English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og økonomi
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 41, 42, 43  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Harald
Forumsjef

PostPosted: 07.09.2008 19:54    Post subject: Reply with quote

GoldenFeet wrote:
Vi har kanskje ikke Real Madrids økonomi, men vi sliter ikke på noen måte økonomisk sett. Vi har pengene vi trenger til de spillerne som passer oss her og nå, og slik jeg ser det er ikke ståen den dag i dag slik at vi er nødt til å selge Tettey og Skjelbred for den og den prisen for å klare oss videre. De er for det første veldig viktige for klubben og de er for det andre ikke lette å erstatte i dag.

Jeg er glad for at budene blir avslått og håper det fortsetter slik.

Jeg tager den her siden jeg som sagt er enig i at jeg helst ikke vil sælge hverken Tettey eller Skjelbred og at vi ikke er nød til det.

Man kan så diskutere om vi sliter økonomisk. I 2005 og 2006 gik vi i minus med tocifrede millionbeløb. Det samme havde vi nok gjort i 2007 uden CL. Så kan man sige at vi ikke sliter økonomisk, men det kommer vi til med dene udviklingen.
Men forhåbentligvis vender dette nu, vi har fået en ny markedssjef på plads og administrationen er blevet udvidet(hvilket har bidraget til omk.), hvilket forhåbentligvis forbedrer økonomien.
Men kigger man på regnskaberne de sidste par år synes jeg ikke Rosenborg er blevet drevet optimalt, noget vi kan se på en egenkapital som bliver mindre og mindre.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Recon
Legende

PostPosted: 07.09.2008 20:44    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Det samme havde vi nok gjort i 2007 uden CL.

Den norske omsetningen i 2007, var vel 10 mill i rødt, mener jeg (tatt rett fra hodet).

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef

PostPosted: 07.09.2008 22:11    Post subject: Reply with quote

Jeg troede faktisk det var meget mere. Jeg kigger lige overfladisk på regnskabet i morgen.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Søring
Senior

PostPosted: 09.09.2008 17:17    Post subject: Reply with quote

Har ikke RBK en årlig omsetning på rundt 200 mill da?
martibs
Veteran

PostPosted: 10.09.2008 11:52    Post subject: Reply with quote

Omsetning, kanskje... resultat, nei. Neutral
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 10.09.2008 12:23    Post subject: Reply with quote

Søring wrote:
Har ikke RBK en årlig omsetning på rundt 200 mill da?

Ikke uten CL. Den norske delen i fjor var vel...140 mill?

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 10.09.2008 14:07    Post subject: Reply with quote

nei, du tenker på inntekt du(?) CL alene ga en inntekt på 145 mill ca
Brandy
Proff

PostPosted: 10.09.2008 14:37    Post subject: Reply with quote

Nå blir det mer forvirrende enn oppklarende. Alle innleggene slutter med et spørsmål. Til søring: Jeg mener å huske at CL-inntektene 07/08 var på 90 mill, og at opp mot halvparten av dette blir bokført i 08. I tillegg kommer vel noen kroner for Fiorentina-kampen - både norske og italienske tv-penger og noen premiepenger fra Uefa og billettinntekter.

For å bli litt nerd: Skulle gjerne likt å vite hvor mye vi tjente på Fiorentina-kampen. 16-delsfinale i Uefa-cupen (3. plass i gruppespillet i CL) er forhåpentligvis der vi vil ligge i åra framover...

Dessuten: TV2 legger opp til at vi skal sendes enda oftere på TV. Blir vel også mer penger - og mer attraktivt for sponsorer.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 10.09.2008 15:01    Post subject: Reply with quote

nei, 90 mill var minimumssummen RBK kunne få, mens 145 mill var maksimum. Mener at RBK fikk 120 mill fra gruppespillet og fikk 20-25 mill for fiorentina-kampen...?
Recon
Legende

PostPosted: 10.09.2008 16:01    Post subject: Reply with quote

Søring wrote:
nei, du tenker på inntekt du(?) CL alene ga en inntekt på 145 mill ca

hm, mulig det var slik ja. 140 mill i "norske" inntekter, 150 mill i "norske" utgifter.

Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 10.09.2008 16:14    Post subject: Reply with quote

20-25 mill på én enkelt kamp? Er du galen mann? RBK fikk 86 millioner fra UEFA. I tillegg til billettinntekter på nesten 30 mill. Dermed tjente man totalt rundt 115 mill på CL og UEFA Cup i fjor.
I 2006 var den reelle omsetningen rundt 163 millioner. I 2007 var den "Norske" omsetningen på vel 160 mill. I 2008 ligger budsjettet på 191 mill, hvorav 34,5 mill er "E-cup, TV, RL og Media". Man kan vel annta at rundt 20 mill av de er e-cup og at den norske omsetningen i 2008 blir vel 170 mill.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Søring
Senior

PostPosted: 10.09.2008 17:52    Post subject: Reply with quote

Etter at jeg leste hva jeg skrev så skjønte jeg at noe var feil, men det er sant at RBK tjente 120 mill på CL i 07...
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 10.09.2008 18:38    Post subject: Reply with quote

Nei, man fikk 86 millioner fra UEFA, og hadde billettinntekter opp mot 30 millioner. Det blir ikke 120 millioner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bakklandia
Legende

PostPosted: 10.09.2008 18:42    Post subject: Reply with quote

Nei, det blir 116. Men det er jaggu så nært at man kan godtat det.
Brandy
Proff

PostPosted: 29.10.2008 14:20    Post subject: Reply with quote

TV-avtalen er i fare, folk får dårligere råd pga arbeidsløshet, sponsorene får dårligere råd og de store klubbene i Europa får mindre penger å handle for. Alt dette vil påvirke RBKs økonomi. Spørsmålet er imidlertid hvilke eliteserieklubber som rammes først og hardest. Trur RBK er ganske robust, i og med at vi har verdifulle eiendeler, inkl stadion; samtidig som vi har flest tilskuere og er mest populær blant folk flest over hele landet.
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 29.10.2008 14:53    Post subject: Reply with quote

RBK har de største inntektene og de største utgiftene, ergo blir de enda hardere rammet enn de små. Vent og se!
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 29.10.2008 14:59    Post subject: Reply with quote

De som blir hardest rammet tror jeg er de som de siste årene har lagt seg til et pengeforbruk som ikke harmonerer med framtidas inntektsbilde. Jeg føler at RBK er blant klubbene som har drevet sunnest de siste årene, og tror derfor at andre klubber blir hardere rammet. Men det blir jo spennende å se.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
senador
Legende

PostPosted: 29.10.2008 15:23    Post subject: Reply with quote

Pga denne krisen er det så utrolig viktig å hvertfall gjør det godt sportslig. Vi må komme med i Europa League neste år, så vi har muligheten til å få inn noen ekstra slanter i en vanskelig tid. Så 3plassen er alfa omega.

Uansett er det klubben selv som har sett seg i den situasjonen. Soveputen fra 1999 med Bratseth i spissen er det vi må betale for nå. Så jeg forlanger en unnskyldning til fansen fra den kanten for alt det dårlige arbeidet spesielt bratseth gjorde til han gikk av i 2006(?) Klarer vi ikke 3plassen kan vi glemme cooper og andre gode spillere. Da vil vi måtte stole kun på Hamren. Han er den eneste jeg har tro på i Brakkefamilien.
Back to top
Brandy
Proff

PostPosted: 29.10.2008 15:49    Post subject: Reply with quote

Trur vi klarer oss uten europa league ett år. Det viktigste (både for det sportslige og økonomiske) er at vi har fått en hovedtrener for første gang siden hareide i -03.

Det er mange spm-tegn nå: Ser at LSK kutter lønningene med 20 pst. Det gjør at B.H. Riise forsvinner. Trur lønningene må noe ned i flere klubber. De klubbene som må kutte først sliter. Det betyr igjen at situasjonen der ingen klubber ville selge til andre norske klubber, er over.

Da kan det være at vi får kjøpt gode norske spillere for 5-10 millioner igjen. Og uten at de skal ha 3 mill i årslønn.

Det blir litt et spørsmål om vi tør bruke litt av egenkapitalen i -09 til å kjøpe spillere, mens de andre klubbene MÅ kutte, fordi de har liten eller ingen egenkapital.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 29.10.2008 15:57    Post subject: Reply with quote

enig i at rbk har styrt sin skute økonomisk fornuftig. brann, lillestrøm, tromsø, lista over klubber som nå sliter er lang og vond.

men den 3dje plassen er viktig ja. uefa-rankingen baserer seg på prestasjoner i et 5-års pespektiv, og vi har allerede ett hull på den lista. uten e-cup neste år blir det to hull på 5 år, og da kan vi vel se langt etter en god seeding om det skulle bli aktuelt i 2010.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 29.10.2008 17:23    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Uansett er det klubben selv som har sett seg i den situasjonen. Soveputen fra 1999 med Bratseth i spissen er det vi må betale for nå. Så jeg forlanger en unnskyldning til fansen fra den kanten for alt det dårlige arbeidet spesielt bratseth gjorde til han gikk av i 2006(?) Klarer vi ikke 3plassen kan vi glemme cooper og andre gode spillere. Da vil vi måtte stole kun på Hamren. Han er den eneste jeg har tro på i Brakkefamilien.

Er det noen grunn til å gi Bratseth en større del av skylden enn andre for at RBK gikk i dvale fra cirka årtusenskiftet og fram til 2005? Skal Bratseth i så fall ha en større del av æren for at RBKs utvikling var fantastisk bra fra han kom til klubben i 1994 fram til toppen ble nådd i 1999?

Neppe.

Dette er etter min mening langt mer sammensatt enn at Bratseth har gjort en dårlig jobb. Her må hele suksessrekka fra 90-tallet med Eggen, Skutle, Bratseth og styret ta sin del av skylda, sammen med andre involverte.

Det er vanskelig å peke på en klar årsak til at utviklingen stoppet opp. Man hadde jo de dyktigste folkene, de beste økonomiske forutsetningene og de beste tradisjonene. Man visste om IFKs problemer fra tidligere, og var veldig klare på å ikke gå i samme felle. Likevel skjedde det.

Sett i ettertid mener jeg Nils Arne burde gått av etter 2000-sesongen, men det var vanskelig å se dette den gangen. Hareide-året ble en hemsko, selv om resultatene i seg selv var gode akkurat det året. Det var ikke Bratseth som (alene) ansatte de påfølgende trenerne heller, ei heller han som avsatte dem.

Bratseth hadde vel heller ikke så mye med treningskulturen i klubben å gjøre, som neppe var den beste i 04, 05 og kanskje heller ikke 06.

Vi kan uansett prise oss lykkelig at andre norske klubber ikke har vært stort bedre i mellomtiden, og at det ikke vil være noe stort hokus pokus å innta tronen som landets ledende klubb igjen.

I tillegg må man kanskje bare innse at det må noen nedturer til innimellom for å skape utvikling. Uten at man trenger å henge ut enkeltpersoner av den grunn.

Dessuten tror jeg RBKs eventuelle manglende e-cupdeltakelse neste sesong ikke er avgjørende for hvilke spillere som kommer hit. Gode og kloke spillere lar ikke noen e-cupkamper på høsten avgjøre et klubbskifte. Sesongen er lenger enn som så.

Brann mistet spillere før CL, vi hadde et bra overgangsvindu sist vinter da det var høyst usikkert med tanke på e-cup, Sapara kom til oss da det var høyst usikkert med tanke på CL året etter, Iversen kom da vi ikke skulle spille e-cup etterpå...osv osv
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 29.10.2008 21:39    Post subject: Reply with quote

Rune Bratseth har vært sportslig ansvarlig fra 1999 til ca 2006. Da gikk RBK sportslig sett rett nedover.

1. Var med på å ansette flust av trenere uten god nok erfaring(Her hadde vel hans ord/anbeflinger til styre veid tungt siden han var sportslig ansvarlig.
2. Lite involvert ift å bygge en toppidrettsklubb(gjorde han noe der egentlig i det hele tatt? Høgmo tok jo tak i mer på et halvt år!!)
3. Uttalte at vi ikke hadde råd til å ansette talentspeider og at vi ikke hadde bruk for det.
4. Tok permisjon og gikk stille fra direktørplassen slik at andre måtte stå opp for hans eget rot. Resultatet av dette var en utbrent Høgmo og KTE
5. På spørsmål fra kjernen i sitt eget program spør kjernenleder om hvilke delmål klubben har ift topp30 og veien dit. Svar er, " dette er ikke helt mitt bord". Hjelpe meg!!!

I dag fremstår han som den store helten i RBK. Men hva har han gjort egentlig? ikke noen ting så å si. KTE fikk alt det dårlig arbeidet rett i fanget.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 30.10.2008 01:42    Post subject: Reply with quote

Han startet i 1994, ikke 1999. Skal du gi ris, så gi litt ros for at han kom til klubben året før Champions League-eventyret startet også. Han har vært med både på oppturen og nedturen.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 30.10.2008 01:45    Post subject: Reply with quote

Om man bare kunne legge ut et budsjett her som det som ligner på det i FIFA 09...Wink
kristobal
Legende

PostPosted: 30.10.2008 09:01    Post subject: Reply with quote

Bratseth var en sentral brikke i den fantastiske oppturen fra 1994 til 1999 ja. Så i mine øyne blir det som sagt ovenfor helt feil å gi ham større del av skylda enn andre for nedturen fra omkring 2000 til 2005.

Braseth ble nok overarbeidet og utbrent som flere andre. Kanskje kan utbrenthet være en del av årsaken til at Eggens resultater som trener datt mye i 2001 og 2002 også. Eggen var nok muligens litt sliten allerede da han tok sabbatsåret i 1998, og kanskje hadde det vært riktig å kun ta ett eller til nød to år etter at han kom tilbake igjen.

Kanskje bør man heller se litt i mot styret i klubben, selv om heller ikke de alene kan ta alt ansvaret for det som skjedde. Avdøde Knut Skoglund var en meget dyktig styreformann i mine øyne, men han satt også i den posisjonen akkurat idet man ser de første tegnene på nedtur i klubben.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 41, 42, 43  Next
Page 18 of 43

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb