| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
uglevett Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 28.12.2007 17:27 Post subject: |
|
|
Rawky,
Tja,
min kompis Årst og Solskjær var jo toppskårere i 2.divisjon.
Videre har vi RBK supportere stor tro på Jo Sondre Aas, men han ble ikke toppskårer (og han er ikke mye yngre enn prosjektet til Brann /Stabæk).
For øvrig,
har sittet å analysert litt og kommet frem til at Pelu med stor sannsynlight ville styrket laget vårt pr tidspunkt:
Slik jeg ser det er Pelu tiltenkt den offensive plassen til Traore (som vel nå blir back). I mine øyne er ikke Traore noen spesielt god ving; mangler fart, slår ikke spesielt gode innlegg, truer ikke mål, skårer lite, men er god teknisk og i pasningsspillet.
Ut fra hva som står beskrevet om Pelu har han meget stor fart, god med ball, skyter godt, slår gode innlegg og er målfarlig.
- Rett og slett nesten alt det som Traore mangler som ving. For meg virker det forholdsvis klart at Pelus egenskaper vil skape større problemer for motspillerne enn vingen Traore (vel og merke hvis Pelu ikke er håpløs taktisk og i pasningsspillet).
Derfor er jeg en optimist ift dette kjøpet  _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 28.12.2007 17:36 Post subject: |
|
|
Støttes. _________________ Rock. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 28.12.2007 17:45 Post subject: |
|
|
Håper jeg tar feil, men er en del ved dette kjøpet som minner om Morten Knutsen hvis noen husker ham.
Han var en ving som spilte i den nest øverste divisjonen, og som RBK signerte uten spesiell konkurranse fra de andre toppklubbene i Norge.
Det ble sagt at han hadde alle de egenskapene som skulle til for å kunne bli den perfekte RBK-vingen.
Jeg håper at ikke Hoftun har sett mer på prestasjon enn talent, fordi det er lettere å prestere i Adecco-ligaen enn i Champions League. |
|
| Back to top |
|
 |
Looney Senior

|
Posted: 28.12.2007 17:55 Post subject: |
|
|
Nja, ser flere forskjeller, enn likheter Ikke minst kostet vel Morten Knutsen opp mot 10 millioner? Man har aldri noen garanti for at en spiller vil passe inn i klubben og klare overgangen fra en lavere liga, men Pelu har alle forutsetninger for å lykkes på et meget høyt nivå.
En morsom sak fra Aftonbladet:
"Han debuterade tidigt i Helsingborgs IF och beskrevs som ett underbarn som kunde blir hur bra som helst"
Ble vel linket til tidligere i tråden. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 28.12.2007 18:02 Post subject: |
|
|
| 10 mill for 7 år siden er vel noenlunde på samme nivå som 3 mill nå. |
|
| Back to top |
|
 |
fluffy Junior
|
Posted: 28.12.2007 18:36 Post subject: |
|
|
| HAHA! Det var dagens! Ã…penbart at unge (lovende?) Brady IKKE er medlem av Mensaklubben... |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.12.2007 18:46 Post subject: |
|
|
I forhold til overgangssummene den gang er det ikke et så dumt utsagn.
Men for RBK er 3,5 mill. enda mindre i dag enn i 2000. |
|
| Back to top |
|
 |
karakas Senior
|
Posted: 28.12.2007 20:20 Post subject: |
|
|
Om vi ser på overganger som RBK ikke er/var involvert, så ligger da overgangssummene idag langt over hva de gjorde for 10 år siden?
Det norske markedet følger ikke det internasjonale markedet, så jeg vil påstå at man får langt mindre for 10 mill i dag enn man gjorde for 10 år siden. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 28.12.2007 21:12 Post subject: |
|
|
| Det er generelt færre spillere i omløp mellom klubbene i Tippeligaen. De få som handles går for forholdsvis store summer. Den økonomiske styringa blant toppklubbene for ti år siden tilsa at man var nødt til å selge unna en del spillere hver sesong for å holde det gående, og prisene var noe mer edruelige. Iallfall sett i forhold til prisene i Europa på samme tid. |
|
| Back to top |
|
 |
syltynn Proff
|
Posted: 28.12.2007 22:22 Post subject: |
|
|
Tror heller det er at Norge har oppdaga at det går an å hente gode spillere fra utlandet om man sjekker de ut sjøl, og ikke tar orda fra agenten for god fisk. Dermed oppdaga man at kvaliteten i utlandet er billigere enn i Norge, ikke Norge som plutselig har blitt dyrt.
Mener å huske vi betalte 10 mill. for ei kvise fra Start rundt 2000. Ingen som sa noe da.. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 28.12.2007 22:50 Post subject: |
|
|
| Omtrent samtidig som at vi solgte Carew til Valencia for 75 millioner, altså. Omtrent samtidig som Sogndal solgte Eirik Bakke til Leeds for 43 millioner. Omtrent samtidig som vi henta Frode Johnsen for 16 millioner og Petter Belsvik for omtrent det samme. Det var en mye større omsetning av spillere generelt sett, norske spillere var vel ansett i utlandet og sjansene var gode for at hver spiller man kjøpte ville ende opp i en bedre liga etterhvert. Dette kombinert med økonomisk styring etter innfallsprinsippet hos konkurrentene våre gjorde at vi kunne ha en voldsomt høy turnover av spillere. Det har nok en viss betydning at norske klubber har begynt å orientere seg i utlandet, men dette tror jeg først og fremst har tvunget seg fram fordi ingen av klubbene vil selge til hverandre, og man har heller ikke behov for det - nå som økonomien har bedret seg. |
|
| Back to top |
|
 |
karakas Senior
|
Posted: 29.12.2007 00:34 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Rawky,
Slik jeg ser det er Pelu tiltenkt den offensive plassen til Traore (som vel nå blir back). I mine øyne er ikke Traore noen spesielt god ving; mangler fart, slår ikke spesielt gode innlegg, truer ikke mål, skårer lite, men er god teknisk og i pasningsspillet. |
Traore er venstre(")ving("), Pelu er høyre, så da må isåfall Pelu ta Konans plass og Konan ta Traores plass. |
|
| Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 29.12.2007 00:44 Post subject: |
|
|
Pelu bekler vel begge sidene. Om han ikke er i startelleveren vil han uansett være en svært så potensiell joker til å komme inn å plage vettet av møre back-bein hos motstanderen _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 29.12.2007 01:47 Post subject: |
|
|
Karakas,
Pelu sier at han kan spille hvor som helst i angrepsrekka.
Jeg tar ham på ordet. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 29.12.2007 02:15 Post subject: |
|
|
Nok en gang bra innlegg bolgebah. Samme til deg TomH.
Artig at det skjer så mye på en gang på overgangsmarkedet. Ny hovedtrener og to nye spillere i løpet av et par dager lover bra. Får vi en feiting eller to i forsvaret, er vi i grunn i rute til sesongstart.
Skulle folk få lite poeng ut av det jeg skriver nå, er det bare fordi jeg har prøvesmakt en ny singlemalt og prøvekjørt det nye øl-tårnet i kveld.
Skål! _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 29.12.2007 02:15 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | | I mine øyne er ikke Traore noen spesielt god ving; mangler fart, slår ikke spesielt gode innlegg, truer ikke mål, skårer lite, men er god teknisk og i pasningsspillet. |
Temmelig presis analyse etter mitt syn. Jeg vil legge til at han har fart i den forstand at han har rask akselerasjon. Men siden han kun er 19 tror jeg at han forbedringspotensiale i årene som kommer. |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 29.12.2007 03:50 Post subject: |
|
|
Nå har jeg sitti her og tenkt litt, og jeg begynner å tvile litt på hvilket grunnlag Pelu ble kjøpt inn på. Hva er vitsen med å hente inn en typisk 4-3-3spiller (som selv uttaler at han trives best i den formasjonen) for deretter å hente inn en typisk 4-4-2trener som nesten helt sikkert kommer til å legge om til 4-4-2 når han tar over?
Godt mulig at Pelu ble kjøpt inn som en squad-player i tilfellet vi likevel bestemmmer oss for å spille 4-3-3, men jeg syns at dette er et litt for tynt argment. Jeg skjønner rett og slett tankegangen her.
Og til de av dere som tror at Pelu kan spille "kant" i den formasjonen vi bruker nå, så må jeg få lov til å si at dere tar grundig feil. Pelu har altfor dårlig arbeidsmoral og er altfor lat til å spille i midtbaneleddet. Pelu får Sapara til å se ut som en arbeidsmaur av dimensjoner!
Dermed så er det kun en plass igjen for godeste Pelu, og det er som back-up for Iversen og Kone på topp. Og for å være ærlig så tror jeg at vi kunne ha fått tak i bedre spillere til akkurat den jobben.
Jo mer jeg tenkter over den saken, jo mer forvirret blir jeg. Skjønner rett og slett ikke tankegangen til brakka her. _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 29.12.2007 03:58 Post subject: |
|
|
Nå kommer mannen til Norges største klubb der kravene er litt annerledes, så det er jo lov til å håpe at han skjønner at latskap ikke er greia... _________________ Rock. |
|
| Back to top |
|
 |
petko Rutinert
Joined: 12 Jan 2005 Posts: 654 Location: Kowloon, Hong Kong
|
Posted: 29.12.2007 04:17 Post subject: |
|
|
Du mener klubben som bruker 2/3 av sesongen på å spille en spiss i form, fordi han ikke gidder å ta vintertreninga seriøst?
Men det er lov å håpe at ting bedrer seg når den nye treneren er på plass. _________________ Veni, vidi, vici! |
|
| Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
Posted: 29.12.2007 04:32 Post subject: |
|
|
Nei, men det er lov å tro at det å komme til en så stor klubb faktisk får deg til å innse ganske kjapt at man må jobbe litt for å kunne komme med på laget - spesielt siden man ikke akkurat er en etablert stjerne som f.eks. Sappi. Som jeg synes minnes sprang mer i sin første sesong hos oss...? _________________ Rock. |
|
| Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 29.12.2007 11:10 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: |
Slik jeg ser det er Pelu tiltenkt den offensive plassen til Traore (som vel nå blir back). I mine øyne er ikke Traore noen spesielt god ving; mangler fart, slår ikke spesielt gode innlegg, truer ikke mål, skårer lite, men er god teknisk og i pasningsspillet. |
Jeg skjønner absolutt ikke hvor denne myten om at Traore mangler fart kommer fra. Etter at 2-3 personer har sagt at han mangler toppfart er det liksom blitt godtatt som en slags allmenn sannhet.
Traore er kjapp han, minst like kjapp som Skjelbred, Storflor osv og det er da ingen som klager over at de er treige. Har aldri sett ham blitt direkte fraløpt og som noen sa så er akselerasjonen hans bra. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 29.12.2007 12:16 Post subject: |
|
|
| Som ving er vel toppfart litt viktigere enn som midtbane med tanke på gjennombrudd. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 29.12.2007 12:30 Post subject: |
|
|
Paulo Silas,
Traore er overhodet IKKE en rask ving
(mulig du blander sammen med hurtig benflytting, men i løpsdueller over f.eks 20 meter er IKKE Traore rask).
Jeg har ALDRI sett Traore løpe fra noen i en ren løpeduell (som jeg husker). Da Traore heller ikke er flink til å "tyvstarte" sine løp, slik som f.eks Mini var, opplever jeg svært sjelden at Traore vinner avgjørende løpsdueller mot motspillernes forsvarsspillere.
Forhåpentligvis er Pelu en slik spiller. En spiller som kan true bakrommet. Det vil være svært viktig for RBK å ha en slik spiller i angrepsrekka, da det vil problematisere presshøyden for det andre laget. Det er ikke bare å ligge høyt for motstanderne når vi har en i angrepsrekka som løper fra alt og alle.
Petko,
avsnittet ovenfor er et motsvar til det kjøpet du ikke forstår. Om du i tillegg tenker på at Pelu også kan spille spiss sammen med for eks. Iversen eller Kone, synes jeg kjøpet er velfundert. Det vil ikke spille noen rolle om vi spiller 442 eller 433.
Til slutt vil jeg gjerne nevne at jeg synes det virker spennende med en superrask, driblesterk ving som slår gode innlegg, når vi har Iversen og Kone inne i boksen... _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 29.12.2007 12:42 Post subject: |
|
|
Helt enig med TomH ang. Traore og Pelu. _________________ You`ll never walk alone!! |
|
| Back to top |
|
 |
|