| View previous topic :: View next topic | 

| Author | Message | 

| 2mas Sjef

| 

|  Posted: 23.07.2007 23:52    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Litt økonomi for ikke-økonomer om redningsmannen til VIF: John Fredriksen |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Zorac Forumsjef

| 

|  Posted: 31.08.2007 23:45    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Nok en gang får jeg vann på mølla rundt min motstand mot eksterne investorer: 

| Quote: |  	  | Ryktene gikk om at det var Lillestrøms sportslige ledelse som sto bak sparkingen, men ingenting ble bekreftet den gang. 
 Nå letter LSK-investor Per Berg endelig på lokket.

- Jeg må nok innrømme at jeg argumentere veldig hardt for at vi skulle ta den forandringen (sparke Rösler - journ.anm.) så fort som mulig, sier Berg til TV 2 Sporten.

- Det var ganske turbulent, og man kan vel si at det var en belastning, legger han til.

[..]

- Men jeg brukte de mulighetene jeg hadde for å argumentere for mitt syn. Og det var at vi trengte en liten kursjustering i forhold til den måten som klubben som skulle spille fotball på, forteller han.

| 

Berg: Jeg fjernet Rösler

Det er slike situasjoner jeg er livredd for. Dette er en investor med hjertet og tilhørighet i klubben, så det er ikke bare en kynisk, pengegrisk herremann. Men han gikk altså inn og fikk fjernet en trener og lagt om spillestilen. Lillestrøms 4-4-2 var i mange år nesten like hellig som RBKs 4-3-3. Under Nordlie spiller LSK som kjent 4-3-3.

Selv om dette kanskje er et spesiellt tilfelle, kan det fort bli sånn at man også selger mye makt til en investor. Jeg vil at makta skal sitte i laget, styret og medlemmene.

| Back to top |  | 

|  | 

| attach Forumsjef

| 

|  Posted: 31.10.2007 07:03    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Jeg ser i Adressa at styret og Skutle vurderer eksterne investorer. Derfor var klubben nettopp i møte med Hardball-sjefen for å lære om opplegget. Artikkelen kommer nok på nett i morgentimene her. 
 Selv vet jeg faktisk ikke hva jeg synes om dette ennå. Det må synke inn. Ideelt sett hadde det beste vært å unngå dette, men vi må kanskje ta realitetene innover oss? Vi har jo ikke så mye frie midler lenger.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| torerik Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 07:14    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Hvordan er viktigere enn om. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Skammels10 Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 07:20    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Kan ikke si at jeg er direkte overlykkelig akkurat nå jeg heller. Finnes det ikke andre aktuelle investorer enn Hardball da? Må vi isåfall velge samme investor som rival Brann? |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| torerik Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 07:21    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Møtet var ikke angående et samarbeid med Hardball, bare et studiebesøk for å se hvordan bergenserene har gjort det. Berg avviste at Hardball ville samarbeide med noen annen klubb enn Brann. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| attach Forumsjef

| 

|  Posted: 31.10.2007 07:22    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Det er ikke slik at Hardball skal investere hos oss. De skal fortsette med Brann. Fyren var her kun for å lære klubben hvordan opplegget fungerer. 
 (Han er tilfeldigvis direktør i selskapet som samarbeider med Rosenborg om sporingssystemet også.)

EDIT: For treg igjen.
  |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Skammels10 Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 07:30    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Ah, men da så.  |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Hedning Legende

| 

|  Posted: 31.10.2007 08:40    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | 2mas wrote: |  	  | Litt økonomi for ikke-økonomer om redningsmannen til VIF: John Fredriksen | 
 Her snakker vi svin, i verdensklasse.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| attach Forumsjef

| 

|  Posted: 31.10.2007 09:27    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Da er saken på nett: Rosenborg møtte Hardball-sjef 
 - Vi må utvikle oss hele tiden, og se på hvilke muligheter som finnes. Et opplegg med eksterne investorer er helt klart aktuelt, sier Terje Svendsen.

- Det er såpass interessant at vi må se på det. Men det gjelder å finne balansen mellom kapitalen og innflytelsen, og ikke minst noen som er villige til å investere, sier Svendsen. Han ser frem til å høre mer om hvordan Hardball og Brann samarbeider.

- Omverden mener vi er søkkendes rike. Det stemmer ikke. Vi er solide, uavhengige og kan fortsatt drive som et idrettslag. Men det er viktig å se på andre muligheter, forklarer Svendsen.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| attach Forumsjef

| 

|  Posted: 31.10.2007 10:56    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Kan eller vil styret fritt begynne med bruk av eksterne investorer, som skal ha penger tilbake ved eventuelle salg, uten å ha fått årsmøtets godkjennelse først? Det er jo ganske fundamentalt. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Stano_11 Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 11:06    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Bra at Rosenborg ser etter flere løsninger på å skaffe seg spillere. Pengebinger på Lerkendal er ikke akkurat full. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Troinndern Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 11:07    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| For meg virker det som at det er noe riv ruskandes gæli i adminsitrasjonen, når en klubb som Rosenborg må vurdere å få inn investorer med dagens drift. Klubben håver inn penger som aldri før, virker det som. 
 Det er godt mulig jeg har missa radikalt et eller annet sted, men jeg har inntrykk av at penga flyr alle andre veier enn de bør om dagen.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| AndreasR Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 11:22    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | attach wrote: |  	  | Kan eller vil styret fritt begynne med bruk av eksterne investorer, som skal ha penger tilbake ved eventuelle salg, uten å ha fått årsmøtets godkjennelse først? Det er jo ganske fundamentalt. | 

Det lurte jeg også på. En skam for klubben om man må selg rævva si fordi man ikke kan økonomisk styring.

| Back to top |  | 

|  | 

| pelun Proff

|  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| AndreasR Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 11:37    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Bra tiltak av Blatter for en gangs skyld. _________________
 PÃ¥meldt
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| attach Forumsjef

| 

|  Posted: 31.10.2007 11:42    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Betyr det at Hardball-modellen må skrinlegges? 
 Det er isåfall bra for fotballen.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Recon Legende

| 

|  Posted: 31.10.2007 11:49    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | attach wrote: |  	  | Kan eller vil styret fritt begynne med bruk av eksterne investorer, som skal ha penger tilbake ved eventuelle salg, uten å ha fått årsmøtets godkjennelse først? Det er jo ganske fundamentalt. | 

Meget interessant poeng!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| AndreasR Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 11:58    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | attach wrote: |  	  | Betyr det at Hardball-modellen må skrinlegges? 
 Det er isåfall bra for fotballen.
 | 

Myren, sjekk opp!

| Back to top |  | 

|  | 

| Henri Legende

| 

|  Posted: 31.10.2007 12:01    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| For å si det på kidsas språk: Mad props til FIFA.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Konesseur Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 12:05    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Holde seg orientert om forretningsmodeller i fotballen er jobben til Skutle. Det er ikke utenkelig at Rosenborg kan innlede et samarbeid med et investeringsselskap under forutsetning at innflytelsen på klubbens indre virksomhet er uavhengig. Dette blir en vurderingssak. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| attach Forumsjef

| 

|  Posted: 31.10.2007 12:10    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | AndreasR wrote: |  	  | Myren, sjekk opp! | 
 Ifølge noen på VGD, så vil ikke investorer som Hardball berøres av dette da Brann eier spillerne selv.

Det stemmer sikkert, men jeg hadde ikke blitt lei meg hvis dette også hadde blitt ulovlig.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| 2mas Sjef

| 

|  Posted: 31.10.2007 13:24    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Ja, Hardball-spillerne er ansatte i SK Brann, og dermed er alt i orden. NFF har vært strenge på sånt lenge, og ga Lyn saftig bot da AS-et til Lyn, og ikke klubben, betalte lønn til spillere i fjor. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| AndreasR Veteran

| 

|  Posted: 31.10.2007 14:27    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Men hva med det for vår del. Er dette noe styret kan gjøre uten årsmøtets velsignelse? _________________
 PÃ¥meldt
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| senador Legende

| 

|  Posted: 31.10.2007 15:10    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Vi håver ikke inn penger. Klubben går i dunrende underskudd uten CL-millioner. De fleste pengene vi har tjent i CL vill gå til spillerkjøp, så lenge vi ikke har investorer. Da blir det ikke mye til stadionutbygging og andre viktige poster dessverre. 
 Jeg mener vi bør få inn investorer og se på det som en mulighet til å skaffe enda bedre spillere. Har man lyst til å fortsatt se RBK slå storklubber ute i Europa må vi ha spillere på et høyt nivå. Det gjør vi ikke med bare spillere til 4mill. Vi må ha et noen som koster over 10mill også. Dette har du ikke råd til når man går i -10 millioner i underskudd hvert år.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

|  |