View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 15:38 Post subject: |
|
|
Både Stadsgaard og Demidov er fint istand til å kle begge rollene som stopper fordi dem begge har bra teknikk og er flink i oppspillsfasen samt til å føre ball igjennom presseledd ( akkurat som Hoftun ), dem er ikke utpregete duellspillere ,men gir fra seg godt med juling. Demidov er en god kriger ,mens Stadsgaard er mer kontrollerende og rolig i sitt stopperspill en bra kombinasjon. Den største manglen jeg ser i duoen er en til tider sviktende konsetrasjon som fører til unødvendige markeringsfeil og ødelagte offside linjer. Det er her Lago skorer høyt i min vurdering av han som stopper da han sjelden mister konsetrasjonen og gir ikke vekk "gratis" mål. |
|
Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 23.09.2008 15:46 Post subject: |
|
|
Den største svakheten i stopperparet er det samme vi har hatt helt siden Koppinen dro: Mangel på luftstyrke. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 15:57 Post subject: |
|
|
Hvor mange mål har vi sluppet inn i år pågrunn av manglende luftstyrke? Ikke mer enn andre lag, er min mening. Hvor mange kamper har vi tapt poeng på sviktende konsetrasjon både fremover og bakover på banen? Fryktelig mange siste gang mot Fredrikstad når faen ikke greide å ro ned tempoet og la Fredrikstad springe i mellom, itilegg gir vi vekk et idiotisk frispark som dem skorer på. Stabæk hjemme som vi kjører over hele kampen, før vi blir naive to ganger i forsvar og slipper inn 2 idiotiske mål. Tromsø borte vi kjører kampen den første halvtimen før forsvaret vårt mister all form for organisering og slipper flere lette mål på grunn av en ikke fungerende offside linje. Luftstyrke er oppskrytt, en er selvsagt avhengig av noe luftstyrke ,men behovet for en stopper ala Koppinen, Kippe eller Kjølner er der ikke. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 23.09.2008 16:00 Post subject: |
|
|
Vi har vel en ganske drøy del av våre innslupne mål fra bl.a cornere. Der kan det jo hjelpe på med litt luftstyrke. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.09.2008 16:14 Post subject: |
|
|
Tror vi har to innslupne mål på corner i serien i år av de 24 vi har sluppet inn. Det ene var vår egen cornermål-spesialist fra ifjor Koppinen som headet inn det eneste målet da vi tapte 0-1 på Lerkendal. Det andre var mot Molde da Ertsås reduserte til 1-3 - da han fikk mye tid på bakre og skjøt i mål.
Last edited by kristobal on 23.09.2008 16:16; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 23.09.2008 16:16 Post subject: |
|
|
Og 3 kammaspillere var bare et hårstrå unna i førsteomgang, men nådde ikke fram. De stod forøvrig fryktelig alene, markeringssvikt fra hel***. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.09.2008 16:19 Post subject: |
|
|
Men hadde RBK scoret på bare noen av alle de gangene de har vært et hårstrå unna i år, så hadde vi jo vunnet de fleste kampene greit selv om vi hadde sluppet inn enda flere mål på dødball... |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 23.09.2008 16:25 Post subject: |
|
|
Jepp. Glemte selvfølgelig å nevne at jeg ikke er for å hente en hodespiller med lite av andre ferdigheter. Men gjerne både og Ørn Sigurdsson er ikke en slik spiller. |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 23.09.2008 17:40 Post subject: |
|
|
Jeg synes luftstyrke bør være noe av det vi først og fremst ser etter når vi skal ut på leting etter en midtstopper til vinteren. Deretter må vi begynne å sile ut aktuelle kandidater etter hvilke andre ferdigheter de har. En erfaren midtstopper med ro over spillet og litt Hoftun-kvaliteter er jo drømmen. Vadim Demidov har potensialet til å bli det nærmeste vi kan komme Erik Hoftun. Men han må bli råere i duellspillet, og få mer ro over spillet. Men inntil den dagen kommer, så må vi ha en mer erfaren herremann inn i de bakre rekker. Jo flere av Hoftuns kvaliteter han har, jo bedre er det. Men først og fremst bør han være betydelig bedre enn Demidov og Stadsgaard i lufta. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 17:51 Post subject: |
|
|
Etter min mening ligner Stadsgaard mer på Hoftun enn hva Demidov gjør med sitt rolige forsvarspill hvor han sjelden kommer inn i helseblesende taklinger med heller ofte skjermer ballen og prøver å plassere seg ut. Han er i likhet med Hoftun en spillende stopper og ser alltid etter en konstruktiv løsning fremover på banen istedenfor å beine ballen langt opp på banen slik som f.eks Koppinen og Riseth hadde for vane. Synes forøvrig at Demidov ligner langt mer på Riseth i spillestil å væremåte på banen enn Hoftun. Ser heller ikke hvorfor du forbinder hodestyrke med Hoftun siden det var langt i fra hans største kvalitet som forsvarspiller og jeg kan ikke huske at Hoftun var en mye bedre hodespiller enn hva f.eks Demidov er i dag. |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 23.09.2008 17:58 Post subject: |
|
|
Prøvde vel egentlig å unngå å kople hodestyrke direkte til Hoftun. For det var så absolutt ikke hans største styrke. Det var blant annet derfor han hadde Bjørn Otto Bragstad ved siden av seg. Men hvis vi kunne kombinert Hoftun med ordentlig luftstyrke, hadde det vært knall. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.09.2008 18:01 Post subject: |
|
|
Poenget mitt er i hvert fall at Demidov fungerer bra sammen med Stadsgaard og at de to i mine øyne kan få tid på seg til å bli et enda mer komplementært midtstopperpar.
Demidov har driv med ball og kan gå gjennom pressledd slik at motstanderne må forholde seg til mer enn midtbanespillerne våre i oppbygningsfasen. Der synes jeg han likner Hoftun. Stadsgaard har farta og er en viktig sikkerhet dersom Demidov skulle rote seg bort slik også Hoftun gjorde fra tid til annen. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 18:06 Post subject: |
|
|
Jeg er enig i den Kristobal ,men Stadsgaard har også vist at også han er glimmrende på å passere presseledd. Derfor synes jeg Demidov og Stadsgaard må samarbeide og fordele andelen offensivt ansvar og hvem som skal gå fremover. Det vil også gjøre det hele mer uforutsigbart og en slipper at f.eks motstanderene legger en aggresiv spiss for å stoppe dette angrepsvåpnet. Dess bedre teknikk, fart og passningspillere vi har i forsvar dess vanskeligere vil det være for motstanderen å stoppe oss på vei fremmover og vi vil gi fra oss færre kontringer i mot i den ekstremt kontringsorienterte ligaen tippeligaen. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.09.2008 18:18 Post subject: |
|
|
Japp, men Demidov har ikke den samme farten og vi er mer sårbare når Stadsgaard går framover. Når det er sagt synes jeg forsvarsrekka vår med Dorsin, Stadsgaard, Demidov og Lustig er veldig bra allerede, og bedre vil den bli. Jeg ser ikke helt poenget med å styrke den som sådan.
Det er viktigere ting å ta tak i slik jeg ser det. Vi trenger en målfarlig bakromsspiss, og svaret heter Martin Bernburg. Ta nå med Cooper eller behold Berisha i tillegg, så tror jeg vi er godt rustet til 2009-sesongen.
Det vi viser nå om dagen holder jo i massevis, og istedet for å prøve å bli enda mye bedre så kan vi like gjerne vinne et seriegull med dagens stall + en spiss, og heller revurdere eventuelle forsterkninger i løpet av 2009-høsten. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 23.09.2008 19:31 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Keenoir,
RBK har null kontroll på defensive dødballer i HVER ENESTE kamp. Tilfeldigheter avgjør ofte om det blir mål eller ikke. |
Det er sant, men det er ikke hovedsaklig på grunn av dårlig duellstyrke, men på grunn av elendig markeringsspill. Spiller ingen rolle om du er god eller dårlig i lufta når du står to meter unna spilleren du skal markere.
Edit: Og det gjelder ikke bare på dødballer, men generelt innlegg fra sidene når vi ikke er undertallig og burde klare å følge mannen i stedet for ballen til situasjonen er avklart. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
Mr.Fantastico Junior

|
Posted: 23.09.2008 19:54 Post subject: |
|
|
Mener det blir feil strategi av RBK hvis de går til innkjøp av en ny midtstopper nå. Så lenge det er så god dekning på midtbanen bør Vadim satses på (det er vel ingen tvil om at Lago er på tur bort).
Vadim er et av de største talentene i norsk fotball, og er heldigvis i RBK. Han har heller ikke gjort seg bort i kampene han har spilt, selv om han har forbedringspotensiale. De svakthetene han har må han få tid til å jobbe med, og det er vel først i de siste kampene han har fått tillit som midtstopper. Kan ikke forvente at alle spillerne presterer topp inernasjonal klasse hele tiden med en gang, tålmodighet er viktig. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 20:01 Post subject: |
|
|
Demidov skal selvsagt gis tid og tillit ,men tre midtstopper av tippeligakvalitet er ikke nok. Vi trenger en til itilegg til Demidov, Stadsgaard og Nordvik. Blir Lago trenger vi ikke noen ny midtstopper, men så lenge han er på vei bort bør vi være på utkikk etter en fjerde midtstopper. Siden mange ønsker seg en hodesterk spiller til å spille mot traktorlagene i tippeligaen. Kunne Per Verner Rønning vært et alternativ? Vi har også snust på Bjørdal tidligere fra samme klubb, men har ikke sett han så veldig mye og tror han er en annen type stopper.
Last edited by Keenoir on 23.09.2008 20:14; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Mr.Fantastico Junior

|
Posted: 23.09.2008 20:09 Post subject: |
|
|
Et spørsmål, ikke kritikk, men hvor god dekning bør vi egentlig ha på hver plass? Jeg mener i utgangspunktet at tre midtstoppere er nok, med mulighet for rokkering fra f eks midtbane hvis karantener og skader kommer. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 20:19 Post subject: |
|
|
Tre midstopper er lang ifra nok og ihvertfall ikke nok når vi vet at den ene stopperen har en stygg skadehistorie og den andre så vidt har steget opp fra junior fotball. Vi må være forberedt på skader og det bør minst være 2 spillere for enhver posisjon på laget, det gir 4 midstoppere, 4 spisser, 2 anker, 2 OMS, 4 indreløpere, 2 HB, 2 VB + 3 keepere alltså 23 spillere utenom juniorer som er i a-stallen ( Berbatovic, Sellin og Aas ). |
|
Back to top |
|
 |
Mr.Fantastico Junior

|
Posted: 23.09.2008 20:35 Post subject: |
|
|
Mener det blir altfor stor tropp. Hvis alle sammen skal være reele utfordrere til førstelaget, og dermed være i landslagsdiskusjonen vil det føre til mistrivsel og spillerflukt. Min min verden ville 17-18 spillere som er kvalifiserte til førstelaget nok + juniorer. Det er viktig at noen av spillerne er såkalte poteter som kan spille på flere plasser. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 20:45 Post subject: |
|
|
Det er greit nok med poteter og i øyeblikket fungerer f.eks Roar Strand som alternativ på mange plasser. Nordvik er backup både på stopperplass og på høyreback, men jeg mener det børe være minst 4 spillere i troppen som kan spille stopper og trives med det. I øyeblikket har vi 5 stykker som kan bekle en slik plass i troppen hvis vi tar med Basma. Mister vi Lago er vi nede i tre stykker som ikke er nok og da bør det komme inne en spiller som kan bekle stopperplass i neste overgangsvindu. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 23.09.2008 21:17 Post subject: |
|
|
Slik jeg ser det bør en a-lagstropp ligge på rundt 25 mann, pluss minus et par stykker. Av disse bør minst fem være talenter/stallfyll som får sjansen når situasjonen tilsier det.
De resterende 20 bør alle være gode nok til å kunne forsvare en plass i første-ellver'n.
4 stoppere, 4 sentrale midtbanespillere, 4 spisser, 4 backer, 4 vinger, 2 keepere og 3-5 stallspillere/talenter ( disse kan gjerne være "poteter".) _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 23.09.2008 21:25 Post subject: |
|
|
Det er vel stort for TL, etter min mening. 20 mann pluss minus.15-16 som glatt kan byttes ut med hverandre i elleveren uten for mye tap av kvalitet, og resten fyll/prospects.
Det kan jo like gjerne være unge spillere blant de 15-16. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 23.09.2008 21:29 Post subject: |
|
|
For en TL-klubb er det i overkant, ja. men for en klubb som oss, som har ambisjoner om europacup-spill hvert eneste år, tror jeg det kan være greit, for å unngå slitasje når sesongen nesten kan bli helårs hvis vi henger med lenge nok i alle tre turneringene. Kommer Royal Cup opp og gå igjen, blir det enda verre.
I tillegg er en klubb også mindre sårbare for skader og karantener. med en slik størrelse på troppen. Man ser jo gjerne det at det er klubben med de minste troppene som sliter mest i serien, speislet etterhvert som skaden og karantene kommer.
Minstekravet bør uansett være dobbeldekkning på alle plasser. Slenger man da på noen talenter i tillegg er man faktisk oppe på 25 stk. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.09.2008 22:24 Post subject: |
|
|
Her er jeg helt uenig gitt. Vi klarer oss fint med 14-15 mann som holder så god standard at de kan gå inn uten at det svekker laget nevneverdig.
Pluss på et par mann som holder lavere standard og tre-fire unggutter som får en god del spilletid, så er det mer enn nok i mine øyne.
Hvis stallen er for bred så ender man opp med at man hver gang kaster innpå de etablerte istedet for å gi de unge og fremadstormende muligheten.
Vel har ikke Sellin, Aas, Berbatovci etc gjort all verden i år, men det er bedre at de får muligheten enn at man lar de etablerte som regnes som nummer 14-15 muligheten fordi man liksom må holde dem varme. |
|
Back to top |
|
 |
|