English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2007
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kristobal
Legende

PostPosted: 04.09.2007 00:18    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Eks:
La oss si at Sapara får 20 målpoeng (mål + assists) i løpet av en sesong og at Bjørkøy får 15 målpoeng. Med Bjørkøys innstilling til defensivt arbeid vil han alene forhindre langt mer enn 5 mål baklengs

Når vi ser bort fra straffesparkene som Bjørkøy har tatt står han med 4+1 målpoeng i år.

Sapara står med 4+9.

Et mer riktig regnestykke på en sesong (hvis forholdet er det samme resten av sesongen) vil være 18 for Sapara og 7 for Bjørkøy, straffene ikke regnet med. Hvorvidt de defensive kvalitetene til Bjørkøy kan veie opp for 11 baklengs som kommer som følge av Saparas dårlige defensive kvaliteter er jeg sterkt tvilende til.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
jadda
Veteran

PostPosted: 04.09.2007 00:27    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Zorac,
helt enig med mye i innlegget ditt!
Det er viktig at man får inn spillere med spisskompetanse på samspill/ lagarbeid og ikke bare individuelle ferdigheter.

Sapara er som regel elendig defensivt. Det er også derfor jeg sier at Bjørkøy vil kunne erstatte Sapara:
bla, bla, bla...

Bare for å være sikker på at jeg vet hvem vi har med å gjøre her...
Du er den samme TomH som på det VARMESTE har anbefalt både Koppinen og ikke minst Essediri, sant...? Razz

Tror kanskje at jeg vil beholde Sapara, jeg... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran

PostPosted: 04.09.2007 10:18    Post subject: Reply with quote

Han anbefalte aldri Essediri, han skrev at han ikke viste hva han sto for.
TomH har anbefalt Bernier og Reginiusen på det varmeste, noe en kanskje ikke kan være så uenig i.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 04.09.2007 11:30    Post subject: Reply with quote

Takk Manus! Very Happy

Jadda, selv om jeg bor i Tromsø betyr ikke det at jeg anbefaler ALT herfra. Wink

For å være helt klar når det gjelder Koppinen, så synes ikke jeg at han er like håpløs som så veldig mange andre her inne. Han hadde helt sikkert kommet enda bedre til sin rett hvis en hurtig spiller kunne spilt sammen med ham. Da kunne Koppi i større grad vært den som gikk frem å støtet. Han passer godt til en slik oppgave.
Brady
Veteran

PostPosted: 04.09.2007 15:28    Post subject: Reply with quote

Høgmo syntes for et par år siden at Koppinen var en hurtig spiller.

Høgmo-skryt

Koppinen skrev torsdag under en trårskontrakt med Rosenborg, og Høgmo er overbevist om at trønderne får en solid defensiv forsterkning.

- Bare se på den farten han har. Og han har en helt vanvittig råskap i én-mot-én dueller. Han taper de så å si aldri, sier Høgmo.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 04.09.2007 15:37    Post subject: Reply with quote

Hurtighet kan også sees på to måter. Eksplosiv hurtighet og mer langtrekkende hurtighet.

Bjørn Otto Bragstad vs Mini Jacobsen på 40 meter tror jeg faktisk hadde gått i Bjørn Ottos favør. Men Mini var så utrolig rask på de første meterne som gjorde at han alltid kom seg foran forsvarerne og skar inn foran dem slik at det var vanskelig å ta fra ham ballen uten å felle ham. Bjørn Otto løp fort han, når han bare fikk opp dampen...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Brady
Veteran

PostPosted: 04.09.2007 15:42    Post subject: Reply with quote

... det var vel mer at Mini var så liten at de ikke så ham de første metrene Wink

Men joda, Bragstad fikk opp en bra marsjfart når han bare fikk kommet i gang, uten at jeg syns Koppinen er noe eksepsjonelt hurtig verken på korte eller lange distanser.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 04.09.2007 16:23    Post subject: Reply with quote

Kan Koppi ha blitt tregere pga alle skadene?
Han er jo vitterlig ikke hurtig i dag og det tror jeg at Høgmo også ser.
Brady
Veteran

PostPosted: 04.09.2007 17:00    Post subject: Reply with quote

Det kan godt være, TomH. Han kan iallfall ha mistet en del eksplosivitet.

Men du vet vel bedre enn oss andre her inne om Koppinen virket hurtigere i Tromsø-tiden.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 04.09.2007 17:44    Post subject: Reply with quote

Brady,
dessverre er jeg ikke i stand til å ha noe særlig godt svar på akkurat det. Det vil gå litt på magefølelsen og det jo ikke godt nok...
2mas
Sjef

PostPosted: 22.09.2007 13:49    Post subject: Reply with quote

– Vi har hatt to flaskehalser i år, forklarer trener Knut Tørum.

– Den ene er at vi ikke er kyniske nok i egen 16-meter. Den andre er at vi har vært en blanding av udyktige og uheldige i motstanderens 16-meter. Man pleier å si at hell og uhell jevner seg ut i løpet av sesongen, men jeg synes den ene kontoen er større i år, mener treneren, som likevel ikke vil skylde på uflaks.

Les mer: Nitrist statistikk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 24.09.2007 00:24    Post subject: Reply with quote

Thor Arild wrote:
Kanskje grunnen er at ikke alle er like opptatt av raske resultater, men å bygge et nytt storlag som kan bli topp 30 i europa. Det tar tid å bygge fundamentet.

Det er en kultur i klubben som har gjort at den har råtnet fra innsiden. Det meste har vært feil. innavl fra sponsorer i styret, uduglig ledelse ellers i klubben. Det som reddet klubben gjennom 20 år, er Eggen. Han hadde en finger med i ALT som skulle gjøres. Alt fra snøbrøyting til utbygging av brakka. Eggen bestemte alt.

Dette gjorde at de som satt/sitter i styre og stell på brakka, ikke har trengt all verdens kompetanse. Det fikk vi smertelig erfare når Eggens arvtaker trakk seg som trener. De ansatt assistenten - som igjen fikk sparken. Så ansatte de assistenten til assistenten - Som fikk sparken. Så ansatte de Høgmo. Nok en stor feil. Høgmo gjorde mange fantastiske ting for klubben. Men han skulle nok vært Sportsdirektør.

Tørum tok over, og har vist seg som en god trener sammen med Rambo. Han er godt likt blandt spillerne. Sapara har uttalt at Tørum er den beste treneren han har hatt. Koné uttalte at han scorte for Tørum i kveld. Dette samtidig som at sportsdirektørene ikke akkurat har lagt forholdene til rette (ikke maktet å hente noen forsterkninger i sommer), gjør at jeg vil at Tørum skal få minst et år til på seg.

Vi må ha kontinuitet. Det var en annen viktig årsak til suksessen på 90-talllet. Da kan vi ikke sparke treneren hvert år.

Her er jeg enig med deg i det meste, Thor Arild. Men bare for å ta det litt videre:

Jeg tror de fleste er enige i at kontinuitet er en suksessfaktor. Det helt sentrale er å ha kontinuitet med personer som enten har den nødvendige kompetansen eller kan tilegne seg den i løpet av relativt kort tid. Vi er helt avhengig av at det sportslige apparatet har kompetansen som trengs til å få Rosenborg til å spille best mulig fotball. Det hele starter hos oss, klubbens medlemmer, som må velge inn kloke personer i Rosenborgs styre. Styret må ha kompetanse i forhold til å ansette sjefer med kompetanse innenfor sine virkeområder. I forhold til det sportslige må vi ha en sportsdirektør som har kompetanse i forhold til å finne de riktige trenerne og spillerne. Likevel er treneren den absolutt viktigste personen i en fotballklubb, fordi alle næringer i en klubb avhenger av at laget presterer godt. Det er lett å se at konsekvensen av dette er at det optimale er å ha den riktige kompetansen i alle ledd. Det gir de beste premissene for å oppnå gode prestasjoner i alle klubbens avdelinger.

Utfordringene oppstår når vi har et lag som ikke presterer godt nok. Hva er årsakene? Har sportsdirektøren ikke sørget for at vi har de riktige spillerne? Er treneren den rette til å utvikle laget videre? Har han tillit innad i klubben? Krav fra media og supportere gjør at det i en slik situasjon hele tiden er en hårfin balansegang mellom kortsiktig suksess og langsiktig tenkning.

Lettere blir situasjonen ikke når klubbens ledelse gir uklare signaler om klubbens planer for utvikling i tiden fremover. Mange utenforstående savner en rød tråd både i form av uttalelsene til media og ikke minst form av nyansettelsene av evt. direktører, trenere og spillere for riktige posisjoner på banen. Dette kan spre en usikkerhet hos utenforstående i forhold til kompetansenivået til sentrale skikkelser "på brakka", noe som neppe gagner klubben. For ikke å fremstå som vinglete eller usikre har klubben har et nærmest desperat behov for å vise solid lederskap i tiden fremover, i kraft av handlinger og uttalelser med rot i fornuft, kløkt og innovasjon.

Etter en sesong med underprestering i serien, er vi nå i en situasjon hvor treneren har havnet i fokus. Spørsmålet er om det er supporterne rundt eller klubben innad som har sørget for at han har havnet der.
Fortunate
Junior

PostPosted: 24.09.2007 21:31    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...e90684.ece

"...RBK nå har spilt 52 seriekamper (!) på rad uten å ha sett det røde kortet. "

Ikke heldig at dette blåses opp i media. Gjett om dommerne skal motbevise noen form for favorisering av RBK. Det er bare å sette penger på rødt kort i neste kamp Wink
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 24.09.2007 22:27    Post subject: Reply with quote

Sier vel litt, men må vel innrømme at Konè fort kunne brutt den rekorden i går...
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 24.09.2007 23:37    Post subject: Reply with quote

Konè skulle selvsagt vært utvist i går, noe han også er mann nok til å inrømme selv. Det har desverre blitt sånn i norsk fotball at det er omtrent umulig å få direkte rødt på taklinger. Noen som husker andre enn Fevang som har fått direkte rødt på anne enn felling av siste mann, usportslig opptreden i form av etterslengere/fysisk angrep og så videre? Det har vært altfor mange av de taklingene i år. Tarik fikk vel to rødt kort-taklinger mot seg på de første 2-3 kampene uten at noen fikk det, Fevang skulle hatt et mot Glimt i cupen, Eirik Bakke skulle hatt en her for et par uker siden og Konè i går, for å nevne noen. Det bør egentlig slåes mye hardere ned på dette enn holding, felling av siste mann osv. Disse situasjonene er "bare" usportslige, mens taklinger som Fevang, Bakke og Konè utførte er direkte helsefarlige.

Men nå føler jeg jeg drar debatten over i noe som hører til i en annen tråd.
Uansett meget positivt, disiplinert og fair at vi forstetter å takle mer eller mindre reint.
petko
Rutinert

PostPosted: 28.09.2007 18:15    Post subject: Reply with quote

Igjen ser vi at Tørum velger det "trygge" ved å spille med Riseth på midten, (mtp. FFK-kampen). Men jeg skjønner ham godt. Riseth har vist at han takler den defensive rollen best, av de som er i stallen per dags dato. I tillegg så blir balansen i laget bedre, enn f.eks. ved å spille med Tettey sentralt og Skjelbred som indreløper.

Men vi vet alle at Cilja snart må få spille fast skal han kunne utvikles til den storspilleren vi alle vet at han har potensialet til å bli. Dermed så er Tørum presset i denne situasjonen. For at laget skal ha størst sjans til å vinne de resterende kampene så må Riseth spille sentralt, hvis vi skal fortsette å spille men en defensiv på midten. Men dette går da utover Skjelbred. Og slik jeg ser det så må Ciljan få spille fast for at han skal utvikles videre. Ellers frykter jeg at han kommer til å forlate klubben, eller stagnere i utviklingen. Og for at vi skal kunne bruke Skjelbred, og samtidig ha riktig balanse i laget, så har vi etter min mening kun to muligheter. Vi kan:

A) Snu V`en på midten, slik at Skjelbred får rollen mellom midtbane og spissen. Dette er helt klart den rollen som kler ham best. Men problemet her blir at hele lagetetter min mening spiller dårligere, ettersom vi ikke har trent på å spille sånn. Jeg frykter at det offensive spillet kommer til å bli om mulig enda dårligere, og samhandlingen totalt fraværende. Men det er mulig at jeg tar feil.

B) Den andre muligheten vi har, og som jeg syns høres spennede ut, er å slytte Sapara ut på høyrekanten, og la Skjelbred spille høyre indreløper. Dette tror jeg kommer til å bli en veldig løpsterk midtbane, ettersom Skjelbred jobber mye bedre defensivt enn det Sapara gjør. Samtidig så kommer vi til å få utnyttet innleggsfoten til Sapi enda bedre. Samtidig så kommer ikke Saparas lathet til å ta defensivt ansvar til å svekke oss såpass som det for tiden gjør, hvis han plaseres ut på kanten.

Defor så mener jeg at vi bør stille med følgende lag i de resterende kampene:

Hirschfeldt

Strand-Basma-Koppinen-Dorsin

Skjelbred-Riseth-Tettey

Sapara-Kone-Traore

pingvin
Veteran

PostPosted: 28.09.2007 19:02    Post subject: Reply with quote

Har faktisk tenkt tanken flere ganger selv petko. Sapara kunne vært et alternativ på vingen. Men kun hvis det ikke går utover laget som helhet, og ikke bare fordi man skal få plass til Ciljan. Så holder en knapp på den skjeve treeren på topp enn så lenge. Men det skader absolutt ikke å prøve det ut.
Back to top
bommel
Veteran

PostPosted: 28.09.2007 19:06    Post subject: Reply with quote

Sapara må for all del ikke flyttes ut på vingen, den eneste skikkelige pasningsleggeren vi har kan ikke bli skjøvet ut til en posisjon der han får mindre ballkontakt.
Back to top
Brandy
Proff

PostPosted: 28.09.2007 20:41    Post subject: Reply with quote

Det er ikke helt på jordet å tenke på Sapara på høyre kant/ving. Sapara hadde vel rollen som framskutt midtbanespiller i en offensiv V-formasjon i sin forrige klubb. Han er definitivt en offensiv midtbanespiller, ikke defensiv. Kanskje Sapara kunne passet godt som ytterste høyre i en 4-5-1 formasjon på bortebane i e-cup, med Ciljan til venstre for seg, og Riseth som anker - dvs at Sapara og Ciljan byttet plass fra Chelsea-kampen. Kunne passet bra ut fra at Ciljan har noe høyere løpskapasitet og Sapara er litt mer målfarlig.
Back to top
bommel
Veteran

PostPosted: 28.09.2007 21:06    Post subject: Reply with quote

Å være offensiv sentral midtbanespiller er en utrolig stor forskjell fra å være kant. Førstnevnte passer nok sapara mye bedre.
Han får flere pasningsmuligheter og får større sjanse til å bruke pasningskreativiteten sin, og kan komme til skuddposisjoner oftere.
Sapara skal ikke skyves ut på kant til fordel for skjelbred, da det er himmelvidt forskjell på pasnings -og skuddfot.
Så istedetfor å bruke ciljan som offensiv sentral i en 4-2-3-1 formasjon som noen her foreslo, noe jeg heller ikke tror vil gå bra i lengden, ville jeg heller brukt konan eller sapara der.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 28.09.2007 22:21    Post subject: Reply with quote

Skjelbred er en mer kreativ pasningslegger enn Sapara, og også bedre til å drible. Derfor mener jeg Skjelbred er den beste i en rolle bak spissen.

Sapara er heller ingen ving, men bra innleggsfot har han. Jeg mener jeg han vil gjøre best jobb i en indreløperposisjon der han ligger litt lengre bak på banen enn hva han gjør nå.
Back to top
petko
Rutinert

PostPosted: 28.09.2007 22:25    Post subject: Reply with quote

Å bruke en såpass egoistisk spiller som Konan i en slik rolle kommer ikke laget til å tjene noe på. Konan kommer alltid til å velge skudd fremfor å spille ballen til en bedre plasert medspiller. Dette kommer til å gå utover det kollektive spillet. Derfor passer han ikke i en slik rolle.

Edit; JEg er langt på vei enig med deg Brady om at Skjelbred kanskje passer bedre i den rollen enn det Sapara gjør, men hvorfor tror du at Sapi kommer mer til sin rett i en dypere indreløperrolle? I en slik rolle så vil han ikke komme til like mange skudd og innleggsmuligheter, dermed så vil han ikke kunne bruke spisskompentansen sin i like stor grad. I tillegg så er han sløv/lat når det gjelder det defensive arbeidet. Hvorofor tror du da at han vil passe i en slik rolle?

Last edited by petko on 28.09.2007 22:28; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 28.09.2007 22:25    Post subject: Reply with quote

Ja, vi har et luksusproblem dersom vi snur V'en. I utgangspunktet er vel den framskutte rollen den plassen både Skjelbred, Konan og Sapara passer best i. Er også noe usikker på hvem av disse som eventuellt hadde passet i den "defensive" indreløper-rollen ved siden av Tettey.
bommel
Veteran

PostPosted: 28.09.2007 22:51    Post subject: Reply with quote

Brady, det er overhodet ingen tvil om hvem som har best pasningsfot, best skuddfot, og best overblikk av sapara og ciljan. Men først og fremst tror jeg vi skal begrave hele tanken om 4-2-3-1.

Og det med at Sapara skal være indreløperen som skal ligge litt lengre bak enn han gjør nå er bare tøv. Oppgavene til indreløperne er å ta løp framover der de skal bli tredd igjennom i mellomrommet mellom forsvar og midtbane av back og sentral midtbane.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 28.09.2007 23:08    Post subject: Reply with quote

Pasningsfoten til Sapara er god på dødballer, men meget upresis når han er under press i spillsituasjoner. Og de kreative stikkerne hans treffer han sjelden med. Det er de kreative 'åpne forsvaret' med smarte pasninger jeg syns Skjelbred er bedre på.

At Sapara har en bedre skuddfot er jeg enig med deg i, men dette er ikke den viktigste i en slik rolle. Skjelbred er også mye raskere, og jeg ser for meg at han vil skape fryktelig mye trøbbel for motstanderlaget i en slik posisjon.

Vi kan godt begrave 4-2-3-1 hvis du tenker det systemet i forhold til hvordan Hareide har løst det på landslaget. Jeg ser heller mer til Nederland på 70-tallet eller Ajax på 90-tallet, der det fortsatt er 4-3-3 og slik vi spilte med Brandhaug sentralt, men enda mer offensivt da jeg vil at den ene midtstopperen skal fungere som midtbane i angrep.

Jeg tror ikke det er så dumt at Sapara blir liggende litt lengre bak, fordi han da får en litt enklere jobb med å jobbe defensivt. Man ser jo at han har evnen, men slik det blir nå får han ofte litt for lang vei hjemover. Han vil også få flere gode pasningsalternativer foran seg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63  Next
Page 59 of 63

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb