View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 02.04.2008 18:23 Post subject: |
|
|
Det går til helvete nå ja. Vi er jo hele 2 skorede mål bak brann. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 02.04.2008 23:14 Post subject: |
|
|
Lersveen og Hoff kan jeg fortsatt spare meg for, akkurat som da de satt i studio sammen og ødela alle debatter og program med gjennomtabloidistisk vissvass tuftet på vissvass og liksom-ærlighet (Hoff). Eriksen derimot er den eneste "ekspertkommentatoren" som prøver å inneha en objektiv tone, men som likevel er kritisk. Er merkelig å tenke på at det ikke er han som er journalisten i disse programmene til TV2
Debatten om at de store lagene får fordeler er fortsatt like påtatt teit som den alltid har vært. De største lagene får selvsagt mindre kort fordi de er flinkere til å spille fotball enn de mindre, med unntak som LSK som alltid har spilt tøft (om ikke ufint). At RBK er det laget med minst røde og gule er helt naturlig, fintspillende som vi alltid har vært, og det provoserer meg kolossalt at vi til stadighet skal anklages for dette.
Vi har for pokker fått en god del avgjørelser mot oss også. Er forøvrig ikke i tvil et sekund om at dommerne gjør sitt beste til enhver tid og ikke lar seg påvirke av hvor de dømmer. Det finnes ingen som helst bevis eller antydninger av dette. Inntil noen kommer opp med entydige bevis, så bør media holde kjeft. _________________ Rock.
Last edited by uglevett on 03.04.2008 01:02; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 02.04.2008 23:23 Post subject: |
|
|
Legger inn en mening her: Eriksen er jo den eneste i studio som analyserer noe som helst. Resten går bare etter egne kjepphester eller jakter på skandaler.
Ivar Hoff savner jeg overhodet ikke, den mannen har ingen hjerne. Det gjør ham riktignok litt fornøyelig å høre på til tider  _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 03.04.2008 01:40 Post subject: |
|
|
Ivar Hoff snakker rart. |
|
Back to top |
|
 |
SamBell Junior

|
Posted: 03.04.2008 08:24 Post subject: |
|
|
rawky wrote: |
Vi har for pokker fått en god del avgjørelser mot oss også. Er forøvrig ikke i tvil et sekund om at dommerne gjør sitt beste til enhver tid og ikke lar seg påvirke av hvor de dømmer. Det finnes ingen som helst bevis eller antydninger av dette. Inntil noen kommer opp med entydige bevis, så bør media holde kjeft. |
Inndirekte sier du her at en ikke skal diskutere dommeravgjørelser. Det hele blir vurdering og synsing og da blir det umulig å bevise.
Vi som ikke er trøndere sitter med et klart inntrykk av at det er langt vanskeligere for de fleste dommere å blåse en straffe mot RBK på Lerkendal enn mot de fleste andre klubber og at det fra tid til annen dukker opp litt merkelig avgjørelser i RBKs favøær i deres forsvarsområde.
Selv husker jeg spesielt et inndirekte, for Brann, frispark som ble tatt raskt. Så raskt at dommeren blåste av og etterpå kom med et par foskjellige grunner for dette. Den sist var vel att ballen ikke lå i ro. Noe bilden viste klart at den gjorde.
Når det gjelder kampen mot Lyn har jeg følgende syn.
Det var ikke hands - en Lynspiller hjalp godt til med å flytt korpp og arm
Det var straffe for trøyeholding.
Kvarme skulle vært sendt av - det gule bekrefter at dommeren kun var feig
Straffen til RBK var grei og Lyn-spilleren skulle sansynligvis vært sendt av.
Brannmann Sam
glad sirkuset er i gang |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 03.04.2008 09:58 Post subject: |
|
|
Problemet til kritikerne av dommerstanden er at de som regel ikke kan komme på særlig mange konkrete eksempler på feildømming, mens vi som følger veldig nøye med RBK kan ramse opp flere tilfeller hvor ting har gått i mot vårt eget lag.
De store diskusjonene dukker også alltid opp de gangene RBK har dommeren med seg, mens de motsatte gangene tas situasjonene med kommentarer om at RBK får så mange fordeler uansett at det bare var bra at de ble bortdømt en gang.
For klubber som føler det litt urettferdig den ene gangen de er i nærheten av å slå RBK så blir det lett å dra fram dommeravgjørelsene. For RBK, som har vært landets desidert beste fotballag de siste 20 åren, så har veldig få av dommeravgjørelsene blitt direkte avgjørende. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 03.04.2008 10:07 Post subject: |
|
|
Mye tull i media nå om dømming. RBK blir ikke favorisert, generelt sett. Uansett er RBK blant landets mest fairspillende lag. Norges beste dommere er også svært seriøse og driver ikke med feigdømming osv. TV2, VG og andre kloakkmedier er bare å overse i denne saken, dønn useriøse som de er.....  |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 03.04.2008 10:32 Post subject: |
|
|
SamBell wrote: |
|
Helt riktig. Hvor mange slike episoder er det i løpet av en corner, en kamp, eller en sesong? Hva med Karadas` armbruk i forkant av hans scoring mot FFK, var den reglementær? |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 03.04.2008 11:03 Post subject: |
|
|
SamBell wrote: | Vi som ikke er trøndere sitter med et klart inntrykk av at det er langt vanskeligere for de fleste dommere å blåse en straffe mot RBK på Lerkendal enn mot de fleste andre klubber og at det fra tid til annen dukker opp litt merkelig avgjørelser i RBKs favøær i deres forsvarsområde. |
Jeg tror fortsatt det skyldes at det er mer frustrerende for motstander å få dømt feil mot seg når de skaper sjanser på Lerkendal enn ellers.
SamBell wrote: | Selv husker jeg spesielt et inndirekte, for Brann, frispark som ble tatt raskt. Så raskt at dommeren blåste av og etterpå kom med et par foskjellige grunner for dette. Den sist var vel att ballen ikke lå i ro. Noe bilden viste klart at den gjorde. . |
Har dømt selv og erfart at dette er det dummeste en dommer gjør, å finne på forklaringer når en kanskje mistenker en feil selv. Det beste er å si "Jeg oppfattet situasjonen slik, men jeg kan selvsagt ha vurdert feil".
Jeg synes dommerne har blitt flinkere til å innrømme tvil og feil etter å ha sett TV-bilder de siste årene. Jeg har også irritert meg over dommere som stopper mulige fordeler for RBK. Senest mot Lyn ble det vel blåst der Demidov (tror jeg) var på vei fram og klarte å komme seg videre fordi om han ble hindret. RBK mistet en god overgang!
SamBell wrote: |
Når det gjelder kampen mot Lyn har jeg følgende syn.
Det var ikke hands - en Lynspiller hjalp godt til med å flytt korpp og arm
Kvarme skulle vært sendt av - det gule bekrefter at dommeren kun var feig
Straffen til RBK var grei og Lyn-spilleren skulle sansynligvis vært sendt av.. |
Enig i alle konklusjonene.
Handsen er vi helt enig. Holdinga isolert sett riktig, men da må dommeren være konsekvent. Det ble holdt mye av begge lag mandag, forskjellen med Demidov/Berntsen var at det vistes veldig godt for TV/Benk. Men i tillegg var det skjult for både dommer og assistent så det er ikke et argument for favorisering.
Kvarme er jeg enig i at skulle ha rødt, men hva synes du dommeren bør gjøre hvis han er i tvil? Jeg mener gult er riktig da, mener det er feigere å vise ut uten å være sikker. Holding skal uansett straffes med gult kort.
Jeg synes det ville vært tøft å vise ut Lyn-spilleren selv om den sikkert kan forsvares. Det er mange spillere i feltet og Aas får også ballen litt langt fra seg synes jeg.
EDIT: Litt mer om holdinga |
|
Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 03.04.2008 12:00 Post subject: |
|
|
Det er jo litt påfallende hvor lite oppmerksomhet Karadas' brytekamp med Piroja har fått, som selvfølgelig også kan ha foregått utenfor dommernes synsvinkel. Dog, kameraene fanget det opp men det har tydeligvis ikke TV2-herrene gjort. _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 03.04.2008 12:04 Post subject: |
|
|
På en måte litt naturlig også... Det som hevdes er jo at de store klubbene favoriseres av dommerne  |
|
Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 03.04.2008 12:09 Post subject: |
|
|
Så sant, så sant  _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 03.04.2008 13:03 Post subject: |
|
|
Det viktigste med dommerdebatten etter første serierunde er at dommerne vil være EKSTREMT forsiktige med å gi fordeler til de største klubbene noen runder fremover. Det passer Tromsø veldig godt, vi skal i løpet av april møte både Vålerenga, Viking og RBK.  _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 03.04.2008 13:06 Post subject: |
|
|
Ingen lag får fordeler mot Vålerenga. Det er vel eneste laget hvor det virkelig er hold i påstandene om favorisering. |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 03.04.2008 13:38 Post subject: |
|
|
Tror du er inne på noe der Collins... Når det blir lagt til tid på Lerkendal den 26 vil dommeren spesifikt gi beskjed om at bare Tromsø kan benytte seg av den, siden RBK fikk fordel av overtida i 2006.
Eller, nei jeg tror ikke det. Jeg tror dommerne uansett går ut på banen for å gjøre jobben sin. Og så vil de høyst sannsynlig gjøre noen feil. Og hvis det er alvorlige feil vil små klubber rope favorisering.
Henning Berg t.o.m, som nærmest hver gang Lyn taper jevne kamper har en eller flere dommeravgjørelser å sette fingeren på, vil ikke ta ordet favorisering i sin munn.
Og om sjefsfavoriseringshærføreren Stavrum: Hvor mye sier han om den soleklare straffen RBK ble snytt for da han hadde sin (heldigvis) eneste opptreden som Moldetrener på Lerkendal. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.04.2008 13:42 Post subject: |
|
|
Hørte et intervju med Stavrum på radio for en stund siden og da ble denne utalelsen trukket opp og Stavrum sa at han i hovedsak hadde sagt det for å trekke opp trønderene. |
|
Back to top |
|
 |
SamBell Junior

|
Posted: 03.04.2008 14:10 Post subject: |
|
|
vegviks wrote: | Det er jo litt påfallende hvor lite oppmerksomhet Karadas' brytekamp med Piroja har fått, som selvfølgelig også kan ha foregått utenfor dommernes synsvinkel. Dog, kameraene fanget det opp men det har tydeligvis ikke TV2-herrene gjort. |
Det mest påfallened er at de som har studert denne situasjonen ikke har fått med seg følgene.
FFK-forsvareren prøver å dytte Azar bort
Diverse repriser viser at Helstad blir kraftig holdt i samme situasjon.
Samme type armbruk var tillatt gjennom hele kampen, blant annet ble PVM lempet over sidelinjen på denne måten og Solli måtte føre ballen ca. 10 meter med en mann på ryggen.
Jeg kan legge til at vi lo godt av at Azars mål ble godkjent og vi satt 70 meter fra situasjonen.
Brannmann Sam |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 03.04.2008 16:03 Post subject: |
|
|
trondh wrote: | Jeg tror dommerne uansett går ut på banen for å gjøre jobben sin. |
Det tror jeg også. Men i ukene framover tror jeg også dommerne vil ha i bakhodet at de kommer til å bli hudflettet i media hvis de for åpenbart dømmer til fordel for de største lagene. Med andre ord: Fordel Tromsø.  _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 03.04.2008 17:42 Post subject: |
|
|
Det er nok fordel Tromsø, ikke at jeg tror det har noe spesielt å si. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 03.04.2008 18:52 Post subject: |
|
|
Nå skal nå TIL være i stand til å slå Vålerenga selv uten hjelp fra dommere etter min mening. |
|
Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 03.04.2008 19:29 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Problemet til kritikerne av dommerstanden er at de som regel ikke kan komme på særlig mange konkrete eksempler på feildømming, mens vi som følger veldig nøye med RBK kan ramse opp flere tilfeller hvor ting har gått i mot vårt eget lag.
De store diskusjonene dukker også alltid opp de gangene RBK har dommeren med seg, mens de motsatte gangene tas situasjonene med kommentarer om at RBK får så mange fordeler uansett at det bare var bra at de ble bortdømt en gang.
For klubber som føler det litt urettferdig den ene gangen de er i nærheten av å slå RBK så blir det lett å dra fram dommeravgjørelsene. For RBK, som har vært landets desidert beste fotballag de siste 20 åren, så har veldig få av dommeravgjørelsene blitt direkte avgjørende. |
Dette er nettopp mitt poeng, at det overfokuseres på RBK. Jeg nekter å tro at RBK får flere fordeler enn andre lag, men fordi det bestandig er RBK som får høre dette ettersom klubben dominerte i så mange år, så blir det automatisk en sannhet at RBK får flere fordeler. _________________ Rock. |
|
Back to top |
|
 |
|