English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Hva bør gjøres med dagens situasjon?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hva bør gjøres først for å bedre RBK?
Leie inn psykolog/coach
24%
 24%  [ 6 ]
Skaffe ny trener
16%
 16%  [ 4 ]
Skaffe ny sportslig administrasjon
4%
 4%  [ 1 ]
Kjøpe nye spillere
8%
 8%  [ 2 ]
Fjerne gamle spillere
12%
 12%  [ 3 ]
Endre spillestil
20%
 20%  [ 5 ]
All of the above
16%
 16%  [ 4 ]
Total Votes : 25

Author Message
Jonah
Junior

PostPosted: 13.05.2005 02:14    Post subject: Hva bør gjøres med dagens situasjon? Reply with quote

Kanskje noen synes denne pollen er meningsløs og flåsete. Det beklager jeg, men den er skrevet i en blanding av kjærlighet til RBK og en ekstrem frustrasjon over dagens situasjon.
Hva synes dere er det mest akutte kravet for å få Rosenborg opp og stå igjen? Og stabilisere seg på høyt nivå? Personlig ville jeg faktisk prøvd en eller annen form for psykolog/coach for å se om det er mulig å moblisere det som vi vet bor i de fleste av spillerne.
Og så bør det foretas en del utskiftninger i spillerstallen. Sooner rather than later. Så får vi se.
Back to top
View user's profile Send private message
Balder
Proff

PostPosted: 13.05.2005 11:02    Post subject: Reply with quote

Utskiftningen av spillere er allerede i gang. Det er noe av grunnen til den noe dårlige starten. Men en slags form for motivator, er ingen dårlig idé. Det er litt frustrerende å se på når det ikke virker som at dem gidder å gjøre en innsats. Selvsagt gidder dem det. Det er mange faktorer som er motiverende for dem akkurat nå.
Jeg tror heller grunnen er at dem ikke får spillet til å stemme, og mister fokus, flyt og konsentrasjon da. Hvorfor stemmer ikke spillet?
1: Motstanderne har blitt flinkere til å stenge ned Rosenborgs sterke side, og motstanderne har til nå vært flinkere taktisk enn RBK
2: Mye rokkeringer. Ingen får spille seg gode på banen før dem blir tatt av i neste kamp.
3: Stort press utenifra
4: Nye trenere = ny ledermåte = mange forandringer
5: Nye spillere slipper til, og gamle travere gir seg

Hvordan fikse opp i problemene?
Den enkle løsninga kunne ha vært å få inn Nils Arne som trener igjen. Men om han ikke vil selv, så er det greit.
Mye ligger på trenerne, men om det er å skifte trenere som er den beste løsningen eller la trenerne komme seg bedre inn i laget over tid, vet jeg ikke...
Back to top
robinla
Veteran

PostPosted: 13.05.2005 13:17    Post subject: Reply with quote

Vel, jeg tror absolutt ikke det er noe hensikt å bytte trener. Perry er faktisk en av de få i RBK som det virkelig lyser et vinnerinnstinkt av for tiden. Strand jobber jo som han alltid gjør, men uten han er det ikke mange i spillergruppa som virkelig ser ut til å gi alt i kampene. 1 spiller kan ikke gjøre jobben for samtlige 11 på banen. Det som kreves er at resten av spillergruppa viser at de også virkelig brenner for at RBK skal vinne, gir alt i hver eneste duell, etter hver eneste ball. Det er det som skal til.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 13.05.2005 14:38    Post subject: Reply with quote

Pollen mangler det viktigste alternativet - det som er nøkkelen til problemene i begge ender av banen.

Nemlig å bygge/drille det defensive fundamentet.

Hareide forsto det, Nils forsto det aldri, Ola forsto det aldri og Perry har ikke forstått det. Og mesteparten av fansen fnyser av tanken på at det defensive fundamentet må ha prioritet foran det offensive.

Det ligger i RBK-kulturen - allt skal prioriteres rundt det offensive. Heller 4-3 enn 1-0 og 0-0. Sannheten er at når en er så naiv så får en ikke 4-3, en får 2-3 og 2-4. RBK slepper inn de fleste målene når vi selv har ballen mest. Når motstanderen har ballen så blir en tvunget til å proritere defensive valg på banen og det blir vanskeligere for motstanderen.

Det første Hareide gjorde var å drille en fast bakre 4èr og å få den defensive samhandlinga på plass. Fundamentet en bygger det offensive på. En solid grunnmur, som gir stabilitet og at en kan satse offensivt og ta offensiv risiko.

Kjedelig! , sa mange av fansen menst RBK hadde en kanonsesong med langt dårligere spillematriell enn Ola/Perry hadde tilgjengelig.

En så det i treningskampene og i serien (men dessverre aldri i CL) at det funket. At RBK ble STABILE og hadde defensiv kontroll nok til å kjøre over motstandere, male de i senk.

Når en nå skal prøve å male motstanderen i senk så ligger plutselig ballen i nota vår til tross for at vi gjerne er det "beste" laget.

Med Eggen ved roret maktet han i kraft av sin erfaring med RBK-stilen og utrolige engasjement å skape en offensiv kraft stor nok til at de defensive grunnleggende problemene ikke ble avslørt i serien. Kun i CL.

Når etterkommerne mangler Eggens formidlingsevne av RBK stilen og det offensive ikke sitter 100% så blir vi AVSLØRT for det manglende defensive fundamentet i laget/spillet.

Veien ut av uføret ligger i en erkjennelse av at klubben har for dårlige ressurser/kompetanse i når det gjelder bygging av defensivt fundament og har for lite vilje til å prioritere større defenesiv kompetanse.

Hva kan en gjøre med det ?

3 ting.

1. Bruke sjekkheftet og kjøpe seg ut av problemene med å signe Brede Hangeland. Koste hva det koste vil. Viking SKAL ha nye spillere og Hodgson er såpass pissed-off at han godt kan komme til å foretrekke 3-4 nye spillere framfor Brede Hangeland. Vær gjerne kynisk og tilby RBK-spillere som endel av pakka. Hangeland er det defensive ankeret vi trenger på midten. Kvarme/Riseth/Koppinen skal ha høyt nok nivå til å sikre det individuelle ferdighetsnivået i de bakre rekker, men Hangeland må være ett valg for både midtbane og stopperplass.

2. Prioriter kynisk og moderne effektiv fotball framover. Tett igjen bakover og sats på 1-2 mål framover, og tenk underholdning først når det defensive sitter. La 4-3-3 være 4-5-1 når vi må.

3. Nytt TRENERTEAM ETTER sesongen der minst 1 i trenerteamet er en stor kapasitet på defensiv organisering og utvikling. Å sparke Perry nå vil ikke hjelpe stort...
Senior

PostPosted: 13.05.2005 14:40    Post subject: Reply with quote

rbk har skiftet mange spillere (og trenere) på et fåttals år nå, og det vil rett og slett ta litt tid før de får lagmønsteret til å sitte igjen.

man kan derfor alltids diskutere hvorvidt man skal skifte spillestil, trener (igjen), spillere (igjen), etc. - men personlig så ser jeg på dette som blindspor ...

det laget trenger nå er tid til å samkjøre seg, samt albuerom for feilene de kommer til å gjøre underveis. et ensidig fokus på her og nå resultater tror jeg ikke fører noe godt med seg.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 13.05.2005 14:48    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Pollen mangler det viktigste alternativet - det som er nøkkelen til problemene i begge ender av banen.

Nei, det viktigste alternativet er å ha tid nok til å bygge laget skikkelig. Å finne en forsvarsfirer som fungerer. Det innebærer gjerne utskiftninger.

Men å bruke det meste av tiden på defensiv drilling er jeg imot. Noe oppstramming, javisst, men fremdeles - angrep.

Rosenborg skal være underholdning, og dét er mer enn poeng.

Edit: Ser at jeg er veldig enig med JSS over her.

Last edited by haavarl on 13.05.2005 14:56; edited 1 time in total
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 13.05.2005 14:49    Post subject: Reply with quote

Om alternativene:

Leie inn psykolog/coach Mental bevisstgjøring KAN hjelpe dersom problemene sitter negative tankemønster...men slikt arbeid må være endel av hele sesongforberedelsen. Trenger ikke krisehjelp.

Skaffe ny trener. For sent og for tidlig. For sent for en ny trener til å snu, og for tidlig til å finne Perrys arvtager. Dårlig løsning på lang sikt.

Skaffe ny sportslig administrasjon Perry var ett sjansespill for å kjøpe tid til en langsiktig løsning. Strategien kan vise seg å være riktig i det lange perspektiv OM det nye trenerteamet er på plass etter sesongen.

Kjøpe nye spillere Brede hangeland ja.

Fjerne gamle spillere
Vi har hatt bruk for de hittil. Stallen er god/brei nok. Det handler om å få ut potensialet.

Endre spillestil Vi må være mye mer bevisst hva "effektiv fotball" er og det defensive fundamentets betydning.
Veteran

PostPosted: 13.05.2005 14:52    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Litjeggen wrote:

Nei, det viktigste alternativet er å ha tid nok til å bygge laget skikkelig. Å finne en forsvarsfirer som fungerer. Det innebærer gjerne utskiftninger.

Men å bruke det meste av tiden på defensiv drilling er jeg imot. Noe oppstramming, javisst, men fremdeles - angrep.

Rosenborg skal være underholdning, og dét er mer enn poeng.

Det går faen meg ikke an å bygge noe på trøndersk kvikkleire. Dessto mere en legger på ( offensiv satsing ) dessto større er sjansen for at det raser ut...

Forstå det !!

Defensivt fundament er en NØDVENDIG premiss for at en skal kunne bygge opp ett offensivt spill. Motsetningsforholdet eksisterer ikke.
Forumsjef

PostPosted: 13.05.2005 14:58    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Endre spillestil Vi må være mye mer bevisst hva "effektiv fotball" er og det defensive fundamentets betydning.

Attraktiv, underholdende og publikumsvennlig fotball til dette bordet, takk.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 13.05.2005 14:59    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Defensivt fundament er en NØDVENDIG premiss for at en skal kunne bygge opp ett offensivt spill. Motsetningsforholdet eksisterer ikke.

Bah, sier jeg. BAH!

Offensiv fotball har vært RBKs grunnstein og varemerke siden 1960. Gjennom medgang og motgang. Ingen lag har hatt så mye medgang.

Det er en grunnleggende forskjell på å gå ut på banen for primært å skåre mål og å gå ut på banen primært for å hindre motstanderen i å skåre mål.

Jeg sier naturligvis ikke at vi ikke må forsvare oss.

Litjeggen wrote:
Det går faen meg ikke an å bygge noe på trøndersk kvikkleire.

Hehe, si det til heltene fra Milano og Dortmund ...
Back to top
joakleis
Veteran

PostPosted: 13.05.2005 15:54    Post subject: Reply with quote

Det må kunne nevnes at vi har vært uheldig i det bakre ledd i starten av årets sesong. Mika ble skadet like etter at han kom til klubben, og har vært maks uheldig hele tiden siden, noe vi også så i dag. Beto spilte et par kamper like før seriestart, men vips så ble også han skadet. Da var vi nødt til å spille med Hoftun/Riseth. Så på en og samme kamp ble Riseth skadd og Erik fikk sitt tredje gule kort for sesongen. Vips, så sto vi uten midtstoppere, og vi måtte ty til kriseløsning.
Når alle er på plass igjen, så mener jeg vi må drille inn en fast forsvarsfirer, og aller viktigst, et fast stopperpar. I mine øyne bør Mika og Beto få prøve seg sammen. Jeg tror de vil kunne fungere godt sammen. Mika er den litt mer spillende typen, mens Kvarme er den som kan sikre bak. Jeg mener Beto er tryggere enn Vidar. Og Erik er altfor treg, og spiller ikke lenger godt nok til å kunne spille fast.
På backene kan vi kanskje prøve å rulere litt mer, for å gi både Russell og Dorsin sjansen i noen kamper. Allerede nå mener jeg vi må ta ut Ståle, sette Dorsin på venstrebacken, og hvis vi fortsatt trenger Christer som stopper, HVA ER GALT MED ROBBIE RUSSELL?

Vi skal fortsatt spille god, gammel Rosenborg-fotball. Det er ikke vår stil å begynne å legge oss bakpå i en kamp vi må vinne. Det vi gjorde i første omgang i går var en taktisk brøler. Vi trener hver dag på å presse høyt, også skal vi plutselig i en kamp presse lavt? Det sier seg selv at det ikke går.
Jonah
Junior

PostPosted: 13.05.2005 16:06    Post subject: Reply with quote

Er i stor grad enig med Litjeggen i det han skriver om å drille defensiv organisering og fundament. Man kan selvsagt argumentere med at vi ikke slipper så mange mål i ligaen, men det holder likevel ikke. Det er greit å spille underholdende fotball. Det er faktisk mer enn greit, det er selve Rosenborgs sjel. Men det er ikke greit å slippe inn fire mål i en viktig RL-kamp hvorav minst tre er tullemål. Før trengte man ikke drille dette like sterkt som nå av to grunner:
- De øvrige norske lag var forholdsvis røtne framover på banen.
- Vi hadde forsvarsspillere av høy klasse som gjorde jobben - uansett.
Nå er situasjonen annerledes. Og noe må gjøres.
(Det skal dog innrømmes at joakleis har et poeng ang. skader)
Back to top
Ingrid
Junior

PostPosted: 13.05.2005 18:25    Post subject: Reply with quote

Jeg kunne ikke vært mer enig, Jonah.
Syns det er skikkelig synd at Rosenborg har hatt det så dårlig i det siste..
LENGE har jeg kryssa finga for at Rbk skal "finne tilbake til formen" men det har ikke skjedd. HÃ¥per jo fortsatt at det skjer,
men trur nok at vi må innse at vi må gjøre noe.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 14.05.2005 00:51    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Litjeggen wrote:

Bah, sier jeg. BAH!

Offensiv fotball har vært RBKs grunnstein og varemerke siden 1960. Gjennom medgang og motgang. Ingen lag har hatt så mye medgang.

Det er en grunnleggende forskjell på å gå ut på banen for primært å skåre mål og å gå ut på banen primært for å hindre motstanderen i å skåre mål.

Jeg sier naturligvis ikke at vi ikke må forsvare oss.

Litjeggen wrote:
Det går faen meg ikke an å bygge noe på trøndersk kvikkleire.

Hehe, si det til heltene fra Milano og Dortmund ...

Å ha ett solid defensivt fundament er IKKE å gå utpå banen for å primært hindre motstanderen å skore mål. Jeg påstår nok engang at det er ett nødvendig premiss for å ha noe å bygge det offensive spillet på. Fotballen har forandret seg de siste 10 åra og naivitet blir straffet idag.

Ang kvikkleire så er det bare tte bilde for dagens situasjon. Vi kommer bakpå og får en i nota, satser allt framover, får spillemessig overtak og ettpar til imot. Hvorfor ? Fordi det defensive fundamentet er for dårlig.
Proff

PostPosted: 14.05.2005 01:04    Post subject: Reply with quote

de som mener rosenborg må spille mer defensift, liker ikke Rosenborg! Rosenborg ER offensiv spennende fotball... Det er det positive, å kjennemerket til Rosenborg gjennom alle år. Dessuten kreves det offensiv fotball, for å skape ordentlig engasjamang rundt laget, og dermed også et poppulert og atraktivt fotballlag for både suportere å spillere.

Eggen er offensiv fotball! Rosenborg er Eggen!!!
Skip
Proff

PostPosted: 14.05.2005 17:15    Post subject: Reply with quote

Ingrid wrote:
Jeg kunne ikke vært mer enig, Jonah.
Syns det er skikkelig synd at Rosenborg har hatt det så dårlig i det siste..
LENGE har jeg kryssa finga for at Rbk skal "finne tilbake til formen" men det har ikke skjedd. HÃ¥per jo fortsatt at det skjer,
men trur nok at vi må innse at vi må gjøre noe.

Enig, vi må gjøre noe. Men hva? Tror ikke at løsningen er å bytte trener med mindre det er Trond Sollied som vil ta over.

RBK RBK
Back to top
matsg89
Junior

PostPosted: 14.05.2005 21:45    Post subject: Rosenborg - Defensiv samhandling Reply with quote

Rosenborgs store problem er det defensive.. Når vi fikk tettet igjen bak under Åge Hareide, når vi var kyniske og spilte lurt.. Så vant vi alle kampene. Vi var suverene. Grunnen til at vi ikke vinner noen av de jevne kampene i år er fordi vi misser bak. Jeg personlig er enig i at rosenborg er et angrepslag og at vi skal spille fotball for publikum. Men det som jeg synes er morsomts er å vinne kamper. Den største grunnen til at vi ikke viner kampene våre som jeg ser det. Er fordi vi blir liggende for høyt oppe og jage, mens vi kunne kanskje spilt litt ball der bak og så ha kommet med et mer organisert angrep. Altså utrykket "ligge bak og male" er nokså sterkt.. Espen Johnsen er en flott eksempel på en altfor stressa "dundre ballen opp så fort som mulig" spiller. Det må gå ann og roe seg litt ned, bruke passningskvaliteten i laget til og spille ball. Mange av våre spillere blir på slutten av kamper så slitne av denne taktikken at vi ikke klarer og holde noe press, i det hele tatt.

Så JEG mener at rosenborg, burde lene seg litt tilbake.. Ikke forandre taktikken.(som jeg skrev tidligere) Spille ball bak.. Finne rom. En god trener som skulle vise oss dette tok et lag som skulle spille offensiv og morro fotball med Backer på løp og hele pakke. Men vi skulle ligge i 4-3-3. og spille ball bak og vente på rom og løsninger. Det andre laget jagde og jagde, mens vi roet ned å spilte ball i alle lagdelene.. "Det andre laget kan ikke score når vi har ballen" Var hans postulat.

Vi vant 3-0 mot et lag som på papiret var mye bedre enn oss.

Defensiv fokus kommer vi ikke unna i dagens fotball.. Desverre for rosenborg så er ikke det mulig lenger...

Mats Gulbrandsen

(Beklager skrivefeilene : Er bare 15 Very Happy
Back to top
zippo
Junior

PostPosted: 15.05.2005 00:17    Post subject: Reply with quote

Skal i allefall si en av de tingene som trengs. Nemlig treneren. Per Joar Hansen er ikke en dårlig trener. Men spillerene mister mye av moralen for stillestilen under han, og Ola By Rise. Hvis man ser på de gamle treningene, under ledelse av Nils Arne Eggen, vil man kunne se en stor forskjell. Med han på trening gikk det ikke en eneste feilpasning, eller dårlig avslutning uten at han skjelte ut spillerene. Noe som gav effekt på spillet. Per Joar Hansen og Ola By Rise derimot ble bare lei seg og fortvilet. Nils Arne eggen spredde frykt blant spillerene, og de ble skjerpet av det. Men nå er det ingen kjeft og få, og det blir daft på trening, og også i kamp.

Noen som er enige?
Back to top
mph
Junior

PostPosted: 15.05.2005 15:47    Post subject: Reply with quote

de burde hyre inn eggen for jeg har ikke likt hvordan treneren har sin spillestil
å de burde ha 4-4-2 med thorstein hellstad og frode johnsen på topp
robinla
Veteran

PostPosted: 15.05.2005 15:53    Post subject: Reply with quote

mph wrote:
de burde hyre inn eggen for jeg har ikke likt hvordan treneren har sin spillestil
å de burde ha 4-4-2 med thorstein hellstad og frode johnsen på topp

Vel, for det første er jo Eggen allerede en del av trenerteamet, og han ønsker selv ikke å bli ny hovedtrender. Det ønsker forøvrig ikke jeg heller, siden han fikk en såppas verdig avslutning. For det andre er jeg rimelig sikker på at RBK ikke vil begynne å drille inn enda en ny formasjon. 4-2-3-1 formasjonen de har eksperimentert med i vinter har ikke akkurat vært så sinnsykt vellykket. 4-3-3 er vel formasjonen RBK bør og kommer til å fortsette med framover.

Mer kynisk forsvarspill, høyere effektivitet og større vinnervilje i spillergruppa er det som skal til tror jeg. Vinnervilje har vi iallfall i Perry.
Back to top
mph
Junior

PostPosted: 15.05.2005 16:04    Post subject: Reply with quote

jeg tror det er ikke lenge til eggen får et tilbud om å bli hovedtrener
robinla
Veteran

PostPosted: 15.05.2005 16:06    Post subject: Reply with quote

Kan nesten garantere at det ikke vil hende.
Back to top
mph
Junior

PostPosted: 15.05.2005 16:11    Post subject: Reply with quote

ja jeg tror det kommer til å skje de nermeste månende
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 15.05.2005 16:20    Post subject: Reply with quote

Han kom vel hjem fra Spania nettopp og det naturlige er vel at han vil konsultere endel framover....
Junior

PostPosted: 15.05.2005 16:23    Post subject: Reply with quote

jeg tror han kommer til å være på treningene fremover å lage en god spillestil fpr laget
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb