| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
cris Proff
|
Posted: 31.05.2008 13:47 Post subject: |
|
|
Min mening er at rbk etter dette ikke kan hevde å ha en spesielt utpreget åpenhetskultur. Ved å stenge en trening pr uke, så sier man at det er andre ting enn åpenhet som er viktig. Tidligere har vel dette med åpenhet vært noe man har ansett som viktig ift engasjement blant publikum. Åpenhet har muligens vært betraktet som en verdi i seg selv. Det jeg tror har skjedd er at åpenheten har blitt slitsom etterhvert som de sportslige resultatene har blitt dårligere. Ved å være åpen må man regne med at omverden stiller spørsmål ved det man gjør - spesielt i nedgangstider. Så kommer det en trener inn som sannsynligvis ikke har trua på å være åpen for en hver pris (Det vil være hensiktsmessig for sportslig suksess å gjøre noe unntatt offentligheten). Og så har ledelsen begjærlig grepet denne muligheten. Hvis det fortsatt hadde vært viktig, så hadde ledelsen satt ned foten. Jeg registrerer forøvrig at ledelsen mener; Vi stenger en trening, men vi er fortsatt like åpen!!!
Dette å gjøre ting bedriftsinternt, er forøvrig helt vanlige vurderinger innen næringslivet som befinner seg i en konkurransesituasjon. Sånn sett er rbk som en vanlig norsk bedrift.
For meg er dette foreløpig ikke en stor sak. Jeg registerer det bare som et nytt eksempel på at rbk er i ferd med å lukke seg inne, sånn som mange andre også gjør! At pressen er misfornøyd skjønner jeg godt - de har jo fått sine arbeidsforhold begrenset!
Om dette vil føre til en kulturendring over tid, er vel mest sannsynlig. Altså mindre åpenhet i rbk. Hva det betyr for interessen for rbk er vanskelig å spå noe om. Og om det har noen verdi ift sportslig suksess, tror jeg også er helt umulig å si. Her er det hva man tror på som viktig som er avgjørende. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 31.05.2008 13:54 Post subject: |
|
|
Angående åpenhet:
Klubben er åpen hele uken med unntak av 1 times tid på fredager.
Denne timen øver laget på det publikum skal få se på søndag.
En komiker slenger ikke ut alle vitsene sine i avisa før stand-up showet heller.
Dette er jo helt uproblematisk i mine øyne. Åpenhet har ikke noe med å skjule taktiske grep i en enkelt trening å gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 31.05.2008 14:11 Post subject: |
|
|
Som min bestefar sier, jeg kan russle inn på brakka når jeg er der og bli tatt godt i mot av folket der, mens i små klubber som TIL blir jeg stoppet av vakter og spurt en masse spørsmål før jeg omsider kommer inn.
Jeg mener personlig at det ikke er noe negativt at de stenger en trening i uken. jeg oppfatter ikke RBK som en noe midre åpen klubb. _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 31.05.2008 14:15 Post subject: |
|
|
For å være ærlig hadde jeg helst sett at alle treningene var åpne, men jeg synes ikke det er en stor sak. Adressa er jo hysterisk og blåser det fullstendig ut av proporsjoner. Beleilig for Adressa at denne skoleklassen feilaktig ble kasta ut sånn at de kan skyve de "stakkars skoleelevene" foran seg.
| chris wrote: | | For meg er dette foreløpig ikke en stor sak. Jeg registerer det bare som et nytt eksempel på at rbk er i ferd med å lukke seg inne, sånn som mange andre også gjør! |
Cris, hva er det annet klubben har gjort som har svekket åpenheten? |
|
| Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 31.05.2008 14:30 Post subject: |
|
|
En taushetserklæring er vel også et skritt bort fra åpenheten, er det ikke?
Personlig driter jeg i om RBK ønsker å skjerme noe av fredagstreningen, jeg tror ikke det gir noen store ulemper eller fordeler, annet enn for Adressa. |
|
| Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 31.05.2008 14:44 Post subject: |
|
|
| De kastet vel ikke ut skoleklassen feilaktig en gang. De gikk jo tidligere i uka ut å sa at man måtte melde i fra på forhånd dersom man ville overvære de stengte treningene. Hadde skoleklassen gitt beskjed hadde det ikke vært et problem. |
|
| Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 31.05.2008 14:45 Post subject: |
|
|
Det med åpenhet blir jo et gradsspørsmål.
Hvem setter premissene for hva som er en åpen kultur? Var RBK anno 2000 kroneksempelet på en kultur hvor alt var åpent? Jeg regner med at man hadde noen hemmeligheter den gangen også - ting man ikke har ønsket at konkurrenter eller media skulle få tilgang til. Men sånt teller kanskje ikke?
For det er kanskje sånn at åpenhetskulturen i hovedsak defineres som i hvor stor grad offentligheten får tilgang til treningsfeltet? Og med en times stenging i uka er altså RBK en lukket klubb.
Er det mulig for meg å ta meg en tur i Adressa når det passer? Gå rundt, lese litt på Kroksæter - og Evensens halvskrevne artikler. Stille på redaksjonsmøter og finne ut hva som skjer? Få høre hvilke strategier Adressa har i framtida i forhold til konkurrentene? |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 31.05.2008 15:51 Post subject: |
|
|
Dette med skoleklassen synes jeg er et godt eksempel på at stegning av trening - for alle - kan ha noen utilsiktede konsekvenser. Her er det snakk om noen skoleelever som fans av rbk og som hadde lyst til å overvære en trening mens de var på bybesøk. Om denne adgangsnekt får noen betydning for deres rbk engasjement, skal ikke jeg ha noen sterk formening om, men det kan jo tenkes. Og det er vel hele poenget med å ha en åpenhetskultur. Ved å være gjestfrie og åpne for omgivelsene så skaper man tilhørighet og identitet, noe som jeg tror har hatt stor verdi ift rbk interessen i trøndelag og Norge for den saks skyld.
Jeg gjentar at jeg ikke synes at dette med stenget treninger på fredager er verdens største sak, men jeg synes likevel det er riktig å peke på mulige konsekvenser dette kan føre med seg. Og det er nettopp det som Adressa gjør i denne saken.
At Adressa og andre media føler seg litt snurt i denne saken, er vel også ganske naturlig. Å ta fra noen et gode (som åpne treninger er for media), har aldri vært en populær sak - uansett yrkesgruppe. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 31.05.2008 15:58 Post subject: |
|
|
Leser ikke barna aviser lengre? Ettersom ingen av disse hadde fått med seg at det var fredagstrening regner jeg med de ikke er de mest fotballinteresserte i utgangspunktet.
Det manglet bare at Adressa-journalisten fikk et par av de til å grine, så hadde det grenset til Pallywood-tendenser.
Eksemplet Wilhelm S Myhr drar frem om åpenheten til Adressa syns jeg er godt. Skal du bevege deg inn på mediahuset der må du ha avtale og notere navnet ditt i en bok. Der finner du kun låste dører overalt. Snakk om å kaste stein i glasshus. |
|
| Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 31.05.2008 16:05 Post subject: |
|
|
Eggen jr. var jo åpen om alt den korte tiden han holdt på. Noen som syns det var bra også?
Har aldri hørt på maken til sutring, eller jo; det er sånn det har blitt i dagens samfunn. Vi har det så bra at vi må lage skandaler ut av ingenting.
Life sucks, get a helmet. _________________ Følg oss på "SkyrScout" og "Scout of This World":
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 31.05.2008 16:09 Post subject: |
|
|
Poenget er at rbk er i ferd med å bli akkurat som alle andre når det gjelder dette. Og det er forsåvidt greit nok.
Om dette er det eneste og siste skrittet som blir tatt mot en mer lukket organisasjon har ikke jeg noen tips om. Men vi kan i hvertfall si at den hemningsløse åpenheten er en saga blott. Rbk var jo i sin glansperiode kjent som klubben som det bare var å stikke innom for å se treninger og treffe spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 31.05.2008 16:28 Post subject: |
|
|
Mange snakker om denne stengingen av 1 time av en halvannen time lang trening én gang i uka, som om RBK skal ha stengt alle treninger fullstendig, låst Brakka, og pålagt spillerne sine å kjøre rundt i mørke, dyre biler med sotete vinduer, og ha minimal kontakt med fansen.
Brakka er like åpen som den alltid har vært, selv om du kanskje ikke uten videre kan banke på kontordøra til Hamrén og slå av en prat.
Rosenborg har ikke gjort noe verre enn å lukke én trening i uka. Men skoleklasser som avtaler med RBK på forhånd kan jo få tilgang til å overvære treningen. Oppvarmingsdelen av fredagstreningen er åpen. Trenger hele verden virkelig å se hva RBK gjør på hver eneste trening i samtlige 90 minutter treningen varer?
At klubben ikke er fullt så åpen som for 10 år siden, er overhodet ikke noe dramatisk for min del. Det sier seg nesten selv at det må bli litt sånn når Rosenborg ikke lenger er et hvilket som helst idrettslag, men faktisk en stor, profesjonell bedrift.
Jeg har ingen tro på at Brakka blir stengt for allmennheten med det første, jeg tror ikke de kommer til å stenge flere treninger med det første heller.
Det er én time av én trening én dag i uka som er stengt, og det er overhodet ikke i strid med RBKs åpenhetskultur. Det er da på mange måter fortsatt bare å stikke innom for å se treninger og treffe spillerne.
Poenget er bare at fredagens formasjonstrening er stengt. Men det er fortsatt fullt mulig å snakke med spillerne både før og etter. Det er fortsatt bare å vandre inn på Brakka og ta en kopp kaffe. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 31.05.2008 16:33 Post subject: |
|
|
Poenget er at rbk er i ferd med å bli akkurat som alle andre når det gjelder dette. Og det er forsåvidt greit nok.
Om dette er det eneste og siste skrittet som blir tatt mot en mer lukket organisasjon har ikke jeg noen tips om. Men vi kan i hvertfall si at den hemningsløse åpenheten er en saga blott. Rbk var jo i sin glansperiode kjent som klubben som det bare var å stikke innom for å se treninger og treffe spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 31.05.2008 16:35 Post subject: |
|
|
| cris wrote: | | Rbk var jo i sin glansperiode kjent som klubben som det bare var å stikke innom for å se treninger og treffe spillere. |
Og det går ikke an idag? |
|
| Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
Posted: 31.05.2008 16:38 Post subject: |
|
|
| Utifra alt fuzzet høres det ut som Rosenborg har satt opp piggtrådgjerder rundt Lerkendal, med væpnede vakter patruljerende rundt. Jeg blir irritert over Adressas stadige negative vinkling mot alt som skjer med Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 31.05.2008 17:46 Post subject: |
|
|
Jeg synes mange her på forumet er hårsåre på rbk sine vegne når adressa lager reprotasjer om ting som skjer i klubben. Mener dere virkelig at alt som gjøres av rbk bare skal slukes rått og lovprises?
Ta en titt på deres egne sure oppstøt når det gjelder å kritisere laget. Spillerne, trenere og den sportslige og administrative ledelsen i klubben får jo så hatten passer på de fleste områder. Det kan jo nesten virke som alle i rbk er komplette idioter. Og det må dere selvsagt få lov til å mene - gjerne for meg. Men når man selv fremfører kritikk, så bør man jo kunne tåle at andre (les media) også gjør det. Å ha respekt for andres meninger er en viktig del av ytringsfriheten, og det bør alle og en hver tenke over, synes jeg.
Jeg for min del synes ikke at Adressa er rbk -fiendtlig- sånn som mange vil ha det til. Jeg vil heller si tvert i mot. I forhold til andre idretter, så får rbk etter min oppfatning PR så det holder, og det synes jeg at vi kan være glade for. Men jeg mener som sagt at man ikke kan forvente at alt som skrives skal være rosenrødt. Både reportasjen om lukkede treninger og gruppemål for fettprosent synes jeg er helt ok at media tar opp. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 31.05.2008 18:26 Post subject: |
|
|
| Den artikkelen om åpne treninger er noe av det værste sutringen jeg har lest i en avis noensinne, og en misfortstått oppfatning av åpenhet. At Hamrèn og Rosenborg ønsker å stenge en trening får dem bare bite i seg, Hamrèn og Rosenborg oppfordrer presse og folk å komme å se på det andre treningene. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 31.05.2008 18:58 Post subject: |
|
|
| Ser ikke logikken i innlegget ditt cris. Hvorfor kan jeg ikke være uenig i en kritisk artikkel fra Adressa bare fordi jeg selv er kritisk til enkelt ting RBK gjorde/har gjort? Må man være enig i alle kritiske innlegg for selv å kunne være kritisk? Det blir jo helt meningsløst. Og apropos "respekt og ytringsfrihet", at man kritiserer andres ytringer betyr jo ikke at man ikke har respekt for ytringsfriheten. |
|
| Back to top |
|
 |
Ã…smund Rutinert
|
Posted: 31.05.2008 19:06 Post subject: |
|
|
Enig med mye av det du skriver, cris!
1 stengt trening ukentlig i seg selv er kanskje ingen stor sak da dette er trenden rundt omkring i dagens fotball. Men når det skjer i Rosenborg som har vært, og fortsatt er, opptatt av å bli oppfattet som en åpen og folkelig klubb. Da er det helt opplagt at en stengt trening på Lerkendal er noe som mediene såklart må si noe om.
Dette er noe som er med på å gjøre oss mindre unike, og mer lik alle andre. Kanskje det er nødvendig for å oppnå våre sportslige mål. Hvem vet.. Men å stille spørsmål ved dette, og å påpeke at dette er et lite brudd med hva klubben har representert tidligere synes jeg både media og supportere bør få lov til uten at det skal bli stemplet som sutring, krisemaksimering etc.. |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 31.05.2008 20:46 Post subject: |
|
|
| Som du sier, Åsmund, så er det riktig at Adressa kommenterer saken og nevner det med en liten artikkel. Men det er langt derfra til å kjøre det opp på forsiden av sporten, skyve noen skoleunger foran seg når det egentlig er seg selv de synes synd på. Artikkelen var gjennomført elendig og sutrete. Det er alltid ymse med kommentarene under adressaartikler, men jeg ser at flere der sier de vil si opp abonnementet med adressa nå, og jeg forstår dem godt. Dette er møkkajournalistikk! Saklig kritikk er på sin plass, men dette var patetisk. |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 31.05.2008 20:52 Post subject: |
|
|
| Åsmund wrote: | | Dette er noe som er med på å gjøre oss mindre unike, og mer lik alle andre. |
Hva har vi (RBK) egentlig tjent på å være så forbanna åpne om alt? |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 31.05.2008 21:36 Post subject: |
|
|
| Ã…penheten og folkeligheten har i alle fall skaffet klubben masse positiv omtale. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 31.05.2008 21:47 Post subject: |
|
|
Ja ,men en kan ikke sette det slik
Åpenhet = Åpne Treninger, for åpenhet er et utrykk som innbærer så mye, mye mer. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 31.05.2008 22:29 Post subject: |
|
|
| Helt enig i det. |
|
| Back to top |
|
 |
Ã…smund Rutinert
|
Posted: 31.05.2008 22:53 Post subject: |
|
|
Når det gjelder spørsmålet omkring hva klubben har tjent på å spille på det med åpenhet og folkelighet, så tror jeg dette er en ganske så stor gevinst, men som nok ikke direkte kan måles (tas ut) i sportslige resultater. Går mer på merkevaren Rosenborg i kretser utafor Trondheim og Norge, skulle jeg anta. For min egen del går det også litt på ting jeg liker å forbinde klubben min med ovenfor andre. Hos oss i RBK står vi jo for det og det, fordi vi har det sånn og sånn..
Selvfølgelig ikke like viktig som de sportslige prestasjonene, men likevel noe som jeg tror spiller en viktig rolle hos de fleste supportere når det kommer til sin klubbidentifikasjon. Hvilke verdier klubben representerer og hvordan man følger det i handling.
Enig i at åpenhet\folkelighet ikke er avhengig av at alt av sportslig aktivitet er åpent for utenomverden. Men det er en del av av hele pakka som klubben har stått for. Selvfølgelig kan klubben være både åpen og folkelig med en stengt trening i ny og ne. Men når det skjer en nedskjæring på slike områder så er det naturlig at det blir påpekt, og at ulike syn på dette kommer frem.
Får håpe det ikke eskalerer slik som tilfellet er i Kamrun om dagen
http://politiken.dk/fodbo...516853.ece |
|
| Back to top |
|
 |
|