| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
senador Legende
|
Posted: 12.03.2008 09:04 Post subject: |
|
|
At Terje Liverød ikke klarer å se sin egen bitterhet i øyene blir så dumt. Han driter seg rett ut med den uttalelsen. PÅ det tidspunktet har også jeg ville satset på Per Ciljan Skjelbred hvis de to var konkurrenter på midtbanen. På en annen side kan man diskutere om man aboslutt skulle spilt 4-3-3 og skiftet ut evt andre midtbanespillere.
Per Ciljan Skjelbred er fortsatt et mye større talent og bedre spiller(på sitt beste) enn Eguren. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 12.03.2008 09:13 Post subject: |
|
|
Det hadde vel kanskje kunne vært plass til begge. Vi skal vel ikke glemme at Jan Gunnar Solli hadde stor tillit hos Høgmo også, og at Eguren kunne bidratt mer i RBK enn Solli er vel en interessant teori.
Ellers er det positivt å lese at Eguren skryter av hvordan han ble mottatt i RBK når en ser bort fra spilletida. http://fotball.adressa.no...102334.ece |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 12.03.2008 09:23 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Rune Bratseth hadde troa på uruguayanerne: |
Mener å huske Bratseth og noen til var motstandere av å sende dem bort også. Så den skal han ha, den gode Bratseth. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.03.2008 09:26 Post subject: |
|
|
| senador wrote: |
Per Ciljan Skjelbred er fortsatt et mye større talent og bedre spiller(på sitt beste) enn Eguren. |
Hahaha. Skal vi ikke bare våkne opp og sette på kaffen nå. Kan ikke drømme seg bort hele tida.
Ciljan har JÆVLIG langt igjen før han toucher Eguren. Han har overhodet ikke evnen til å "eie" en midtbane ennå, og er vel ikke akkurat noen assist/målkonge.
Først må han roe ned løpinga og begynne å foredle noen av de andre kvalitetene sine, ellers blir han bare en startdverg1 og startdverg2 på et litt høyere nivå.
EDIT og ikke til Senador: Eguren trengte jo overhodet ikke konkurrere med Ciljan, fatter ikke at dere kjøper den unnskyldningen en gang. Med Eguren her hadde vi hatt den sentrale toppspilleren vår nå. Det var slik han storspilte i Bajen også, playmaker som lå litt bak, men med noen løp inn i boksen Strand bare kan misunne ham. Og skulle man trenge flere skudd for å skyte ned unnskyldningen - Solli. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 12.03.2008 10:00 Post subject: |
|
|
Du har helt rett i det. Høgmo spilte med to defensive på midtbanen og Skjelbred som offensiv. Det er ikke et øyeblikks tvil om at Eguren og Ørjan Berg ville vært perfekte som ankere. Men, mannen som fikk tillit på Egurens bekostning var Jan Gunnar Solli.
Hva var det som kjennetegnet midtbanespillet til Solli? Jo, balltap. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.03.2008 11:15 Post subject: |
|
|
Kan for øvrig bekrefte utsagnet til Recon om at Bratseth var i mot å leie bort Eguren og Lago allerede i januar 2006.
Litt mer Liverød forresten:
- Ledelsen i Rosenborg kjøpte ham inn fordi de hadde stor tro på ham. Når en trener har så divergerende oppfatning om en spiller, så burde han vært overstyrt. Høgmo bør krype til korset og innrømme at han tok feil, sier Liverød.
Les mer: Eguren ble motivert av RBK-vrakingen |
|
| Back to top |
|
 |
LanoX Rutinert

|
Posted: 12.03.2008 12:46 Post subject: |
|
|
«Høgmos skyld at jeg er i Villarreal»
http://fotball.adressa.no...102334.ece
Virker ikke bitter godeste Eguren... synd at vi aldri får vite hvor god han kunne blitt i RBK med tillit - selv om han beviste lite den tiden han fikk spille. _________________ Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så |
|
| Back to top |
|
 |
hoboj0e Proff

|
|
| Back to top |
|
 |
iKing Junior
|
Posted: 12.03.2008 13:15 Post subject: |
|
|
At Eguren hadde stort potensiale var vel ingen her overrasket over, selv om vi så at måten han ble brukt (eller ikke brukt) av Høgmo ikke fikk ut det beste av ham. At en spiller fra Sør-Amerika som ikke er vant til 4-3-3 ikke slår til fra dag en bør ikke overraske, og jeg mener det er feil å stemple Eguren som en flopp. Floppen i denne situasjonen var Høgmo. At han så ble leid ut var like greit, når treneren uansett ikke vil bruke ham.
Når det var sagt. At RBK nå får noen millioner, og at Eguren ender opp i Spania er et bra utfall for alle parter, men uansett bør denne saken føre til at man tar en gjennomgang av utlånsrutinene på brakka.
Det foruroligende med denne saken er måten ledelsen i RBK opptrer i overgangsmarkedet. Å leie ut spillere er en måte å gi spillere som sliter med spilletid muligheten til å spille fast i en litt dårligere klubb, i håp om at de vokser med oppgaven. Dette er kanskje noe man kunne ha benyttet seg enda mer av, selv om enkelte unge trøndere de siste årene har blitt utleid. MEN, hva gjør så ledelsen når en spiller på utlån virkelig blomstrer? Jo, de selger spilleren på billigsalg fordi det er "bestemt" på brakka at denne spilleren aldri vil slå igjennom her oppe.
Mitt tips til brakka:
- Større stall
- Flere utlån
- og for guds skyld, når en spiller på utlån gjør det bra: Hent ham tilbake til Lerkendal!!! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.03.2008 13:28 Post subject: |
|
|
| Problemet i mange tilfeller er at låneren krever å få en kjøpsopsjon. For at RBK skal bli "kvitt" spillerne, går de altså med på det. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 12.03.2008 13:35 Post subject: |
|
|
| Er det noen som har tatt seg bryet med å registrere at det Eguren så langt har prestert begrenser seg til én målgivende pasning i en bortekamp mot Barcelona? Liverød er riktig nok fyrsten av forhastede konklusjoner og tar selvfølgelig denne pasningen til inntekt for at Rosenborgs sportslige ledelse var både ignorante, onde og dumme mens Eguren spilte her, men med litt gangsyn kan vi vel være enige om at spilleren bør bevise litt mer enn en god sesong i Sverige og et par gode kamper i Spania før noen skal skytes. Jeg er skjønt enig i at i konkurranse med Jan Gunnar Solli burde Eguren selvfølgelig fått tillit, men feildisposisjoner har skjedd i andre klubber tidligere uten at man trekker hele den fotballfaglige kompetansen til klubbens daværende hovedtrener i tvil. |
|
| Back to top |
|
 |
Prinsen fra Os Senior
|
Posted: 12.03.2008 13:41 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: |
Først må han roe ned løpinga og begynne å foredle noen av de andre kvalitetene sine, ellers blir han bare en startdverg1 og startdverg2 på et litt høyere nivå.
|
OT, men jeg synes det er rart at de to stardvergene stadig blir satt i samme bås. Begge er små av vekst, sist sett i gult og har høy løpskapasitet og bløte konsonanter. Der slutter likhetene. Strømstad er en kreativ ballspiller, mens Hæstad ikke har verken kreativitet, touch eller pasningsfot.
Når det gjelder Eguren så er det fordømt synd at låneovergangen til Brann strandet. Hadde vært gøy å ha på laget. Jeg husker vi (Brann-fansen) på tidspunktet var mest happy med å få Lago og mer skeptisk til om Eguren kunne få til noe. Så fort han gjorde seg gjeldene i svensk serie er det nærliggende å tro han også ville gjort sine saker bra i Brann.
Dette med at RBK vil kvitte seg med spillerne etter utlånet stemmer vel heller ikke helt. Å gi utlån med opsjon på kjøp er relativt normalt. Om det er spesielt lurt kan selvsagt diskuteres. |
|
| Back to top |
|
 |
iKing Junior
|
Posted: 12.03.2008 13:52 Post subject: |
|
|
| Utlån med opsjon på kjøp er helt vanlig, men da bør prisen reflektere spillerens kvalitet og markedsverdi. Hvis jeg ikke husker feil, var opsjonen på Eguren på omkring 2 millioner, men denne ble vel ikke innløst i tide. |
|
| Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 12.03.2008 14:21 Post subject: |
|
|
Av ren nysgjerrighet: Noen som vet hva Robbie Russel driver med om dagene? Dansk fotball? Eller ble han sendt hjem ober dammen? Spiller han fast noen plass? _________________ Norsk fotballs lokomotiv! |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.03.2008 14:38 Post subject: |
|
|
Jeg tror stadig han spiller i Viborg FF _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 12.03.2008 19:33 Post subject: |
|
|
Høgmo har forresten dårlig hukommelse også...
| Quote: | | Vi så han hadde offensive kvaliteter, men mange hadde offensive kvaliteter i laget vi hadde på den tiden. Steffen Iversen, Yssouf Koné, Thorstein Helstad og Frode Johnsen. |
Etter det jeg kan huske begynte vel aksjon utleie rett etter juleferien tidlig i januar 06. Da var vel Kone i beste fall en spiller Høgmo visste skulle trene sammen med laget i januar og Iversen ble vel signert først i februar, så det er vel litt søkt å bruke to spisser som en unnskyldning for å ikke gi en midtbanespiller sjansen. Men det er jo ikke første gang PMH kommer med billige bortforklaringer.
Enig med deg bolgebah at en ikke skal dra forhastede konklusjoner ennå, men det kan jo også sies at det var det Høgmo gjorde i tilfellet Eguren. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.03.2008 20:09 Post subject: |
|
|
Tja, jeg er vel ikke helt enig med Bolge, men nå sa jeg det jo også på den tiden hva jeg påsto var et enormt potensiale, blant annet på løpene inn i motstanderens målområde, som imo overgikk Strand. Så for meg er det vel bekreftelse nok å se hva han presterte i Sverige ift hva han kunne gjort her, om han ikke fikk skuldrene dratt opp over øra konstant.
Man kan undres over hvordan klovnen Peg overhodet holdt mageinnholdet på plass da han skrev boka si. Mental trening i toppidrett? Ikke funka det på ham selv, og ikke hjalp det ham stort innen personalledelse... _________________ Profesjonell revolusjonær
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 12.03.2008 21:58 Post subject: |
|
|
Noen kommentarer fra tida da Eguren ble utleid. Jeg var ikke særlig positiv etter mange blemmer i de få minuttene han fikk. Men ser jo nå at mannen var full av overtenning. Det burde dog Høgmo sett som så han på fast basis på trening.
Joko wrote:
| Quote: | | Eguren er dårlig deffensivt, er det ikke da helt idiotisk og bruke han som anker da? Eguren holder et greit AS nivå og ikke noe mer... gi slipp på disse Urugay folka nå. |
Joko wrote: | Quote: | | fyren er jo en vandrende katastrofe! Hver gang han kommer inn på banen snur kampen! |
Recon wrote:
| Quote: | | Definitivt mentalt. Så jo det i de 2-3 første duellene. I seriekamp hadde han fått gulkort. Vanvittig overtenning, og det er slett ikke uforståelig. Hadde man behandla ham på linje med resten hadde han kanskje kunnet senke skuldrene litt når han skal vise seg fram. Men så klart, han kan ikke fortsette slik i lengden. |
Brady wrote:
| Quote: | | Er nivået hans på det nivået han viste i kveld bør man søke salg fortest mulig. Det er mange som har hengt seg opp i at han ikke fikk spille offensiv midtbane, men de gangene han kom opp på banen var han like lite overbevisende som i defensive inngrep han hadde. |
Harald wrote:
| Quote: | Det var den første kamp i det nye år, han har ikke spillet en officiel kamp længe + RBKs ( i hvertfald tidligere) elendige behandling af udlændinge, give the guy a break.
Han er ikke den eneste der har lavet horrible enkelt kamper. Af andre gode eksempler er Ståle Stensaas, Espen Johnsen Vidar Riseth og ikke mindst Frode Johnsen.
Men selvfølgelig, bliver han ikke bedre end det der kan han pakke sine ting |
TomH wrote:
| Quote: | | Jeg kommer ikke til å savne ham om han drar. |
Maradonna wrote:
| Quote: | | Det er et bomkjøp, RBK handlet i panikk, da de kjøpte begge to, Lago er ok, men jeg er ikke imponert over han heller.. |
Morsomt å sammenligne med maradonnas kommentar nå:
| Quote: | | Synes Eguren spillte bra mot Barcelona, at trenerene i RBK ikke oppdaget/ikke brukte han er for meg en gåte.... |
Thomas var vel den mest positive: | Quote: | Personlig håper jeg at utleie-snakket blir lagt på is, og at Seban får et halvår på seg for å forsøke å spille seg inn på laget. Deretter kan vi begynne å konkludere.
At (enkelte) supportere og media allerede hyler om bomkjøp er forståelig, men RBK må holde seg for god til å gjøre nok en for hastig avgjørelse. |
_________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 12.03.2008 22:33 Post subject: uenig |
|
|
http://www.rbkweb.no/foru...;start=475
Hvis du går til denne tråden og blar deg bakover så ser du at de aller fleste som debaterte utlånene av Eguren og Lago var samstemte i at begge ville hevet laget og burde ha spilt for RBK, men at det var Høgmo som ikke ville satse på de.
Historien om Eguren og Lago viste mange svakheter i RBK:
- de ble ikke gitt mange sjanser til å spille seg trygge. Det var tydelig at Eguren kanskje ville og prøvde for mye NÅR HAN FIKK SJANSEN.
- begge ble satt til å lære seg norsk. Hvorfor? Av sosiale grunner slik at de ville bli bedre integrert i Trondheim? Neppe. Årsaken ser man når man studerer RBKTV i dag. Treningene ledes på norsk, dvs. at RBK, som satser på å bli en topp 30-klubb i Europa og som har mange utlendinger i stallen, tenker assimilering snarere enn integrering og hvor det er manglende forståelse og profesjonalisering av hva internasjonalisering innebærer, i.e. spillere fra andre kulturer skal bli "norske", i stedet for at man leder laget f.eks. på Engelsk eller med tolker (spansk/fransk), og at man har en fremtidsvisjon om at om man henter inn mange spillere fra ulike kulturer, språklig og mht. hvordan spille fotball, så må man også se for seg et resultat, en modell, en form for samhandling som integrerer det man forsøker å blande sammen!
- RBK leide ut og ga opsjon på salg for "gibortsummer". Selv om den nye treneren ikke valgte å gi spillerne sjansen, så burde administrasjonen ha valgt denne utleiepolitikken: Lei ut spilleren. Se om han blir bedre tilpasset skandinavisk spillestil og kultur i en annen klubb. I stedet for å gi opsjon på salg, vurder å hent spilleren tilbake, eller, om spilleren slår til men klubben allikevel ikke vil hente ham tilbake, så hold muligheten åpen for at det kan bli budrunde på spilleren.
*** Både Eguren og Lago var/er gode nok for RBK. Eguren hadde potensialet til å ta over rollen etter Skammelsrud, eventuelt konkurrere om en plass som indreløper. Og selv om de ikke hadde slått til umiddelbart, så kom de midt i sesongen, og burde fått den sesongen samt sesongoppkjøringa foran neste sesong på seg til å spille seg inn på laget. Den sjansen fikk de aldri, og Høgmos beslutning kan umulig ha blitt tatt på fotballfaglig grunnlag. Det må ha vært andre årsaker, og jeg vil tro at manglende internasjonal kompetanse hos Høgmo, som for alle andre som har trent RBK, spilte inn. Høgmo, som så mange andre i RBK-systemet, har ikke kompetansen og forståelsen av hvordan integrere utlendinger og hvordan man må endre visjonen om hvordan laget/spillet/samhandlingen vil bli seende annerledes ut når man blander spillere med ulik bakgrunn. Dette er steget *beyond godfot-teorien* og det er et steg klubben ikke har maktet å ta enda, på tross av alle utlendingene som hentes inn. I så måte har RBK de siste årene vært inne i en "finne seg sjæl" fase, hvor det vil tvinge seg frem endringer i trening, stil, samhandling, om ikke Hamrèn har det lille ekstra mht. internasjonalisering og evner å bygge et lag av individualister hvor halvparten bærer på en ryggsekk som ikke er trøndersk/norsk. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 12.03.2008 22:50 Post subject: |
|
|
Glimrende skrevet.
Det er rett og slett ingen vits i å forsøke å forsvare Rosenborgs, og særlig PMH, behandling av de to sør-amerikanerne. Den har vært pill-råtten siden Høgmo tok over. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.03.2008 22:58 Post subject: |
|
|
Det startet da vitterlig under Perry? Husker han bytta ut Eguren etter 20 minutter mot Viking(?).
Men til PMH og Perry sitt forsvar, han var ikke særlig god for oss den tiden han spilte. At han skulle fått mer tid til å bevise noe, er en annen sak. Men situasjonen var rimelig kritisk på det tidspunktet. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 12.03.2008 23:09 Post subject: |
|
|
Selvsagt, i og for seg greit at man ikke sjanset så mye i sesongavslutningen..selv om man med fordel kunne vraket den vandrende katastrofen Solli.
Det er det som skjedde etter sesongen, og den behandlingen de fikk da, som er meget kritikkverdig. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.03.2008 23:16 Post subject: |
|
|
Angående min kommentar skriver jeg det samme nu som jeg skrev dengang. Eguren burde have fået flere chancer. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 15.03.2008 20:06 Post subject: |
|
|
| joko- wrote: | Det startet da vitterlig under Perry? Husker han bytta ut Eguren etter 20 minutter mot Viking(?).
Men til PMH og Perry sitt forsvar, han var ikke særlig god for oss den tiden han spilte. At han skulle fått mer tid til å bevise noe, er en annen sak. Men situasjonen var rimelig kritisk på det tidspunktet. |
Han ble tatt av etter ca 30 min borte mot Fredrikstad. Da lå vi vel under med 3-0. Argumentet til Perry var at han måtte gjøre forandringer pga elendig innsats av samtlige spillerne. Han ville vise sin misnøye ved å bytte ut en spiller tidlig. Valget falt da på den nye sør-amerikaneren som hadde nettopp kommet til klubben. Kjempesmart.
At Eguren var helt elendig vil jeg ikke si meg enig i. Husker spesielt hjemmekampen mot Lillestrøm, som forøvrig ble den siste kampen til Perry at Eguren var meget bra. Han var veldig flink til å komme seg inn i boksen, og kun tilfeldigheter, samt en fantastisk Ratmeier i LSK-målet, gjorde at han ikke kom på scoringslista.
Argumentet til Høgmo om at han valgte å satse på Skjelbred istedet viser at mannen ikke har peiling på hva han snakker om. Eguren spiller defensiv midtbane for Villereal, dermed så var det Solli man valgte å satse på istedet og ikke PCS. Nok et sjakktrekk.
Etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskapen.  _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
|