View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 12.08.2007 00:29 Post subject: |
|
|
Quote: | For det andre må man handle inn spillere som har komplementære ferdigheter. Godfotteorien er ikke død, den ligger i øyeblikket bare i dvale pga. udugelighet . Nå må KTE ta tak i disse elementære tingene for å få RBK skuta på plass.
Vi kan ikke forvente å få en ny NAE , men man kan lære fordømt mye av å se på suksessfaktorene han var med på å skape. |
Skriver under på den! _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 14.08.2007 10:35 Post subject: |
|
|
Når Eggen jr. etter hvert får enerådende ansvar som sportsdirektør, er det uansett lave odds på at Bratseth blir å finne i en sentral rolle i umiddelbar nærhet.
– Det ville være idioti om det ikke ble bruk for kompetansen min, smiler Rune Bratseth.
Les mer: Vil fortsette i sentral RBK-rolle |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 14.08.2007 17:45 Post subject: |
|
|
Men lige præcis hvad er det Bratseth skal bidrage med?
Bratseth, som jeg ser det, har været meget god til at håndtere overganger. Forstået på den måde, at de for det meste har været holdt uden for medias søgelys og forespørgsler om nye spillere er blevet besvaret med "ingen kommentar". Så på området indenfor kontaktskrivning og henvendelse til spillere, fremstår han som yderst professionel.
Til gengæld har han ikke forstået at udvikle klubben videre på nogle helt nødvendige områder. Klassiske udtalelser som "vi har ikke brug for en talentspejder, vi har nok af agenter som ringer til os" var helt håbløse, hvilket de fleste også så, og som der heldigvis er rettet op på nu. Var det ikke også Bratseth som sagde at vi "max vil give 5 mil. for en spiller", eller noget i den dur? Under Høgmo fik vi jo også egen fysio-træner og et træningslab.
Hvad skal så være grundlaget for hans nye rolle. Vi har jo allerede en sportsdirektør og skal han ikke tage sig af det ovenfor nævnte?
Eller vil man måske bruge Bratseth til at forhandle kontrakter på plads med nye spillere, eller som en slags scout sammen med Torbjørnsen, eller hvad? _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 14.08.2007 18:05 Post subject: |
|
|
Max. fem millioner utsagnet kom vel fra Eggen? Så kan man jo spørre seg hvem som hadde hovedansvaret for at Morten Gamst-Pedersen, John Arne Riise og Ole Gunnar Solskjær ble bedømt til ikke å være gode nok for Rosenborg da de var på prøvespill... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 14.08.2007 18:14 Post subject: |
|
|
Rosenborg ville vel kjøpe Solskjær men bare for å leie han ut. Det var en av hovedgrunnene til at Solskjær valgte feil klubb etter Clausenengen. Hva gjelder Riise er jeg sjelegla han aldri endte opp her. Ville bare blitt mer styr med skrekkøgla Berit Riise løpende på brakka. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.08.2007 18:35 Post subject: |
|
|
Lurer på hvem som ville blitt ulven her?  |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 15.08.2007 08:45 Post subject: |
|
|
Bratseth vil være perfekt i en rollen hvor han får ansvaret for å kontakte spillere og skrive kontrakter. Der er han super. Det er jo overkill å bruke en klubbdirektør til å kontakte spillere og skrive kontrakter.
Andre (f.eks Tørum og Eggen) får ha en dialog seg i mellom på hvilke spillere/ kvaliteter klubben behøver. Thorbjørnsens oppgave blir å finne disse kvalitetene. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 15.08.2007 13:07 Post subject: |
|
|
Hvilke oppgaver har Bratseth nå i RBK? |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 15.08.2007 13:15 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Det er jo overkill å bruke en klubbdirektør til å kontakte spillere og skrive kontrakter.
|
Ja, det vil jo være et flott signal til ønskede spillere å sende håndtlangere til å signe dem. Det er nok fordi de har så lite å gjøre at Ferguson og Wenger f.eks reiser rundt og møter spillerne selv og henter de. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 15.08.2007 13:43 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Bratseth vil være perfekt i en rollen hvor han får ansvaret for å kontakte spillere og skrive kontrakter. |
Ærlig talt, fleiper du, TomH? Hold denne mannen laaangt unna kontraktsforhandlinger om han skal være med videre. Steffens avtaler er grelle eksempler, i tillegg til forlengelser av kontrakter med 35-åringer som knapt greier å stå på bena lenger. I tillegg kommer alle bomkjøpene fra 2000 som har kostet klubben i størrelsesorden 100-150 millioner. Nei takk  |
|
Back to top |
|
 |
jo Junior
|
Posted: 22.10.2007 02:26 Post subject: Rune Bratseth |
|
|
Steike, nå er jeg lei.
Jeg depper ikke over "tapet" av dorsin og finnen og vått hæv ju, men nå får noen legge skyld der skyld legges bør:
Rune Bratseth; hvordan er det mulig å miste seks spillere (f johnsen, helstad, solli, braaten, koppinen, dorsin) som holder bra norsk tippeliganivå og enda mer enn det – uten å få mer enn 20 millioner kroner igjen for dem? Samtidig som du klager over overpris på norske spillere?
les mer her:
http://www.innovox.no/ind...art_id=188
(sorry for egen tråd, 2mas, og for egenreklame. men jeg koker på mitt relativt korte norgesbesøk. må være lov til å banne...) _________________ jo |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 22.10.2007 03:52 Post subject: flere som kunne vært tatt med |
|
|
A Ødegård kom fra Sogndal for en pen sum (10 mill?) og gikk for langt mindre til Viking. Eguren ble nærmest fallbydd til hvem som helst, på tross av at han og Lago hadde mange landskamper for en nasjon høyere rangert enn Norge på UEFA-rankingen. Nå er Eguren en av de beste spillerne i Allsvenskan. Selv om RBK ikke får ut potesialet eller ikke gir spillere med talent tillit, så kan vel ikke prisen ha gått ned med så mange millioner på et år? Opsjonsavtalene som inngås i forkant av utleie virker ofte helt bak mål. Strømsgodset sitter vel med en slik opsjon på E Johnsen nå i øyeblikket. E Johnsen tilbake i landslagsdiskusjonen, fast på Strømsgodset, og vips så vil S ha Johnsen fast og betaler en pris som er en brøkdel av markedsprisen. Greit nok at en klubb får opsjon på kjøp, men prisen burde bli avtalt senere, ikke på forhånd. Så dårlige var ikke spillere som Eguren, Lago og E Johnsen.
Mht. Lago. Hvis RBK vet at han ikke får fornyet arbeids- og oppholdstillatelse, hvorfor ble han da ikke solgt i sommer? Er stallen så syltynn at man trenger ham som stallfyll for å ha rutinerte spillere på treningene og andrelagsspill? Lago burde fått sjansen nå i sommer, senest, og kun to afrikanere per kamp, da de har tendenser til Braaten-syndromet som ikke slår gunstig ut når alle spiller i samme kamp. Blir for mye ego. Tviler på at en Lago som hadde blitt vist tillit ville spilt mye dårligere enn Basma og Koppinen.
Til nyttår står man så igjen med Stoor/Strand, Nordvik, Basma og eventuelt Traore i forsvar. Basma er mest ment som en backup, å det trengs minst to nye stoppere, om ikke Riseth også skal flyttes ned og konkurrere om en stopperplass, men i så måte tynnes det ut på midtbanen... Nei, generasjonsskifet har så vid startet, men skulle vært unnagjort for flere sesonger siden. Og det er nok dessverre Bratseth, styret og direktørene som er ansvarlige for at mange av CL-millionene har forsvunnet i billige salg. En bedre pris for alle de som er solgt til underpris eller er Bosmanspillere ville ha muliggjort at man kan erstatte de som nå slutter, samt tilbudt en spiller som Koné en god lønn slik at han forlenger kontrakten.
Det burde vært en policy om kontraktsforlengelse senest ett år før inneværende konrakt går ut, eller så er det salg og kjøp av ny spiller som har kontrakt for 3-4 år, slik at trenerne vet hvilken stall de har å forholde seg til i litt lengre perspektiv, og at man unngår at spillere begynner å ha hodet helt andre steder enn å fokusere på RBK når Bosman-pengene blinkr i det fjerne.
Amatører.  |
|
Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 12.11.2007 22:15 Post subject: |
|
|
Jeg har ingen aning hvilke oppgaver Bratseth har i RBK nå, men det virker som om han kommer til å fortsette på huset.
Det eneste jeg kan tenke meg at han kan bidra positivt med, er sitt kontakt nett i Tyskland. Der er han tydeligvis respektert som en eks-storspiller, og scouting kunne kanskje vært aktuelt?? |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.11.2007 22:16 Post subject: |
|
|
Har du sett noen resultater av det nettverket på de siste 15 åra? Jeg har vondt for å komme på noe. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 12.11.2007 22:32 Post subject: |
|
|
Det har vært endel kjøp av gode, norske spillere under hans ledelse, men ikke kontinentale? Så du har kanskje rett, RB er moden for kirkekoret? |
|
Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 13.11.2007 07:01 Post subject: |
|
|
Bluenova<: Det du spør om er egentlig noe jeg også har tenkt lit på hva..hVa er egentlig Bratseths oppgaver? Går han rundt der og hever god lønn for ingenting eller har han noen oppgaver i klubben nå? Han skulle "lære" opp KTE i starten eller? og hvor lang er denne læringstiden? |
|
Back to top |
|
 |
bluenova Proff
|
Posted: 13.11.2007 09:20 Post subject: |
|
|
Noe sånt ja. Som jeg og andre har kommentert andre steder begynner det å bli vel mange gamle helter på brakka nå...
Helt greitt hvis de har "ordentlige" oppgaver, ødeleggende ellers. |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 16.11.2007 18:54 Post subject: |
|
|
Hadde ikke det vært en god ide å la Bratseth være kontraktsforhandler?
Jeg har fått inntrykk av at Bratseth er særdeles dyktig i disse situasjonene.
Bratseth kunne hatt ansvaret for fornyelse av kontrakter og samtaler med nye spillere/inngåelse av nye kontraker. Mulig dette ikke blir nok til å fylle en 100% stilling, men noen andre oppgaver må man da kunne klare å finne ifb med kontrakter. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 16.11.2007 19:49 Post subject: |
|
|
Få inn en trener så blir vi mer attraktive allerede og flere vil signere...tror usikkerheten rundt trenerspørsmålet gjør at spillere blir usikker. |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 16.11.2007 20:45 Post subject: |
|
|
Jeg synes det virker som det blir mange kokker og veldig mye søl med den "modellen" du presenterte TomH. Torbjørnsen skal finne spillerne, Eggen skal finne ut hvem vi skal kjøpe, og Bratseth skal forhandle? Hva skal hovedtreneren gjøre da? Hva er hans rolle i denne prosessen?
Det kan godt hende at Bratseth er dyktig i selve forhandlingssituasjonen. Men som sportsdirektør i RBK er det et faktum at han ikke har hatt lett for å få fingeren ut av en viss plass.
Å ha en ren "forhandler", synes jeg blir bare dumt. Forhandlingene får være sportsdirektøren og hovedtrenerens oppgave.
Hvis vi først skal gi Rune en klart definert rolle, så får det være å sende ham til Bremen som scout. Da har han ihvertfall noe å gjøre, og vi slipper å lønne ham for å drikke kaffe på Brakka. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 17.11.2007 18:43 Post subject: |
|
|
Hovetreneren har nok fint lite å gjøre med spillerforhandlinger, han har sannsynligvis ikke kompetanse og uansett ikke tid til å holde på med det. Hans involvering er nok begrenset til å mene noe om hvilke spillere/spillertyper laget trenger og være tilgjengelig for å ta en prat med spillere før de evt. signerer en (ny) kontrakt med klubben.
Å lykkes på overgangsmarkedet, og forsåvidt i forhandlinger med spillere som allerede er i klubben, kan nok være ganske påvirket av den totale kapasitet klubben setter av til dette arbeidet. Vi skal nå ha både guttelag, lag i 2. og 3. div, og et a-lag. Spillere skal ut og inn av disse lagene, og de som skal beholdes skal også skrive nye kontrakter jevnlig. Skal vi få tak i unge, gode spillere rundt om i landet må noen ha tid til å dra og prate med dem. Om Torbjørnsen drar opp aldri så mange potensielle kjøp av hatten, så må noen prate med dem også før eller siden. En klarer ikke følge opp flere tråder enn det man har folk til, og hver enkelt tråd kan ta lang tid å nøste. Mens man er opptatt med en blir de andre snappet opp av andre klubber.
Ekstra kapasitet på dette området kan være forskjellen på om f.eks. en Håvard Nordtveit havner i RBK eller England, fordi man har mer tid til å aktivt følge opp potensielle kjøp på et tidligere tidspunkt. Det handler ikke bare om å ha en masse speidere, deres jobb er bare å finne de rette spillerne og de kan bare ta prosessen til et visst punkt før noen andre tar over. Hvis Alex Ferguson og David Gill alene skulle håndtert alle forhandlinger som Manchester United er i, så hadde de neppe fått fatt i nevnte Nordtveit.
Jo flere kokker man er, jo lettere er det å få søl, men en bedrift som vil vokse må bare lære seg til å håndtere det. Jeg vet ikke hvordan oppgavene skal fordeles mellom Eggen, Hoftun og Bratseth, men jeg synes ikke det er tvil om at RBK trengte å vokse også i denne delen av organisasjonen. Om de er de rette personene, er en annen diskusjon. |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 17.11.2007 19:26 Post subject: |
|
|
Vemundo,
et godt og klartsynt innlegg.
Det er klart at det vil koste alt for mye tid for Eggen og Hoftun å alene styre med kontrakter/ samtaler. Personlig er jeg overbevist om at Bratseth vil være en ypperlig person å ha i en slik rolle. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 17.11.2007 19:45 Post subject: |
|
|
3 hundreprosentstillinger for dette er uansett overkill for det antall "samtaler" det er snakk om for en klubb av RBKs størrelse. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 19.11.2007 12:34 Post subject: |
|
|
Ser ut som de trenger en 100% stilling bare for å prate med Sollied.
Men det er vel mye annet enn å prate med spillere som de tre musketerene skal ta seg av, se bare på alt Høgmo fikk gjort den tida han var i klubben. Det er helt sikkert masse rom for forbedring. |
|
Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 19.11.2007 13:05 Post subject: |
|
|
Det kan godt hende at Bratseth har en god profesjonell tilnærming til forhandlingssituasjoner, men jeg er enig med de som sier at det ikke er nok til å fylle en 100 % stilling. Når vi først skal utvide den sportslige administrasjonen, så synes jeg vel behovet er større for å ha f.eks. 3 speidere enn å ha 3 sportsdirektører...... |
|
Back to top |
|
 |
|