English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Per Ciljan Skjelbred
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 231, 232, 233  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
media
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 12:44    Post subject: Reply with quote

Enn å påstå at Skjelbred ikke passer i RBK?? Det klages på ham og på Tettey. Sjøl for en som ikke har stor fotballfaglig kompetanse er det sannelig ikke vanskelig å se at det RBK mangler, er et samspilt system - og ikke spillerene til å fylle det med.

En diskusjon om disse to karene er feil folk, er en feil diskusjon. Det er ikke ett eneste lag i hele Norden som ikke ville ha ønska seg en eller begge i stallen sin.

Spørsmålet er hvordan kan vi bruke dem best, ikke om vi skal bruke dem i det hele tatt. Ta heller ut frustrasjonen på dårlige kommentatorer, dommere, trenere og media, enn på spillere. Det eneste unntaket er om de viser dårlige holdninger, og disse to er vel et suverent eksempel på det motsatte!
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 13:05    Post subject: Reply with quote

De spillerne som antakeligvis passer best sentralt hos RBK (pr dagens stall) er Demidov og Tettey (selv om Tettey i år har vært dårlig). Skjelbred kan selvfølgelig også gjøre en god jobb sentralt, men det er ikke plass til ham, Demidov og Tettey sentralt på midtbanen i 442. Altså må en av dem ut.

RBK vil kunne tjene store beløp på å selge Skjelbred, fremfor å ha ham på benken.

I mine øyne passer Tettey og Demidov bedre sentralt (som spillertyper).

Harald,
he he, Kopteff hadde vært en fabelaktig venstre ving for RBK i 433.
Det tror jeg fortsatt.

Muri var spennende for 4-5 år siden. Han er nok bedre enn Lago (hvem er ikke det), men Muri er ikke en jeg ønsker på dagens RBK.
pingvin
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 13:21    Post subject: Reply with quote

Mener du det her TomH? Du skal selvfølgelig få lov til det, men jeg må si jeg er overrasket.

Er enig i at Demidov og Tettey passer best sentralt, men vi trenger da ikke selge PCS for det? Han kan godt spille i samme rolle som mot Lyn, bare noen forklarer han at han må holde bredden mer. Jeg tror samtidig mye av ballføringa hans bunner ut i at han føler han tar ansvar på den måten. All løpinga på feil sted er også hans måte å ta ansvar på. Det han er best tjent med er selvfølgelig å slippe ballen tidligere, og løpe mer riktig.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 22.04.2008 13:30    Post subject: Reply with quote

Jeg tror også at Skjelbred føler forventningene og dermed prøver litt for hardt og litt for masse og da blir vært enkelt iniativ litt sånn halveis. Noe av presset vil forsvinne når Iversen og Sapara er tilbake på laget og kanskje får vi se en Skjelbred som slipper seg litt mer løs.
Back to top
vemundo
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 13:46    Post subject: Reply with quote

Tror Skjelbred har fått/tatt litt mye ansvar på sine unge skuldre. Med et lag som ikke fungerer forsøker han kompansere ved å gjøre det lille ekstra for ofte samtidig som han skal jobbe for to. Tror han kan få en bedre tilværelse etterhvert nå som de nye (Demidov, Stadsgaard, ++) står frem og tar sin del av medietrykk og ansvar for lagets prestasjoner på banen og duoen Iversen/Sapara er tilbake og i form. Med mer selvtillit og kvalitet inn i laget (også etterhvert på trenersiden) tror jeg det blir lettere for Skjelbred å slippe ned skuldrene litt og gjøre ting enklere.

Når det er sagt synes jeg ikke Skjelbred har vært så værst og jeg føler han tilfører laget noe som ikke mange andre har både på og utenfor banen. På banen har han evnen til å drive opp tempoet både defensivt og offensivt på en måte som kan dra andre med seg og løfte innsatsen et hakk. Han har en del felles med en litt yngre Roar Strand i dette. Han har lederegenskaper i måten han går foran på. Utenfor banen virker han å være en humørspreder og positiv faktor i spillegruppa.

Det er dessuten vanskelig å spille midt på banen, Skjelbred vil bli gradvis bedre og mer stabil med alder og erfaring.

EDIT: Ser flere poengterer mye av det samme mens jeg skrev innlegget.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 13:51    Post subject: Reply with quote

Pingvindrops,
jeg tror også at Skjelbred kunne gjort en god jobb for RBK på kanten. Imidlertid føler jeg at dette ikke er en posisjon hvor han kommer til sin rett. Samtidig er han for god og talentfull til å sitte på benken.

Jeg ser ikke en posisjon hvor Skjelbred kan bruke sine beste kvaliteter som samtidig er en posisjon i en formasjon som gjør RBK best mulig.

På høyre kant ønsker jeg Sapara, da han er den spilleren i stallen som i størst grad kan true målet fra den posisjonen.

Da ender vi opp med to muligheter: venstre kant på midtbanen eller OMS.

Skjelbred som venstre kant på midtbanen vil ikke være en vinn - vinn situasjon for verken RBK eller Skjelbred. RBK vil ha bruk for en spiller som kan true målet/ slå innlegg, altså et godt venstreben.
Dette har ikke Skjelbred.

Som OMS vil Skjelbred kunne gjøre en god jobb for seg selv, men for RBK vil ikke situasjonen være gunstig. For klubben vil det være langt bedre å ha en spiller som er i stand til å skåre mål i denne posisjonen. Om ikke vil angrepsspillet bli veldig forutsigbart (og trangt).

I tillegg bør en OMS være i stand til å true bakrom når spissene trekker ut til sidene (som de bør gjøre av og til) for å gi OMS en avslutningsmulighet i ny og ned. Med en OMS som kan avslutte selv vil det gjøre forsvarsjobben svært vanskelig for det forsvarende lag.

Vær snill å ikke nevn Hleb igjen.
Han ødelegger mange gode situasjoner for Arsenal fordi han selv er vaksinert mot å skåre mål. "Alle" vet at han ikke kommer til å avslutte selv, fordi han ikke er noen god avslutter. Dermed er det "bare" å avskjære pasningsalternativene.
pingvin
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 14:05    Post subject: Reply with quote

Følte meg ikke truffet av Hleb-kommentaren, da jeg aldri har nevnt han Smile Var vel sikkert ment til knerten.

Hvis jeg skal befri meg fra tankegangen om en bestemt tallmessig formasjon, så sitter vi igjen med rollen toveis midtbanespiller. En med løpskraften til PCS har en enorm aksjonsradius, om han lærer seg til å bruke kreftene rett, så har vi et arbedsjern a´la Tettey, MED kreativitet. I dagens fotball blir det stadig viktigere for midtbanespillere å være toveis, slik man har mange eksempler på i de største klubbene. Jeg mener PCS er en slik spiller. Selv uten god taklingsstyrke og avslutteregenskaper. Ser poenget ditt med hans avslutteregenskaper, for de er virkelig dårlige. Men er det ikke bedre å trene det opp? Det er jo noe han selv har uttalt at han jobber bevisst med. Han har jo et mål om å score 5(?) mål i sesongen også.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 15:13    Post subject: Reply with quote

drops,
beklager. Hleb kommentaren var til en annen.
delirious
Junior

PostPosted: 22.04.2008 15:56    Post subject: Reply with quote

TomH mener at å plassere PCS på kant vil være det beste for Rosenborg.

(Næi, Næi, Næi!) De e toillprat. Og at det er mulig å tenke i slike baner er over min fatteevne, det er rett og slett utrolig. Jeg synes det er temmelig lett å se at PCS vil bli best enten som klassisk OMS eller indreløper og for RBK er han UANSETT milevis bedre sentralt, enn som kant.

Det er som mange andre her på forumet presiserer, ikke spillerne i Rbk det er noe galt med, men system og struktur.

Last edited by delirious on 23.04.2008 16:00; edited 1 time in total
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 16:38    Post subject: Reply with quote

delirious,
jeg skjønte ikke innlegget ditt.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 22.04.2008 17:03    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Vær snill å ikke nevn Hleb igjen.
Han ødelegger mange gode situasjoner for Arsenal fordi han selv er vaksinert mot å skåre mål. "Alle" vet at han ikke kommer til å avslutte selv, fordi han ikke er noen god avslutter. Dermed er det "bare" å avskjære pasningsalternativene.

For noe sprøyt. Har du sett Arsenals kamper i år? Jeg har sett kanskje 30 av dem. Hleb har sammen med Clichy, Flamini og Fabregas vært Arsenals beste i år, og den klart mest kreative. Han har skapt mest muligheter og sjanser for Arsenal totalt sett i år, og er en nøkkelspiller i angrepet deres med sin kreativitet, teknikk og pasningssikkerhet. Hadde det ikke vært for en dommer og Adebayor hadde han blitt kvartfinalens store helt og sendt laget sitt videre også.

Det er ikke bare bare å avskjære pasningsalternativene når Hleb har ballen. Han finner spillere uansett, og slår ofte mellom flere mann. I tillegg er han en glimrende dribler og kan vende bort folk på en femøring. Som jeg sa, hadde han kunne skutt hadde han vært helt der oppe blant de beste, og jeg håper Wenger sender han på skuddtrening hele våren og sommeren. Men å si at han ødelegger situasjoner blir feil, da han er mannen bak mye av det kreative i Arsenals angrepsspill.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 17:27    Post subject: Reply with quote

Knerten,
OK.
vingback
Veteran

PostPosted: 22.04.2008 18:30    Post subject: Reply with quote

442 med flat firer kan jeg pr. ikke se er noen optimal formasjon for Rbk med stallen i dag. Ciljan er en spiller med et stort potensiale og en mulig stor ressurs for laget om han brukes riktig, så jeg mener Rbk burde tenke på dette når laget settes opp. Jeg mener han ikke passer optimalt i verken sentralt i en firer eller på kant overhodet. Jeg trenger vel ikke nevne hvilken formasjon jeg mener burde bli brukt, jeg ser flere her er enig i at Ciljans posisjon er oms. 4231 har en midtbane som er ganske lik med en snudd V som tidligere også er forsøkt. Jeg mener både Ciljan, Demi og Tettey får brukt hele deres potensiale der.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 22.04.2008 18:34    Post subject: Reply with quote

Enig om formasjonen, itilegg tror jeg den kan passe Sapara bra, men hvis vi skal bruke den formasjonen bør vi skaffe oss en ny kantspiller, samt en ny og bedre spiss som kan skape noe på egenhånd og kan strekke motstanderens sitt lag rett og slett en Iversen med fart.
Back to top
Jan Banan
Junior

PostPosted: 23.04.2008 15:47    Post subject: Reply with quote

Henter dette over fra Demidov tråden, da det ikke handler om Demidov lenger.

Keenoir wrote:
Skjelbred er mye mer offansive i løpene sine og er oftere høyere i banen enn hva Tettey er. Tettey er mer balanserende i sin løping og er langt oftere en hindring for motstanderene enn hva Skjelbred er.

Slik jeg ser det, så er det pga rollene de har fått i laget. PCS virker å ha i oppgave å stresse backrekka og ankeret til motstanderen. Vi ser veldig ofte at Konan og Kone legger seg ned på midtbana, mens PCS skyver opp for å presse ballfører, noe som faktisk er ett smart trekk av RBK siden PCS har en langt større løpskraft enn Kone/Konan/Iversen, og det virker ihvertfall på meg som om han elsker jobben.

De kampene hvor PCS har hatt større defensivt annsvar, så har han vert en vel så stor hindring som Tettey har vert.

Men når man alene skal presse 4 motstandere som kan bevege seg fritt på 1800m2 slik PCS ofte må gjøre, så skal det faktisk en del til for å vinne ballen. Da er hovedoppgava det å forstyrre de i igangsetteingsfasen, noe som faktisk vil gjøre jobben langt enklere for midtbana.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 24.04.2008 03:00    Post subject: Reply with quote

Jeg mener at Skjelbred bør spille som en av de to sentrale, uansett om vi snakker flat 4-4-2 eller 4-2-3-1. Forskjellen mellom disse formasjonene i spill er, for meg, forsvinnende liten, det avhenger bare av hvilke to spisser som velges i 4-4-2.

Poenget med å ha Skjelbred der, er uansett at han får brukt egenskapene sine på små flater, en-touch, og det å passere ledd med ball, uten å bli utfordret så mye på skudd- langpasnings- og innleggsfot. Arbeidskapasiteten har han, duellstyrken er ikke absolutt nødvendig med Demi eller Tettey ved siden av seg.

Indreløper er sikkert også en fin posisjon, hvis man spiller på et lag som har slike (hvilket Skjelbred ikke gjør), men det er jo veldig kjedelig å ha en indreløper som må inn på 6 meter før han kan score mål. Litt bortkastet avslutning på Leo-løpene. Derfor syns jeg en litt dypere sentral rolle med friheter til å involvere seg framover kler ham bedre nå.
TomH
Veteran

PostPosted: 24.04.2008 09:14    Post subject: Reply with quote

Skjelbred passer ikke inn i RBK.

Kort oppsummert,
"alle" har ulike meninger om Skjelbreds beste posisjon (til beste for RBK):
- OMS
- venstre kant
- høyre kant
- sentral
- def sentral

Kan ikke dette tyde på at Skjelbreds kvaliteter som spiller for RBK faller mellom to eller fem stoler?
Jeg trekker den konklusjonen at Skjelbreds kvaliteter klarer man seg uten i RBK - han savnes ikke i noen spesiell posisjon:

OMS - Konan vs Sapara vs Skjelbred
venstre kant - Tettey vs Skjelbred vs m.fl
høyre kant - Strand vs Skjelbred vs Sapara m.fl
sentral - Demidov vs Tettey vs Skjelbred
def sentral - Demidov vs Tettey vs Skjelbred

Det blir feil av RBK å måtte endre hele lønnssystemet sitt på en spiller som ikke blir savnet i noen av de posisjonen han kan spille i.

Skjelbred passer ikke inn i RBK.
delirious
Junior

PostPosted: 24.04.2008 10:40    Post subject: Reply with quote

OK. Rolling Eyes

Dette blir jo bare tamt. At noen evner å se at Ciljan verken passer som def.sentral, off.sentral eller indreløper er og blir en gåte for meg. De to sistnevnte posisjonene vil han beherske bedre enn noen annen norsk spiller i løpet av høsten.

Hvis årsaken til at PCS ikke passer i Rosenborg kommer av at man må forandre lønnssystemet, kan dette forstås. Likevel, en forandring av lønnssystem kan lett forsvares.

Mål medieverdien han genererer til RBK og lønna hans blir sikkert dekt opp av det. Mål ekstra interesse fra sponsorer, småpiker (aldersgruppe 12-20), smågutter (aldersgruppe 8-16), "trønder på laget effekt" og man kan begynne å rettferdiggjøre ufint mye i lønn til gutten. Og i dette regnestykket har jeg ikke nevnt hvor han bidrar mest og er viktigst for RBK. Nemlig på fotballbanen.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 24.04.2008 11:08    Post subject: Reply with quote

Delirious,
nevn en posisjon på banen hvor Skjelbred ikke kan erstattes av spillere som vi allerede har i stallen og som vil gjøre en like god jobb for RBK?

Ps. for øvrig er det IKKE slik at jeg IKKE ser at Skjelbred kan spille godt for RBK i de tidl nevnte posisjoner. Poenget du ikke har fått med deg er at vi har erstattere som antakeligvis vil spille bedre i de samme posisjonene.

Last edited by TomH on 24.04.2008 11:11; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
vegviks
Veteran

PostPosted: 24.04.2008 11:09    Post subject: Reply with quote

TomH,
nevn én posisjon på midtbanen (sentral, indreløper, oms etc) hvor Skjelbred ikke kan gjøre en like god jobb som hvilken som helst spiller!
v_olden
Veteran

PostPosted: 24.04.2008 11:10    Post subject: Reply with quote

Ciljan er super som indreløper.

Den posisjonen er ikke i 4-4-2 eller 4-3-1-2.
Likedan med Roar Strand, men heldigvis kan han spille back.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
PIN-kode
Rutinert

PostPosted: 24.04.2008 11:13    Post subject: Reply with quote

Bare jeg som syntes Skjelbred var blant våre aller beste spillere i fjor høst? Tviler på det. Allikevel ser det ut som at flesteparten av dere allerede har glemt det, og vil kvitte dere med han etter fire serierunder! Dere kaller dere supportere...
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 24.04.2008 11:15    Post subject: Reply with quote

Flesteparten? Er det ikke kun TomH?
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 24.04.2008 11:15    Post subject: Reply with quote

Vegviks,
du prøver å snu bildet, men da går du glipp av et poeng som jeg gjorde et nummer av tidligere:

Skjelbred er den spilleren som har høyest markedsverdi.
RBK vil være tjent med å selge Skjelbred mens han fortsatt er hypet, i stedet for å lage en formasjon hvor han kan passe inn - men som ikke gavner RBK.
vegviks
Veteran

PostPosted: 24.04.2008 11:20    Post subject: Reply with quote

Her snakkes det om at klubber som Tromsø og Bodø/Glimt må selge spillere for å holde seg i live..der er vi IKKE. Vi har heller ikke behov for å selge et av Norges største fotballtalenter, som samtidig har lokal forankring og henter inn masse penger på reklame og eks draktsalg, fordi tiden er inne for det. Per Ciljan Skjelbred er ingen hype, Moa på Vålerengen er en hype, det samme er/ var Huseklepp.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 231, 232, 233  Next
Page 64 of 233

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb