|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
oppgitt Junior
|
Posted: 10.08.2026 13:47 Post subject: |
|
|
| bommel1 wrote: | | Jepp. Uten sammenligning forøvrig, det er litt som Hazard for Chelsea. Ikke det enestående sluttproduktet, men tilter hele forsvar mot seg og skaper ofte noe ut av ingenting. |
Ah ja, notorisk målpoengfattige Eden Hazard, med sine stusselige 141 målpoeng på 245 kamper i Premier League.
Men ja, det er noen likheter i den forstand at motstander er helt nødt til å hyperfokusere på én spiller, fordi han faktisk kan trylle. Uansett hvor rævva RBK er så kan faktisk Emil Ceide få til noe på egen hånd hvis han ikke blir dobla eller tripla på. Men hadde Emil vært stort mer effektiv enn det han er per dags dato så hadde han jo vært for god for RBK og Eliteserien. I fjor fikk han 13 målpoeng og hans samlede xG + xA var 13.45. Bare bittelitt mindre enn forventet, men de beste spillerne tipper jo gjerne andre veien. Så langt i år har han 5 målpoeng med xG + xA på 6.31, så fremdeles litt under forventningen. Så bør det jo sies at xG per 90 min har under 0.15 siden 2024 og peaket på 0.21 i 2021, så Emil har oppriktig slitt med sluttproduktet hele karrieren og gjør det fremdeles. |
|
| Back to top |
|
 |
Elver Galarga Junior
|
Posted: 10.08.2026 13:54 Post subject: |
|
|
| oppgitt wrote: | | (...) I fjor fikk han 13 målpoeng og hans samlede xG + xA var 13.45. Bare bittelitt mindre enn forventet, men de beste spillerne tipper jo gjerne andre veien. Så langt i år har han 5 målpoeng med xG + xA på 6.31, så fremdeles litt under forventningen. Så bør det jo sies at xG per 90 min har under 0.15 siden 2024 og peaket på 0.21 i 2021, så Emil har oppriktig slitt med sluttproduktet hele karrieren og gjør det fremdeles. |
Du må skyte for å få xG |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 10.08.2026 14:00 Post subject: |
|
|
| bommel1 wrote: | | Uten sammenligning forøvrig, det er litt som Hazard for Chelsea. |
Jeg må si at Ceide gir meg mere Gervinho eller Nicolas Pepe-vibber enn Hazard-vibber. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 10.08.2026 14:06 Post subject: |
|
|
Du må vel også treffe en medspiller for å få xAssists. De aller fleste situasjonene der han kommer seg til linja går rett i blokka.
Sånn i motsetning til Bomholt, som tok seg tid og fant åpningen som gav mål.
Vi får jo corner av det, men ikke akkurat som vi har vært noen trussel på dødball.
Tror Ceide må være litt flinkere til å løfte blikket fremfor å ha det klistret på driblebeina. |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 10.08.2026 14:19 Post subject: |
|
|
| Elver Galarga wrote: | | Du må skyte for å få xG |
Emil har 2.12 skudd per 90 min i 2026, som er en helt normal mengde skudd for en ving. Sammenligner man med eksempelvis Ravn-Haren i VIF så har han veldig like 2.15 skudd per 90, men derimot 0.33 xG og 6 mål. Emil skyter, men han velger dårlige skuddmuligheter og skyter ikke spesielt bra ut i fra forutsetningene heller. Emil har tatt 31 skudd totalt som gir en gjennomsnittlig xG på 0.07 per skudd, som er helt forferdelig. Konverteringsrate på kun 6.5% stemmer godt med dette. Ingen vei rundt det, Emil er en dårlig avslutter som tar dårlige skuddvalg. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel1 Rutinert
|
Posted: 10.08.2026 14:28 Post subject: |
|
|
| oppgitt wrote: | | bommel1 wrote: | | Jepp. Uten sammenligning forøvrig, det er litt som Hazard for Chelsea. Ikke det enestående sluttproduktet, men tilter hele forsvar mot seg og skaper ofte noe ut av ingenting. |
Ah ja, notorisk målpoengfattige Eden Hazard, med sine stusselige 141 målpoeng på 245 kamper i Premier League.
|
Vel, Hazard var i sin tid i Chelsea over en tiendeplass på listen av de med mest målpoeng i løpet av en hel sesong beskjedne 2 av 7 ganger. Dog, han tok helt av den siste sesongen. Forøvrig også en litt lunken produksjon i CL sett ut i fra dagens inflasjon. Så vil vel ikke påstå at han var enestående i produksjonen av målpoeng sammenlignet med noen av de på samme nivå (i mine øyne) - slik som Salah og Neymar. For all del, en bra uttelling. Mitt poeng er at det ikke forteller hele historien om verdien til Hazard både for Chelsea og Belgia. |
|
| Back to top |
|
 |
Elver Galarga Junior
|
Posted: 10.08.2026 15:58 Post subject: |
|
|
| oppgitt wrote: | | Elver Galarga wrote: | | Du må skyte for å få xG |
Emil har 2.12 skudd per 90 min i 2026, som er en helt normal mengde skudd for en ving. Sammenligner man med eksempelvis Ravn-Haren i VIF så har han veldig like 2.15 skudd per 90, men derimot 0.33 xG og 6 mål. Emil skyter, men han velger dårlige skuddmuligheter og skyter ikke spesielt bra ut i fra forutsetningene heller. Emil har tatt 31 skudd totalt som gir en gjennomsnittlig xG på 0.07 per skudd, som er helt forferdelig. Konverteringsrate på kun 6.5% stemmer godt med dette. Ingen vei rundt det, Emil er en dårlig avslutter som tar dårlige skuddvalg. |
Jeg tror vi er ganske enige egentlig. Poenget mitt var som du skriver, at han velger dårlige skuddmuligheter. I går har han hele 5 skudd, men det jeg sitter igjen med er at han ikke skyter på de 2-3 beste skuddmulighetene. Bare den ene situasjonen alene på keeper hadde vel vært omtrent samme xG (om han hadde skutt), som han har i xA over hele kampen (0,69).
Så lurer jeg på om det er lov å forvente mer enn "en helt normal mengde skudd for en ving" av en spiller med såpass talent for å dra seg fri. |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 10.08.2026 20:00 Post subject: |
|
|
| Elver Galarga wrote: | Jeg tror vi er ganske enige egentlig. Poenget mitt var som du skriver, at han velger dårlige skuddmuligheter. I går har han hele 5 skudd, men det jeg sitter igjen med er at han ikke skyter på de 2-3 beste skuddmulighetene. Bare den ene situasjonen alene på keeper hadde vel vært omtrent samme xG (om han hadde skutt), som han har i xA over hele kampen (0,69).
Så lurer jeg på om det er lov å forvente mer enn "en helt normal mengde skudd for en ving" av en spiller med såpass talent for å dra seg fri. |
Ja, da er vi nok helt enige her. Det som virker å alltid ha vært problemet hans er hvilke skudd han velger å ta og hvilke han ikke tar. Når du snitter 0,07 xG per skudd samtidig som du er blant ligaens beste i antall berøringer i motstanders boks og sjanser skapt, da gjør du litt rare valg. Sånn var statistikken hans i 2025 og 2024 også, enorme mengder touch i boks og antall sjanser skapt, helt forferdelig xG til tross for helt normal mengde skudd for en offensiv ving. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |