View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 13.12.2007 10:55 Post subject: |
|
|
Bratseth sier at vi trolig trenger en forsterkning til UEFA cupen. Vel der tar han nok helt feil. Vi trenger 4 forsterkninger hvis vi i det heletatt skal ha noe håp om å matche den evt. motstanderen. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 13.12.2007 11:01 Post subject: |
|
|
Er enig med Bommel. Å skylde på afrikanerne for at de er for egoistiske må nesten komme fra en som ser på kampene med mindre enn et halvt øye, og har like stor forståelse for fotball som det afrikanerne i RBK har for å velge riktig skismurning.
Traoré er lagspiller på lik linje med hvem som helst andre i RBK, og Konan er et kjempetalent. Jeg mener han burde hatt fast plass på midtbanen, der han mest sannsynlig er aller best. |
|
Back to top |
|
 |
vacko Junior
|
Posted: 13.12.2007 11:27 Post subject: |
|
|
Stano_11 wrote: | Bratseth sier at vi trolig trenger en forsterkning til UEFA cupen. Vel der tar han nok helt feil. Vi trenger 4 forsterkninger hvis vi i det heletatt skal ha noe håp om å matche den evt. motstanderen. |
Nå kan vi vel ikke melde på flere enn 3 nye spillere til disse kampene.
Men vi bør helt klart ha mange nye fjes på plass i løpet av vinteren uansett. |
|
Back to top |
|
 |
Clasiker Rutinert
|
Posted: 13.12.2007 13:00 Post subject: |
|
|
Med tanke på Basmas utsagn på RBKTV om minst 20 A-lagsspillere før neste sesong er det mye arbeid som gjenstår før neste sesong.
Vet mye av dette har blitt nevnt tidligere, men ønsker bare å telle opp litt.
Med utgangspunkt i verst tenkelige utfall:
keepere:
Odd selger ikke Jarstein, Lars drar.
Alex L. Hansen og evt kalle tilbake Espen Johnsen
forsvar:
Koppinen, Lago, Riseth og Dorsin borte. Kvarme legger opp.
Da sitter vi igjen med Stoor, Nordvik, Basma, Strand, Demidov og Traore som alternativer bakover.
midtbane:
Sapara, Per, Tettey eneste 'rene' midtbaner pdd. Konan kan bidra. Albert Berbatovci er vel foreløbig bare en bidragsyter på treningsfeltet.
angrep:
Ivers ser ut til å bli værende.
Kone usikker.
Storflor, Jamtfall og Aas ellers.
A.L. Hansen
F. Stoor
C. Basma
A. Nordvik
A. Traore
V. Demidov
R. Strand
P. C. Skjelbred
A. Tettey
M. Sapara
D.Konan
A. Berbatovci
S. Iversen
Ø. Storflor
M. Jamtfall
J.S. Aas
Dette er 16-seksten-16 navn hvorav to er hospitanter! Dette er kanskje å svartmale noe, men desto verre er det at dette scenarioet kan bli et utfall.
Dog jeg personlig tror Kvarme tar et år til og at Kone blir. Samt at Jarstein kommer. Hvis/når vi nå signerer Jarstein er på samme tid det et klarsignal til Lars H om at han kan dra om han vil. Synes Lars er tippeligaens klart beste keeper. Stabil og med noen enorme redninger fra tid til annen.
At ikke Nordvik fikk sjangsen i kampen mot Schalke synes jeg er en hån mot Andreas. Han kunne umulig gjort en dårligere jobb en Basma/Riseth/Kvarme/Strand og ville i tillegg fått flere minutter internasjonal erfaring.
Og som en annen bruker her inne nevnte: Det må være kjipt å være Per, Marek og Tettey når forsvaret gjør så mange miss og spiller så rufsete som de gjorde mot Chelsea og Schalke.
Etter mitt syn har vi ikke tid til å vente på en trener, før vi kan begynne å signere spillere. Liker heller ikke utsagnet fra Skutle om at nå utsettes fristen ang. ny trener på ubestemt tid.
3-6 spillere bør hentes inn før, under og like etter Gran Canaria-turen i begynnelsen av Januar. Dette har man visst i snart et år uten at man har hentet annet en et relativt ubeskrevet blad som Demidov.
Arg, har masse på hjertet etter å ha lest her inne på forumet over lengre tid, uten å ha registrert meg.
Litt synd at det første innlegget mitt skal bli så mørkt og dystert men jeg er oppriktig bekymret for ballklubbens framtid. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 14.12.2007 03:55 Post subject: |
|
|
En liten behovsanalyse
Keeperplassen:
Lars Hirschfeld 17.10.1978
Alexander Lund Hansen 06.10.1982
Det er tydelig at Lars ønsker seg hjem til Canada. Jarstein bør følgelig hentes inn. 10 millioner bør være maks. 12 millioner er smertegrensa. Lund Hansen holder lenge som andrekeeper. Hirschfeld bør beholdes til sommeren siden vi kan melde på maksimalt tre spillere til neste runde i UEFA-cupen. Da kan vi forhåpentligvis få en liten sum for han. Hvis ikke går han nok som bosman.
Høyrebacken:
Fredrik Stoor 28.02.1984
Roar Strand 02.02.1970
Christer Basma 01.08.1972
Andreas Nordvik 18.03.1987
Her har vi mer enn god nok dekning. Stoor bør satses på for fullt. Situasjonen forandrer seg før 2009-sesongen siden Strand og Basma sannsynligvis legger opp. Da bør vi hente inn et førstevalg hvis Stoor ikke lykkes. Hvis han lykkes, bør vi likevel vurdere å hente inn en backup.
Venstrebacken:
Abdou Traore 28.12.1988
På venstresida har vi dårlig dekning, men det er likevel ikke prekært. Spørsmålet er om vi bør satse på Traore eller hente inn et førstevalg. Jeg synes vi har tid til å prøve han ut i treningskampene på forsesongen. Hvis han ikke holder mål, bør en ny venstreback hentes innen 31. mars.
Midtstopperplassene:
Christer Basma 01.08.1972
Vadim Demidov 10.10.1986
Her er det skremmende tynt. Basma bør ikke få være noe annet enn en benkevarmer. Nordvik og Demidov er for uerfarne til å bære lasset, men de bør likevel få en del sjanser. Det er tvingende nødvendig at vi henter inn to nye midtstoppere. Av disse, bør ihvertfall en være stjernespiller i nordisk målestokk. Jeg ser helst at minst en hentes fra utlandet med tanke på pris kontra kvalitet. Begge to bør være klare før utgangen av januar på grunn av påmeldinga til UEFA-cupen, helst før treningsleiren 5. januar.
Midtbanen:
Roar Strand 02.02.1970
Vadim Demidov 10.10.1986
Abdou Traore 28.12.1988
Per Ciljan Skjelbred 16.06.1987
Albert Berbatovci 17.02.1989
Alexander Tettey 04.04.1986
Marek Sapara 31.07.1982
Didier Konan 25.02.1984
Øyvind Storflor 18.12.1979
Dekning og kvalitet er mer enn bra nok. Noen etterlyser en slugger, men han har vi allerede hentet. Da tenker jeg på robuste Demidov som ikke vegrer seg for å gå inn i dueller og ta noen sklitaklinger. Skjelbred og Tettey blir nok værende neste år.
Angrepet:
Yssouf Kone 19.02.1982
Didier Konan 25.02.1984
Steffen Iversen 10.11.1976
Thomas Valø 23.04.1989
Øyvind Storflor 18.12.1979
Abdou Traore 28.12.1988
Jo Sondre Aas 02.07.1989
Michael Jamtfall 24.03.1987
Her kan Kone fort forsvinne. Han skulle gi oss svar etter Schalke-kampen, men det har ikke kommet ennå. Hvis vi skal spille 4-3-3, er dekninga god nok sentralt. Med to midtspisser, er vi mer sårbare, men jeg ser fortsatt ikke det prekære behovet med tanke på at både Konan og Aas kan gjøre en god jobb der. Vingmaterialet er meget variabelt. Blir det 4-3-3, så bør vi helt klart vurdere å hente en ving eller to. Det avgjørende spørsmålet er hvilken trener vi får.
Treneren:
Han bør være klar før 1. januar, da det er særdeles viktig at han får satt sitt preg på laget før det braker løs. Samspill er jo som kjent svært viktig, og da hjelper det ikke med en midlertidig trener som gjør noe helt annet enn den som tar over. I tillegg bør han være til stede da vi jobber med å forsterke stallen.
Å vente til sommeren er uaktuelt for meg siden Sollied så å si er ute av bildet. Hamrén, Olsen og Jönsson er akseptable kandidater. Henriksen, Semb, Eggen og Nordlie er for meg utelukket. By Rise er jeg meget usikker på. Treneren bør være et friskt pust fra utlandet. Jeg ser ingen gode kandidater fra Norge.
Handleliste:
2 midtstoppere
1 keeper
1 venstreback
Konklusjon:
Jeg synes faktisk ikke at ting ser helt svart ut. Ved anskaffelse av en klassestopper og en trener, er vi langt på vei. Nå får vi bare smøre oss med tålmodighet og håpe at det skjer før turen til Gran Canaria. Deretter bør en midtstopper til hentes før utgangen av januar. Da har vi de to og Demidov klare til påmeldinga til UEFA-cupen. Alternativet er å vente med den ene stopperen og hente en venstreback istedet, men det er vel bedre med Traore på venstrebacken enn Demidov som midtstopper til å begynne med. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 14.12.2007 05:21 Post subject: |
|
|
Jeg tror (håper ikke) faktisk at Bjørn Tore Kvarme fortsetter neste år.
Meget fin analyse btw!  |
|
Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 14.12.2007 09:45 Post subject: |
|
|
Kvarme har vært veldig usikker i følge media. Så ut som det ble en sesong til hvis en ser på uttalelsene etter Valencia-kampene, men han har virket mer usikker i det siste. Uansett er ikke mannen fra geriatrisk avdeling noe å satse på over en hel sesong. Kvarme og Basma bør fungere som backup for to soleklare førstevalg på midtstopperplass. |
|
Back to top |
|
 |
karakas Senior
|
Posted: 14.12.2007 09:57 Post subject: |
|
|
Regner med at Kvarme ihvertfall tar en Huseklepp med en kort forlengelse av kontrakten frem til vi er ferdig med UEFA-cupen. Ihvertfall om KTE ikke får på plass erstattere. |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 14.12.2007 10:19 Post subject: |
|
|
Mulig den er posta før, men tar sjansen.
Vil ikke stresse med spillerjakten
Bratseth wrote: | – I tillegg til de 19 spillerne som er under kontrakt, regner vi med å ha to-tre nye innen overgangsvinduet stenger 31. mars. Det er veldig viktig at vi ikke stresser med å kjøpe nye spillere. Vi må være tålmodige for å få tak i dem vi vil ha. Vi kjøper ikke for å kjøpe, sier Bratseth.
– Men dere skal spille Uefa-cup allerede i februar. Er dagens stall god nok til det?
– Nei, det er den nok ikke. Vi trenger trolig en forsterkning innen den tid, mener Bratseth, som blant annet skal jobbe med nettopp spillerlogistikk i sin nye rolle i Rosenborg. |
|
|
Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 14.12.2007 10:36 Post subject: |
|
|
Bra innlegg attach. Jeg synes heller ikke det ser så svart ut som mange mener her inne. Det er selvsagt forsvaret som er det svake leddet nå, men med noen sterke innkjøp vil det bli bra. Skulle man kanskje kjøpt inn en skikkelig ving også eller satses det på 4-4-2 neste år. Vingspillere må vi ha i en ev 4-3-3 formasjon. |
|
Back to top |
|
 |
vegviks Veteran
|
Posted: 14.12.2007 12:40 Post subject: |
|
|
Vi har vel sett i de to siste kampene i CL at 442 ikke nødvendigvis har vært det rette for oss. Synes mao at vi ikke helt skal gi slipp på 433 _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 14.12.2007 13:46 Post subject: |
|
|
Men så har vi ikke møtt dagligdags motstand heller da..
Den stallen vi besitter nå, spesielt framover på banen, står uten tvil best til 4-4-2. Vi eier ikke vinger - bortsett fra Jamtfall og Storflor som ikke holder mål. |
|
Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 14.12.2007 13:56 Post subject: |
|
|
Når bør vell ikke Chelsea og Schalke være noe eksamen for hvilken formasjon som skal spilles. Når det er sakt, synes jeg det er tull av RBK og diskutere formasjon, de kan diskutere trenere og finne en trener som er god nok og akseptabel bare på og utenfor brakka, så må treneren få lov og legge opp taktikk og stil selv. |
|
Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 14.12.2007 15:58 Post subject: |
|
|
Jeg mener man må se hvilke spiller man sitter med og så spille ut i fra det. Med ivers og Kone i stallen , og ingen topp vinger vil jeg si det er bra med 4-4-2. I tillegg kommer en spiller som Sapara bedre til rette i en off midtbane. Der kan også Konan spille. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 14.12.2007 16:06 Post subject: |
|
|
Jeg er enig med Snorkel her. "Man" skal ikke se, det er den nye treneren som bør få bestemme formasjonen. |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 15.12.2007 00:25 Post subject: |
|
|
Ser jo ut som om Demidov eller Nordvik kanskje må belage seg på en plass i førsteelveren, fortrinnsvis på en av stopper-plassene. Må bare si at jeg ikke har sett de så alt for mye i aksjon. Hvem har dere mest tro på for 2008- sesongen av de to? og hvorfor? |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 15.12.2007 00:39 Post subject: |
|
|
.... personlig så synes jeg at det kan slå positivt ut at vi må satse på en av de i førsteelveren, dersom vi klarer å finne en virkelig kvalitetsstopper. Da kan de to ungguttene konkurrere om denne ene ledige plassen, og forhåpentligvis utvikler en av de da til å komme opp mot det potensialet som gjetordene sier at de skal ha. Men da er vi helt avhengig av å skaffe en virkelig solid og noenlunde veletablert stopper som en av de kan spille i tospann med. |
|
Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 15.12.2007 11:54 Post subject: |
|
|
Håper vi har en rutinert stopper ved siden av unggutta.Det er tryggere for de unge. Så slipper de få alt trykket også. Om man satser på to unggutter som stoppere må man være forberedt på varierende prestasjoner. |
|
Back to top |
|
 |
siNch Proff
|
Posted: 15.12.2007 20:44 Post subject: 2008 - ett helsvart år? |
|
|
Jeg er sulteforet på nyheter. Sulteforet på positive nyheter om mitt elskede Rosenborg. Så sulteforet på positive nyheter at jeg etterhvert har begynnt å se helsvart på året 2008 for Rosenborg.
Sist jeg var på Lerkendal, under hjemmekampen mot Chelsea, hadde jeg er stor følelse av at dette laget (RBK) manglet noe. Det var ikke en Drogba, selv om han sikkert hadde gjort seg der oppe på topp, men det virket for meg som om det mangler en leder utpå banen. En som kan holde laget samlet i motgang og påvirke de andre til å vise mer "guts". En slik som alle store lag har. Mulig dette har en sammenheng med at ledelsen fortsatt ikke har bestemt seg for ny trener og usikkerheten rundt dette?
Spillere forsvinner, men ingen kommer inn. Jeg begynner å lure på om alle disse faktorene har en sammenheng og at det er noe fundamentalt galt innad i Rosenborg. Jeg har aldri vært inne på denne tanken før og jeg liker den heller ikke. Jeg håper allikevel at det snart skjer noe positivt for RBK. At gode spillere vil til klubben og at høyt respekterte trenere ser RBK som en flott utfordring. Hvis ikke tror jeg 2008 kommer til å bli et tomt år for oss RBK fans. |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 17.12.2007 18:27 Post subject: |
|
|
ok... tid for å oppsummere. Her er mitt tips til neste års lag, hvis jeg skal se litt realistisk på det:
Keeper: Lars Hirschfeld/Jarstein
Forsvar(fra høyre):
Stoor
Nordvik
Etablert internasjonal stopper (forslag?)
Traore
Midtbane(diamant med Tettey i defensiv sentral og Sappara i offensiv):
Tettey
Strand
Skjelbred
Sappara
Angrep:
Kone
Iversen
Trener: Erik Hamrèn
Benk:
Lund Hansen
Basma
Jo Sondre Aas
Storflor
Demidov
Konan Ya
A. Berbatovci/ evt en annen juniorspiller
Ut:
Jamtfall
Ser faktisk ikke helt "dommedag" ut, det største problemet er en tynn stall og en uetablert Traore på venstrebacken. Men dommedagen kommer fort hvis vi ikke klarer å skaffe en god nok midtstopper og trener. Det er helt avgjørende! |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 17.12.2007 18:35 Post subject: |
|
|
Jeg kom fram til det samme:
attach wrote: | Jeg synes faktisk ikke at ting ser helt svart ut. Ved anskaffelse av en klassestopper og en trener, er vi langt på vei. Nå får vi bare smøre oss med tålmodighet og håpe at det skjer før turen til Gran Canaria. |
|
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 17.12.2007 18:37 Post subject: |
|
|
.... flott! da skulle det være relativt fornuftig da, ikke sant?  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.12.2007 18:40 Post subject: |
|
|
Det er først og fremst bredden i A-stallen som mangler, ja. Spesielt i forsvar. |
|
Back to top |
|
 |
tobias_1989 Proff
|
Posted: 18.12.2007 07:16 Post subject: |
|
|
SÃ¥nn skal RBK 2008 se ut!
K - Hirschfeld (29) og Lund Hansen (25) er bra nok!
F - Basma (35), Kvarme (35), Stoor (23) og Nordvik (20) er en skammelig svak forsvarsrekke. Basma og Kvarme er aldrene og dårlige, og må snart legge opp for ikke å se tåpelige ut. Ja, jeg erkjenner at de begge kan gjøre veldig gode kamper, men de holder ikke mål! Ustabile og klønete. Får ofte jeg paranoia når jeg ser de spille. Stoor er absolut god nok, og Nordvik burde vært backup for et fast stopperpar. Bra talent! Allikevel er forsvaret generelt sett ubyggelig, og det ser ut til at vi må bygge opp fra scratch.
Her trenger vi: Minst en midtstopper som skal være fast + en fast sideback... Helst også et par forsvarsspillere i tillegg til disse to alternativene.
Forslag: Tore Reginussen som ny stopper. Siden det er manko på sidebacker i Norge, tror jeg Rosenborg må en tur til utlandet. Ser for meg en nødløsning i Traore, men vil helst ha han oppe.
M - Strand (37), Sapara (25), Tettey (21), Demidov (21), Skjelbred (20) og Berbatovci (18) er en ung midtbane der både Skjelbred og Tettey har en del erfaring. Idéelt sett skulle man gjerne hatt en spiller til som holder bra nivå, med mye rutine, men dette er en midtbane jeg både tror og håper har potensiale til å bygges opp.
Her trenger vi: En Strand som tar ansvar både på og utenfor sidelinjen + en trener som kan gjøre midtbanen bra.
A Iversen (31), Storflor (28), Kone (25), Konan (23), Jamtfall (20), Traore (19), Aas (18) og Valø (18) er en god angrepsrekke. Den er ung, men det er masser av talent og potensiale.
Her trenger vi: En Iversen som tar ansvar og lærer gutta sine hvordan man skal spille. En Kone som scorer masse mål. En Konan som tør å bruke sitt tekniske register. Og fire unggutter som er villige til å lære. Både Jamtfall, Aas og Valø bør lånes ut i tur og orden til klubber i Adeccoligaen (Start, Odd, Moss, Bryne osv).
Mitt lag - RBK 2008
Hirscfeld
Stoor - (Reginiussen?) - ? - ?, (Nordvik som innhopper)
Skjelbred - Sapi - Tettey, (Demidov, Strand og Konan i et rotasjonssystem)
Iversen - Kone - Traore
Ny trener - Hans Backe? (bare noe jeg kom på nå)[/i] _________________ Tobias Dahle |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 18.12.2007 10:51 Post subject: |
|
|
tobias_1989 wrote: |
Mitt lag - RBK 2008
Hirscfeld
Stoor - (Reginiussen?) - ? - ?, (Nordvik som innhopper)
Skjelbred - Sapi - Tettey, (Demidov, Strand og Konan i et rotasjonssystem)
Iversen - Kone - Traore
Ny trener - Hans Backe? (bare noe jeg kom på nå)[/i] |
Midtbanen din er testa ut og vedtatt for svak og angrepsrekka funker ikke ultimat. skal vi kjøre 4-3-3 måvi ha reine vinger og det har vi ikke for øyeblikket. Da er det bedre å satse på å få kjøpt forsvarsspillere og kjøre 4-4-2 til vi får vingspillere med evner som tilsier at de er gode nok |
|
Back to top |
|
 |
|