at Koné er en goalgetter. 30 mål på 63 RBK-kamper taler sitt språk, og mange av disse 63 kampene var som innbytter. Det eneste problemet med Koné var at han ble for selvopptatt og ville gjøre mye selv da han seilet i medving.
Hva synes du om Koné? Var det riktig å slippe han til Cluj, eller kunne du tenkt deg å sett at han fortsatte i RBK?
JAHMIR HYKA
Hyka var i kontakt med RBK allerede i 2005. Da fikk han prøvespille i Rosenborg og året etter ble han invitert med RBK på den årlige treningsleiren på La Manga. Etter dette valgte Rosenborg å kjøpe stortalentet som ble omtalt som "Albanias Maradona".
Først i juni 2006 fikk han spillerlisens av det Norske Fotballforbundet etter mye fram og tilbake.
I november 2006 fikk Hyka sin debut for RBK. Dette skjedde i en Royal League-match mot Helsingborg. I denne Royal League-sesongen spilte Hyka fem av seks kamper.
I jula 2006 ble tre nye spillere utenfor EØS hentet inn. Disse spillerne var Didier Konan Ya, Abdou Razack Traoré og Alejandro Lago. Fra før hadde RBK allerede Yssouf Koné som også kommer fra utenfor EØS. Til enhver tid sier regelen i Norsk Fotball at hvert lag kun kan ha med 3 spillere fra områder utenfor EØS i kamptroppen. Dette ble et problem og Hyka ble ikke prioritert. Ved årsskifte fristilte RBK Hyka og han gikk til greske Olympiakos. Der ble det også et relativt trøblete opphold og unggutten måtte finne seg i å bli leid ut til en mindre klubb.
NÃ¥ spiller Jahmir Hyka for den tyske klubben FSV Mainz.
Det er ingen tvil om at Hyka var et stortalent. I øyeblikket vet jeg ikke særlig mye hvordan det går med Hyka i Tyskland.
Synes dere det var riktig å fristille RBK? Det ble jo tross alt vanskelig ettersom de allerede hadde litt mer etablerte spillere fra utenfor EØS...
JAN GUNNAR SOLLI
Som jeg har sagt før om Egurén og Helstad så fungerte ikke Solli RBKs spillesystem. Han ble brukt som både høyreving og indreløper i 4-3-3. Trolig er han best som høyreving i 4-4-2. Der spiller han også i Brann. Han kan nok også spille både venstreving og sentral midtbane.
I mars 2007 forlot han RBK og gikk til Brann. Overgangssummen lå på omkring 6 millioner kroner.
Det jeg vil huske best fra Sollis tid i Rosenborg var da han avgjorde cupfinalen mot Bodø/Glimt i ekstraomgangene med 2 mål. RBK vant kampen 3-1 og dette var vel i 2003 eller 2004?
Spørsmålet her er vel om du tror Solli kunne vært bra å hatt i RBK nå? som ving?
LARS HIRSCHFELD
Hirschfeld var en av mine yndlingsspillere i Rosenborg og det var et trist øyeblikk da han forlot klubben i forkant av årets sesong. En trøst var det derimot at RBK sikret seg underskriften til Jarstein. Men slik jeg ser det i øyeblikket ville jeg heller ha foretrukket å hatt Hirschfeld som målvakt i RBK, enn å hatt Jarstein. Men slik er livet, Rosenborg tok et valg og det får vi bare leve med.
Hirschfeld kom til RBK fra Tromsø i 2005 og var som jeg har nevnt i klubben fram til i forkant av årets sesong. Nærmere sagt årsskiftet 2007-2008. Nå spiller han sammen med Yssouf Koné i rumenske CFR Cluj.
Er dere enige med meg angående Hirscgfeld og Jarstein overgangene? Eller har du en annen mening rundt dette?
- Kanskje har jeg glemt noen spillere som skulle vært med på denne listen? Isåfall må dere minne meg på det.
- Det er mulig det er skrivefeil eller historiske feil i dette skriveriet, så dere vet det. Ikke klandre meg om det er noen feil
Er det noen av disse spillerne du kunne tenkt deg å sett i dagens RBK? Skriv hvem og hvorfor?
 |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.10.2008 18:41 Post subject: Re: De solgte "stjernene". |
|
|
Eguren og Helstad er spillere som sikkert hadde forsvart en plass i dagens lag. Resten gidder jeg ikke bruke energi på.
Samtidig hadde det neppe vært noen Sapara eller Annan i dagens lag hvis Eguren hadde vært her. Kanskje ikke noen Skjelbred heller, da det på sett og vis var han som ble tatt inn i varmen da Eguren havnet i kulden. Det hadde sikkert vært plass til begge to den gangen, hvis man hadde vraket Winsnes eller Berg.
Uansett var midtbanen den gang alt for dårlig defensivt, og det var også den store haken ved Eguren. Han spilte på små marginer og mistet flere ganger ballen i farlige situasjoner.
Utrolig vanskelig å si hva som hadde skjedd dersomattehvisomatte med disse spillerne, men Winsnes, Koppinen og Solli ser jeg i hvert fall ingen grunn til å savne. Nå som Reginiussen er ute har Koppinens svakheter kommet til syne, Winsnes er oppskrytt fordi han spiller på et dårlig lag og Solli har etter en oppløftende fjorårssesong vist sitt gamle jeg i år.
Kone var lite bevegelig og en dårlig makker til Steffen, Skjølsvik har vært inn og ut i Molde-laget og Hyka har jeg sett for lite av både i RBK og etter han dro. Hirschfelt gjorde færre åpenbare glipper som fikk følger enn Jarstein, men var ingen stor keeper i feltet samt slet med igangsettingene - så jeg foretrekker Jarstein da jeg vet han har et mye større potensial. |
|
Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 12.10.2008 18:45 Post subject: |
|
|
Uenig angående Solli. Jeg har alltid ment, og mener fortsatt, at han passer aller best som indreløper i 4-3-3. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.10.2008 19:16 Post subject: |
|
|
Jeg mener han passer best på benken i et 4-5-1, eller på tribunen i et 4-3-3...  |
|
Back to top |
|
 |
Socrates Veteran

|
Posted: 12.10.2008 19:22 Post subject: |
|
|
Du har glemt av Robert Boateng. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 12.10.2008 19:51 Post subject: |
|
|
Rosenborgs forsvar har vel aldri vært som svakt som da Kuka Koppinen var krumtappen og hærfører i forsvarsfirer'n. Det er godt mulig at han spiller bra for Tromsø (dog er han i mine øyne fortsatt meget oppskrytt), men som en eller annen sa da han ikke fikk ny kontrakt hos oss; hvis han spiller bra i Tromsø nå må det være det ultimate beviset på at han var en muldvarp og overløper. Du vil aldri få høre at jeg ytrer et ønske om å få slike spillere tilbake i klubben.
Saklig innlegg? Neppe, men det står fint i stil til tråden. Ærlig? Oh, yes. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 12.10.2008 20:00 Post subject: |
|
|
Enig med PIN angående Solli, men han viste vel aldri at han var god nok for RBK. Ikke særlig imponert over hans egenskaper som ving. Han er treg, ikke fintesterk (god til å holde på ballen men ikke særlig skapende) og ikke har han fart. Gode innlegg er også en mangelvare. Dog hadde han bra løpskraft. Husker vel hans mål mot Steua best.
Ellers er det vel kun Helstad, og tildels Hyka, jeg ser for meg at kunne levert varene i dagens RBKstall. Tror salget av Eguren var riktig PÅ DET DAVÆRENDE TIDSPKT. Ingen tvil om at han kunne ha gjort det bedre nå, men som andre påpeker villle det betydd at PCS, Tettey eller Annan eller Sapi ikke hadde fått sjansen _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 12.10.2008 22:16 Post subject: |
|
|
Spørsmålet er hva Hamrén kunne ha gjort med disse spillerne. Et poeng er at Hamrén gjør spillerkonstellasjoner komplementære, selv om de i utgangspunktet ikke er det. Med tid og stunder har Iversen og Konan funnet tonen. Det hadde selvfølgelig vært gøy å sett om Hamrén hadde fått bedre skikk på samspills-mentaliteten til Koné også om han hadde vært her. Eguren og Annan på midtbanen hadde selvfølgelig ikke vært feil.
Solli er for mye av og på, og sånn som Rosenborg spiller nå hadde han ikke passet inn. Hvorfor. Jo, fordi han er herr. feilpasning.
Winsnes var jo god under Hamrén i Aalborg.
Hyka, Skjølsvik og Koppinen hadde ikke på noen måte styrket dagens rbk-lag. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 12.10.2008 22:26 Post subject: |
|
|
Eguren skulle selvfølgelig hatt plassen til Solli. Historien hadde kanskje sett annerledes ut, men Stoltidis ville fortsatt rast inn i Skjelbred som en løpsk bulldoser utpå høsten, og Torbjørnsen ville fortsatt gått inn på den tribunen i slovakisk hutiheita hvor han første gang så Sapara og sett at dette var en spiller man ikke kunne la slippe unna. Annan hadde nok vært på vei til Brann eller Viking omtrent nå, tenker jeg.
Det var i det hele tatt feil å la Eguren gå, det synes jeg det er lov å være kategorisk på. Dessuten var det feil å la Helstad gå til Brann, men det var riktig å la ham gå. Så innbitte forsvarere av 4-3-3 som vår sportslige ledelse var den gangen hadde han tilsynelatende ingen fremtid hos oss, men man kan jo drømme om hvordan en spissduo i 4-4-2 med Iversen og Helstad hadde vært om man bare hadde tillatt seg å prøve den. Brann burde fått svaret "nei takk, vi venter til det kommer et bud fra utlandet, men takk for interessen".
Solli ble solgt for sent, han fikk flere sjanser enn han fortjente. Koppinen rotet seg selv bort fra klubben fordi han spekulerte i en interesse fra større klubber som aldri kom, og antakelig valgte han Tromsø fordi det var et for stort prestisjenederlag å tusle tilbake til RBK og be om ny kontrakt likevel. Sjeleglad for stopperne vi nå har i stedet for ham. Hirschfeld hadde fortsatt vært førstekeeper hvis han bare hadde sagt "jepp, jeg lover å skrive ny kontrakt, bare gi meg et par uker til å årne opp i noen ting" i stedet for "jeg vil ikke tenke på ny kontrakt nå når jeg har så mye annet å tenke på, men jeg antar at jeg blir".
Resten som dro: Like greit. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 12.10.2008 23:13 Post subject: |
|
|
Hvordan har Koné gjort det i Romania? |
|
Back to top |
|
 |
Pkaill Junior

Joined: 13 Jun 2005 Posts: 54 Location: Ålesund, Møre & Romsdal
|
Posted: 12.10.2008 23:24 Post subject: |
|
|
Macbeth Sibaya ble jo midtbanegeneral i Rubin Kazan etter vi solgte han.... :PSpilte på midten sammen med Jørgen Jalland.
Spiller nå med tidligere store helter som Segiy Rebrov og Savo Milosevic
http://www.eng.rubin-kaza...6ac8c.html
Edit: La til link |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 12.10.2008 23:30 Post subject: |
|
|
Eguren : Savner han ikke, men kunne helt klart utrettet mer for RBK enn han gjorde/fikk sjansen til. Fint for ham at det går bra nå.
Skjølsvik : Romsdaling, trives sikkert bra i Molde. Ikke bedre enn de midtbanespillerne vi har. Håper han lykkes i Molde, Tippeligaen trenger lokale profiler.
Helstad : Selvfølgelig en svært god spiss. Brukt på feil plass i en tid med dårlig styring av laget og svake prestasjoner. Savner ikke han nevneverdig, selv om han per i dag kunne vært perfekt som en av to spisser. Aldri vært en stor fan av typen, spiller nå i en bedre liga.
Solli : Savner overhodet ikke denne spilleren.
Hirschfeld : God keeper, ville gjerne hatt ham videre, men han ville vel bort? Synd at han har det litt trått i utlandet.
Hyka : Godt prospekt, men vanskelig å vurdere. Med tanke på kvotegreiene var det kanskje greit å satse på andre spillere.
Winsnes : Kunne gjerne beholdt ham som kontinuitetsbærer og alternativ på midten, men i likhet med Solli og Skjølsvik er han ikke bedre enn de vi har på midten nå.
Koppinen : Savner han litt. Kunne vært fint med en midtstopper av dette slaget i år. Men Lago har jo gjort det bra i år. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
jortski Junior
|
Posted: 12.10.2008 23:49 Post subject: Re: De solgte "stjernene". |
|
|
kristobal wrote: | Eguren og Helstad er spillere som sikkert hadde forsvart en plass i dagens lag. Resten gidder jeg ikke bruke energi på. |
Hehe ... ombestemte du deg, eller? Du kom jo likevel med ei lang avhandling.
Jeg savner Daniel Braaten. Uansett hva folk sier, jeg elsket den fyren.
_________________ Hvem er denne Kvernland? |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 13.10.2008 09:17 Post subject: |
|
|
Jævla synd at det ikke ble mål av det "sel-showet" der... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 13.10.2008 14:24 Post subject: |
|
|
Se den voldsomme iveren av Reginiussen der(...) Ikke vet jeg hvordan man skal angripe en vippende sel, men tror jeg skulle kommet på noe bedre enn Regi akkurat der gitt _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
SITATET |