View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 15:40 Post subject: |
|
|
Det er faktisk det jeg sier, samt at far med barn kommer fra andre tribuner til familietribunen pga pris. Samt at mange ikke-syngende men prisbeviste kommer til Kjernen-feltet pga pris. |
|
Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 14.03.2008 17:43 Post subject: |
|
|
Det du sier er jo det motsatte. Du hevder at en økning på familietribunen i hovedsak skyldes forflytning fra andre tribuner. Jeg har spurt før, og spør igjen: Hva baserer du de antagelsene på? |
|
Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 14.03.2008 17:53 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Er du blant de som sier at det ble stygt når dama di kommer fra frisøren? Selvfølgelig sier konsulentene det klubbdirektøren vil høre |
Har du superinnsikt i en eller annen alternativ virkelighet, eller? Hvis du mener at stadionarkitektene i HOK Sport som står bak nye Wembley og Emirates Stadium i London, Milliennium Stadium i Cardiff og Estadio da Luz i Lisboa slikker ryggen til klubbdirektøren - vel da vil jeg gjerne ha nummeret til legen din, for min nekter å gi meg sterkere piller. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 17:58 Post subject: |
|
|
Jeg har vel allerede svart men kan vel alltids forklare på en annen måte. Skutle snakker om stagnasjon i et eller flere segment og sterk vekst i et annet. I lys av at tilskuerveksten på Lerkendal fortsatt er sterk er det overraskende om et segment stagnerer uten at det en opplagt grunn for det. Jeg er meget skeptisk til dette og tror at tilskuerveksten kommer over hele linja. En forflytting av kundemassen fra et produkt til et annet kan forklare hvorfor dette feilaktig oppfattes som sterk vekst i familiesegmentet og stagnasjon i andre segmenter. Denne teorien forsterkes hvis man ser på priselastitet.
Dette er ikke noe jeg er brennsikker på, men fakta omkring dette har veldig stor betydning når Skutle planlegger stadionutbygginga. |
|
Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 14.03.2008 18:03 Post subject: |
|
|
På samme måte kan det forklares med at et segment faktisk har nådd metning, samt at det er en reel vekst i familiemarkedet. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 18:10 Post subject: |
|
|
eivindwb wrote: | Har du superinnsikt i en eller annen alternativ virkelighet, eller? |
Som jeg tidligere har nevnt er ikke HOK Sport helt uavhengig men tvert imot er de et arkitektkontor som har lyst til å bli med videre. Det er klart det er mye kompetanse i denne bedriften. Men man får svar slik man spør. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 18:13 Post subject: |
|
|
SoZo wrote: | På samme måte kan det forklares med at et segment faktisk har nådd metning, samt at det er en reel vekst i familiemarkedet. |
Det er en teori, men en slik teori samsvarer dårlig med den deriverte av tilskuerveksten som funskjon av tiden. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 14.03.2008 18:24 Post subject: |
|
|
Ikke mat forumtroll som konesseur. Han sitter garantert og gleder seg over alle som er uenig med det han skriver. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 14.03.2008 18:26 Post subject: |
|
|
Ha ha ha. Du er jo fornøyelig pompøs også da.
Selvfølgelig er det en teori, men hverken du eller jeg sitter på nok data til å si hvilken teori som stemmer. Å blankt avfeie andres teorier i en debatt uten å kunne dokumentere noe av det er jo en flott egenskap , all den tid man har postadresse Mars iallefall. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 18:28 Post subject: |
|
|
Edit: Jeg avfeier ikke, jeg poengterer bare at veksten i tilskuere har en rimelig jevn kurve de siste 8 årene og at det er rimelig å anta at denne utviklingen fortsetter hvis det ikke kommer noen forandringer. Ser man på tilskuervekstkurven er det grunn til å anta at den vil havne på rundt 21 000 om et par år.
Hverken glad eller sur. Det er kun hvordan stadion blir seende ut som teller.
Last edited by Konesseur on 14.03.2008 18:33; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Limax Senior
|
Posted: 14.03.2008 18:33 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Det er en teori, men en slik teori samsvarer dårlig med den deriverte av tilskuerveksten som funskjon av tiden. |
Si meg, vet du i det hele tatt hva den deriverte er? Og hvis du vet det, kan så fortelle meg relevansen mellom tilskuervekstdebatten, og "teorien om den deriverte av tilskuerveksten som funksjon av tiden"?
Last edited by Limax on 14.03.2008 18:40; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 18:39 Post subject: |
|
|
Siden du stiller et slikt spørsmål må du nesten forklare meg hvordan jeg feiltolker veksten i tilskuermassen. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 18:54 Post subject: |
|
|
Enkelt fortalt:
Veksten i tilskuermassen har en jevn kurve de siste 8 årene. Og unntakene kan forklares av tabellsituasjon. Siden ingen viktige produktendringer har kommet på plass er det ingenting på denne kurven som tilsier metning i noe markedssegment. Derimot går kurven sakte men sikkert mot 21 000 i snitt hvis det ikke blir gjort noe på stadionfronten. Hvis segment går mot stagnasjon og andre segment opplever sterk vekst vil det tilsi en annen tilskuervekstkurve mer mekanisk de siste årene. |
|
Back to top |
|
 |
Limax Senior
|
Posted: 14.03.2008 18:55 Post subject: |
|
|
Ok, jeg tolker deg slik at du kan din teori. Men hvorfor bruker du et så pretensiøst språk for å understreke et veldig enkelt poeng? (Tenker på din gjentatte henvisning til den deriverte) |
|
Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 14.03.2008 19:16 Post subject: |
|
|
Limax:
Konesur har teorien sånn nonen lunde i orden, men det er som oftest betydelig vanskeligere å knytte teori til praksis. Det er mulig han føler han får mer gravitas ved å bruke en mer komplisert uttrykksform, men på et forum som dette faller det helt igjennom og viser bare at man ikke er i stand til å omforme det han har lest i læreboka til konkrete eksempler. Samtidig er det en slu måte å argumentere på, jeg skal gi ham det. Hvis man til enhver tid bruker teorien som argument, uten å knytte noe konkret til det, blir det umulig å argumentere imot. Teorien stemmer jo alltid... |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 14.03.2008 21:25 Post subject: |
|
|
Håper vi ikke ender opp med en stadion som ligner nye wembley. Den ser tross alt ut som ei handlekørj _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 14.03.2008 21:43 Post subject: |
|
|
Hadde vært så enormt nice om Lerkendal en gang kunne bli Norges fineste og største stadion. Men jeg tror nok ikke vi er nære fullføring av disse planene/drøftingene før om en 4-5 år. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 14.03.2008 22:09 Post subject: |
|
|
Vår drøm?
Om noen ikke kjenner den igjen på bildet, var det der Rbk fikk sin siste kamp i årets CL. |
|
Back to top |
|
 |
arnt Veteran

|
Posted: 14.03.2008 22:46 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Samt at mange ikke-syngende men prisbeviste kommer til Kjernen-feltet pga pris. |
Med den innførte prisdifferensieringen i billett- og sesongkort på nedre vest må det vel da være lov å anta at Kjernen selv vil oppleve en markert vekst i antall medlemmer.
Selvfølgelig vil ikke alle disse nye medlemmene være ihuga syngere, men endel kan nok oppnås dersom Kjernen påtar seg en viss oppdragende rolle ovenfor de nye.
Å synge og herje på tribunene er først og fremst morsomt for oss som allerede er hektet på det. Ingen ting i veien for at det skal være like morsomt for alle på feltet.
Åkkesom, en vekst i antall folk på feltet vil naturlig føre til en vekst av medlemmer i Kjernen, som igjen vil føre til en vekst i antall folk som synger, selv uten tiltak fra Kjernen sjøl. _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!" |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 23:17 Post subject: |
|
|
Hvorvidt de synger eller ikke var ikke mitt poeng. For min del kan de synge i vei for full hals. Jeg ville bare poengtere at det er forflytninger i tilskuermassen fra en tribune til den andre pga pris. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 14.03.2008 23:29 Post subject: |
|
|
Kjernens tribune vil vel ikke være billigste alternativ for ikke-medlemmer lenger, så den biten forsvinner nok. Dette har de ordning på sammn med klubben nå. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 15.03.2008 08:07 Post subject: |
|
|
Det regner jeg med klubben har kontroll på. Poenget er uansett ikke å angripe Kjernen, men å understreke at jeg finner det tvilsomt at veksten i tilskuermassen på Lerkendal ikke gjelder for alle tilskuersegmenter over hele linja. En mulig forklaring på at Skute tror at segment er i stagnasjon er at Skutle måler segmentutvikling som funksjon av forskjellige produkters etterspørsel, noe som er skummelt fordi feilkildene er store.
Dette er nemlig viktig informasjon for prognoser for fremtidens produktetterspørsel. Som igjen er viktig for beslutninger klubben tar i forbindelse med stadionutbygginga.
Merker meg også at Skutle regner dagens stadion som meget fleksibel, og er meget fornøyd med det. Da bør han vel skule til sine trinnvise planer og se om stadion vil bli like fleksibel for forandringer etter at han har lagt sin hånd på verket. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 15.03.2008 08:26 Post subject: |
|
|
Du mener den bør fortsette å være like fleksibel? Hva med takplanene dine? Er de fleksible med tanke på en ytterligere utvidelse av kapasiteten? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 15.03.2008 08:45 Post subject: |
|
|
Edit: Dette har jeg allerede redegjort for men det kan alltids gjentas. Siden neste steg i utbygginga vil mer eller mindre bestemme hvordan stadion til slutt vil bli seende ut tror jeg at det beste er å ta den helt ut, og bygge en stadion som utnytter til fulle det potensialt en slik stadion har for klubben, tilskuerne, byen og hele regionen.
-------------
Etter 2mas intervju med Skutle har jeg inntrykk av en sjef som er meget usikker på hvordan stadion skal se ut i fremtiden. Det virker som om han tenker "Takk og pris har jeg HOK Sport som kan sette meg på riktig spor".
Dermed er det en stadion uten leieinntekter men spesialisert for kampdag som skal utvikles. For store klubber i store land fungerer en slik strategi fint. Jeg tror det er fordi en merkevare som Bayern Munchen er vanvittig stor i et så kolosalt marked som Tyskland at et stadion blir et ikon som en bedrift som Allianz vil betale for. Men fungerer dette i lille Norge?
Videre er planen at en hel kortside skal fylles med Kjernen. Det er vanskelig for mange her på forumet å holde seg nøktern angående dette. Men for å fylle en hel kortside trengs det mange mange stående syngende fans. Er det for mange for lille Trøndelag?
Videre skal man bygge restaurant ( som neppe blir åpen året gjennom ) på den andre kortsiden. Dette er et segment i sterk vekst per idag skal man tro Skutle. Men presise data for markedet dette segmentet representerer virker tynt.
La meg bare minne folk om klubbens posisjon og målsetting.
Både Skutle og Bratseth har forklart ganske nylig at det er sammenheng mellom klubbers omsetning og deres respektive lags spillemessige styrke. Klubber ute i de store ligaene tjener mye mer penger enn Rosenborg spesielt gjennom reklame og TV-inntekter. Dermed befinner Rosenborg seg i en situasjon der de må finne alternative inntektskilder for å utlikne omsetningsforspranget til lagene i de store ligaene.
Stadionutvikling er en akse hvor klubben kan ta igjen noe av de finansielle fordelene klubbene i de store ligaene opplever. Men det er fullt mulig å bygge en stadion som ikke genererer de store inntektene og som samtidig sperrer for fremtidig fleksibilitet hva fremtidig utbygging angår. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 15.03.2008 10:29 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: |
Dermed er det en stadion uten leieinntekter men spesialisert for kampdag som skal utvikles. For store klubber i store land fungerer en slik strategi fint. Jeg tror det er fordi en merkevare som Bayern Munchen er vanvittig stor i et så kolosalt marked som Tyskland at et stadion blir et ikon som en bedrift som Allianz vil betale for. Men fungerer dette i lille Norge? |
Den biten med spesialisert for kampdag tar jeg med en viss klype salt, selv jeg. Det er jo langt fra å spesialisere det for hovedgeskjeften for en fotballklubb, til det at man overhodet ikke skal planlegge for annen bruk. Jeg tror selv FCK, til tross for alt annet de arrangerer der, har sitt stadion spesialisert for kampavvikling.
Konesseur wrote: | Videre er planen at en hel kortside skal fylles med Kjernen. Det er vanskelig for mange her på forumet å holde seg nøktern angående dette. Men for å fylle en hel kortside trengs det mange mange stående syngende fans. Er det for mange for lille Trøndelag? | For mange i rene antall er det nok ikke. Dette er et spørsmål om tilretteleggelse fra klubbens side, og her har de vel endel flere planer enn hva som er kommunisert i den artikkelen til Thomas - og Kjernens egen posisjonering og merkevarebygging. Eller kanskje helst profilbygging.
MFF Support i 2004 hadde over 5000 medlemmer, i Malmø med 250 000 innbyggere. 2% aktive syngende av byens befolkning. Fler om man tar med alternative grupperinger. MFF er et by-lag, ikke et regiondekkende lag på samme måte som RBK. Til det er det for mange rivaler tett opptil i Skåne og Halland. Kjernen har begynt, nå som de har fått de rette folkene i ledelsen der, å bygge en profil som vil spissformulere dem litt mer. De vil sikkert miste noen som ikke passer inn under det, men jeg er rimelig sikker (og det tyder vel utviklingen deres på også om jeg ikke tar feil) på at de tar det igjen i flere nye med den mentalitet de ønsker. Kombinasjonen av kjernens profilbygging, klubbens tilrettelegging, og voksten i de alternative grupperingene (som riktignok vil overlappe en del med kjernens medlemslister), burde det ikke være en umulig utvikling, ikke til 2009 eller 2010, men i løpet av 3-4-5 år.
Konesseur wrote: | Men det er fullt mulig å bygge en stadion som ikke genererer de store inntektene og som samtidig sperrer for fremtidig fleksibilitet hva fremtidig utbygging angår. |
Det er det vel få som tviler på at de faktisk har gjort allerede med den forrige utbyggingen, selv om de nok klarer å redde en del stumper. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
|