English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerne
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 28, 29, 30  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
doris
Veteran

PostPosted: 21.04.2008 16:47    Post subject: Reply with quote

Tror ikke linjedommeren var innblandet, så ut som Moen bestemte seg lynkjapt for å gi rødt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 21.04.2008 17:20    Post subject: Reply with quote

Hvorfor tok han så opp det gule først?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 21.04.2008 17:20    Post subject: Reply with quote

Bet meg merke i saken 2mas linker til jeg også. Synes Sæthers kommentar er feil på alle mulige måter. For det første er det en meget lite sjarmerende link mellom Dagbladets "sofatabell" og Sæthers dommerverning som 2mas var inne på.

For det andre synes jeg timinga er meget spesiell. Denne brannfakkelen blir hevet inn av en hovedstatsavis dagen etter en kamp hvor dommeren var håpløst dårlig fordel det mest populære Oslo-laget.

For det tredje, og viktigste, det SKAL være en debatt rundt dommerene i Norge. De lever på sine prestasjoner på lik linje med alle andre aktører i denne idretten. En dommer som ødelegger en kamp skal ikke vernes, han skal stilles til veggs. Media nagler enhver trener eller spiller som underpresterer (jfr Nordlie som svarer på de samme spørsmålene hver eneste dag), mens jeg registrer at Moen i går "ikke ønsket å snakke med media". Snakk om total mangel på baller, selvinnsikt og ikke minst ansvar.

Jeg registrerer at mange mener at gårsdagens dømming bare er rett og rimelig satt opp mot kampen mot Lyn. Det kan så være. I den grad to feil blir èn rett er jeg med på den. Men kampen på Ullevaal i går hjelper Lyn fint lite.

Et annet kjempeproblem er mangel på konsekvens hos dommerene. Som Konè sa, det er etter hvert svært vanskelig å skjønne hvor lista ligger. Når Konès leggtakling gir direkte rødt, mens Kvarmes felling som sitste mann ikke gjør det, blir det utrolig vanskelig å forholde seg til tolkninga av regelverket. Det samme så man i kampen mellom Viking og Aalesund hvor Viking fikk straffe for hva det nå enn var, mens Vikings hands i eget felt fikk passere. Det er nok av eksempler og vi har ennå ikke kommet lenger enn fjerde runde. Dette er et faktum uansett om om Esten O. Sæther vil innse det eller ikke.

Hver eneste runde i tippeligaen er det minst et par grove feivurderinger og -dømming av dommere som har direkte innvirkning på enten mål i form av straffespark og/eller kampbildet ved røde kort, eller mangelen på dette. Jeg fortsetter å bruke AaFK som eksempel. I mine øyne er de kanskje TLs beste lag om dagen, men de har blitt bortdømt i begge kampene de har tapt. Etterkun fire serierunder et altså Aalesund vesentlig lavere på tabellen enn de skulle vært i følge "sofatabellen".

Uansett, det viktige her er å få i gang diskusjoner og samtaler rundt dette for å få satt klare mål og regler rundt hvordan dommere og spillere skal og kan opptre. Men da må dommerene begynne å prate. Jeg ser heller ike bort ifra at Svein Odfdvar Moen kommer med noe liknende følgende uttalelse når det roer seg litt: "Det var ikke rødt kort, og det beklager jeg". Så er liksom alt i orden. Til helga kan han dra på seg habitten og gjøre seg kampklar igjen igjen. Det kan ikke Yssouf Konè.
attach
Forumsjef

PostPosted: 21.04.2008 19:32    Post subject: Reply with quote

Kristoffer Helgerud har dømt glimrende hittil. Han har lagt lista ganske høyt, men det er så befriende at spillet ikke stoppes hele tiden. Får håpe det fortsetter sånn.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 21.04.2008 20:02    Post subject: Reply with quote

De verste konsekvensene av inkonsekvent dømming er at de lagene begynner å legge opp taktikken etter hvilken dommer som dømmer. Med en dommer som liker å blåse i fløyta så er det smartest å satse på fysisk spille med spillere som er gode på dødball, mens liberale dommere er en fordel for spillende lag med mye fokus på pasningsspill.

Dette er en side av dommerproblematikken som jeg synes får lite oppmerksomhet. Og spesielt i en liga som den norske, med relativt høyt nivå på enkeltspillere men hvor spillet svekkes av kick-and-run-fotball, gjør det bare vondt verre at dommere bryter opp spillet i så stor grad.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 22.04.2008 19:41    Post subject: Reply with quote

Nå sitter Rune Pedersen å forsvarer det røde kortet til Konè i bakrommet på Nrk 2, latterlig og det blir for dumt og en bør ta seg en titt utenfor landet på hvordan det dømmes der.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 22:00    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
For det tredje, og viktigste, det SKAL være en debatt rundt dommerene i Norge. De lever på sine prestasjoner på lik linje med alle andre aktører i denne idretten. En dommer som ødelegger en kamp skal ikke vernes, han skal stilles til veggs. Media nagler enhver trener eller spiller som underpresterer (jfr Nordlie som svarer på de samme spørsmålene hver eneste dag), mens jeg registrer at Moen i går "ikke ønsket å snakke med media". Snakk om total mangel på baller, selvinnsikt og ikke minst ansvar.

Helt enig med deg Zorac. Og hvis man ser dagens episode av "Bakrommet" så ser man en helt utrolig arrogant og lite selvkritisk holdning fra dommersjef Rune Pedersen. Han forsvarer alle dommerne ved å si "den avgjørelsen kan forsvares", "den avgjørelsen kan forsvares".

Han er direkte arrogant og gjør det omvendte av det Zorac anbefalte (noe som ikke er særlig smart).

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 23.04.2008 00:06    Post subject: Reply with quote

Trodde jeg hadde sett mange dårlige dommere i tippeligaen ,men dagens dommertrio mellom Liverpool - Chelsea er kanskje den værste jeg har sett noen gang.
Back to top
Halcyon
Junior

PostPosted: 23.04.2008 00:25    Post subject: Reply with quote

Ta det litt med ro; er du Liverpool supporter eller er du Rosenborg supporter?
Verden kan da for faen meg ikke gå under fordi et lag fra ENGLAND gjør det dårlig eller blir utsatt for elendig dømming.

Ett lag sier jeg, ETT lag.
without ever having felt sorry for itself.

D. H. Lawrence
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 23.04.2008 00:34    Post subject: Reply with quote

Begge deler går helt fint blir like glad når et av lagene mine vinner og jeg blir like frustrert/forbannet når det driter seg ut.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 23.04.2008 00:37    Post subject: Reply with quote

Ett hjerte - ett fotballag
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 23.04.2008 00:40    Post subject: Reply with quote

Er sikkert en god del her inn som også sympatiserer/heier på andre lag enn Rosenborg. F.eks virker det som Knerten har et godt forhold til Arsenal og han nevnte her inne at han hadde sett 30 kamper av det i år. Det gjør du ikke uten å være fan. Det er heller ikke slik at Liverpool og Rosenborg er rivaler ,men det kunne blitt vanskelig ved et eventuellt møte i Champions Leauge.
Back to top
Halcyon
Junior

PostPosted: 23.04.2008 00:40    Post subject: Reply with quote

Det stemmer.

D. H. Lawrence
Back to top
Halcyon
Junior

PostPosted: 23.04.2008 00:43    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Er sikkert en god del her inn som også sympatiserer/heier på andre lag enn Rosenborg. F.eks virker det som Knerten har et godt forhold til Arsenal og han nevnte her inne at han hadde sett 30 kamper av det i år. Det gjør du ikke uten å være fan. Det er heller ikke slik at Liverpool og Rosenborg er rivaler ,men det kunne blitt vanskelig ved et eventuellt møte i Champions Leauge.

Der ser du, det skal IKKE være vanskelig å velge lag hvis LFC/Arsenal møter Rosenborg. Enten er du Rosenborg supporter eller så er du Liverpool supporter.

D. H. Lawrence
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 23.04.2008 00:54    Post subject: Reply with quote

Som sagt tidligere jeg holder med begge lagene og ser omtrent allt av kamper til begge to. Hvis det en dag skulle skje at Rosenborg og Liverpool møttes ville det vært en vinn-vinn/tap-tap situasjon hvor ihvertfall et av lagene mine ville vunnet samt en taps situasjon for et av mine lag ville uansett ha tapt. Ønsker det beste for begge lag.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 23.04.2008 02:02    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner til en viss grad at folk som holder med Tromsø og Brann også har et nært forhold til et lag i en annen liga (som oftest England), siden de lagene nærmest eksisterer i helt forskjellige verdener. Det blir akkurat som når jeg har et nært forhold til Brønnøysund Idrettslag samtidig som jeg er Rosenborg-fan.

Men for meg har Rosenborgs gjevnlige besøk på høyt internasjonalt nivå gjort det umulig for meg å pleie noe forhold til et utenlandsk lag. Jeg har helt siden jeg var svært liten likt italiensk fotball, og favorittlaget var Juventus. Men det som eksisterte av fan-forhold døde rimelig fort når Juventus og Rosenborg møttes i mesterligaen. Da ble det komplett umulig for meg å pleie noe forhold til et lag som vi gjentatte ganger møter i avgjørende kamper, og attpåtil "stjeler" avansementet vårt i vår kanskje beste sesong noensinne (1997).
Det gjør at jeg har store problemer med å forstå at trøndere kan klare å sette noe storlag like høyt som RBK.
Back to top
torerik
Veteran

PostPosted: 23.04.2008 03:18    Post subject: Reply with quote

Er det ikke litt unødvendig å blusse opp (nok en gang) denne debatten bare fordi Keenoir kommenterer dommeren (som er atskillig mer on-topic) i en CL-kamp?
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 23.04.2008 21:00    Post subject: Reply with quote

Skal bli spennende å se om våre egne FIFA-dommere vil dømme på to forskjellige vis i år; normal dømming når de dømmer internasjonalt og denne nymotens pingledømmingen når de dømmer kamper nasjonalt. Vi får følge spesielt med feks Øvrebø og Hauge.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 23.04.2008 23:32    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Sånn som jeg tolket opplysningene fra NFF, bryr ikke disiplinærutvalget seg om TV-bildene om ikke klubbene sjøl ber dem granske dem. Utrolig nok.

Synes dette er svært merkelig og tvilsom praksis. Det betyr at dommerne i utgangspunktet ikke vurderes utifra sine prestasjoner i kamp. Man tar da alle dommeravgjørelser og dommerrapporter for god fisk uten kvalitetssikring. Ingen passer på de som passer på spillerne, altså. Selvjustis for utøvende maktorgan er håpløst.
vemundo
Veteran

PostPosted: 24.04.2008 00:43    Post subject: Reply with quote

Nå er det vel ofte (vet ikke hvor ofte) en observatør som skal passe på de som dømmer, vet ikke om det tas hensyn til det observatøren skriver i sin rapport i en eventuell vurdering av disiplinærstraff. I et tenkt tilfelle kunne en dommerobservatør som var på FFK-RBK skrevet i sin rapport at utvisningen var feil, men vet ikke om det ville hatt noen innvirkning på straffeutmåling.

Ordningen med observatør er vel det som i praksis er gjennomførbart av kvalitetssikring, mer omfattende ordninger har de sannsynligvis ikke nok folk/ressurser til, det florerer jo ikke akkurat med kompetanse på dette området.
Back to top
pingvin
Veteran

PostPosted: 04.05.2008 19:06    Post subject: Reply with quote

Noen som vet hvorfor Kibebe ble utvist av Svein Oddvar Moen i dag? De oransje og blå er hvertfall lite fornøyd med dommerens opptreden, ikke at det sjokkerer meg.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 07.05.2008 20:55    Post subject: Reply with quote

Han var bakerste mann og felte motspilleren. Nesten identisk situasjon med den første Kvarme hadde mot Lyn.

Korrekt rødt ifølge regelboka.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
pingvin
Veteran

PostPosted: 07.05.2008 20:59    Post subject: Reply with quote

Ahh, så det på fotballxtra på søndag, var korrekt ja.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.06.2008 00:56    Post subject: Reply with quote

Herlig at Terje Hauge kommer i fokus når det går i favør RBK for engangs skyld! Er så lei av at alle kontroversielle Hauge-situasjoner fort blir dysset ned av riksmedia fordi det gikk i disfavør RBK.

Han rettet uansett bare opp sin egen seks år gamle feil.
Back to top
Tommærn
Veteran

PostPosted: 02.06.2008 01:52    Post subject: Reply with quote

Var det ikke han som dømte kampen mot Aalesund på Lerkendal da Brown skåra? Var jo soleklart frispark til Lars i den situasjonen.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 28, 29, 30  Next
Page 11 of 30

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb