English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Molde - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Nåerdetnok
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 10:31    Post subject: Reply with quote

fab4fan wrote:
For å sitere en ukjent kilde: en kan ikke se en trend (trekke en linje) før en har tre punkter (tre kamper) å trekke den gjennom.

I så fall tar vi ett poeng siden det er snittet på de tre siste kampene. Vinner vi, er snittet to poeng på de tre siste, og vi kan begynne å se frem til kommende kamper ETTER kampen mot M****.
Back to top
View user's profile Send private message
larsish
Junior

PostPosted: 23.05.2008 10:46    Post subject: Reply with quote

RBKfan100% wrote:
Da kan vi vel konstatere med at det er kun i Steinkjer vi finner en og annen m****-fan! I nord-Trøndelag altså.

Sikkert noen sykepleiere i Levanger også... Razz
Back to top
vegviks
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 11:20    Post subject: Reply with quote

Det heter steinkjerbygg, og ikke steinkjering. Hvis man da ikke mener stein-kjerring, men da tror jeg man må oppi verdalsfjella gitt Smile

Ingen jeg kjenner (altså på Steinkjer) heier på Start selv om Trond Nordseth spilte der, men vil nok tro at Ertsås og Singsås har gjort sitt til at Måille har noen, men vanvittig få (fakta f***) tilhørere på Steinkjer
Hedley
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 12:01    Post subject: Reply with quote

Noen tanker om hvordan vi slår molde.

1) Kontra: Vi må fortsette å være aggresive i kontringsfasen, slik vi så mot lsk. Dette kan bli det viktigste angrepsvåpenet nå som pkt 2 er svekket.

2) Backene: Stoor dobla bra på kant mot lsk. Han er borte, og vi er avhengig av at enten Basma eller Miller tar noen steg i riktig retinng, helst begge.

3) Sapi: Føler meg ganske sikker på at BerrHestad kommer til å ligge på sapi, som han gjorde med andresen på ullevåll. ciljan og tettey viktig her!

4) spissene må jobbe som faan på topp.

5) Backrekka forstetter der de slapp sist.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 13:06    Post subject: Reply with quote

Hvem er faren til Daniel Berg Hestad?
Og hvorfor har han ikke flere landskamper under Hareide?

Wink

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2008 13:10    Post subject: Reply with quote

Stefar. Jævlig artig den gang Mini mente at Hoset tok hensyn til mora si og dro fra Molde til FCK. Davy Wathne satt og flirte seg i hjel i studio.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bakklandia
Legende

PostPosted: 23.05.2008 13:13    Post subject: Reply with quote

Hva er det jeg ikke har fått med meg her nå?
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2008 13:41    Post subject: Reply with quote

Tror sånt hører hjemme i mer lukkede rom.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 23.05.2008 13:54    Post subject: Reply with quote

Det gjelder jo egentlig alt snakk om molde - både byen og laget! Razz
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2008 16:07    Post subject: Reply with quote

Verdens Gang, 22.09.98

Mini drapstruet

TRONDHEIM (VG) De siste dagers Mini-utspill om takk for følget til Molde i kampen om seriemesterskapet, kulminerte i går med at Molde-supporterne hev seg på telefonen til RBKs klubbhus med følgende beskjed: "Vi skal ta livet av Mini."

En sjokkert sekretær Erling Venes, som tok telefonen i RBKs klubbhus, prøvde å gå i dialog med Molde-supporteren som utga seg for å være representant for Moldes supporterklubb Tornekrattet, men fikk følgende kommentar tilbake:

"Jeg vil ikke snakke med en trøndersk homo."

Før den samme mannen la på, rakk han følgende tilleggskommentar:

"Alle RBK-tilhengere fra Trondheim som er på vei mot Molde lørdag, skal passe seg."

Alvorlig
- Mannen var helt alvorlig, og denne telefonen kom like etter en annen telefon som var så til de grader ufin at jeg la på. Dessverre rakk jeg ikke å få notert telefonnummeret hos dem som ringte, sier Venes.

- Noe verre har jeg ikke opplevd siden tidligere sportsdirektør i RBK, Arne Dokken, hentet Moldes Øyvind Leonhardsen til RBK for mange år siden. Da fikk vi en stor konvolutt med avføring i posten, husker Venes.

Mini og resten av RBK-spillerne trente som normalt i går etter 4-0-seieren mot Kongsvinger, som ga RBK tilbake ledelsen i eliteserien. Mini selv lar seg ikke affisere av gårsdagens telefonoppringning.

- Det er tydelig at mine uttalelser har vært vonde å fordøye, og satt sinnene i Molde i kok, men jeg lar meg slett ikke skremme av de såkalte halvfete, øldrikkende supporterne som utbasunerer sine meninger. Hvorfor skal jeg det? sier Mini.

- Så dette er ren skremselspropaganda?

- Ja, men jeg forventer ikke akkurat stormende jubel når navnet mitt blir lest opp på Molde stadion lørdag, heller.

Det er ikke første gang Mini Jakobsen er i verbal storm med Molde før en storkamp. Før cup-semifinalen i 1994 sa han:

- Hver gang Molde møter et storbylag, blir de helt sinnssyke.

- Jeg kan ikke se noen stor fremgang på det området, nei, sier Mini.

- Er dette et rent spill fra din side, for å få Molde i ubalanse før seriefinalen lørdag?

- Nei, jeg er meg selv hele tiden, og det har jeg vært i 32 år.

Griselag?
- Det ble brukt uttrykk som «ræva fotball» og «grisefotball» da dere røk for Molde i den semifinalen. Er Molde fortsatt et griselag?

- Nei, Molde er blitt et bedre fotballag, men de kommer til å tape flere kamper i år, mens vi vinner alle våre kamper som er igjen, sier Mini.

- Derfor blir vi seriemester. Vanskeligere enn det er egentlig ikke denne saken, mener en smilende Mini.

ORDKRIGEN I GANG IGJEN

Mini tar seriegullet på forskudd og hisser på seg hele Molde.

- Artig at dere hang med så lenge, sa Rosenborg-kapteinen søndag og tok seg råd til både å harselere med Molde og ta seriegullet på forskudd.

Dermed er den endeløse krangelen mellom romsdalingene og trønderne i gang igjen. En råere ordkrig har norsk fotballhistorie sjelden opplevd.

Før og etter den andre cup-semifinalen på Lerkendal 1994 som Molde gikk seirende ut av toppet det seg:

Sinnssyke
Mini og Rosenborg kalte Molde for et griselag.

- Hver gang de møter et storbylag, blir de helt sinnssyke, sa Mini.

Men fikk tilbake med samme mynt.

- Mini er ikke godt likt i Molde-miljøet. Når han ikke spiller på laget engang, bør han i alle fall holde kjeft, meldte Kjetil Rekdal tilbake.

Den nåværende Hertha Berlin-proffen fortalte at han bare lo av Mini da han ble byttet inn midtveis i annen omgang.

Og for åpne mikrofoner kalte Nils Arne Eggen Moldes spill for "ræva fotball".

Daværende Molde-trener Åge Hareide innrømmer i dag glatt at følelsene settes spesielt i sving i kampene mellom MFK og RBK.

- Slik har det vært lenge, lenge. Helt fra vikingtida den gang ladejarlene kom ned til oss har det vært en rivalisering mellom trøndere og romsdalinger / møringer

Nabokrig
- Er det «hatkamp» nummer en i norsk fotball?

- Etter min mening kommer Molde Rosenborg øverst. Dette er nabokrig. Men jeg vil ikke kalle det hatkamp, sier Hareide.

Han er ikke overrasket over at Mini tar den «breiale» tonen:

- En kortvokst fyr som er stor i kjeften. Han gjør dette for å pirre moldenserne. Men dette er jo et spill for galleriet, også, bemerker Åge Hareide.

Den nåværende Helsingborg-treneren håper inderlig på Molde-seier lørdag. Hvis ikke, tror han RBK tar gullet. Og så har han et lite ønske til:

- Jeg håper en Molde-spiller takler Mini rent, men så hardt at han slår salto. Tenk deg det; Mini-saltoen på Molde stadion uten at han har scoret! fantaserer Åge Hareide

HAR BEDT OM TRØBBEL

- Mini har bedt om trøbbel lenge nå, og jeg frykter litt hva som kan skje med ham på Molde stadion lørdag kveld. Han (Mini) fortjener all den verbale pepper han kan få, men vi tar selvsagt kraftig avstand fra alt som kan ligne på en drapstrussel, sier Sverre Maurseth, som leder «Tornekrattet», Moldes supporterklubb

BRAKSTAD: - MINI MOTIVERER OSS

- Mini Jakobsen må være Molde-patriot. Han motiverer oss jo ganske kraftig med sine uttalelser om at Rosenborg allerede er sikre seriemestere.

Molde-trener Erik Brakstad flirer av den lille nordlendingens medieutspill, og betegner det som et forsøk på «psykologisk krigføring» før lørdagens «gullfinale» på Molde Stadion.

- Vi har sakset avisutklipp om denne saken og limt dem opp i garderoben. Men det er andre ting som motiverer oss enda mer en Minis klovneri. Den enkleste og største motivasjonsfaktoren er rett og slett å møte trønderne i en avgjørende «seriefinale»

Selvtillit
- RBKs resultater taler for seg. Det å vite at vi er på høyde med dem, og allerede har slått dem på deres egen hjemmearena på en middels MFK-dag, motiverer oss maksimalt. Spiller vi opp mot vårt beste, så klarer vi å vinne igjen. Seiersformen er inne, sier Erik Brakstad.

Han har innpodet sine spillere at selvtilliten er det viktigste, og at man ikke skal tillate noen å bryte den ned.

- I en sammenheng har jeg sitert en uttalelse fra Thor Heyerdahl, som nettopp er kåret til Århundrets nordmann i VG, sier Brakstad.

Uttalelsen falt omtrent slik: «Den største faren er ikke den utfordringen du har men mennesker du omgås som sier at du ikke vil klare det.»

- Du må rett og slett tore å prøve, sier den offensive Molde-treneren, som ikke lar seg affisere av årets første serietap, mot Vålerenga søndag.

Aftenposten, 26.09.1998

Mobbing, krangling og skittkasting

Rævvafotball. Spyttklyser. Drapstrusler. Mobbing. Det er tøft når Molde og Rosenborg møtes. Men ikke alltid stilfullt.

Lagene har lervert mange gode fotballforestillinger, men oppgjørene mellom de to fotball-naboene vil likevel bli best husket for kranglene og intrigene utenfor banen.

Som da storebror Rosenborg hentet Øyvind Leonhardsen til Trondheim for rekorddyre 950 000 kroner før 1992-sesongen. Molde-supporterne ble så rasende at de sendte brev til Rosenborg-brakka. Hva som lå i konvolutten? Avføring.

Nils Arne Eggen, Åge Hareide, "Mini" Jakobsen og Kjetil Rekdal har vært sentrale navn i skuddvekslingene mellom de to klubbene. Kun Mini er tilbake, og han klarte da også sist helg å provosere Molde ved å "takke for følget" etter siste serierunde. Molde-supporterne svarte med å sende drapstrusler til Rosenborgs venstre flankespiller.

Mini er ikke ukjent med drapstrusler fra Molde-hold: I semifinalen mellom de to klubbene i 1994 fikk en av spillerne klar beskjed av sin far, som reiste seg opp fra sin sentrale plass på sittetribunen og ropte: "Drep han derre Mini!"

Spyttet
Forholdet mellom de to gode naboene nådde de store høyder under den omtalte 1994-semifinalen. 1. divisjonslaget Molde vant første kamp på hjemmebane med 2-1, og Rosenborg la skylden på motstanderens grisespill: Petter Rudi spyttet i håret på Mini. Eks-Molde-spiller Erik Hoftun ble først sparket ned av Trond Strande, før han ble tråkket på av Rekdal.

- Jeg vet fra årene i Molde at de karene er troendes til litt av hvert, sa Hoftun.

Med det hadde trønderne klart å terge opp lillebror før returkampen uka etter på Lerkendal. Molde-trener Hareide lot sitt sinne gå ut over en "dresskledd, arrogant hjemvendt Tyskland-proff, Rune Bratseth":

- Tørk vekk bedehussmilet, Rune!, advarte en hissig Hareide på Dagbladets førsteside dagen før kampen, og la i en annen avis til at Roar Strand var en "baby" og Erik Hoftun gjorde altfor mange tabber.

Kampen endte 2-2, Rekdal scoret det avgjørende målet, og sa etter kampen at han hadde ledd hver gang Mini hadde ballen.

- Herre va ittj fotbaill. Herre va rævva-fotbaill!, utbasunerte en forbannet Eggen etter at storebror hadde tapt cupfinalebilletten til lillebror. Han ga dermed et nytt og originalt bidrag til klassiske fotballuttrykk.

- Fordi RBK'erne virker så blærete, spiller vi spesielt bra nettopp mot dem, svarte Rekdal, som allerede før kampen karakteriserte trønderne for "hovne bleier".[/b]
Back to top
RBKdesi
Proff

PostPosted: 23.05.2008 16:19    Post subject: Reply with quote

fab4fan wrote:
For å sitere en ukjent kilde: en kan ikke se en trend (trekke en linje) før en har tre punkter (tre kamper) å trekke den gjennom.

Den var vel sist brukt av Nordlie før kampen mot RBK så vidt jeg husker...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2008 17:28    Post subject: Reply with quote

VG, 13.11.94

– KJETIL REKDAL SÅRET MEG

Publikum elsket ham ungjentene gjorde alt for en autograf og en klem. I dag opplever han å bli utskjelt i leserbrev og pepet ut i landslagsdrakt på Ullevaal. Livet er snudd på hodet for den rappkjeftede bodøværingen.

Vi fulgte Mini i det som er en del av hans nye hverdag på butikkåpning på Leknes i Lofoten. Her er Mini fortsatt den store helten, her er alt som før! Onsdag spiller han for Norge mot Hviterussland.

LEKNES i LOFOTEN (VG) Når fotballandslaget møtes i dag, må Mini Jakobsen og Kjetil Rekdal skvære opp. Mini tror Egil «Drillo» Olsen vil samle de to for å snakke ut.

- Jeg ble såret og følte meg hånet av Kjetils uttalelser etter semifinalen på Lerkendal: «Vi flirte da Mini kom innpå.» Når slikt kommer fra en av mine egne, blir jeg sår og irritert. Jeg svarte med noen uttalelser om Kjetil på lokal-TV. De angrer jeg på i dag.

- Jeg har ikke snakket med Kjetil siden. Vi må snakke sammen. Kanskje vil Drillo si at vi må skvære opp, sier Mini Jakobsen

Mini på Rimi
Vi sitter i Widerøes Dash-8, og går inn for landing på Leknes i Lofoten. Mini titter ned på den snødekte Vestvågøya, og forteller at her, på Gravdal sykehus, ble han født 8. november for 29 år siden.

Nå skal Mini «hjem» til sine egne for å gjøre en jobb. Han skal delta på åpningen av en ny Rimi-butikk, på oppdrag for konsernet han er fast ansatt i.

Dette er en del av Minis nye hverdag.

Han står opp klokken seks om morgenen, holder på å fryse vettet av seg mens han venter ett kvarter på flybussen hjemme i Trondheim før flyturen går halve Norge på langs.

Da Mini-feberen brøt ut på slutten av '80-tallet, var den nye, smågærne fotballhelten fra nord jaget vilt. Han kunne aldri gå i fred på gata. Etter kampene skrev han autografer så blekket sprutet. Det var Minisang og Minibok.

Det har roet seg nå. Han kan faktisk gå på gata i Trondheim uten å bli stoppet.

Det kan han ikke på Leknes. Her er alt som før. Her er han fortsatt helten.

For her bor folket som aldri har fått ta del i Mini-eventyret. De har bare sett ham på TV og i avisene. Han har knapt besøkt Leknes siden han flyttet til Bodø som toåring.

Mini er litt spent når vi nærmer oss nybutikken i en iskald bil i ti minusgrader.

- Kommer det folk?

Ja visst kommer det folk! De står i kø utenfor butikken. Det er langfri på skolen. Nå står skoleungene klar til å kaste seg over helten. Mini får knapt kastet jakken før de er over ham.

Han får skrivebord på en stor palle med leskedrikken Kjeft midt i butikken.

- Skal jeg få kjeft her også? kauker Mini, mens han skriver «Mini -94» på store, hvite ark til skoleungene som sperrer av halve butikken.

Det er blitt mye kjeft å få for Mini den siste tiden. Leserbrevene lyser av hets, og skribentene ber Drillo kaste ham hodestups ut av landslaget. Og på Ullevaal fikk han pipekonsert mot seg i landslagstrøya i kampen mot Stor-Oslo.

Antydninger til pipekonsert har han også hørt før på landslagsarenaen.

- Det er sårende og skuffende å spille for 23 000 tilskuere på Ullevaal og oppleve at ganske mange av dem piper mot deg. Jeg merket det første gang i fjor høst. Mot Stor-Oslo var det ekstra ille, sier Mini. Men da var det bare noen hundre på tribunen.

På Leknes er det ingen som piper mot Mini. Og slik er det faktisk ellers også i hverdagen: Når jeg møter folk ansikt til ansikt er de bare blide og snille. Noen kan i fylla brøle «Du er dårlig». Men ingen tør i edru tilstand si: «Du bør ut av landslaget.» Noen skriver i stedet leserbrev

- Bryr du deg om leserbrevene?

- Jeg leser dem. Det er artig å se hva folk kan rive av seg. Jeg har aldri hatt problemer med å takle det. Jeg har heller aldri latt være å lese aviser i frykt for dårlige kritikker. Vil ikke gjemme meg. Slik er livet: Mediene har gjort meg til stjerne, og de kan ødelegge meg også, sier Mini.

- Men du har vel litt skyld selv også?

- Ja, jeg har skapt stor fallhøyde for meg selv med min væremåte. Jeg har vært stor i kjeften, sagt at jeg er best. Og kanskje har jeg irritert noen så kraftig at de midt i en motgang benytter sjansen til å hugge til. Men jeg må bare tåle det, sier Mini.

Ute av form
Og han vedgår:

- Jeg er ikke like god i dag som jeg på mitt beste i 1992. Jeg har vært ute av form, finner ikke rytmen helt og har også vært skadet. Men med tid og trening kan jeg bli like god neste sesong i alle fall nesten, sier Mini.

Etter at han feide inn som en nordavind i Rosenborg og hadde stormsuksess, er Mini blitt vant med å bli satt ut av laget og kritisert i avisene etter å ha bommet på målet, eller spilt som ei ku.

- Jeg blir deprimert. Og kanskje ikke så snakkesalig som vanlig. Jeg er et stemningsmenneske. Men nedturene går fort over.

- Og jeg har forandret meg. Jeg er blitt mer voksen og reflektert. Men fortsatt vil jeg være meg selv, impulsiv og rapp i kjeften. Ingen kan forandre personligheten min, sier Mini.

Så reiser han fra Leknes. Neste stopp blir Oslo og deretter Minsk i Hviterussland.

KJETIL: – VI HAR ET GREIT FORHOLD

Kjetil Rekdal (26) har aldri hatt noe problem med forholdet til Mini, og ser egentlig ikke noe behov for at det skal skværes opp.

- Jeg og Mini har et helt greit forhold, sier Belgia-proffen, som var i Molde i tre måneder i høst.

- Det ble sagt ting fra begge sider før, under og etter semifinalen mot Rosenborg som kanskje ikke skulle vært sagt. Men sånn ble det, der og da. I ettertid har jeg ikke tenkt på det engang. De episodene er jeg ferdig med for lenge siden

Husker knapt
- Mini sier at du såret ham. Angrer du?

- Som sagt; det som skjedde i forbindelse med semifinalen har jeg ikke tenkt på. Jeg husker knapt hva jeg sa.
Back to top
Pirlo
Rutinert

PostPosted: 23.05.2008 17:56    Post subject: Reply with quote

Artig lesestoff dette. Tydelig at mye har forandret seg siden den tiden.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2008 18:15    Post subject: Reply with quote

Enda litt mer om de beryktede semifinalene:

VG, 03.09.1994

KJEFTESMELLER KLARE TIL KRIG

I ettermiddag braker norsk fotballs to største kjeftesmeller sammen til en durabelig cupkrig på Molde stadion. Dommer Rune Pedersen fra Sprint / Jeløy, du er herved advart . . .

Norges to mest fargerike trenere, Moldes Åge Hareide (40) og Rosenborgs Nils Arne Eggen (52), har aldri lagt noe imellom, hverken på eller utenfor banen. De verbale kjempene befinner seg på et desibelnivå som kan skremme noen hver.

Denne gang handler det om den første av to semifinaler i cupen.

Høylytt ordbruk
- Dette er en duell jeg mer enn noen vil vinne, sier Hareide foran den TV-sendte feiden.

- Og det pleier å gå hett for seg når jeg og Nils møtes. Skumle blikk og høylytt ordbruk hører med. Men det er bare artig. Det skal være litt temperatur, og vi må bruke alle midler for å vinne. Etter kampene er vi gode venner igjen, sier Åge Hareide.

Han tror på nye utbrudd i dag.

- Denne cupkampen blir av det friske slaget. Og det er da det blir flest ordvekslinger mellom oss, sier Molde-sjefen.

- Men vi er aldri hissige! kommenterer Nils Arne Eggen, og kan bare glemme å bli trodd.

- I kampens hete er vi bare engasjerte, er den fargerike RBK'erens egen forklaring.

Tung dag
De to har møtt hverandre utallige ganger. To av dem skiller seg ut. Begge gangene har Eggen gått seirende ut.

- Verst var det i 1987, da Nils trente Moss. I seriefinalen på hjemmebane misbrukte vi utrolige sjanser, mens mossingene kontret inn to mål. Det er en av de tyngste dagene i Moldes historie, sier Åge.

Året etter var Eggen tilbake i Rosenborg. Og i kvartfinale på Molde stadion, foran over 10 000 tilskuere, gikk det mot hjemmeseier på stillingen 1-0.

- Jeg var på vei bort for å gratulere Åge da Trond Henriksen utlignet i siste minutt, minnes Nils Arne Eggen.

På tampen av ekstraomgangene scoret Molde selvmål.

- Jo da, jeg har nok å revansjere, sier Hareide.

- Åge er sikkert spent foran dagens kamp, men kanskje ikke like ille som da jeg tok ham ut på U-landslaget for første gang i 1973. Da var han så nervøs at han glemte å ta på seg badebuksen da spillerne tok seg en dukkert før kampen, ler Eggen.

- Jeg er helt rolig. Vi har alt å vinne i kveld. Jeg er mer urolig foran en seriekamp, som er mye viktigere for klubben, svarer Hareide.

Han håper og tror at hans 1. divisjonsspillere kan ryste mannskapet som feier all motstand til side i den øverste divisjonen.

- Vi har større sjanse til å vinne nå enn for noen måneder siden. Formen vår er glimrende, og Rosenborg har slitt litt i det siste, sier Hareide, og minner om at Molde har slått Rosenborg i fire seriekamper de fem siste sesongene

Bedre keeper
- Jeg tror bare Viking har slått dem like ofte, sier Hareide, som mener at Molde er bedre enn RBK på flere punkter.

- Vi har en mye bedre keeper. Morten Bakke holder høyere klasse enn Ola By Rise, sier han.

- Har Åge gått grunnkurs i psykologi nå igjen. Hver gang vi skal møte Molde skal Ola psykes. Det er for sent, Ola er for gammel til å la seg lure av slikt, kommenterer Nils.

- Mini er dårligere enn Kalle Løken på vingen. Mini er enkel, Løken er uberegnelig, påstår Hareide, og er fornøyd med at Mini er satt opp på høyrekanten.

- Jeg er ikke enig, og Åge skal bare passe seg; Kalle kommer nok farende oppover på høyresiden han også, svarer Eggen

Prioriterer fysikk
- Vi vil prioritere fysikken. Våre spillere er sterkere enn Rosenborgs, mener Hareide.

- Det er jeg heller ikke enig i. Molde bør heller prøve å utnytte at de har hurtige spillere fremover på banen i Hestad, Stavrum og Sundgot, råder Eggen.

- Daniel Berg Hestad og Knut Anders Fostervold er bedre enn samtlige Rosenborg-spillere i lufta, sier Åge Hareide

Og Nils Arne Eggen protesterer ikke!

MOLDE - ROSENBORG: VG-TIPS: B

KOMMENTAR: Molde har gått rett til værs med Kjetil Rekdal tilbake: 19-2 og bare seirer på de seks siste kampene. Molde er gode nok til å gi Rosenborg problemer. Molde vil gamble og angripe med alt de har, i håp om å ta med seg noen mål å gå på til returkampen i Trondheim. Dermed kan det bli en riktig trivelig TV-kamp

Molde stadion lørdag kl. 16. 00

MOLDE (4-3-3): Bakke - Strande, S. Rekdal, Flaco, Sønderland - Rudi, Rekdal, Fostervold - Hestad, Stavrum, Sundgot.

ROSENBORG (4-3-3): By Rise– Løken, Hoftun, Bragstad, Kvarme–Strand, Skammelsrud, Leonhardsen–Mini, Brattbakk, Bergersen

VG, 10.09.1994

KLART FOR SLAGET PÅ LERKENDAL

Slaget er allerede i gang. Foran den avgjørende semifinalekampen på Lerkendal i ettermiddag krangler Molde og Rosenborg i store bokstaver. Molde leder 2-1 fra den første kampen.

- Molde er et griselag, mener Rosenborg-spillerne og trekker fram eksempler:

- Kjetil Rekdal sparket meg mens jeg lå nede i den første kampen, påstår Erik Hoftun midtstopperen som gikk fra Molde til RBK foran denne sesongen.

- Kjetil sparket ned Hoftun og sa til meg at han angret etterpå, bekrefter Mini, men får svar:

Sutret
- Det var knuffing inne i ei klynge, men jeg sparket ikke. Når hele Norge så det på TV, kan jeg ikke skjønne at Rosenborg holder på. Men de har sutret bestandig, mener Rekdal

Mini fortsetter:

- Petter Rudi spyttet meg i håret, hevder han, mens Molde-gutta benekter alt og mener at Rosenborg er pysete.

- Jeg synes Rosenborg bør prøve å finne ut av hva som er galt med dem selv. Når RBK møter litt tøffe tak, er de ute med en gang - se bare på europacupen, sier Kjetil Rekdal

By mot land
Semifinalen i dag er mer enn en fotballkamp: Den er arena for innestengt aggresjon som endelig må ut. Det er by mot land, det er den lille mann mot makten.

Spillerne føler det i alle fall slik.

- Vi vil spille kynisk og destruktivt for å dra inn seieren. Og Rosenborg må la være å syte over det, melder Molde-trener Åge Hareide.

- Uansett om vi vinner eller taper, skal RBK-spillerne merke hvem de har spilt mot når de våkner søndag morgen, lover Kjetil Rekdal.

- Der ser du hva slags holdning de spiller med, sier Mini og utdyper:

Blir sinnssyke
- Molde-spillerne er greie gutter utenfor banen. Men hver gang de møter et storbylag, blir de «helt sinnssyke». De kommer ingen vei som fotballspillere med den holdningen, mener han.

- Mini må finne ut hva som er galt med ham selv før han syter på motstanderen. Molde har aldri prøvd å jukse ved å filme seg til straffe eller slå ballen i mål med hånden. Det er Rosenborg som driver med sånt, sier Kjetil Rekdal.

(Mini stupte fram og slo ballen i mål med hånden i den første semifinalekampen.)

- Rosenborg er nervøse og redde. Sutringa bunner i frykt for å møte oss, mener Rekdal og legger til:

- Jeg tror RBK skal være glad over at de møter oss før e-cup-kampen mot spanjolene (Deportivo Coruna) tirsdag. Da vil de skjønne hva europeisk cupfotball dreier seg om, påpeker eks-proffen.

Molde og Rosenborg har kranglet i alle år ikke minst i forbindelse med Øyvind Leonhardsens overgang for tre år siden da Leo brøt kontrakten med Molde og RBK måtte betale rekordsummen 975 000 kroner.

Det er ikke blitt bedre siden sist lørdag. RBK-spillerne framfører sine argumenter gjennom lokalavisen. Kjetil Rekdal brukte landslagets samling i forbindelse med kampen mot Hviterussland til å hisse opp trønderne.

- Jeg er skuffet over gamle lagkamerater. Jeg trodde ikke at de kunne oppføre seg slik. Men jeg vet fra årene i Molde at et par av karene er troende til litt av hvert, sa Erik Hoftun til Adresseavisen i Trondheim i går.

Han viste til spytting og sparking.

- Det er kanskje satt litt på spissen, sier Hoftun til VG, men han går god for sitatet.

PS! Molde slo RBK 21 på Molde stadion forrige lørdag. Bortemål er avgjørende.

Det betyr at Rosenborg går til cupfinalen med 1- 0-seier i dag

ROSENBORG MOLDE VG-TIPS: H

KOMMENTAR: Rosenborg vil legge et voldsomt trykk på Molde fra første spark på ballen. Molde vil forsvare seg kynisk og destruktivt i håp om å ri inn en finaleplass på 2-1-seieren hjemme. RBK vil helt sikkert få målsjanser nok likevel.

ROSENBORG (4-3-3): Ola By Rise - Bjørn Tore Kvarme, Erik Hoftun, Helge Aune, Ståle Stensaas - Roar Strand, Bent Skammelsrud, Øyvind Leonhardsen - Karl-Petter Løken, Harald Brattbakk, Kent Bergersen.

MOLDE (5-3-2): Morten Bakke - Trond Strande, Flaco, Ulrich Møller, Sindre Rekdal, Tarje Nordstrand Jacobsen - Knut A. Fostervold, Kjetil Rekdal, Petter Rudi - Arild Stavrum, Ole Bjørn Sundgot

MINI VRAKET PÅ ROSENBORG

Mini Jakobsen er vraket fra Rosenborg-laget foran returkampen på hjemmebane i semifinalen mot Molde i dag.

- Hadde jeg vært trener, ville Mini spilt på laget, sier Mini.

- Vi prioriterer Karl-Petter Løkens dribleferdigheter, forklarer RBK-trener Nils Arne Eggen og tar Molde-trener Åge Hareide på ordet.

- Mini er helt ufarlig når vi stenger veien for ham. Han løper bare rett fram. Derfor er jeg glad for at Mini spiller, sa Åge Hareide til VG foran den første semifinalekampen forrige helg

Ufarlige RBK'ere
- Se på Mini i landskampen mot Hviterussland. Han var helt ufarlig. Det samme gjelder for øvrig Øyvind Leonhardsen, mener Hareide nå.

- Det er ikke min skyld at Rosenborg spiller dårlig. Men det er jo litt synd at laget begynte å fungere dårlig akkurat da jeg kom, sier Mini selv.

- Jeg er skuffet. Men når Nils Arne Eggen og Bjørn Hansen føler at de må sette meg ut for å prøve å få laget tilbake i det gjenget det var før jeg kom, så må jeg bare akseptere det, fortsetter han.

- Molde vil legge seg så langt tilbake at det ikke blir muligheter for Minis gjennombruddsløp. I stedet forsøker vi å legge press på dem gjennom dribleferdigheter på begge kantene, forklarer Nils Arne Eggen.

Rosenborg leier Mini fra sveitsiske Young Boys. Han går på vanlig RBK-kontrakt med topplønn (anslått omtrent 500 000 kroner). I tillegg er Mini ansatt av Rimi og hever en god årslønn der.

Han er definitivt landets mest eksklusive innbytter.

- Hvis Rosenborg lykkes med meg på benken, kan det bli tøft å komme tilbake. Hvis jeg bare kommer innpå noen få minutter i hver kamp fram mot neste landskamp (mot Nederland på Ullevaal 12. oktober), ser ikke livet lyst ut, erkjenner Mini.

Rosenborg gjør ytterligere tre forandringer fra bortekampen mot Molde forrige helg: Skadet Bjørn Otto Bragstad er ute på grunn av en skadet tå. Helge Aune, målscorer fra OL-landskampen mot Hviterussland, kommer inn på midtstopperplass.
Back to top
JellyFish
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 19:01    Post subject: Reply with quote

Eggen wrote:

- Har Åge gått grunnkurs i psykologi nå igjen

Genialt.

Mini er helten [punktum]

Merker jeg gleder meg skikkelig til kamp etter å lese dette, 2mas!
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2008 19:22    Post subject: Reply with quote

Flott. Laget en oppsummering: Den plagsomme lillebroren
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 23.05.2008 19:24    Post subject: Reply with quote

Det at hatet ikke er like sterkt lenger har vel også en del å gjøre med at det ikke er samme lagene lenger.

Altså, de er ikke så til de grader lokale lenger, verken RBK eller Molde hva trenere og spillerstall angår.
fab4fan
Proff

PostPosted: 23.05.2008 20:08    Post subject: Reply with quote

RBKdesi wrote:
fab4fan wrote:

Den var vel sist brukt av Nordlie før kampen mot RBK så vidt jeg husker...

Det stemmer! Det var vel der jeg hørte det! Smile
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 20:51    Post subject: Reply with quote

Hæli oppsummering Thomas! Høy mimrefaktor for å si det mildt.

- Herre va itj fotbaill. Herre va rævva-fotbaill!

Tidenes fotballkommentar!
2mas
Sjef

PostPosted: 23.05.2008 23:45    Post subject: Reply with quote

Takker. Artig å mimre litt.

Forresten prøver Hoset seg med litt opphausing.
Back to top
Anders
Rutinert

PostPosted: 24.05.2008 00:05    Post subject: Reply with quote

Jeg er forsiktig optimist mtp kveldens oppgjør, og har satt pengene mine på følgende scenario: "Kris Stadsgaard scorer først og Rosenborg 4-0" til 1601 i odds. Stadsgaard dribler seg gjennom hele midtbanen og skyter selv denne gangen.. Cool

Espen Berntsen dømmer, som han gjorde i tilsvarende oppgjør for fem år siden. (da vi vant 2-0, Karadas ble utvist.)
Back to top
VatneNissen
Junior

PostPosted: 24.05.2008 00:15    Post subject: Reply with quote

Er det mange her på forumet som tar turen til Molde, og evt. mange som ikke tar turen. Kjernen har stoppet forhåndssalget av billetter før kampen. Lurer på om det er noe vits å møte opp i Molde og prøve å skaffe billett der, bor en fergetur unna M****.. Rolling Eyes
Står på kjernen sine sider at de vil legge ut billetter som ikke ble hentet for salg. Men blir uansett jæ.. ehm, utrolig kjiipt å reise til M**** og ikke få med meg kampen verken på stadion eller TV.. Neutral
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 24.05.2008 02:30    Post subject: Reply with quote

Mye av hatet ble vel borte for min egen del (og kanskje en del andre også) i stor grad redusert da Molde rykket ned. Klubben som har vært i/hører til i/skal ned igjen i (stryk det som ikke passer) Adecco-ligaen er rett og slett så "lillebror" at jeg ikke klarer å bry meg meg om dem en en lett forkjølelse.

De morsomme hatoppgjørene mot romsdalingene var da vi var i samme segment av toppligaen. I dag føler jeg ikke at de er noen tussel. Oppgjørene har riktignok litt ekstra "edge", men jeg må innrømme at seire mot Molde ikke betyr så mye mer for meg i ettertid enn mot andre drittlag som HamKam og Aalesund.
uglevett
Veteran

PostPosted: 24.05.2008 02:34    Post subject: Reply with quote

Nei, det har vel kanskje avtatt litt for min del også, men fortsatt er det noen spillere der som symboliserer alt det jævlige med Molde som jeg husker fra tidligere år...
Zorac
Legende

PostPosted: 24.05.2008 03:06    Post subject: Reply with quote

Absolutt!

Men ettar at Stian Ohr og Bernt Hulsker forsvant, samt at Stavrum er ute av systemet, er det ikke så mange igjen. Men man er selvfølgelig fortsatt fryktelig glad i kjernekarer som Berg Hestad og Hoseth [/sarcasm off].

Håper Hamrèn-effekten allerede har sparket inn (forøvrig må jeg si at det virker som han har gjort et genitrekk ved å lede et par treninger før ofesiell inntreden - noe som kan gi han litt mindre oppmerksomhet når han virkelig tar over) og at vi tar en grei seier.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15  Next
Page 4 of 15

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2019 RBKweb