English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Lerkendal stadion
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 134, 135, 136  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Harald
Forumsjef

PostPosted: 16.05.2008 15:14    Post subject: Reply with quote

Vi kan allesammen læse os til at det skal bygges anlæg på Lade og at Kjernen får mere plads å Lerkendal ved udbygningen

Hvilke informationer er det du sitter på, som vi andre ikke har tilgang til, der muliggører din konklusion af at stadionplanen er dårlig?

Kom med noget konkret i stedet for historier fra de varme lande om Skutle på flypladsen og billeder fra tyske aviser.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
bolgebah
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 15:15    Post subject: Reply with quote

Hehe. SÃ¥ sant som det er sagt, du skulle bare visst...

Jeg ville i alle fall vært forsiktig med å konkludere over det lille som har kommet ut i media. Selvfølgelig har RBK flere planer enn dette, og alle elementer tas med i betraktninga. Kanskje kommer de til en annen konklusjon enn deg, men jeg anser det som ambisiøst av deg å tro at du skal kunne bringe særlig mange nye tanker til torgs.

Edit: Svaret mitt er til Konesseur, ikke Harald.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 15:26    Post subject: Reply with quote

Jeg vet at skal penger i kassa er det noen som blir sittende med regninga. På Emirates stadion var det publikum, men dette fungerer neppe i Trondheim. Det er ingenting som tyder på at Rosenborg skal trekke mer enn 21 000 i snitt uten en produktendring. Lade er ikke riktig plassering for en giganthall. Trene fotball gir kun smuler på kontoen. SFO, familierestaurant, 5000 syngende og Rosenborgskolen kommenterer jeg ganske enkelt ikke.

De hemmelige planene skal jammen ha noe å kompensere...
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 15:32    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
SFO, familierestaurant, 5000 syngende og Rosenborgskolen kommenterer jeg ganske enkelt ikke.

Med all respekt, jeg synes ikke du har gjort annet enn å kommentere dette. Forståelig, siden det ikke er mer å kommentere. Det er mulig du tar mål av deg til å prosjektere RBKs fremtidige stadionutvikling, men de har nå en gang folk til å ta seg av slikt. Og planene deres kommer nok til å bli holdt hemmelig i overskuelig framtid ennå.
Back to top
torerik
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 15:40    Post subject: Reply with quote

På tide at Lerkendal-utbygging får sin egen tråd, slik at vi som ikke er blant de få som faktisk holder seg oppdatert på denne tråden kan få med oss andre, interessante Lerkendal-nyheter.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 15:46    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Konesseur wrote:
SFO, familierestaurant, 5000 syngende og Rosenborgskolen kommenterer jeg ganske enkelt ikke.

Med all respekt, jeg synes ikke du har gjort annet enn å kommentere dette.

Joda, 5 000 syngende og familierestaurant har blitt nevnt om ikke hele tiden. Det er jo litt søtt da...

Men jeg tror nok man må ta på seg mandagsbrillene etterhvert.
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 15:51    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner ikke hva du prøver å oppnå, i alle fall. Poenget ditt er altså at du er kritisk til planene til RBK, som du altså ikke har kjennskap til? Og at du konkluderer deg fram til at det er snakk om høyst elementære forandringer på allerede eksisterende stadionkonstruksjon?

Igjen, tankene dine, Konesseur, blir allerede tenkt på Brakka. Og selv om du åpenbart har en viss tiltro til din egen evne til konsekvensutredning kan det hende at man i RBK kommer til konklusjoner som skiller seg fra dine. Fordi analysene viser at det finnes bedre løsninger.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 16:00    Post subject: Reply with quote

Joda, om jeg ikke har lest HOK Sports rapporter til Brakka har jeg bladd meg gjennom tilsvarende for Dunedin som HO Sport har utredet to alternativer: Kampdagstadion og multifunksjonshall.

Jeg trenger ikke å se hemmelige planer for å fremme mine tvil når Brakka har tro på 30 000 i snitt.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 16:01    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Igjen, tankene dine, Konesseur, blir allerede tenkt på Brakka.

Stakkars dem... Very Happy
Back to top
Nero
Proff

PostPosted: 16.05.2008 16:11    Post subject: Reply with quote

Jeg trodde ikke helt på at vi skulle greie å trekke 20.000 i snitt, da det ble uttalt som mål for noen år siden. Men det ble motbevist. Tror ikke vi bastant kan si at vi ikke kan trekke snittet opp til 25.000 innen ti år med utvidet stadion. Lerkendal har hatt besøkstall over 25.000 flere ganger i "gamle dager", og Trondheim og omegn vokser med 4.000 hvert år for tiden. Greier klubben bare å holde interessen ved like så er det ikke urealistisk å fylle mer enn 80% av setene i en 30.000-stadion i de fleste seriekampene. En stadion med plass til 40.000 derimot vil vi få problemer med å fylle opp hver helg.
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 16:16    Post subject: Reply with quote

En viss realisme må vi nok ha, ja. Enig med du, Nero. Hvis vi ser på lag i Europa som trekker opp i mot 40 000 i snitt, har jo alle tradisjon for nettopp dette - ny, flott stadion eller ei. Jeg tror det skal voldsom profilbygging til for å nå såpass høyt. Selv mener jeg 25 000 er innen rekkevidde, 30 000 er en ambisjon.

Jeg er også enig med Konesseur i at produktet må endres for at vi skal nå de store tallene. La meg dog berolige med at RBK tar med dette i betraktningen.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 16:19    Post subject: Reply with quote

Det er sant, men husk at folk stod i regnet og hutret og inhalerte røyken fra til sigaretten til idioten foran i gamle dager. Eller satt i klokkesvingen to kilometer fra banen.

Produktendringene var:
- Bort med friidretten.
- Komfortable sitteplasser.
- Tak over tribunene.

Jeg tror vi kan oppleve nok et løft men kun dersom betydelige produktendringer.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 16.05.2008 16:40    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Jeg er også enig med Konesseur i at produktet må endres for at vi skal nå de store tallene. La meg dog berolige med at RBK tar med dette i betraktningen.

Strøm på stolene og strålelamper i taket kan nok kompensere noe. Men det er en vanvittig avstand fra dagens realiteter og 30 000 i snitt.

For de som argumenterer med at det var over 25 000 tilskuere i gamle dager så var det nok mye russ og 16.mai. Kamp etter kamp gikk for ca. 10 000 tilskuere.
Back to top
Oddis
Senior

PostPosted: 16.05.2008 17:51    Post subject: Reply with quote

Angående produktendring:

Jeg leser på rbk.no at det i formiddag fortsatt var ledige billetter. Det er egentlig ganske skuffende at en slik "festdag" ikke selges ut, spør du meg. Det er mulig det elendige været gjør at mange vegrer seg (jeg bor ikke i Trondheim, men har blitt sagt at det er kaldt).

Jeg tror at tak over stadion er en slik produktendring som fører til bedre publikumstall (forutsatt at den bygges helt igjen i hjørnene, selvsagt). Jeg har selv vært i Schalke og Amsterdam og det er herlig å sitte lunt inne når det er dårlig vær. Ta en øl før kampstart og vandre litt rundt og se annen fotball på TV i 15 grader, ikke 5 grader og fuktig uteklima.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.05.2008 10:07    Post subject: Reply with quote

Fast tak gir ypperlige forhold, det vet jeg fra atskillelige forum fra USA og Ford Field. Men, suksessen avhenger mye av hvordan taket er utformet. Det finnes stadioner i statene med fast "telt"-tak som ikke gir den samme stemningen blant publikumerne. Mye volum og dagslys er viktig. Det er ganske enkelt forskjellen på Husebybadet og Pirbadet.

Når det gjelder mine personlige ambisjoner så strekker de seg ikke lengre enn å hjelpe klubben til å utrede fakta før man stikker spaden i jorda.

Det er faktisk noen som er skeptiske når man hører at man skal:

- svi av millioner for å bygge plass til 5 000 syngende. Hvis man skal leke værhane var det i går kanskje 130-140 syngende og ytterligere 50 med hvit skjorte på Rema-tribunen.
- svi av millioner for å bygge ut antall sitteplasser uten betydelige produktendringer til tross for at det er ingenting som tilsier at behovet eksisterer per idag.
- Bygge en storhall på Lade med plass til 5 000 - 6 000 sitteplasser til tross for at behovet ikke eksisterer.

De eneste "troverdige" argumentene som favoriserer disse planene er at man har en rekke "hemmelige" planer og tryllestav nedlåst i kontorskuffen. Men selv Harry Potter vil synes oppgaven er i tøffeste laget.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 17.05.2008 20:23    Post subject: Reply with quote

h b wrote:
LOST wrote:
La det heller bli litt rift om plassene, og fulle tribuner på hver kamp. Bedre med en "liten" og full stadion, enn en for stor og halvfull.

Er du helt LOST eller? Wink

Ja, det kan absolutt virke sånn.

h b wrote:
Fint for deg, men dumt for RBK som taper mye penger...

Selvfølgelig må vi planlegge for år 2020-2030 når vi bygger nå, Norges stolthet skal ha norges beste/største Areana.

Det er noe som heter "tilbud og etterspørsel". Når tilbudet er knapt og etterspørselen stor kan man øke prisene. Jeg mener det er derfor gunstig for RBK å ha LITT færre billetter tilgjengelig enn det markedet etterspør. Pga dette, men også andre grunner, mener jeg det er helt opplagt at en stadion med plass til 40 000 ikke er gunstig for RBK.

Det beste for RBK slik jeg ser det er å:
1. GRADVIS øke kapasiteten
2. eller gradvis øke prisene.
3. kombinasjon av 1 og 2

Nå vil de sikkert gjøre både 1 og 2. Det som gjelder er å finne BALANSEPUNKTET. Hva er det ideelle prisnivået, hva er den ideelle kapasiteten på stadion..osv. Om man finner ut MED TIDA at det er en 40 000-stadion så det ikke meg imot.

Det jeg mener er at man MÅ ta ting GRADVIS. Om man bygger ut til 26 000 så synes jeg det er helt greit. Om man fyller opp stadion også da (som idag, altså nesten full/full på hver kamp) så kan man gå for 30 000 +...osv. Det jeg er imot, og det jeg mener er galskap er å bygge ut stadion f.eks fra 26 000 og DIREKTE til 40 000 bare pga et fotball-EM. Det man da risikerer er at man ca. aldri få fylt opp stadion.

Samtidig tror jeg det også er en fare for at det blir færre folk på de ikke fult så interesange kampene med en for stor stadion. FØRST for at de ikke naturlig sett uansett vil trekke så mye folk, men DERETTER tror jeg det er en fare for dette vil forsterke seg, at man havner i en ond sirkel..at det blir færre og færre folk som drar på de "små" kampene pga. glissene tribuner, dåligere atmosfære..osv. F.eks lyn, om de hadde hatt en stadion på 10-12 000 tror jeg det hadde vært langt bedre for dem. Jeg mener dette er en ekstremt viktig: Det er veldig ugunstig for et lag å spille på en stadion som er for stor.. og om man ikke klarer å fylle opp til men enn halvfullt på vanlige kamper mener jeg den helt klart er for stor.

Dette mener jeg bør være RBKs fokus: FYLL OPP STADION..og med dette følger det også åpenbart med å ikke bygge en alt for stor stadion

Og en veldig viktig ting..det er noe som kalles et METNINGSPUNKT. Det er ikke slik at fordi at tilskuertallene har gått oppover de siste årene så vil det fortsette slik. Trondheim er en relativt liten by. Det er grenser for mange folk som kommer til å dra på kamp i framtida. For alt vi vet så kan tilskuertallene gå NEDOVER om noen år. Ikke at jeg mener det er veldig sannsynlig, men man vet ikke. Det vil iallefall ikke fortsette å gå oppover slik det har gjort de siste årene, for da vil det være 100 000 som har tenk seg på kampene om ikke så alt for mange årene, og det skjer neppe. Det er som sagt et metningspunkt, og jeg tviler på at det ligger så veldig mye over 20 000. Men samtidig, det er veldig vanskelig å vite. Det er derfor jeg mener det er viktig å ta ting gradvis.

Har ingenting i prinsippet imot å bygge ut til 40 000 om det viser seg MED TIDA å være fornuftig. Det jeg er imot, og det jeg mener er galskap er å bygge direkte ut til 40 000 bare for at man skal ha EM til Norge. 30 000? Ok, greit nok... Direkte til 40 000? NEI!

Og grunnen til et NEI er at jeg mener sjangsen for at dette vil slå negativt ut (for klubben økonomisk, kampopplevelsen..osv) er STOR.
Back to top
robinla
Veteran

PostPosted: 17.05.2008 20:45    Post subject: Reply with quote

Hvilke grep er det som kan gjøres for å få denne betydelige produktendringen det hele tiden er snakk om?

- Heldekkende skyvbart tak?
- Tribuner i hjørnene?

Hva annet?

Hadde tilskuerkapasiteten i fjor vært høyere enn den er, ville vi passert 20.000 i snitt med god margin. Heldekkende tak eller ei...

Edit:

Forøvrig kjenner jeg mange som ikke gidder å dra på kamp fordi de vet at Lerkendal mest sannsynlig er utsolgt og dermed ikke drar bare for å stå i kø uten å få billett.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.05.2008 21:02    Post subject: Reply with quote

I mitt syn er det et godt utgangspunkt å ta tak i den kognitive prosessen som avgjør om individet vil dra på kamp eller ikke.

Sagt på en annen måte. Gi meg et argument som ville ha lokket dama di til Lerkendal.

- Byttet de røde setene med svarte seter? Nei takk, det er mye bra på TV.
- Fjernet tribunetakstolpene? Nei takk, det er mye bra på TV.
- Strippeshow med Chippendales i pausen? Ja takk, jeg er klar, når starter kampen?

Hvis du klarer å lokke dama di er det mulig at naboen klarer å lokke dama si... Du dermot gir vel ganske enkelt blaffen i stumpen til Chippendales. Det er heller en tunnel på Magne Hoset du har kommet for å se. Dermed kommer man til at befolkningen kan inndeles i grupper som tenker likt i forbindelse med å dra til Lerkendal eller ikke.

Hvis en produktendring er tilstrekkelg viktig og avgjørende for en eller flere grupper i befolkningen vil det virke inn.
Back to top
arnt
Veteran

PostPosted: 17.05.2008 22:00    Post subject: Reply with quote

Har absolutt ingen interesse for noen av Magne Hosets tunneller.
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 17.05.2008 22:54    Post subject: Reply with quote

Det har jeg lenge lurt på. Dere som er medlemmer av Ultras foreningen. Hvorfor har dere egentlig valgt butikkkjeden Ultra? Hvorfor ikke Rimis, Remas eller Kiwis?
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 17.05.2008 23:15    Post subject: Reply with quote

Ny taktikk? Lei av å pøse på med lange monologer?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 18.05.2008 08:07    Post subject: Reply with quote

Dess mer saklig et innlegg er dess mer er jeg interessert. Det hender jeg faller for fristelsen for å fleipe litt med Kjernen og disse andre grupperingene. Jeg håper ingen blir støtt.

Jeg ruger fremdeles på veldig mye informasjon og gode innfallsvinkler omkring denne utbyggingen som jeg vil dele etterhvert. Jeg er meget godt fornøyd med at de fleste begynner å forstå at:
- Snittet beveger seg sakte men sikkert mot 21 000 tilskuere.
- Det var betydelige produktendringer inne i bildet ved siste utbygging.
- Fast tak gir ypperlige forhold året rundt.
- En giganthalls suksess bestemmes av suksessfaktorene volum og ikke minst dagslys.
- Investere hundrevis av millioner på Lade er uhensiktsmessig.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 18.05.2008 09:42    Post subject: Reply with quote

robinla wrote:
Forøvrig kjenner jeg mange som ikke gidder å dra på kamp fordi de vet at Lerkendal mest sannsynlig er utsolgt og dermed ikke drar bare for å stå i kø uten å få billett.

Denne effekten er nok reell. Til gjengjeld er det en effekt som jobber motsatt nemlig at billetter er ekslusive. Det er derfor de lager lange utenfor diskoteket selv om diskoteket er halvfullt.

Man kan stille spørsmål ved hvorfor disse folka ikke bestiller billett på forhånd. For mange er forhåndsbestilling risikofylt. Blir det surt og kaldt er jeg bedre tjent med å sitte hjemme foran skjermen.

En giganthall med 30 000 tilskuere hvorav 5 000 teleskoptribune-plasser gir forutsigbare forhold som gavner:
- forsalg av billetter.
- salg av sesongkort.
- fremdeles full-stadion-følelsen pga de fleksible teleskoptribuneplassene.
- rimelig sikkerhet for å kunne skaffe billetter.
Back to top
robinla
Veteran

PostPosted: 18.05.2008 14:10    Post subject: Reply with quote

Kun for å sette ting i perspektiv, endetribunene på Lerkendal har en kapasitet på 3810 tilskuere. Vil også, forholdsvis logisk, anta at teleskoptribuner er dyrere per sete enn vanlige tribuner. Helt klart en bra idé for å kanskje unngå følelsen av halvtomme tribuner, men jeg har mine problemer med å se for meg en slik løsning på Lerkendal. Det ligger jo relativt klart at Rosenborg ikke ønsker å endre altfor mye på de eksisterende tribunene.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 18.05.2008 14:38    Post subject: Reply with quote

Slik jeg ser det ligger mulighetene for en teleskoptribune med plass til 5 000 tilskuere bakover Bygger'n. Jeg foretrekker flere langsideplasser enn kortsideplasser ettersom langsideplassene gir bedre sikt over hele banen.

I Dunedin har de til og med en vegg som glir inn og skiller lokalene som blir frigjort fra resten av giganthallen når tribunen klappes sammen. Jeg har regnet på det og funnet ut at når tribunene klappes sammen er det plass til akkurat 3 håndballbaner (126mx25m). Verdt å merke seg er det også at SiT ser etter arealer for idrett og mosjon ettersom kapasiteten deres er sprengt.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 134, 135, 136  Next
Page 67 of 136

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb