English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Individuelle ferdigheter
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2007 11:48    Post subject: Individuelle ferdigheter Reply with quote

Vi bør kanskje begynne å ha en egen tråd som omhandler individuelle ferdigheter nå? Da tenker jeg på teknikk, ballkontroll, pasningssikkerhet osv.

Vi kan nå starte med å ta for oss de to kampene mot Valencia. Aldri, aldri noen gang har et norsk lag innehatt så gode ferdigheter. Jeg vil påstå at midtbanen vår er i europeisk toppklasse for tida. Mål er selvfølgelig det største, men rett etter det kommer kjappe pasningskombinasjoner på ett og to touch. Gang på gang i disse to kampene har Sapara, Skjelbred, Tettey og Traore vist kombinasjoner jeg ikke trodde var mulig av et norsk lag. Det varmer noe utrolig.

Eurosport fører statistikk over mye, men det mest interessante er "Accurate Passes" og "Bad Passes". Skjelbred hadde i de to kampene totalt 65 pasninger og null bokførte feilpasninger. Det er jammen meg sykt. For en spiller.

Rosenborg - Valencia

Valencia - Rosenborg

Koeman runder av: - Vi prøvde å fighte tilbake, men de var så gode i kontringsspillet. Pluss at de forsvarte seg bra, og så gode ut med ballen.
Back to top
View user's profile Send private message
Katalysator
Veteran

PostPosted: 07.11.2007 12:06    Post subject: Reply with quote

Jeg har hengt meg opp i akkurat det samme, derfor setter jeg disse kampene svært høyt. For første gang er vi ballsikre i alle spillets faser. Vi blir aldri stresset og når vi klarer å spille oss ut med en-touch-pasninger omtrent fra egen femmeter og frem til en stor sjanse på andre siden av banen, blir jeg blank i blikket. Når man i tillegg ser at midtbanen har en gjennomsnittsalder på 21 år (18+20+21+25) så blir det enda mer imponerende.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 07.11.2007 12:22    Post subject: Reply with quote

OT, men i i følge den Eurosport-statistikken så tacklet midtstopperne våre tilsammen 1 gang. Gjør at jeg blir litt skeptisk til hvordan de teller.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2007 12:26    Post subject: Reply with quote

Jeg har sett slike statistikker flere ganger før, og det er alltid lite med taklinger. Det må vel gå på vellykkede sklitaklinger, og så vidt jeg kan huske, var det få av dem?
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 07.11.2007 12:32    Post subject: Reply with quote

Britene skiller vel på spesielt vis på interceptions og tackles kanskje?

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
DenRodeBaron
Proff

PostPosted: 07.11.2007 14:54    Post subject: Per Ciljan Reply with quote

Var det flere enn meg som la merke til den frekke lobben fra Per Ciljan til Dorsin(?) i kampen mot Valencia... De ble presset hardt, men den pasningen løste opp i situasjonen. Nydelig utført, PCS viser klasse om dagen!
Back to top
eporkg
Proff

PostPosted: 07.11.2007 15:04    Post subject: Reply with quote

65 pasninger og 0 feilpasninger over to kamper, fra per cilja, det er vel ikke så dårlig?
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 07.11.2007 15:48    Post subject: Reply with quote

PCS, Sapara og Traorè er nok våre beste på individuelle, tekniske ferdigheter, og Sapara et lite hakk foran grunnet sin dødballekspertise. Men alle disse er i europeisk toppklasse spør du meg.
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 07.11.2007 16:42    Post subject: Reply with quote

Skjelbred er helt utrolig. Null feilpasninger over to kamper mot Valencia er helt sykt.

Kvarme hadde forøvrig 40 vellykkede og null feilpasninger. Sterkt Tommel'n opp!
Back to top
Tommærn
Veteran

PostPosted: 07.11.2007 18:45    Post subject: Reply with quote

Skjelbred og Stoor imponerer med godt pasningsspill. Se på Stoor i forhold til Dorsin i den andre kampen. Stor spiller safe Smile
Back to top
JellyFish
Veteran

PostPosted: 07.11.2007 18:48    Post subject: Reply with quote

litt OT, men se den løse tonen i "live commentary" av hjemmekampen på yahoo. Morsomt hvordan hendelser i kampen blir beskrevet;
"Pretty even steven so far", "What is it about players named Traore? They all seem to have a talent for long-legged ineptitude in the tackle.", " I tell you what, Rosenborg are playing Valencia at their own game here."

Forøvrig også artig at de fører statestikk på pasning, taklinger o.l. Hadde ikke vært så dumt om også norske aviser kunne drever med det samme.
Strand
Veteran

PostPosted: 07.11.2007 20:19    Post subject: Reply with quote

Når man ser antallet feilpasninger fra Dorsin, kan man være glad for at han forsvinner.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 08.11.2007 13:41    Post subject: Reply with quote

Noe av det jeg liker best med spillestilen til Skjelbred, er at han bruker yttersida av foten hele tiden. Det har jeg virkelig sansen for, fordi det øker tempoet i spillet. Han er helt klart i verdensklasse når det gjelder å "flikke" ballen videre - som Ørjan Berg. Noe jeg har merket meg, er at Sapara nesten aldri bruker yttersida i særlig grad. Når det gjelder Tettey, så har jeg lagt merke til at han har blitt bedre og bedre til å bruke venstrefoten istedet for å legge den over på høyre, og det er bra, men det skal vel bare mangle på dette nivået også.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 08.11.2007 14:02    Post subject: Reply with quote

Det mest interessante - og som VIRKELIG viser ferdigheter med ball er BALLMOTTAK.

De beste spillerne har ofte IKKE ballmottak! i trange situasjoner. Man bruker ballens fart og retning, uten berøring, til å løse opp situasjoner (dog brukes det ofte kroppsfinter/ vendinger i disse situasjonene). Ballen spilles uten at den stoppes, som Attach nevnte ang Ciljans flikker.

Den store og selvsagte fordelen med å spille uten ballmottak (eller et retningsbestemt) er selvfølgelig at det blir et voldsomt tempo i spillet. Akkurat som det RBK hadde mot Valencia. Man skal være uhyre god ferdighetsmessig for å kunne spille slik. Derfor er jeg helt enig med dem som skriver at midtbanen vår holder topp europeisk klasse.

OT:
TIPS; ballmottak er ett av 5 kjernepunkter som landslagsledelsen for de yngre landslagene ser etter hos utespillerne.
amund
Junior

PostPosted: 08.11.2007 14:13    Post subject: Reply with quote

Manus wrote:
Når man ser antallet feilpasninger fra Dorsin, kan man være glad for at han forsvinner.

Isolert sett ser det ut som om det er stygge tall fra Dorsin, men du må huske at mange av pasningene hans kommer etter offensive løp på kanten som legges høyt inn i boksen. Det er ikke like enkelt å treffe mannen sin på slike innlegg som en tremeterspasning man triller ved bakken. Og for de som tenkte på det, så blir det feil å sammenligne med vår andre back (hhv. Strand og Stoor) da disse to ikke gikk på samme type løp som det Dorsin gjorde.

Slike tall som man ser her viser ofte tendenser, men det blir lett å se seg blind på dem.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 08.11.2007 14:38    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Derfor er jeg helt enig med dem som skriver at midtbanen vår holder topp europeisk klasse.

derfor er jeg uenig med deg når det gjelder kjøp av bjørkøy
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 08.11.2007 14:46    Post subject: Reply with quote

Robbie,
tror du Roar Strand kunne spilt godt på midtbanen for RBK mot Valencia?

Om du svarer ja,
bør du på nytt vurdere Bjørkøy til RBK.

Dessuten,
i Tippeligaen blir Sapara og Ciljan sparket ned og doset over av spillere som f.eks Kippe. Det er nettopp i tette tøffe kamper i TL jeg ser for meg at Bjørkøy vil være et supert kjøp. Det er ikke uten grunn at Riseth har vært viktig for oss på midtbanen.

Vi må først konsentrere oss om å vinne Tippeligaen igjen!
Recon
Legende

PostPosted: 08.11.2007 14:56    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Robbie,
tror du Roar Strand kunne spilt godt på midtbanen for RBK mot Valencia?

Om du svarer ja,
bør du på nytt vurdere Bjørkøy til RBK.

Du har noen jævla merkelige konklusjoner, kis.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 08.11.2007 14:56    Post subject: Reply with quote

vel, jeg tror ikke strand ville gjort en like bra jobb på midtbanen forgårs. han har rett og slett ikke ferdighetene til det.
han var også skøvet vekk til back og vingplass da vi hadde den ballsikre supermidtbanen i 1999 og 2000 med winsnes, skammels og berg

jeg er klar over hvordan vår midtbane blir behandlet i tippeligaen, men det betyr bare at vi må vi bli flinkere til å få spillet inn på våre premisser, også på bortebane. hjemme har vi klart det fint i år.

neste år er tettey, skjelbred og traore et år eldre. i den alderen de er i betyr det ganske mye.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 08.11.2007 15:52    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Dessuten,
i Tippeligaen blir Sapara og Ciljan sparket ned og doset over av spillere som f.eks Kippe. Det er nettopp i tette tøffe kamper i TL jeg ser for meg at Bjørkøy vil være et supert kjøp. Det er ikke uten grunn at Riseth har vært viktig for oss på midtbanen.

Vi må først konsentrere oss om å vinne Tippeligaen igjen!

Man kan ha (i alle fall) to hypoteser om hvorfor det laget som gruser Valencia ikke vant TL:
1) TomH-hypotesen er at fotballen i TL er så fysisk at man må ha andre spillere for å gjøre det bra i TL enn i CL.
2) Det ligger på det mentale planet.

Jeg tror mest på hypotese nr. 2. Jeg skjønner ikke hvordan spillere som har ferdigheter til å kjøre over Valencia ikke skal klare det samme mot feks LSK. RBK vant borte mot Dortmund og vant TL med Berg, Skammelsrud og Winsnes på midtbanen. Hvorfor var ikke denne midtbanen for lett for TL? I tillegg fungerte jo Riseth-taktikken dårlig i år.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 08.11.2007 17:08    Post subject: Reply with quote

Jeg tror mer på 3) En kombinasjon av begge de to ovenfornevnte... Wink
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 08.11.2007 17:09    Post subject: Reply with quote

Har også mest tro på en nr 3...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende

PostPosted: 08.11.2007 17:14    Post subject: Reply with quote

Hehe, en kombinasjon er nok også en mulighet ja. Jeg har uansett vanskelig for å se at noe som er bra nok for CL ikke skal være bra nok for TL.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 08.11.2007 17:15    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
OT:
TIPS; ballmottak er ett av 5 kjernepunkter som landslagsledelsen for de yngre landslagene ser etter hos utespillerne.

Og de 4 andre er?
Back to top
dotcom
Senior

PostPosted: 08.11.2007 17:18    Post subject: Reply with quote

De fire andre er løpsstyrke
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb