View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 02.06.2008 01:55 Post subject: |
|
|
Var nok det. |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 02.06.2008 17:26 Post subject: |
|
|
Det var jo også en viss Herr Hauge som dømte når Arild Sundgot plantet knottene i Espen Johnsen, og sørget for å score målet som sendte Per Joar Hansen ut av RBK. Selv om det ikke var verdens undergang at Perry tok sin hatt og gikk, så er det et mål som aldri skulle vært godkjent, og en kamp som generelt bar preg av at Terje Hauge var dommer. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 11.07.2008 02:35 Post subject: |
|
|
Frode Olsen: Vil endre dagens dommerpraksis.
I lang tid har Frode Olsen gått svanger med et ønske om å endre dagens praksis, der dommerobservatøren bedømmer kampdommerens prestasjoner og leverer rapport til Norges Fotballforbund (NFF).
- Jeg sår tvil om en dommerobservatør klarer å være objektiv nok. Det er lett å bli inhabil. Observatørene kjenner dommerne, og ofte har de kjent hverandre lenge.
- Jeg tror at de opptrer beskyttende overfor hverandre. I utgangspunktet er det ikke noe negativt å ha en støttepartner eller venn. Spørsmålet jeg stiller er om det blir for inhabilt. Jeg tror på en ekstern dommersensor eksternt som vurderer innsatsen, fortsetter Olsen.
- En kjørelærer kan si; Ok, du glemte å stoppe på rødt. Det må ikke skje igjen. Men en sensor ville strøket deg, fordi det ikke er godt nok for å være i trafikken, illustrerer Olsen.
- Hva er konsekvensen av dagens praksis?
- Konsekvensen er at det ikke blir noen konsekvens.
Jeg sier meg 100% enig i Olsens kritikk mot dagens system.
At det nesten ikke er noen konsekvenser er helt utrolig.
Jeg håper at NFF ser på dommer-utdannelsen/treningen også, vil tro at den kan forbedres. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.07.2008 10:48 Post subject: |
|
|
Domarna blir heltidsproffs
Från och med 1 januari 2009 står ett uppskattningsvis tio man starkt svenskt proffsstall av domare redo att skipa rättvisa på våra planer.
– Det här är färskt. Det ska lyfta fotbollen. Yrkesspelare ska bedömas av yrkesdomare, säger Lars-Åke Lagrell.
Finansieringen av projektet är säkrad till och med 2011. Svenska Fotbollförbundet har avsatt fem miljoner av EM-överskottet och SEF (Föreningen Svensk Elitfotboll) skjuter till ungefär lika mycket. Det betyder att SEF-klubbarna ökar sina domarkostnader med 25 procent.
– Vi vill ha en proffsliga fullt ut. Ingen klubb har varit uttalat skeptisk, säger Paul Myllenberg, klubbdirektör i Helsingborg och en av SEF:s representanter i frågan.
Efter tre år ska projektet utvärderas och ny finansiering ordnas. Finns det inga större frågetecken blir det permanent. Så här reagerar den svenska FIFA-domaren Daniel Stålhammar när Sportbladet ger honom nyheten:
– Det vore en dröm att få göra detta på heltid, lysande! |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 12.07.2008 02:10 Post subject: |
|
|
Noe tullete utsagn fra Tom Henning Øvrebø må jeg si.
"Han avviser at nivået på dommerne blir bedre som følge av en slik helprofesjonalisering svenskene nå innfører.
- Elitekulturen har vi allerede i Norge også. Vi presser hverandre stadig til å bli bedre, sier Øvrebø."
Direkte uenig med ham her, der sier seg selv at når én får trene mer så blir man jo bedre. Idrettsutøvere trener nettopp for å bli bedre. Derfor bør dommerne også trene/øve på situasjoner, desto mer de trener desto bedre vil de bli. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
Posted: 28.07.2008 20:24 Post subject: |
|
|
Rødt kort på et hendelig uhell for VIF. Kvaliteten på norske dommere er jammen helt konge. Så lenge det blir 0-0 skal jeg ikke klage stort, men nå får Tromsø en gratismulighet til å rykke lenger fra oss. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 28.07.2008 22:15 Post subject: |
|
|
Det mest fantastiske av dommer Edvardsen i VIF-TIL-kampen er allikevel at han etter kampen, da han så reprisen av Sæternes' soleklare hands innenfor feltet, uttalte noe sånt som at "den står vi for. Vi ser ikke det som noen straffbar situasjon." _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 29.07.2008 01:57 Post subject: |
|
|
Jeg syns dette er et bevis på at Edvardsen er for dum til å være dommer. Mannen står og blør som en gris fra hodet etter duellen, og Edvardsen viser ham ut for albuebruk. Hvorfor blødde han da fra hodet, burde han spurt seg selv, om han hadde greid å tenkt logisk.
At denne karen fremdeles får lov til å dømme på Tippeliga-nivå er en gåte for meg. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 29.07.2008 03:19 Post subject: |
|
|
Jeg forstår ikke hvordan han kunne si at Sæternes hands ikke var straffe. Han slår jo ballen vekk fra situasjonen med strak arm omtrent. Når han i tillegg får se det i reprise og forklarer seg med "jeg så det ikke" eller noe i den duren og man kan fint se av reprisen at han ser rett på situasjonen er det noe som ikke stemmer. For feig til å blåse mot VIF kanskje? Hvor lenge er det siden VIF har fått straffe mot seg hjemme nå? |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 29.07.2008 08:11 Post subject: |
|
|
Andri Sigthorsson bommet på straffe mot Vålerengen på Ullevaal i 23. serierunde i 2002, tydeligvis. Snart seks år siden. Men, det er jo klart, det er på Lerkendal det er vanskelig å få straffe som bortelag. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 30.07.2008 03:31 Post subject: |
|
|
Still Edvardsens feil etter min mening.
Når han ser at Bojan Zajic blør så kraftig på hode så bør konklusjonen være ganske enkel..
----------------------------------------------------------------------------
Helt ubegripelig at en så Elendig dommer som Svein Oddvar Moen får lov til å dømme internasjonale kamper..
Nå sist Slovakias kamp borte mot Slovenia. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 13:24 Post subject: |
|
|
Det er noe av det mest fornuftige utalelsen jeg noen gang har hørt Sondre Kåfjord gi. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 23.09.2008 13:49 Post subject: |
|
|
Hvor er det blitt av paragrafen om å bringe fotballen i vannry? Synes trenere og spillere kan si hva de vil om dommerne for tiden. For noen år siden vanket det karantene når de var kritisk til dommeren. Dette fratar dommeren autoritet og vi ser at både spillere, trenere og media går rett i strupen på dommere etter kampene i økende grad. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 23.09.2008 14:38 Post subject: |
|
|
TL-dommere bør tåle like mye kritikk som spillere, trenere, politikere mfl. Dessuten bør sensur i minst mulig grad være tilstede i samfunnet, det gjelder også innen fotball. Det Nannskog sa kan ikke betegnes som sjikane. Kåfjord får heller sørge for en bedre utdanning av dommerne og evt andre tiltak(feks teknologi) som kan bidra til færre dommerfeil. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 23.09.2008 14:42 Post subject: |
|
|
Tull!
Dommerfeil har alltid forekommet i fotballen. Det er en del av sjarmen med sporten. Men det blir feil at man skal underminere domerens integritet på denne måten. Dommeren bestemmer alt på banen. Slik skal det også være. Ellers er fotballen virkelig ute å kjører... _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 23.09.2008 14:46 Post subject: |
|
|
Feil skal kommenteres og kritiseres slik at man får en debatt som kan bringe fotballen videre. Du kan jo selv bare holde kjeft så kan de som vil kommentere dommertabber mm få fortsette med det. Dommerens integritet avhenger mest av hvor godt vedkommende dømmer. |
|
Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 23.09.2008 15:07 Post subject: |
|
|
Thor Arild wrote: | Hvor er det blitt av paragrafen om å bringe fotballen i vannry? Synes trenere og spillere kan si hva de vil om dommerne for tiden. For noen år siden vanket det karantene når de var kritisk til dommeren. Dette fratar dommeren autoritet og vi ser at både spillere, trenere og media går rett i strupen på dommere etter kampene i økende grad. |
Den forsvant vel da både Tom Nordlie og Martin Andresen fikk makt i sine respektive klubber _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 23.09.2008 15:12 Post subject: |
|
|
Du glemte Uwe Rösler... _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Mr.Fantastico Junior

|
Posted: 23.09.2008 17:41 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | Dommerens integritet avhenger mest av hvor godt vedkommende dømmer. |
Det handler også en hel del om hvilke arbeidsvilkår dommerne har. Både i forhold til hvordan media håndterer kontroversielle avgjørelser og bruk av teknologi. Jeg tror oppriktig talt ikke at Hauge, eller Edvartsen for den del, blir en bedre dommer av at de fortsatt er en medias søkelys 3 dager etter kamepn. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 23.09.2008 21:11 Post subject: |
|
|
Vanskelig å si noe om det. Man er kanskje enda mer skjerpet etter å ha fått en del pepper i pressen etter en tabbe. Kanskje har man også lært noe av den feilen man gjorde etter å ha fått hørt en del meninger fra diverse kritikere. Uansett, dårligere blir man vel ikke. Edvartsen er faktisk en skam for den norske toppdommerstanden. Det kan vel vi vel være enige om, alle mann. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 23.09.2008 23:32 Post subject: |
|
|
Kan ikke annet enn å være enig med Grönhagen her, det er satt presedens i lignende saker tidligere både mot Bjørkøy og tidligere mot Sørensen på lignede utalelser. En må kunne forvente likhet for loven og jeg husker hvordan det ble reagert her når Kåfjord ønsket å straffe Pelu og åpnet sak, noe som en aldri hadde gjort i lignede saker tidligere. Nannskog bør minst få en kamps karantene. Har nå også sittet å sett på sutreungene til Stabæk på sportstabloid og selvutnevnte eksperter som Bengt Eriksen som med all tydelighet ikke har forstått regelverket som også Rune Pedersen korrekt arresterer han på. Terje Hauge gjør en vurdering der og da og resonmentet og regeltolkningen er helt korrekt utifra den vurderingen han gjør der og da.
Når det gjelder Stabæk viser dem seg som mentalt svake og det ligger etter min mening en kollaps i lufta. Dem virker rett og slett til å mistet fokus på det som betyr noe. Uansett bli jeg kvalm av all sutringene som har kommet i denne saken. Dommeren blåser, spill videre bør selvsagt også gjelde etter kamp.
Nannskog slipper straff
- Døm likt! |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 24.09.2008 09:03 Post subject: |
|
|
Man skal generelt være forsiktig med å straffe folk for uttalelser som ikke er rasistiske, sjikanøse ol. Det er ikke Kåfjord og folka som er ansatt i NFF som skal legge lista for uttrykksfriheten her i landet. Å klage hele tiden på dommere slår bare tilbake til den som klager, bla gjennom feil fokus som tapper energi, lite sympati osv. Uansett; Hauge kan ikke bare gjemme seg bak regelverket da han utviste Stabækstopperen. Denne hadde ikke mulighet til å komme seg unna skuddet, og skuddet vet ingen hvordan det ville ha gått med. Rett på keeper, utenfor, i nettet....? Straffe? Tja, kanskje. Rødt kort? Nei. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 24.09.2008 09:39 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | Å klage hele tiden på dommere slår bare tilbake til den som klager, bla gjennom feil fokus som tapper energi, lite sympati osv. |
Denne sesongen har vel vist det motsatte. At stadig klaging på dommere, ofte fører til at dommerne blir usikre og gjør feil i neste kamp. _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 24.09.2008 09:40 Post subject: |
|
|
Det er greit å kritisere en avgjørelse ,men ilikhet med Bjørkøy og Sørensen så er det ikke avgjørelsen Nannskog kritiserer, han sår tvil om Hauge sin integritet og det er også derfor en skal straffe Nannskog. Hvorfor kan i Hauge begrunne sitt avgjørelse utifra regelverket, det er i hvertfall en håndfast begrunnelse istedenfor svada begrunnelsen " fotball forståelse/ kjænsla" som er utrykk Stabæk spillerene bruker fordi Hauge har dømt helt korrekt utifra regelverket og følger den logikken som ligger i regelverket som også har blitt poengtert av både Rune Pedersen og Terje Hauge. Uansett er ikke den værste dommertabben som har skjedd i år selv om Stabæk sine supportere, spillere og trener prøver å få det til at det er det. Tromsø ble f.eks snytt for et soleklart straffespark mot Lillestrøm i første runde det kostet dem 2 poeng. Dem har også blitt utsatt for en høst tvilsomt rødt kort borte mot Lyn.
Lagde vi så jævlig med sjau etter at Konè feilaktig ble utvist mot VIF, det kan ha kostet oss 2 poeng. Det er greit å være forbannet på en dommeravgjørelse rett etter kamp, men 2 dager etterpå fremstår du bare som grinete og lite sympatisk. Det siste dagers hendelser har nok svingt mange nøytrale fra å håpe på Stabæk til å holde med Tromsø. |
|
Back to top |
|
 |
|