View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ballahl Veteran

|
Posted: 17.12.2007 01:48 Post subject: |
|
|
Han har jo allerede gitt svar!
Harald wrote: | Det får han selv forklare hvis han har lyst. |
Hva mer forventer dere?  |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 17.12.2007 02:18 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: | Bonusordningen til Rosenborg går ut på å betale en viss sum penger til de som spiller et visst antall kamper (kanskje 20 kamper i året?). |
Det er vel ikke helt riktig. SÃ¥nn fungerer det. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 18.12.2007 00:52 Post subject: |
|
|
Ikke lagt unna, beklager anway! |
|
Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 18.12.2007 11:45 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | Enkelt og greit Clash; du vet ikke hva du snakker om. De beste spillerne i relativt middelmådige TL-klubber har en fast lønn som klart overstiger de best betalte RBK-gutta(bortsett fra Ivers da). Når gutta våre har store inntekter skyldes det CL-bonuser, samt for noen få; såkalt lojalitetsbonus. For å ta noen få eksempler fra andre klubber; Bjørkøy har 1,6 mil, Håland og Svindal-Larsen har rundt 2,5-3 mil, og hva tror du de beste har i Brann og Viking? Riseth går nok opp i fastlønn i LSK. Strand har i følge boka hans, 600 000 i fastlønn, samt 600 0000 i lojalitetsbonus,og like mye i bonusgaranti viss RBK er med i CL. |
En må jo til syvende og sist se på hva spillerne faktisk tjener, og tallenes tale er jo rimelig klar. Ligningstallene for 2006 viser at RBK spillerne dominerer lønnstabellen i Tippeligaen.
Når det gjelder fastlønn vs. prestasjonsrettet lønn er jo det også en prinsippdiskusjon. Synes du det er greit å betale 2 mill i året til en spiller som ikke presterer? I eksemplet ditt ovenfor nevner du Håland og Svindal Larsen, kjempegod investering av Start og Odd der må jeg si. Jeg tror nok vi vil miste noen spillere som følge av denne lønnspolitikken, men det gjør meg ingenting. Vi trenger spillere som er mer opptatt av prestasjon, og mindre av lønn.
Og BTW, det kan hende at jeg vet litt hva jeg snakker om  _________________ Insert funny quote here |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 19.12.2007 00:08 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig er det ikke greit og ikke prestere, uansett lønn. Hvorfor stiller du det spørsmålet? Om Håland og Svindal-Larsen er gode spillere? Det får du ha din egen mening om. Håland er etter min mening god når han har et godt treningsgrunnlag, det har han ikke hatt i år pga skader. S-L har jeg personlig aldri vært noen fan av, han senker ofte spillet.
Uten god lønn rekrutteres ikke nye veletablerte toppspillere, dessverre.
Konklusjon; lønnsnivået, og ikke minst fastlønna, må opp, viss RBK skal ha mulighert til å hente noen store navn.
PS; ligningstabellen viser vel både CL-bonuser og "eksterne" inntekter(mange av spillerne i RBK er investorer), samt den ordinære lønna i RBK. Ligningstabellen "lyver" derfor en del når det gjelder ordinært lønnsnivå i klubbene, som feks fastlønna. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 19.12.2007 00:55 Post subject: |
|
|
RBK har gang på gang sagt at de kan betale en fet grunnlønn + bonuser, men da må spillern være verd det.
Det ble spekulert i at Sebastian Prödl fikk et ganske heftig lønnstilbud, så jeg er ikke bekymret når det gjelder lønn og RBK! |
|
Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 19.12.2007 01:41 Post subject: |
|
|
Hvis det er slik at spillerne tjener mindre på fastlønn enn RBKs fastlønn pluss bonus, tjener vel RBK ved å lønne de som vil det fast? Dvs en Vinn-Vinn situasjon for RBK? Dette basert på det som er sagt om RBK guttas likningstall (som kan være grovt misvisende mht lønn fra RBK).
Men, det som er det sentrale punkt: Det hjelper lite med et fint lønnssystem dersom det medfører at vi ikke får tak i kvalifiserte spillere? |
|
Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 19.12.2007 22:37 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | Selvfølgelig er det ikke greit og ikke prestere, uansett lønn. Hvorfor stiller du det spørsmålet? |
Fordi med ditt forslag til lønnsstruktur vil måtte punge ut store summer til spillere som ikke presterer. Og gudene vet at det har vært endel av de de siste sesongene.
josinho wrote: |
Uten god lønn rekrutteres ikke nye veletablerte toppspillere, dessverre.
|
Det er jeg enig i. Men jeg mener at dagens lønnsnivå er godt nok.
josinho wrote: |
Konklusjon; lønnsnivået, og ikke minst fastlønna, må opp, viss RBK skal ha mulighert til å hente noen store navn.
|
Det var jo en spenstig konklusjon. Lønnsnivået i klubben er jo allerede høyest i Tippeligaen. Dermed skal det være mer enn godt nok å tiltrekke seg de beste spillerne i landet. (Med noen unntak selvfølgelig). Dessuten tror jeg klubben vil strekke seg lengre hvis det er spillere de virkelig vil ha. Dette gjelder også selvfølgelig også såkalte "storfisker".
Jeg tror at flere norske klubber kommer til å slite hvis de skal fortsette å opprettholde denne økningen i spillerlønningene. Derfor mener jeg at RBK må ta "kontroll" over lønningene (les: kostnadene). Og jeg bryr meg mer om klubbens økonomi enn spillernes.
Dette har aldri vært noe problem før, men plutselig nå når vi har litt problemer på spillermarkedet kommer kritikken. Jeg er glad folk med slik kortsiktig tankegang ikke styrer klubben. _________________ Insert funny quote here |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 20.12.2007 00:28 Post subject: |
|
|
Well, ring the bell, jeg er enig med Clash.  _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 20.12.2007 01:31 Post subject: |
|
|
bluenova wrote: | Men, det som er det sentrale punkt: Det hjelper lite med et fint lønnssystem dersom det medfører at vi ikke får tak i kvalifiserte spillere? |
Er det noe som tyder på det?  |
|
Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 20.12.2007 09:45 Post subject: |
|
|
Jeg håper inderlig at RBK lykkes med den gode lønns strukturen de allerede har. Den er såvidt jeg skjønner fornuftig oppbygget, og ikke minst "bærekraftig".
Men har jeg misforstått noe her?:
- Mangler vi ikke forsvars spillere?
- Sliter vi ikke med å få inn spillere?
Strengt tatt tror jeg det lureste er å få en god trener på plass, koste hva det koste vil. Dernest er det viktig å få inn spillere, gjerne ved å bruke mere penger i overgangssum, samtidig som lønns strukturen beholdes.
Hadde f.eks. Jarstein vært en midtstopper som hadde akseptert vårt lønnstilbud, ville jeg ikke steile over 1-4 millioner mer i overgangssum for å få saken i boks. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 20.12.2007 10:57 Post subject: |
|
|
Vi sliter vi ikke med å få inn spillere, men vi sliter med å få inn norske spillere til en pris vi synes er fornuftig.
Det blir handla inn en midtstopper eller to etterhvert. Hvis ikke har vi jo både KTE og Rune Bratseth i bakhånd... |
|
Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 20.12.2007 11:37 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Well, ring the bell, jeg er enig med Clash.  |
Det er jo snart jul tross alt  _________________ Insert funny quote here |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.12.2007 00:57 Post subject: |
|
|
Clash,
Det er utopi det du ha som ideal når det gjelder lønn. Den idealtypiske verden eksisterer ikke, heller ikke innen fotball.... Money talks.
RBK kommer til å endre en del på sin lønnspolitikk i løpet av kort tid.Ergo kommer min konklusjon til å gå i delvis oppfyllelse. Spillere som Solli, Helstad, Riseth har gått opp i lønn når de dro fra RBK. Når nivået i TL har blitt jevnere kan ikke RBK lokke med bedre sportslige utfordringer som "kompensasjon" for lavere fastlønn i forhold til Brann, LSK osv |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 21.12.2007 06:14 Post subject: |
|
|
Kampen om de norske spillerne muligens. Men det er tro det eller ei, det er ytterst få spillere i TL som er god nok til å gå direkte inn i RBKs førsteellver og dermed forsvare en slik lønn. Og de som faktisk er det har en direkte urealistisk høy prislapp ift hva de har prestert. Dermed håper jeg det kommer flere utenlandske spillere kombinert med satsing på trønderske talenter. Det kommer en hverdag for resten av fotball-norge, og da sitter plutselig RBK som en av få klubber med et forsvarlig lønnssystem og god økonomi. Og da blir trolig situasjonen slik at alle igjen vil til RBK. Nå har ikke jeg regna på det, men RBK er jo også sansynligvis blandt de klubbene som oppfyller NFFs nye krav om lokale spillere best. Det vil med andre ord bety et tøffere marked for de som ikke oppfyller de kravene. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 21.12.2007 10:18 Post subject: |
|
|
Jeg har ikke noen som helst tro på at 'det kommer en hverdag' osv. TV-rettighetene kommer ikke til å bli noe mindre verdt i fremtiden. Det kommer til å bli spyttet inn mer penger i norsk toppfotball, ikke mindre. Skal Rosenborg være det beste laget i Norge, må de også ha de i særklasse beste lønningene for de beste spillerne. Det er kun slik vi vil klare å ha en sentrallinje i europeisk klasse. Rosenborg må bli være aggressive og akseptere å betale markedspris når det kommer til opplagte forsterkninger og unge norske spillere med høyt potensiale. Å bakke ut på 12 millioner for Reginussen er en vits. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 21.12.2007 11:36 Post subject: |
|
|
Vi kunne fått Hangeland for 15 også, men det ble jo for dyrt... :/
Synes det er trist at ikke rbk har beveget seg opp til 20-30 millioner per spiller. De andre lagene betaler nå like mye for spillere som vi gjør. Er ikke noe rart at de tar oss igjen da. |
|
Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 21.12.2007 13:05 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | bla, bla, bla |
Du har sagt det du mener, og jeg har sagt det jeg mener. Så får vi se hvordan verden utvikler seg i årene fremover. _________________ Insert funny quote here |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.12.2007 17:17 Post subject: |
|
|
En ærlig sak og gå tom for agrumentasjon Ha en bla,bla jul, Clash  |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 21.12.2007 17:22 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | Jeg har ikke noen som helst tro på at 'det kommer en hverdag' osv. TV-rettighetene kommer ikke til å bli noe mindre verdt i fremtiden. Det kommer til å bli spyttet inn mer penger i norsk toppfotball, ikke mindre. Skal Rosenborg være det beste laget i Norge, må de også ha de i særklasse beste lønningene for de beste spillerne. Det er kun slik vi vil klare å ha en sentrallinje i europeisk klasse. Rosenborg må bli være aggressive og akseptere å betale markedspris når det kommer til opplagte forsterkninger og unge norske spillere med høyt potensiale. Å bakke ut på 12 millioner for Reginussen er en vits. |
Å ikke tro at det kommer en tid hvor investorne stenger krana er som å tro at aksjemarkedet aldri vil få ett krakk igjen. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.12.2007 19:42 Post subject: |
|
|
Det er jo mye som tyder på at den neste tv-avtalen kommer til å bli mindre verdt og det er langt fra sikkert at vi får en budkrig igjen. Det er også ting som tyder på at avkastningen til Telenor og Tv2 ikke er like bra som de kunne håpe på. Uansett betyr det ikke så mye siden det er spillerne som sitter igjen med mesteparten av kaka og det fører til et altfor høyt pris og lønnsnivå som igjen har ført til at spillereksporten har tørket opp derfor har landslaget blitt dårligere og dårligere.
Det ligger i kortene at om noen år kommer til oppleve nedgangstider igjen. |
|
Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 21.12.2007 23:26 Post subject: |
|
|
Dette med TV er et tveegget sverd for oss fotballelskere: Jeg vil gjerne følge RBKs bortekamper på TV, følge mitt engelske lag, og se CL. Men hittil har jeg greid å holde meg unna å kjøpe noen dedikert sports/fotball kanal.
Rett og slett fordi jeg prinsipielt mener dette burde vært tilgjenglig for flest mulig. Pluss at disse "hobby yrkes utøverne" (les: fotball spillere) har nok inntekter som det er.
Vårt eneste våpen er å holde igjen på kjøp av fotball på TV. Selv om det er fordømt vanskelig!
Tillegg: Ellers blir jeg mer og mer slepphendt med penger som går til RBK "direkte", som f.eks. supporter utstyr... |
|
Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 22.12.2007 17:57 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | En ærlig sak og gå tom for agrumentasjon Ha en bla,bla jul, Clash  |
God jul...og jeg tror nok vi kunne holdt denne diskusjonen gående til påske om det var det om å gjøre. Med det samme resultatet. _________________ Insert funny quote here |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 22.12.2007 19:28 Post subject: |
|
|
Enig med deg Puckno, selv om inntektene selvsagt kan svinge litt i framtida pga konjunkturendringer. Mye penger vil det uansett være i toppfotballen. RBK bør ha et av de sterkeste økonomiske fundamentene i Norge og bør tåle inntektssvingninger uten at de går på tryne. Er ellers enig i dine prinsippielle betraktninger om fotball og tv-rettigheter, Bluenova. Jeg også nekter å kjøpe alle slags kanaler for å ha tilgang til alt av det jeg vil se av fotball. Da får jeg heller gå glipp av noe eller snylte litt på naboen. Håper at EU til en viss grad kan stoppe noe av denne utviklingen. |
|
Back to top |
|
 |
Christian B Junior
|
Posted: 28.12.2007 14:34 Post subject: |
|
|
Det er en del som av en eller annen grunn tror at spillerkjøp har mye likheter med å slenge en Snickers ned i handlevogna når man passerer sjokkishylla. I de aller fleste tilfeller har man jobba i lengre tid med å vurdere, forespørre, diskutere osv før man kommer så langt som til et tilbud og en eventuell kontrakt. RBK brukte vel omtrent et år på Sapara, for eksempel.
Javisst, før i verden var spillere mer impulskjøp. Rett og slett fordi sportsdirektørens jobb stort sett var å ta opp røret når telefonen ringte og si ja eller nei til tilbudet som kom. Når Brann ringer og tilbyr Karadas fordi de trenger penger til å betale lønn og lunsj så sier man ja. Slik er ikke verden lenger. |
|
Back to top |
|
 |
|