| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 12.05.2007 18:44 Post subject: |
|
|
Støtter julegrisen 100% her _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 12.05.2007 19:15 Post subject: |
|
|
| Godt sagt, Julegrisen! Jeg er også 100% enig med deg! |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 12.05.2007 23:33 Post subject: |
|
|
Henter inn et innlegg fra Adressa idag vedr. saken om hvorfor norske spillere ikke er på "mailinglista" til de store ligaene . Jeg kunne ikke vært mer enig.
"Mange personer uttaler seg om hvorfor så få norske spillere blir tilbudt kontrakt i utlandet. For meg har det en helt naturlig forklaring. Det er få trenere her til lands som har kompetanse mht å utvikle fotballferdigheter hos barn. Det gir ingen status å trene barn, og derfor finner en også mange "frivillige" sjeler på treningsfeltene uten nødvendig kompetanse. For å utvikle toppspillere så må man starte med barna. Og treneren må vite hva denne skal se etter hos spilleren.
Har selv studert barnetreninger rundt omkring og kan med hånden på hjertet si at det finnes mange horrible metoder som bare resulterer i feiltrening. Slik det drives i dag rundt omkring i norske klubber vil på sikt ikke gi resultater. Norges Fotballforbund er helt på viddene med sin "sosiale" profil, og trenerkursene er for dårlige og generelle. Snakker da av egen erfaring gjennom deltakelse på trener 1 og 2. Nordmenn må bli mer ydmyke i forhold til å hente inn kompetanse fra land som er gode på barnefotball. Jeg tenker da på f.eks Nederland og Frankrike. her bruker man ofte metoder som er gode mht å utvikle toppspillere på et seinere tidspunkt. Man kanskje ikke vi helt vet hva vi ønsker her i Norge? Bestemmer vi oss for å utvikle toppspillere må vi gjør det som trengs. Nå starter man med å utvikle spillere som 13-åringer. Eksempler viser at dette er for seint, og at spillere da har gått glipp av fem-seks år med teknisk,taktisk og motorisk utvikling. Når skal en ta igjen dette? I tillegg er det lurt å se litt på fotballstilen vår. Den er ekstrem fysisk, og dette pirrer svært sjeldent miljøer hos renommerte fotballnasjoner. Man ønsker selvsagt ikke å kjøpe spillere med dårlige tekniske ferdigheter og manglende fotballhode."
Av: Thore-Jan Kleiberg
Kleiberg peker på noe svært vesentlig i sitt innlegg, og jeg kan ikke se at RBK har tatt de rette skritt ved å ansette dagens juniortrenere som pedagoger/trenere...i den rekkefølgen. Hvorfor tar ikke klubben de nødvendige håndgrep for å få skikk på spillerutviklingen ?
Slik det framstår nå virker det som om trenere på juniornivå er en salderingspost i budsjettet....... |
|
| Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 13.05.2007 00:40 Post subject: |
|
|
| Flott innlegg. |
|
| Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 13.05.2007 16:28 Post subject: |
|
|
| Julegrisen wrote: | | jeg kan ikke se at RBK har tatt de rette skritt ved å ansette dagens juniortrenere som pedagoger/trenere... |
Er ikke Kevin Ingebrigtsen og Hjelde gode nok?
Jeg snakket med ei som hadde Hjelde som lærer på idrettslinja, og hun mente at det var lurt av Rosenborg å satse på ham. Selv kjenner jeg ikke til noen av dem, men det er det kanskje noen som gjør her? _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.06.2007 15:48 Post subject: |
|
|
- Jeg er redd dette fører til at guttefotballen utenom RBK blir mindre attraktiv. De beste spillerne mister dermed lett motivasjonen. Vi kan få økt frafall i aldersgruppen. Det samme gjelder trenere og ledere i klubben, mener leder Eilif Pedersen i Nardo Fotballklubb.
Han er sikker på at RBKs nye politikk får store konsekvenser for Nardo. RBK innkalte nylig til et informasjonsmøte for de aktuelle klubbene. Der ble det blant annet stilt spørsmål om hva RBK tenker å føre tilbake til klubben - som kompensasjon for at de henter spillere klubben i mange år har brukt tid og penger på å utvikle.
- Vi har ikke fått noe svar på det, sier Pedersen. En mulighet han ser for seg, er at klubben nå blir nødt til aktivt å hente ennå yngre spillere, og skrive kontrakter med spillere ned i 15-årsalderen. Slik kan de sikre seg kompensasjon for at RBK henter stadig yngre spillere fra klubbene. Hittil har klubbene ikke hatt for vane å skrive kontrakter med så unge spillere. Klubbene har ifølge Pedersen vært enige om at overganger i så ung alder ikke skal skje.
- Dennne enigheten vil nå bli torpedert, understreker Pedersen.
Les mer: Provosert av RBKs talentjakt |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 05.06.2007 16:04 Post subject: |
|
|
Har ikke tid til å kommentere selve saken nå, men vil bare gi skryt til artikkelforfatter for en glimrende artikkel (hvis hun mot formodning skulle lese dette). Slik dyptgående journalistikk med substans liker jeg veldig godt  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 06.06.2007 00:09 Post subject: |
|
|
| Julegrisen wrote: |
Slik det framstår nå virker det som om trenere på juniornivå er en salderingspost i budsjettet....... |
Jeg har ingen problemer med å se at RBK har gjordt en veldig god jobb de siste årene på juniorsiden, med sine resultater i juniorcupen, å Hjelde & Ingebrigtsen intreden i år som trenere kan jeg ikke annet enn å være fornøyd med når enn ser de resultatene de hittil har fått med juniorlaget, tenker da på turneringen i Spania.
Men du fremstår som en Julegris, hverken mer eller mindre.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 06.06.2007 12:31 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: |
- Vi har ikke fått noe svar på det, sier Pedersen. En mulighet han ser for seg, er at klubben nå blir nødt til aktivt å hente ennå yngre spillere, og skrive kontrakter med spillere ned i 15-årsalderen. |
psst, ennå-enda. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 06.06.2007 12:46 Post subject: |
|
|
Nesten litt rørende hvordan dagens hooligans er opptatt av grammatikk  |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 06.06.2007 15:53 Post subject: |
|
|
Dagens hools er den nye intelligentsiaen vet du...  _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
arnt Veteran

|
Posted: 07.06.2007 00:05 Post subject: |
|
|
Ffff - myke mannen _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!" |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 07.06.2007 00:41 Post subject: |
|
|
| Maradona wrote: | | Julegrisen wrote: |
Jeg har ingen problemer med å se at RBK har gjordt en veldig god jobb de siste årene på juniorsiden, med sine resultater i juniorcupen, å Hjelde & Ingebrigtsen intreden i år som trenere kan jeg ikke annet enn å være fornøyd med når enn ser de resultatene de hittil har fått med juniorlaget, tenker da på turneringen i Spania.
Men du fremstår som en Julegris, hverken mer eller mindre.. |
Lite som tyder på at du lever opp til nicket ditt eller at du evner å se at de individuelle ferdighetene må opp....overvær en RBK 2 eller 3 kamp så skjønner du hva jeg mener. Resultatene hos de yngste klassene er etter min mening underordnet, her står spillerutviklingen i sentrum. jeg ønsker å se det uventede og spillere som tåler å motta en pasning under press uten at spilleren som avleverer pasningen får kjeft eller at han som mottar den blir stresset. DET er framtidens fotballspillere og jeg forventer at trenerne følger med i timen. Så langt skal man selvsagt se på hva laget har gjort resultatmessig i div. turneringer, men jeg skulle ønske å se en tilnærming til individualisme hva angår teknikk , det ser jeg ikke idag...dessverre. Resultater er underordnet spillerutvikling for de yngste. Ser du ikke dette er vi selvsagt uenige. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 07.06.2007 09:38 Post subject: |
|
|
Julegrisen,
tviler sterkt på at du har sett at RBK2 og 3 spillere får kjeft for å spille ballen til markert spiller. Det er IKKE fremtidens fotball - det er en selvfølge i dagens fotball (og også gårsdagens fotball).
Om du har hørt noen få kjeft for å spille til markert spiller, så tror jeg det heller skyldes dårlige taktiske valg ifb med at ballen har blitt spilt til feil mann eller at pasningen har vært for uprsis e.l. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 10.06.2007 00:05 Post subject: |
|
|
Tviler sterkt på at du har sett mange kamper i Spansk toppdivisjon....Spillere som mottar ball under press har en viktig rolle i å åpne for løp bakfra. Dette er ikke 1958, men 2007.......
Fotballspillet utvikler seg og man forventer at Norges beste lag følger med i timen på trenersiden. Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.06.2007 17:07 Post subject: |
|
|
Toppklubbsamling på Lerkendal:
- Vi legger ikke skjul på at endel av de som er med denne helga kan bli å finne på guttelaget til Rosenborg neste år, sier juniortrener Kevin Ingebrigtsen. |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 03.07.2007 12:19 Post subject: |
|
|
| syltynn wrote: | | Fant du det på internettet Totto? |
Ble sendt på tv2 nyhetskanalen på nyhetssendinga kl 11. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.07.2007 12:20 Post subject: |
|
|
- Grensa for talet på utanlandske spelarar er overskriden, både i Noreg generelt og Rosenborg spesielt, seier Knut Torbjørn Eggen.
- Vi må i framtida sørgje for å bli så gode på spelarutvikling og speiding silk at vi kan utvikle nye Bratseth'ar, Ivers'ar og Sørloth'ar. Vi må bli endå betre i Midt-Noreg slik at vi får fleire herifrå på Rosenborglaget etterkvart, seier Eggen.
Les meir: Vil ha færre utanlandske spelarar |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 03.07.2007 12:26 Post subject: |
|
|
Da er i hvertfall jeg positiv til Eggen jr. Så gjenstår det å se om ord fører til handling. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.07.2007 12:30 Post subject: |
|
|
| Handling blir det nok; det er jo som sagt allerede bestemt at det blir guttelag. Spørsmålet er om/når handlingene fører til synlige resultater ute på banen for A-laget. Det kan ta ei stund. |
|
| Back to top |
|
 |
Sølve Rutinert
|
Posted: 03.07.2007 12:31 Post subject: |
|
|
Framifrå språk i den artikkelen.
Bra at han vil satsa på spelarutvikling og speiding, men liker ikkje dette vaset om at "grensa for talet på utanlandske spelarar er overskriden, (...) i (...) Rosenborg spesielt." Tviler på at lokale talent har same kvalitetar som Traore & co. Samtidig er det rett at RBK må verta betre på lokal og nasjonal talentspeiding. T.d. burde Rosenborg ha snappa om Håvard Nordtveit før Haugesund gjorde det. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.07.2007 13:36 Post subject: |
|
|
- Jeg har fått aksept for at klubben skal satse enda hardere på egne rekrutter. Målet er at vi skal få fram spillere fra Midt-Norge og øke antallet lokale gutter på laget. Forutsetningen er selvfølgelig at de er gode nok. Vi har mye å gå på når det gjelder spillerutvikling i Norge generelt og i Rosenborg spesielt, sier Eggen.
Les mer: Vil utvikle egne talenter |
|
| Back to top |
|
 |
Coug Guest
|
Posted: 03.07.2007 19:45 Post subject: |
|
|
| AndreasR wrote: | | Da er i hvertfall jeg positiv til Eggen jr. Så gjenstår det å se om ord fører til handling. |
Bruun-Hansen i Brann sa mye det samme da han ble ansatt. Så henta de Jaiteh, Solli og nå går Huseklepp. Bergenserene er ikke fornøyd  |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 04.07.2007 19:17 Post subject: |
|
|
Resultater av øket satsing på juniorene begynner først å vise seg nå, etter 3 års satsing, for nå er Tettey & Skjelbred mer eller mindre faste på RBK A, og U-21 landslaget, Jamtfall er i stortsett i RBK A og U-21 troppen hver gang, Nordvik har spilt noen får A-kamper for RBK (nå Haugesund) og debutert på U-21, mens Aas, Berbatovic og Valø har vært det nye tilskuddet på RBK's benk, og de spiller sine respektive landslag. Mathisen, Nordgaard,Ramstad og Helland har spillt eller spiller på sine respetive landslag. I tillegg til sin indiviuelle prestasjon ved at de er represetert på landslag, så har RBK hatt glimrende resultater med sitt juniorlag.
Er ikke dette satsing på unge spillere og spillerutvilking, julegrisen ?
Men resultatene vil vise seg i større grad på RBK A om noen år, og hvis RBK starter med Akademi og guttelag, så vil jeg si at dette ser veldig positivt ut..
Utleie av unge spillere og "farmerklubber" vil være et fint suplement til RBK' satsing..
Jeg tror Knut T. Eggen har pekt på noe viktig, men skal RBK heve seg i Europa, så er de avhengig av å ha kvalitet på spillerene, og da må enn leve med noen utlendinger, selv om at det ikke trenger å være så mange som nå...
Men ting tar tid og ROM ble ikke bygd på en dag... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 04.07.2007 19:50 Post subject: |
|
|
| Man kunne begynt med å satse på Nordvik fremfor Lago/Riseth (og kanskje Basma) denne sesongen. Godt mulig (men jeg er ikke sikker) at alle de tre er litt bedre enn Nordvik i dag, men hvis vi hadde hatt tålmodighet og latt Nordvik få masse spilletid denne sesongen så hadde vi kanskje hatt en egenprodusert trøndersk kvalitetsstopper neste sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
|