| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 19.07.2008 16:30 Post subject: |
|
|
| 2-0! |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 19.07.2008 16:36 Post subject: |
|
|
Og 2-0 (eller 0-2 om man skal være veldig korrekt) ble det!
Gratulerer med finaleplass med god margin, gutter!
Hadde vært utrolig artig om finalen ble sendt ett eller annet sted, selv om jeg tviler fryktelig. TV-kanaler bør kjenne sin besøkelsestid - dette er framtida for norsk fotball. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Isfuglen Junior
|
Posted: 19.07.2008 17:54 Post subject: |
|
|
| Godset slo Glimt 3-1 og dermed er det klart for Rosenborg - Godset i finalen i morgen klokka 1300. |
|
| Back to top |
|
 |
Eirik A. Junior

|
Posted: 19.07.2008 18:12 Post subject: |
|
|
Det som skrives om Ademi er jeg enig i. De gangene jeg har sett han på RBK2, har han vært veldig trygg med ballen i beina, men det har ikke sett ut som han har gitt absolutt alt - nesten som om han var på sparebluss og bare sendte ut baller til backene og lignende. Virket til å være en som ikke tar alt for store sjanser, litt Tettey-type når han har vært anker - dog helt klart viktig å være besluttsom og ballsikker når man spiller sentralt på midtbanen.
At vi igjen er klar for finalen i JET-turneringen, viser at vi har et juniorlag med masse potensiale. |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 19.07.2008 18:23 Post subject: |
|
|
Dagens semifinale ble spilt på Nordbygda i nærheten av Løten, langt utenfor alt som minner om folkeskikk, derfor kom også undertegnede 15 minutter for sent til kampstart. Du skal være godt over middels flatbygding for å finne veien enkelt til Nordbygabanen.
Vet ikke hva jeg eventuelt gikk glipp av, men det var ihvertfall ingen mål. Banen var forøvrig meget bra, men det samme kan ikke sies om tribuner og garderobeanlegg. Med anslagsvis over 100 tilskuere var det også alt for lite med parkeringsmuligheter. Stort pluss for speakertjeneste med en meget oppegående speaker som også holdt publikum oppdatert på stillingen i den andre semifinalen.
Rosenborg kjørte denne kampen fra start til mål (med et forbehold om det første kvarteret). Odd var aldri noen reell trussel, og det virket som de hadde stor respekt for Rosenborglaget. De prøvde konsekvent å dra ned tempoet i matchen og hale ut tiden så lenge stillingen var 0-0. Odd var skuffende dårlige selv om vi spilte godt. Strømsgodset bør ha mer å by på i finalen.
20 min
Corner fra Ademi. Oviasu header like over. Mange så den ballen i mål.
26 min
Frispark fra 20 meter midt foran mål. Ademi skrur ballen over muren og i stolpen. Oviasu setter returen utenfor.
27 min
Rosenborg trykker på skikkelig. Markus Henriksen drar seg fri på høyrekanten og legger et glimrende innlegg til Michael Karlsen som header i stolpen. Returen sparker Odd til Corner.
28 min
Ademi tar corneren fra høyre. Valla Dønnem når ballen på bakreste stolpe med en innsidevolley, men en Oddspiller redder på streken.
32 min
Valø raider opp langs venstresiden og legger et bra innlegg til Karlsen på sekstenmeteren som drar til på volley. Ballen treffer bakken og går rett på keeper. Ny bra sjanse.
38 min
Henriksen legger et nytt flott innlegg fra venstre, men Karlsens heading går ufarlig rett på keeper.
45 min
Fem minutter ut i andre omgang blir Bakenga byttet inn til fordel for Adrian Andresen
46 min
Skjerve bommer på ballen når han skal avklare. Odd kommer til en bra sjanse på venstresiden innenfor sekstenmeteren, men skuddet går utenfor.
48 min
Henriksen spiller fint gjennom Bakenga som løper fra forsvaret men setter ballen rett på Odds keeper. Burde ha løftet den avslutningen over keeper som går ned tidlig.
52 min
Stor sjanse til Odd, men Barli redder skuddet mesterlig.
59 min
Ramstad kommer på et fint raid fra sin høyreback. På høyde med sekstenmeteren slår han ballen til Valla Dønnem som skyter på direkten i tverrligger og over.
61 min
Skjerve får gult kort for en hasardiøs takling bakfra.
66 min 1-0
Michael Karlsen drar seg fri og skyter et knallhardt skudd i tverrliggeren fra 17-18 meter. Markus Henriksen header våkent returen i mål bak en utmanøvert Oddkeeper. Veldig fortjent ledelse.
70 min
Odd får en kjempesjanse etter et oppspill til spissen inne på 9-10 meter. Han legger igjen ballen og forsvaret er for sene i presset, men Barli gjør en kjemperedning på det knallharde skuddet og slår ballen til corner.
77 min 2-0
Thomas Valø får et oppspill feilvendt på venstre siden innenfor sekstenmeter. En utålmodig Oddspiller går knallhardt i ryggen på Valø og dommeren dømmer korrekt en soleklart, men unødendig straffe. Ademi setter ballen i mål, halvhøyt til høyre for keeper som går feil vei.
80 min
Odd presser på men skaper ingen farligheter. Dommeren blåser av semifinalen som Rosenborg vant helt fortjent.
Even Barli 7
Har ikke så mye å gjøre, men gjør et par meget gode redninger da det trengs som mest. Meget god i feltet og tar ballen før det blir noen store sjanser. Også han har bra utspill. En mye bedre keeper enn jeg trodde, og vi savnet ikke Lilleås Næss i dag.
Lars Ramstad 7
God kontroll bakover og er også med en del framover. Gjør ting enkelt.
Osei Oviasu 7
Har meget god kontroll på Odds angripere i dag. Solid i lufta. Tar av og til noen litt for store sjanser.
Christian Norgaard 7
Spiller solid ved siden Oviasu i dag. Gjør ingen store feil.
Ivar Skjerve 5
Oppløftende kamp for utskjelte Skjerve (ja, vet det er jeg som har skjelt ha ut.) Sitter alikevel med hjertet i halsen hver gang han får ballen. Klarer å holde motspilleren sin feilvendt i dag, og da er mye gjort. Det skal legges til at Odd var meget tamme framover. Var som vanlig for lite med framover, men det er mulig han har fått beskjed om å holde igjen. Det burde være mulig å finne bedre venstrebacker for en klubb som Rosenborg.
Markus Henriksen 9 BB
Jobber utrettelig og har mange fine løp med og uten ball i tillegg til flere bra innlegg og gjennombruddspasninger. Husk at denne gutten ikke har fylt 16 år ennå. Våken da han setter inn 1-0 scoringen.
Arton Ademi 8
Bra dødballer og mange bra pasninger. Viser nok engang at han har mye bra kvaliteter når han bare gidder. Styrer midtbanen fint i dag. Sikker på straffespark.
Eirik Valla Dønnem 8
Jobber godt som indreløper. Meget bra spenst og vinner det meste i lufta. Kommer til avslutninger både i lufta og langs bakken.
Michael Karlsen 8
Vinner alt i lufta i dag i tillegg til at han viser fram en eminent teknikk i trange situasjoner. Kan godt øve seg på å slå crossballer, men ellers en meget god kamp.
Adrian Andresen 6
Samme som i går. Jobber bra og starter på løp i bakrommet. Gjør en bra førsteforsvarerjobb som midtspiss.
Thomas Valø 8
Skaper nok en gang mye trøbbel for motstanderen med sin hurtighet. Har stort sett bra innlegg også. Skaffer straffesparket som punkterer kampen.
Mushaga Bakenga 7
Kun marginer som gjør at han ikke scorer i dag også. Fin teknikk og fin fart. Kan bli flinkere til å time løpene sine. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
observ Junior
|
Posted: 19.07.2008 18:31 Post subject: |
|
|
Jeg ønsker å gi noen kommentarer til kampreferatet fra rbk-midtjylland kampen. Hensikten er å rette opp en del faktiske feil i observasjonene som ble gjort. Det er fint at det gis referater fra kamper, men når det er beheftet med en del feil, så er det på sin plass å korrigere.
2-2 målet til Midtjylland: Ballen blir spilt opp på feilvendt dansk spiller som prøver å vende utover. Nordgaard er i rygg og i riktig posisjon ift vendingen. Problemet er at Skjerve kommer inn fra siden. Hans hensikt er vel å vinne ballen/takle, men han toucher ballen slik at den detter ned på innsiden av Nordgaard som blir utspilt pga Skjerves feilaktige inngripen. Skjerve burde heller ha sikret for Norgaard i den situasjonen. Min vurdering er at det er en uheldig innblanding fra Skjerve pluss at dansken er heldig fordi ballen faller ned på en for han gunstig måte.
Straffesparket til Rbk: I forkant har dommeren gitt dansken og Karlsen tilsnakk for knuffing. I det corneren går ligger dansken på forsvarssiden, men Karlsen holder dansken slik at han kommer foran. Dansken holder tilbake og Karlsen legger seg/faller (jeg har mest tro på det første). Dommeren velger å dømme starffespark for rbk. Jeg mener at at en våken og god dommer hadde dømt frispark motsatt vei.
4-3 målet til mj: Hverken skjerve eller Nordgaard er involvert. Det er Henriksen som markerer og som er i duell med spilleren. Av en eller annen grunn dukker Henriksen for ballen og dansken header uhindret i mål.
Utvisningene: Dommeren gir helt riktig rødt til dansken for slag. Men Helland burde fått gult kort for holdingen i forkant av slaget. Dansken slår altså ikke helt uprovosert som det står.
Forøvrig blir det skrevet kampreferatet at Helland blir klart felt og burde hatt straffe. Dette er også feil. Helland filmer/legger seg. En god dommer skulle vel ha gitt gult kort for filming, men dommeren lar det bare passere.
"Tilbakespillet" som fører til indirekte frispark helt på tampen: Dansken har ballen på vei mot mål rbk-målet, Dønnem takler/spiller ballen inn til Næss som tar ballen med hendene. Etter min mening en for streng tolkning av regelen tilbakespill til keeper.
Næss gule kort synes jeg også er for strengt. Etter at danskene har scoret tar han ballen opp, en danske kommer og dytter til han. Dommer gir tydeligvis Næss gult kort for uthaling av tiden. Etter min vurdering alt for strengt, for ikke å si feil.
Har også en del kommentarer til vurderingene av enkelt spillerne. Det generelle er at forsvarspillerne får for dårlig betalt ift til spillerne fremover på banen. Skjerve er vel unntaket, men vurderingen er likevel altfor streng. Han har en svak start på kampen, men han spiller seg opp utover kampen. Han har forøvrig en meget god dansk spiller i mot seg. Men å sable ned Skjerve slik det gjøres, er etter mitt skjønn upedagogisk. Han er en ung spiller som har hatt en veldig fin utvikling dette året, og jeg mener at posisjoneringen som han slitter en del med vil komme med mer erfaring og trening. Hurtigheten vil også bedre seg med med tanke på alderen hans som bare er 17 år. Husk også at han er en høyrebeint spiller som spiller på venstre siden. Det er ikke noen lett utfordring for en ung spiller.
Et annet eksempel er vurderingen av f. eks Ramstad. Han har gjort meget gode kamper i denne turneringen. Sett opp mot seniornivå er han kanskje noe lett fysisk i nærkamper og kunne dessuten også være mer kommunikativ ute på banen. Men dette er klart egensskaper som er mulig å forbedre. Men som sagt; i Jet har Ramstad framstått som meget solid/god. Han har absolutt en fremtid i toppfotballen, mener jeg.
Til slutt vil jeg si at det er flott med kampreferater, men når de blir såpass detaljert som nå bør de som et utgangspunkt bygge på realiteter.
Hva man synes om enkeltspillere, blir jo selvsagt en veldig subjektiv sak. Men jeg synes at man skal vokte seg for å bli altfor tabloid. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 19.07.2008 18:40 Post subject: |
|
|
Suverent, Dags. Gleder meg til å lese det etter kampen.  |
|
| Back to top |
|
 |
RBKw Rutinert

|
Posted: 19.07.2008 18:44 Post subject: |
|
|
| RBKw wrote: | Godt jobba!
Har en følelse av at det blir Rosenborg - Godset i finalen, vi får se. Noen som skal opp og se i morgen? |
Hva var det jeg sa
Blir den sendt eller ikke? |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 19.07.2008 18:46 Post subject: |
|
|
Svar til observ:
Jeg ser ikke helt hva som er så radikalt forskjellig i de situasjonene du nevner, ihvertfall ikke i den grad at du kan kalle det faktafeil. At en annen vil ha en annen subjektiv oppfatning av enkeltsituasjoner og enkeltspillere er ikke direkte uvanlig. Hvor ofte er du f.eks enig i alt Semb eller VG sier etter en kamp og deres vurdering av enkeltspillere?
Når det gjelder forsvarets innsats mot MidtJylland. Jeg mener det er mer kvalitet i å score 4 mål enn å slippe inn 3, særlig når alle målene kommer som følge av personlige feil.
Jeg sier jo også at jeg ikke ser hvem som taper hodeduellen på 4-3 målet. 2-2 målet understreker jeg kun at det er elendig forsvarsspill og det står jeg fortsatt på. Nordgaard kan snakke til Skjerve så han holder seg unna hvis han mener han har kontroll på situasjonen. De kløner det til i fellesskap slik jeg ser det og som jeg også skrev.
Når det gjelder slakten av Skjerve så har jeg aldri påstått at den hverken er eller skal være pedagogisk. Hvis du ser etter så setter jeg større spørsmål ved at klubben setter en spiller som ikke har de beste forutsetninger for å spille venstreback akkurat i den posisjonen. Det blir litt som å prøve å trykke en for stor firkant gjennom et lite, rundt hull. Kanskje man burde prøve å dytte han gjennom det store, firkantete hullet i stedet? Go'fot-teorien i praksis er det ihvertfall ikke. Det er trenerteamet sin jobb å være pedagogiske, ikke min. Jeg skriver kun min mening og oppfatning av situasjoner med de feil det kan medføre, og det har jeg aldri lagt skjul på.
Edit: Hvis du sitter på bilder som viser at dine observasjoner er mer riktige enn mine, legg dem gjerne ut så skal jeg innrømme at jeg tar feil. Ellers blir det i bunn og grunn påstand mot påstand.
En annen ting er at det ikke settes krav til unge spillere i Norge i den grad det gjøres i utlandet og de skal ikke få kritikk sjøl om de utfører en oppgave dårlig. Det er helt sikkert mer behagelig for dem og det kan også føre til at de blir snille og gode mennesker med sunne, kristne, sosialdemokratiske verdier og idealer, men det gjør dem ikke til gode fotballspillere. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.07.2008 21:26 Post subject: |
|
|
Dags, du nevnte TV-sending fra finalen i morra: Sikker?
godset.no hevder nemlig det motsatte:
| Quote: | | Kampen går etter hva vi erfarer ikke på tv, noe som vil si at dere må ta turen til Hamar for å støtte våre unge gutter |
|
|
| Back to top |
|
 |
cronaldo Junior
|
Posted: 19.07.2008 22:20 Post subject: |
|
|
kampen går på tv2sport etter det jeg har hørt  _________________ The Double 07/08  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.07.2008 22:30 Post subject: |
|
|
Noen som vet noe sikkert? Verken live.tv2.no eller TV-guiden til VG har satt opp noen sending på TV2 Sport kl. 13 i morra.
(Finner bare dagens program på tv2sporten.no... |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 19.07.2008 22:36 Post subject: |
|
|
| Det som er pinlig med TV2 er at de bare har program for hovedkanalen TV2 Sport, ikke Sport 2, 3 etc. |
|
| Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 20.07.2008 00:23 Post subject: |
|
|
Det har de da?
Det er dog ingen av dem som i følge programmet sender finalen. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 20.07.2008 00:38 Post subject: |
|
|
| Ah, my bad. |
|
| Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 20.07.2008 07:48 Post subject: |
|
|
| observ wrote: | Jeg ønsker å gi noen kommentarer til kampreferatet fra rbk-midtjylland kampen. Hensikten er å rette opp en del faktiske feil i observasjonene som ble gjort. Det er fint at det gis referater fra kamper, men når det er beheftet med en del feil, så er det på sin plass å korrigere.
|
Så lenge du ikke har tilgang på Tv-bilder og repriser kan det vel like så godt være du som har sett "feil"? Jeg syns det var et arrogant innlegg, i stedet for å påpeke at du oppfattet det annerledes. _________________ Følg oss på "SkyrScout" og "Scout of This World":
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout |
|
| Back to top |
|
 |
observ Junior
|
Posted: 20.07.2008 10:10 Post subject: |
|
|
Jeg er sikker i min sak på absolutt alle punkter hvor det er snakkk om konkrete hendelser ute på banen. For å være 100% sikker i forhold til å skrive mitt innlegg her, så sjekket jeg med flere andre som også så kampen.
Jeg er selvsagt fullstendig klar over at en fotballkamp oppfattes forskjellig av ulike "fotballøyne". Vanligvis lar jeg ulike oppfatninger passere som "det normale", men i dette tilfellet var det konkrete episoder i kampen som ble kommentert feil og da synes jeg at det var riktig å korrigere.
Jeg kan godt legge til at en del av spillervurderingene fra kampen er jeg også uenig i, men de oppfatter jeg som en subjektive vurderinger som en hver person i prinsippet skal få lov til å ha uten at andre skal si "jeg vet bedre".
Men som sagt: Konkrete feilaktige beskrivelser bør rettes! |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 20.07.2008 11:31 Post subject: |
|
|
| De har sikkert bruk for deg i NFF. |
|
| Back to top |
|
 |
Sparedusj Junior
|
Posted: 20.07.2008 11:53 Post subject: |
|
|
Om 10 minutter møtes våre to lag i finalen. Må si jeg er jævla overraska over at vi (Godset) har kommet oss hit. Desto mer gledelig vil jeg si! Uansett resultat idag må vi bare være storfornøyde!
Tror dessverre dere vinner idag. Våre to beste juniorer er ikke tilgjengelige lenger. Marius Boldt er hentet ut av JET og inn i A-troppen mot Lyn, og Lars Fuhre soner karantene. I tillegg soner også Bajram Ajeti for kort. Han vet jeg lite om (innleid spiller). Ikke misforstå, sånn er fotballen, men jeg syns jo det er noe dritt! Nok om det! God kamp! _________________ Leve Godset! |
|
| Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 20.07.2008 12:02 Post subject: |
|
|
Nå skal det jo nevnes at våre beste juniorer, Aas og Berbatovic, også er opptatt med oppdrag for A-troppen. I tillegg er Simen Wangberg opptatt med landslagsspill, og Ulrik Balstad og Espen Schmitz ute med langtidsskader.
MÃ¥tte det beste laget vinne  |
|
| Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
Sparedusj Junior
|
Posted: 20.07.2008 12:20 Post subject: |
|
|
Må gi dere et forsprang før vi knuser dere i 2.omgang vettu
Eller..... kanskje ikke! Det gikk litt fort syns jeg.. _________________ Leve Godset! |
|
| Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 20.07.2008 12:35 Post subject: |
|
|
| observ wrote: | Jeg er sikker i min sak på absolutt alle punkter hvor det er snakkk om konkrete hendelser ute på banen. For å være 100% sikker i forhold til å skrive mitt innlegg her, så sjekket jeg med flere andre som også så kampen.
Jeg er selvsagt fullstendig klar over at en fotballkamp oppfattes forskjellig av ulike "fotballøyne". Vanligvis lar jeg ulike oppfatninger passere som "det normale", men i dette tilfellet var det konkrete episoder i kampen som ble kommentert feil og da synes jeg at det var riktig å korrigere.
Jeg kan godt legge til at en del av spillervurderingene fra kampen er jeg også uenig i, men de oppfatter jeg som en subjektive vurderinger som en hver person i prinsippet skal få lov til å ha uten at andre skal si "jeg vet bedre".
Men som sagt: Konkrete feilaktige beskrivelser bør rettes! |
Det var ikke du som dømte kampen vel? _________________ Følg oss på "SkyrScout" og "Scout of This World":
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 20.07.2008 12:54 Post subject: |
|