View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 16.08.2007 12:08 Post subject: |
|
|
Tro om dette er en spiller Tørum vil ha, eller en spiller K, T & E vil ha.
Er du sikker på han er god, TomH? Han har jo aldri spilt for TIL så vidt jeg vet. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 16.08.2007 12:24 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Hadde det ikke vært for Saparas frispark ville ikke han vært noen stor spiller for RBK. |
Litt off-topic, men 4 mål og 10 assist så langt denne sesongen sier vel at han har litt mer enn frisparkene som hever RBK. Men selvsagt, det er alltid rom for forbedringer og i Saparas tilfelle er det nok på det defensive. |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 16.08.2007 12:40 Post subject: |
|
|
Trondh,
Sapara:
Hvor mange av disse målene og assistene kommer som følge av dødballer og hvor mange kommer som følge av gode løp/ innlegg i spillsituasjon?
Bjørkøy:
Hvor mange av hans mål og assists kommer som følge av dødballer og hvor mange kommer som følge av gode løp/ innlegg i spillsituasjoner?
Defensivt:
Bjørkøy er bedre til å gå på defensive løp og er en stor kriger og ballvinner. I tillegg er han faktisk også en god hodespiller.
Offensivt:
Bjørkøy er LAGspiller som ustanselig går på løp offensivt og defensivt. Han dobler på kantene, slår innlegg, truer mål med løp inn i boks, kommer ofte til avslutningsposisjoner og har en utmerket skuddfot.
Sapara er mer stillestående, god med ball, men svak uten ball. Kommer sjelden til innlegg, svak defensivt, er ingen ballvinner, men har en fantastisk skuddfot. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
Asbjorng Junior
|
Posted: 16.08.2007 13:04 Post subject: |
|
|
At sapara ikke er på sitt beste nå, det vet jo de fleste. Han var bedre i fjor høst og da viste han hvor god han er teknisk, smarte løp, og med den samme innleggsfoten. Bare gi han litt tid så blir han enda bedre tror nå jeg.. |
|
Back to top |
|
 |
Duke Junior

|
Posted: 16.08.2007 13:22 Post subject: |
|
|
Hva slags målsettning er dette da? Å kjøpe en spillere for nedrykks kandidat Fredriksstad, og tenkt posisjon er INDRELØPER Det er den ene posisjonen vi har for godt dekket fra før. Konan,Sapara,Strad,Tettey,Ciljan(bør snart få tillit) og Traore kan alle spille indreløpere. Nei hvis dette kjøpet går i boks blir jeg fly forbanna. _________________ "One accusation you can't throw at me is that I've always done my best"
- Alan Shearer |
|
Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 16.08.2007 13:24 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Tro om dette er en spiller Tørum vil ha, eller en spiller K, T & E vil ha.
|
Med unntak av Høgmo; når hadde sist en trener i Rosenborg det avgjørende ordet i spillerkjøp? Tipper vi må tilbake til Hareide. Ser ut som om dette er en politikk vi fortsetter med, men jeg må jo tross alt si at jeg har mer tiltro til at Eggen er i stand til å hente spillere som passer inn i systemet vårt enn Bratseth. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 16.08.2007 13:27 Post subject: |
|
|
Ronaldinho wrote: | Å kjøpe en spillere for nedrykks kandidat Fredriksstad |
Pøsj, da vi henta jo flere fra nedrykkskandidat Tromsø. Det var jo kvalitet i alle ledd det...
Håper Ciljan drar snart. Fyren fortjener bedre enn RBK. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 16.08.2007 13:37 Post subject: |
|
|
TomH, det var for det første ikke et innlegg mot Bjørkøy, men heller argumentasjonen din mot Sapara. Jeg har dessverre ikke sett Fredrikstad nok til å gjøre meg opp noen god mening om Bjørkøy.
Når det gjelder Sapara så er tre av målene på frispark og det ene mot Brann der han kommer inn i banen, passerer et par mann og plasserer godt i hjørnet.
(Rask sjekk av Bjørkøy på VG tilsier at 2 av 6 mål er straffer og at han på sine mange gode innlegg har fått 1 målgivende.)
Av assistene så vil jeg vel anta at kanskje 7-8 av Saparas kommer etter dødball. Utover tippeligaen husker vel de fleste forarbeidet til Traores 2. mot Astana som vel var et godt løp, der Sapara kom rundt på kanten og la en silkepasning inn.
Sapara har selvsagt sine svakheter, men ut fra det jeg leser om Bjørkøy i VGs liverapporter innehar han helt andre kvaliteter enn Sapara. Sapara har i stor grad kvaliteter som Tettey, Skjelbred og Riseth (og evt. også Strand) mangler, og jeg mener at Bjørkøy ut fra det lille grunnlaget jeg har heller må vurderes mot dem enn Sapara for at midtbanen skal fungere mest mulig komplett. |
|
Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 16.08.2007 13:44 Post subject: |
|
|
Recon wrote: |
HÃ¥per Ciljan drar snart. Fyren fortjener bedre enn RBK. |
Kunne ikke blitt mer enig.
Skuffer meg enormt at "Poteten fra Frosta" i realiteten har skyvd ham ut av laget ved å overta sentralposisjonen.
Dersom det er innsatsen til Riseth som er så sårt trengt på banen, kunne man vel puttet ham inn i midtforsvaret. Umulig å gjøre den delen av laget værre enn den allerede er.
Med Ciljan får vi en trøkk inn i boksen fra indreløperplass som hverken Tettey eller Sapara er i nærheten av å skape.
Kontrakten hans går vel ut etter neste år, og dersom han har en rådgiver bør ikke denne finne på å foreslå å signere ny kontrakt dersom ikke noe spesielt skjer.
Med Bjørkøy (han har jeg forsåvidt ikke gjort meg opp noen fotballmessig formening om enda, men jeg merket meg at Eggen så han for seg som kontinuitetsbærer - må vel sannsynligvis bety at han ikke har ferdigheter til å bli hentet til utlandet...?) på plass fra nyttår blir det vel neppe vesentlig mer spilletid på Ciljan. |
|
Back to top |
|
 |
kek Proff

|
Posted: 16.08.2007 13:51 Post subject: |
|
|
Når forsvaret blir forsterket er ikke behovet for Vider det samme (i realiteten er det vel det svake forsvaret som gjør at Ciljan ikke får spille). Da vil forhåpentligvis Ciljan få muligheten igjen. Å hente Bjørkøy er en mulig løsning om en av dagens midtbanespillere, inkl. Ciljan, blir solgt etter godt spill i CL. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 16.08.2007 14:02 Post subject: |
|
|
Den siste der, Kek, rimer ikke stort med at Henriksen mener Traore er best som indreløper da. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 16.08.2007 14:10 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | HÃ¥per Ciljan drar snart. Fyren fortjener bedre enn RBK. |
Hahaha! Dagens smarteste! |
|
Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 16.08.2007 14:20 Post subject: |
|
|
Ronaldinho wrote: | Hva slags målsettning er dette da? Å kjøpe en spillere for nedrykks kandidat Fredriksstad, og tenkt posisjon er INDRELØPER Det er den ene posisjonen vi har for godt dekket fra før. Konan,Sapara,Strad,Tettey,Ciljan(bør snart få tillit) og Traore kan alle spille indreløpere. Nei hvis dette kjøpet går i boks blir jeg fly forbanna. |
Herregud da mann. Bjørkøy kommer mest sannsynlig i vinter, da Strand forhåpentligvis har lagt opp. Konan er ikke indreløper, noe jeg regner med at du egentlig har fått med deg i løpet av året. Traore er også ving. Riseth legger vel også opp etterhvert, og om ikke er han i hvertfall ett år gamlere neste år. Tettey vil nok bli satset på sentralt. Så da har vi kun Tettey, Skjelbred og Sapara igjen. Og hvor lenge Sapara blir er uvisst. Dermed TRENGER vi en indreløper til etter sesongen. Et fotballlag må ha bredde. Dessuten tror jeg ikke Bjørkøy er så aller verst, heller. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 16.08.2007 14:26 Post subject: |
|
|
Nano wrote: | Konan er ikke indreløper, noe jeg regner med at du egentlig har fått med deg i løpet av året. Traore er også ving. Og hvor lenge Sapara blir er uvisst. Dermed TRENGER vi en indreløper til etter sesongen. Et fotballlag må ha bredde. |
Konan er IKKE ving ihvertfall, så hva er han?
Traore - som jeg har sagt flere ganger, Henriksen selv sier han er best som indreløper.
Og hva gjelder Sapara. Du erstatter ikke en stjerne med å kjøpe en backup året før han drar, du gjør det ved å kjøpe en like god eller bedre som du har kartlagt fram til da. Å kjøpe backup til stjernene våre var det vi drev på med siste halvdel av 90-tallet, og vi så jo hvordan det slo ut etter 2000. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 16.08.2007 14:42 Post subject: |
|
|
Konan er i hvert fall ikke indreløper. Traores innsats som ving de siste kampene, spesielt Astana-kampen på Lerkendal, beviser at han bør satses på som ving. Bjørkøy trenger ikke å være så dårlig som folk vil ha det til her på forumet.
Ergo; kjøp Bjørkøy. |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 16.08.2007 14:52 Post subject: |
|
|
Recon,
Bjørkøy vil antakeligvis fylle hullet etter Sapara og vel så det, bortsett fra på frispark eller kårnere.
Jeg har i mine tidligere innlegg prøvd å vise at det er små forskjeller på Sapara og Bjørkøy offensivt, men at det er enorm forskjell defensivt i Bjørkøys favør.
Personlig tror jeg HELE laget vil fungere bedre, offensivt og defensivt, med en spiller som Bjørkøy i stedet for Sapara. Dette rett og slett fordi Sapara "lurer" seg unna flere dueller og defensive løp. Offensivt bidrar Bjørkøy minst like mye som Sapara (bortsett fra på dødballer). Videre er Bjørkøy en meget robust spiller som går i krigen. Det er fordi vi mangler slike spillere at Riseth spiller. Bjørkøys duellkraft vil erstatte behovet for Riseth. Dette vil frigjøre plass for Tettey sentralt og en teknisk lettvekter til på midtbanen (f.eks Skjelbred). _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 16.08.2007 15:12 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Recon,
Bjørkøy vil antakeligvis fylle hullet etter Sapara og vel så det, bortsett fra på frispark eller kårnere.
|
Hvem skal fylle det hullet da. 14 av 34 mål fra Sapara. 10-11 av dem på faste situasjoner... Bjørkøy har 1 assist. Den eneste jeg kan se i RBK pr. i dag er Dorsin, men det er klasseforskjell på Sapara og han også... |
|
Back to top |
|
 |
Deca Junior
|
Posted: 16.08.2007 15:15 Post subject: |
|
|
ingen som tror han blir hentet som høyrebekk da? |
|
Back to top |
|
 |
Sølve Rutinert
|
Posted: 16.08.2007 15:16 Post subject: |
|
|
Trur du undervurderer viktigheita av dødballane til Sapara, TomH. I Europa kan slik spisskompetanse avgjera kampar (og me har allereie sett dødballfoten til Sapara avgjera mange kampar her heime). |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 16.08.2007 15:24 Post subject: |
|
|
Jeg synes vi har nok af (gode)indreløbere fra før, så jeg er ikke så veldig interesseret i Bjørkøy.
Der er andre positioner som man burde ofre mere tid på at forstærke. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 16.08.2007 15:35 Post subject: |
|
|
Ronaldinho wrote: | Hva slags målsettning er dette da? Å kjøpe en spillere for nedrykks kandidat Fredriksstad, og tenkt posisjon er INDRELØPER  |
"Nedrykks kandidat" Fredrikstad ligger to poeng bak oss på tabellen. Bare for å feie unna denne med en gang: Mener du virkelig at et lag som Fredrikstad er så dårlig at spillerne prinsipielt ikke er gode nok for oss? Tøv. Ingen eliteserielag har et så dårlig nivå at ikke deres beste spillere kunne ha noe her å gjøre.
Angående Bjørkøy blir det i praksis samme diskusjon som da Gislason var aktuell; trenger vi flere midtbanespillere? Som flere sier kan vi på litt sikt se vekk fra Riseth og Strand - da står vi igjen med tre (etablerte midtbanespillere). Tettey bør få tillit sentralt, og Sapara har kvaliteter som ikke kan sitte på benken. Skjelbred bør definitivt satses på. Bjørkøy ender på benken. Er han fornøyd med det? Er vi? |
|
Back to top |
|
 |
Anders4 Proff
|
Posted: 16.08.2007 15:51 Post subject: |
|
|
Får litt flashback til kjøpene av Morten Knutsen, Christer George, Ødegaard, Trondsen etc etc. Gruer meg.
"Personlig tror jeg HELE laget vil fungere bedre, offensivt og defensivt, med en spiller som Bjørkøy i stedet for Sapara."
Dette blir en litt vel stereotyp "Norsk" holdning. Løpskapasitet og vilje over teknisk klasse? Vi har jo sett hvor effektivt det har vært når bl.a. Vålerenga har spilt E-Cup. RBK skal da ikke spille Wimbledon-fotball. |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 16.08.2007 15:52 Post subject: |
|
|
Anders4 wrote: | RBK skal da ikke spille Wimbledon-fotball. |
Jeg er fristet til at sige too late, men ellers er jeg enig. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 16.08.2007 16:32 Post subject: |
|
|
Sølve,
jeg undervurderer langt i fra Saparas dødballer, men det er vel ikke nødvendigvis en midtbanespiller som må ta dødballene. Hentes det f.eks en back/ midtstopper/ ving med omtrent samme skuddfot som Sapara, vil Sapara fint erstattes av f.eks Bjørkøy.
Anders4,
Sapara fremstår ikke som noen "worldclass" tekniker og han overgår f.eks ikke en spiller som Skjelbred. Om man til en viss grad klarer å erstatte dødballene til Sapara mener jeg at han er en spiller som kan ofres, for at RBK igjen skal fungere som et kollektiv i "gamle" dager.
Videre får ikke forsvaret mye hjelp av Sapara. Hans manglende evne til å gå på gode løp offensivt bidrar heller ikke til at det skapes farlige situasjoner foran motstanderens mål. På begge disse punktene går Bjørkøy langt utenpå Sapara.
Saparas defensive svakheter er så store at de knapt nok veies opp av hans dødballer.
Så lenge man bare har lette småspillende spillere på midtbaneleddet (ikke Riseth) er det et kontinuerlig behov for en fysisk robust løper og ballvinner. Dette vil også gi laget en langt større balanse enn en stillestående Sapara som går og venter på et frispark.
Trondh,
se bort fra assistene Sapara har fått via dødballer og du ser at Bjørkøy er på samme nivå som Sapara når det gjelder målfarlighet i spill. Poenget er bare at vi, til en viss grad, må erstatte Saparas dødballfot. Klarer vi det er Bjørkøy langt å foretrekke fremfor Sapara. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 16.08.2007 16:39 Post subject: |
|
|
Vi så det senest mot Tampere - Sapara regisserte to av tre mål på fantastiske dødballer. Det nytter ikke å argumentere Sapara ut av laget.
Vi får heller forbedre hans svakheter, SAMT - og dette har jeg en sterk mening på - bli langt flinkere til å bytte ham ut de siste 20-30 minuttene av kampene, da er han som regel helt absurd svakt defensivt. Skal man på død og liv ha Riseth sentralt så bør ikke Sapara være den hellige kua ut kampene slik han nå har vært. |
|
Back to top |
|
 |
|