View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 18.03.2008 19:17 Post subject: |
|
|
Thor Arild wrote: | Konesseur wrote: | Jeg synes det er labert med engasjement i forbindelse med stadionutbygginga. Det er kanskje den viktigste beslutningen til klubben gjennom tidene. Mye viktigere enn årsmøtet og hundre millioner ganger viktigere enn lagbildet. |
Tror nok mange engasjerer seg, men vegrer seg å skrive noe her fordi du da står klar med dine bastante løsninger innpakket i fremmedord. |
Må si meg enig med deg Thor Arild. Jeg leser "Lerkendal Stadion" tråden hver gang noe nytt dukker opp, men orker ikke svare på enkelte innlegg som blir litt for fantasifulle etter min mening. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 18.03.2008 19:19 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Mye viktigere enn årsmøtet |
Føler jeg får mer gjennomslag for mine meninger på årsmøtet enn via forumet her, for å si det sånn. |
|
Back to top |
|
 |
syltynn Proff
|
Posted: 18.03.2008 19:32 Post subject: |
|
|
EDIT: ajajaj...
Last edited by syltynn on 18.03.2008 19:35; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.03.2008 19:33 Post subject: |
|
|
Som de sjøl skriver på linken over:
Quote: | PTL har hatt rollen som prosjektleder og byggeleder og vært innleid som daglig leder i Lerkendal Stadion AS. |
Nærmere bestemt snakk om Arne Opsal. |
|
Back to top |
|
 |
JellyFish Veteran
|
Posted: 18.03.2008 19:44 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Føler jeg får mer gjennomslag for mine meninger på årsmøtet enn via forumet her, for å si det sånn. |
Og godt er det!
Sier meg enig med dere andre, jeg leser tråden når det er noe nytt. Likevel føler jeg ikke for å kommentere alt som skjer, spesielt når andre har vært før meg (dette er unntaket:P). Har jeg noe å bidra med så pleier jeg å komme med det.
Agående Lerkendal, er det nok mange som har mer kunnskap og evne til å se hva som er best for klubben enn meg. _________________
Mikael Dorsin wrote: | Fotball er ganske enkelt når man gjør det enkelt. |
|
|
Back to top |
|
 |
Pilten Junior
|
Posted: 18.03.2008 21:17 Post subject: |
|
|
Har fulgt denne tråden med undring den siste tiden. En bløff som Konesseur har klart å lamme hele tråden med vrøvl. Han slenger om seg med fremmedord som han ikke har peiling på og later som han har økonomisk/markeds utdannelse på høyt nivå. Kan trøste alle med at han hverken har peiling på økonomi eller markedsføring. Høyst sannsynlig så har han dette maksimum som valgfag på videregående eller er i begynnelsen av et studie på en eller annen privat markedsføringsskole på et tvilsomt nivå. Ignorer inleggene hans og få diskusjonen opp på et sundt bondevett nivå. Med mastergrad i økonomi kan jeg garantere at Lerkendal som forelesniingssal på dagtid ikke vil bringe RBK inn blant top 30 og at de fleste andre enn Konesseur har fornuftige inlegg. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 18.03.2008 22:45 Post subject: |
|
|
Da kan jo du bare foreslå en alternativ leiepris per kvadratmeter, begrunne dette, og dermed motbevise at kalkylene ikke stemmer. Hvis Fornebu Arena og Fosshaugane Campus har livets rett er vel dette 2 PoCs som man kan ta utgangspunkt i er det ikke?
Må si jeg tar lett på innlegg som går på person og ikke sak. Tvert imot gir det innleggene tyngde når motdebatanter ikke klarer å motbevise men heller går i frontalangrep mot personen bak innlegget.
Faktum er at de fleste debatanter sitter stille og glatt aksepterer at Skutle tar føringa med stadionutbygginga uten å kreve medbestemmelsesretten sin. Det står klinkende klart i klubbens formålsparagraf at klubbens arbeid skal preges av blant annet av demokrati.
Demokrati betyr å ha tilgang til informasjon som har betydning for klubbens fremtid. Dokumentasjonen HOK Sport har levert er kun applikerbar på Lerkendal og dermed ikke hemmelige av forretningshensyn. Slik det er nå leker Skutle utbyggings-diktator. Jeg appelerer spesielt til Kjernen. Dere må kreve deres rett! |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 18.03.2008 22:49 Post subject: |
|
|
Du er velkommen til å møte opp når dette blir lagt fram på et medlemsmøte i klubben. Samtidig må det nevnes at Kjernen er i møter med klubben fortløpende. Det er nok en grunn til at Skutle nå ønsker å bygge sammen nivåene i Klokkesvingen for eksempel. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 18.03.2008 23:02 Post subject: |
|
|
Ord er ofte sterkere skriftlig enn muntlig. Jeg tror ikke dere skal undervurdere dette forumets kraft. Foran årsmøtet satt nok Svendsen å finleste innlegg. |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 19.03.2008 02:05 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Slik det er nå leker Skutle utbyggings-diktator. |
Hvor mange ganger må jeg gjenta at Skutle kommer tilbake til dette på et medlemsmøte før det går inn hos deg?
Det er ikke slik at de setter spaden i jorda i morgen.
Edit: Leif |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 19.03.2008 02:07 Post subject: |
|
|
En ting til - du fikk en meget dårlig start med denne. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.03.2008 02:44 Post subject: |
|
|
De aller fleste ønsker en tradisjonell fotballstadion med tribuner, en fin gressmatte, tak som dekker nok til at man ikke blir våt på normale regnversdager, men gjerne flyttbart tak. I tillegg gjerne kontorlokaler inni tribunene. Man ønsker ikke kjøpesenter, skole, treningssenter og fotball i en innendørshall slik du fremstiller det Konesseur.
Og jeg har tro på at det i 2020 vil være et snitt på over 30 000 på Lerkendal. Mange har brukt argumentet at det har vært en enorm oppgangsperiode i økonomien som årsak til tilskuerøkningen. Men hvis man ser på historiske tilskuertall og sammenligner med når det har vært oppgang og når det har vært nedgang i økonomien så oppdager man at det ofte har vært motsatt.
Man opplevde det laveste snittet gjennom tidene i 1987, jappetidens siste år. Man hadde kraftig oppgang i 1988, et år hvor økonomien lå på bar bakke. Så hadde man stabile tall på mellom 11 500 og 12 000 fram til 1991, men økte til 13 500 i 1992. Det siste året av en periode hvor økonomien har vært gjennom den kraftigste lavkonjunkturen siden andre verdenskrig.
I 1993 gikk man inn i en langvarig oppgangskonjunktur, men alikevell så sank snittet litt etter litt fram mot 1995. Dog skal det sies at 1995 er litt unnskyldt pga utvidelsen av TL. I 1996 og 97 så låg man på et snitt 11000 før man fikk en enorm oppgang til 13 100 i nedgangsåret 1998. Så hadde man lav oppgang til 13 300 i oppgangsåret 1999, før man riktig nok hadde en nedgang til 11 900 i nedgangsåret 2000, eller var ikke kapasiteten stort større pga stadionbygging? Det holdt seg på 12 000 i 2001, et år hvor økonomien raste. Før det økte med 2600 til 14600 i 2002 til tross for lavkonjunktur. Men var det pga ny stadion eller en spennende avsluttning på sesongen? Litt begge deler vil nå jeg tro.
Deretter økte det moderat med 1200 i 2003. Iløpet av høsten 2004 kom man inn i en høykonjunkturperiode. Snittet økte med 1700, men var det pga høykonjunktur eller økt spenning i ligaen? I det sportslig sett katastrofale 2005 så økte snittet moderat med 150, her også hadde man høykonjunktur. Så hadde man en enorm økning på 2000 til 19 400 i oppgangsåret 2006, eller var det pga den spennende opphentingen av Brann? Deretter økte snittet med 500 i et år hvor verden har opplevd økonomisk uro.
Konklusjon: Tilskuertall drives ikke av høy og lavkonjunktur, men av sportslig suksess og spenning. Så hvorfor tilskuertallene skulle synke i årene som kommer skjønner jeg ingenting av. Trondheim og Norsk Fotball er moden for en arena med plass til 40 000 tilskuere.
Snittet har siden Champions League-eventyret startet i 1995 økt med 93,6089% på 12 år. En årlig økning på 7,2%. Til sammenligning økte snittet i 2002 med 21,17%. og 8,2% i 2003. Skulle utviklinga fortsette de neste 12 årene vil snittet i 2019 være på 38 534 tilskuere. Nå tror ikke jeg snittet vil fortsette å øke i samme grad, men selv med kun halvparten vil snittet i 2019 være 29 218 tilskuere. Hvorfor starta jeg i 1995? Økningen ville jo ikke vært like høy om jeg hadde startet i 1992. Jo fordi 1995 var det første året med 14 lag, og det var starten på Champions League-eventyret. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 19.03.2008 10:31 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | De aller fleste ønsker en tradisjonell fotballstadion med tribuner, en fin gressmatte, tak som dekker nok til at man ikke blir våt på normale regnversdager, men gjerne flyttbart tak. I tillegg gjerne kontorlokaler inni tribunene. Man ønsker ikke kjøpesenter, skole, treningssenter og fotball i en innendørshall slik du fremstiller det Konesseur.
|
De aller fleste ønsker at Rosenborg skal forbli Norges desidert beste fotballlag og ta ytterligere steg i Europa samt beholde de gode unge spillerne som Skjelbred, Tettey og Traore. For å oppnå det må man nødevendigvis gi avkall på noe.
Jeg tror det er mulig å bygge skyvbart tak over tribunene noe jeg har grunn til å tro er billigere enn skyvbart tak over selve banen. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.03.2008 13:37 Post subject: |
|
|
Jeg vil også at Rosenborg skal forbli norges desidert beste fotballlag, men å endre altfor mye på en vesentlig del av produktet vil skremme bort ganske mange av de som hittill har utgjort kjernesupporterne. Er det ønskelig? Overhode ikke! Og var ikke et av argumentene at det skulle bli varmere inne på stadion med tak? Å ha fast tak over banen og skyvbart tak over tribunene vil gjøre det kaldere enn dagens situasjon med kun fast tak over tribunene. |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 19.03.2008 13:58 Post subject: |
|
|
Uten nærmere undersøkelse, vil vi iallfall få verdens første stadion med skyvbart tak kun over tribunene. Med dette følger jo selvsagt medieomtale... på godt og vondt...
Er nok bare å innse at skyvbart tak ligger godt fram tid. Som flere andre har påpekt må tilskuerkapasiteten for omtrent all framtid være fastsatt før skyvbart tak kommer på plass. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 19.03.2008 14:21 Post subject: |
|
|
Tvert imot tror jeg en dårlig stadionutbygging også stenger for tak i fremtiden. Jeg mener at akkurat nå er riktig tidspunkt for tak.
Kjello wrote: | å endre altfor mye på en vesentlig del av produktet vil skremme bort ganske mange av de som hittill har utgjort kjernesupporterne. |
Jeg tror det skal enhel del til for å skremme bort kjernesupporterne. Men et tak må til for å nå nye segmenter.
Kjello wrote: | Å ha fast tak over banen og skyvbart tak over tribunene vil gjøre det kaldere enn dagens situasjon med kun fast tak over tribunene. |
Det er vel helst på fine sommerdager det er stas med takfri stadion, og da er vel temperaturen fin som den er. Ellers er vel taket på plass og alle er happy. |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 19.03.2008 14:37 Post subject: |
|
|
Så du mener vi skal bygge tak nå, og deretter utvide til 30-40.000? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 19.03.2008 14:46 Post subject: |
|
|
Nei, jeg sier at vi skal ta den helt ut og utnytte til fulle det potensialet som ligger i en stadion. For flere detaljer bla deg bakover i trådene og les. |
|
Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 19.03.2008 14:59 Post subject: |
|
|
robinla wrote: | Uten nærmere undersøkelse, vil vi iallfall få verdens første stadion med skyvbart tak kun over tribunene. Med dette følger jo selvsagt medieomtale... på godt og vondt...
|
Colosseum hadde det i Roma  _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no
Ultras Øyivinds |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 19.03.2008 15:00 Post subject: |
|
|
Å ta den helt ut vil nok være det rette uttrykket ja. Jeg håper at de tar den om ikke helt ut, så iallfall et godt stykke ut over litt tid. Noe enorm og komplett utvidelse "nå", tror ikke jeg det blir noe av. Men jeg liker å være realist  |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.03.2008 15:25 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Jeg tror det skal enhel del til for å skremme bort kjernesupporterne. Men et tak må til for å nå nye segmenter. | Ved å lage en stadion som har fast tak, Rema supermarked under banen, og forelesninger på tribunene mellom kampene så forandrer du på en hel del. Og det kan være mer enn nok til å skremme bort mange av kjernesupporterne. Feks, skulle lerkendal få fast tak så vil jeg si opp sesongkortet mitt og heller se kamper som ikke er fullt så interessante på TV, og heller kjøpe enkeltbillett i de 4-5 kampene som jeg syns det er verdt å gå på. Da vil jeg spare en god del penger da jeg uansett har TV 2 Sport abbonement. Jeg tør garantere at du finner flere som meg. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 19.03.2008 15:41 Post subject: |
|
|
Det er noen som vil reagere negativt på en produktendring og som vil finne på andre ting. Men ekte støttespillere som følger laget i tykt og tynt vil ikke slutte å dra på stadion, og det er vel slike vi diskuterer. Og klubben har tusenvis i denne kategorien. Med tak åpner man for at også nye tilskuere finner veien til stadio. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 19.03.2008 19:00 Post subject: |
|
|
200 flere sesongkort solgt enn på samme tid ifjor
Det stemmer vel overens med et estimat på 400 flere i snitt i år og et snitt på 21 000 om et par år, med forbehold om produktendringer og andre endringer av forutsetningene. Og det styrker den forståelsen av markedet jeg har forfektet her på forumet.
Fikset URL-en. Mod. |
|
Back to top |
|
 |
Kent Arild Junior
|
Posted: 21.03.2008 03:26 Post subject: |
|
|
Har fulgt med på deinn her debatten en stund,og må væl sei mæ mer einn middels intressert i hvordan Lerkendal Stadion vil sjå ut i framtida..
Et gjennbygd stadion med plass te ca 35000 tilskuere hadd vært mer einn bra nok..
Drømmen e at Lerkendal bli ei nasjonal heksegryte om få år.
For å få te det,må"utbyggeran" klare å lag en sammenheng mellom de forskjellige tribuneseksjonan,sånn at stadion fremstår som en helhet og ikke et "Lappverk"..
Vinkelen på Nedre del av Adidas stemme som kjent ikke med vinkelen på de to endetribunene,for å lage symmetri i svingene.
Bygger'n tribunen syns æ sjer tragisk ut,med alt for mange publikumsinnganger over alt.
I tillegg har bruken av svarte og hvite stoler på tribunen ikke vært bra..
Et tips e å lage to gule stjerner på de hvite feltene,for å vise omverden at Rosenborg har blitt Seriemester 20 gang..
Nye Wembley e 4 meter under bakkenivå..
Hvis banen på Lerkendal har blitt senka,har det sikkert blitt plass te 5 nye seterader rund hele banen,og da har det helt sikkert blitt plass te rundt 35 000 tilskuere ,og Lerkendal har fremstått som en skikkelig Heksegryte.
Ps.Remabutikk og skyvbart tak gir æ faen i... |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 21.03.2008 04:05 Post subject: |
|
|
Tviler sterkt på at vi får utvidet stadion med omkring 15.000 seter av 5 ekstra rader rundt hele stadion samt utbygging av hjørnene. Noe i underkant av halvparten kanskje.
Når det er sagt, 35.000 hadde ikke vært meg imot. Ser nok heller ikke bort ifra at de kan komme til å senke gressmatta, noe som er en hel del billigere enn å bygge tilsvarende rader i høyden.
Forøvrig, velkommen til forumet!  |
|
Back to top |
|
 |
|