View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
vemundo Veteran
|
Posted: 03.06.2008 14:06 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Vemundo wrote: | I VG-sporten står bl.a. følgende
... |
Ja, og dette støtter vel opp under det jeg skrev "03.06.2008 11:51" i denne tråden. Som jeg skrev så tviler jeg på at dette er noe Pelu planla, men det skjedde som en reaksjon da han fikk hånden til Soma over seg. Da kan man jo diskutere til man bilr både gul og blå om det er bevisst eller ikke, men mitt syn er iallefall at slike reaksjoner er filming. Det vil det være når det skjer med RBK-spillere, og det vil det være når det skjed med Berre og søppel fra Molde. |
Jeg sier ikke noe på hva du eller andre mener om selve situasjonen, det er jo en helt subjektiv tolkning.
Jeg var bare uenig i din tolkning av RBK-ledernes uttalelser.
Last edited by vemundo on 03.06.2008 14:08; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 03.06.2008 14:06 Post subject: |
|
|
Tror ikke den der lærerstreiken er helt bra. Norsklærere bør i hvertfall kalles tilbake på jobb. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 03.06.2008 14:08 Post subject: |
|
|
Er vel meg du sikter til. Hehe.
Går litt fort i svingene... _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 03.06.2008 14:10 Post subject: |
|
|
Det er sjelden at jeg føler behov for å kommentere en sak i etterpåklokskapens lys, men denne gangen har jeg vanskelig for å la det være.
Rosenborg sin ledelse har prisverdig (etter litt betenkningstid) kommet på banen og sagt at "vi i rbk ønsker en fairplay-holdning blant våre spillere. Jeg berømmer den sportslige ledelsen for denne holdningen. Pelu har i tillegg bedt om unnskyldning (og i dette ligger det selvsagt en innrømmelse om filming). jeg synes det er et pluss for han i forhold til å skjønne alvoret i situasjonen.
Jeg ser til min forundring at det fortsatt er supportere her inne som har problemer med å bite i det sure eplet og som gjerne vil ha det siste ordet. Ordklyveri, som mange bedriver, er i denne sammenheng er en avsporing
Mitt spørsmål er: Liker dere ikke fairplay? Er fairplay bare ok så lenge det ikke går utover rbk?
I forhold til å beholde troverdighet og integritet, er det beste ofte å være ærlig og si det som det er. Å innrømme at man tar feil sitter tydeligvis langt inne, men ikke så dumt i det lange løp. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 03.06.2008 14:11 Post subject: |
|
|
niccolai wrote: | Du påstår att Hamren,Skutle og co har sagt att Pelu har filmet. |
Jeg har sitert dem på at de ikke vil se juks i Rosenborg sine kamper og at Pelu har beklaget episoden på et spillermøte i går. Jeg har også sagt at det ville vært ekstremt illojalt av dem å antyde at Pelu har beklaget juks, om det ikke er tilfelle.
På grunn av sistnevnte, velger jeg den opplagte tolkningen; nemlig at Pelu har gått langt i å antyde, for så å beklage, at han jukset mot Viking på søndag.
Jeg har selv spilt fotball i ganske mange år og har aldri falt på den måten der. Hadde han ikke vært omringet av Viking-spillere og ramlet på den måten der (et naturlig, uforskyldt fall) hadde det sett ufattelig uvanlig og dumt ut. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.06.2008 14:11 Post subject: |
|
|
Jeg er helt enig med Hedons 4.punker på forrige side og mener at Pelu filmet. Samtidig, nå er det bevist at det var fysisk kontakt mellom Soma og Pelu (spurte noen Soma om dette etter kampen?) og da kan ikke N** dømme Pelu.
Nå når vi vet at Pelu ble holdt, så får denne saken en ironisk side: TV* og N** kjørte et hysteri rundt holdning i starten av sesongen og det ble dømt straffe på alt mulig rart. Her ble Pelu holdt i armen, klar straffe TV*? Holding i feltet er jo en uting som dommerne bør slå hardt ned på slik at vi får fjernet uvesenet en gang for alle??? |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.06.2008 14:13 Post subject: |
|
|
Er det å fremme fair-play kun aktuelt visst det går utover Rosenborg? Hvor var NFF og Tv2 når Helstad, Fillo, Annan, Andresen med mange flere brøt prinsippene for Fair-Play? |
|
Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 03.06.2008 14:15 Post subject: |
|
|
Hedon, jeg er blant de som mener Pelu filmet.
Men, han var litt ute av balanse, uten at det fritar ham. Det er veldig vanskelig å rette seg opp når du kommer frempå slik, og det gjelder selv om du ikke har folk rundt deg.
Antagelig ville han ikke fått fullført angrepet skikkelig/eventuellt falt lenger inne i feltet, og jeg tror han bestemte seg for, i det tidels-sekundet, at han skulle legge seg for å i hvertfall se om han fikk straffe ut av situasjonen. Det er slikt som bare skjer der og da, og i etterkant tror jeg nok at han angret på at han reagerte slik. |
|
Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 03.06.2008 14:15 Post subject: |
|
|
Pelu har aldri sagt att han inrømmer filming.
Les i dagens VG hva herr. Hoftun sier.
Selvfølgelig fordømmer RBK juks og filming, men de tror jo samtidig på Pelus forklaring.
Pelu beklaget att det ble straffespark, det var aldri meningen fra han sin side. I følge ham selv i vertfall.
Jeg tror på Pelu, og må få lov til det. Det gjør også lagkompisene og resten av RBK folket.. _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
Back to top |
|
 |
Halcyon Junior

|
Posted: 03.06.2008 14:17 Post subject: |
|
|
Her går det frem at Hoftun og resten av klubben stiller seg bak Pelu og mener at han IKKE filmet:
http://fotball.adressa.no...109429.ece _________________ I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself.
D. H. Lawrence |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 03.06.2008 14:18 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Er det å fremme fair-play kun aktuelt visst det går utover Rosenborg? Hvor var NFF og Tv2 når Helstad, Fillo, Annan, Andresen med mange flere brøt prinsippene for Fair-Play? |
Jeg er fullstendig enig i at TV2 opptrer som hyklerske idioter, men TV2 synes jeg vi skal holde utenfor dette. De kjører sitt løp og man kan like eller mislike dem for det. De har uansett ingen reell makt, annet enn at de gjerne bestemmer hva som skal stå på dagsorden hos de andre i media. Jeg velger iallefall å gjøre det jeg kan for å heve meg over dem. |
|
Back to top |
|
 |
Prinsen fra Os Senior
|
Posted: 03.06.2008 14:21 Post subject: |
|
|
henning wrote: |
Nå når vi vet at Pelu ble holdt, så får denne saken en ironisk side: TV* og N** kjørte et hysteri rundt holdning i starten av sesongen og det ble dømt straffe på alt mulig rart. |
Bildet beviser strengt tatt kun kontakt, ikke holding. Om det så er ironisk, endrer det noe på selve filmingen? Mannen detter som en potetsekk etter bagatellmessig kontakt. Soleklar filming. Mer soleklar enn noe Nannskog og Helstad har funnet på tidligere i år.
At NFF nå velger å gjøre et eksempel ut av Pelu er selvsagt kjipt for Pelu og RBK, men at de legger fokus på dette er da et gode? |
|
Back to top |
|
 |
brattigoal Junior

|
Posted: 03.06.2008 14:27 Post subject: |
|
|
Bare husk å gjøre livet jævlig for TV Bergen dere. Jeg håper bildet går i svart neste kamp. Da må de nemlig betale tilbake penger til alle som abonnerer hos dem. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.06.2008 14:28 Post subject: |
|
|
Ikke når det er umulig å overholde på en god måte. Pluss at man straffes hardere fordi dommeren gjør en dårlig jobb (gult hvis dommeren gjør en god jobb, to kampers karantene hvis dommeren gjør en dårlig jobb). |
|
Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 03.06.2008 14:29 Post subject: |
|
|
Det som denne saken i bunn og i grunn handler om er jo at en spiller blir straffet ekstra hardt når det er en dommer som gjør feilen.
Dette virker på meg som veldig rart.
En teori er jo at Hauge i denne situasjonen gir straffe til Pelu, som tidligere i kampen fikk et feilaktig gult kort, istedenfor å gi frispark til Viking, og gult, og dermed rødt til Pelu, som også hadde blitt feil.
Samtidig må man stille spørsmål ved at INGEN Viking-spillere fikk gult kort, når de vistnok "felte" Pelu. Dette hadde jo ihvertfall blitt feil, men det kan jo hende at Hauge så på dette som en ufrivillig "felling" og at man da ikke gir kort til Viking-spilleren. Jeg er ikke sikker på hvordan regelen er på dette feltet, men det praktiseres vel litt forskjellig.
Jeg må uansett gjenta meg selv; det komiske er jo at Viking, som fikk et feilaktig mål i mot seg, ikke sitter igjen med noe, samme om Pelu blir utestengt eller ikke. _________________ 04.12.96 |
|
Back to top |
|
 |
RBKdesi Proff
|
Posted: 03.06.2008 14:32 Post subject: |
|
|
Prinsen fra Os wrote: | henning wrote: |
Nå når vi vet at Pelu ble holdt, så får denne saken en ironisk side: TV* og N** kjørte et hysteri rundt holdning i starten av sesongen og det ble dømt straffe på alt mulig rart. |
Bildet beviser strengt tatt kun kontakt, ikke holding. Om det så er ironisk, endrer det noe på selve filmingen? Mannen detter som en potetsekk etter bagatellmessig kontakt. Soleklar filming. Mer soleklar enn noe Nannskog og Helstad har funnet på tidligere i år.
At NFF nå velger å gjøre et eksempel ut av Pelu er selvsagt kjipt for Pelu og RBK, men at de legger fokus på dette er da et gode? |
Så du mener at siden Pelu sin filming bør straffes fordi den er mer soleklar? Trodde at juks var juks uansett jeg da. Så er spørsmålet om man kun skal slå ned på filming eller juks, skal da også trøyeholdning, stygge taklinger, sparke bort ballen etc straffes på samme måte i etterkant?
Er jo utrolig rart at det skulle bli så stor fokus på filming akkurat i denne runden da det var en RBK spiller, hvorfor startet man ikke denne praksisen allerede fra første serierunde, eller etter et av de mange andre tilsvarende filminger på banen? |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 03.06.2008 14:40 Post subject: |
|
|
Prinsen fra Os wrote: |
Bildet beviser strengt tatt kun kontakt, ikke holding. |
Bildet viser verken holding eller kontakt, fordi dybden i bildet ikke vises. Det kan derfor være luft mellom Soma og Pelu, noe også TV-bildene viser.
Pelu sa jo også selv at det ikke var kontakt. Når det er sagt er jeg som tidligere nevnt slett ikke overbevist om at det var filming. |
|
Back to top |
|
 |
brattigoal Junior

|
Posted: 03.06.2008 14:56 Post subject: |
|
|
Pelus venstre arm kaster skygge over hånd og fingerflatene til Soma, så jo. Det er definitivt 100% sikkert kontakt.
Bildet er tatt med telelinse så du har rett i at det er liten dybde i det, men da er det bare å se etter skygger
At Pelu faller. At noen mener han filmer. At andre poengterer at han ikke gjør noen henvendelser til dommer (hverken for eller mot straffe). Alt dette er for lengst utdiskutert.
Det er NFF og TV2, og da spesielt enkeltpersoner som gjerne gjemmer seg litt bak organisasjonene som skal tas for sine åpenbare personlige interesser. Det er det som er saken! |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 03.06.2008 14:58 Post subject: |
|
|
Så sant, så sant. Måtte Kåfjord ta med seg sitt friske ytre og sitt kløktige intellekt, og rett og slett pelle seg vekk fra presidentstolen.Neste gang det er valg ryker han, uansett. |
|
Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 03.06.2008 15:02 Post subject: |
|
|
Det er sjelden at jeg føler behov for å kommentere en sak i etterpåklokskapens lys, men denne gangen har jeg vanskelig for å la det være.
Rosenborg sin ledelse har prisverdig (etter litt betenkningstid) kommet på banen og sagt at "vi i rbk ønsker en fairplay-holdning blant våre spillere. Jeg berømmer den sportslige ledelsen for denne holdningen. Pelu har i tillegg bedt om unnskyldning (og i dette ligger det selvsagt en innrømmelse om filming). jeg synes det er et pluss for han i forhold til å skjønne alvoret i situasjonen.
Jeg ser til min forundring at det fortsatt er supportere her inne som har problemer med å bite i det sure eplet og som gjerne vil ha det siste ordet. Ordklyveri, som mange bedriver, er i denne sammenheng er en avsporing
Mitt spørsmål er: Liker dere ikke fairplay? Er fairplay bare ok så lenge det ikke går utover rbk?
I forhold til å beholde troverdighet og integritet, er det beste ofte å være ærlig og si det som det er. Å innrømme at man tar feil sitter tydeligvis langt inne, men ikke så dumt i det lange løp. |
|
Back to top |
|
 |
Nåerdetnok Veteran
|
Posted: 03.06.2008 15:16 Post subject: |
|
|
Jo vi liker fairplay. Problemet er at det er ikke fairplay at kamper skal dømmes i ettertid fra TV2 sitt fotballstudio. Det er heller ikke fairplay at bare noen situuasjoner skal slåes ned på, og at det er pressen som skal være både politi (innsamler av bevis), anklager og dommer. Jfr dagens VG oppslag om skuepilleren Pelu.
Hvis saken skal opp til doms i NFF får VG i det minste vente med dommen til den er felt. Eller tror du denne type oppslag er uten innflytelse på saken?
Det blir ikke fair play når behandlinga av saken stinker. |
|
Back to top |
|
 |
stalet Senior
|
Posted: 03.06.2008 15:21 Post subject: |
|
|
Denne diskusjonen var interessant en gang, men nå blir det mye flisespikkeri: Tror de fleste skjønner at NFF her har blitt med på hylekoret og har funnet tiden moden for å statuere et eksempel. Noe som selvsagt er urettferdig mot RBK når det har vært like grove eksempler på filming før i sesongen, men spesielt mot Pelu som prøver å etablere seg på laget.
Det hjelper likevel ikke å bagatellisere Pelus fall, eller gjennomanalysere fysikken i det hendelsesforløpet. Let's face it: nøytrale tilskuere mener nok at Pelu filmer. Det er ikke det som er poenget med denne saken. |
|
Back to top |
|
 |
brattigoal Junior

|
Posted: 03.06.2008 15:21 Post subject: |
|
|
Jeg ånder og lever for fair-play. Blir forbannet hver gang jeg ser noe annet, og det er nettopp derfor jeg nå vil ha en reaksjon mot de som sitter og stempler alt annet enn Brann som griser, skuespillere, osv osv. Jeg vil vite hvorfor TV2 viste så mange ultranære bilder i slow-motion av Vidar Riseth når han spilte i RBK (noe de plutselig ikke har brukt i år). Jeg vil vite hvorfor TV2 i sist fotballxtra klipper ut Pelu midt i setningen sin. Osv.. HVORFOR!? og skal de ha lov til dette samtidig som de utgir seg for å være nøytrale?
Selvklart hadde det vært best om Hauge ikke hadde dømt straffe, for sannheten er at RBK dominerte og sannsynligvis hadde endt som seierherrer. - ja til og med om RBK måtte spilt med 10 mann. Viking var så lite farlige på kontringer at dette ikke ville utgjort stort for kampens videre forløp uansett.
Alt dette i betraktning så skal altså RBK plutselig stemples av hele medienorge når TERJE HAUGE - av alle på denne kloden - for første gang i midt liv gir oss noe vi ikke skulle hatt. Vi snakker her om mannen som har fratatt RBK så mange poeng. Gitt de så mange hårreisende feilaktige gule og røde kort, at han burde vært nektet å dømme fotball for flere år siden. Dette har aldri komemt ordentlig fram i media, men han har en statistikk som vitner om meget bevist dømming tatt i betraktning at den dekker en periode hvor Rosenborg var på et mye høyere nivå enn resten av tippeligaen. |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 03.06.2008 16:26 Post subject: |
|
|
Så hva skjer med Pelu?
Fra sanksjonsreglementet til NFF er det iallefall et visst beviskrav som kommer ham tilgode:
Quote: |
§ 2-4 Beviskrav
Enhver rimelig tvil skal komme den person eller den klubb det er tale om å ilegge sanksjoner, til gode.
|
Har prøvd å finne ut som 2 kampers karantene er eneste mulige straff. Som attach har lenket før fra Retningslinjer for sanksjoner 2008:
5. Punkt 9 er nytt og er knyttet opp mot situasjoner hvor en spiller forleder dommeren til å fatte en feil avgjørelse. Det åpnes nå for at en med bakgrunn i video-opptak, kan ilegges 2 kampers karantene for f. eks. å ”filme seg til” et straffespark i tråd med praksis i UEFA fra 2007. Se også punkt 3 i vedlagte ”Retningslinjer for bruk av video”.
|
UEFAs regel som det siktes til her tror jeg er fra Article 10 i UEFA Disciplinary Regulations:
c) suspension for two competition matches or for a specified period for acting with the obvious intent to cause any match official to make an incorrect decision or supporting his error of judgement and thereby causing him to make an incorrect decision;
|
Videre i Article 17:
2
The disciplinary measures enumerated in Articles 10 and 11bis of the present regulations are standard sanctions. In particular circumstances, they can be either scaled down or increased.
|
Så, UEFA sin variant ser ut til å åpne for straff på mer eller mindre enn 2 kamper, om enn usannsynlig. Uklart om NFF har åpning for tilsvarende. |
|
Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 03.06.2008 16:32 Post subject: |
|
|
Skjoenner egentlig ikke alt oppstyret - mannen falt/filmet seg til et straffespark! Utifra hysteriet skulle man jo tro han hadde knivstukket noen ute paa banen... |
|
Back to top |
|
 |
|