View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 14.04.2008 01:17 Post subject: |
|
|
Manus, hvorfor i alle dager er Iversen førstevalg når han er skadefri?? Skadefri, burgerfri og på mystisk vis latskapsfri, så ja, men nå??
Forøvrig er jeg enig i måten du setter opp 4-3-3-en din, ser for meg at Tettey på høyre indreløper kan reparere mye av det Sapara slipper i forsvar.
Likevel syns jeg 4-3-3 fortsatt faller mellom stolene med dagens spillertropp, spesielt siden vi ikke har noen ordentlige kantspillere (bortsett fra Storflor, don't talk to me about Storflor, fy!). Demidov som midtbaneanker (hvorfor alltid dette "ankeret", det er en Semb-ide, tror jeg) er sikkert vel og bra, men jeg tror den gutten kan bli internasjonal som midtstopper, og presterer allerede nå på et nivå ingen RBK-stoppere har gjort siden lenge siden.
Nei, i den grad et formasjonsskifte er løsningen, så tror jeg 4-2-3-1 er tingen. To sentrale midtbanespillere som kompletterer hverandre (eller komplementerer, for all del), og rom for Konan eller Saparas kreativitet på offensiv midtbane.
Tre ting trenger vi da:
1. En slugger av en midtbanespiller, spiller sentral midtbane på lurvete underlag eller mot primitive motstandere.
2. En rask og bevegelig spiss mot lag med trege og hodesterke stoppere.
3. Noen som kan spille på venstresida, springe seg ned til dødlinja, og denge ballen inn i feltet. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 14.04.2008 09:03 Post subject: |
|
|
Du har skjønt det zaphod! Det er behov for forsterkninger i en slik formasjon, men den fungerer også greit med det utgangspunktet som er i dag. Etter FFK-kampen ser jeg behovet for en skikkelig vinner på midten, en som tar tak. En spiss med fart og bakromsspesialiteter trengs også ja. |
|
Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 14.04.2008 09:43 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Tre ting trenger vi da:
1. En slugger av en midtbanespiller, spiller sentral midtbane på lurvete underlag eller mot primitive motstandere.
3. Noen som kan spille på venstresida, springe seg ned til dødlinja, og denge ballen inn i feltet. |
Uenig.
Vi trenger en ballsikker, playmaker type paa midten. Typen du beskriver hoeres jo naermest ut som Johan A Bjoerkoey/Vidar Riseth. Han maa gjerne vaere fysisk sterk og duellsterk men det blir bare tull aa spille men en primitiv spiller naar vaar fremste styrke for tiden er kortpasningsspill.
Det er ikke noe mer behov for en venstrekant enn det er for en hoyrekant. Synes hoeyresiden vaar har vaert svakere en venstresiden. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 14.04.2008 10:23 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Manus, hvorfor i alle dager er Iversen førstevalg når han er skadefri?? Skadefri, burgerfri og på mystisk vis latskapsfri, så ja, men nå?? |
Ikke fordi jeg er noen fan av Iversen, men alternativene er såpass mye dårligere og han har i det minste kontrakt utover denne sesongen (Aas burde få 20-30 minutters innhopp i starten).
Quote: | Forøvrig er jeg enig i måten du setter opp 4-3-3-en din, ser for meg at Tettey på høyre indreløper kan reparere mye av det Sapara slipper i forsvar. |
Jepp, det var planen. Gir også Sapara mulighet til å spille i rom foran en Tettey i løp. Ingen hindring i å være playmaker på kant.
Quote: | Likevel syns jeg 4-3-3 fortsatt faller mellom stolene med dagens spillertropp, spesielt siden vi ikke har noen ordentlige kantspillere (bortsett fra Storflor, don't talk to me about Storflor, fy!). Demidov som midtbaneanker (hvorfor alltid dette "ankeret", det er en Semb-ide, tror jeg) er sikkert vel og bra, men jeg tror den gutten kan bli internasjonal som midtstopper, og presterer allerede nå på et nivå ingen RBK-stoppere har gjort siden lenge siden. |
Ser på 4-3-3 som det beste av de muligheter vi har, samtidig fjerner det litt murring fra Roar og andre forståsegpåere. Jeg mener jo selv at vi ikke har noen skikkelig kant på venstre, men tross alt kan vi spille "skjevt". Med en vandrende spiss på venstresiden. Konan blant annet. Man MÅ jo ikke ha en Mattias Andersson.
Quote: | Nei, i den grad et formasjonsskifte er løsningen, så tror jeg 4-2-3-1 er tingen. To sentrale midtbanespillere som kompletterer hverandre (eller komplementerer, for all del), og rom for Konan eller Saparas kreativitet på offensiv midtbane. |
Sapara får ikke ut sitt beste sentralt bak spissene, han får for dårlig tid og kan ikke crosse. Med de spisstypene vi har, har vi ikke mulighet til å la Sapara lå stikkere, han må crosse. Vi sliter jo også defensivt, da er det bedre å ha en Demidov foran stoppere som gir oss ekstra dybde defensivt.
Quote: | Tre ting trenger vi da:
1. En slugger av en midtbanespiller, spiller sentral midtbane på lurvete underlag eller mot primitive motstandere. |
Det er Demidov, han er en slugger som vet hvordan ballen oppfører seg i bena sine.
Quote: |
|
Det er jeg enig i, skal vi spille 4-2-3-1 må vi enten ha raske kanter som kan behandle en ball, eller en rask midtspiss. Vi må enten komme rundt på kant eller la en spiss gå i bakrom.
Quote: |
3. Noen som kan spille på venstresida, springe seg ned til dødlinja, og denge ballen inn i feltet. |
Jepp, det poengterte jeg jo. Behovet for en skikkelig venstrekant er prekært, kunne tenkt meg en som jobbet begge veier for å ta opp for Iversen og Saparas dårlige innvolveringer defensivt. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 14.04.2008 10:49 Post subject: |
|
|
Manus wrote: | (Aas burde få 20-30 minutters innhopp i starten) |
Hvorfor? Når han har vist seg fram så positivt når han har hatt muligheten.
Gutten er ikke 11 år gammel. Han er voksen.
Ikke direkte rettet mot Manus, men dette er en så typisk norsk sosialdemokrat-tankegang. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 14.04.2008 11:28 Post subject: |
|
|
[quote="PauloSilas"] zaphod81 wrote: |
Uenig.
Vi trenger en ballsikker, playmaker type paa midten. Typen du beskriver hoeres jo naermest ut som Johan A Bjoerkoey/Vidar Riseth. Han maa gjerne vaere fysisk sterk og duellsterk men det blir bare tull aa spille men en primitiv spiller naar vaar fremste styrke for tiden er kortpasningsspill.
|
Det er flere måter å spille fotball på og det er flere måter å sette opp et lag på. I en 4231 vil det være to spillere som danner et balansernde ledd på midtbanen, her kan det lønne seg å ha to forskjellige typer spillere. Jeg mener at en god kombinasjon her vil være en typisk skjoldspiller som har en vinnervilje og evne til å spre sikkerhet over hele lagets egne halvdel. En egenskap denne spilleren må ha er at han har god plasseringsevne og har en stil der han er komfortabel ved å ligge i balanserollen. Kompanjongen han på midtbanen er en mer typisk ballspiller som også bør ha envne til å være mer mobil og jobbe mer opp og ned.
Tettey mener jeg ikke passer til den førstnevnte rollen da han er en løper, han ser ikke komfortabel ut ved å ligge og surfe bak der. Tettey, selv om man kanskje kan sette spørsmålstegn ved hvor spillende han er til tider, kan settes ved siden av. Han er ihvertfall jobbende og kan dekke store rom. Vil man variere kan en spiller som Savo, som viste blikk og pasningsfot i trenignskampene og som jeg derfor mener kan slå tilbake, også kan brukes der.
Mannen med innsatsviljen trenger ikke være nedandertaler, langt ifra, men han bør vise hvem som er sjefen med en rutinert pondus. Det tror jeg laget trenger. Et minimum til pasningsfot bør han ha, men selv Wehrman er jo ikke lam i føttene (eksempel kun til sammenligning). |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 14.04.2008 14:06 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Hvorfor? Når han har vist seg fram så positivt når han har hatt muligheten.
Gutten er ikke 11 år gammel. Han er voksen. |
Synes det er bedre å få spille med noen lengre innhopp i noen kamper før han starter, det kan bli litt tidlig for hans del. Blir også litt mindre hysteri fra media, noe som en godt kan klare seg uten for alles del. Om han får to-tre kamper med lengre innhopp (ikke Tørums 4-5 minutter) vil han fort tilpasse seg. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran

|
Posted: 14.04.2008 14:24 Post subject: |
|
|
Uenig. Man har stemmerett når man fyller 18. Man kan ikke være talent til man er 25. Talent utvikler seg best med masse spilletid. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 14.04.2008 14:26 Post subject: |
|
|
Nei, mitt innlegg var en variant av det gamle "Er du god nok, er du gammel nok". _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 14.04.2008 15:20 Post subject: |
|
|
17-åringer slipper til i eksempelvis barca. Uten sammenligning forøvrig, er nok presset minst like stort der. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 17.04.2008 20:24 Post subject: |
|
|
PauloSilas wrote: |
Uenig.
Det er ikke noe mer behov for en venstrekant enn det er for en hoyrekant. Synes hoeyresiden vaar har vaert svakere en venstresiden. |
Ja, enig, vi trenger en ballsikker playmakertype til vanlig på midten. Jeg vil jo at Skjelbred skal spille der normalt, ved siden av Tettey eller eventuelt den nye jordfreseren (formavhengig). Det jeg snakker om, er en spiller som ikke nødvendigvis spiller alle kampene, men som vi vanligvis bruker når det er spesielt behov for en slik spillertype. Litt sånn som Espen Søgård brukes i Lillestrøm (men for guds skyld, ikke akkurat ham da, don't get me wrong!). Gjerne en som ikke er lam i begge beina, men som likevel først og fremst er en ødelegger for motstanderne.
Poenget er at det ikke er alle spillere som passer til alle typer kamper, og vi mangler alternativer til Tettey som ballvinnende midtbane.
Demidov bør spille midtstopper, det er der han har størst potensiale, mener nå jeg. Det er lett å la seg blende av hans tilsynelatende arrogante ro med ballen på midtstopperplass, men det der er hakket vanskeligere på midtbanen. Litt mere kjøtt på kroppen og erfaring i hodet, så sitter duellstyrken også, og da begynner vi virkelig å snakke.
I min 4-2-3-1 spiller Sapara høyre kant og Konan OMS. Derfor vil jeg ha en rask venstre kant. for å gi laget litt flere strenger å spille på, og ett tempo ekstra i overgangene. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 17.04.2008 20:27 Post subject: |
|
|
Mye enig med semb her, men dette var jo ikke akkurat noe nytt da.. Selvfølgelig blir en klubb svekket av at to faste spillere er ute. Og ja man kan si at det koster oss gullet om vi havner 1-9 poeng bak seriemesteren. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 17.04.2008 20:36 Post subject: |
|
|
Slik som Iversen bruker å spille om våren er han egentlig ikke et veldig stort tap. Spørsmålet er om han trenger lenger tid på å spille seg iform nå. Uansett skal laget vårt være godt nok til å slå Lyn, Strømsgodset og Fredrikstad selvom en mangler Sapara og Iversen og jeg synes også savnet av Tettey iform er like viktig med bakgrunn i å holde balansen på midtbanen.
Den viktigste grunnen til den svake starten er alltfor mye spilletid for Kvarme, Strand og Storflor som rett og slett ikke holder mål for en tittelutfordrer. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 17.04.2008 23:42 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Den viktigste grunnen til den svake starten er alltfor mye spilletid for Kvarme, Strand og Storflor som rett og slett ikke holder mål for en tittelutfordrer. |
Noe vi har visst lenge..
Helt tåpelig at de har fått sjansen.
zaphod81 wrote: | Ja, enig, vi trenger en ballsikker playmakertype til vanlig på midten.
.....
Det jeg snakker om, er en spiller som ikke nødvendigvis spiller alle kampene, men som vi vanligvis bruker når det er spesielt behov for en slik spillertype.
.......
Gjerne en som ikke er lam i begge beina, men som likevel først og fremst er en ødelegger for motstanderne.
.....
Poenget er at det ikke er alle spillere som passer til alle typer kamper, og vi mangler alternativer til Tettey som ballvinnende midtbane. |
Konklusjon:
zaphod81 wrote: | Demidov bør spille midtstopper, det er der han har størst potensiale, mener nå jeg. Det er lett å la seg blende av hans tilsynelatende arrogante ro med ballen på midtstopperplass, men det der er hakket vanskeligere på midtbanen. Litt mere kjøtt på kroppen og erfaring i hodet, så sitter duellstyrken også, og da begynner vi virkelig å snakke. |
De egenskapene du etterlyser, er de samme egenskapene som Demidov har imponerer med. Men konklusjonen din er at Demidov er en bedre midtstopper og at han har størst potensiale der..
Jeg er direkte uenig med deg og konklusjon. Demidov er faktisk den spilleren du "etterlyser" og jeg mener han bør spille på midtbanen.
Jeg lurer faktisk på hvor mye du har sett av Demidov før han kom til Rosenborg. Han har imponert meg langt mer som en midtbanespiller enn det han har gjort så langt som en midtstopper. Jeg håper han snarest blir flyttet opp til midtbanen (det er der han hører hjemme og har størst potensiale) som et anker i en 4-3-3 formasjon eller som en defensiv stabilisator ved siden av Tettey i en 4-2-3-1 formasjon. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 18.04.2008 00:18 Post subject: |
|
|
Siste jeg så av Demidov for u21 spillte han sentral midtbane og var overlegen. Det er ikke det at han er eminent teknisk eller særlig elegant å se på, men han plukka opp dusinvis feilpasninger og slo stikkere til øst og vest med god adresse. Han ''eide'' midtbanen. Vi mangler en slik midtbanespiller for tida. Men for å være ærlig syns jeg han skal spille stopper  |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 18.04.2008 00:38 Post subject: |
|
|
Helt utrolig... _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 18.04.2008 01:34 Post subject: |
|
|
Jeg er redd en midtbane-treer med Strand, Demidov og Tettey rett og slett blir for lite teknisk. Hadde helst sett at Skjelbred spilte indreløper i stedet for Strand. Da ville denne trioen komplementert hverandre bedre. |
|
Back to top |
|
 |
Jan Banan Junior
|
Posted: 18.04.2008 01:42 Post subject: |
|
|
PCS er fortsatt midtbanespiller.....
Mot VIF så trenger vi først og fremst midtbanespillere som jobber begge veger, Man trenger ikke driblefanter mot midtbana til VIF.
Regner med at det blir Berre, DFH og Strand som starter igjen. (Sammen med Andresen selvfølgelig). Og da trenger vi først og frems hardt arbeid bakover og driv framover. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 18.04.2008 01:44 Post subject: |
|
|
I OMS-rollen blir Skjelbred liggende veldig høyt oppe. Jeg er direkte uenig i at man ikke trenger driblefanter mot VIF. Det er essesielt at vi har et presist pasningspill hvis vi skal få til overganger og unngå å miste ballen.
Det nytter ikke hvor flinke vi er til å løpe bakover hvis vi ikke klarer å holde på ballen. |
|
Back to top |
|
 |
Jan Banan Junior
|
Posted: 18.04.2008 02:02 Post subject: |
|
|
Det trenger da ikke noen sammenheng mellom teknikk og passningsferdigheter. Demidov har på u21 vist at han kan det å slå passninger, så indreløperene trenger andre ferdigheter enn de trenger nå Tettey skal ligge bak der.
Når vi har Demidov som ligger bak Tettey og Strand, og PCS som ligger forran de, så er det faktisk ikke nødvendig at de to andre på midten slår like gode passninger som Sapara. Da er det viktigste at de to andre er flinke til å løpe og finne/skaffe/lage rom. Det er faktisk ikke mer enn ca 25-35m mellom plassen til Demidov og 16m streken.
Midtbana med Tettey som indreløper istedenfor anker blir noe helt annet. |
|
Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 18.04.2008 08:24 Post subject: |
|
|
Så opptak av Valencia-RBK i går. Den holder seg! Og den forteller noe om hva som bor i dette laget.
Angående RBK 2008, så sitter jeg med en følelse av at det handler om å få bitene i puslespillet på rett plass, og at når dette skjer blir laget utilnærmelig - i alle fall i norsk serie. Man prøver og feiler litt i starten nå, men etter hvert - når man finner den beste måten å komponere laget på - så kommer vi til å se fantastisk fotball. Potensialet i laget er udiskutabelt, og det tror jeg kommer til uttrykk også i år. Spørsmålet er om laget setter seg tidlig nok til at Rosenborg kan kjempe helt i toppen. Jeg tror faktisk det. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 18.04.2008 09:53 Post subject: |
|
|
Utfordringa for å henge med i toppen er å ta nok poeng frem til EM-pausen. Med all respekt for Bodø/Glimt, Aalesund og HamKam, vi har et forholdsvis lett kampprogram rett etter EM-pausen. Dette gir Hamrén en og halv måned med å drille laget før det tøffe kampprogrammet med Viking borte 20. juli, Stabæk hjemme 27. juli, Tromsø borte 3. august, Molde hjemme 10. august, Brann borte 24. august, Vålerenga hjemme 31. august og Fredrikstad borte 14. september. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 18.04.2008 11:00 Post subject: |
|
|
Jeg ser slett ikke bort fra at Demidov kan fungere godt som sentral midtbanespiller også, i alle fall i Tippeligaen, men jeg tror ikke det er den posisjonen han kan bli best i. For å bli en midtbanespiller av internasjonalt kaliber må han både få hurtigere forflytning på små flater, og hurtigere teknikk.
Tilsvarende på midtstopperplass er det først og fremst duellstyrken og rutinen det skorter på før han har internasjonalt snitt, de svakhetene er rimelig vanlige hos unge forsvarsspillere, og relativt enkle å gjøre noe med. Til en viss grad kommer det faktisk av seg selv.
For Rosenborg er han sikkert en ressurs både i forsvaret og på midtbanen, og han har nok tilstrekkelig talent til å bli mer enn god nok for vår hjemlige serie i begge posisjoner. Men virkelig god, det tror jeg ikke han blir før han satses på som midtstopper. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 18.04.2008 15:32 Post subject: |
|
|
Wilhelm S Myhr wrote: |
Angående RBK 2008, så sitter jeg med en følelse av at det handler om å få bitene i puslespillet på rett plass, og at når dette skjer blir laget utilnærmelig - i alle fall i norsk serie. Man prøver og feiler litt i starten nå, men etter hvert - når man finner den beste måten å komponere laget på - så kommer vi til å se fantastisk fotball. Potensialet i laget er udiskutabelt, og det tror jeg kommer til uttrykk også i år. Spørsmålet er om laget setter seg tidlig nok til at Rosenborg kan kjempe helt i toppen. Jeg tror faktisk det. |
Godt å lese en så positiv kommentar. Sitter med den samme følelsen, men er klok/pessimist av skade etter 2005/2007. Har friskt i minnet følelsen av å vente runde etter runde på at det skal løsne, og kanskje tro at det har løsnet etter enkelte kamper, for så å komme ned på jorda igjen runden etter.
Tror det holder at Hamren gjør en helt grei, strukturert jobb med laget, spillermaterialet er best i Norge. |
|
Back to top |
|
 |
|