View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 03.10.2008 11:58 Post subject: |
|
|
Det kan godt hende at jeg har overdrevet en del i denne tråden. Selv om hovedhensikten har vært å være en motvekt til de som har latterliggjort ham.
Nettopp fordi alt for mange spillere i RBK har blitt latterliggjort etter de første to, fem eller ti kampene i klubben. Deriblant en del som faktisk viste seg å være ubrukelige, men dessverre også flere spillere vi har hatt enorm glede av.
Jeg anser meg også som nogenlunde oppegående når det kommer til fotball og jeg mente å se at Fredrik Stoor var en spiller som var stødig defensivt, men som trengte tid på å bli vant med de offensive bevegelsene i laget. Her på forum og blant sentrale journalister i Adressas sportsredaksjon ble han latterliggjort, noe jeg syntes var trist.
Jeg var også en ivrig pådriver for å satse på Eguren, som i siin tid i klubben tilførte målfarlighet blant midtbanespillere, noe vi ikke hadde på den tida. Jeg så hans defensive mangler da han spilte her, men var da mest opptatt av å få inn en kvalitet i laget som manglet.
Jeg var også av den oppfatning at Lago burde satses på, til tross for en trøblete åpning med selvmål i Ålesund og det samme i mesterligaåpningen. Selv om han ikke hadde all verdens fart var han en duellspiller vi trengte.
Grunnen til min glede over Berisha var at jeg trodde vi fikk inn en som satte de enkle målene. Siden effektiviteten i hele år har vært det store problemet. Etter at han kom hit har Konan Ya hevet seg masse, og spilt ham ut av laget. Nå ser det ut til at Pelu (selv om jeg ikke vil konkludere for mye ut fra 30 minutter i går) også har funnet formen som gjør at vi utnytter sjansene våre. Og da blir kanskje Berisha overflødig. |
|
Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 03.10.2008 12:20 Post subject: |
|
|
Det er mange "elendige" fotballspillere som blomstrer opp når de blir brukt riktig/forstår sine egne begrensninger...mulig en del her husker Frode Johnsen som en elendig spiss, men det var han faktisk ikke - da han ble brukt riktig/forsto sine egne begrensninger. Dog var han ingen spiller i verdensklasse. Se bare forskjellen på mottakene til "Trelegg" når han var i form kontra ute av form. Skulle ikke tro det var samme spillern.
Sånn som Berisha spilte mot Brøndby passer det han i hvertfall ikke å spille, for han klarer ikke å innvolvere seg i spillet langt ned på banen og forflytte seg raskt nok framover når vi angriper. _________________ Følg oss her:
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube: https://www.youtube.com/@...8/podcasts |
|
Back to top |
|
 |
Cyrilp Veteran
Joined: 03 Aug 2008 Posts: 3997 Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.
|
Posted: 03.10.2008 12:32 Post subject: |
|
|
Meget bra innlegg Kristobal og det er ingen tvil om at det er meget kort vei fra flopp til helt inne på forumet her (og andre veien)...
Men det er vel slik vi alle er og det som gjør fotball morsomt. Og ikke minst forumet... hadde alle vært enige ville det neppe vært så mange innlegg.
Har selv skiftet mening om et par spillere to-tre ganger i løpet av sesongen her bare så jeg er ikke noe unntak... hehe.
Det som er morsomt er å se på starten av gamle tråder hvor ulike meningene er fra starten til nå... _________________ Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen. |
|
Back to top |
|
 |
Mr.Fantastico Junior

|
Posted: 03.10.2008 12:37 Post subject: |
|
|
Problemet med Berisha er jo at vi ikke har tid til å la han finne sin plass i RBK, han forsvinner i januar. Da blir vel kravene om øyblikkelig resultat større også.
Og du har absolutt et poeng kristobal om at tålmodigheten inne på dette forumet er minimal og meningene er rimelig tabloide. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 03.10.2008 13:10 Post subject: |
|
|
Som jeg skrev relativt tidlig så tror jeg at Berishas kontrakt med enkelhet kunne blitt permanent dersom han hadde klart å bevise at han var en mann for RBK. Men det er klart at med et låneopphold som utgangspunkt så er kravet om rask integrering og suksess enda større enn for andre investeringer.
Jeg kan se at han hittil ikke har vist tilstrekkelig til å få noen kontrakt. Hadde leieavtalen gått ut i dag så hadde jeg også sendt ham hjem. Jeg har imidlertid sagt at det beste ville vært å forholde seg til Berisha som en hvilken som helst annen fram til datoen for kontraktens utløp er der.
Særlig siden det samtidig er usikkerhet knyttet til hvilke andre spillere vi rår over neste sesong og at enkelte tilsynelatende ubrukelige spillere først har fungert etter en del kamper.
Forøvrig: Kone kom vel også på prøvespill og ble vraket først, før man ombestemte seg i siste liten og tilbød ham kontrakt.
Lago har vinglet fra å ikke ha tillit til å ha det og tilbake igjen, han er avskrevet og ønsket om hverandre i flere episoder av såpeoperaen siden han kom hit første gang i 2005.
Astana-duoen (Zhalmagambetov/Sergiyenko) som Eggen ville ha på prøvespill i fjor ble vraket etter en kamp mot oss, der laget måtte opptre ganske annerledes enn de normalt gjør pga utgangspunktet. Zhalmagambetov framstod vel som for treg, mens Sergiyenko ikke fikk mulighet til å vise så mye. Men et eksempel på håpløs framgangsmåte i overgangssaker var det uansett. Jeg vet ikke helt hva de har prestert i ettertid, men i det tilfellet konkluderte man altså ut fra en kamp. Noe som uansett ikke er heldig.
Det er vel rett og slett denne lettvinte konkluderingen etter et par kamper jeg vil til livs.
Men tilbake til selve saken så hadde jeg også sendt Berisha hjem i dag dersom kontrakten gikk ut. Men den går ikke ut i dag, og Berisha skal derfor få de mulighetene han får.
Så får vi se hva vi står tilbake med ved juletider.
Ivers har jo hele sin siste periode i klubben vært alt fra ubrukelig til verdensklasse om hverandre.
Konan Ya har vært strålende i noen kamper slik han var en periode i fjor. Vi vet ikke om det varer.
Pelu har fart og er en spennende spiller. Men har ikke bevist noe som helst.
Sellin har virket alt for lett i sine innhopp.
Aas var et friskt pust som innbytter i vår, men sviktet da han skulle vise noe mer enn gode innhopp.
Berisha virker for treg og blir liggende for dypt i banen.
Cooper imponerer i en dårlig liga uten defensiv struktur selv om han virker å mangle tempo.
Kanskje står vi tilbake ved juletider og må konkludere at ingen av disse spissene innehar den kvaliteten vi trenger for å oppnå visjonen om topp 30 i Europa. |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 05.10.2008 11:25 Post subject: |
|
|
Berisha fra start mot Lyn i kveld. Herlig. Tipper to mål og et nytt bevis på at dette er en spiss vi kan kultivere til å bli toppscorer i Tippeligaen - om vi bare gir han mer enn fire-fem uker før vi begynner å sutre og klage. |
|
Back to top |
|
 |
pyssling Junior
|
Posted: 05.10.2008 11:54 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Berisha involverer seg for mye ja. Han bør holde seg der framme. Det er dessverre litt typisk spisser som føler at de ikke er i form eller ikke kommer seg med i spillet at de trekker alt for langt ned i banen i det oppbyggende spillet. |
Helt enig med detta! Jag är säker på att han vill visa upp sig på sitt bästa under hösten så han slipper Burnley. Det blir lätt att han tar i för mycket för att visa upp sig. Det enda han är riktigt bra på är ju att avsluta, men som han spelar nu ligger han för djupt i planen och stänger ytor för Sapara och PCS. Sen är han inte tillräckligt snabb för att hinna längst fram. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 05.10.2008 11:56 Post subject: |
|
|
Heh, det er jo det samme jeg har kjeftet på Iversen for i hele sommer og høst - at han vaser rundt nede ved midtbanen for mye når han er en boksspiller. La Konan ta den type løping. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 05.10.2008 12:08 Post subject: |
|
|
Jeg synes dette er ganske typisk for spisser som ikke er helt i form eller føler at de blir for lite involvert i spillet. Helt enig vedr. Iversen, og jeg har også sett både Occean, Rushfeldt, Shelton, Demba-Nyren, Aarøy og flere andre drive på sånn i perioder i år.
Jeg kan til dels forstå spisser som beveger seg dypt i banen på lag som blir liggende veldig lavt og som ikke har noen andre enn spissen å spille opp/klarere på. Men det er ikke heldig når typiske boksspillere møter på egen banehalvdel og spiller fram indreløpere og backer på løp - og ikke selv rekker inn i boksen til innleggene kommer. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 05.10.2008 12:12 Post subject: |
|
|
Vi får håpe Hamren har klart å innprente han dette. Da kan vi få se en Berisha slik han er ment å være - en god boksspiller. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 05.10.2008 13:09 Post subject: |
|
|
Jeg jobber i utelivsbransjen i Trondheim og snakket i går med en engelskmann i Burnley-drakt som var på norgestur. Samtaleemnet ble fort fotball, og ble penset inn på Berisha som han karakteriserte som "a massive piece of shite". Han uttrykte sin overraskelse over at det han beskrev som en "club with an european reputation" (altså Rosenborg) kunne ha nytte av en slik spiller.
Jeg sa at han hadde scoret tre mål i serien så langt, og da var det som om Burnley-supporteren "døde" inni seg.
- If I got a penny for each striker we got rid of who starts scoring goals in his new club, I would not sit in this bar drinking the cheapest beer you've got!
Når det er sagt; jeg er selvsagt enig i at Berisha har mye å gå på spillemessig, men fyren har åpenbart peiling på hvor målet står. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 05.10.2008 14:47 Post subject: |
|
|
Christ Bob Bradley jr. wrote: | Det er mange "elendige" fotballspillere som blomstrer opp når de blir brukt riktig/forstår sine egne begrensninger...mulig en del her husker Frode Johnsen som en elendig spiss, men det var han faktisk ikke - da han ble brukt riktig/forsto sine egne begrensninger. Dog var han ingen spiller i verdensklasse. Se bare forskjellen på mottakene til "Trelegg" når han var i form kontra ute av form. Skulle ikke tro det var samme spillern.
Sånn som Berisha spilte mot Brøndby passer det han i hvertfall ikke å spille, for han klarer ikke å innvolvere seg i spillet langt ned på banen og forflytte seg raskt nok framover når vi angriper. |
Vi falt gjennom gang på gang mot bedre lag en Ham kam, Helsingborg og Lyn med Frode Johnsen på laget. Ikke kom med Helsingborgkampen på lerkendal som et eksempel på at johnsen var så sinnsyk god. Han var bra på hodet, men tempoet hans var ikke i nærheten av det som krevdes i internasjonale kamper. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 05.10.2008 17:09 Post subject: |
|
|
Til å begynne med ble han ikke så avslørt på tempoet, men gradvis ble det bare verre og verre. Jeg husker at selv om han puttet 17 og fikset seriegullet med tre mot Lyn i 2004 så følte jeg ikke han hadde gjort noen stor sesong.
Den siste tida i RBK hadde det vært bedre å bruke ham som indreløper, siden målfarligheten hans i stor grad dreide seg om dødballer.
Dog skal det påpekes at også LAGET ble dårligere og dårligere i Johnsens tid i klubben og at han ikke hadde så mange rundt seg til å gjøre løpene og skape de rommene han trengte for å få ut sitt beste.
Hva gjelder Berisha har han de siste kampene framstått mye mer keitete og treg enn eksempelvis youtubebildene fra kamper for Albania. Der utfordrer han jo med overstegsfinter og kommer seg forbi motspillere.
Så en Berisha i form tror jeg har kjappere og bedre nærteknikk enn han har vist i det siste, selv om han neppe har vært eller blir noen racer på litt lengre avstander. |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 05.10.2008 20:13 Post subject: |
|
|
Hvorfor spiller Berisha med 7 i Tippeligaen og 77 i UEFA-cupen? |
|
Back to top |
|
 |
Saparius Rutinert

|
Posted: 05.10.2008 20:13 Post subject: |
|
|
Fordi Konè har brukt nr. 7 i Europa-spill i år. _________________ -- Høh, pitabraud, hørt slikt! |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 05.10.2008 23:15 Post subject: |
|
|
gisp! wrote: | Her er de 10 mest effektive målscorerne i Tippeligaen hittil i år, målt i antall minutter pr scorede mål. (Delt 10.plass så det er 11 navn). Kilde: VG Nett.
Navn- antall minutter pr mål- antall minutter spilt/antall mål:
Besart Berisha, Rosenborg..........88....264/3
Thorstein Helstad, Brann.............94....1035/11
Odion Jude Ighalo, Lyn...............98.....588/6
Lucas Pratto, Lyn....................... 121...121/1
Daniel Nannskog, Stabæk.......... 126...2009/16
Gardar Jóhannsson, Fredrikstad.. 138...1376/10
Johan Andersson, Stabæk.......... 149...1641/11
Morten Moldskred, Tromsø......... 153...1375/9
Mame Niang, Viking................... 169...508/3
Marcus Pedersen, HamKam........ 176...176/1
Gunnar Thorvaldsson, VIF.......... 176...351/2
Etter kampen i morgen lager jeg en oversikt med antall minutter pr mål og assist om ingen andre allerede har gjort det (tips til VG he he).
Oh ah Sapara, kan vi si allerede før oversikten er klar. |
Morsomt innspill i denne tråden her også for å trolle litt.  _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 06.10.2008 18:08 Post subject: |
|
|
Berisha överraskade positivt mot Lyn i första halvlek; han kunde ta emot en passning utan att bli av med bollen, han kunde passa bollen till en medspelare och han kunde till och med dribbla av en man. Att han kunde skjuta visste vi frå för. Jag har sett att det är flera andra på forumet som är positivt överraskade, men då hade de antagligen som jag mycket låga förväntningar. Med Berishas mått mätt gjorde han en strålande halvlek. I andra halvlek var han sitt vanliga jag och blev riktignog som jag förutsåg innan matchen utbytt. I VG:s börs fick han 3; delad sämst på plan med en Lyn-spelare. VG är långt ifrån något sanningsvittne när det gäller spelares prestationer, men det är i vart fall en indikation på vad utomstående betraktare anser om Berisha. De kanske inte blir så imponerade över att en spelare i tippeligan innehar basfärdigheter. Konklusion: Berisha överraskade utifrån mycket lågt ställda förväntningar, men framstår fortfarande som en högst medioker spelare med en snabbhet på högst division 5-nivå. Jag brukar titta på Ystads IF i division 4 och anfallarna i laget skulle utan problem ha parkerat Berisha. |
|
Back to top |
|
 |
frenchy Rutinert

|
Posted: 06.10.2008 18:27 Post subject: |
|
|
Berisha er og blir en dårlig fotballspiller....ikke å komme utenfor....send han hjem nu. _________________ "The country is full of good coaches. What it takes to win is a bunch of interested players" |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 06.10.2008 18:39 Post subject: |
|
|
Anfallarna i laget skulle nog utan problem ha parkerat Gardar Jóhannsson (FFK) ochså, i övrigt 3:a i skytteligan.
Enig i at han er treg og at andreomgangen mot Lyn ikke var spesielt bra. Så mange andre som gjorde så mye ut av seg var det dog heller ikke. Nå er ikke VG noe sannhetsvitne, men ifølge VG Live hadde RBK bare tre avslutninger mot mål de siste 45 minuttene, Tettey i hodet på Pelu, Berishas avslutning og da Jo Sondre Aas ikke nådde fram i tide.
Jeg kan nok etter hvert være enig i at Berisha ikke ser ut til å være den spissen vi trenger for å skape et stabilt topplag neste sesong. Men til tross for at han har tempo tilsvarende divisjon 5, at han aldri er inne i boksen til rett tid og har middelmådig teknikk så kommer han til flest avslutninger av alle mot Lyn og har scoret noen mål i ny og ne tidligere.
Derfor vil jeg la Hamren fortsette å bruke ham i den grad han synes det er nødvendig i de sju siste kampene av sesongen. Hamren har jo tilsynelatende fått veldig skikk på en del andre spillere som slet med en del svakheter tidligere. Så selv om tiden er knapp og kampene få så ser jeg ikke bort fra at Hamren kan få banket litt nyttig spilleforståelse inn i hodet på Berisha også. Og det vil jo være hyggelig selv om ikke Berisha skulle bli i RBK over nyttår. |
|
Back to top |
|
 |
jortski Junior
|
Posted: 06.10.2008 23:20 Post subject: |
|
|
Sitter du og ler av alle oss andre idioter her på forumet, når du skryter Berisha opp i skyene og Gud vet hvor, Kristobal? _________________ Hvem er denne Kvernland? |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 06.10.2008 23:42 Post subject: |
|
|
Nei, det gjør jeg vel ikke. Jeg respekterer vel andre folks meninger her på forumet, og ler i hvert fall ikke åpenlyst av andre debattanter.
Jeg har også sagt nå etter sju-åtte kamper at Berisha ikke har prestert noe som skulle tilsi at jeg ville tilbudt ham kontrakt dersom leieavtalen gikk ut i dag.
Dog mener jeg at selv sju-åtte kamper ikke nødvendigvis er nok til å fastslå at han er ubrukelig. Selv om jeg ser mangelen på tempo som ikke har blitt mindre åpenbar.
I den grad jeg kan koste på meg et forsiktig smil må det kanskje være overfor de som avskrev Fredrik Stoor så sent som i august i fjor. De som avskrev Sebastian Eguren etter sesongen 2005 og de som mente at Traore var løsningen på alle venstrebackproblemer etter EN KAMP mot alltid like tannløse Vålerenga.
Fellestrekket er forhastede konklusjoner.
Og ja, jeg skal per nu gi alle Berisha-kritikerne rett i at han ikke er god nok for Rosenborg anno 2009.
Men jeg vil aldri være med på at det var en konklusjon man med 100% sikkerhet kunne ta etter den håpløse førsteomgangen mot Djurgården.
Selv nå synes jeg det på bakgrunn av tidligere RBK-spillere (Skammelsrud, Sørensen i særdeleshet) er i tidligste laget å kalle Berisha ubrukelig, selv om han har fått en god del sjanser uten å overbevise så enormt.
For det er vitterlig ganske mange RBK-spillere som har blitt stemplet som ubrukelige etter et par-tre kamper som har blitt store suksesser etterpå, både i RBK og i andre klubber. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 07.10.2008 02:04 Post subject: |
|
|
Kristobal, din långsiktighet är lite av en anakronism i dagens snabba medievärld. Jag ser dock 2 problem med detta beträffande forumet
1. Det blir lite tråkigt om vi måste vänta ett halvår innan vi kan komma med en åsikt om en spelare.
2. Om vi har uttryckt en åsikt om en spelare och råkar ha ändrat denna åsikt då måste vi likaså vänta ett halvår innan vi kan uttrycka den nya åsikten.
Vetenskapligheten skulle öka, men ack så tråkigt det skulle bli. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.10.2008 08:38 Post subject: |
|
|
Skjønner den problematikken, men det er mulig å si noen ting uten å være påståelig og uten å konkludere så bastant.
For forumets del skjønner jeg dog at diskusjonene kan bli mer opphetede og underholdende ved å komme med raske konklusjoner, og det er vel muligens denne tankegangen som gjorde at Kroksæter i Adressa den 20. august skrev at: Er han (Iversen) et forbilde klubben er tjent med? Steffen har aldri vært så nøye med verken livsførsel eller trening. Det er bare å gå på en hvilken som helst Rosenborg-trening så ser man at Steffen ikke tar i mer enn han må. Han tar en snarvei her og lurer seg unna litt der. Slik har han holdt på i alle år.
Før han kun ni dager senere skrev: Den som har alt av erfaring, ferdigheter, spilleforståelse og vinnermentalitet er Steffen Iversen. Han er i ferd med å fremstå som det forbildet alder og erfaring tilsier at han skal være.
Sikkert artigere å lese sånt og la seg rive med istedet for å bruke litt mindre store ord, så det poenget skal jeg ta.
Jeg mener at det er mulig å drive god diskusjon uten å være bastant før man har et ordentlig grunnlag for å mene noe. Men jeg kan også forstå at det er vanskelig å etterleve for supportere i opphetet stemning etter en strålende kamp eller i oppgitthetens time etter årsverste. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 07.10.2008 20:15 Post subject: |
|
|
Hehe, Kristobal du må snart ha brukt mer tid på å forsvare Berisha her inne enn hva Berisha har lagt ned i treningstid for å bli god for Rosenborg!  _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 09.10.2008 15:23 Post subject: |
|
|
Det er ikke ofte jeg sitter og ser på Rosenborg-kamper og tenker - helt seriøst - at hvis jeg hadde hatt ballen der, hadde jeg skapt mer enn vedkommende som har den. Men når Berisha har ballen, tenker jeg faktisk det noen ganger - også når han løper uten ball... Dette burde si sitt, egentlig. |
|
Back to top |
|
 |
|