| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 22.10.2007 01:02 Post subject: |
|
|
| Dere om det. Jeg syns det er patetisk... |
|
| Back to top |
|
 |
Jomer Rutinert
|
Posted: 22.10.2007 04:33 Post subject: |
|
|
jeg synes du er teit å... _________________ ultras nidaros |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 22.10.2007 10:54 Post subject: |
|
|
Flott bilde fra 2mas:
 |
|
| Back to top |
|
 |
spællåtmæ Veteran
|
Posted: 22.10.2007 11:07 Post subject: |
|
|
| jeg var på kampen i går, og synes de bengalske lysene var det eneste høydepunktet. all ros til gutta (jentene) bak dette, bra måte å fyre opp stemningen før kamp på. skader jo ingen ......... |
|
| Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 22.10.2007 16:11 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: | | 9, Thomas. 9! |
Han siste ble vel hanka inn før blussene gikk av, fordi en politimann sa "Flytt deg", og så gjorde han det ikke... |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 30.11.2007 16:25 Post subject: |
|
|
Sanksjonssak 34/2007 - Rosenborg BK
Doms- og sanksjonsutvalget i NFF finner det dokumentert at det blant Rosenborg BKs tilhengere var ulovlig bruk av pyroteknikk på tribunen, samt at det ble kastet av slikt materiell i forbindelse med Tippeligakampen Lillestrøm - Rosenborg 21. oktober 2007.
Utvalget bemerker at det ikke er tvil om at Rosenborg BK har et objektivt ansvar for sine tilhengere. Det vises til Sanksjonsreglementet, hvor det fremgår at det ikke stilles krav til skyld hos klubben, slik at klubben i praksis har et objektivt ansvar for overtredelser begått av publikum.
Utvalget ser alvorlig på ulovlig bruk av pyroteknikk. Pyroteknikk representerer et ikke ubetydelig faremoment, og både allmennpreventive og individualpreventive hensyn tilsier at forholdet må sanksjoneres.
Ved sanksjonsutmålingen legges det i dette tilfellet i skjerpende retning vekt på at bruken av pyroteknikk også omfatter kasting av sliikt materiell ut på spillebanen. Videre legges det vekt på at Rosenborg BK i sanksjonssak 25/2007 ble ilagt en bot på 10 000 kroner for tilhengeres bruk av romerske lys og røykbombe under Tippeligakampen mot SK Brann i Bergen.
Etter en samlet vurdering finner Utvalget at klubben passende kan ilegges en bot på 25 000 kroner.
Jeg har aldri forstått det der med at en klubb kan ha et slikt ansvar på bortebane. |
|
| Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 30.11.2007 16:27 Post subject: |
|
|
| attach wrote: |
Jeg har aldri forstått det der med at en klubb kan ha et slikt ansvar på bortebane. |
Det har ikke jeg skjønt heller. Da måtte jo Rosenborg i så fall ha vakter på tribunene og sørge for kontroll ved inngang selv da. Blir litt som om Oslo Sporveier skulle fått bøter hver gang noen snek på t-banen i stedet for at snikerne får bøter. _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no
Ultras Øyivinds |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.11.2007 16:31 Post subject: |
|
|
| Ble det brukt bluss i Bergen, slik som påstått? |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 30.11.2007 16:56 Post subject: |
|
|
Nei.
Det ble heller ikke, så vidt jeg vet, kastet noe på banen i flisbyen. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.11.2007 16:58 Post subject: |
|
|
| Da sviktet ikke hukommelsen min. Husket nemlig kun litt røyk, ingen ild. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.12.2007 21:09 Post subject: |
|
|
 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.01.2008 22:10 Post subject: |
|
|
| Må si at jeg ble litt overrasket over å se blussing på Store stå midt i Fragleberget i 93. Kunne ikke huske noe sånt. |
|
| Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 01.01.2008 22:50 Post subject: |
|
|
Jeg syntes det er tragisk at man skal bruke bengalske lys!
Det ødelegger jo for sin egen klubb! (jeg skjønner egentlig ikke hvorfor RBK for bøter for noe Kjernen gjør på BORTEkampene).
Også skaffer det et JÆVELIG dårlig rykte for supporterklubben Kjernen.
Syntes det kunne vært lov vis dem gjør det FØR/ETTER kampen, vis dem står helt fremmerst! eller helt bakerst! Ikke midt i folke mengden for og si det sånn!.
Men nå kastet Kjernen noe uttpå banen FØR kampen, det var noe sånn som smalt! |
|
| Back to top |
|
 |
Christian B Junior
|
Posted: 01.01.2008 22:53 Post subject: |
|
|
| attach wrote: |
Joda, det er egentlig nokså enkelt. Alle lover og reglement som er vedtatt og håndheves gjennom NFF er vedtatt av klubbene selv på fotballtinget. Der har de blitt enige om at gjestende lag har et objektivt ansvar for egne supporteres oppførsel. Det vil altså si at evt fakling på bortebane fra RBKs supportere kommer RBK til gode i form av en hyggelig liten faktura tilsendt til klubben fra NFF etter behandling i doms- og sanksjonsutvalget. Jeg har hørt nevnt på brakka at RBK i 2007 har betalt rundt 100.000 totalt i div bøter, hvorav over 50% av dette var supporterrelatert. Uten at jeg tar disse tallene for veldig god fisk. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 01.01.2008 23:12 Post subject: |
|
|
| rosenborg-gutten94 wrote: | Jeg syntes det er tragisk at man skal bruke bengalske lys!
Det ødelegger jo for sin egen klubb! (jeg skjønner egentlig ikke hvorfor RBK for bøter for noe Kjernen gjør på BORTEkampene).
Også skaffer det et JÆVELIG dårlig rykte for supporterklubben Kjernen.
Syntes det kunne vært lov vis dem gjør det FØR/ETTER kampen, vis dem står helt fremmerst! eller helt bakerst! Ikke midt i folke mengden for og si det sånn!.
Skal vi se,
1. RBK har ofte markedsført kampene sine på bilder av bengalske lys, og blant annet også BEDT oss om å blusse på visse kamper. Og hvor ofte ser man ikke når TV2, aviser etc skal hype kamper, at de viser bilder av tribuner hvor det brennes.
2. Det der med dårlig rykte har jeg aldri skjønt, så du er velkommen til å forklare i detalj for meg. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 01.01.2008 23:23 Post subject: |
|
|
| rosenborg-gutten94 wrote: | Også skaffer det et JÆVELIG dårlig rykte for supporterklubben Kjernen.
Dette er jo nærmest injurierende. Kjernen har ikke gjort en dritt. At personer som står blant bortefansen når Rosenborg spiller bortekamper fyrer opp et bluss kan vel vanskelig Kjernen lastes for? Det eneste vi gjør er å påta oss billettsalget til bortekampene, ellers har vi ingenting med hvem som står på dette feltet å gjøre. De som blusser gjør det på eget ansvar, også hvis de tilfeldigvis skulle være medlemmer av Kjernen. Hvis du tenker deg om skjønner du antakelig også at Kjernen offisielt aldri kan stå ansvarlig for noe som er såpass ulovlig.
Det har dog aldri hendt at Kjernen har reagert overfor medlemmer som har blitt tatt for blussing, men jeg kan ikke se at dette gjør blussinga til en Kjernen-handling.
Som Christian skriver har RBK måttet punge ut noen titusener fordi Rosenborg-supportere har blusset på bortebane, og jeg skjønner godt at de finner dette urettferdig. Samtidig har jeg varslet RBK om at Kjernen ikke tar noe økonomisk ansvar for slikt, da vi ikke kan ventes å ha kontroll på hvem som blusser eller ikke på bortebane. På Lerkendal har det ikke blitt blusset på flere år, men der fungerer også internjustisen utmerket.
Det kunne jo vært interessant å undersøke NFFs bøtelegging av klubbene opp mot lovverket, om klubbene har vedtatt disse reglene aldri så mye. |
|
| Back to top |
|
 |
SamBell Junior

|
Posted: 02.01.2008 13:49 Post subject: |
|
|
En vanskelig sak dette.
Bøtlegger en bortelaget kan en mistenke vaktene for å "ta lett på det" fordi det ikke betyr noe for egen klubb.
Bøtelegger en hjemmelaget kan det være en ekstra gulerot for enkelte bortesupportere.
Min løsning:
Gi like store bøter til begge lag.
Ikke alltid rettferdig, men mindre urettferdig enn enkelte andre varianter.
Brannmann Sam |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.01.2008 14:20 Post subject: |
|
|
Jeg tviler på at avtalen er juridisk bindende, ja, bolgebah. Nå kan jeg ikke henvise til en konkret lovparagraf, men at en klubb skal stå til ansvar for enkeltpersoner den ikke kan ha kontroll over, er ikke spesielt naturlig. Jeg er innforstått med at de har avtalt det og følger den avtalen, men det er ikke poenget mitt.
Den naturlige løsningen er at hjemmelaget blir bøtelagt for dårlig vakthold og at de enkeltpersonene som brøt reglene, får svi. Nå er det ingen fanesak for meg å ta folk som driver med pyro, men jeg synes dette er den logiske løsningen i forhold til hvem som gjør hva og har ansvar for hvem.
(Ikke at det trenger å ligge et juridisk ansvar hos hjemmelaget heller.) |
|
| Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 04.01.2008 09:32 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: |
På Lerkendal har det ikke blitt blusset på flere år, men der fungerer også internjustisen utmerket.
|
Nja...
Det spørs hva du mener. Men den ene gangen jeg så bluss ifjor var etter at kampen var slutt (akkurat slik som 94 ønsker seg). I tillegg var det knapt folk igjen på feltet også, og det var heller ikke noe farlig siden det ikke var så mange folk. Det skal sies at det kun var ett bluss.
Fikk RBK bot for dette tilfellet? (siden det var etter at kampen var slutt, og mange hadde gått) |
|
| Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 04.01.2008 09:57 Post subject: |
|
|
Hva er vitsen med å blusse etter kampen?
Her er for øvrig et bilde av blussinga etter noe som etter datoen å tyde er fra Viking-kampen i fjor.
 |
|
| Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 04.01.2008 10:31 Post subject: |
|
|
Ja, det der var vel den kampen jeg tenkte på.
Ble RBK bøtelagt siden det var etter at kampen var slutt? |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 04.01.2008 11:30 Post subject: |
|
|
Nei, RBK ble ikke bøtelagt for dette. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.01.2008 12:07 Post subject: |
|
|
Det skjedde vel etter kampslutt mot Odd i cupen?
TV2 filmet det, og bruker klippet stadig vekk - seinest i årskavalkaden denne uka. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 04.01.2008 12:38 Post subject: |
|
|
RBK har i alle fall jobba hardt for å finne ut hvem det var som blussa, og vi har gitt dem beskjed om at det navnet vil de aldri få fra oss - om vi skulle finne det ut sjøl. Det har de forståelse for, men de forventer også at vi ikke prøver å sabotere for dem i "etterforskninga" deres. En slik enighet synes vi er renslig og greit.
Jeg skjønner ikke helt hva det skal være å lage leven for, blusset ble fyrt av lenge etter kampslutt på et nærmest tomt stadion, men jeg skjønner at RBK må følge opp paranoiaen som brer seg fra UEFA og ned til nasjonalforbundnivå. Det globale fenomenet med at det er den pengesterke øvre middelklassen som skal lokkes til fotballkampene rimer dårlig med over gjennomsnittlig engasjerte supportere som fyrer av pyroeffekter rett som det er.
Det store paradokset er at det er brannfaren og risikoen for personskade som brukes som argumenter for blussforbud, men vi opplever at de få som våger å blusse gjør alt de kan for ikke å skade noen. De skjønner at den dagen en person blir brannskadd av et bluss, er det for alvor kroken på døra. Dét vil være påskuddet som overformynderiet trenger for å kjølhale og korsfeste alle ultras for "skjellig grunn til mistanke". |
|
| Back to top |
|
 |
|