English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Knut Tørum
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 95, 96, 97  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Prinsen fra Os
Senior

PostPosted: 10.10.2007 09:38    Post subject: Reply with quote

joko- wrote:
Virker som om kontinuitets argumentet blir brukt i hytt og pine, å det er et greit argument. Men det kan ikke stå alene som eneste argument, det føler jeg det gjør i Tørum sitt tilfelle.

Det blir vel litt urettferdig mot Tørum. Husk at han førte RBK til gull så sent som i fjor. Og det med en helt utrolig imponernede seiersrekke. Å skifte trener bare for å skifte trener har ikke noe for seg. Det koster penger og det blir skifting av spillere noe som i seg selv, som Brann-Copper sier, er kontraproduktivt.

Problemet til RBK er ikke treneren, problemet ligger i et forsvar som ikke holder mål, en midtbane som ikke er balansert og et angrep som trenger innkjøring.

Tørum har fornyet laget, spillere som Tettey, Traore, Konan og til en viss grad Konè og PCS er blitt faste brikker. Han har siklet etter nye midtstoppere i hele år, noe han ikke har fått. Der må Bratseth ta skylden.

Det hele endrer seg selvsagt om Sollied skulle bli ledig. Da er det løp og kjøp. Blir det ut med Tørum og Eggen jr som ny trener så gjør klubben nok en trener-tabbe.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 10:04    Post subject: Reply with quote

Jeg tror både Tørum og ledelsen i klubben ble litt handlingslammet i sommer når de ikke fant en stopper som de var helt sikre på ville slå til. Tror neppe Bratseth har ødelagt noe mer for Tørum i denne saken, enn Tørum selv eller noen andre. Uansett må sesongen evalueres og både trenere, styre, adm og spillere må vurderes nøye. "Alle steiner må snus". Flere aktører må bort viss ikke RBK oppnår suksess og framgang i neste sesongs TL. Det gjelder også Tørum. Klubben trenger likevel en viss ro nå, det har vært for mye gjennomtrekk i klubben nå på kort tid. Men framgangen må snart komme....
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 10.10.2007 11:54    Post subject: Reply with quote

Dette blir bare for dumt, Brady, hva i helvete vet du om hvordan noen av disse spillerne presterer på trening, hvordan holdning de har eller noe sånt? Høres jo ut som du kunne vært RBK-trener selv jo. Jeg tror nok Knut Tørum er nok bedre enn alle oss her inne til å vurdere spillere, selv om han kanskje ikke er den beste av trenerne, så stiller han nok fortsatt sterkere enn oss her inne, han er tross alt trener i Rosenborg.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 10.10.2007 12:22    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Han har også uttalt at kortstokken hans var mer enn god nok før seriestart. Da blir det for dumt å skylde på at spillerne ikke var bra nok når vinnerrekkene uteblir.

Som sagt mange ganger før så synes jeg ikke man skal legge så mye vekt på hva Tørum sa til media om spillerstallen før sesongstart. Tørum må jo prøve å overbevise spillerne og omgivelsene om at det er mulig å ta gull. Hvis Tørum før sesongstart hadde sagt "dette laget er ikke bra nok" så ville han garantert ha fått kritikk for at han plantet usikkerhet i spillergruppa.

Derimot bør Tørum helt siden han tok over ha sagt fra til Bratseth & co. om at forsvaret ikke er bra nok. Om han har gjort det vet vi ingenting om.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 13:31    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Dette blir bare for dumt, Brady, hva i helvete vet du om hvordan noen av disse spillerne presterer på trening, hvordan holdning de har eller noe sånt? Høres jo ut som du kunne vært RBK-trener selv jo. Jeg tror nok Knut Tørum er nok bedre enn alle oss her inne til å vurdere spillere, selv om han kanskje ikke er den beste av trenerne, så stiller han nok fortsatt sterkere enn oss her inne, han er tross alt trener i Rosenborg.

Selvsagt har Tørum det beste utgangspunktet for å vurdere spillerne, men det forhindrer ikke oss tilskuere å se hva som foregår i kamp og ha oppfatninger med det som grunnlag. På grunnlag av det virker det på meg som om ikke Tørum er spesielt flink til å vurdere spillerne. Det er jo ikke kun et par enkeltepisoder jeg har hengt meg opp i, men et mønster av tvilsomme avgjørelser.
Back to top
petko
Rutinert

PostPosted: 10.10.2007 14:26    Post subject: Reply with quote

Nå er det mange som mener at Tørum bør få mer tid på seg, og at vi ikke bør bytte trener enda en gang. Og det er jo i for seg greit at man ønsker å gi treneren tid ( som tidligere påpekt så mener at man må gi en trener 3sesonger for å se det ordentlige resultatet av den jobben han gjør). Kontinuitet er også viktig. Men for at man skal gi en trener såpass lang tid så må man være sikker på at det er rett man en har fått på plass.

Og i Tørum sitt tilfelle så er jeg veldig usikker på om han er det. Og da tenker jeg ikke så mye på resultatene han har hatt med laget så langt. Det som bekymerer meg er at Tørum i utgangspunktet ser ut til å ha en filosofi som skiller seg ut ifra den RBK som klubb har hatt og har uttalt at de skal ha. Da tenker jeg ikke så mye på formasjon og spillesystem, men mer på det faktumet at Rosenborg skal spille offensiv og underholdende fotball. Og det mener jeg at vi ikke lenger gjør. Hvor mange ganger har vi ikke sett at vi i slutten av kampene som vi leder med et mål eller to legger oss tilbake for å kontre! Dette er jo et klart brudd med tradisjoen som vi i Rosenborg har, om at vi skal male på uansett hva stillinga er. Det blir litt som når Høgmo uttalte før hjemmekampen mot HamKam ifjor om at vi skulle ligge lavt og kontre dem i senk. På Lerkendal! Mot HamKam!

Derfor så heller jeg mer og mer mot at vi bør skaffe oss en ny trener før neste sesong, selv om jeg mener at Tørum med årene kan bli virkelig god. For han er ikke den rette for oss.
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 14:52    Post subject: Reply with quote

Flott innlegg. Mye av det samme kan sies om de øvrige folkene i ledelsen.
Troilonge
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 15:46    Post subject: Reply with quote

Kontinutetsbærern til Rosenborg bør være en som spiller offensivt og underholdende, men det har vi da sett noen glimt av de månedene han har vært sjef så langt. Tørum er rett mann for jobben inntil videre. At det skurrer når han vil ha RBK til å ro inn 1-0 mot Odd er jeg derimot enig i.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 17:43    Post subject: Reply with quote

petko wrote:
Det blir litt som når Høgmo uttalte før hjemmekampen mot HamKam ifjor om at vi skulle ligge lavt og kontre dem i senk. På Lerkendal! Mot HamKam!

Og resultatet av taktikken ble en av de flaueste forestillingene på Lerkendal i fjor:

http://www.nrk.no/nyheter...k/1.488836

Høgmos forklaring på hjemmefadesen og den defensive taktikken: – Da vi kom under måtte vi flytte opp laget, men vi er ikke flinke nok til å spille med så høyt press.

Husker at Perry også la seg på ultradefensiv taktikk hjemme mot LSK i 2005, der RBK-spillerne sto som limt fast på egen 40-meter. Slik gikk det:

http://www.rb.no/lsk-maga...vice=print

Problemet med trenerne som har vært innom Brakka de siste årene, er at de har vært feige som faen.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 17:57    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...e91949.ece

Har ikke så mye med Tørum å gjøre men det hadde vært interssant å vite hvordan formen til spillerne som skal dit er i morgen...
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 18:07    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Det er jo ikke kun et par enkeltepisoder jeg har hengt meg opp i, men et mønster av tvilsomme avgjørelser.

Selvfølgelig gjør du det. Du har jo systematisk lett etter feil det siste halvåret. Da finner du selvfølgelig det du leter etter.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Brady
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 18:14    Post subject: Reply with quote

oxbailla wrote:

Problemet med trenerne som har vært innom Brakka de siste årene, er at de har vært feige som faen.

Man kan like godt si at det er typisk norske trenere. I Norge var Nils Arne Eggen enestående i sitt syn på fotball, og jeg er redd for at utenom Trond Sollied så vil vi ikke finne noen annen norsk trener som kan gjøre RBK til noe mer enn bare et norsk vake-blant-topp-5-lag.

Og da hjelper det ikke med kontinuitet. Det må også ligge en visjon og egne ideer om spillestil bak, og jeg stiller meg sterkt tvilende til at Knut Tørum har utviklet noe spennende i den retningen etter å ha vært trener i så få år som han har. Samtidig bør spillestilen være offensiv og morsom å se på, ettersom tradisjonen er slik den er i RBK. Dette går ikke veldig godt sammen med den spillestilen de aller fleste norske trenere har lært er det eneste riktige.

Man kan godt si at de er feige og mangler guts, men det er like mye kunnskapen om hva som virker og troen på at det fins andre veier til målet enn det typisk norske som mangler.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 18:18    Post subject: Reply with quote

Thor Arild wrote:

Selvfølgelig gjør du det. Du har jo systematisk lett etter feil det siste halvåret. Da finner du selvfølgelig det du leter etter.

Du kan jo komme med eksempler på nye ting Tørum har prøvd ut i år, mht spillere, plassering av spiller eller spillesystem, som ikke har vært fremtvunget av skader, karantene eller mangel på løpskraft?

Og hvor vellykket har dette vært? Så kan du begynne å spørre deg selv om hvilke planer som egentlig lå bak? Og hvorfor?

Sentral midtbaneposisjon fra og med januar og utover er en fin plass å starte....
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 10.10.2007 18:48    Post subject: Reply with quote

Tørum sa vel også tidligere i år at Tettey virkelig skulle satses på som anker. Til og med Riseth mente det var bedre å satse på Tettey der enn ham selv.

Begynner å bli lei denne vinglinga, som stort sett skjer på de plassene vi har best spillere. Nå har vi riktignok ikke så mange alternativer i forsvaret, men dog. Jeg mener midtbanen Ciljan-Tettey-Sapara er (en av) TLs beste, men dette er er kanskje det leddet det veksles mest i, til tross for at vi ikke har så mange midtbanespillere heller. Den yngste versjonen av midtbanen fører osgå til mye artigere spill. Mye av grunnen til at vi må spille en del med Vidar som anker er - som det har blitt nevnt til det kjedsomme - at vi har for dårlig midtforsvar. Men jeg vil nå heller ha et underholdende og litt risky angrepsspill, enn et lag som trygger inn 1-0 mot drittlag på hjemmebane. Uansett er ikke midtforsvaret vårt godt nok til å holde unna om vi kjører alle mann i forsvar heller. Derfor mener jeg Tørum bør spille inn et lag med langsiktig mål før øye, og unngå så langt det er mulig å starte med gamlinger/folk på vei bort. Det å sette Ciljan på vingene (han har vel spilt på begge sider i år) er håpløst (han sier jo selv i intervjuer at han ikke vet hva han skal gjøre der ute), og det er å drite i fjeste på Eggens suksessoppskrift med at spillere til enhver tid skal spille der de er best, eller ikke spille i det hele tatt.

Man ser jo også problemet rundt afrikanerene. Traorè spilte mye i starten av sesongen, og var lovende allerede da. Så ble han benka. Konan begynte på benken, men fikk tillit etterhvert. Han svarte så med å skåre 5-6 mål på få kamper, for så å bli benka igjen. Konè, som etter rapporter, rykter og utsagn å dømme var god på trening i hele vår (i samme segment som Tørum uttalte noe sånt som at "de må vise hva de duger til på trening før de får spille" til andre spillere), men ble satt bak både Iversen og Konan som midtspiss, til resten av laget mente nok var nok. Han fikk så mye tillit ved å innfri nærmest momentant, og har vært vår mest målfarlige spiller i høst. Så ble han benka igjen etter et par-tre dårlige kamper, til fordel for Iversen som leverte bra mot Fredrikstad, hvilket var en av de få kampene han har levert i i år.

Tørum prøver desperat å finne tilbake til suksessen ved å kjøre en del av samme oppskrifta han lykkes med i fjor. Iversen og Riseth skal på banen så godt det lar seg gjøre, og fjoråret var vel også kanskje grunnen til at folket på brakka med en gang Braaten stakk uttalte at de måtte ha en erstatter, selv om man hadde bra med vinger i stallen.

For meg virker det som Tørum per nå har få strenger å spille på når det gjelder spilleruttak i forhold til sin strategi, og tenker alt for mye kamp for kamp i stedet for langsiktige løsninger med yngre spillere. Traorè på venstreback, Tettey som anker og Nordvik som stopper skulle spilt langt mer enn det de har gjort hittil. Det tar tid å spille inn une spillere, men det er på sikt håpløst å spille med de gode gamle så lenge det er mulig. Tørum må lage sin egen kontinuitet i denne fasen med generasjonsskifte, i stedet for å leve på forgangernes.
Brady
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 18:54    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Tørum sa vel også tidligere i år at Tettey virkelig skulle satses på som anker. Til og med Riseth mente det var bedre å satse på Tettey der enn ham selv.

Det var vel først etter at han hadde prøvd alle tenkelige muligheter sentralt først, og etter at Tettey som siste utvei viste seg å være et ok alternativ.

Det var altså ikke noe Tørum hadde sett på trening og konkludert seg frem til, men et resultat av nødvendige omrokkeringer pga skader/karantener som gjorde at han følte seg trygg med Tettey.

Det samme kan man si om Koné som midtspiss.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 10.10.2007 19:06    Post subject: Reply with quote

Konè er nesten enda drøyere. Tettey er tross alt i utgangspunktet en omskolert indreløper, og kan fortsatt brukes der. Han blir med andre ord ikke henvist til benken dersom han ikke spiller anker. Det ville nok uansett vært bedre for han å spille fast i èn rolle, da. Er tross alt noe omstilling å spille defensiv ballsentral i en kamp, for så å spille offensiv løpsmaskin neste.

Men Konè har aldri vært noe annet enn midtspiss. En knakende god en også, noe han tydeligvis har vist selv til Tørum. Så vidt jeg kan huske, har det aldri vært noe annet alternativ med Konè enn spiss, benk eller tribune. Det at det måtte (for en gangs skyld) kollektiv laginnsats til for at det som viser seg å være en av TLs beste spisser til å få prøve seg i det tidsrommet hvor den foretreukne spissen var ute, er helt hårreisende. I slike øyeblikk er jeg seriøst og alvorlig tvilende til Tørums enve til å se potensiale og ta rette valg.
dags
Veteran

PostPosted: 10.10.2007 22:41    Post subject: Reply with quote

Det kan sikkert sies mye positivt om Tørum, og vi må unnskylde han litt med at klubben på et merkelig vis har klart å unngå å forsterke spillerstallen i særlig grad etter fjorårets seriegull.

Men, og det er et stort men; en trener som virker nærmest desperat etter å beholde Kuka Koppinen og Christer Basma etter hva de har bidratt med i årets sesong, må man da nesten mistenke for å være lam i minst en hjernehalvdel.
nastynick
Rutinert

PostPosted: 10.10.2007 22:52    Post subject: Reply with quote

100% enig med Zorac angående Koné...
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 10.10.2007 22:55    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig har ikke Tørum fått de beste arbeidsforholdene i og med at man nærmest gikk i minus på overgangsfronten i sommer. Jeg dømmer han heller ikke for den biten. Men jeg dømmer han utifra hva han gjør med stallen han råder over. Og der synes jeg det er mye drøyt.
senador
Legende

PostPosted: 19.10.2007 11:19    Post subject: Reply with quote

Greit at vi ikke skal skylde på Tørum for at spillere forlater klubben. Men hadde vi hatt en topp internasjonal trener tror jeg situasjonen hadde sett annerledes ut med tanke på å beholde og få spillere.

Tørum er egentlig ikke et stort og respektert navn i Norge. Det er også et problem for storklubben RBK.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 19.10.2007 11:27    Post subject: Reply with quote

Et meget godt poeng, senador. Spillere som skal hit må jo føle at de kommer til et sted der de vil utvikle karrieren sin og bli bedre spillere, og da har troen på treneren mye å si. Og har du ikke all verden med resultater å vise til bør du iallfall ha karisma og en 'larger than life' personlighet. Det kan man vel ikke akkurat si at Tørum har.
Back to top
Prinsen fra Os
Senior

PostPosted: 19.10.2007 11:50    Post subject: Reply with quote

Tja. Når du signerer for en klubb så er det flere ting som spiller inn for en spiller. Klart det kan være bonus med en karismatisk trener, men jeg vil tro alle disse punktene er viktigere:

- Lønn
- Utfordring (les: CL)
- Trivsel/boforhold/klima/familie
- Tiltenkt rolle i laget
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 19.10.2007 15:37    Post subject: Reply with quote

Det virker som det er kun lønn det står på både hos kuka og Dorsin. Det betyr at RBK har ikke noe annet å tilby som betyr mye. Dette kan være en trener som er respektert og kankende god for eksempel.
Back to top
TAF
Veteran

PostPosted: 19.10.2007 17:14    Post subject: Reply with quote

Jeg tror de aller fleste fotballspillere er klar over at trenere er forbruksvare i moderne fotball. De færreste vil risikere å dra til en klubb fordi de liker treneren, og så blir treneren avsatt en måned etter. Det skal en rimelig merittert trener til for at hans nærvær veier tyngre enn alt annet - de aller fleste norske fotballspillere hadde for eksempel lyst til å trene under NA Eggen.

Det er nok en del andre ting som veier tyngre - for de fleste spillerne tror jeg det er egenutvikling og muligheten til å vise seg frem på høyest mulig nivå som er hovedfokusen. Sånn sett er dessverre ikke RBK den mest lovende klubben å gå til lenger:
- sett utenfra ser RBK ut til å være ferdige med en lang gullperiode, og er for øyeblikket en klubb som sliter, og som har en uviss fremtid.
- vi spiller riktignok CL i år, men ikke til neste år, og hvis ikke drastiske forbedringer skjer - kanskje ikke på flere sesonger.
- Tippeligaen er kanskje ikke en så attraktiv liga som TV2 vil ha oss til å tro?

Jeg har lenge hatt troa på Tørum som hovedtrener i RBK. Jeg har ikke helt gitt ham opp enda, selv om troa begynner å bli litt frynsete i kantene. Men jeg er uansett glad for at han alene ikke skal trekke nye spillere til RBK, for da lurer jeg på hvem som ville kommet.

(EDIT: Faen for et rotete innlegg.)
Back to top
jadda
Veteran

PostPosted: 21.10.2007 20:56    Post subject: Reply with quote

RBK ligger for øyeblikket under 4-1 for LSK. Det virker overhodet ikke som om det er noen som helst slags plan over spillet. Vi henger ikke sammen kollektivt defensivt, og vi har overhodet ingen flyt offensivt. Spillerne ser ut til å fly rundt der som hodeløse høns. Innimellom er de tilfeldigvis på rett plass til rett tid, slik at det blir mulig å få til en kombinasjon eller to, men stort mer blir det aldri.
Dette er trenerens oppgave å gjøre noe med!

Enten har Tørum ingen plan, evt ingen evner til å formidle den. Det er ille. Eller så har spillerne sluttet å tro på det budskapet han kommer med. Det er mye værre.
Uansett hvilken av de to som er tilfellet må Tørum nå gå. Jeg ser rett og slett ingen mulighet til at han kan fortsette slik situasjonen har blitt. Ja, han er en sympatisk fyr og han kan helt sikkert bli en god trener en gang, men ikke nå og ikke på Rosenborg.

Derfor håper jeg han selv tar til vettet etter denne kampen og trekker seg. Hvis ikke bør klubben ta affære å gi ham en klam fot i rævva umiddelbart.

At årets serie går til helvete er forsåvidt greit nok, det er det ikke mer å gjøre med uansett, men med tanke på fremtiden er det viktig å signalisere for dagens spillere og potensielt nye at man er villige til å ta nødvendige grep på trenersiden.
Jeg tror f.eks at Dorsin enda ikke er tapt for klubben gitt at det skjer endringer på trenersiden.
Og i dag har Dorsin paradoksalt nok vært en av lagets beste spillere...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 95, 96, 97  Next
Page 67 of 97

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb