English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
TV-avtalen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 37, 38, 39  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.06.2008 11:07    Post subject: Reply with quote

Absolutt. Mine tanker er selvfølgelig hypotetiske inntil noe er fastsatt. Men som vanlig lever jeg i en rosa drømmeverden når det gjelder håp om framtida.
d@len
Rutinert

PostPosted: 25.06.2008 12:59    Post subject: Reply with quote

Faktisk hadde det vært kjekt om kvaliteten på sendingene til TV2 kunne blitt kombinert med den faglige ekspertisen, flinke kommentatorer, dybden og den inkluderende holdningen (alle skal være med) til NrK. Dog skulle jeg ønsket at NrK kunne fått en litt løs snipp diskusjoner i studio fremfor å være dønn seriøse hele tiden.

Men til 2mas som sa at vi ikke skulle forkaste TV2 enda:

Rune Indrøy i TV 2 sier kanalen fortsatt er i forhandlinger om fotballrettighetene.

- Det jeg kan bekrefte er at vi har hatt noen møter med Fotballforbundet, også denne uken. Men vi oppfatter det ikke som det er noe brudd på noe som helst måte i den grad dette kan karakteriseres som forhandlinger, sier Rune Indrøy, informasjonsdirektør i TV 2 til NA24 Propaganda.

Aftenposten skriver i dag at det er brudd i forhandlingene mellom TV 2 på den ene siden og Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF) om senderettighetene til toppfotballen i årene fremover. Dette avviser nå Indrøy.

- Ikke brudd
- SÃ¥ det er ikke brudd i forhandlingene?

- Det har vært noen møter, og vi har ikke oppfattet det slik at det er noe brudd. Vi kommer til å snakke sammen fortsatt, forklarer Indrøy.

Hvor stor er avstanden?

- Nei, jeg kan ikke gå inn på innholdet i dette i det hele tatt, det kan jeg ikke gjøre, sier Indrøy.

I 2005 betalte TV 2 sammen med Telenor én milliard kroner for senderettighetene til fotballen i Norge. I mai i år uttalte TV 2-sjef Alf Hildrum til NA24 Propaganda at «- Vi tar fotballen». Hildrum var overbevist om at kanalen skulle sikre seg rettighetene.

Kilde: na24
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 25.06.2008 15:24    Post subject: Reply with quote

De engelske topp fem fikk nesten £30M hver i TV- og premiepenger fra Premier League: Top four cash in on Champions League
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 26.06.2008 09:49    Post subject: Reply with quote

- TV 2 har gjort en fantastisk jobb for fotballen i Norge med satsingen sin, og nå er det viktig for dem å fortsette dette løpet. De har bygd opp en bra sportsredaksjon, og brukt penger på tekniske løsninger. Det som nok er litt vanskelig for dem å innse, er at rettighetene skal stykkes opp. Det vil de ikke, sier toppsjef i Initiative Universal, Arne-Inge Christophersen.

Han tror en avtale mellom TV 2 og Norges Fotballforbund betyr så mye for begge parter at de kommer til å finne en løsning.

- Dette er jo litt spill også, så jeg er i grunn ikke så bekymret. Jeg tror de kommer i mål, sier Christophersen.

Les mer: - TV 2 er avhengig av fotballrettighetene

Etter det Kampanje forstår er dagens rettighetshavere TV 2 og Telenor på defensiven i kampen om web-tv-rettighetene. Pengesterke aktører som MSN og Schibsted skal ha tatt føringen i budrunden om retten til å vise norsk fotball på web.

Les mer: Microsoft presser TV 2

For min del er jeg skeptisk/spent på hvilke kommentatorer de evt. nye webtjenestene får på plass. De trenger jo en del folk til å kommentere åtte kamper i uka, og kvaliteten kan bli deretter...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 28.06.2008 13:53    Post subject: Reply with quote

Hmmm, ser at ingen har kommentert gårsdagen store nyhet i VG:

NRK ligger best an til å få lørdagskampen (inkl. cup og 1. divisjon), mens TV2 Zebra kan få mandagsmatchene. Men de seks søndagskampene kan altså ende hos NextGentel og blant andre Lyse-konsernet.

Les mer: Svensker byr på TV-fotballen

Om dette stemmer, vil Nextgentel i samarbeid med kraftselskaper som f.eks. NTE få full enerett på søndagene både på TV og nett. Sannsynligvis velger de å videreselge (noen av) kampene til en annen TV-aktør.

Så lenge at det ikke blir mer enn en betalaktør, er jeg vel egentlig fornøyd.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 28.06.2008 16:12    Post subject: Reply with quote

I dagens VG benekter Nextgentel og NTE m.fl. at de er involvert.

Derimot har Lyse lagt inn bud.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.07.2008 10:56    Post subject: Reply with quote

Ifølge VG er det fare for at fotballforhandlingene må utsettes til høsten på grunn av ferie.

– Vi forhandler og er i prosess nå. Det kan bli avgjørelser snart, og det kan hende det ikke blir det, sier Kristvang til VG.

– Det er riktig. Vi går inn i ferier, som vil gjøre det noe vanskeligere. Men da tar vi det opp igjen til høsten, forteller han til avisen.

Les mer: Flere følger fotballen
Back to top
bergert
Rutinert

PostPosted: 01.07.2008 11:06    Post subject: Reply with quote

De har jo ferie hele vintern, så skal de ha hele sommern også ?
Tror jeg må skaffe meg jobb i NFF ^^
Brady
Veteran

PostPosted: 01.07.2008 17:31    Post subject: Reply with quote

Pass på å kom med noen småstikkere mot italienere i søknaden din, så er du garantert jobb.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.07.2008 08:06    Post subject: Reply with quote

Alles klar:

Lørdag: NRK
Søndag kl. 18: Lyse (Get m.fl.) - 5 kamper
Søndag kl. 20: TV2 (Lyse)
Mandag kl. 19: TV2 Zebra

Tippeliga-magasin: TV2 søndag kl. 22(?)
NM: NRK
Adecco-liga: NRK
Landskamper: TV2

Mer detaljert:

Etter det Kampanje har grunn til å tro, blir den nye fotballavtalen underskrevet i dag. Da vil det komme frem at Telenor-topp sjef Jon Fredrik Baksaas (bildet) og konsernets tv-divisjon, Telenor Broadcast, mister rettighetene til å sende fotball på tv og på internett, og dermed ble den store fotballtaperen i kampen om medierettighetene.

(...)

Størrelsen på budet skal ha ligget på rundt 270 millioner kroner i året, langt under fotballens forventninger.

Men at det nå er definitivt slutt på fotballalliansen til TV 2 og Telenor, skyldes også den varslede regulatoriske inngripen fra Konkurransetilsynet.

(...)

Modellen det nå legges opp til er at Lyse tar eierskapet til Tippeliga-produktet og at selskapet sammen med Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball gjør et samarbeid om distribusjon og videreutvikling av betal-tv-produktet knyttet til Tippeligaen.

Hvordan denne modellen endelig kommer til å bli seende ut er ikke kjent, men det kan være snakk om en modell der NFF og NTF på den ene siden og Lyse på den gjør en inntektsdeling av satsingen.

Lyses pakketering av Tippeliga-produktet søndager kan også videreselges til andre energiselskaper med et bredbåndstilbud i porteføljen. Dette kan være selskap som BKK på Vestlandet og Hafslund på Østlandet. Begge fra før av store sponsorer av norske toppklubber gjennom sine engasjement i henholdsvis Brann og Vålerenga.

Modellen åpner også for at Lyse og fotballen kan samarbeide med tradisjonelle tv-distributører som opererer i ikke-konkurrerende regionale markeder av Lyse. Dette kan være aktører som kabel-tv-selskapet Get og bakkenettselskapet RiksTV.

Hva som skjer med web-rettighetene er heller ikke kjent etter at både Microsoft og Schibsted har vært inne og luktet på rettighetene. En av de to kan stikke av med rettighetene ejsklusivt, men en ikke-eksklusiv modell skal også ha blitt diskutert.

Les mer: Telenor tapte kampen om tv-fotballen

Etter flere års avbrekk er det på nytt klart for norsk fotball på NRK.

(...)

Rettighetspakken Bjerkaas var villig til å bruke penger på var pakke 2 . Pakke 2 er den nest største tv-pakken og innholder blant annet retten til å sende én Tippeligakamp lørdag, alle kampene i Adeccoligaen og cupen.

(...)

Hvor mange penger NRK brenner av på norsk fotball har det ikke lykkes Kampanje å få bekreftet, men det er grunn til å tro at dette er pakke som koster titall millioner kroner i året i bare rettighetskostnader. Prisen kan ha nærmet seg så mye som 50 millioner kroner.

Les mer: Tippeligaen tilbake på NRK

Samtidig er det også grunn til å tro at TV 2 gjennom et videresalg fra Lyse får tilgang til å kjøpe ut søndagskampen. Selger Lyse denne kampen ut til TV 2s gratis-tv-kanal vil Hildrum og TV 2 fortsatt kunne delvis forsvare posisjonen som landets fotballkanal.

TV 2 skal etter det Kampanje kjenner til også ha sikret seg rettighetene til "Fotballmagasinet" og landskampene.

I tillegg reddet også TV 2-sjef Alf Hidrum sammen med sine forhandlingsledere, salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll og sportssjef Bjørn Taalsen, mandagskampen fra Tippeligaen på TV 2 Zebra.

Dermed er det all grunn til å tro at TV 2 Gruppen kommer til å brenne av opp mot 100 millioner kroner på norsk fotball i årene som kommer.

Les mer: Reddet TV 2-fotballen på overtid

Kan vel ikke forstå annet enn at Lyse vil legge opp til enkle muligheter for å bestille abonnement også her i Trondheim hvor verken Lyse eller Get fins. I så fall er vel avtalen helt grei.
Back to top
Stano_11
Veteran

PostPosted: 02.07.2008 10:07    Post subject: Reply with quote

Vil nok tro at de kampene Lyse har betalt for vil legges på betalingskanaler ala det tv2sport er idag. Så det blir ikke så mye mere annerledes nå enn det har vært i de siste 3 årene, med untak av at vi får se lørdagskampene gratis på NRK Smile
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.07.2008 10:10    Post subject: Reply with quote

Tja, tror kanskje Schibsted eller noen andre har fått kloa i webpakka, men det er slett ikke umulig Lyse har fått den også. Å kjøpe abonnement på web er uansett ikke noe problem.

Jeg tenkte på hvordan opplegget blir på vanlig TV. RiksTV fins i trøndersk luftrom også, men lurer på om Canal Digital (kabel-TV) får lov til å videreselge. Hvis ikke, blir jo web eneste kabel-mulighet her i området uten verken NTE (samarbeider vel med Lyse) eller Get.

Last edited by 2mas on 02.07.2008 10:11; edited 1 time in total
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 02.07.2008 10:10    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke TV2 planlegger innleide palestinske gråtekoner fordi de mister lørdagskampen, akkurat. Det kan da ikke ha vært så grusomt mange som har kjøpt de kampene, midt i beste vorspieltid? Det var vel heller ikke lørdagskampen som ble avgjørende for abonnentene på nett-TV og TV2 Sport.

Få lørdagskampen flytta til lørdag klokka 15.00, så snakker vi.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.07.2008 10:11    Post subject: Reply with quote

Syns lørdagskampen skal gå søndag kl. 13. Razz

Kl. 16.00 mener du.
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 02.07.2008 10:22    Post subject: Reply with quote

Nei, 15.00. Da kan man ete en riktig kaloririk frokost like før kampen, og ha en time på seg til å rekke ølsalget etterpå.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.07.2008 10:27    Post subject: Reply with quote

Ah, trodde du mente tilbake til 16.00 slik som i gamle dager.

Du får legge inn søknad til kringkastingen på vegne av Supporter-Norge.
Back to top
d@len
Rutinert

PostPosted: 02.07.2008 10:47    Post subject: Reply with quote

Men er dette bekreftet? Iflg 100% fotball (artikkel) så var ikke dette bekreftet. En god nyhet hvis det stemmer
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.07.2008 10:55    Post subject: Reply with quote

Nei, det er ikke bekreftet. Men jeg blir overrasket om ikke det aller meste stemmer.
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 02.07.2008 12:04    Post subject: Reply with quote

Totalrammen på tv-avtalen er visstnok på 1,4 milliarder.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 02.07.2008 12:12    Post subject: Reply with quote

har det ikke vært slik at klubbene får en slant?
2mas
Sjef

PostPosted: 02.07.2008 12:23    Post subject: Reply with quote

Andelen til klubbene er for lav, spør du meg: 68 % til klubbene i Tippeliga (80 %) og 1. divisjon (20 %)

Altså sitter toppklubbene igjen med 54 % av TV-inntektene fra seriefotballen.

Les mer: Mer TV-penger

NFF fortjener ikke en tredjedel av disse TV-inntektene, spør du meg. De tjener allerede stort på landskampene, og jeg syns ikke det hadde vært feil om TL-klubbene fikk 80 % seg i mellom.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.07.2008 13:05    Post subject: Reply with quote

Kraftselskapet Lyse energi har lagt betydelige penger på bordet for å sikre seg hovedparten av rettighetene, samt web og IP.

TV2-sjefen er ikke videre optimistisk i forhold til et samarbeid.

- Vil Lyse komme til oss, så er det klart vi vil snakke med dem, men de har kjøpt dette i konkurranse med oss, og jeg vil ikke være optimistisk med tanke på et samarbeid, sier Hildrum.

Han mener seerne nå får et dårligere tilbud.

- Vi må respektere fotballforbundets vurdering, men det ligger i kortene at flere og flere vil få tilgang til Zebra, som har en god fotballkamp på mandager, og vi forstår det slik at også NRK skal sende en tippeligakamp kamp på lørdag. Men for alle fotballelskere som hadde muligheten til å kjøpe alle kampene gjennom distribusjonssystemet som er bygd ut, så vil den muligheten, slik det nå ser ut, forsvinne, sier Alf Hildrum.

Les mer: - Uforsvarlig å betale så mye

Håper ikke Canal Digital har samme holdning som Hildrum, og setter seg på bakbeina om Lyse vil distribuere betalkampene via dem.

Uansett var det vel like greit at Lyse fikk alle betalrettighetene (både TV, web og IP-TV) slik at kundene får én part å forholde seg til. Er likevel spent på om de får til en like strømlinjeformet portal som det http://live.tv2.no har blitt.

Skulle f.eks. gjerne ha fått sett gratis videoklipp av mål og sjanser underveis i kampene.
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 02.07.2008 13:19    Post subject: Reply with quote

blir vanskeligere for rbk nå, nøytrale NRK, brann-elskende tv2 en dag, og viking-elskende Lyse på resten, stakkars dommere...
attach
Forumsjef

PostPosted: 02.07.2008 14:47    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Altså sitter toppklubbene igjen med 54 % av TV-inntektene fra seriefotballen.

Har man tatt hensyn til at Tippeligaen øker til 16 lag eller må den samme andelen fordeles på to lag til?

Det var vel denne andelen Skutle jobbet med å øke for litt siden, når jeg tenker meg om.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.07.2008 14:53    Post subject: Reply with quote

Vet sannelig ikke. Men tror at de 68 prosentene som er bestemt for neste år dessverre er bastant uavhengig av at det har blitt to lag til.

Gitt at det blir 100 mill. ekstra i året, betyr det at de 16 lagene vil få 68 mill. ekstra å fordele mellom seg. I snitt betyr det 4,25 mill. ekstra til hver.

Derfor syns jeg ikke anslaget mitt (tatt rett på strak arm) i kommentaren min var så rævgæli:

Quote:
Forhåpentligvis kan RBK i en normal sesong passere 20 millioner kroner.

Pinlig å spørre, men jeg finner ikke svaret uten å begynne ordentlig leting: Hvor lang er avtalen? Er jo et skille der seriekampene teller fra 2009 mens landskampene teller fra 2010... Er det snakk om hhv. fire og tre år?

Edit: Ser at 2009-2013 nevnes. Betyr det femårsavtale for serie og fire år for landskampene?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 37, 38, 39  Next
Page 9 of 39

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb