English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Hva er galt og hvordan kan det løses?

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 24.12.2007 17:45    Post subject: Hva er galt og hvordan kan det løses? Reply with quote

Skal prøve å kort ta for meg det som virker å være galt med klubben vår akkurat nå. Dette er punkter som henger sammen, og jeg oppfordrer andre til å komme med løsninger, og eventuelt flere problemer klubben står ovenfor. Vær gjerne uenig i det jeg sier, jeg vil både oppsummere problemene presist og skape debatt.

"Gutteklubben Grei"
Dette er noe av det viktigste som er feil med klubben. "Rosenborgerne" får være i klubben i udefinerte stillinger, "kontinuitetsbærerne" får nye kontrakter og det gamle dyrkes. Roar Strand er til og med blitt lovet en ny stilling allerede, sjøl om det er over et år til han legger opp. Basma, Iversen, Riseth (ikke nå lenger da) og Strand tror jeg har / hadde alt for mye innflytelse i klubben.

DÃ¥rlig ansvarsfordeling
For mange står på treningsfeltet og prater skit. Det virker ikke lenger som om hver og en stilling har klart, definerte arbeidsoppgaver. At 3 stk. deler på sportsidrektøroppgaven er også alldeles merkelig, og hvis det skal skje, må det være med 100 % definerte arbeidsoppgaver. Det er ikke en sportsdirektørs oppgave å være på feltet, han skal sitte på kontoret.

Fremmedfrykt
Det virker som om nye impulser ikke er bra. Det gamle fra Eggen-tida er fortsatt hellig for Brakka. Per Mathias Høgmo, en gigantisk faglig ressurs, burde absolutt blitt beholdt, kostet hva det kostet ville. Men han dro. Det virker også som om Brakka ikke ønsker en utenlandsk trener, kanskje fordi han ikke "kjenner" klubben eller kan true noen på Brakkas autoritet?

Det strebes rett og slett alt for mye etter Eggen-tida på Brakka. Man vil finne tilbake til det som Nils Arne gjorde. Med all respekt for det fantastiske han gjorde for klubben, så tror jeg man må gå en annen vei nå, rett og slett. Man må tenke nytt, hente inn noen med nye impulser (slik som Hareide og spesielt HØGMO).

Uprofesjonalitet
Det ryktes at Prödl ikke ville til RBK grunnet liten profesjonalitet i forhandlingene. Ikke bare det, men enkelte i klubben virker rett og slett å være klovner i media. Skutle er den som er flink i media, og burde lære folk å uttale seg. Vi har jo en styreleder som ikke kan snakke for seg, og som skjelver av å være på TV.

Noe annet her er at uprofesjonelle spillere ikke blir tatt tak i, noe som kan ha sammenheng med Gutteklubben Grei. Dette så vi i Royal League, og det ser vi med Iversen stort sett hele sesongen. Ja, dette er hovedsakelig Tørum sitt ansvar, men hvorfor griper/grep ingen andre inn? Hvorfor stod folk å så på det? Hvorfor gjorde de ingenting med uprofesjonelle og late spillere? Gutteklubben Grei har kanskje med dette å gjøre også, jeg vet ikke.

Ugrundighet
Kanskje litt upassende begrep å bruke, men da mener jeg at det ikke virker å bli gjort grundig nok arbeid i forhold til henting av nye spillere og trenere. Det med trenere trengs vel ikke å kommenteres, men kanskje det med spillere. For å ta Konan som et eksempel, jo da, en fantastisk fotballspiller, men trengte vi han? Hadde det ikke vært bedre med en midtstopper?

For lite sjefete trenere
Trenerne som har vært de siste åra (Tørum, PJ Hansen og By Riise) har vært for lite sjefete. De har ikke hatt stor nok mage for å si det med bilder. Sollied er et rasshøl. Det er mye av grunnen til at jeg vil ha han. Han er en sleip jævel. En som ikke trenger å heve stemmen en gang for å få oppmerksomheten fra alle.

Her MÅ klubben ta tak, rett og slett. De må ansette en som er sjef, men tør de? Tør de at en er 100 % sjef og styrer alt sjøl, slik at det kanskje ikke blir igjen så mye å gjøre og så mye å bestemme for de som er der fra før? Jeg vet ikke...

Nå har jeg tatt for meg de problemene som ikke angår spillerne. Selvfølgelig finnes det trøbbel der også, blant annet uprofesjonalitet (Bjørn Hansen traff nok godt da han sa at det kun var 2 på RBK som var i nærheten av toppidrettsutøvere), men det beviser i følge meg at spillerne er blitt så godt vant til at Eggen pisket dem. Slik er det ikke lenger, men Sollied kan bidra til at det skjer igjen, tror jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran

PostPosted: 24.12.2007 22:33    Post subject: Reply with quote

Veldig fint og positivt at du tar opp en slik diskusjon knerten_10, men denne diskusjonen kunne vi like gjerne tatt i Rosenborg 2008-tråden!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
primaten
Rutinert

PostPosted: 25.12.2007 00:40    Post subject: Reply with quote

bra innlegg!

men sollied ble i olympiakos oppfattet som det motsatte av et rasshøl, og de greske supporterne medte DET var hans beste trekk. han hadde sosiale evner og var bedre til å bounde med spillerne, og som person bedre likt av spillerne enn de tidligere trenerne hadde vært.

nå etterfulgte han riktignok en mann fra ex-jugoslavia, og balkan har nok andre standarder for rasshøl enn vi har...
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 25.12.2007 00:48    Post subject: Reply with quote

Hmm, kan godt stemme det, men på meg har Sollied alltid virka som et typisk rasshøl. Kanskje ikke mot spillere, men generelt sett, sleip o.s.v. Men kan godt hende han er flink med spillerkommunikasjon ja, det er jo en strålende egenskap for øvrig.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.12.2007 01:11    Post subject: Reply with quote

Nå virker det også på meg som veldig mange av trenerene som lykkes generellt er rasshøl og kynikere, eller i det minste viser tendenser. Trenere som Mourinho, den russiske håndball-treneren og Nils Arne Eggen for å ta tre tilfeldige, har alle lykkes ved å dra fingeren til spillerenes personlige ønsker og omverdnen i stor grad. Kanskje dette som ble Tørums bane, rett og slett at han hadde for store personlige egenskaper og empati. Han var ikke hard nok til å be de etablerte pelle seg på benken etter en dårlig kamp. Som i næringslivet generellt er det vanskelig å være både sjef og kamerat. Man blir som oftest bare en av delene. Blir man for kameratslig mister man autoritet, og blir man eutoritær blir man veldig skjeldent en del av vennekretsen til de "under seg". Det er ikke uten grunn at psykopater (uten sammenligning med nevte navn) ofte lykkes på karrierestigen. De er nemlig villige til å gå over lik for å lykkes.
fab4fan
Proff

PostPosted: 26.12.2007 00:04    Post subject: Reply with quote

Synes det er på plass med en egen tråd for dette Ballah...ikkje at eg klarer å begrunne korfor men...Smile
bluenova
Proff

PostPosted: 26.12.2007 00:45    Post subject: Reply with quote

Mye bra i oppstarts innlegget i denne tråden. Årsaken til at den kan være egen tråd, er at den tar opp problemer som kan ta tid å rette opp. Og altså ikke begrense seg til 2008. Måtte jeg ta feil...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.12.2007 13:49    Post subject: Reply with quote

Jepp, og det er grunnen til at jeg lar dette være en egen tråd. Vurderte i forrige uke sjøl å skille ut mye fra Eggen-tråden for å få til en slik tråd.

Diskutér de store linjene her, ikke kjøp av enkeltspillere osv.
Back to top
bluenova
Proff

PostPosted: 26.12.2007 15:08    Post subject: Reply with quote

RBK skal ha litt ros også. Med en ansatt sportsdirektør, og noen generelle retningslinjer på hva RBK skal stå for, kan man sørge for kontinuitet i en omskiftelig fotballverden. Her er det viktigste å være tydelig på rollefordeling, og utnytte mulighetene et slikt system gir.

Så bør de få ut flest mulig RBK'ere ut på eksterne trenings oppdrag, så får vi se hvem som "flyter". Alle disse kan jo være aktuelle framover, bare de har fått øvd seg litt. Og da mener jeg ikke å ta steget direkte fra assistent til hovedtrener. Her er RBK også i god gang, med Ingebrigtsen til B/G som den seneste.

Men de må revurdere lønnssystemet hvis spiller tilstrømningen svikter. Som jeg sa et annet sted, hvis RBK spillerne tjener mest med dagens lønns system, må det være mulig å la dem velge fast lønn hvis de absolutt vil det? Og tjene mindre i sum??
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.12.2007 15:33    Post subject: Reply with quote

Hmmm. Nå støtet vi allerede på problemet med en slik tråd; den favner veldig vidt.

Helt konkrete ting som lønn bør vel kanskje diskuteres i sine respektive tråder?
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 26.12.2007 22:08    Post subject: Reply with quote

tror gutteklubben grei på brakka er hovedproblemet, litt for mye folk som ikke vet hva de skal gjøre, og ingen de rapporterer til, så det blir ikke noen kontroll på at de gjør noe konkret. Alle har kjent hverandre i en manns-alder og er såppas kompiser at de ikke vil kritisere hverandre. Og uten konstruktiv kritikk kan vi ikke utvikle oss videre.

Alle styrer nok med sitt og vil det beste, men kompetansen er nok for dårlig nå som vi har blitt/ønsker å bli en storklubb. Det er begrenset hvor mye kompetanse man oppnår ved å ha spilt fotball og gjerne spiller på oldboys-laget (hvis man ikke er for gammel...) Stor forskjell på kompetanse og erfaring. Tror vi trenger å rekrutere mellomledere fra næringslivet.

Enig i at vi trenger en jævel til trener, en som tar tak, er sjef, og ikke har for stor respekt for den øvrige ledelsen. Håper han stiller krav til penger for å kjøpe spillere selv om jeg tror RBK er villige til å bla opp masse penger for de rette spillerne.
Back to top
michael collins
Veteran

PostPosted: 26.12.2007 22:16    Post subject: Reply with quote

Rosenborgs største problem er den syvende far i huset: Nils Arne Eggen. Dels har han altfor mye makt fortsatt, dels ønsker man en ny trener som kan innta samme rolle som Eggen hadde, uansett hvor autoritær og lite sympatisk denne treneren måtte være. Derfor mener mange at den ideelle nye treneren vil være Trond Sollied. Mens resten av idretts-Norge har innsett at diktatorenes tid er forbi, og at man må tilsette trenere/managere som skal lede et team, der folk har selvstendige ansvarsområder, tror man i RBK fortsatt at løsningen er å finne diktatoren som kan gjøre tingene på samme måte som Nils Arne Eggen.

There is something rotten in the state of Rosenborg...
andersw
Junior

PostPosted: 26.12.2007 22:43    Post subject: Reply with quote

Hvilke grunner har folk til å tro at det er så mange udefinerte stillinger og folk som ikke har noen å rapportere til osv på Brakka? Noen her som jobber der eller kjenner noen som gjør det?

Og det med at NAE skal ha vært så diktatorisk, så vet de som har lest boka til Roar Strand at han ofte spurte de rutinerte på laget om råd, og at de ofte diskuterte problemstillinger og kom frem til en løsning sammen. Han gjorde sjelden valg alene, som en diktator.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
h b
Veteran

PostPosted: 27.12.2007 12:38    Post subject: Reply with quote

det er vel svært få innpå forumet her som vet helt sikkert hva som foregår på brakka og hva som er feil, men det må vel være lov å synse litt !? Men du får fortsette å tru at alt er rosenrødt du da...
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 27.12.2007 16:23    Post subject: Reply with quote

En trenger vel neppe være Stalin for å få respekt heller, og det var/er nok hverken Eggen, russiske håndballtreneren eller Mourinho som Zorac drar fram.
Poenget er at uansett om du er åpen for innspill både ovenfra (sportsdirektør eller andre ledere), nedenfra (assistenter, spillere) eller eksterne (media, "eksperter", fans) så er det hovedtreneren som tar det endelige valget og det skal det ikke være tvil om.
Det viktigste som disse trenerne utstråler er likevel selvtillit. The special one osv.
Samme med Eggen. Der Høgmo/Tørum/Perry snakket om marginer i mot og det er en ulempe å få første målet i mot osv, kalte Eggen spaden for en spade, rævva kamp, men seriegullet deles ikke ut før potetene tas opp i Orkdal.
Høgmo f.eks. (jada han gjorde mye fint i klubben utenfor banen). Han pratet hele veien om en førsteellever og at den måtte få tillit for at det skulle bli bra. Men når det buttet mot kastet han det på sjøen og eksperimenterte hele veien. Tørum våget å satse på de samme mye i fjor høst (og det er selvsagt lettere når det går bra), men i år var det sjonglering igjen.
Jeg skal ikke felle noen dom over om rotering på laget eller fast ellever er det beste... MEN autoriteten svekkes jo naturlig når treneren skisserer at vi skal satse på det ene for så å vingle rundt når det går i mot.
Ledelsen har selvsagt også et hav av forbedringspotensiale, men det er jo også en utfordring å gi tillit til en trener som ikke har tillit til sine egne ideer.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb