English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Freyr Alexandersson
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Pijeei
Junior

PostPosted: 18.06.2026 13:25    Post subject: Reply with quote

Takk til Macchiabvelli for opplysende iinfo. OK - Løfaldli gjør vel bare jobben sin. Men han bærer ved til alle brønnpissere, misantroper og pessimister. Glasset er ALLTID halvtomt - aldri halvfullt. Sutring, bæsing og kritikk er sååå mye lettere enn litt etterlenktet entusiasme. Jeg tror Freyr er et scoop. Ihvertfall i den situasjonen vi er i nå. Så er det kanskje noen andre som skal ta det videre når klubben er gjenreist. Det er også det enkleste i verden å være etterpåklok. Og fotball er tilfeldigheter. Noen blir gode i noen klubber, andre blir dårlige i andreklubber. Dette er ikke matematikk. Sørloth spilte vel ca 20 kamper i Crystal Palace - Null mål. Tilfeldig? sikkert ikke - uflaks/flaks?

La oss nå gi Freyr støtte og tillit. La klubben få ro slik at momentum og selvtillit kan bygges opp. Hvor lett er det å lykkes med et hav av sutring og negativitet.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran

PostPosted: 18.06.2026 15:31    Post subject: Reply with quote

Et par flotte sitater i NRK fra diverse frustrerte bergensere:

Quote:
Han får støtte fra tidligere fotballagent og nå ekserpt i Bergens Tidende, Knut Høibraaten.

– Det var som å høre om at eksen din har fått ny type, og at han har større stadion enn deg.

Quote:
– Nå skal Brann fortsette å synke, mens Rosenborg skal stige.

Det var den første tanken som meldte seg hos Eduardo «Doddo» Andersen. (...)

– Han er helt ekstremt godt likt. Han er en så god kommunikator, og det betyr veldig mye her i Bergen. Jeg har aldri opplevd maken.

Quote:
Mangeårig TV 2-profil Davy Wathne sier sparkingen kom som lyn fra klar himmel. Da nyheten om ansettelsen i Rosenborg kom tenkte han som vanlig at Brann er «de hjelpeløses hjelper».

– Fordi de alltid har tapt for nedrykkskandidater og avgitt poeng til dem som trengte dem.

Og det fortsetter klubben å gjøre nå også mener Wathne.

– Rosenborg er i krise. Nå sender pinadø Brann sin islandske mirakelmann til Lerkendal!
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 18.06.2026 16:03    Post subject: Reply with quote

Fine sitater det. Vi får jo en skikkelig karismatisk trener, som sier alle de riktige tingene og som er fotballengasjert (det er gøy å høre han prate om/etter kamp, i litt samme ånd som KK).

Så er jo en grunn til at han var godt likt i Bergen. Glimt i øyet og fotballengasjert.

@Pijeei takk for det. Og enig med det med Løfaldi og co. Det å være kritiker er enkelt. Og noen ganger klaffer det ikke eller er uheldig. Jeg tror også vi rett og slett var heldige. Jeg ser en del Brannsupportere stresser litt nå. Både fordi de venter på Horneland (og er usikkert om han faktisk kommer), og sitter i litt den "hvem skal inn hvis ikke Horneland". Hvis det ikke blir Horneland og de ender med noe sånn som Geir Bakke så tror jeg de fleste kommer til å tenke at sparkingen av Freyr var en stor tabbe (og kanskje var katalysatoren en ledelse som tenkte de kunne få Horneland tilbake).

Jeg sa det tidligere før det var snakk om han utover at han ble ledig. Får vi Freyr og havner over Brann på tabellen blir det litt morsomt.

Jeg velger å gå inn i det med ganske solid optimisme. Så får vi se. Forventer jo ikke mirakler. Men nå går vi inn i en rekke med KBK hjemme, Start borte og FFK hjemme. Så er det jo veldig gode muligheter for å sanke mye poeng (9 hadde jo vært fantastisk) og klatre på tabellen, få inn litt selvtillit og optimisme.

Spillerne møter vel på trening i morra tidlig. Og da har Freyr rett over 3 uker til å få sving på sakene, sette laget han ønsker og få inn litt angrepsvilje i disse spillerne. 3 uker er bra det.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 18.06.2026 19:45    Post subject: Reply with quote

Rotsekk har pratet med Hamrén om hans tidligere Island-assistent. Tommel'n opp!

Ble dog mer snakk om type trener enn spillestil og filosofi. Kanskje ikke så rart all den tid at Hamrén sjøl nok ga solide føringer for dette.

... dessuten har Adressa-Aksel pratet med Mads Bøyum i Bergens Tidende.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
saft
Junior

PostPosted: 18.06.2026 22:02    Post subject: Reply with quote

Rotsekk er mer opptatt av å få nye venner og prate om livet forøvrig enn å snakke om ny trener for å lære noe om vedkommende, ref 2 siste episodene med bergenserne og Hamren.

? Mark Twain
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 00:31    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:

... dessuten har Adressa-Aksel pratet med Mads Bøyum i Bergens Tidende.

Er interessant å høre på Mads Bøyum. Det er jo mye av det samme. Karismatisk trener som alle likte, både spillere og fans (men kanskje ikke ledelse).

Rabona har også en egen sending med sparkingen av Freyr, samt ansettelsen av Freyr i RBK (vel og merke laget før den er bekrefta, men de nevner at det er ganske sikkert).

Det går jo igjen: En karismatisk leder godt likt. En særegen evne til å få folk med på lasset. En profil som passer godt inn i RBK. En leder som er godt likt utad selv med sportslig motgang.

Spørsmålet er jo om han er en god nok trener. Og om han har lært å være mer lojal og ikke så ærlig utad. Da Horneland også hadde gnisninger med ledelsen, men holdt det internt.

Angående diskusjoner om sparkingen:

Usikkerhet om resultatene er et resultat av trener, eller trener og spillerlogistikk.

Og ikke minst. Om litt dårlige resultater ble en unnskyldning for å sparke en trener som man hadde gnisninger med internt, fordi man så muligheten til å plukke opp Horneland som RBK var på frierfot for.

Vi får nå se.

https://omny.fm/shows/rab...brann?t=0s

https://omny.fm/shows/rab...t-nei?t=0s
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 01:16    Post subject: Reply with quote

I min "statistikk er gøy"-jakt så har jeg kikket litt på noen av poengtapene til Brann også, som har vært en del av den nedadgående trenden til Brann.

Så jeg har plukket meg ut noen av poengtapene deres den siste tiden og kikket på statistikken.:

Brann - Sandefjord 0 -1

Tap hjemme mot Sandefjord er tungt å svelge, men kikker man på tallene

Ball possession
63%-37%
Expected goals (xG) 2.92-0.95
Total shots 22-14
Shots on target 4-3
Touches in opposition box 55-18
Big chances 3-2
Big chances missed 3-2

Igjen, en kamp der Brann dominerer med ball og spiller seg ofte inn i motstanderens 16-meter med 55(!) touch innenfor motstanderens 16. De har langt flere skuddforsøk, og brente flere store sjanser. De hadde nok minst fortjent 1 poeng her hjemme. Og med litt bedre offensive kapasiteter hadde de vunnet denne. Jeg vil si at dette burde vært en 3-poenger for Brann med tanke på hvor mye de kommer seg i gode posisjoner og hvor mange sjanser de brente, og xG.

Viking - Brann 3-2

Et kjipt bortetap mot Viking, et av de desidert beste lagene i eliteserien, om ikke akkurat det beste nå foran Glimt.

Brann slapp inn 3 mål på hodestøt, 2 av de på dødball og et på innlegg fra Tripic (selvfølgelig).

55%- 45%
Expected goals (xG) 2.26-1.48
Total shots 18-8
Shots on target 6-4
Touches in opposition box 27-20
Big chances 2-1
Big chances missed 0-1

En kamp Brann fort kunne fått med seg 1 poeng hadde ikke Viking scoret helt på tampen av kampen. Og 1 poeng borte mot Viking hadde vært et godt resultat. Litt sterke i duellspillet så hadde de kanskje også fort kunne vunnet. Men la oss si at de fortjente 1 poeng.

Brann - Sarpsborg 1-2

Enda et hjemmetap for Brann, men en kamp der de måtte starte med Kristian Eriksen (!?) på topp.

Ball possession 69%-31%
Expected goals (xG) 0.89-1.10
Total shots 10-10
Shots on target 4-4
Touches in opposition box 44-17
Big chances 1-2
Big chances missed 0-1

Enda en kamp hvor Brann spiller seg inn i motstanders boks med 44(!) touch og ikke får avsluttet, mens motstanderne er langt mer effektiv. Avslutninger, sjanser og xG tilsier at de burde fort fått med seg 1 poeng her. En kamp de dominerer ball, og kommer seg i gode posisjoner, men ikke får avsluttet (eller bruker for mye tid).

Jeg vil si at Brann burde hatt med seg 5 poeng ekstra i år. Og egentlig har fått dårlig betalt, delvis pga. svake angripere (Holm, Finne ute av form og spille med Eriksen på topp?)

Hadde Brann fått de 5 poengene, så hadde de ligget 1 poeng bak 4. plassen (dog med en kamp mer spilt), og hadde de ikke scoret selvmål og sluppet inn et seint mål i cupfinalen kunne Brann stått med cupgull og heng på medaljeplasser.

Jeg tror Freyr (og Brann) har blitt straffet av marginer, svak spillerlogistikk og rett og slett dårlig flyt. Så har jeg ikke sett disse kampene, så det kan være statistikken lyver. Men jeg synes det er ekstremt påfallende hvor mange touch Brann får i motstanders boks. Det gjenspeiles jo i at Brann er laget med nest flest touch i motstanders boks etter Glimt og generelt har en Fotmob-rating på laget som er på 6. plass (mot RBKs 13. plass).

Igjen. Alt underbygger at Freyr sitt Brann har vært skikkelig uheldige (og individuelt svake både forover og bakover) denne sesongen og at de resultatene ble brukt til å rettferdiggjøre å tuppe han ut fordi det begynte å bli så mye gnisninger internt, samt en ledelse som øynet Horneland inn.

I motsetning til RBK som bare har vært skikkelig dårlige og ikke skaper noe.

Desto mer jeg kikker på statistikken til Brann desto mer tenker jeg at her har Brann dritt seg ut, og vi kommer til å høste fruktene av det.

Så kommer nok Brann til å bedre seg kraftig fremover, men det er mer naturlig utvikling når de får litt spillere tilbake og kan vippe kamper de egentlig kontrollerer og skaper mye i, til sitt favør.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 08:19    Post subject: Reply with quote

Føler ikke noe spesielt hverken den ene eller andre veien for denne ansettelsen.
Gull er det ikke,men.
Han tok over et veldig samkjørt lag og kan sies å ha tatt en hurtig " Slot '

Men igjen, veldig mange trener i norsk fotball kan klare å ta medalje med Rbk og vår stall og resurser etc
Regner uansett med det blir litt mere spill fremover og mindre possession.
Håper løfte kommer fort så vi kan gå inni neste sesong med håp om Europa.
Tore2
Junior

PostPosted: 19.06.2026 08:42    Post subject: Reply with quote

Man skal ikke undervurdere verdien av at Freyr har gjennomanalysert svakhetene i RBk, og derfor vil kunne luke bort de mest åpenbare hullene i laget på kortsikt.
saft
Junior

PostPosted: 19.06.2026 09:00    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:

Men igjen, veldig mange trener i norsk fotball kan klare å ta medalje med Rbk og vår stall og resurser etc

Jeg tror veldig mange tenker som du gjør her, men jeg er usikker på om denne stallen faktisk er så god som vi tenker. Synes det er påfallende at resultatene ikke er i nærheten av det vi forventer, noen gang. Og hvem i dagens stall hadde spilt fast for ett av lagene topp 4. Tror ikke det er så mange, noen kunne selvsagt erstattet enkelte, men muligens ikke styrket posisjonen.

? Mark Twain
Back to top
mirar
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 09:47    Post subject: Reply with quote

Han har kontrakt til 2029, så regner med at vi samme type fotball som Tettey prøvde få rbk til å fremstå som.
Back to top
RBK Patriot
Senior

PostPosted: 19.06.2026 09:58    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg er optimist.
Sitatene her er nok genuint ment.
Jeg har selv snakket med kolleger på jobb som er medlem av Bataljonen og drar på borteturer og vier mye tid til Brann, samt venner som følger Brann. De er av samme oppfatning. De fremhever at de ikke ønsket sparkingen og lurer på hva styret i Brann har tenkt. De peker selv på skader på spillerne og ikke treneren sin feil at Brann har disse resultatene i år. De jeg snakket med mener at RBK har gjort et scoop og fått den beste treneren i Norge. ( ikke overraskende).
Det å feire med supporterne var ikke godt likt av styret i Brann visstnok, men han ønsket dette, og fikk selvfølgelig "stjerne i boken" av supporterne når han likevel gjorde det, og fortsatte med det.
Lover positivt for oss med tanke situasjonen vi er i per nå
Jeg er som sagt optimist.
Vi må dessverre se oss selv i speilet og innse at vi må bygge oss opp nå. Lær av feilene og fokuser på å bygge et fundament som deretter tar oss i toppen av Norsk eliteserie igjen.
For å si det slik , jeg var kjempe glad da Åge Hareide kom tilbake til oss som trener og trodde virkelig på at dette ville være svaret den gang.

robbie wrote:
Et par flotte sitater i NRK fra diverse frustrerte bergensere:

Quote:
Han får støtte fra tidligere fotballagent og nå ekserpt i Bergens Tidende, Knut Høibraaten.

– Det var som å høre om at eksen din har fått ny type, og at han har større stadion enn deg.

Quote:
– Nå skal Brann fortsette å synke, mens Rosenborg skal stige.

Det var den første tanken som meldte seg hos Eduardo «Doddo» Andersen. (...)

– Han er helt ekstremt godt likt. Han er en så god kommunikator, og det betyr veldig mye her i Bergen. Jeg har aldri opplevd maken.

Quote:
Mangeårig TV 2-profil Davy Wathne sier sparkingen kom som lyn fra klar himmel. Da nyheten om ansettelsen i Rosenborg kom tenkte han som vanlig at Brann er «de hjelpeløses hjelper».

– Fordi de alltid har tapt for nedrykkskandidater og avgitt poeng til dem som trengte dem.

Og det fortsetter klubben å gjøre nå også mener Wathne.

– Rosenborg er i krise. Nå sender pinadø Brann sin islandske mirakelmann til Lerkendal!

Ole_Giorgio
Junior

PostPosted: 19.06.2026 10:05    Post subject: Reply with quote

saft wrote:
Neeskens wrote:

Jeg tror veldig mange tenker som du gjør her, men jeg er usikker på om denne stallen faktisk er så god som vi tenker. Synes det er påfallende at resultatene ikke er i nærheten av det vi forventer, noen gang. Og hvem i dagens stall hadde spilt fast for ett av lagene topp 4. Tror ikke det er så mange, noen kunne selvsagt erstattet enkelte, men muligens ikke styrket posisjonen.

Jeg er også usikker, men jeg tror det er formen til spillerne og samspillet som er fraværende i forhold til resterende lag i ligaen. Det tror jeg har med en elendig pre-season å gjøre med veldig mange på skadelisten under oppkjøringen. Når de skadde har kommet tilbake, som var tiltenkt første-11er, har de måtte begynne fra scratch uten noen særlig formbygging. Hele laget har derfor prestert på 70% (bare slenger ut et tall) av potensialet mot motstanderne som er på, tja 90-100% av sitt potensiale.
For kvaliteten i spillerne er jo der, men vi henger rett og slett etter alle andre. Det er mitt syn på det iallefall. Og det gir litt håp for høstsesongen at vi har mye mer å gå på.
Back to top
Yv89
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 10:13    Post subject: Reply with quote

Freyr må rett inn å røske ugress fra garderobekulturen! Sette på plass divaer og sette skapet på plass ved å vise hvem som er sjefen! Brenne klippekort å forvente eksakt det samme fra hver og en som spiller for Rosenborg ballklub!
Tordenbukser
Senior

PostPosted: 19.06.2026 10:20    Post subject: Reply with quote

Det gjør han nok, Yv89.
Men som det høres ut virker han mer som en type som får divaer til å ha trua på prosjektene, gjøde ugresset så det vokser seg fint og dermed villig aksepterer han som sjef.

Samtlige med skarrende R'er som har uttalt seg (det jeg har lest/hørt) forteller samme historien - mannen er en kommunikator av rang.
Back to top
Fusion
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 12:29    Post subject: Reply with quote

https://www.youtube.com/w...CiYqTfNQrI

Finfint intervju med nysjefen.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 12:56    Post subject: Reply with quote

Leste en diskusjon på redditt der ingen av dem skjønte hvorfor Freyr hadde fått fyken fra Brann. Jeg tror dette blir bra.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 13:03    Post subject: Reply with quote

Fusion wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=0CiYqTfNQrI

Finfint intervju med nysjefen.

Trodde ikke islendinger var spesielt ivrige på å snakke dansk, men...
Fusion
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 13:05    Post subject: Reply with quote

Alexander Freyr? Vet ikke CGJ navnet på den nye treneren?
Back to top
Tyholt
Proff

PostPosted: 19.06.2026 13:06    Post subject: Reply with quote

Alexander Freyr iflg styreleder RBK
Back to top
Søtvatten
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 13:22    Post subject: Reply with quote

Gud bedre så pinlig å ikke kunne navnet.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 13:25    Post subject: Reply with quote

Fusion wrote:

Hun trodde vel at hun hadde ansatt denne karen.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 13:39    Post subject: Reply with quote

Søtvatten wrote:
Gud bedre så pinlig å ikke kunne navnet.

Heldigvis sitter hun på oppsigelse, så gudskjelov får hun ikke gjort særlig mye mer galt.
machiavelli
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 13:41    Post subject: Reply with quote

Alexander Freyr Cool
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 19.06.2026 13:53    Post subject: Reply with quote

Fusion wrote:

Første skikkelige test for vår nye trener ble en innertier av en hersketeknikk fra styreleder Smile
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 7 of 9

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb