English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fra 4-3-3 til 4-4-2
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 19, 20, 21  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
spællåtmæ
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 10:50    Post subject: Reply with quote

jeg synes det begynner å bli tid for en formasjonsdiskusjon. det er tydelig at rbk ikke har riktige spillertyper til å spille 4 3 3 i god eggenstil. vi mangler rett og slett bakromspillere. kanskje skulle man se på 4 4 2 som et alternativ. hvis man ser på de norske lagene for tiden, er det kun brann og stabæk som imponerer (spillemessig). de spiller med rene kantspillere, godt supplert med offensive backer, 1 anker og 1 off. ballfordeler, 1 møtende spiss og en notorisk målscorer foran. det er heller ikke mange topplag i europa som spiller 4 3 3.
ser for meg følgende lagoppstilling:

Lars H

Strand - Basma - Koppinen - Dorsin

Tettey
Konan Ciljan
Sapara

Ivers
Kone
Back to top
View user's profile Send private message
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 11:31    Post subject: Reply with quote

Håper du ikke brukte alt for lang tid på å pønske ut den der...

Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout
Back to top
Clash
Senior

PostPosted: 30.07.2007 13:49    Post subject: Reply with quote

Jeg synes denne debatten rundt tallkombinasjoner blir intetsigende og vitner om manglende forståelse for spillet. Tallkombinasjoner er joe bare det; kombinasjoner av tall, og forteller overhodet ingenting om det som foregår på matta.

I mine øyne handler det om roller og spillertyper til å fylle disse rollene. Hva er egentlig forskjellen mellom 4-3-3, 4-5-1, 4-2-3-1 osv. osv?
Guffen
Rutinert

PostPosted: 30.07.2007 13:57    Post subject: Reply with quote

Hmm. Kunnskapsløs uttalelse.

Torstein Helstad er vel det ferskeste eksempelet på at det kan være kolossal forskjell på 4-3-3 og 4-4-2.
Back to top
Clash
Senior

PostPosted: 30.07.2007 14:19    Post subject: Reply with quote

Jasså?

Så det kan umulig ha noe med tillit, en annen rolle i laget, og at Brann har spillere som passer han bedre. Dessuten scoret Helstad en god del i RBK også, i motsetning til hva han gjorde i Brann i fjor.

Dessuten var ikke poenget mitt at alle formasjoner er likedan, bare at alle disse tallkombinasjonene gir liten eller ingen mening.

Please try again.
Strand
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 14:38    Post subject: Reply with quote

Det er store forskjeller på tallkombinasjonen 442 og 433. Men 433 kan utføres på mange forskjellige måter, det kan også 442. Det er bare grunnleggende formasjoner, mens bevegelsene på matta er noe helt annet.

Den eneste rollen som er tilnærmet lik i alle klubber er keeperrollen. Selvfølgelig har du forskjellige keepertyper, men oppgaven er nøyaktig den samme, hold nullen. I den måten vi ønsker å spille fotball på stilles det større krav til sidebackene enn i mange andre klubber.
Sidebacken vår skal være med i angrep og samtidig jobbe bakover, han skal komme på overlapp og han skal slå innlegg. Samtidig skal han gå på løp som åpner rom for andre, og han er ofte med opp i 16-meterne til motstander. Dette stiller krav til utholdenhet og arbeidskapasiteten til den enkelte spiller. I tillegg er et godt innleggsbein å foretrekke (ikke Basma-lome eller Dorsins trege ball på bakerste). I et 442-system vil rommet mellom kantspilleren og backen være mindre, enn i vår offensive 4-3-3. Men konseptet går på det samme, doble på kant og være en god vingback. Brann løser tidvis dette bra på sin høyrekant, de gangene Jan Gunnar klarer å konsentrere seg.

Midtstopperne har jo som hovedoppgave å trygge bakover, men vi har før hatt en kreativ midtstopper som har tatt oppmerksomheten unna playmakeren vår som ligger dypt (Pirlo-rollen). I senere tid har våre midtstoppere vært rene duellstoppere som mangler den nødvendige roen og ballkontrollen under press. Evnen til å forsere ledd med ball har også vært manglende, vi har sett enkelte som har forsøkt seg (Riseth) med blandet hell. Men jeg tror ikke at stopperollen er så forskjellig i 442 og 433. De skal sørge for defensiv trygghet og har man spillerypen kan den ene opptre som anker, mens det aktuelle ankeret kan bli med høyere i banen.

Jeg synes først at det er på midtbanen du ser klare forskjeller på 433 og 442. 433 er optimalt da et anker gir ekstra trygghet for indreløperne og frigir de til å gå på lange løp på halvdelen til motstander. Når sidebackene går på løp samtidig, indreløperne gjør seg spillbare og spissen er aktiv, vil et anker ha utrolig mange spillere å sende ballen sin til. Det kan enten være ut på siden til en back i fart, en løpeball til en ving som lurer offsidegrensa og kanskje en lang ball til en møtende spiss, som igjen kan fordele ballen til indreløpere og backer på fult sprang mot motstanderens mål. En blir sårbar for brudd, men har indreløperne kapasitet til det, kan man fort jobbe seg tilbake i stilen. I 442 har man ikke fult så mange alternativ, kanskje slå ball på en target man som flikker til en bakromsspiss. Det må uansett mer møysommelig oppbygging til, før du kommer til klare målsjanser. Med de riktige spillertypene er tre sentrale midtbanespillere en klart bedre formasjon.

Vingspillet er noe av det vi sliter som verst med i Rosenborg. Ustabile vinger som ikke klarer å holde linja, slå inn en ball eller true målet er noe vi sliter med. Kun Storflor på en god dag har kapasitet til å være en klassisk ving for oss. Selv om jeg tror han vil være best på høyrekant, ikke den idiotiske innovertrekkinga han har gjort seg så glad i. Braaten stopper spillet, går ikke på løp, frigir ikke rom og holder altfor mye på ball. Han lar motstander rettvende seg og gir dem tid til å etablere angrep. Når han først gir fra seg ballen, så er de andre spillerne våre ferdig med løpene og markert opp. Ikke evner han å avslutte selv og innlegga hans er dårligere enn mine, og jeg er ikke god i fotball. Konan er noe av det samme, men han klarer heldigvis å score mål, noe vi trenger. Så det er først i angrepet jeg ser klare forskjeller på 442 og 433. Rettvendte vinger som går på løp er mye farligere enn en bakromsspiss som får gode stusser/løpeballer. Vår spiss får også mye bedre hjelp av våre kanter enn to spisser i 442. Men det har mye med mentaliteten selvfølgelig, to kanter i 442 kan være vel så gode offensive som våre. Og de har ofte flere spiller i boksen. Noe vi merker når våre indreløpere ikke evner å komme frem i tide, eller når ballen aldri kommer inn i hodehøyde.

Spissrollene er det store forskjeller i som nevnt. Har man en god og bevegelig spiss er det så mye mer tilfredsstillende situasjon for et anker, for da har man så mye bedre muligheter til å slå pasninger. Har ikke tro på at flere spisser betyr flere mål, sjansene må skapes.

Nå har jeg egentlig glemt litt hva jeg ville med dette innlegget, men jeg ønsker ikke 442 velkommen. Enten bør vi fortsette med 433 eller vurdere en variant hvor vi har tre stoppere, to ekstremt aktive vingbacker, tre på midten og to spisser. Det siste forslaget vil nok passe oss veldig bra.
Back to top
Clash
Senior

PostPosted: 30.07.2007 15:04    Post subject: Reply with quote

Manus wrote:
.....
NÃ¥ har jeg egentlig glemt litt hva jeg ville med dette innlegget....

Hehe, det tror jeg på. Men tror sannelig NFF ville ha godtatt det der som en D-oppgave Wink

Forøvrig er jeg enig med deg i at gode backer som er villig med fremover er essensielt for måten RBK ønsker å spille fotball. Jeg kan være tilbøyelig å mene at vi trenger kun 2 breddeholdere, én på venstre og én på høyre, og da fortrinnsvis backene. Dette gir "kantspillerne" friere tøyler. Barcelona er et godt eksempel på hvordan dette kan fungere i praksis med Ronaldinho på venstre og Messi på høyre. Men må vel inrømme at vi ikke er helt der enda.
Clash
Senior

PostPosted: 30.07.2007 15:15    Post subject: Reply with quote

Manus wrote:
Det er store forskjeller på tallkombinasjonen 442 og 433.

Er ikke helt enig i den der. Hvor stor er forskjellen på en offensiv midtbanespiller og en hengende spiss? Og tilhører vingene/kantspillerne midtbanen eller angrepsrekka?

Tallfanatikere har i det siste kommet opp med kreative løsninger på dette der lagene har både 4 og 5 ledd i formasjoner som: 4-1-3-2, 4-2-3-1, 4-1-2-1-2 og 1-3-2-2-2. Og slik kan man holde på uten at noen blir noe særlig klokere. Det aner meg at heftig CM/FM spilling blandt den oppvoksende generasjonen har hatt noe med denne fetisjen å gjøre. Samt den stadig økende akademiseringen av fotballen.
Henri
Legende

PostPosted: 30.07.2007 15:24    Post subject: Reply with quote

Særdeles bra innlegg Manus Tommel'n opp!
Jeg er enig med deg i at det ikke er formasjonen i seg selv som er problemet. Det er noen argumenter for 442 (kan bruke både Kone og Iversen uten å sette en av de på kanten, vingspillet vårt fungerer veldig sjeldent), men vi hadde tapt mot Tromsø med 442 også. Hvis vi spiller med 11 mann (i dag spiller vi med 10 når Braaten er på banen) og får opp tenninga så hjelper det mye.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 15:25    Post subject: Reply with quote

Personlig foretrekker jeg at vi spiller 4-3-3, fordi spillerne sprer seg over flere linjer ute på banen, noe som igjen gir bedre pasningsmuligheter. Det beste etter min mening er å spille med en offensiv midtbanesentral, og en midtstopper som kan gå opp som defensiv midtbane når vi angriper.

Men mangler vi gode vinger, kan man like godt skifte formasjon først som sist. Gode vingspillere er en forutsetning for å kunne spille 4-3-3 på en effektiv og god måte.
Back to top
HoldBrillan
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 17:12    Post subject: Reply with quote

Å gå bort fra 4-3-3 er et ikke - tema. Det er i 4-3-3 RBK's sjel og historie ligger, og det ville vær totalt uakseptabelt og urrealistisk og skifte stil. Dette handler om historie og sjel.
Legende

PostPosted: 30.07.2007 18:22    Post subject: Reply with quote

Er enig i mye av det du sier holdbrillan. Historie og sjel er viktig, men hvis rbk blir et bedre lag som følge av formasjonsbytte så ønsker jeg 4-4-2 velkommen. Personlig tror jeg ikke det er noen god ide å bytte formasjon midt i sesongen uansett, det skal mye trening til for at alt skal "sitte" og rbk vil nok ikke få noe bedre resultater på kort sikt. Derimot er det en god ide å ta denne vurderingen etter endt sesong så laget eventuelt kan få en vinter på å kjøre inn 4-4-2. skjønner at formasjonen er hellig for deg, men hvis det hindrer laget i å få ut potensialet sitt så virker det rimeligmeningsløst å holde fast... Det er trist å leve på historie og gamle minner når man surfer rundt midt på tabellen år etter år.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 18:39    Post subject: Reply with quote

Clash wrote:

Forøvrig er jeg enig med deg i at gode backer som er villig med fremover er essensielt for måten RBK ønsker å spille fotball. Jeg kan være tilbøyelig å mene at vi trenger kun 2 breddeholdere, én på venstre og én på høyre, og da fortrinnsvis backene. Dette gir "kantspillerne" friere tøyler. Barcelona er et godt eksempel på hvordan dette kan fungere i praksis med Ronaldinho på venstre og Messi på høyre. Men må vel inrømme at vi ikke er helt der enda.

Braaten og Konan ville aldri klart å oppnå samme effektivitet som Ronny og Messi (om man ser på nivåforskjellene på ligaene, burde Braaten og Konan være like gode i sin liga som de to er i La Liga). Ikke klarer de å se hverandre heller, og om de ser hverandre er de ikke interessert i å dele på ballen.

Clash wrote:
Manus wrote:
Det er store forskjeller på tallkombinasjonen 442 og 433.

Er ikke helt enig i den der. Hvor stor er forskjellen på en offensiv midtbanespiller og en hengende spiss? Og tilhører vingene/kantspillerne midtbanen eller angrepsrekka?

Tallfanatikere har i det siste kommet opp med kreative løsninger på dette der lagene har både 4 og 5 ledd i formasjoner som: 4-1-3-2, 4-2-3-1, 4-1-2-1-2 og 1-3-2-2-2. Og slik kan man holde på uten at noen blir noe særlig klokere. Det aner meg at heftig CM/FM spilling blandt den oppvoksende generasjonen har hatt noe med denne fetisjen å gjøre. Samt den stadig økende akademiseringen av fotballen.

Vi har ingen offensive midtbanespillere typ Lincoln, Diego og Riquelme. Disse er tiere, som deltar i den offensive biten. Vi har indreløpere som Roar Strand, Sapara og Skjelbred. De ligger lenger tilbake på banen og kan dermed delta på større løp og spille fra boks til boks. Noe som kanskje bare Roar behersker nå. Blir mye ut på siden på både Skjelbred og Sapara. Forskjellen på en rendyrket, offensiv midtbanespiller og en hengende spiss er nok liten. Det er vel to ord for samme posisjonen. En hengende spiss og en indreløper er to vidt forskjellige ting.

Ang. tallek og akademisering, så skyldes det nok dataspill i stor grad som du sier. Jeg spiller mye FM 2007, men jeg skal være forsiktig i å bruke det som eksempel. Det er stor forskjell på liv og FM. I FM slipper du umotiverte slabbedasker som ikke evner å gå på et eneste løp. Til og med Zlatan jobber uten å klage der. 433 og 451 er jo egentlig samme taktikken når man ser på hvor spillerne befinner seg, de er bare litt forskjell på posisjonen til vingene. Det er som alltid, mentalitet og spillertypene som former en taktikk. Men i Norge så er 451 synonymt med lange baller og stram defensiv organisering og 433 hodeløst angrepsspill der forsvarerne er omskolerte spisser.

henning wrote:
Særdeles bra innlegg Manus Tommel'n opp!
Jeg er enig med deg i at det ikke er formasjonen i seg selv som er problemet. Det er noen argumenter for 442 (kan bruke både Kone og Iversen uten å sette en av de på kanten, vingspillet vårt fungerer veldig sjeldent), men vi hadde tapt mot Tromsø med 442 også. Hvis vi spiller med 11 mann (i dag spiller vi med 10 når Braaten er på banen) og får opp tenninga så hjelper det mye.

Takk Smile
Jeg har mine tvil i at Kone og Iversen på topp i 442 ville vært en suksess. Hvem mener du skulle gitt dem crossen eller stikkeren? Midtbanespillerne våre ville også etterlatt seg store rom om Tettey skulle vært enda mer offensiv, og når midtstopperrekka er hentet fra Trondheim Geriatriske, så ber vi faktisk om trøbbel.

1972 Miami Dolphins wrote:
Er enig i mye av det du sier holdbrillan. Historie og sjel er viktig, men hvis rbk blir et bedre lag som følge av formasjonsbytte så ønsker jeg 4-4-2 velkommen. Personlig tror jeg ikke det er noen god ide å bytte formasjon midt i sesongen uansett, det skal mye trening til for at alt skal "sitte" og rbk vil nok ikke få noe bedre resultater på kort sikt. Derimot er det en god ide å ta denne vurderingen etter endt sesong så laget eventuelt kan få en vinter på å kjøre inn 4-4-2. skjønner at formasjonen er hellig for deg, men hvis det hindrer laget i å få ut potensialet sitt så virker det rimeligmeningsløst å holde fast... Det er trist å leve på historie og gamle minner når man surfer rundt midt på tabellen år etter år.

Velkommen til forumet!
Vi er heldigvis kvitt den personen som har kjøpt inn spillerne våre, det er han som ikke har evnet å hente inn spillertyper, men har hentet navn som Daniel Braaten, Thorstein Helstad osv. I Eggens gode periode, ble det hentet spillertyper og ikke fjes. Hadde Rune Bratseth evnet å lede klubben på en skikket måte, ville vi nok hatt en helt annen hverdag i dag.
Hvem var ansvarlig for ansettelsen av Ola By?
Hvem var ansvarlig for ansettelsen av Perry og uten å backe han opp?
Hvem var ansvarlig for ansettelsen av Høgmo?
Hvem var ansvarlig for ansettelsen av Tørum?
Når du har rullert trenere flere år på rad, er det på tide å gi seg. Han burde gitt seg etter Ola By. Helst burde han gitt seg etter sløseri på flere titalls millioner på spillere som Odd Inge Olsen, Frode Johnsen og Tor Trondsen. Godt vi er kvitt han, om tre år er det nok Junior vi ønsker å bli kvitt. Razz
Back to top
bommel
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 18:54    Post subject: Reply with quote

Er enig i at historie skal telle en del, men man må også skjønne når nok er nok. Faktum er at Rosenborg ikke har fått 4-3-3 til å fungere på flere år, og det er ingen av trenerne som kan å formidle det rosenborgske mønstret som det far Eggen gjorde. Da bør det i allefall vurderes.

4-4-2, diamant.
Tettey får den samme rollen, altså dyptliggende sentral. Sapara og Ciljan så og si de samme rollene som i 4-3-3. Konan som off.midt, får gjøre det han er god til, nemlig kjappe kombinasjonsspill og være sjanseskapende.
Kone og Ivers på topp, en fin kombinasjon av en rask, og rørlig spiss og en ivers som kan ta seg av dueller, selv om Kone ikke akkurat er en smågutt.

Ser ikke at vi skal ha noe mindre bredde enn det vi har hatt de siste sesongene, det er allikevel Sapara som står og slår innlegg fra høyre, mens det er dorsin og Ciljan som tar løpene ut mot venstre.
Og med Iversen og Kone samtidig på banen så får vi så og si alltid minst to-tre mann i boksen siden også Konan er utrolig god til å være der inne.
Ofte har det vært maks to da Braaten aldri trekker inn for innlegg.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 18:58    Post subject: Reply with quote

Vi kan jo kalle det 4-3-3 med V på midten og helt fremme... Da vil vi spille med 3 spisser som vi til tider gjorde på Eggens tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Totto_Dahlum
Rutinert

PostPosted: 30.07.2007 19:25    Post subject: Reply with quote

Tror det er en misforståelse å tro at man bare kan spille "Rosenborgsk" med 4-3-3. Eggen eksperimenterte med andre formasjoner, husker ikke nøyaktig hvilket år det var(sesongen etter at Soltvedt kom til klubben) men i forsesongen et år spilte vi en del 3-5-2. I Eggens siste sesong spilte vi et par kamper(bla en feiende flott kamp hjemme mot Molde 4-0!), i en 4-4-2 diamantformasjon lignende den Bommel foreslår over her, med Skammelsrud defensivt, El Fakiri offensivt, og med Roar og Ørjan som litt bredere indreløpere.

Begge gangene falt Eggen tilbake på 4-3-3 igjen, selv om man kanskje kan spørre seg om det var samme formasjon vi spilte med Mini, Gøran og Kalle i 88, som når vi spilte med Johnsen, Rushfeldt og Brattbakk på topp i 2001. Hvilke spilllertyper vi har er til en viss grad uvesentlig(skjønt litt varierende og balanserende spillertyper er nødvendig), formasjonen er heller ikke avgjørende. Det viktigste er at man har spillere som følger instrukser og at man har en trener med en klar ide om hvordan laget skal spille. Akkurat nå tror jeg vi mangler begge deler.
Back to top
spællåtmæ
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 19:37    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Men mangler vi gode vinger, kan man like godt skifte formasjon først som sist. Gode vingspillere er en forutsetning for å kunne spille 4-3-3 på en effektiv og god måte.

Det er akkurat dette jeg snakker om. Har man ikke de riktige typene til å fylle rollene i en 4 3 3 formasjon, så ser jeg ikke vitsen med å spille den formasjonen. alternativet er å bruke ytterlige millioner på bomkjøp, men dette er vel noe rbk har drevet med i de siste 5 åra.
Det at 4 3 3 er rbk s sjel osv er greit nok, men man må huske på at det er andre tider nå, enn det det var når eggen bygde et stammelag på slutten av 80-tallet. det er mye større turnover i en spillegruppen for tiden og man kan umulig bygge en slik stamme igjen, lojaliteten er ikke der i like stor grad som den var før. eggens spillerstil er komplisert og krever ekstrem samhandling og terping. hvor lett er det å få til dette når vi har spilllere fra hele verden i troppen, som ønsker å bruke rbk som et springbrett videre. en formasjonsendring vil gjøre integrering lettere og dermed hurtigere effekter. vi må forenkle spillemønsteret og heller begynne å tenke på effektivitet. det er tross alt laget med flest mål som vinner.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 30.07.2007 20:57    Post subject: Reply with quote

Manus wrote:
Jeg har mine tvil i at Kone og Iversen på topp i 442 ville vært en suksess. Hvem mener du skulle gitt dem crossen eller stikkeren?

Ikke spør meg, jeg er ingen fan av å skifte til 442. Vi har vel strengt tatt ingen "442-kanter"? Jeg synes 433 er en ypperlig formasjon og mener at på sikt kan både Konan og Traore kan bli gode kantspillere i 433. Akkurat nå ser Storflor ut til å være på gang også, kanskje Kone, Iversen, Storflor kan være et alternativ på onsdag? Storflor og Dorsin slår mot Kone og Iversen fra ene kanten og Sapara fra den andre?

Forøvrig sjokkert over at jeg foreslår Storflor i start-11, men akkurat nå har jeg faktisk litt trua på det. Kan ikke være helt på nett i dag.

Edit:
Og til spællåtmæ: Det var jo masse endringer fra sesong til sesong under Eggen også - spillerne dro jo utenlands så fort de fikk sjansen.
Back to top
oddrane
Veteran

PostPosted: 30.07.2007 22:28    Post subject: Reply with quote

Tror ikke 4-4-2 er noen løsning. Klubber har ikke spillertyper som passer inn i en slik formasjon. Skal vi bruke de vi har er jeg redd det blir veldig mange spillere i midten av banen. Det funker ikke. Dessuten hjelper formasjonen lite når spillerne er for dårlige/ikke gidder.
Back to top
Maradona
Veteran

PostPosted: 31.07.2007 00:32    Post subject: Reply with quote

Jeg er mer tilhenger av 3-5-2 enn 4-4-2... Men 3-5-2 er mere avhengig av høy klasse på forsvarspillerene, noe RBK pr idag ikke har...
robbie
Veteran

PostPosted: 31.07.2007 09:05    Post subject: Reply with quote

Manus wrote:

433 og 451 er jo egentlig samme taktikken når man ser på hvor spillerne befinner seg, de er bare litt forskjell på posisjonen til vingene.

det er jo egentlig ikke så forbanna stor forskjell på 433 og 442 som man skal ha det til heller. et utmerket eksempel er 1997-sesongen. da spilte man med en skjev formasjon, som var en slags mellomting av 442 og 433. runar berg og skammelsrud delte på de sentrale rollene. roar strand lå mye lengre til høyre enn hva som var vanlig, og dekte rom når heggem kom på lange løp. på venstrekanten lå Mini lengre tilbake enn hva han gjorde tidligere. grunnen til denne endringen var at sigurd rushfeldt hadde store problemer i starten av sesongen. først da man begynte å spille med rush og brattbakk som et slags 442-spisspar begynte spillet å sitte. brattbakk fikk også mye mer rom, og slapp å bli værende i en kantrolle han ikke behersket.

det er viktig at vi har dette i hodet, så man ikke ser seg blind på rbks 433-dogme.

dessuten var det mange som mente at nils arne eggen rokket med rbks sjel da han gikk fra 424 til 433 i 1971. rbk hadde før det vunnet to serie og cupgull med den formasjonen. det ble sett på som rbks sjel. men eggen hadde latt seg inspirere av ajax' 433-spill. kanskje det kan være på tide å heve blikket litt i 2007 også? det funket både i 1971 og 1988....
Back to top
Guffen
Rutinert

PostPosted: 31.07.2007 09:14    Post subject: Reply with quote

HoldBrillan wrote:
Å gå bort fra 4-3-3 er et ikke - tema. Det er i 4-3-3 RBK's sjel og historie ligger, og det ville vær totalt uakseptabelt og urrealistisk og skifte stil. Dette handler om historie og sjel.

Vår enorme suksess med 4-3-3 henger uatskillelig sammen med NA Eggen, ikke klubben. At det funket så bra under Nalle, skyldes hans ekstreme evne til å terpe på bevegelser, samhandling og bruk av rom, ikke at RBK er en 4-3-3-klubb.

I dag har vi verken trener eller spillere til å spille 4-3-3. Da virker det mot sin hensikt å glane bakover i historien. Vi må NATURLIGVIS spille slik vi er best utstyrt for til enhver tid.
Back to top
TAF
Veteran

PostPosted: 31.07.2007 11:04    Post subject: Reply with quote

Det ser jammen ut til at jeg ikke kommer til å få med meg den første kampen, så jeg håper noen har planer om å ta den opp / seede. (Makken?)
Back to top
Makkverk
Veteran

PostPosted: 31.07.2007 11:06    Post subject: Reply with quote

Mot Astana? Ja, den skal jeg ta opp, men de to neste, mot Stabæk og Astana hjemme, kan jeg ikke ta opp.
Johnny W
Veteran

PostPosted: 10.09.2007 10:55    Post subject: Reply with quote

For å fortsette debatten fra Iversen-tråden:

Har personlig ikke noe tro på 4-4-2 diamant. Tror det blir for smalt. Da vil jeg heller ha en midtbane bestående av

Traoré - Skjelbred - Tettey - Sapara

På høyre midtbane får Sapara brukt innleggsfoten sin mye og med Koné og Iversen i boksen må det jo bli mye mål. Hvordan de hadde klart seg defensivt ville jo blitt usikkerhetsmomentet, men det går jo ikke så jævli bra defensivt nå heller akkurat.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 19, 20, 21  Next
Page 2 of 21

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb