| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
stolavs Veteran
|
Posted: 24.11.2007 14:08 Post subject: |
|
|
| Synes det er bra at RBK ikke blir med på bølgen.samtidig sier de at de kan matche høy lønn om den riktig store kommer til lerkendal..det synes jeg lover bra..Tror det kommer til å svi for de andre lagene at de har høye lønninger..Doffen skulle få 5 mill i året i Molde om han takket ja..og Holm får 2,5 i Molde..helt på trynet spør du mæ.. |
|
| Back to top |
|
 |
keschaa Veteran

Joined: 25 Jul 2006 Posts: 1182 Location: Eksiltilværelse på vestlandet.
|
Posted: 24.11.2007 14:10 Post subject: |
|
|
som jeg har sagt en gang før så gjør TL lagene seg selv en stor bjørnetjeneste.
eksterne investorer som pøser på med penger for å få gode spillere. Tilslutt har alle lagene utkonkurrert seg selv og vi kommer nok til å se et par nesten konkurser vil jeg tro. _________________ at ease |
|
| Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 24.11.2007 14:16 Post subject: |
|
|
| Kun RBK har penger på bok...andre lag bruker penger de ikke har, er avhengige av investorer... |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 24.11.2007 17:12 Post subject: |
|
|
– Thomas Holm ønsket seg til Fredrikstad, men vi kunne ikke tilby han det han ville ha. Derfor endte han i Molde. Synd, men vi hadde ganske enkelt ikke penger til en slik kontakt, forteller sportslig ansvarlig i FFK, Per Morten Haugen.
Det er ikke nødvendigvis spillerkjøpene i seg selv som er den største bøygen, her har FFK Terje Høili og Spillerinvest i ryggen. Det er de store lønnsforpliktelsene som gjør at FFK må vise måtehold.
Regnestykket er nemlig slik:
En spiller som hever én million kroner i lønn per år, og som er under en treårskontrakt, gir FFK lønnsutgifter på godt over tre millioner kroner i kontraktsperioden.
I tillegg skal spilleren avskrives i regnskapet. Har spilleren kostet seks millioner kroner, betyr det ytterligere to millioner i utgift per år – i regnskapet.
PÃ¥ toppen av dette kommer spillerens sign-on-fee.
Les mer: FFK hopper av lønnskarusellen |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 24.11.2007 18:58 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | | Her jeg veldig enig med klubben (regner med KTE ikke kan si annet siden dette er det han har å forholde seg til fra Styret). 1-2 mill er nok penger til å spille fotball i Norge! |
Vanskelig å si noe positivt om KT Eggen? Lønnsmodellen med "lav" grunnlønn og prestasjonsbasert bonus var vel en modell faren hans var sterkt delaktig i å innføre på midten av 90-tallet. Ellers kan det jo nevnes at vår forrige sportsdirektør for ca 1 år siden sprengte alle lønnsrammer for å sikre seg Steffen Iversen for 3 nye år. Eggen har helt sikkert instrukser fra styret å forholde seg til, men hvis han ville kunne han nok helt sikkert fått i gjennom høy grunnlønn for spillere som Lars Iver Strand og Jarstein som er unge norske spillere i landslagstroppen. Hvis han ville kunne han nok også git Bjørkøy det han ville ha uten at styret hadde blandet seg inn. |
|
| Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 24.11.2007 19:13 Post subject: |
|
|
Vel hvis vi vil kun kjempe om 5-6. plasser så er det greit å gi lave grunnlønner. Men skal vi kjempe om gull hvert år så må vi opp med grunnlønna for de beste spillerne.
Det der sosialdemokratiske pisset på lønningene i Rosenborg kan ødelegge klubben for mange år fremover. Kan ikke holde på slik. Få opp lønningene slik at vi får tak i de beste spillerne. Slik at vi kan få kjøpt Doffen og Jarstein nå forran snuten på Vålerenga. Og i tillegg til at vi MÅ få tak i Reginiussen OG han Prödl. Vi må prøve oss på han østerrikeren igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 24.11.2007 19:20 Post subject: |
|
|
| Det er nettopp det å bremse med lønna som vil berge oss. En dag vil investorene skru igjen kranen og da vil en rekke klubber i Norge får store økonomiske problemer. |
|
| Back to top |
|
 |
bergert Rutinert

|
Posted: 24.11.2007 19:22 Post subject: |
|
|
Japp, hvor fornøyde tror du hardball var når M.A gikk gratis fra brann ? de punga vell ut en 8-10 mill for han.. Ser for meg at mange lag kan gå på en liten smell. Se på start nå da, mange spillere med høye lønninger og 1.div rykker de ikke rett opp kan de komme til å sliite. _________________ If something is hard doing, it's not worth doing |
|
| Back to top |
|
 |
Bullseye Rutinert

|
Posted: 24.11.2007 19:33 Post subject: |
|
|
Vel,nå kan det vel hende at i enkelte investorerers verden så er dette lommerusk og en artig hobby på fritiden.
Tap av investerte penger stjeler ikke akkurat nattesøvnen.
Jeg tror at om den rette rikingen bestemmer seg for at nå skal jeg faen meg legge til rette slik at laget mitt vinner tippeligaen,så klarer han det.
Å da vil det ikke hjelpe med moderate lønnssystemer.
Ikke misforstå meg nå, jeg heier på moderasjonslinja som det ser ut som rbk driver med for tiden,men vi har jo flere eksempler på at seriegull kan kjøpes for penger uansett hvor du er i verden bare den økonomiske viljen er der. _________________ Cantate Conflictus |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 24.11.2007 22:41 Post subject: |
|
|
All erfaring tilsier at investorfinansiering ikke blir noen varig løsning. Til og med Chelsea har sluttet å kjøpe alt manageren peker på - i starten var det ingen begrensninger på hvilke spillere man skulle ha til klubben. Leketøyideen holder ei stund, men til slutt finner man ut at klubben man prøver å hjelpe bare er et utakknemlig pengesluk. Både klubb og supportere regner det som en selvfølge at den som har stilt opp med penger før, skal gjøre det igjen.
Øystein Stray Spetalen var aldri interessert i fotball før han begynte å spytte inn noen millioner i Vålerenga fordi det var et artig eksperiment. På slutten prøvde han fortvilet å kvitte seg med aksjene sine for en tier eller noe slikt, da var han lei av å bli kjefta huden full fordi han ikke stilte opp med mer penger. Brann har Hardball, før det hadde de Vollvik, før det Rieber-familien og en drøss andre. Som fotballinvestor vil man aldri greie å mette forventningene, man girer bare opp for at de skal bli enda mer ambisiøse.
Så ja, jeg er enig i at denne karusellen vil få en bråstopp. Kanskje ikke neste år, men kanskje allerede i 2009 - når TV-avtalen skal reforhandles og TV2 innser at de har betalt overpris for et produkt de ikke greier å selge. Når investorene innser at pengene deres går til å kjøpe dyre spillere som ikke makter å gjøre klubben til noe annet enn en middelmådighet, og når klubbadministrasjonene blir for topptunge. Da er vi tilbake til situasjonen før 2004: Vi har drevet sunt i mellomtida, og kan plukke spillere klubbene ikke har råd til å lønne. Heia Knut Torbjørn. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 25.11.2007 00:55 Post subject: |
|
|
Svært godt innlegg, bolgebah!
Men igjen, Knut Torbjørn Eggen har svært lite å si i denne sammenheng, hvis han ikke forholder seg til styret og dagens bonusordning. Så er det rett å slett et hardt spark i ræva, da kan han ikke fortsette. |
|
| Back to top |
|
 |
Johnny W Veteran
|
Posted: 25.11.2007 01:52 Post subject: |
|
|
| Ballahl wrote: | | Men igjen, Knut Torbjørn Eggen har svært lite å si i denne sammenheng, hvis han ikke forholder seg til styret og dagens bonusordning. Så er det rett å slett et hardt spark i ræva, da kan han ikke fortsette. |
Hæ? |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 25.11.2007 02:49 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | Spillerne skal for øvrig ha 23-24 prosent av de 90 millionene RBK får CL-inntekter. |
Du er sikker på at billett- og tv-inntektene regnes med? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.11.2007 13:27 Post subject: |
|
|
| Det er jeg ganske på sikker på, ja. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 25.11.2007 16:52 Post subject: |
|
|
Johnny W,
bolgebah sier indirekte at KTE skal ha æren for at han ikke tilbyr middelmådige spillere (Bjørkøy) høy lønn.
Mens jeg sier, hvis han ikke forholder seg til styre, så er det rett ut. For det er styre som bestemmer hvor langt han kan gå når det gjelder lønninger. Og styre har altså laget den bonusordningen vi har idag. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 25.11.2007 17:36 Post subject: |
|
|
| Jeg vil påstå at jeg har temmelig god kontakt med styret i RBK, og en viss oversikt over hvordan de jobber, Ballahl. Det er ikke slik at Eggen har fått et notat spikret på kontorveggen om hvordan han skal skjøtte sitt verv og beskjed om at han får foten om han så mye som prøver seg på å fravike dette. Om han ønsker å tøye lønnsregulativene for en spiller, har han mulighet til det. Uttalelsene hans i denne saken er etter min mening et ganske tydelig uttrykk for en bilateral forståelse for overgangsideologi i RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 27.11.2007 00:18 Post subject: |
|
|
| Godt er det, da fortjener han isåfall litt skryt. Spesielt hyggelig er det at han satte sin forelskelse over JAB til side i denne saken. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.01.2008 20:15 Post subject: |
|
|
Akkurat som i Danmark har også Norge en særlig ’artistskat’, der hjælper især fodboldklubber med at lokke arbejdskraft til fra udlandet. Den internationale spillerforening, FIFPro, har ligefrem udnævnt Norge til skatteparadis nummer ét for europæiske fodboldspillere.
Årsagen er en ordning, der tillader nyankomne spillere at slippe med 15 pct. i skat i det år, de ankommer til Norge, lige som klubberne ikke pålægges arbejdsgiverafgift. Fidusen ved den norske kunstnerskat er, at spillere på længerevarende kontrakter ofte modtager et såkaldt ’sign on fee’ som en del af kontrakten. Ved at vægte dette engangsbeløb højere end de efterfølgende sæsoners løn, kan spillerne nyde betydelige skattelettelser på en stor del af deres samlede kontaktindtægter.
Hele saken: Nordisk skatteparadis |
|
| Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 03.01.2008 21:08 Post subject: |
|
|
| Var ikke Halvorsen ute og ropte noe om at det skattehullet skulle tettes, i forbindelse med budsjettet nå i høst? Noen som vet om det ble noe av, eller om det bare var tomt prat?(nok en gang) |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 03.03.2008 21:48 Post subject: |
|
|
| Hoftun: Hei alle nye spillere! Ikke la deg bli underbetalt i forhandlinger med meg. DU fortjener bedre! Vi har nylig oppjustert tariffene våre nemlig! |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 04.03.2008 00:21 Post subject: |
|
|
Jeg forstår poenget ditt, men han snakker om såkalte stjerne/klassespillere. Og det tror jeg faktisk de fleste vet. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 06.03.2008 22:36 Post subject: |
|
|
| Iversen hadde vel dobbelt CL bonus i fjor, så grunnlønna var vel nærmere 2,5 mill da? |
|
| Back to top |
|
 |
|